19. 12. 2017 Navrh-programoveho-prohlaseni-vlady
Dne 18. prosince 2017 schválila
vláda Andreje Babiše Návrh programového prohlášení vlády České republiky a
pověřila premiéra jednáním o tomto návrhu se sněmovními stranami.
Obsah
Finance a hospodaření
státu
Sociální politika a zaměstnanost
Digitální Česko
Vzdělávání, věda a výzkum
Doprava
Obranná politika a Armáda České republiky
Vnitřní bezpečnost
Právo a spravedlnost
Zahraniční politika
Kultura
Zdravotnictví
Průmysl a obchod
Veřejné investice a místní rozvoj
Zemědělství
Životní prostředí
Sport
Sociální politika a zaměstnanost
Digitální Česko
Vzdělávání, věda a výzkum
Doprava
Obranná politika a Armáda České republiky
Vnitřní bezpečnost
Právo a spravedlnost
Zahraniční politika
Kultura
Zdravotnictví
Průmysl a obchod
Veřejné investice a místní rozvoj
Zemědělství
Životní prostředí
Sport
Prioritami Ministerstva financí budou zjednodušení a
elektronizace daňového systému, přičemž se v maximální možné míře budeme
zasazovat o přesun komunikace s finančním úřadem do online prostředí,
zavedení nových účinných postupů při správě daní mezinárodních korporací a
efektivní sestavování a plnění státního rozpočtu.
Klademe důraz na zvyšování investic a efektivní
čerpání zdrojů na investice z EU. Budeme podporovat nárůst důchodů a také
platů u vybraných profesí, například u pedagogů a pracovníků v sociálních
službách. Budeme prosazovat efektivní řízení provozu s péčí řádného
hospodáře za použití centralizace nákupů a řízení nákladů.
Budeme podporovat dlouhodobý hospodářský růst a
usilovat o vyrovnaný státní rozpočet. Ctíme pravidlo, že případný deficit musí
být nižší než výše investic. Rovněž budeme dlouhodobě stabilizovat státní dluh
ve vztahu k HDP a udržíme ho na nízké úrovni.
Prosazujeme stabilní a předvídatelné daňové prostředí.
Změny soustavy daňových zákonů budou prováděny pouze několika málo souhrnnými
novelami za volební období, a to s dostatečným odkladem účinnosti. Všechny nové
IT systémy budou před ostrým spuštěním uživatelsky testovány. Cílíme na
zajištění rovných a spravedlivých podmínek pro práci a podnikání a nezvyšování
daňové zátěže.
Zrušíme superhrubou mzdu u daně z příjmů fyzických
osob a navrhneme novou sníženou sazbu 19 % z hrubé mzdy. Stávající
solidární zvýšení daně zachováme zavedením sazby 24 % z hrubé mzdy. Umožníme
podnikatelům uplatnit odpočet od základu daně ze samostatné činnosti ve výši
tří čtvrtin jimi odvedených pojistných ve vztahu k samostatné
činnosti.
Realizujeme projekt MOJE daně s cílem zjednodušit
správu daní a daňový systém. Spustíme internetový daňový portál, který zajistí
ucelený přehled o daňové historii poplatníka, umožní podání při správě daní a
bude nabízet „předvyplněná daňová přiznání“.
Ctíme princip daňové neutrality. Zajistíme revizi a
sloučení daňových výjimek a budeme bránit zavádění dalších, což vytvoří prostor
pro plošné snížení daňové zátěže. Prosadíme návrh nové koncepční zákonné úpravy
daní z příjmů, která rekodifikuje zdaňování a zpojistňování příjmů s cílem
zjednodušit daně a eliminovat daňové distorze. Proces rekodifikace příjmových
daní zakončíme přípravou integrovaného systému správy daní a pojistných, který
umožní placení příjmových daní a odvodů na jednom místě.
Zajistíme novely právních předpisů upravujících daňový
proces s cílem zjednodušit systém správy daní, posílit právní jistoty a snížit
administrativní zátěž na straně správce ve výši, kterou daňový subjekt tvrdil v
daňovém přiznání, koncepční řešení problematiky daňových odpočtů ve prospěch
daňových subjektů, revize kontrolních postupů a revize systému sankcí.
Prosadíme zařazení dalších plnění ze základní sazby 21
% nebo první snížené sazby 15 % do druhé snížené sazby 10 %, a to zejména v
případě:
- stravovacích služeb a podávání
nápojů s výjimkou alkoholických nápojů a tabákových výrobků,
- točeného piva podávaného v
rámci restauračních a cateringových služeb,
- řezaných květin,
- vodného a stočného,
- služeb s vysokým podílem lidské
práce, mezi něž patří opravy obuvi a kožených výrobků, opravy kol a oděvů,
kadeřnické, kosmetické a podobné činnosti, domácí péče o seniory, domácí
péče o děti, úklid v domácnostech a čištění oken v domácnostech.
Po důkladném vyhodnocení fungování systému
elektronické evidence tržeb navrhneme změny zákona o evidenci tržeb s cílem
zachovat funkčnost tohoto nástroje při současném snížení nákladů soukromého
sektoru. Bude prověřeno a případně navrženo vyjmutí z povinnosti evidovat tržby
pro fyzické osoby se stanovenou paušální daní a s nízkými ročními příjmy do
určité výše, která bude stanovena na základě dalších podrobných analýz. Novelou
zákona o evidenci tržeb rovněž plně zohledníme závěry vyplývající z nálezu
Ústavního soudu ze dne 15. prosince 2017, kterým byla zrušena některá
ustanovení zákona o evidenci tržeb.
Budeme podporovat rozvoj sdílené ekonomiky a sdílených
služeb a na domácí i zahraniční úrovni prosazovat efektivní organizační či
legislativní řešení problémů spojených s nelegální konkurencí ze strany
subjektů využívajících tuto oblast k dosahování zisků. Za účelem efektivní
správy daní budeme prosazovat zejména odstranění informačního deficitu správce
daně ve vztahu k některým transakcím probíhajícím přes internetové platformy v
dané oblasti.
Budeme pokračovat v boji proti daňovým únikům a
agresivnímu daňovému plánování. Budeme rovněž podporovat uzavírání další smluv
o zamezení dvojímu zdanění. Na úrovni EU budeme prosazovat opatření, která
povedou ke zvýšení efektivity boje proti daňovým únikům na dani z příjmů
právnických osob a na DPH a při implementaci těchto opatření budeme prosazovat,
aby byla využitelná stejnou měrou pro zahraniční i domácí subjekty.
Dále přehodnotíme systém daňových investičních pobídek.
Zavazujeme se aktivně podporovat pracující rodiny s
dětmi prostřednictvím daňových slev.
Mezi zásadní důvody, proč v následujícím období
nechceme usilovat o přijetí Eura jako společné měny, patří ztráta vlastní
měnové politiky a nedokončený proces nominální a reálné konvergence
k eurozóně, který by při zafixování kurzu přinesl náklady v podobě
inflace vedoucí ke znehodnocení úspor občanů. Samotné přijetí společné měny by
také v nejbližší době znamenalo povinnost pro Českou republiku vložit do
Evropského stabilizačního mechanismu řádově desítky miliard korun s tím,
že související podmíněné závazky by mohly následně dosáhnout stovek miliard
korun. Na probíhající diskusi o prohlubování hospodářské a měnové unie
v EU se nicméně budeme aktivně podílet v nejvyšší možné míře
s důrazem na důsledné dodržování a vynucování rozpočtové odpovědnosti
především na úrovni jednotlivých členských států.
Budeme pokračovat v centralizaci evidence a správy
nemovitého majetku státu a zasadíme se o zefektivnění procesu prodeje
nepotřebného majetku. Budeme usilovat o vybudování a provoz transparentního
elektronického prodeje majetku státu.
Vláda připraví efektivní a hospodárné řešení
rozmístění státních zaměstnanců, které spočívá ve výstavbě nového
administrativního komplexu, který by nedostatek ploch vyřešil. Výsledkem
bude ukončení nájemních vztahů a s tím spojená eliminace nájemného, eliminace
vysokých výdajů na provoz a údržbu administrativních budov, stejně tak jako
vysokých investic do stávajících energeticky náročných budov. Lokalita byla
vybrána ve spolupráci s hlavním městem Prahou tak, aby se administrativní
komplex stal přirozenou součástí města.
Na území hlavního městy Prahy stát hradí nejvyšší
poměrnou část na nájemném a na výdajích za provoz a údržbu z celé České
republiky. V Praze státní instituce platí za své umístění téměř 400 milionů
korun ročně na komerčním nájemném, což představuje více než polovinu nájemného
placeného v celé České republice. Stát má v Praze dlouhodobě výrazný nedostatek
vhodných kancelářských ploch ve státních budovách a současně hrozí výrazné
investiční výdaje do stávajících technicky i morálně zastaralých státních
budov.
Provedeme komplexní vyhodnocení aplikace nové regulace
hazardních her přijaté v roce 2016 a na základě získaných poznatků případně
navrhneme změny, které zajistí efektivní regulaci a správu daně z hazardních
her.
Budeme podporovat rozvoj finančního trhu a posilování
jeho odolnosti. Zaměříme se rovněž na ochranu práv spotřebitelů finančních
služeb a rozvoj finančního vzdělávání.
Budeme dále bojovat s lichvou regulací nákladů
spojených se sjednáváním úvěru. Budeme sledovat, zda při aplikaci nového zákona
o spotřebitelském úvěru je náležitě chráněn spotřebitel, a budeme provádět
pravidelné konzultace s orgánem dohledu – Českou národní bankou.
V rámci podpory exportu zreformujeme fungování České
exportní banky (ČEB), Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) a
zásadně zvýšíme jejich efektivnost. Dále vytvoříme novou strategii pro
Českomoravskou záruční a rozvojovou banku (ČMZRB), s cílem podpory malých
podnikatelů a startupů.
Pozitivním výsledkem sociální politiky státu je
výjimečně nízká míra chudoby, dokonce jedna z nejnižších mezi evropskými
zeměmi. Toto postavení České republiky chceme nejenom zachovat, ale chceme se
zaměřit na skupiny obyvatel, které se dlouhodobě pohybují na hranici chudoby
nebo v její blízkosti. Zlepšíme podmínky pro život těm, kteří si je sami
zlepšit nemohou. Pomůžeme těm, kteří se přechodně ocitli v nepříznivé
sociální situaci. Nedopustíme však, aby se závislost na pomoci státu
stala životním stylem pro práceschopné lidi. Práce úřadů bude směřovat
k zajištění individuální účinné pomoci.
