Reklama

.

.

středa 29. listopadu 2017

Prohlubující se nespolehlivost České televize v mediálním zpravodajství (případ 7 – manipulace s přípitkem šampaňským)

Agentura EXANPRO
29.11.2017 Specifická analýza – seriál ČT (13033)

Úvod do seriálu o nespolehlivosti České televize je uveden v prvním dílu seriálu (viz produkt 13024), kde je rovněž rozebrán první případ, jenž se vztahoval k dezinterpretaci. Odkazy ke všem dosud zpracovaným případům jsou dostupné v přehledu na konci dokumentu. Následující případ z produkce České televize se týká účelové manipulace s cílem uvést veřejnost v omyl o reakci ruského prezidenta na vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách.

PŘÍPAD 7 (účelová manipulace s cílem vytvořit falešný obraz)

Česká televize (ČT) zveřejnila 10. listopadu 2016 na svém webu článek s názvem „Prezident Trump: Velká neznámá pro Kreml i NATO“. V tomto článku byla kromě zavádějících informací o vztahu Donalda Trumpa k Severoatlantické alianci (analyzováno v produktu 13012 „Donald Trump a Severoatlantická aliance“ publikovaném v listopadu 2016) také mediální manipulace s použitím fotografie ruského prezidenta se sklenkou šampaňského (viz přiložený snímek) bez vysvětlení, k jaké přesné události se zachycená fotografie vztahuje. 
 
 
ČT k fotografii pouze uvedla, že zdrojem je Reuters (objasnění skutečného významu fotografie dále v dokumentu). Pravdivé vysvětlení k fotografii bylo vynecháno záměrně, neboť podle přiloženého textu bylo snahou ČT podsunout čtenářům, že prezident Putin připíjí na vítězství Trumpa v prezidentských volbách. Česká televize tím nemohla skrýt snahu vyvolat dojem po vzoru svých amerických a britských kolegů, že Putin se tímto přípitkem vlastně přihlásil k tomu, že stál za aktivním ovlivněním amerických voleb v Trumpův prospěch.

Zmíněný článek ČT obsahuje tuto textovou část:

„Editor listu The Economist Edward Lucas ve svém komentáři dokonce poznamenal, že zatímco je svět vítězstvím excentrického miliardáře šokován, Vladimir Putin v Kremlu otevírá lahve šampaňského.“

Snímek zachycující prezidenta Putina se sklenkou šampaňského se sice časově shoduje s prezidentskými volbami v USA, ale pojí se k jiné události. Volby se ve Spojených státech konaly 8. listopadu 2016 a hned následující den 9. listopadu prezident Putin podle plánu aktivit přijal 19 nových zahraničních velvyslanců s jejich pověřovacími listinami. Tento přijímací ceremoniál se zahraničními diplomaty se v Ruské federaci odehrává dvakrát až třikrát ročně a ruského prezidenta při něm doprovází ministr zahraničních věcí a několik dalších osob. Předchozí ceremoniál byl organizován 20. dubna 2016. Obřad s velvyslanci včetně slavnostního přípitku s ruským prezidentem představuje pro zahraniční diplomaty oficiální zahájení výkonu jejich funkce v Ruské federaci.

Česká televize pochybila tím, že pro svůj článek o Donaldu Trumpovi použila fotografii z naprosto odlišné události, aniž by pravdivě vysvětlila, k jaké reálné aktivitě se snímek pojí. Pracovníci ČT záměrně skryli (zamlčeli) základní faktické údaje k materiálu, který čtenářům na svém webu předložili, a manipulativním způsobem usilovali o vytváření falešného dojmu. Přijímání nových velvyslanců se plánuje s určitým předstihem, čímž nebylo možné dopředu odhadnout, kdo z amerických voleb vzejde jako vítěz. Je sice možné uvažovat tak, že ruští představitelé mohli termín obřadu pro všechny případy úmyslně naplánovat na den následující po dni amerických prezidentských voleb a přípitkem s velvyslanci vyslat postranní signál do Spojených států. Avšak protože Rusové pro tento čin ani v nejmenším nepředložili jediné a jasné spojující vodítko, nelze případnou souvislost vydávat za nic ví než pouhou domněnku a také tak to měli zaměstnanci ČT prezentovat. Především ale měli objasnit, k jaké události se fotografie s Putinem vztahuje.

