Reklama

.

.

neděle 26. listopadu 2017

Výročí revoluce jako kýč

Pavel Letko 
26.11.2017 E-republika

Proč zapalovat svíčku? Aby ty ideály, pro něž někteří z nás riskovali, odpočívaly bezpečně v pokoji. R.I.P.

Vzpomínám na dobu před 30 a více lety, kdy mě lež valící se z médií přímo fyzicky i psychicky týrala. Ano, vnímal jsem některé zábavné a zpravodajské pořady Československé televize či články v tehdejším oficiálním tisku přímo jako bolest. Naprosto chápu Jana Palacha nebo třeba Karla Kryla. Narodili se s postižením ještě větším než já. Většině lidí je taková veřejně hromadná lež více méně lhostejná. Myslím, že dělají dobře, protože jak říká jedna moudrost „co nemůžeš změnit, už jsi vyřešil a není třeba se tím zabývat“. Nicméně jsem přesvědčen, že pevné místo ve společnosti mají i lidé postižení a tedy bych prosil o trochu shovívavosti pro sebe i naše Palachy.

Apeluji tedy několika otázkami ... na naše umělce
Opravdu musíte točit pořady s tak třeskutou řachandou?
Jste mistry v předstírání. Je to vaše profese. Myslíte, že vás taková dovednost kvalifikuje k vyjadřování se k politickým otázkám?

... na naše novináře
Nemůžete si najít nějakou kloudnou práci?

... a na naše politiky
Nemáte na práci nic jiného než klást věnce a zapalovat svíčky?


Zahlédl jsem foto u pomníku, nebo co to je, na Národní třídě, na níž zapaloval svíčku Andrej Babiš. Nic proto němu. Má stejné právo stát nad hrobem jako kdokoliv jiný. Ale na co to je? Tak bolestně jsem vnímal komunistickou prolhanost „boje proti fašismu“ a teď mě do stejného místa rýpají „bojem proti komunismu“. Ti co nebojovali, se v přímém přenosu pokoušeli krást slávu i čest padlým. A ti co bojovali, se často jen snažili zpeněžit to, co zaplatit nejde.

Já jsem 17.listopadu na Národní třídě byl. Ovšem nenapadlo by mě jít tam dnes zapalovat svíčku. Na co? Sobě? Nebo komu vlastně? A proboha proč? Když jdu dnes kolem, vnímám tu záplavu svíček jako prostý nepořádek, který by měl být co nejdříve uklizen. Napadá mě snad jediný možný smysl v moři nesmyslů. Mohlo by jít o připomenutí tehdejších ideálů. Ideálů těch, kteří si nebyli jisti, zda je nevyhodí ze školy nebo z práce a nebudou vystaveni fyzickému násilí. Jenže jaké to byly ideály? Vstup do NATO? Nebo snad kapitalismus bez přívlastků? Rozhodně ne. Takové nápady jsem tehdy nikde neslyšel.

Na co tedy zapalovat svíčku? Asi jako na hrobě. Aby ty ideály, pro něž někteří z nás riskovali, odpočívaly bezpečně v pokoji. R.I.P.

25 komentářů :

  1. Perla hlavního textu:
    "Mohlo by jít o připomenutí tehdejších ideálů. Ideálů těch, kteří si nebyli jisti, zda je nevyhodí ze školy nebo z práce a nebudou vystaveni fyzickému násilí."
    Pan Letko by mohl vyzkoušet hlásat ideály socialismu ve škole nebo v zaměstnání dnes a popsat, jaká byla odezva. Fyzickému násilí byl asi pan Letko vystaven v rodině. Těžkooděnce komunistická policie neměla, exekutory bolševici nepotřebovali. V demokracii jsme se těchto nástrojů útlaku dočkali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co napsal Letko o tehdejším reálném socializmu je pravda. Nezlehčoval bych. To, že náš dnešní reálný kapitalismus používá stejné metody je také naše ostuda, že si to necháme líbit. Komunistická policie sice neměla těžkooděnce v dnešním slova smyslu, měla ale pohotovostní pluk a výsledek byl stejný. Zmlácení a pozatýkaní lidé. Za politické názory se dnes z práce vyhazuje víc, než za bloševika. Navíc se z lidí vypařila solidarita. Za komoušů si lidi víc pomáhali a víc drželi spolu.

