Reklama

.

.

středa 25. dubna 2018

Jaký byl osud českého námořnictva, které potopil kapitán českého průmyslu

Martin Mazaný
25. 4. 2018   zdroj
V roce 1998 české obchodní námořnictvo obdrželo od Číny loď Jan Želivský. Byla to poslední česká námořní loď. Záhy ji ve stejném roce prodaly Harvardské fondy Viktora Koženého a tak skončila slavná historie českého námořnictva, která trvala téměř 80 let. Jak vnitrozemský stát přišel k námořnictvu a kam se podělo, se dozvíte ve článku Sputniku.


Jedna z prvních československých námořních lodí byla Legie, kterou provozovala Legiobanka. Loď byla narychlo zakoupena v Japonsku a v roce 1920 odvezla československé legionáře z Vladivostoku.

V souladu s Versailleskou smlouvou země bez přístupu k moři mohly používat státní vlajky na námořních lodích. Díky internacionalizaci Labe, Odry a Dunaje získaly vnitrozemské státy přístup do světového oceánu. Pro mladou republiku, která byla závislá na zahraničním obchodu, to mělo obrovský význam. Kromě legálního exportu mnoho z námořních lodí v meziválečném období pašovalo líh do Finska, kde panovala prohibice.

Později po převzetí moci komunisty byla v roce 1959 zřízena akciová společnost Československá námořní plavba (ČNP). Na jejím zrodu měla nemalý podíl i Čínská lidová republika, která musela čelit západnímu obchodnímu embargu a námořní blokádě. V té době námořní lodě Sovětského svazu sotva stačily pro vlastní potřeby a Východní Německo žádné lodě v té době nemělo. Velmi malou flotilu měly i Polsko a Rumunsko.


Proto vzniklo partnerství mezi Prahou a Pekingem, ve kterém Lidová republika spolufinancovala stavbu československých lodí. Ty se stavěly v loděnicích přímořských států východního bloku. Právě kvůli účasti Číny se československé lodě zpočátku témě výhradně plavily mezi Evropou a Dálným východem. Později po vítězství kubánské revoluce v 60. a 70. letech převládla tzv. kubánská linka. Lodě pluly i na Blízký východ, kam hojně vozily zbraně.

Téměř ihned po založení ČNP v dubnu 1959 se československá loď Lidice ocitla uprostřed mezinárodního skandálu, když francouzské úřady na její palubě objevily 580 tun zbraní určených pro Alžírské hnutí odporu FML. Některé lodě pak vozily téměř výhradně jenom zbraně.

Díky svému vlastnímu loďstvu ČNP obcházela rejdaře z kapitalistických států a přinášela devize. Investice do lodí přinášely až šestinásobný zisk. Pokud v západních zemích mezi námořníky byli často lidé s pochybnou minulostí, tak Čechoslováci vždy patřili mezi elitu.

Každý správný námořník musel být pokřtěn. Křest probíhal na lodi, když proplouvala rovníkem. Čerti se namazali mazutem a námořníkovi, který hrál mořskou pannu, přivázali pytel k nohám, který pak museli nováčci líbat (případně „její" baculaté poprsí), vzpomíná kapitán Antonín Fojtů. Křest slavnostně prováděl Neptun s hvězdářem. Nováčci byli holeni a za mýdlo sloužila směs strojního oleje a zapáchajících vajec. Pak přišlo mučení na skřipci, kde každý musel říct Neptunovi, co mu dá, aby ho pustil. Většinou to byly kartóny piva, které se pak večer vypily. Pak očištěný bude moci vstoupit na druhou polokouli.

V roce 1990 ČNP zaměstnávala 1 200 lidí, z nichž 1050 pracovalo na moři a zbytek v pražské ústředně ve Strašnicích. Společnost provozovala přes 20 lodí. Po rozpadu republiky Československá námořní plavba změnila název na Česká námořní plavba. Po privatizaci Námořní plavbu získaly Harvardské fondy nechvalně proslulého Viktora Koženého, někdejšího „kapitána českého průmyslu", jak se dříve říkalo tunelářům.

Lodě Kožený postupně odprodával, přestože společnost byla zisková. Peníze pak Kožený využíval na své obchody ve střední Asii. Pronajatý přístav na 99 let v Hamburku byl při první návštěvě prezidenta Václava Havla předán zpátky.

Tehdejší generální ředitel České námořní plavby, bývalý kapitán Pavel Trnka, se v roce 1999 snažil sehnat peníze od bank a investory na zrod nové české obchodní floty, ale marně. Nikdo už o české námořnictvo nejevil zájem. Mnozí námořníci skončili na řekách, jiní se vydali do služeb cizích států.