Zasadíme se o zlepšení podmínek života seniorů,
zabráníme jejich diskriminaci v jakékoli podobě v přístupu
k práci, ke vzdělávání, ke všem typům služeb, k volnočasovým
aktivitám k aktivní účasti na veřejném životě. Všemi způsoby budeme
prosazovat návrat úcty a respektu ke stáří a zasadíme se o zvýšenou právní
ochranu seniorů.
Připravíme a prosadíme novelu zákona o důchodovém
pojištění, která zvýší základní výměru důchodu na 10 % průměrné mzdy. Tím
přispějeme ke zvýšení životní úrovně lidí s nízkými důchody, kde základní
výměra tvoří významnou část důchodu, aniž by byl narušen princip zásluhovosti.
Zachováme pravidla pro valorizaci navázanou na růst mezd a index
spotřebitelských cen. Novela zákona o důchodovém pojištění upraví navýšení
důchodu o 1000 Kč lidem, kteří dosáhnou věku 85 let. Připravíme návrh na
dřívější odchod do důchodu pro zaměstnance pracující v náročných
profesích.
Sestavíme odborný pracovní tým pro důchodovou reformu,
který zhodnotí dosavadní návrhy, aktuální situaci a předpokládaný vývoj a
předloží návrh řešení, které zachová stávající nároky, definuje standard plošného
zabezpečení ve stáří na principu solidarity, posílí princip zásluhovosti a bude
motivovat lidi v aktivním věku, aby využívali podporované formy
individuálního zajištění na stáří. Návrh zachová výhody stávajícího systému,
jako jsou stabilita a vysoká míra právní jistoty, nízká nákladovost,
profesionalita a veřejnosprávní záruky při správě pojistného a zároveň oddělí
správu příjmů a výdajů důchodového pojištění od státního rozpočtu. Systém
nastavený reformou musí být stabilní, srozumitelný a finančně zajištěný, proto
bude změna realizována v podobě, která si získá širokou politickou a
společenskou podporu.
Nastavíme pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb
s cílem zajistit kvalitní, včasné, místně i finančně dostupné služby
ve skladbě požadované klienty. Důraz budeme klást na rozvoj služeb, které
umožní klientům co nejdéle žít v domácím prostředí. Zároveň definujeme
standardy a podmínky jednotlivých služeb, které budou východiskem pro
spravedlivé a řízené financování včetně pravidel spolufinancování a úhrad.
Financování sociálních služeb bude vyvážené, vícezdrojové, spolehlivé a
předvídatelné. Navíc dořešíme fungování a financování průřezových služeb na
zdravotně sociálním pomezí a zajistíme vyšší odměňování ve srovnatelných
profesích v sociálních službách, přibližující se oboru zdravotnictví.
Podpoříme domácí i ústavní paliativní péči včetně péče hospicové.
Provedeme úpravu lékařské posudkové služby
s cílem zjednodušit postup, nastavit transparentní pravidla pro posuzování
a zásadně zkrátit rozhodovací lhůty. Zjednodušíme a zrychlíme administraci
dávek podmíněných zdravotním stavem s cílem zvýšit komfort pro klienty.
Vyhodnotíme změny v dávkových systémech,
realizované v minulých letech. Pozornost věnujeme zejména souboru dávek a
opatření podporujících rodiny, dávek podmíněných zdravotním stavem, příspěvku
na bydlení, dávkám pomoci v hmotné nouzi a dávkám určeným dlouhodobě
nezaměstnaným osobám. Tam, kde to bude vhodné, předložíme úpravu, která podmíní
poskytování dávky plněním určité povinnosti ze strany klienta, s cílem
postupně závislost na dávkách snížit a odstranit. V této souvislosti
zahájíme dialog s obcemi o funkčním rozdělení rolí v sociální
oblasti, a po dohodě navrhneme takové změny, aby práce s klientem byla
skutečně účinná. Spolupráce mezi státem a samosprávami bude digitalizována a
údaje sdíleny.
Budeme usilovat o to, aby děti vyrůstaly ve funkčních
rodinách, v prostředí, kde je normální pracovat a o práci usilovat. Takové
rodiny budeme podporovat a chránit. Pečující rodič musí mít možnost volby,
proto podpoříme rozvoj veřejných služeb pro rodiny.
Zasadíme se o poskytnutí včasné podpory rodinám
s dětmi, které potřebují pomoc. Zachováme variabilitu forem náhradní péče
a budeme ji rozvíjet s cílem vytvořit dostatečné kapacity pro individuální
péči rodinného typu tak, aby si jednotlivé formy nekonkurovaly, ale vhodně se
doplňovaly.
Připravíme závazná pravidla pro předvídatelný růst
minimálních mezd.
Politiku zaměstnanosti vrátíme do centra činnosti
Úřadu práce, který bude koordinátorem trhu práce, bude aktivně komunikovat se
všemi účastníky v zájmu co nejrychlejšího uplatnění uchazečů o zaměstnání
a splnění požadavků zaměstnavatelů. Vůči klientům bude důsledně uplatňován
individuální přístup. Důraz bude kladen na revizi systému rekvalifikací a větší
zapojení zaměstnavatelů do přípravy na povolání a předvídání vývoje a změn ve
struktuře povolání.
Podpoříme zaměstnávání osob se zdravotním postižením
na volném trhu práce, zvýšíme účinnost příspěvků i opatření podporujících
jejich pracovní uplatnění.
Mimořádnou pozornost budeme věnovat efektivnímu
využívání informačních systémů a elektronizaci agend v komunikaci s
klienty i v podpoře vlastního chodu úřadu.
Vytvoříme nabídku netradičních forem práce a
flexibilních úvazků v rámci celé státní správy a podpoříme tak
zaměstnávání rodičů, osob pečujících o jiného závislého člena rodiny, osob se
zdravotním postižením, seniorů a dalších skupin, pro které je taková práce
podmínkou pro skloubení rodinného a pracovního života.
Prosadíme zavedení slevy ve výši 500 Kč měsíčně na
sociálním pojištění, které odvádí zaměstnanec ze své hrubé mzdy. Smyslem tohoto
opatření je alespoň částečná kompenzace výdajů zaměstnanců na dojíždění za
prací nebo zvyšování kvalifikace.
V závislosti na vývoji státního rozpočtu a zadlužení
bude vláda usilovat o snížení sociálního pojištění, hrazeného zaměstnavateli.
Současný stav eGovernmentu v České republice není
uspokojivý. Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období
mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval
současný, ne příliš efektivní stav. Chceme nastartovat a začít dodávat služby
pro občany a firmy efektivně, s jasnou vizí i pro další volební období.
Kompletní digitalizace bude trvat víc volebních období, proto chceme započít
změnu a s podporou ostatních parlamentních stran a hnutí a odborníky ze
soukromého sektoru společně budovat Digitální Česko.
Máme jedinečnou šanci k digitální přestavbě
Česka. Moderní Česko potřebuje digitální revoluci, kterou chceme zahájit. To
znamená úplné pokrytí vysokorychlostním internetem, propojení všech státních
databází a elektronickou identitu pro každého občana. Fungující eGovernment
znamená vznik moderní, rychlé a přívětivé digitální státní správy, která bude
šetřit náklady státu a čas občanům. Dostaneme služby pro občany, podnikatele,
firmy a další společnosti do každého počítače.
K realizaci viditelné a pro občany a firmy užitečné
změny je nutné zaměřit se a učinit klíčová opatření zejména v oblastech
uživatelsky přívětivých online, digitálně přívětivé legislativy a centrální
koordinaci ICT.
Změny v těchto oblastech musí být provázané, dobře
zacílené a diskutované jak s veřejnou správou, tak se soukromým sektorem. Úzká
spolupráce poskytovatelů digitálních služeb ve veřejné správě a v soukromém
sektoru, jejich schopnost sdílet ICT infrastrukturu, znalosti, zkušenosti, a
především schopnost vnímat potřeby občanů a firem – klientů, je nezbytnou
podmínkou pro kvalitativní posun v této oblasti.
Zavedeme jednu Centrální IT autoritu pro digitalizaci
státu řízenou vládním zmocněncem pro IT a digitalizaci, která bude podléhat
přímo premiérovi. Bude zastřešovat tvorbu standardů, koordinaci prací,
enterprise architekturu a další činnosti, které zjednoduší ministerstvům rozvoj
služeb. V prvních 100 dnech vládnutí vytvoříme vládní akční plán s jasnými
termíny, kdy budou které agendy jednotlivých ministerstev a státních úřadů
zapojeny do Digitálního Česka. Zkoncentrujeme IT agendu, definujeme
základní standardy platné pro státní správu, budeme centrálně řídit náklady,
architekturu a dodávky projektů, za které Centrální IT autorita ponese přímou
odpovědnost.
Základem Digitálního Česka bude jedna digitální
identita pro každého občana, kde budou všechny služby státu dostupné na jednom
místě. Zde bude možné odevzdat daňové přiznání, seznámit se nejnovějšími
vyhláškami či zákony nebo zkontrolovat, která státní instituce se dívala na
vaše osobní údaje a žádat vysvětlení. Součástí této digitální identity bude
občanský průkaz s čipem, který existuje již dnes.
Česko bude aktivním hráčem v oblasti digitální
ekonomiky na evropské úrovni. Změníme zastaralé zákony, které brání rozvoji
digitálních platforem, ať už domácích nebo zahraničních. Vyřešíme problematiku
služeb, jako je Uber nebo Airbnb, a platformám nastavíme jasná pravidla, aby se
lidé nebáli zbytečné byrokracie, když si pomocí nich chtějí rychle přivydělat.
Klíčovým parametrem pro úspěšné využití digitálních
technologií při poskytování digitálních služeb veřejnou správou a
veřejnoprávními subjekty je srozumitelnost a přívětivost legislativy, která
bude zejména eliminovat právní nejistotu klientů při využívání digitálních
technologií v komunikaci s úřady a institucemi. Stejně tak chceme
poskytnout právní jistotu klientům i poskytovatelům digitálních služeb při
využívání digitálních technologií v soukromoprávních jednáních.
