Reklama

.

.

neděle 15. dubna 2018

Jaroslav Bašta: Bláznovo zrcadlo

Jaroslav Bašta
- rp - a Jaroslav Bašta
15. 4. 2018    PrvníZprávy
Tento týden jsem se zase přesvědčil, že kritické chvíle, které jsem kdysi prožíval, a o nichž jsem si myslel, že jsem je už dávno zapomenul, se v analogické situaci dokáží vrátit s nepříjemnou naléhavostí. Píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Jaroslav Bašta. 




V roce 1962 mi bylo čtrnáct let, takže jsem věci vnímal více pocitově než rozumem, přesto jsem si všiml, že rodiče a učitelé ve škole začali být nervóznější a daleko častěji poslouchali rádio. Občas se dokonce bavili o tom, že by mohla být válka.

Žili jsme v Žatci, kde byla přímo ve městě tanková posádka a poblíž velké vojenské letiště, čímž si po letech vysvětluji tu dusnou atmosféru – všichni vojáci tušili, a někteří věděli. Takže se mluvilo o Kubě a raketách. Jednou večer jsem šel se spolužákem z kina přes náměstí a náhle jsme uslyšeli zvuk, který jsme znali z vojenských přehlídek, totiž rachot tankových pásů po dláždění a hluk motorů. Zdálo se, že všechno, co v kasárnách mělo pásy nebo kola jede pryč z města. Na západ, na hranice s Německem. I v mých 14 letech mi došlo, že takhle nejspíš začíná válka.

Doma otec moji zprávu o tom, že tanky jedou pryč, komentoval slovy o tom, že něco takového se od toho magora, který mlátí botou o řečnický stolek, dalo čekat. Když se situace nakonec uklidnila, přes veškerou propagandu jsme byli všichni přesvědčeni, že to byla zásluha J. F. Kennedyho a nejpopulárnějším heslem mé generace se stal slogan „Válka je vůl“. V roce 1968 ho mladí lidé psali i na tanky okupantů.

Dnes jsem skoro pětkrát starší než v tom dusném podzimu roku 1962 a chvíli jsem se bál skoro stejně. Tentokrát sice ten impulzivní jedinec sedí ve Washingtonu a ne v Moskvě, nemlátí botou, ale vyťukává tweety, nicméně znovu lidstvu přálo štěstí, a dopadlo to stejně jako tenkrát. Lodě se otočily, válka nezačala.

Historie se zase jednou zachovala jako bláznovo křivé zrcadlo – vlevo je vpravo, někdejší Východ i se svými hony na čarodějnice se přestěhoval na Západ, kde se ze slova mír stalo něco nepatřičného. Jediné, co zůstalo stejné v Karibské a Chemické krizi, jsou racionálně uvažující vojáci na obou stranách, kteří opravdu vědí, že Válka je vůl, proto ještě dokáží šlápnout na brzdu.

Odezní-li v nejbližších týdnech krize doopravdy, nastane čas začít hledat obranu proti tomu, aby se brzo (třeba zase příští rok v dubnu) nezopakovala. V obou chemických kauzách se členské státy Evropské unie rozdělily na dvě základní uskupení: na stranu války vedenou Therese May a Emmanuellem Macronem a stranu zdrženlivější a rozumnější, do jejíhož čela se kupodivu nakonec postavila Angela Merkelová.

Česká vláda v demisi je stejně bojechtivá jako rakousko-uherský generální štáb v roce 1914 a Jakešovo vedení před Listopadem. V případě konfliktu se dá očekávat, že bude i stejně schopná.

Nejspíše to také patří českým historickým tradicím.




Související články:
 
 

45 komentářů :

  1. Počkejme si, až bude Babiš předsedou skutečné vlády a ne nějaké v demisi! Jak chcete bojovat se šmejdy, kteří mají soudy a policii pod palcem a vydávají vykonstruovaná obvinění "podle potřeby" Sorošových pohunků!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. on pan Babiš je také oním pohunkem, pokud jste si nevšiml..ne tak prvoplánovým a výrazným, neb má svůj byznys, ale už dal najevo, kde stojí..

