Reklama

.

.

úterý 30. ledna 2018

Rusko se vrací k dopravnímu supersoniku. Jeho základem má být Tu-160

- mbi -
30.1.2018  Eurasia 24
Rusko se pravděpodobně vrátí k výrobě nadzvukových dopravních letadel. Oproti ostatním zemím má značný náskok – disponuje totiž už teď konstrukcí, která se může Ruský prezident Vladimir Putin během své nedávné návštěvy Kazaňského leteckého závodu navrhl, aby byla zkonstruována civilní verze bombardéru Tu-160. „Je třeba sestrojit jeho civilní verzi,“ prohlásil Putin.

Dodal, že takové letadlo bude všestranně lepší než sovětský nadzvukový letoun Tu-144. „Proč byl Tu-144 vyřazen z výroby? Cena letenky odpovídala v případě většiny lidí jejich průměrným měsíčním příjmům. Nyní je ale jiná situace. Objevily se velké společnosti, které by letadlo mohly využívat. Území našeho státu je obrovské,“ řekl Putin. Vývojáře podle něj čeká „velká, ale absolutně reálná práce“.

Tu-160 je svými rozměry i hmotností srovnatelný s civilním nadzvukovým Tupolevem Tu-144. Konstruktéři vojenské „bílé labutě“ ale vyřešili několik nedostatků, kterými trpěl civilní Tupolev: například měnitelná geometrie křídel zaručuje stabilní ovladatelnost letounu i při přistávacích rychlostech, zatímco modernizované pohonné jednotky jsou mnohem úspornější než motory Tu-144. V rychlosti letu jsou oba letouny srovnatelné, ale strategický bombardér má mnohem delší dolet.V rychlosti letu jsou oba letouny srovnatelné, ale strategický bombardér má mnohem delší dolet.

- - -

17 komentářů :

  1. A až bude potřeba, budou z nich zase válečná. Tomu se říká maskování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ry Tu-144. V rychlosti letu jsou oba letouny srovnatelné, ale strategický bombardér má mnohem delší dolet.V rychlosti letu jsou oba letouny srovnatelné, ale strategický bombardér má mnohem delší dolet.
      Bez doltu neni mandelinka bramborova -vice pice pyce.

      Vymazat
  2. Za ery Jelcina,juesej poradci doporucili rusku zrusit vyrobu dopravnich letadel,pricem,Rusko bylo 3.nejvecsim vyrobcem..taci poradci je skutecne oplati ! Po vsech radach studovanich poradcu,slo Rusko pomalu,ale jiste do hajzlu,az prisel Vladimir Vladimirovic Putin,muz c.1 ve svete,podle us magazinu Forbes a udelal pritrz zapadni koncepci rujnovani Ruska.

    OdpovědětVymazat
  3. Jiří Jírovec30. ledna 2018 18:51

    Problém s nadzvukovými letadly je rázová vlna, tedy třesk spojený s překonáním rychlosti zvuku. Concorde směl létat jen na omezený počet letišť a lze předpokládat, že taková omezení budou ve hře i nadále.

    Ve hře je ekonomika provozu. Když se musí dočasně vyřadit z provozu běžné letadlo, velké letecké společnosti přistaví náhradní za několik hodin. Údržba a oprava nadzvukových letadel se může udělat jen na omezeném počtu míst. Navíc se mění i způsob komunikace (internet) a mnohá jednání se dají dělat na dálku. Čas jsou peníze, ale předražené letenky rovněž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rusko je natolik rozlehlé, že spojení jejich Dálného východu s Moskvou opravňuje nadzvukovou dopravu na státně důležitých spojích. Do sonického třesku nad Ruskem není USA ani EU, či někomu jinému, vůbec nic.

      Využtí osvědčeného nosného systému vojenského stroje pro dopravní letadlo má v Rusku (dříve SSSR) osvědčenou tradici od třicátých let.

      Vymazat
    2. tu144 ma prezdivku concordski nebot byl okopirovan od concorda .je toho spousta na yutube

      Vymazat
    3. No, jistě a MiG 15 byl okopírovaný od Němců a AK 47 taky. Akorát, že Tu 144 byl do služby zavedený jako první. Má jiný tvar křídel, jinde posazené motory a měl je podstatně žíznivější, kdyby bývali měli Sověti možnost Concorde kopírovat, hlavně tedy ty motory, tak TU 144 létá ještě dnes. Tohle je taky na youtube. Pořád do kola ty samé mystyfikace: Rusové nic nevymysleli, Rusové všechno okopírovali. Akorát, že slavné Sunkworks, taky potřebovali Rusa, aby mohli poslat do vzduchu jejich slavné F 117. Asi tolik.