Poskytování mnohých digitálních služeb pro občany a firmy je úplně blokováno
nebo výrazně omezováno platnými právními předpisy nebo jejich využití je
zpochybňováno nebo rozporováno. Pro urychlený rozvoj digitálních služeb ve
veřejném sektoru, zprůchodnění a zkvalitnění služeb v sektoru soukromém a pro
případnou možnost sdílení některých služeb napříč veřejným a soukromým
sektorem, je třeba zmapovat všechny právní předpisy, které v sobě tyto bariéry
obsahují a zároveň trvale sledovat, aby v nově přijímané legislativě se
neobjevovaly bariéry další nebo nové. Budeme prosazovat digitálně přívětivou
legislativu.
K vytvoření Digitálního Česka je třeba několika
zásadních kroků:
- Dobudujeme vysokorychlostní
internetovou síť po celé České republice. Důležité je, aby stát vytvořil
takové podmínky, které budou operátory motivovat k dostavbě sítí
i tam, kde dnes připojení není – především zjednodušením administrativy
pro získávání všech potřebných povolení. Vysokorychlostní internet musí
být dostupný i v té nejzapadlejší chalupě.
- Využijeme principu sdílených
služeb a budeme je provozovat na sdílené infrastruktuře, ekonomicky
výhodném konceptu, využívaném ve všech státech s vysokou úrovní digitalizace.
- Uděláme pořádek v tom, co
který́ systém dělá, jaké má kvalitativní parametry, kdo za něj odpovídá,
kolik stojí. Vytvoříme jednotné standardy, rozbijeme velké monolitické
systémy na spolupracující vrstvy a komponenty.
- Místo složitých a velkých
veřejných zakázek budeme soutěžit jednotlivé menší, spolupracující části a
platformy, které zapadnou do celkové architektury. V maximální míře budeme
využívat sdílených služeb, a to nejen datových center a serverů, ale i
celých agend společných pro více úřadů.
- Při budování jednotných služeb
pro různá ministerstva je průvodním vedlejším efektem i odhalení
nesmyslných rozdílů v legislativě, čímž dochází i k jejímu zjednodušení.
Tím, že dojde ke konsolidaci aplikací, které jsou pro jednotlivé rezorty
podobné, ne-li stejné, dojde k výrazným úsporám na straně státu. Služby se
tak stanou jednoduššími a budeme je rozvíjet rychleji.
- Vytvoříme centrální portál
státu, kde bude pro občany jednoduché najít informace a vyřídit tam, co
potřebujeme. Elektronicky, moderně, přehledně.
- Digitalizace státu nebude v
rukou právníků, kteří chtějí zakonzervovat starý stav legislativy. Na
modernizaci státu budeme spolupracovat s odborníky z ostatních
politických stran a hnutí a společně změníme zákony. Digitálně přívětivá
legislativa se musí stát nezbytnou součástí reformy celého našeho právního
řádu.
- Využijeme také volnou kapacitu
dnes již jednotlivými ministerstvy vybudovaných komunikačních sítí, které
jsou ve vlastnictví státu (přímo či prostřednictvím státních podniků),
k propojení jednotlivých subjektů státní správy – vytvoříme
virtuálního operátora pro státní správu.
- Prosadíme zákon o právu každého
občana na internet podobně jako v Estonsku. Pokud chceme budovat moderní
digitální stát, občané musí mít zajištěno, že jejich přístup k internetu
nebude omezován.
Všechna data, která vzniknou za peníze daňových
poplatníků, musí být neprodleně bezplatně zveřejňována. To podpoří další rozvoj
služeb založených na těchto datech.
Digitální Česko znamená výhodu i pro občany, kteří
s internetem neumějí pracovat Díky propojení všech databází si budou moci
vyřídit vše potřebné na nejbližší poště, bez zbytečného dojíždění.
Samozřejmostí bude platba kartou u všech státních institucí České republiky.
Rezort školství je pro nás prioritou, protože bez
kvalitního školství nemá národ budoucnost. Investice do našich dětí jsou
investicí do naší budoucnosti. Kvalitní školství chápeme jako školství
otevřené, dostupné a profesionální.
Prosadíme více peněz do školství tak, aby se platy
učitelů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150
procent jejich stávající výše.
Omezíme nadbytečnou byrokratizaci regionálního
školství a posílíme postavení ředitele školy jako manažera.
Zasadíme se o maximální rozvoj potenciálu každého dítěte.
Provedeme věcnou a finanční revizi inkluze, a to tak, aby byly podporovány sítě
škol běžných i speciálních, s udržitelným využíváním principů společného
vzdělávání.
Zajistíme dostatečné kapacity mateřských škol
posílením a efektivním využitím národních a evropských finančních zdrojů a
lepší koordinací mezi MŠMT a MMR.
Provedeme úpravy Rámcových vzdělávacích programů tak,
aby byla posílena výuka jazyků, ICT a technického vzdělávání.
Ve středním odborném vzdělávání zvýšíme zapojení
odborníků z praxe do výuky a spolupráci škol a firem.
Budeme podporovat zahraniční mobilitu studentů ve
středním vzdělávání lepším využitím evropských programů.
Veřejné vysoké školství považujeme za jeden ze
zásadních pilířů vzdělávacího a výzkumného systému v České republice a
garantujeme jeho nezpoplatnění.
Budeme podporovat kvalitní přípravu budoucích
pedagogů, kteří jsou jedinou zárukou zkvalitňování školství
Při řízení a financování systému veřejného vysokého
školství budeme klást větší důraz na kvalitu a výkon a budeme významněji
zohledňovat celospolečenskou potřebnost některých profesí, zejména lékařů,
učitelů, technických oborů, zdravotnického personálu.
Budeme podporovat výjezdy studentů vysokých škol do
zahraničí i výměnu vědců mezi českými a zahraničními výzkumnými organizacemi
větším zapojením do evropských programů.
Rada pro výzkum, vývoj a inovace se bude starat o
analýzu, rozpočtové směřování a věcnou koordinaci všech, kteří poskytují
veřejné prostředky na výzkum, vývoj a inovace tak, aby tyto prostředky byly
využívány účelně a nevydávaly se vícekrát na stejné aktivity.
Nastavíme a provedeme transparentní hodnocení vědy a
výzkumu, a to včetně zohlednění jejich skutečného přínosu pro aplikační praxi s
přímým dopadem na financování výzkumných organizací.
Vytvoříme nové Národní priority orientovaného výzkumu
- základ toho, co se bude ve výzkumu podporovat ze státních peněz.
Budeme podporovat stabilní a dlouhodobé
institucionální financování kvalitního aplikovaného výzkumu, který zajistí a
zvýší konkurenceschopnost České republiky.
Prioritou Ministerstva dopravy bude urychlit přípravu
a výstavbu dopravních staveb. Chceme zásadně pokročit směrem k dokončení
páteřní dálniční sítě a dobudování obchvatů na silnicích I. třídy. Do dopravně
správních agend zavedeme elektronizaci a usnadníme komunikaci občanů s úřady.
Na železnici pustíme konkurenci a podpoříme přesun nákladní dopravy na koleje.
Urychlíme přípravu vysokorychlostních tratí a projektů ke zlepšení plavebních
podmínek u vodních dopravních cest.
Připravíme koncepční změnu stavebního práva v oblasti
prioritních infrastrukturních staveb. Upravíme a doplníme zákon o urychlení
výstavby dopravní infrastruktury a zákon o liniových stavbách tak, aby se
zjednodušilo schvalování veřejně prospěšných staveb, omezilo obstrukční chování
při povolovacích procesech dopravních staveb a snížila nadbytečná byrokratická
zátěž v rámci povolovacích procesů.
Zintenzivníme výstavbu dálnic na všech hlavních
trasách, konkrétně D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D52, D55 a dokončíme
kompletní modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.
Do roku 2021 zprovozníme 210 kilometrů dálnic, z toho
110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1. Do roku 2021
rozestavíme dalších 180 km dálnic.
Města na silnicích 1. třídy musí mít obchvaty, aby
tranzitní doprava nejezdila přes jejich centra. Na silnicích I. třídy postavíme
130 km obchvatů, které odlehčí dopravně zatíženým městům a obcím. Mimo jiné jde
o obchvaty či jejich další úseky okolo Slaného, Ostravy–Poruby, Hradce Králové,
Otrokovic, Frýdku Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy,
Karviné a řady dalších. Do roku 2021 zahájíme stavbu klíčové části Pražského
okruhu D0 511 mezi Běchovicemi a D1. Územní rozhodnutí získáme pro stavby 518 a
519 mezi Ruzyní a Březiněvsí, u stavby 520 Březiněves–Satalice získáme
souhlasné stanovisko EIA.
Do výstavby dopravní infrastruktury zapojíme formou
partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) soukromé investory. Realizací
pilotního projektu PPP zajistíme dostavbu a další provozování nedokončené části
dálnice D4. Na základě zkušeností s projektem bude tento postup použit i u
dalších dálnic (např. D7, D6, D3 nebo D35).
Nejpozději od roku 2020 dokončíme veřejnou soutěž na
zajištění inovovaného a rozšířeného systému výkonového zpoplatnění pro nákladní
vozidla nad 3,5 tuny.
Usnadníme komunikaci občanů se státní správou v
oblasti registrace vozidel a dalších registrů v rezortu dopravy. Řidičský
průkaz si bude moci každý vyřídit i mimo své trvalé bydliště na jakémkoli úřadu
s rozšířenou působností bez zbytečných formulářů a vlastních fotografií. Po
zavedení občanských průkazů s čipem bude možné vše vyřídit i z domova.
Místo dálničních známek zavedeme elektronický dálniční
kupón, který bude možné koupit prostřednictvím mobilní aplikace či internetu.
Vytvoříme podmínky pro mezioborovou spolupráci v
oblasti nákladní dopravy tak, aby železniční a vodní doprava plnila služby pro
silniční dopravce. Ze zdrojů EU proto podpoříme rozvoj terminálů kombinované
dopravy. Cílem je vytvořit překladiště kontejnerů, která zajistí, aby po
silnici probíhal pouze počáteční svoz, a závěrečný rozvoz a větší část nákladní
dopravy probíhala po železnici či po vodě.
Státem garantovaná veřejná železniční přeprava pro
cestující bude nadále zajištěna v rozsahu minimálně 7,4 mld. Kč ročně, což
představuje téměř 37 milionů vlakových kilometrů ročně na 28 linkách dálkové
dopravy. Naším cílem je též modernizace vozidel a zvýšení kvality cestování.