      Vymazat
    2. 15:59
      Koná vše pro západní známosti a rozšíření Agrofertu až za velikou louži, kromě téměř všech odvětví, které vlastní, neobsadil ještě ten zbrojařský a pak už je jen krůček k Bolywoodu, který nám zde se svým propleteným ansámblem předvádí.
      Ramón

      Vymazat
    3. Ad 15:59. Diskutující se domnívá, že jsou kapitalisté z titulu svého majetku pohunci - aspoň tak to vyznívá. Myslím si, že ta univerzalizace není tak jednoznačná a že i v této třídě se najdou lidé. A odsuzování pana Babiše - pozoruhodné - těmi, co v mediích pracují na co největším rozvratu státu a jsou posluhou kapitálu a kdyby Babiš činil opak budou řvát zase jen jak divá zvěř o zradě EUnacismu! Pokud by se v Bruselu nepokořil - a já jsem u toho nebyl - tedy kdoví, jak to bylo - tak jak je systematicky vydírán a je mu vyhrožováno u nás i v Bruselu, možná volil menší zlo. Čas trhne oponou!

      Vymazat
    4. 16:23 Když se pán hodlá všude klanět a přijímat rozkazy, nemá lézt do politiky.

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  2. Srovnávat "bojechtivost" české vlády v demisi, která nemá k dispozici armádu ani o síle a zabezpečení jedné předlistopadové motostřelecké nebo tankové divize
    s rakousko-uherskou armádou v roce 1914 nebo československou lidovou armádou před Listopadem je zcela zcestné a neodpovídá realitě.
    Chování a slova ministryně obrany Ślechtové, Stropnického a jiných, k tomu autora článku zřejmě "svedly"...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ta slova je jen zařadila mezi vědomé lháře, bude-li si zahraniční páníček přát..

      Vymazat
    2. Je to tak, zdejší "hrdinové" by klidně válčili s celým světem. Na druhé straně bylo vystoupení Stropnického hanebné a ani Šlechtová se nevyznamenala - ta ale aspoň hlavně mlátila prázdnou slámu.

      Vymazat
  3. i já jsem se bála a vůbec nevím, jak tomu zabránit příště..ve světě peněz až na prvním místě to asi ani nejde...když Blairovo svědectví o Saddámových chemických zbraních prý stálo USA milion dolarů a poválečné mezinárodní instituce, mající původně za cíl předcházet válce, všechny selhávají v objektivnosti-OSN se svojí Radou bezpečnosti, mezinárodní soudy- ten v Haagu je spíš nástrojem jednostranné šikany než soudem, masmédia vypadají, že jsou už přímo řízena centrem propagandy...je to zlé a horší, než bývalo ještě před pár lety..protože se rozum nevrací do hlav..asi byl nahrazen bankovním kontem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 15:51

      Nezoufejte, ještě zde máme eso v rukávu věrohodnosti:

      Nobelovu cenu míru - je jedna z pěti Nobelových cen, která je udělována osobě nebo organizaci (což cenu míru činí výjimečnou), která „vykonala nejvíce pro bratrství mezi národy, zrušení nebo zmenšení existujících armád či pořádání a propagaci mírových kongresů“.
      Na rozdíl od ostatních Nobelových cen ji neuděluje švédská Akademie věd, ale norský Nobelův výbor, jmenovaný norským parlamentem.

      Vova

      Vymazat
    2. Ano a v tomto neradostném světě s čím dál horší přítomností a dosti děsivou budoucností žijeme. Pekelné na tom navíc je, že přestože při neustále se zvyšující rozpínavosti islámu, jsou v našem, nyní globálně řízeném světě, u moci ti loutkovodiči "hlav" nejsilnějších států, kteří skutečně pro ještě více peněz a moci snad udělají cokoliv a problémy s "džihádem" nechávají spapat evropské domorodce bez nejmenší pomoci. O našich směšných figurkách, včetně jiných z EU, v parlamentu nemluvě. Ty tancují dle přesných noteček nebo alespoň stojí v pozoru a "řádně" kývají hlavičkou. Karel z Plzně

      Vymazat
    3. Nejen Nobelova cena míru, ale také ty ostatní jsou politikum, které podlehlo korupci. Tč. je tato cena bezvýznamná, pokud máme na mysli hodnotové posouzení. Že se ji dělá "renomé"? Víte, že jen 2 Češi jsou nositeli takové ceny a 50 Židů? A Humboldtova nadace se svými stipendisty "na vidle"?