      Vymazat
    4. mluvim o t144 nikoliv o vasich migach ci akckach
      vy asi jste nevidel na tom videu jak zatkli sovetskeho velvyslance za spionaz kvuli concordu
      ja osobne proti rusum nic nemam ale concord ukradli ostatne si jsem jistej ze rusove maji vynikajici rozvedku a jsou to gerojove

      Vymazat
    5. Concorde: 1. let: 2.3.1969, zavedenie: 21.1.1976
      TU 144: 1. let: 31.12.1968, zavedenie: 26.12.1975
      kontrolní otázka soudruhu: čo bolo skôr marec 1969 alebo december 1968? január 1976 alebo december 1975?

      Vymazat
    6. 9:46 v roce 1976 po 15letech vývoje Concorde zahájil pravidelnou dopravu osob,po 28 službě veřejnosti provoz zastaven v r. 2003.T-144 nasazen na pravidelnou dopravu osob v roce 1977 a v ř. 1978 po 6 měsících služby zastavena. Proč tomu tak bylo najdete v odborných Odpověď vaše je tedenční,zrovna jak zdejší článek. .

      Vymazat
  4. Skvělé,žádné problémy, pouze přínosy. Nasazení pouze na dlouhé linky mezi důležitými městy v Rusku. Takové letadla nenahrazují žádnou stávající leteckou přepravu,ale doplňují ji o rychlejší přepravu na velmi dlouhých linkách pro klientelu, pro kterou jsou skutečně čas peníze. A pro ty vyšší cena není problémem(viz dnešní bussines class). To přece nebude přeprava pro rekreanty a lidi kteří misto vlakem a autobusem letí někam letadlem? Stále nemohu najít na jednání Vladimíra Vladimíroviče vůbec nic špatného, ale právě naopak.

    OdpovědětVymazat
  5. Kdyby se investovalo do takových věcí a ne do válek hned by se žilo lépe.

    OdpovědětVymazat
  6. Bežné letecké spojenie z Petrohradu do Vladivostoku trvá odhadujem takých 8-9 hod čistého času letu. V tak veľkej krajine má zmysel používať nadzvukové lietadlá. Okrem toho majú Rusi záujem o rozvoj spolupráce s krajinami BRICS, napr. Brazíliou, aj keď momentálne tam pindosácke svine zas urobili svoj bordel. A celá Latinská Amerika vzhliada k Rusku s nádejou. že im pomôže oslobodiť sa z amerického otroctva. Takže sa oplatí investovať do nadzvukového lietadla a hlavne takého, ktoré sa v prípade potreby dá ľahko zmeniť na vojenské lietadlo.

    OdpovědětVymazat
  7. Strategické rozhodnutí. Ušáci a jejich posluhové jsou po celém obvodu Ruska, ruské jednotky musí mít možnost rychlé přepravy. Takže nějaké úvahy o efektivnosti těchto strojů, nebo o nějakém sonickém třesku, jsou až druhořadé. P.K.

    OdpovědětVymazat
  8. Návrh Putina je něco jako rozkaz. Řekl bych, že se Rusové do toho pustí. Budou muset u toho udělat hodně nových věcí. U supersonického letadla vychází jako ekonomické jednoproudové motoru, které zatím nejsou. Aby to bylo ekonomické, důležité bude množství pasažéru a kargo náklad. Odhadl bych, že minimální množství pasažérů bude 350 a k tomu alespoň 15 tun kargo nákladu, jako jsou kufry nebo letecká pošta. Dolet bych odhadl na 7000 km. Takové letadlo ale sebou poveze minimálně 100 tun paliva. Když se podívám na Tu-160, tak tohle všechno se do jejich letadla nevejde. Z toho plyne, že se letadlo bude muset patřičně zvětšit a předělat. Ale jako výzva je to velká věc. Uvidíme, co z nich vypadne. Těším se a držím jim palce.

    OdpovědětVymazat
  9. pokud je mi známo, tak jinak nádherná Bílá Labuť má jeden vážný neduh. Při letu startu a nadzvukovou rychlostí jsou její motory tak hlučné, že se nedomluví ani piloti mezi sebou.
    Tuhle drobnost budou muset kluci konstruktérský vyřešit, jinak do toho nikdo za ty peníze nepoleze.

    Tu-160 má prázdnou hmotnost 110t, max. vzletovou hmotnost 275t a naloží si max 40t nákladu. https://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160


    S nákladem 40t doletí 10700km, při 9t 14000km ( při cestovní rychlosti M 0,77 )
    Při rychlosti M1,5 je ovšem bojový rádius jen 2200km ...
    Koloděj

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odkaz na nějakou odbornou publikaci prosím. Tedy odkaz ohledně toho zásadně zkráceného doletu. Pokavad by to totiz mela být pravda, tak by Tu 160 byl nejen výkonově horší než Tu 144, ale i horší než Su T4 a ani jedno z těhle letadel němelo trup řešený jako vztlakové těleso. Tenhle údaj prostě není důvěryhodný. K redukci doletu dojde, to bez diskuze, ale takhle asi ne.

      Vymazat