Americká televizní společnost CNN se později (leden 2017) k přípitku šampaňským vrátila, a to v době kdy americká zpravodajská komunita* uvolnila zprávu o zachycení (odposlechu) komunikace ruských představitelů, kteří měli podle této zprávy vyjadřovat nadšení nad zvolením Trumpa americkým prezidentem (tvrzení o zachycené komunikaci je rozebráno v produktu 12023 „Průkazné důkazy o zpravodajské fabulaci made in USA“). Přestože pracovníci CNN zmínili, že v odposleších nezaznělo nic konkrétního, co by dokazovalo ruské zapojení do ovlivňování prezidentských voleb, tak korespondentka CNN Pamela Brown sdělila, že obsah odposlechů je ještě něčím víc, než povolební video, v němž jsou zachyceni vládní činitelé v Moskvě během přípitku šampaňským. Jenže i ona zapomněla upřesnit, že přípitek z listopadu se vztahoval ke zcela jiné a konkrétní akci, přičemž ani moderátor CNN ve studiu Anderson Cooper nepovažoval za nutné tuto skutečnost ozřejmit.

V článku České televize (viz odkaz výše) je akt se šampaňským „mediálně rozmázlý“. Celý článek se skládá ze čtyř částí, přičemž ve dvou z nich je zmínka o šampaňském. První zmínka je v textu, jenž je uveden podnadpisem „Kreml doufá ve vyvedení vztahů z krize“. Druhá zmínka je pak přímo v dalším podnadpisu, ale již nikoli v samotném textu, který podnadpis uvádí. Příslušný podnadpis nese název „Putin otevírá šampaňské“. Slova o šampaňském tedy mohla být součástí jen jedné ze čtyř částí textu. Avšak to by se snížila míra šíření zavádějící informace o přípitku šampaňským ve spojení s vítězstvím Trumpa. Spousta čtenářů nečte články celé, ale zaměřuje se na určité odstavce. Pokud se zmínka o šampaňském rozprostře alespoň do dvou částí celého článku, je větší pravděpodobnost, že se s touto podsunutou informací seznámí více čtenářů. Pro čtenáře se stává přitažlivým samotný podnadpis „Putin otevírá šampaňské“, který s propojením s hlavním titulkem celého článku „Prezident Trump: Velká neznámá pro Kreml i NATO“ u čtenářů přirozeně vyvolává dojem, že Putin otevírá šampaňské právě kvůli Donaldu Trumpovi.

Případ o nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství je jako obvykle zakončen výčtem porušených ustanovení z Kodexu České televize:

5.5 Česká televize nakládá s informacemi, které pro diváky opatřuje, jako s hodnotou, již si není oprávněna na úkor diváků přivlastňovat, obchodovat s ní nebo ji učinit předmětem jakékoliv spekulace. Česká televize musí vždy přednostně postupovat tak, aby konkrétní informaci připravila s odbornou péčí do vysílání a touto cestou ji pohotově předala divákům.“

5.6 Ve zpravodajství a aktuální publicistice Česká televize dbá na přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a ověřování skutečnosti.

5.7 … Česká televize musí dokázat pro diváky jednoznačnou formou oddělit zprávu od hodnotícího soudu, zvláště není přípustné směšovat zprávu a hodnotící soud v jedné větě redaktora. Rovněž není dovoleno vydávat pouhé domněnky za zprávy.