Podpoříme realizaci otevřených nabídkových řízení na
státem objednávaných rychlíkových spojích. České dráhy by měly fungovat jako
standardní apolitický subjekt v reálném konkurenčním prostředí. Nástup
konkurence však musí být postupný a musí být zajištěny veřejné služby i na méně
atraktivních linkách.
Pro vyšší komfort cestujících zajistíme opravu
minimálně šedesáti významných nádražních budov. Mezi jinými se jedná o nádraží
v Mostě, Praze–Smíchově či v Křižanově. Nevyužité prostory staničních budov
budou nabídnuty k využití veřejné správě či komerčním subjektům.
V rámci veřejné dopravy zrealizujeme myšlenku vzniku
„národního tarifu“. Cestující si na nádraží koupí jízdenku a může nastoupit do
prvního vlaku, který jede jeho směrem. Bez ohledu na to, jaké dopravní
společnosti vlak patří.
Do konce volebního období pevně ukotvíme trasy
plánovaných vysokorychlostních železničních tratí v územně plánovací
dokumentaci krajů a pokročíme v jejich projektové přípravě. Pro klíčová spojení
budou zpracovány studie proveditelnosti. Prioritami jsou osy Berlín–Praha,
Praha–Brno, Brno–Ostrava, u kterých chceme využít evropské financování.
Schválením Koncepce vodní dopravy, dokončením procesů
EIA a zahájením územního řízení k realizaci plavebních stupňů Děčín a Přelouč
pokročíme k vytvoření dostatečných plavebních podmínek na labsko-vltavské vodní
dopravní cestě.
Po dokončení rozpracované studie proveditelnosti
projektu vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe rozhodne vláda o dalším postupu.
Budeme aktivní v Evropské unii, OSN, NATO a dalších
organizacích v souladu se zájmy České republiky, budeme prosazovat rovnoprávnou
spolupráci mezi národy a zapojení do úsilí čelit mezinárodnímu terorismu a
kyberterorismu pro ochranu občanů České republiky.
Budeme aktivně přispívat do zahraničních operací
Evropské unie, NATO či OSN, které budou vybaveny odpovídajícím mandátem a budou
v souladu s definovanými bezpečnostními a obrannými zájmy České republiky.
Členství v NATO je pro zajištění obrany naší země
klíčové a nemá alternativu. Bezpečnostní záruky kolektivní obrany ale nejsou
samozřejmostí. Chceme být našim spojencům spolehlivým partnerem. Proto budeme
věrohodně vytvářet své vlastní obranné kapacity a aktivně přispívat ke
kolektivní alianční obraně.
Postupně navýšíme rozpočet na obranu s cílem dosáhnout
2 % HDP v letech 2024–2025, tak jak zní alianční závazek. Finance musí jít ruku
v ruce s dobře připravenými a racionálními akvizičními projekty. Zavazujeme se
předložit přesný plán financování a investic do roku 2025.
Zavazujeme se i nadále účastnit na mírových misích a
dalších aktivitách NATO. Armáda České republiky si v zahraničním působení
vytvořila výbornou pověst. Zapojení našich vojáků do alianční spolupráce budeme
i nadále podporovat.
Posílíme účast na mírové a výcvikové misi v
Afganistánu (Resolute Support), zvýšíme přítomnost v Iráku. Budeme přispívat do
Předsunuté vojenské přítomnosti v Pobaltí, Sil rychlé reakce NATO (NRF), Sil
velmi vysoké pohotovosti (VJTF), ochrany vzdušného prostoru (Air Policing) a
budeme přispívat do vystavění robustních následných sil (Follow-On Forces).
Budeme v NATO prosazovat takovou strategii, která
povede k většímu aliančnímu zapojení do řešení migrační krize. Tím je myšlen
především větší alianční podíl na řešení konfliktů v těch oblastech, které
ilegální migraci generují.
Budeme i nadále pokračovat ve stabilizaci Armády České
republiky a v navyšování jejího rozpočtu s ohledem na vývoj
bezpečnostní situace.
Armádu České republiky budeme vybavovat přednostně
domácí výstrojí a výzbrojí. To, co se v České republice nevyrábí, budeme
pořizovat transparentně, bez prostředníka. Vždy musí jít o techniku, která již
prošla testem aktivního nasazení. Při pořizování zahraniční techniky budeme
postupovat tak, aby byl do akvizice zapojen i český subjekt.
Pokročíme ve výstavbě kapacit obrany proti hybridním
hrozbám, a zvláště kybernetickým útokům, které jsou zásadním destabilizujícím
faktorem. Za tímto účelem prosadíme novelu zákona o vojenském zpravodajství a
budeme i nadále na tomto poli spolupracovat s nejvyspělejšími spojenci.
Budeme pokračovat v rekrutační politice minulých let,
kdy se zvýšil počet vojáků z povolání z 21 tisíc na 24 tisíc. Cílem je
dosáhnout nejpozději do roku 2025 minimálně 30 tisíc vojáků z povolání, doplnění
a dozbrojení dvou stávajících brigád a návazně vytvoření brigády třetí.
Navýšíme počet aktivních záloh. Pokračovat bude i
program jednorázového dobrovolného vojenského výcviku.
Revizí mobilizačního systému posílíme schopnost
mobilizace a rozvinutí Armády České republiky do podoby válečné armády, včetně
budování příslušných záloh a zásob.
Do konce roku 2018 dokončíme restrukturalizaci systému
velení, řízení a struktury Generálního štábu. Jde o nezbytné opatření pro
vytváření nových jednotek Armády České republiky i pro efektivní využití
rozpočtových prostředků.
Prosadíme legislativu, která podstatně zmírní
negativní důsledky evropské směrnice o zákazu držení některých druhů zbraní.
Do základních a středních škol zavedeme přípravu prvků
branné dovednosti.
Zajistíme transparentní výběrová řízení směřující
k modernizaci letectva, pozemních sil a dělostřelectva a tím i
obranyschopnosti České republiky.
Hlásíme se k záměru potřeby zesílené spolupráce zemí
EU v oblasti obrany a zapojíme se do Posílené strukturované spolupráce v obraně
(PESCO). Budeme akcentovat především urgentní potřebu účinnější ochrany hranic
schengenského prostoru, nutnost reformy Bojových uskupení EU (EU Battlegroups)
a podpoříme zapojení českého obranného průmyslu do projektů spolufinancovaných
z Evropského obranného fondu.
V rámci Středoevropské obranné spolupráce navážeme na
vytváření předpokladů pro schopnost řešit případnou další migrační vlnu na tzv.
Balkánské cestě. Tato spolupráce rozšiřuje smysluplně koncept V4 o Slovinsko,
Chorvatsko a Rakousko, které není členem Aliance, ale o to důležitějším
partnerem v rámci EU.
Udržíme a prohloubíme naše tradiční vazby v oblasti
obrany s Velkou Británií, jejíž armáda má pro obrannou kapacitu Aliance i
Evropy klíčový význam, a to bez ohledu na brexit.
Zajistíme užší a efektivnější kooperaci partnerských
zpravodajských služeb s cílem zvýšení obrany občanů České republiky proti
teroristickým útokům. V rámci EU budeme usilovat o užší a efektivnější
kooperaci partnerských zpravodajských služeb, jejichž podíl na obraně proti
teroristickým útokům je zásadní.
Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí na
světě. Naším prvořadým závazkem je, aby to tak zůstalo, a to i v kontextu
zhoršené bezpečnostní situace v Evropě. Stát musí zajistit lidem bezpečnost.
Současně se odmítáme podílet na zveličování strachu z potenciálních
bezpečnostních rizik, neboť takovéto podněcování vede k nárůstu extrémismu a
xenofobie.
Budeme usilovat o snižování rizik terorismu, včetně
islámského, a to kontrolou migrace, bojem s islamistickou propagandou a bojem s
extrémismem jakéhokoliv druhu. Budeme rozvíjet integrovaný systém na řešení
mimořádných situací a ochranu proti terorismu.
Naším prioritním cílem je zastavení nelegální migrace,
a ve spolupráci s dalšími členskými státy Evropské unie nedovolit pokračování
nesmyslného systému kvót, který je neefektivní a rozděluje Evropu. Budeme
důsledně potírat nelegální migraci, převaděčství a obchod s lidmi. Na evropské
úrovni budeme prosazovat účinný systém zamezení zneužití azylového procesu k
nelegální migraci. Stát musí mít možnost ukončit pobyt, odebrat vízum a
vyhostit rizikové migranty.
Budeme se aktivně podílet na novém nastavení
schengenské spolupráce, která musí vycházet z aktuální bezpečnostní
reality v EU a zároveň udržet výhody volného pohybu osob bez hranic.
Budeme prosazovat vznik operativních policejních jednotek, které budou
speciálně vycvičené ke společné obraně Schengenského prostoru. Ve spolupráci s
Armádou České republiky připravíme plán na případné operativní okamžité
zajištění ochrany státních hranic České republiky.
S novými technologiemi sílí rizika kybernetických
útoků. Vytvoříme speciální kybernetické síly pro předcházení a boj s
kybernetickými hrozbami. Cílem je odvracení hackerských útoků, zabránění
napadení infrastruktury a zneužívání takto získaných dat. Zaktualizujeme a
implementujeme doporučení vzešlá z Auditu národní bezpečnosti.
Budeme vyžadovat nezávislou kontrolu všech
zpravodajských služeb a zajistíme jejich lepší koordinaci na vládní úrovni, aby
se výsledky jejich práce sčítaly. Posílíme spolupráci bezpečnostních struktur
na celoevropské úrovni. Prioritní je zamezit nespolupráci a z toho vyplývající
neefektivitě.
Základem vnitřní bezpečnosti je profesionální policie
a hasičský záchranný sbor. Proto finančně podpoříme zkvalitnění a zefektivnění
fungování bezpečnostních sborů a integrovaného záchranného systému. Posílíme a
stabilizujeme personální obsazení na všech úrovních, zvýšíme efektivitu řízení
i spolupráci jednotlivých složek a zatraktivníme kariérní růst v bezpečnostních
složkách včetně zvýšení ohodnocení jejich práce. Finančně podpoříme jednotky
sborů dobrovolných hasičů a radikálně zkvalitníme jejich vybavení.