      Vymazat
  4. Pane Bašto vy jste takový hrozně kompromisní a trochu bázlivý člověk, jak občas vidíme v ČT a tak se snažíte dávat na roveň východ a západ. Ale můj názor je ten, že zlo přicházelo vždy ze Západu a to už za doby kolonialismu včetně vybíjení původních obyvatel Severní Ameriky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pan Bašta je fajn člověk, ale v tomto případě souhlasím s panem Bačou. Vždyť i ta velká říjnová byla dovezena ze západu.

      Vymazat
  5. To co zažíváme nyní je důsledkem vlády pravice - všude na světě. Jen si vemte u nás ta procenta: 11 plus 30 /ANO/ plus 5 plus 5 plus 5 plus 7 /CSSD se nedá počítat k levici/ plus 8 /SPD by zde nemusela být, ale říká si pravice, dneska být levící, tedy být KSČ to je pod úroveň, ale jediná strana, která nechce válku je u nás KSČ - viz dále/, tedy dohromady 73 procent. Odečteme těch 8 procent SPD - i když pravicová strana, nechce ale válku, nesouhlasí s tím co provedl Trump, chce z NATO a z EU. Proč jsem to takhle pojal? Pravicové strany - podporují všechny Trumpa, chtějí tedy válku. CSSD chce válku taky protože chce zůstat v NATO a EU. Jediné dvě strany, které válku něchatějí - komunisté a SPD, to je 18 procent voličstva. Přemýšlel jsem o sousedech, které strany volili oni. Přišel jsem na jednu věc. Lidé, když jdou k volbám přemýšli o sobě z velmi krátkozraké perspektivy - dalo by se říci že pro stromy nevidí les. Napadlo mně, že sousedé volili pravicové strany. O možné válce vůbec neuvažovali. Totéž platí o volbě Drahoše. To je příznivec války, protože je příznivec Emeriky.
    Podpis: prosťaček.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ta nejsmutnější bilance - českými politruky zrazení občané - a jejich úsluha kapitálu je pilnější a patolízatější, než vzpomínka na cosi jim vzdálené, jako jsou jejich voliči. A ve vztahu k válce!? Samozřejmě, že nejcennější, co bvy mohličeští mpolitii přinést občanům, je NEUTRALITA. Nevím proč se ji tak štítí naši politruci, když nevadí finským, rakouským švédským, švýcarským, irským? Co je na neangažovanosti v imperiálních válkách špatné? Co je špastné, když nebudeme účastni na "humanitárním" bombardoivání? Nemůžeme odsuzovat nacistickou okupaci naší země, když jsme se stali sami okupanty. Vím od svých dědů, jak se dívali na nacismus a je mi smutno při pomyšlení, že miliony lidí ve Světě o nás smýšlí stejně, jako naši dědové o nacismu!!! Ale zřejmě stále většině našich občanů je to fuk, zda jsme posuzováni a jednou budeme i souzeni jako masoví vrazi, jako uzurpátoři cizí domoviny, jako drábové, kteří jiným národům boří domy, vyvražďují rodiny a vyhánějí je do otroctví evropského kapitálu!

      Vymazat
    2. Zapomeňte na pravici či levici, to už je vyčpělé klišé, sloužící k zalepení očí hlupáků. Všichni politici jsou, až na pár výjimek, hajzlové a levici a pravici neřeší. Stranu si volí stejným způsobem, jako hráči barvu dresu, jiný význam, než přihlášení se k nějakému silnějšímu houfu, s ním to politik táhne, to nemá.
      Tzv. pravici volí zcela zkorumpovaná Praha - zde je přece nejvíc státních úředníků či zaměstnanců firem, které z režimu těží. Kolik by z nich ztratilo dobrý flek, kdyby zde vládli lidé, co by mysleli na své voliče.