5.8 Zpráva musí být založena na zjištěných a ověřených údajích. Česká televize je při získávání a zpracovávání informací plně podřízena imperativu zjistit a divákům zprostředkovat pravdivý obraz skutečnosti…

5.12 Česká televize je povinna zajistit, aby obrazové a grafické části informace ve zpravodajství a aktuální publicistice přispívaly k pravdivosti a přesnosti sdělení. Zvláště není přípustné uchýlit se v obrazovém výrazu k postupům, při nichž dochází ke směšování mluveným slovem či psaným textem sdělovaných zpráv s hodnotícími soudy obsaženými ve zpracování obrazu (například záměrný výběr nefotogenických záběrů aktérů, umělé proměny dynamiky nebo kvality obrazu apod.).“

5.14 Redaktoři České televize si musí při vystupování ve zpravodajských a aktuálně publicistických pořadech počínat tak, aby divák nemohl rozpoznat, jaký mají na věc, o níž informují, názor“.

Předchozí díly seriálu o nespolehlivosti České televize:

Produkt 13024 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 1 – Nácvik teroristického útoku v Praze)
Produkt 13025 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 2 – Výzkum veřejného mínění)
Produkt 13026 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 3 – Člověk v tísni a východní Ukrajina)
Produkt 13027 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 4 – Sarin v Sýrii)
Produkt 13028 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 5 – Militant jako nelegální migrant)
Produkt 13032 „Prohlubující se nespolehlivost ČT v mediálním zpravodajství (případ 6 – Nedošetřený zásah do projevu prezidenta)

* Vysvětlení termínů je obsaženo v produktu „ZPRAVODAJSKÝ VÝKLADOVÝ SLOVNÍK - sjednocená verze“.
 
Zpravodajský produkt 13033
Specifická analýza – seriál ČT
© 2017 Agentura EXANPRO

18 komentářů :

  1. Jak hluboko chce ČTv ještě klesnout? Hanba všem, co se na podvrhu podíleli. K čemu má Kodex když ho nedodržuje.

    OdpovědětVymazat
  2. NEPOCHYBUJI
    vůbec o tom, kým je řízena ČT , neboť konání jejich zaměstnanců je plně v souladu se zločinnou zahraniční politikou USA.
    PROTO
    se cítí tak silní v kramflecích, navíc bohatě podporováni povinnými platbami závisláků...

    OdpovědětVymazat
  3. Proč se ta instituce jmenuje Česká televize, když je celá židovská???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 21:11 - Proč se instituce jmenuje Česká spořitelna, když je celá rakouská??? Vždyť je to lhaní českým občanům!

      Vymazat
  4. Proč by nelhala ČT ,když jejich vzor USA lzou často.Tonkinský zaliv ,jaderne zbrane v Iraku ,Powers v letadle U2 atd.Nedavno "revoluce" fasounu na Majdanu .Fuj tajbl slouhove televizni .Horsi nez za husakovskeho Zelenky

    OdpovědětVymazat
  5. Jo čt a západní média do jednoho pytle stejný odpad.

    OdpovědětVymazat
  6. ČT kanalizace jsou nejsmradlavější stokou Havlova Zkurvystánu , Kalouskova a Lysohlávkova Dokradestánu ........štítím se všech prostitutů jež té kanálii propůjčují za krvavý Sorosdolar své jméno ,,, brrr satanův sliz

    OdpovědětVymazat
  7. Lid chce být klamán.

    OdpovědětVymazat
  8. V. Putin si mohl obrazně i skutečně připít na vítězství D. Trumpa, který jako hlavní předvolební slib měl neválčit, ale jednat s Ruskem. To bylo rozhodující pro americké voliče. Všechno ostatní je nepodstatné, ale novináři k takovému povrchnímu a zvrácenému usuzování přistupují ve stále větší míře a tím postupně ztratí všechny své čtenáře a diváky.

    OdpovědětVymazat
  9. Na ČT se nevztahuje jen Kodex, ale především trestní zákoník, a ten její činnost nazývá trestný čin podvodu, § 209 odst. (4) písm. a) a odst. (5) písm. a) i b). V civilizované zemi by proto ředitel ČT jen za tuhle jednu jedinou věc okamžitě dostal 10 let a ostatní účastníci podvodu 5 - 10 let.