Snížíme byrokracii a administrativní zátěž policistů,
aby se mohli soustředit na svoji základní činnost, jíž je zejména boj s
kriminalitou a s ní souvisejícími doprovodnými jevy. Obecní policii je třeba
více zapojit do integrovaného záchranného systému a činností souvisejících se
zajištěním vyšší bezpečnosti občanů, a to ve spolupráci se státní policií.
Zpřístupníme mapy kriminality a podpoříme preventivní a mediační programy v
nejrizikovějších oblastech.
Budeme i nadále podporovat právo na vlastní ochranu a
držení legálních zbraní. Zpřísníme podmínky pro soukromé bezpečnostní služby a
prosadíme přijetí zákona o soukromých bezpečnostních službách, aby byly pod
přísnější kontrolou státu.
Podpoříme dobrovolné programy připravenosti občanů na
krizové situace při ochraně obyvatelstva. Občané musí vědět, jak se zachovat
při mimořádných situacích. Klademe důraz na odpovědnost každého občana České
republiky a jeho schopnost adekvátně reagovat na rizikovou situaci bez strachu
z následné kriminalizace.
Zjednodušíme volební pravidla tak, aby se občanům
usnadnil přístup k volbám (včetně zavedení korespondenční volby, zrušení místní
příslušnosti pro vydávání voličských průkazů). Prosadíme zefektivnění volby do
Senátu zavedením jednokolového systému.
Zveřejníme všechny platné smlouvy uzavřené na
jednotlivých ústředních správních úřadech, vyhodnotíme jejich výhodnost a
budeme zveřejňovat veškeré nově uzavřené smlouvy. Prosadíme novelu zákona o
registru smluv; závazná bude pro všechny státní firmy včetně ČEZ či České
pošty. Budeme prosazovat rozšíření působnosti NKÚ na územně samosprávné celky a
veřejně vlastněné obchodní společnosti. Zefektivníme fungování veřejné správy,
přehodnotíme a změníme kompetence ve vztahu k samosprávě, která by nadále
spadala pod Ministerstvo pro místní rozvoj.
Občané musí mít možnost komunikovat se státem
elektronicky prostřednictvím portálu občana, pokud se tak rozhodnou. Zavedeme
elektronická ID, jako základ ke zpřístupnění elektronických služeb občanům a
sjednocení podávání žádostí o vydání občanských průkazů, cestovních dokladů a
řidičských průkazů na jednom místě. Umožníme elektronická podání žádostí a
platbu kartou ve veřejné správě.
Zlepšíme a zmodernizujeme služby České pošty. Je
nutné, aby Česká pošta zvyšovala dostupnost a efektivnost svých služeb i v
menších obcích, a to nejen prostřednictvím tradičních forem obsluhy, ale
především s využitím nových digitálních forem optimalizovaných procesů v
souladu s dynamicky se měnícími potřebami obyvatel, a stala se tak hlavním
partnerem státu pro komunikaci s občany. Naplněním svého poslání se Česká pošta
musí stát atraktivním, vyhledávaným a efektivním zaměstnavatelem.
Vyhodnotíme rozsah a efektivnost činnosti státních
úřadů a institucí a uskutečníme potřebné organizační změny za účelem
efektivního vynakládání prostředků na chod státní správy.
Připravíme a prosadíme novelu služebního zákona.
Státní služba musí být otevřená odborníkům zvenčí, je nutné odstranit
byrokratické překážky při získávání vzdělaných a motivovaných pracovníků.
Přehodnotíme administrativní náročnost celého systému a zajistíme pružnější
pravidla. Zavazujeme se tvrdě bojovat s korupcí, u prokázaných případů
prosadíme ztrátu všech výhod státních úředníků se zákazem dalšího výkonu státní
služby a členství ve statutárních orgánech právnických osob s majetkovým
podílem státu.
Za klíčovou hodnotu našeho společenského uspořádání
považujeme ideu právního státu založeného na úctě k ústavně chráněným principům
dělby moci, vlády práva a ochrany základních práv a svobod. Tyto principy
budeme ve všech svých krocích respektovat a dále posilovat.
V zákonodárné oblasti budeme dbát na stabilitu
právního řádu a klást důraz na kvalitu nově přijímaných norem.
Dokončíme legislativní práce na novém civilním řádu
soudním a trestním řádu, čímž završíme pětadvacetileté rekodifikační úsilí.
V rámci nové úpravy civilního procesního práva
předložíme nový exekuční řád a zákon o hromadných žalobách.
V soudní oblasti budeme při přísném respektu k
nezávislosti soudců i státních zástupců usilovat o zvyšování kvality jejich
činnosti. Za tím účelem předložíme nový zákon o soudech a soudcích, který
zavede transparentní pravidla pro přípravu, výběr, hodnocení, vzdělávání a
kariérní postup soudců respektující mezinárodní doporučení v této oblasti.
Předložíme nový zákon o státním zastupitelství, novou
úpravu kárného řízení soudců a státních zástupců a nový zákon o znalcích.
Zavedeme elektronický soudní spis, čímž odstraníme
průtahy a umožníme soudnímu personálu věnovat se případům namísto mechanickým
činnostem.
Předložíme novelu insolvenčního zákona, kterou
poskytneme možnost oddlužení i osobám, které na ně dnes nedosáhnou.
Budeme pokračovat v intenzivním boji proti lichvářským
praktikám a ožebračování chudých, včetně řešení problematiky dětských dlužníků.
Budeme dále bojovat proti korupci ve všech oblastech.
Za tím účelem zejména předložíme zákon na ochranu whistleblowingu a zákon o
regulaci lobbingu vycházející z mezinárodních doporučení.
Po vzoru některých států Evropské unie budeme
prosazovat rozšíření kompetencí Celní správy České republiky v trestním řízení
v oblasti daňových trestných činů a trestných činů souvisejících a zavedení
pravomoci k vyšetřování. Pravomoci Policie v těchto oblastech zůstanou
zachovány.
Prosadíme spotřebitelský zákoník, který jasně a
přehledně upraví práva a povinnosti spotřebitelů a podnikatelů. Zavedeme
požadavek textového potvrzení spotřebitelské smlouvy uzavřené po telefonu.
Budeme podporovat vzdělávací akce a informování
spotřebitelské veřejnosti o jejích právech a způsobech jejich uplatnění –
například na internetu, formou brožurek nebo veřejných debat.
Budeme podporovat uplatnění mimosoudního řešení
spotřebitelských sporů (ADR), které již nyní provádí několik správních orgánů.
Doplníme ústavní systém o zákon o všeobecném referendu
za přísného respektu čl. 6 Ústavy, tedy tak, aby se referendum nemohlo stát
nástrojem tyranie většiny vůči názorové menšině.
Budeme prosazovat aktivní a srozumitelnou zahraniční
politiku jednoznačně zaměřenou na prosazování českých národních zájmů. Tato
politika musí zajistit České republice posilování bezpečnosti, prosperitu a
právní demokratický charakter státu. Jsme a budeme i nadále nedílnou součástí
evropského civilizačního a hodnotového prostoru. Proto musí naše zahraniční
politika vycházet především z členství v EU a NATO.
Z řady důvodů (poloha, historie, ekonomické
zájmy, hodnotový systém) je pro nás prioritní aktivní členství České republiky
v Evropské unii. Není sporu o tom, že EU potřebuje reformu.
V rámci EU budeme usilovat o to, aby Česká
republika byla aktivní a sebevědomý člen, který je schopen jasně formulovat své
zájmy a prosazovat je. EU, její instituce i členské státy, musí být schopny
zabezpečit vnější hranice EU, bojovat proti terorismu a projevům radikálního
islamismu a účinně se bránit proti útokům v kybernetické oblasti.
Jsme přesvědčeni, že současná EU potřebuje reformu.
Budeme se na ní chtít významně podílet. EU se má zcela v souladu
s principy subsidiarity a proporcionality v budoucnu zaměřovat na to,
co občané pociťují jako aktuální. Tento náš názor by se měl projevit i
v oblasti financování EU. Cílem je, aby EU jako celek konala méně, ale
efektivněji.
Rozhodování o přijímání uprchlíků (přesídlování) musí
jednoznačně zůstat v kompetenci jednotlivých států EU, stejně jako
rozhodování o migračním mixu z hlediska potřeb ekonomiky. O tom, kdo do EU
přijde, nesmějí rozhodovat převaděči, ale suverénní EU na základě
společné/konsenzuální dohody členských států. Budeme prosazovat takovou změnu
pravidel Společného evropského azylového systému (CEAS), která zamezí
zneužívání azylových pravidel pro nelegální vstup do Evropy a umožní systém
zachovat pro ty, kteří ochranu opravdu potřebují. Schengenská hranice nesmí být
pro ilegální migraci prostupná. Je třeba ji adekvátně střežit. EU musí vytvořit
mechanismy obrany a ochrany pro případ, kdy se situace náhle zhorší. Jen tak
lze uchovat jednu z hlavních výsad evropského prostoru: volný pohyb osob,
zboží, služeb a kapitálu.
V souladu s humanitární tradicí budeme
podporovat řešení uprchlictví zejména aktivitami v zemích původu a
v zemích prvního útočiště, kam uprchlíci přicházejí. Budeme prosazovat
razantnější přístup EU i NATO a aktivně se na něm podílet. Podpoříme změnu
zaměření rozvojových programů tak, aby byly cílené na země rozvrácené
konflikty. Česká strana bude usilovat o řešení krizí v zemích jejich
původu.
Budeme usilovat o posílení zastoupení českých
představitelů v institucích a orgánech Evropské unie a lepší spolupráci
s těmi stávajícími. Vytvoříme systém, v jehož rámci bude možné lépe
řídit kariéry pracovníků v české státní správě a jejich vysílání do funkcí
v institucích EU. Budeme aktivněji než dosud informovat veřejnost o svých
aktivitách a o klíčových tématech, kterým se v EU věnujeme.
Budeme udržovat naše nadstandardní vztahy se
Slovenskem a Německem, dále rozvíjet česko-rakouské vztahy a pokračovat ve
spolupráci ve formátu V4. V rámci EU budeme pro prosazení svých priorit
usilovat o vytváření nových aliancí a uskupení. Především ale musíme umět
produktivně spolupracovat s rozhodujícími evropskými hráči, s Německem
a Francií, a kultivovat naše strategické partnerství. Velká Británie pro nás
zůstává bez ohledu na brexit velmi významným partnerem, především
z pohledu ekonomiky a bezpečnosti.