Související ze seriálu Zapomenutá historie:



 

10 komentářů :

  1. Splavněním ČR se staneme do objemu zboží
    dva Panamské průplavy.
    Hospodářský přínos zaručí stabilitu země.

    Dnes je to tak že si to naši západní partneři moc dobře uvědomují
    a tak dělají všechno pro to
    aby naše vodní hospodářství
    spadalo pod ekologické zákony EU
    které se snaží zamezit výstavbě kanálů.
    Proškolený lidé typu Koženého
    pak maří veškerou zděděnou moudrost
    a funkci námořní plavby*

    OdpovědětVymazat
  2. Opravte si ty informace...Šéfkapitánem Československé námořní plavby byl genose Proklouzly,který úřaduje na jednom z pražských zámků,na který si našetřil z komunistického platu úředníčka jakéhosi prorockého úřadu,který toto vše-ten demokratický kravinismus naplánoval...a teď pracuje na globálním oteplování,až se z toho sám přiteplil, s důsledkem co nejrychlejšího konce světa,jako největší ekonomický mičurin planety to má dobře spočítané a ve Švýcarsku zichrované.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dalo by se to nějak přeložit?

      Vymazat
    2. Dalo. Václav Klaus.

      Vymazat
    3. Jak Václav Klaus k zámečku přišel
      12. 11. 2014

      Tisk článku
      Poslat e-mailem

      Vážený bratře Petře,

      protože se opakovaně ve schránce objevuje tato zpráva:

      http://locpress.com/clanek/internetem-koluje-sokujici-zprava-k-nam-do

      prosím, pokud Vám to čas trochu dovolí, o případné vyjádření se k ní.

      Děkuji a přeji vše dobré.

      Josef Hanulík

      „Hana Lena Jacobson:

      Potvrzuji, že Václav Klaus je skutečným majitelem PPF Group v Holandsku, jehož majetek se odhaduje na 10,5 miliardy .

      Petr Kellner, narozený 20. května 1964 měl v roce 1991 teprve 27 let, vzal na sebe úlohu „bílého koně“, kterému kruhy kolem V. Klause poskytly luxusní život za mlčení. Majetek tedy pochází z privatizace ČSSR po převratu v roce 1989, který soudruzi spolu s některými lidmi z OF a ODS do fondu „uklidili“.

      Vše vycházelo dobře, Petr Kellner vystupoval jako miliardářský neviditelný duch a veřejnost tleskala úspěšnému podnikateli, chloubě tzv. možnostem, které „nové společenské zřízení“ skýtá každému z nás.

      V. Klaus ovšem udělal strategickou chybu – po skončení prezidentského mandátu si „jel do Holandska zkontrolovat majetkové přístupy“ a z peněz PPF fondu si zakoupil zámeček, který mu nyní nahrazuje život na hradě. Médiím pouze vypustil zprávu, že zámeček mu daroval sponzor – Petr Kellner !

      A spadla klec, rozeběhlo se vyšetřování na mezinárodní úrovni. Co se očekává? Nejdříve zmizení Petra Kellnera….

      Boží mlýny melou moc pomalu, ....................“

      Vymazat
  3. Privatizace prosperujících často unikátních státních firem za každou cenu je dodnes nepotrestaným zločinem vůči téhle zemi. Nepřátelským aktem. Pokud jde o lodě ČSNP, ty největší nebyli žádní drobečci. Košice měly 181m, Praha a Bratislava po 199m a největší Vítkovice 210m.
    CROIX

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych nezažil, nikdy bych neuvěřil, že lze takto rozkrást a zničit hospodářství státu, za tichého přihlížení obyvatelstva. Lidé jsou skutečně hloupé ovce, v tom měl Schwarzenberg pravdu.

      Vymazat
    2. Doporučoval bych vám tuším Polský film ,,Seximise,,
      Jinými slovy lidé jsou profesionálně
      udržovaný pod tlakem a v nevědomosti.
      Kdyby opravdu věděli co se doma děje
      tiše by určitě nepřehlíželi...
      Je třeba hovořit se spoluobčany*

      Vymazat
    3. 25. dubna 2018 20:24
      ...nemluvě o finančním přínosu pro zemi...
      Včetně vynikající námořní školy
      kde lidé měli uplatnění po celém světě a vyhlášených loděnic*

      Vymazat
  4. Boží mlýny ve věcech těchto gigakrádeží nemelou, protože by se zahltily; a už by potom nemlely ani zloděje, kteří kradou v samoobsluhách. Takže, toto je opravdu české specifikum, které vstoupí do dějin hospodářské kriminality pod názvem Klausova reforma.
    Morave

    OdpovědětVymazat