      Vymazat
    3. Není to pánové takové četl jsem článek a Český lidé nadávají na podporu usa většina lidí válku nechce. Válku chtějí stop09 kdu a havlojugend.

      Vymazat
  6. Oprava k 16:08: Komunisté a SPD mají 15 procent voličstva.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v posledních volbách 7,7 +11,2 (+-) = cca 19%

      Vymazat
  7. Zabránit případné světové válce asi nemůžeme. Můžeme ale dávat důrazně najevo, že ty různé "stropnické" považujeme za prodejný póvl, se kterým si v příštích volbách vytřeme ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Bašto, jsem sice mladší, ale dobuz karibské krize si pamatuji. I já jsem žil ve severních Čechách, ale neměl jsem pocit, že na vině je Moskva, nýbrž právě naopak, Washington. Uběhl život a ten pocit mám stále. Nezapomenutelné obrázky vietnamských dětí, vraždění po celém světě, to vše mě naplňuje radostí, že své postoje nemusím měnit.

      Vymazat
    2. Když je řeč o karibské krizi, většinou se (tj. západní propaganda) "zapomíná", že začala rozmístěním amerických raket v Turecku (a skončila jejich stažením) ... p.Bašta zřejmě vyrůstal v protirežimní (tj. antikomunistické a proamerické) rodině. O to více mu slouží ke ¨cti, že na stará kolena dokázal reformovat svoje názory...

      Vymazat
    3. Pan Bašta své názory nezměnil. Byl, je a zůstal zavilým antikomunistou. Jakou bojechtivostí se vyznačovala KSČ před hadrákem? Co nám to chce podsouvat? Srovnávat vedení bývalé KSČ s těmi válečnými magory zdegenerovaného Západu?

      Vymazat
  8. No to je dost, že jste si pane Bašta všimnul, že někdejší východ se přestěhoval na západ. Trvalo Vám to třicet let.

    OdpovědětVymazat
  9. Májová, Makron, Trump, všichni kandidáti na Nobelovu cenu míru! Již do předu podlézavě gratuluji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 16:44: Kupředu pravá, raz-dva, raz-dva.

      Vymazat
  10. Pan Bašta článkem, jehož závěr vyznívá optimisticky laděným závěrem - vše odvanul vítr a je nám dopřáno času. Pán Hájek z Parlamentních listů - včerejší článek - Operetní útok na Syrii - již tak optimisticky není - viz tam.
    Člověk by řekl Opertetní útok světového Fantomase.

    OdpovědětVymazat
  11. Racionálně uvažující vojáci na obou stranách? Cha cha. Pane Bašto, to asi neznáte zelené mozky. Ostatně ta naše ministryně s gulemi se k nim také přidala. To, jak se dnes mluví o možné válce je ovšem skandální. Dík Putinovi za chladnou hlavu.Ovšem jednání západní politiků mimo rámec OSN je zločin proti lidskosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. šlechtova ačernocka by seměli chtit za ruce a vyrazit se stropnickym do prvni linie a valčit ja je jim libo ale takto to vypada že jen kdykaji a kdakaji jak se na slepice sluši no a vatikanska klerofašisticka herka jen provokuje sam majice plne trenky i usta neuvěřitelnych exkrementu

      Vymazat
  12. On tady ještě někdo věří žvástům, které se píší v novinách? Nebo na internetových zpravodajích jako jsou například Novinky nebo Seznam a další a další žvatlapatla bulvár, co píšou sračky pro sračky? nebo tomu věří už jen tradiční smečky diskutujících - stále stejní lidé, denně ti samí lidé - nikdo další a nikdo normální. Ničemu, co se někde napíše nebo říká, nelze věřit. Nic není ověřeno, nic z toho nebylo viděno na vlastní oči - všechno jsou to jen žvásty. No ale jestli se lidi dokážou nejvíc zabavit žvatláním o Syrii ( dříve to byl Irák, pak Lybie, pak Ukrajina) - no, proti gustu? Ale všechno jsou to jen žvásty. Například o válčení se žvatlá asi tak deset let - nebo déle? Technicky vyspělé země - to je jedna jediná obrovská magoriáda. Zlatí ostrované, nebo lidé všude, kde mají jiné, normální, lidské starosti, a nesledují internetové a další žvásty. Jsou zdraví, tlustí, veselí, a žijí v pohodě. Začínám jim závidět.