Nadále budeme prosazovat transatlantickou vazbu a
podporovat kooperaci s USA především v oblasti obrany, bezpečnosti a
obchodu. Navážeme rovněž na naše tradiční přátelství a strategické partnerství
s Izraelem. Podpoříme postupnou integraci Západního Balkánu do EU, což
pomůže stabilizovat citlivý region. Významné je pro Českou republiku i Východní
partnerství především spolupráce s Ukrajinou.
Nejvyšší prioritou je zachování míru, a tedy i záruka
dodržování mezinárodního práva. Chceme se v EU aktivně účastnit diskuze o
budoucích vztazích s Ruskou federací. S Čínou chceme docílit hlavně
vyvážených a vzájemně výhodných vztahů respektujících pravidla mezinárodního
obchodu. Budeme podporovat další rozvoj vztahů s Japonskem a Jižní Koreou.
Tradiční součástí české zahraniční politiky je důraz
na dodržování lidských práv, včetně práv občanských, politických, ekonomických,
sociálních, kulturních a práv menšin. Chceme být aktivní i v oblasti
rozvojové spolupráce a humanitární pomoci.
Nadále budeme podporovat multilaterální mezinárodní
uskupení, jako jsou OSN, WTO, Světová banka, Mezinárodní měnový fond nebo OECD.
Tyto instituce jsou klíčové z hlediska globálního přístupu
k problémům bezpečnosti (jaderné otázky, migrační záležitosti), ale také
ekonomiky, rozvoje a životního prostředí.
V oblasti zahraniční obchodní politiky budeme rozvíjet
proaktivní ekonomickou diplomacii, která napomůže lepšímu prosazování českých
ekonomických zájmů. Podpoříme exportéry jak v hledání nových obchodních
příležitostí, tak v udržení jejich přítomnosti na stávajících trzích a
ochráníme investiční projekty v zahraničí. Provedeme reformu všech
stávajících zahraničních zastoupení s cílem zvýšit jejich efektivitu.
Kulturu považujeme za jeden z nejdůležitějších
faktorů zdravého rozvoje společnosti, který zásadně ovlivňuje všechny její
stránky. Kultura v nejrůznějších podobách se významně podílí na formování
obrazu naší společnosti v zahraničí. Kulturní projevy a artefakty se
stávají součástí evropského kulturního dědictví, v němž se zrcadlí
základní hodnoty společnosti postavené na evropské křesťanské duchovní tradici.
V kulturní politice budeme respektovat a rozvíjet
záměry a opatření Státní kulturní politiky na léta 2015–2020 s výhledem do
roku 2025.
Zvýšíme veřejné výdaje do oblasti kultury posílením
rozpočtu Ministerstva kultury.
S ohledem na zásadní roli kultury v rozvoji demokratické
společnosti zvýšíme platy pracovníků kulturního sektoru do konce volebního
období v roce 2021 na 150 procent jejich současné výše.
Budeme iniciovat spolupráci všech stupňů veřejné
správy na vytvoření jednotného a průhledného systému výběrových dotačních
řízení na kulturní projekty z veřejných rozpočtů s jasným definováním pravidel
výběrových řízení, s důrazem na zjednodušení agendy a současně zprůhlednění
veřejné kontroly využití přidělených prostředků. Budeme směřovat k
elektronickému zpracování a vyhodnocování žádostí s co nejnižší administrativní
zátěží.
Ve spolupráci Ministerstva kultury a Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy, vytvoříme dotační programy, které umožní
základním a středním školám rozvíjet edukační aktivity k poznávání národního
kulturního dědictví, a to zejména prostřednictvím kulturních institucí
zřizovaných všemi stupni veřejné a státní správy.
Navýšíme alokaci finančních prostředků v „Programu
státní podpory divadel, orchestrů a sborů“. Ve spolupráci s profesními uměleckými
asociacemi zrevidujeme stávající systém rozdělení dotací a připravíme jeho
novou podobu.
Připravíme dlouhodobý program investiční podpory a
kofinancování projektů kulturní infrastruktury, který by umožnil výstavbu
nových kulturních zařízení pro poskytování veřejných kulturních služeb
(koncertních sálů, divadel, knihoven, výstavních síní, muzeí apod.) v souladu
se soudobými světovými trendy a standardy.
Souhlasíme s věcným záměrem na uzákonění institutu
zvláštní právnické osoby pro činnosti v oblasti kultury, a to za účelem
zefektivnění financování regionální kultury i státních kulturních institucí.
Zpracujeme podrobnou analýzu možností realizace tohoto záměru a následně
připravíme návrh systémového legislativního řešení.
Provedeme revizi Ústředního seznamu kulturních památek
a chráněných území a zajistíme digitální pasportizaci (zaměření,
fotodokumentaci a průzkumy) souboru nejcennějších národních kulturních památek.
Připravíme novelu zákona o státní památkové péči a novelu zákona o Státním
fondu kultury.
Vytvoříme programy dlouhodobého financování oprav a
rekonstrukcí památkově chráněných objektů ve vazbě na uchování památkových
hodnot a rozvoj cestovního ruchu v místě.
Zaměříme se na zkvalitnění a rozšíření forem
mezinárodní spolupráce v oblasti kultury. Navrhneme opatření na podporu
mobility umělců a uměleckých institucí vyplývající z evropských úmluv.
Soustředíme se na rozšiřování mezinárodních vztahů zapojením kulturních odborů
ambasád a budováním vztahů na bilaterální i vícestranné evropské a světové
úrovni s důrazem na tradiční vazby (např. Visegrádská čtyřka).
Podpoříme export české kultury. Kompetenčním zákonem
převedeme agendu cestovního ruchu na Ministerstvo kultury.
Připravíme novelu autorského zákona, do níž
implementujeme očekávanou směrnici EU o autorském právu na jednotném digitálním
trhu a po diskusi s odbornou veřejností připravíme další změny autorského práva
s ohledem na vývoj nových technologií a jejich roli při sdělování autorských
děl veřejnosti.
Budeme věnovat pozornost proměnám audiovizuálního
sektoru za účelem naplnění kulturních, společenských a sociálních služeb. V
oblasti veřejnoprávního vysílání budeme důsledně podporovat nezávislost médií
prostřednictvím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Rad České televize a
Českého rozhlasu.
Podporujeme rozvoj kreativity společnosti, zejména
nejmladší generace, prostřednictvím neprofesionálních uměleckých aktivit a
všech oblastí regionální kultury.
Chceme kvalitní, moderní a finančně stabilní veřejnou
službu pro občany. Zdravotnictví musí reagovat na hrozby dneška, kterými jsou
významný nárůst výskytu chronických chorob a stárnutí populace.
Posílíme transparentnost zdravotnictví a postavení
pacienta v celém systému. Jasně definujeme role jednotlivých aktérů ve zdravotnictví,
vytvoříme prostor pro větší konkurenci zdravotních pojišťoven, ze které budou
těžit jejich pojištěnci, a posílíme odpovědnost pojišťoven za zajištění
hrazených služeb. Změny ve zdravotnictví nelze dělat na jedno volební období,
proto budeme všechny zásadní kroky ve zdravotnictví konzultovat s opozicí,
ve snaze nalézt maximální možný konsenzus.
Začneme otevřeně zveřejňovat data o hospodaření
rezortu a jím přímo řízených nemocnic. Také veškerá rozhodování komisí při
Ministerstvu zdravotnictví budou transparentní – jejich rozhodnutí budou vždy
řádně zdůvodněna a zveřejněna způsobem, umožňujícím veřejný přístup a obecnou
kontrolu včetně zveřejnění na internetu.
U přímo řízených nemocnic zavedeme jasná metodická
pravidla pro takzvané zpětné bonusy. Tyto bonusy musí být vždy podloženy
smlouvami, řádně zaúčtovány a vykazovány jednotlivým zdravotním pojišťovnám.
Připravíme zákon o regulaci úhrad zdravotnických
prostředků, revizi odměňování lékárenské péče a systému stanovování cen a úhrad
léků, aby byl flexibilnější a život zachraňující léky se dostaly dříve k
pacientům.
Připravíme nový zákon o zdravotních pojišťovnách,
který jasně vymezí jejich kompetence, odpovědnost i odpovědnost jednotlivých
orgánů, kontrolu ze strany státu a odpolitizuje Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu, při zachování její veřejnoprávnosti. Vytvoříme novou koncepci
fungování zdravotních pojišťoven včetně umožnění cenové konkurence mezi nimi,
ze které budou profitovat zejména ti pacienti, kteří o své zdraví aktivně
pečují.
Připravíme zákon pro elektronizaci zdravotnictví a
bezpečné sdílení dat mezi poskytovateli zdravotní péče. Upravíme legislativu
tak, aby bylo možné využívat elektronický recept v plném rozsahu, včetně
kontroly lékových interakcí a celkové preskripce pacienta. Po dobu jednoho roku
vyhlásíme toleranční období bez sankcí pro praktickou implementaci
elektronického receptu do praxe a odstranění chyb. Zvážíme snížení počtu
zdravotních pojišťoven.
Nastavíme systém kontroly kvality péče, kterou tím
začneme systematicky měřit. Budeme prosazovat finanční motivaci poskytovatelů
ke zlepšování zdravotní péče. Informace o kvalitě péče budou dostupné pro
pacienty.
Zaměříme se na zlepšení řízení nemocnic
v působnosti Ministerstva zdravotnictví a zavedeme centrální nákupy léků a
ostatního materiálu, založené na nejlepším poměru ceny a kvality. Rozšíříme
kompetence praktických lékařů a posílíme tak využívání primární péče. K tomu
podpoříme prevenci a zdravý životní styl a také systémy odměňování těch občanů,
kteří pečují o své zdraví.
Podpoříme programy zaměřené na koordinaci péče o
chronicky nemocné pacienty a zasadíme se o pokračování reformy psychiatrické
péče.
Zavedeme transparentní systém pro vstup nových
technologií a výkonů do úhrad z veřejného zdravotního pojištění, založený na
principech Health Technology Assessment (HTA). Cílem je posouzení nákladové
efektivity tak, aby z veřejného zdravotního pojištění bylo hrazeno jen to, co
má skutečný přínos pro pacienta.
Připravíme koncepci dlouhodobé péče s cílem podpořit
domácí péči a posílíme smluvní volnost mezi zdravotními pojišťovnami a
poskytovateli zdravotní péče v mantinelech stanovených zákonem a pod kontrolou
státu.