    OdpovědětVymazat
  10. Člověk se někdy diví, někdy ne. Veřejnoprávní média by měly být odolná proti neznalcům, fanatikům a ohýbačům pravdy, jenže osazenstvo je příliš agilní a nevzdělané v obecných pojmech.
    Nedávno se Radiožurnálem rozpoutala kampaň s pozemmky s nedohledanými majiteli, na které se přiživila i ČT. Obecně je známo, že hranice pozemků nemusí zdaleka odpovídat zaměření, tedy nic v užívání cizího pozemku nemůže být protiprávní, když je trpěno. Navíc, kdysi platil zákon, že pozemek musí být užíván v souladu s bonitou, tedy orná půda nemůže ležet ladem z důvodu národohospodářského, pochybuji, že by byl zrušen. Fakt, že někdo užívá cizí pozemek a nemůže se s majitelem finančně vyrovnat, protože neexistuje, nebo je nedohledatelný, není tedy protiprávní. Přesto byl donekonečna v Radiožurnálu omílán subjektivní názor jakéhosi obskurdního právníka, že je Agrofert banda zločinců. Pravdou je však fakt, že na Ministerstvu zemědělství je pěkný bordel, to však do dnešního dne vedlo KDU-ČSL. Objektivně by měl onen novinář dostat padáka, bohužel, peroutkovci lítají na svých zahraničních perutích bez padáků, protože je to in.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kroupa hřímal jenom den a půl, pak to v tichosti stáhli. Měli by ho vyhodit z veřejnoprávního rádia a jeho nadřízeného taky. Jsou to vysloveně poplašné zprávy.

      Vymazat
  11. Jsem pro změnu názvu této televize. Je to ostuda České republiky. Pro mne se může jmenovat Aldžazíra a peníze ať ji posílá přímo Seroš.

    OdpovědětVymazat
  12. Já nevím, ale já bych ten údajný vliv Putina na ovlivnění voleb v USA až tak neodsuzoval. Ti, kteří to tvrdí tak vlastně přiznávají nadvládu Ruska nad Amerikou, neschopnost svých tajných služeb tomu včas zabránit.

    OdpovědětVymazat
  13. ČT je kanál a stoka. Ty jejich diskuse s Moravcem, vždy si tam pozvou tři lidi s identickým názorem, není to žádná diskuse. Lidé jako Jaques Rupnik, nebo Bělohradský jsou tam pečení vaření. ČT je neomarxistická stoka. Ale věří ji už jenom 18 procent čechů, takže OK. ČT věří jenom 18% lidí.

    http://www.epshark.cz/clanek/93/smrt

    OdpovědětVymazat
  14. Nejlegračnější co jsem viděl, byla někdy minulý týden debata Václava Hlodavce se svým bývalým orálkem Pospíšilem a Marečkem Bendou. Skvělá trojka. Oni si všichni pořád poposedávali, jakoby měli roztrhané kaďáky.

    OdpovědětVymazat
  15. Nechápu, kde na takovéto hrátky berou zaměstnanci čété čas. Buď nemají roupama co dělat, pak by je měli vyhodit, nebo jsou to manipulátoři, pak by vedení mělo zjistit, v čí prospěch manipulují čtenáře a diváky. Já to nečtu, takže mě to nebolí, ale platím, takže mě to vlastně bolí.

    OdpovědětVymazat
  16. USA, nakonec ani EU, jako celek ani NATO nijak netají, koho mají za nepřítele. Nijak netají, že je investováno do jeho „zadržování“, tedy i propagandy, která dopomohla, například, k ukrajinskému „Majdanu“, která podporuje v tom nepřátelském bloku kolem Ruska kdejakou „demokratickou“ sílu. To je v pořádku. Pokud ovšem stejné aktivity, ale opačného směru, má realizovat Ruská Federace, je to činnost nedovolená, drzá, porušující kde co. Pak jsou hledány všemožné důkazy, kde kdo je obviňován a zcela platí právo, že když, musí být potrestán. Tak daleko došla drzá lež toho „demokratického“ západního světa. Právě tak zvítězila pravda a láska nad lží a nenávistí. Nedivme se slouhům v ČT, tisku i ČRo.

    OdpovědětVymazat