      Vymazat
    2. A jde tomu vůbec zabránit? Často si kladu otázku, zda je horší politický, nebo ekonomický útlak. Kdysi jsem viděl americký film Sever proti jihu. Jedna scéna mi utkvěla v paměti. Když syn majitele jižanské farmy konstatoval, že jejich otroci se mají lépe, než severní proletariát.
      Jak zabránit ekonomickému nátlaku, když výrobní prostředky vlastní soukromé osoby? I když ho přinutím nějakým zákonem platit nějaké minimální mzdy, těžko mu můžu poručit dodržovat nějaké základy lidské slušnosti. Potom nastávají situace, kdy si lidi vydělávají nějaké peníze, ovšem za cenu 200 a více odpracovaných hodin měsíčně. V reálu to znamená několik odpracovaných sobot a několikrát týdně i hodiny přes čas. Chceš, nechceš? Tak sbal a vypadni. Dnes máme konjunkturu. Až skončí, vrátí se naši zaměstnavatelé do těchto oblíbených praktik.
      Bolševik nás držel u huby přes politiku, prostřednictvím silových složek. Kapitalista přes naše dluhy a peněženky. Můžete si vybrat, co je horší.

      Vymazat
    3. Vladimir Hricák a 10:13- naprosto souhlasím.

      Vymazat
  2. Ono je těžké v Čechách tu svíčku nezapálit. Mám podobný názor na věc, ale miliony blbců, bohužel, ne. Nezapálí a naše "nezávislá" média spustí řev. A následně miliony blbců, váhající nad rébusem, komu hodit hlas, bude mít jasno. Vždyť ten Babiš ani nezapálil svíčku!
    Naši hlídací psi demokracie, nejenom že přestali demokracii hlídat, ale v drtivé většině jdou proti ní. A to, bohužel, ještě spousta lidí nepochopila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlidaci psi hlidaji toho,kdo je krmi.A svícky se zapalují za mrtve .Na Narodni nezemrel nikdo i kdyz uz to budou za chvili ucit ve školach nase décka.

      Vymazat
  3. Kapitalisté tam zapalují svíčky protože se jim to povedlo pro ně to je svátek. Podle lhářů z pravice se prý máme skvěle.

    OdpovědětVymazat
  4. Stačil včerejší přiblblý " Slavík ". Ať je to reálný socialismus, nebo současný kapitalismus, všude člověk vidí jen ty stejné zaprodané xichty. Opravdu na pozvracení.

    OdpovědětVymazat
  5. Svíčku zapálit leda tak za rozkradený majetek. Charto, děkujeme - Bakala, Krejčíř, Kožený,Rath, a jiní zloději.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rath mezi tuhle bandu rizhodne nepatri .Ten je souzen .Spis Vondra nebo Sobotka ajini a jini

      Vymazat
  6. Ty jseš také "bojovník" za lepší příští? Co pak jsi asi za socialismu dělal ? Že ti "bolševik" šlápl na nohu? Já jsem tady taky žil na Národní třídě jsem nebyl, proč by také lákala pubertální šaráda "studentů" režírovaná z kruhů které se cpali k moci. A nemohli si za socíku utrhnout víc. A tvé stesky na propagandu tehdy já myslím , že komunisti byli břídilové oproti dnešní propagandistické smršti režimních zdělovadel - alá USA.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak nějak nevím co je třeba si představit pod pojmem "komunistická prolhanost boje proti fašismu"...
    Trošku jako kdybyste se prořekl, že pane Letko.
    Heriot.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:30 Souhlas. Je vidět že ta letko je hlupák, který opravdu neví nic skutečného o dávnějším světě. Všechny ty letka ale ne a ne zajít o kousek dál, v té dávnosti. Jejich svět začíná rokem 48.

      Vymazat
    2. 12:30. přečtěte si následující větu. jde o to, že kladeči věnců (a svíček) se často jen přiživují na cti a slávě padlých. Přitom tito kladeči se často svým založením podobají spíše vrahům těch obětí. Kladení věnců na cizích hrobech jakoby smývalo vlastní hříchy, vlastní prospěchářství. Kladeči věnců ještě včera volali "psovi psí smrt" a dnes "psům" zapalují svíčku. Kladečům věnců často leží na srdci především vlastní profit, dobře zprivatizované či zrestituované jmění přikryté květinami na hrobech idealistů. Idealistům pomník a svíčky, sobě hrad, zámek a soukromý tryskáč.

      Vymazat
  8. To jsou slova člověka, který posloužil k dosažení něčích cílů v roli tzv. užitečného idiota. Aspoň že si to dnes už uvědomuje, mnozí jiní stále nechápou k čemu byli zneužiti, nebo si to bojí přiznat.
    To, čeho jsme dosáhli, je jen nová doba temna a poroby českého národa.
    Nicméně na těchto lidech neleží vina, ono by k tomu došlo i bez jejich účinkování. Tenkrát nás prodaly "elity", které se postupně infiltrovaly do mocenských struktur, přičemž samy by se k tomu nikdy neodhodlaly, pokud by impuls nevzešel ze samotného sovětského politbyra.

    OdpovědětVymazat
  9. I výročí tragedie je třeba si připomenout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano. Rok 1939 byl opravdu tragický. Ten listopad 1989 taky. Tím obrovským množstvím svíček.