Dokončíme revizi úhrad zdravotní péče na bázi
Diagnosis-related group (DRG) a zavedeme další motivační úhradové mechanismy
tak, aby peníze šly více „za pacientem“.
Zlepšíme pracovní podmínky mladých lékařů, připravíme
jasnou definici jejich kompetencí a zavedeme systém průběžné evaluace zařízení,
která se zabývají vzděláváním lékařů.
Budeme prosazovat postupné navyšování odměňování
zejména mladých lékařů a zdravotních sester.
Provedeme audit administrativní zátěže poskytovatelů
zdravotních služeb a zrušíme zbytečné regulace, které nejsou přínosem ani pro
lékaře ani pro pacienta.
Prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu
zajistíme konkurenceschopné a sociálně akceptovatelné ceny elektrické energie,
tepla a jejich plynulou a bezpečnou dodávku všem zákazníkům. Důsledně budeme
hájit zájmy státu při využívání ložisek nerostných surovin na území České
republiky prostřednictvím státního podniku DIAMO. Důkladně prošetříme
okolnosti, způsob a předmět uzavřeného memoranda ohledně těžby lithia na území
České republiky.
V oblasti průmyslu a energetiky budeme posuzovat a
podporovat využití moderních digitálních technologií.
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce být ministerstvem
nejen pro firmy, ale i pro občany. V komunikaci s občany podpoříme
rozšíření vysokorychlostního internetu, čímž uspoříme jejich čas i peníze.
Investiční pobídky poskytneme pouze ve výjimečných a
odůvodněných případech projektům s vysokou přidanou hodnotou.
Podle požadavků podnikatelské sféry zjednodušíme,
zprůhledníme a zrychlíme celý systém poskytování pracovních povolení pro
zahraniční pracovníky, zejména v nezbytných případech a při nezájmu
českých občanů o tyto pracovní pozice. Zároveň budeme dbát na to, aby se
nezvýšilo bezpečnostní riziko v České republice.
Budeme důsledně hájit vlastnické, ekonomické a
environmentální zájmy státu při využívání ložisek nerostných surovin České republiky,
především strategických surovin. Prověříme možnost těžby a zpracování lithia
prostřednictvím státního podniku DIAMO. Posoudíme závaznost memoranda o těžbě
lithia.
Cílem je, aby maximální efekt z těžby všech nerostných
surovin zůstal v rukou státu. V tomto smyslu neprodleně upravíme Surovinovou
strategii České republiky a následně také příslušnou legislativu, především
horní zákon a geologický zákon, včetně zvýšení poplatků za těžbu některých
druhů nerostných surovin tak, aby odpovídaly měnícím se podmínkám na trhu a co
nejvyššímu efektu pro stát. Rovněž zajistíme, aby do regionů postižených těžbou
směřoval vyšší podíl z těžebních poplatků.
V oblasti energetiky je pro nás zásadní prioritou
zajištění energetické bezpečnosti, soběstačnosti, ohleduplnosti k životnímu
prostředí a konkurenceschopné a sociálně únosné ceny energií. Výroba elektrické
energie bude zajištěna mixem zdrojů založeným na rostoucím podílu jaderné
energetiky a obnovitelných zdrojů, a naopak postupném poklesu výroby v uhelných
elektrárnách. Zajistíme přípravu výstavby nových jaderných bloků v potřebných
termínech a výstavbu hlubinného trvalého úložiště radioaktivního odpadu. Budeme
podporovat snižování energetické náročnosti veřejných i soukromých budov –
zateplování, využívání energeticky účinných technologií a spotřebičů,
decentrální obnovitelné zdroje, chytré energetické projekty, jako jsou chytré
regiony, chytrá města, chytré sítě a inteligentní domácnosti.
Zjednodušíme podmínky pro drobné výrobce elektrické
energie z obnovitelných zdrojů pro vlastní spotřebu. Provedeme analýzu
překompenzací zejména větších solárních elektráren s cílem snížit neúnosně
vysoké platby za stávající obnovitelné zdroje. U nových obnovitelných zdrojů
budeme podporovat především lokální výrobu elektrické energie nebo tepla s co
největší spotřebou nebo akumulací v místě výroby, tedy bez dalších provozních
dotací. Zachováme stávající těžební limity hnědého uhlí.
Digitální infrastrukturu považujeme za stejně
důležitou jako dopravní nebo energetickou infrastrukturu. Proto zásadně
urychlíme budování vysokorychlostního internetu a maximálně k tomu využijeme
evropské fondy. Připravíme zákon o právu každého občana mít přístup
k internetu. Pokud chceme budovat moderní digitální stát, občané musí mít
zajištěno, že jejich přístup k internetu nebude omezován. V úzké spolupráci s
podnikatelskou sférou, vědou a výzkumem zajistíme implementaci projektu Průmysl
4.0 a „Smart projekty v energetice. Zpracujeme analýzu možných dopadů
robotizace na domácí průmysl.
Malé a střední podniky jsou pevnou a nezastupitelnou
součástí tuzemské ekonomiky. Jejich hlavním problémem je přitom komplikovaný
vztah se státem a přebujelá administrativa. Podpoříme proto koncentraci
elektronické komunikace mezi státem a podnikateli do jednoho místa. Budeme
usilovat o sladění lhůt účinnosti legislativních změn a zajistíme, aby zákonné
lhůty stejně jako podnikatelé musely dodržovat i státní úřady. Podnikatelé
budou zdarma a přehledně informováni o povinnostech vyplývajících z platné
legislativy a zároveň o všech nástrojích podpory podnikání nabízených rezorty a
státními agenturami.
Místní rozvoj spočívá především v kvalitě života,
dostatku práce, příznivého životního prostředí a perspektivě pro mladé lidi.
Zajištění místního rozvoje závisí na obcích, které mají mít dostatek prostředků
pro jeho dosahování. Ministerstvo pro místní rozvoj chceme transformovat do
nového konceptu ministerstva veřejných investic.
Vytvoříme jedno místo se zodpovědností za veřejné
investování. Zřízením jednoho místa pro metodiku, systém, implementaci a
kontrolu veřejného investování se docílí nejen znalostí současného stavu, ale
rovněž jeho modernizací. Peníze daňových poplatníků musí být investovány
mimořádně promyšleně a efektivně, protože ovlivňují celkovou životní úroveň
obyvatelstva
Připravíme investiční plán země - zajistíme inventuru
připravovaných investic a syntézu analytických materiálů jednotlivých
ministerstev tak, aby byl plán pro zásadní investice závazný včetně zajištění
zdrojů a jejich udržitelnosti
Podpoříme a zrychlíme výstavbu v České republice,
prosadíme rekodifikaci veřejného stavebního práva a zjednodušíme a zkrátíme
přípravy staveb pro zvýšení konkurenceschopnosti.
Zajistíme kvalitní metodickou podporu obcím a krajům pro
správné zadávání veřejných zakázek.
Připravíme jednotný model pro správu a prezentaci
územních plánů, který přispěje k jejich jednodušší čitelnosti pro občany i
veřejnou správu a umožní jejich vzájemnou koordinaci.
Zajistíme efektivnější správu národních zdrojů pro
regionální rozvoj.
Budeme koordinovat národní dotace – zrušíme
neefektivní dotační tituly, ušetřené peníze využijeme na strategické a
rozvojové projekty.
Podpoříme koncepční řešení Smart Cities.
Transformujeme Státní fond rozvoje bydlení na Státní
fond regionálního rozvoje a kromě podpory bydlení rozšíříme jeho aktivity i do
oblasti regionálního rozvoje a podpory venkova (podpora strategických investic
obcí do modernizace veřejných prostranství v bytové zástavbě, regenerace
brownfields, místních komunikací a cestovního ruchu).
Sjednotíme podporu a rozvoj venkova pod správu
Ministerstva pro místní rozvoj a zpracujeme ucelenou Koncepci rozvoje venkova v
gesci Ministerstva pro místní rozvoj.
Podpoříme spolupráci při řešení problémů venkovského
prostoru mezi obcemi.
Vytvoříme dlouhodobý nástroj podpory podnikání na
venkově, a to napříč rezorty, s cílem uchovat podnikatelský ruch v regionech.
Cílem podpory bude mimo jiné zavedení motivačního režimu k zaměstnávání
pracovníků v malých nebo málo rozvinutých obcích
Podpoříme silnou urbánní agendu s důrazem na
integrované přístupy a aktivně podpoříme partnerství měst v rámci Městské
agendy pro EU.
Stabilizujeme právní prostředí v oblasti bydlení a
budeme usilovat o dostupné nájemní bydlení pro všechny cílové skupiny občanů.
Připravíme moderní zákon o pomoci lidem v bytové nouzi
a nový zákon o realitním zprostředkování, abychom zamezili nekalým praktikám v
realitních činnostech, a tak co nejúčinněji ochránili spotřebitele.
Vytvoříme podmínky pro úspěšné a smysluplné dočerpání
programů v období 2014–2020, budeme nadále podporovat pouze kvalitní projekty s
největší přidanou hodnotou.
V rámci EU budeme aktivně prosazovat zjednodušení
podmínek čerpání evropských fondů po roce 2020 a budeme prosazovat podporu takových
témat, která budou odrážet skutečné potřeby nejen státu, ale i regionů, měst a
obcí.
Nové operační programy připravíme s partnery,
zejména s kraji, městy i obcemi s důrazem na integrovaná řešení nejzávažnějších
problémů bránících socioekonomickému rozvoji měst i venkova.
Podpoříme přeshraniční spolupráci s okolními státy
jako významný zdroj finančních prostředků pro zaostalé či periferní regiony.
V cestovním ruchu budeme usilovat o zvýšení
kvality lidských zdrojů jako klíčového faktoru inovačních procesů. Zefektivníme
výběr místních poplatků s cílem motivovat obce k jejich reinvestování do
cestovního ruchu a sloučíme poplatek z ubytovacích kapacit s rekreačním a
lázeňským.
Chceme dosáhnout úplné soběstačnosti ve výrobě co
nejširšího spektra základních potravin a zajistit kvalitu a bezpečnost potravin
pro občany.
Prosadíme spravedlivý přístup v dotacích pro podniky
různé velikosti. Stavíme se proti zastropování dotací pro střední a větší
podniky, ale budeme podporovat vyšší platbu dotací u malých farmářů.
Navýšíme platby na živočišnou výrobu a citlivé
rostlinné komodity, jako je ovoce, zelenina, chmel, brambory, cukrová řepa, na
úkor platby na plochu.