      Vymazat
    2. Zpověď bezdomovce26. listopadu 2017 16:20

      15:56 - Pro mě byl XI/1989 taky tragický! Na Václaváku jsem měl v rukou klíče od bytu, chaty, garáže a kanceláře. Měl jsem sytý žaludek! V teplém kožichu se mi zvesela cinkalo! A teď? Teď jsem hladný, nezaměstnaný, rozvedený, bez stálého příjmu a důchodu. Nemám z čeho platit výživné! Mám na krku exekuce! Mám prázdní ruce bez klíčů a nemám už čím cinkat. Jsem otrhaný, chodím v otřepaných sandálech a s holým zadkem! Občas přespávám u charity!
      Děkuji Ti, Havle, že jsi se o mně tak "hezky" postaral za mou blbost!!! "Děkuji" všem politickým politrukům a zrádcům národa z protilidových vlád po roce 1989!

      Vymazat
  10. Největší problém je, že Piráti hodnotí druhé strany, ale když poslouchám jejich komentáře jsem v úžasu. Buď pořádně neví a nebo jen pořád blábolí. Určitě budou přínosem pro Parlament.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ja. Mají všechny předpoklady dorovnat ŽVANIVOST A PÁBIVOST tzv. "Demokratického BLOKU". Kalousek je rád naučí BLOKOVAT, lidovci zase jak ŠKODIT ve jménu nějakého pánaboha. Jenom aby ty piraňi nesežrali Piráty, dříve než jim odrostou dredy. Aby nám nakonec nezůstaly jenom STAN v uprchlickém táboře a STAROSTI...

      Vymazat
  11. Pan Letko jako by nebral v úvahu, že každý společensko politický režim využívá prostředky státu k ochraně své existence, že produkuje a podporuje propagandu ve svůj prospěch. Podstatné ovšem je, který z myšlených režimů produkuje přijatelnější prostředí nejen z pohledu životní úrovně, ale i úrovně života. Pan Letko by měl vyjmenovat ony „kolosální“ lži komunistického režimu a možná i vysvětlit, když tehdejší režim přičinlivě boural, jaký že chtěl budovat a spolu s kým. Chápu, že dnes musí být v rozpacích.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. považoval jsem a považuji nadále za chybu, pokud jsou lidé vězněni pro své názory, případně své písně. Nemyslím, že je dobrý nápad "zadrátovat" hranice. Sázím na pestrost, různost názorů považuji za přednost. Tak bych nezakazoval noviny, "nevyhovující" umělecká díla apod. "SVOBODU" - to myslím bylo nejčastěji skandované heslo. Nikde jsem neslyšel hesla požadující privatizaci, restituce, vstup do NATO, odchod do důchodu o 5let později apod.

      Vymazat
    2. a pokud jde o ty lži, stačí si pustit nějaké tehdejší zprávy. Prostě propaganda. jako se dnes plive na Východ, tehdy se plivalo na Západ. Konkrétní případy nemá cenu vyjmenovávat. Jde o to, že propaganda se stává součástí systému. Nejde o jednotlivosti, ale o systém. Možná se bez ní neobejdeme, možná, že propaganda je stabilizačním faktorem každé vlády a každé země. Možná. Ale mně se určitě nelíbí :)

      Vymazat
    3. 7:53, 7:58 Pane Letko, použil jste termín „kolosální lži“. Já byl zcela soustavným posluchačem všech tehdy známých „štvavých“ vysílačů, když mi technika zaměstnavatele umožňovala celkem pohodlně poslouchat i výkonově slabší vysílače i v době běhu rušiček před tím než byly, tuším roku 1975 vypnuty. Vím, že ani ty ˇštvavé vysílače“ se nijak úzkostlivě, zejména Svobodná Evropa, pravdy nedržely. Takže zamlčování toho, co se nehodí a zveličování čehokoli co se hodí, nepovažuji za „kolosální“ lži, ale za propagandu, sebechválu režimu. Za kolosální lež beru agrese pod záminkou ochrany lidských práv. Nabídněte mi srovnatelnou „kolosální“ lež totalitní propagandy. Jistěže za jejího raného stavu to byly (některé?) procesy s třídními nepřáteli, možná mandelinka bramborová, co ale tak po roce 1960? Ohrožení socialismu Pražským jarem? Kdo ví, že? Pokud se domníváte, že minulý režim by obstál neprovozovat sebepropagandu, připustit nějaké to podnikání, pustit nedostatkové devizy ve prospěch cestování, neblokovat hranice a jakoukoli kritiku, že by nepadnul? I kdyby ne, máme tu příběh Jugoslávie.

      Vymazat
  12. To ví přece každý komu pražáci zapalují svíčky! Přece nebohému Martinu Šmídovi! Nemám pravdu, Drahomíro Dražská a Petře Uhle?

    OdpovědětVymazat