Učiníme maximum pro narovnání podmínek v oblasti
národních a regionálních dotací zemědělcům a potravinářům v Evropské unii.
Podporou chovu hospodářských zvířat docílíme navýšení
objemu organické hmoty v půdě a tím její výrazně větší schopnost poutat a
zachycovat vodu.
Podpoříme opatření, která snižují negativní dopady
hydrologických extrémů.
Snížíme administrativní zátěž pro všechny zemědělce a
potravináře, zejména pro ty malé.
Podpoříme výzkum, vývoj a inovace v oblasti
Zemědělství 4.0 (smart farming), potravinářství a lesnictví, zahrnující
udržitelné hospodaření s přírodními zdroji formou precizních postupů,
udržitelnou zemědělskou produkci při snižujících se dopadech na životní
prostředí, a klima a produkci kvalitních a bezpečných potravin.
Zintenzivníme přenosy výsledků výzkumu a vývoje do
praxe a jejich okamžité uplatnění prostřednictvím inovací, přinášejících
pozitivní hospodářský dopad snížením nákladů a zvýšením produktivity.
Připravíme opatření proti dalšímu záboru kvalitní
zemědělské půdy.
Udržíme minimálně současnou výši podpory
z národních dotací do živočišné výroby a citlivých rostlinných komodit.
Prosadíme oznamovací povinnost při prodeji zemědělské
půdy vůči těm, kdo na ní hospodaří.
Změnou legislativy i praktickými opatřeními posílíme
ochranu lesů, především jehličnatých, které jsou současné době vážně ohroženy
dopady klimatické změny, zvláště pak suchem a následnými kalamitními jevy.
Hlavním nositelem této strategie se musí stát státní podnik Lesy České
republiky.
Česká republika se může chlubit nádhernou přírodou, o
kterou se chceme zodpovědně starat tak, abychom ji našim dětem předali v lepším
stavu, než jsme ji sami převzali.
Opatření proti suchu a snahu o zadržení vody v krajině
považujeme za věc nejvyššího veřejného zájmu. Finančně podpoříme a zjednodušíme
povolovací proces při obnově nebo vybudování tisíců menších vodních nádrží v
krajině, stovek nových zdrojů pitné vody pro obyvatele, podpoříme rovněž
inovativní způsoby likvidace odpadních vod (např. domácí čistírny odpadních
vod) a opatření umožňující náhradu pitné vody za dešťovou tam, kde je to možné.
Zajistíme lepší legislativní i věcnou ochranu vodních zdrojů, a především
zdrojů pitné vody.
Zajistíme, aby občan platil v rámci vodného a stočného
férovou cenu a aby věděl, komu a za co vlastně platí. Prosadíme centrálního
silného a nezávislého regulátora v oblasti vody hájícího zájmy spotřebitelů.
Podpoříme návrat vodohospodářského majetku do rukou obcí, krajů a státu.
Budeme důsledně chránit zemědělskou půdu, především tu
nejkvalitnější, její využití pro jiné než zemědělské účely bude možné jen z
důvodu vyššího veřejného zájmu. Budeme preferovat větší využití bývalých
hospodářských ploch, tzv. brownfieldů. Zajistíme co nejrychlejší realizaci
programu ochrany zemědělské půdy ohrožené vodní erozí.
Připravíme a finančně podpoříme projekty na zlepšení
kvality ovzduší ve všech regionech, prioritně v regionech s dlouhodobě
zhoršenou kvalitou ovzduší (Moravskoslezský a Ústecký kraj). V oblasti dopravy
finančně podpoříme program čisté mobility, tedy podpory pořízení nízkoemisních
vozidel, včetně související infrastruktury.
Urychlíme projekt kotlíkových dotací s cílem vyměnit
až 100 tisíc nejstarších domácích kotlů na pevná paliva nejpozději do konce
roku 2019. Zároveň budeme hledat další finanční prostředky pro pokračování
tohoto projektu.
Zajistíme dostatečné finanční prostředky pro snížení
energetické náročnosti dalších desítek tisíc rodinných, bytových domů a
veřejných budov z programu Nová zelená úsporám.
Nejpozději do konce roku 2018 předložíme nový zákon o
odpadech směřující k zásadnímu snížení objemu odpadů končících na skládkách, a
naopak k lepšímu třídění a recyklaci. Navrhneme systém ekonomicky motivující
občany ke snížení množství odpadů.
Hlavní význam podpory sportu, sportování a aktivního
životního stylu v České republice spatřujeme, podobně jako většina států
EU, ve zlepšování kvality života občanů a jejich zdraví ve všech věkových
skupinách.
Budeme respektovat přístup k financování podpory
sportu a rozvoje pohybových aktivit jako financování veřejné služby a v
příštích letech se zaměříme zejména na:
- Zvýšení atraktivity výchovných
programů pohybové gramotnosti a zvyšování tělesné zdatnosti mládeže na
všech typech škol.
- Zajištění dostatku kvalitních a
cenově dostupných forem pohybových aktivit ve městech a obcích pro všechny
věkové skupiny obyvatelstva.
- Zkvalitnění procesu přípravy
talentované mládeže a sportovní reprezentace na základě nejnovějších
poznatků sportovní vědy a výzkumu.
- Obnovu, modernizaci a rozvoj
sportovní infrastruktury sportovních oddílů, tělovýchovných jednot,
sportovních svazů a organizací, obcí (včetně školních sportovišť) i krajů
s cílem zlepšit podmínky pro provozování nejen sportu pro všechny věkové
skupiny, ale i turistiky a cestovního ruchu.
- Podporu modernizace a rozvoje
strategických sportovních zařízení určených pro přípravu reprezentace a
pro pořádání významných mezinárodních sportovních akcí.
K zajištění těchto záměrů hodláme v nastávajícím
volebním období:
- Připravit a prosadit nový
komplexní zákon o podpoře sportu, který vytvoří potřebný rámec pro vnímání
podpory sportu z veřejných rozpočtů jakožto veřejné služby.
- Vytvořit institucionální,
legislativní a finanční podmínky pro vznik centrální autority pro sport,
řízené vládním zmocněncem podléhajícím přímo premiérovi, která bude
komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory rozvoje
sportu a pohybových aktivit obyvatelstva.
Neotravuj
OdpovědětSmazat23:28- chápu, na čtení složité a na chápání ještě více. Prubněte karty nebo spánek.
SmazatKe státnímu rozpočtu a neziskovky...
Smazathttp://www.vlasteneckenoviny.cz/?p=194294
Mno nic se nezmění hlavně aby tu nepustil migranty.
OdpovědětSmazatBlá,blá,blá, ty slovenskej šmejde. Tahni zpět na slovač a nech Česko čechům, nepatříš sem, jsi zlodějskej estébajskej Bureš!
OdpovědětSmazat0:24 Paní kněžna Zaháňská, stojíc u okna a hledíc na vaší odcházející postavu, by si tiše povzdechla: "Šťastný to blb".
SmazatCo si to dovoluješ, ty šmejde! Takto jsi jako blbec vyskakoval, když byl poserplína rakušácky nemtavý Šlafenberg ministrem zahraničí a poslancem?! Přitom ani žvatlat pořádně po česky neumel! A teď kápni božskou, kavárenský havloide!
SmazatAť vám nepraskne žilka. Nenávist je zlá.
OdpovědětSmazatDoufám, že ty protilidové bláboly o obranné politice a NATO poslanci nepřijmou!!!
OdpovědětSmazatAle přijmou. Drtivá většina poslanců jsou s touto agresivní a zločineckou organizací v jednom hejnu.
SmazatTohle bude extrémně korupční vláda. Očekávejme další šikanu obyčejných lidí a podnikatelů. Co jiného od babiše taky čekat? Babiš je zloděj, dotační podvodník, trestně stíhaný člověk, bývalý Stbák, co vědomě spolupracoval s Stb, a bude podporovaný komunisty. kam sme to za těch 28 let dospěli. Točíme se v kruhu.
OdpovědětSmazathttp://www.epshark.cz/clanek/241/sivos-babis-byl-bures-a-spolupracoval-s-stb-vedome
Babiš začal rozbíjet mafie, které na ministerstva a do polostátních podniků a rad nakydaly "demokratické" strany. Na to bude dobrý. Proč by zrovna jeho vláda měla být korupční. Ti lidé nešli do politiky, aby si přilepšili. Jako manažeři měli dost. Podceňujete lidi i voliče. Žádné točení v kruhu to není.
Smazat7:56 Nevíte nic a jenom melete nenávistné kecy. Kde jste byl když se tady bezostyšně kradlo, a miliony se nosily v igelitkách? To byl dlouho ráj pro korupci, zloděje a podvodníky. Všichni, co ztratili kontakt na státní penězocecek dnes kvičí a ohání se demokracii.
SmazatMám jedinou výtku k tvrzení, že není k NATO alternativa. Jakou alternativu k NATO má Rakousko, Švýcarsko, Finsko, Švédsko, Irsko... Proč nezkusit tuto cestu neutrality. Nejsme národ válečníků, nemáme proti nikomu územní nároky, mimo Němců nás poslední staletí nikdo neohrožoval. Švédům a Turkům jsme odpustili.
OdpovědětSmazat12:10 Jo přesně tak moje řeč.
SmazatPrvní je chránit občany a jejích bezpečnost ! Ve Švédsku se lidi budou bránit sami protože se policie to nezvládá a lidi se vykašle ! Jsme ve válce ,protože máme vojáky tam kde OSN nedalo mandát !Bundeswehr má už čtyři scénáře a máj problém ! A jak máme my chráněnou hranici ? IS by profrčelo jedné strany na druhou do týdne ! Důležité si chránit hranice , a tak tě nemůže nikdo překvapit !
SmazatCelkem dobrý, nevidím důvod proč nesouhlasit. Ta soc. oblast a školství to bude dobrý tlak na státní rozpočty. Jinak se celkem nic moc měnit nebude. Nevidím důvod proč by toto parlament nemohl schválit, a bez souhlasu ostatních stran v parlamentu neprosadí vůbec nic. Jednou bude muset jít s komunisty , jednou s ODS.
OdpovědětSmazatJe to dokument a většina rozumných si jej stáhne a uloží k posouzení s modifikací s případným partnerem ve vládě a k celkovému zhodnocení před příštími volbami.
OdpovědětSmazat