    OdpovědětVymazat
  13. Naši politici ( čest výjimkám ) nás táhnou do propasti.
    Karle Kryle, ne, neryjeme držkou v zemi, jsme zašlapáni do země!

    OdpovědětVymazat
  14. To nejsou politici, jsou to správci kolonie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano - právě jste udeřil hřebík na hlavičku! A kdyby tam byl kdokoliv jiný, výsledek bude tentýž. Nemohou se chovat jinak - ale bečící ovce u počítačů a jinde to prostě odmítají vzít na vědomí. Nic jiného než západní kolonie ČR není.

      Vymazat
    2. Anonymní 18:02

      Nemohou se chovat jinak, pokud se chtějí zavděčit páníčkům a zajistit si vyhlídky na korýtka i do budoucnosti. Předpokladem jejich kvalifikace je poslušnost a protičeské nalazení. Tak jako u protektorátní státní správy za nacistické okupace.

      Vymazat
  15. Doplnění k diskutujícímu 18:02:
    V roce 1961 měly USA 17xvětší voj.potenciál než SSSR.Měly rozmístěné raketové základny v Itálii,Anglii,Nizozemsku,Německu a nakonec rozmístily rakety typu Jupiter v Turecku blízko hranic se Sovětským svazem,což logicky byla přímá hrozba pro SSSR.Přes několik intervencí odmítaly USA tyto rakety stáhnout.Ke karibské krizi v roce 1962 trvající 13 dní došlo tudíž vinnou USA,jelikož Chruščovovi došla trpělivost.Teprve po vstřícném stažení lodí s nákladem hlavic k raketám od Kuby,se USA zavázaly stáhnout své zbraně z Turecka.
    Ač sleduji články p.Bašty a většinou s ním souhlasím,v tomto zřejmě mu chybí informace a nebo,což by bylo smutné,je v tom úmysl!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pan Bašta píše, že byl tenkrát přesvědčen o zásluhách USA na uklidnění situace a že vinu přikládal pouze Chruščovovi. Ale tenkrát byl mladý a jak je pro mladé lidi příznačné, měl málo informací o realitě a málo zkušeností. Měl tudíž na svůj omyl nárok.
      Jsou však i tací, kteří byli blbí tehdy z důvodu mládí a jsou blbí dodnes, i přes pokročilý věk. Dodnes nic nepochopili.
      Budiž ku cti panu Baštovi, že s postupem času prohlédl, zmoudřel a nebojí se o tom dokonce mluvit veřejně.

      Vymazat
    2. 6:42
      Jestliže v tu dobu tzn, roku 1963, kdy bylo reagováno SSSR Kubou na jaderné hlavice v Turecku, toto Bašta se svým kufříkem nevěděl. Tak to byl pěknej blb? A ještě se s tím dnes ten vůl chlubí.
      A vy madam, jste stejně cinklá.

      Vymazat
    3. Anonymní 17:43

      Panu Baštovi bylo v době kubánské krize(rok 1962, nikoli 1963) 14 let. Holt asi nebyl tak vyzrálý, jako jste byl ve 14 letech jistojistě vy.

      Vymazat
    4. 7:27
      Kdo Vám mladá paní nakukal, že mi v roce 1963 bylo 14 let. Já byl v tu dobu na vojně o rok déle, až do ukončení této USA vyvolané krize. Mezitím pan Bašta lítal po strništích bos s kufříkama a žákajdou, plnou čtyřek?

      Vymazat
  16. Pan Bašta má celkem pravdu, zapomíná ovšem jak tím, že pomáhal bourat předchozí režim, otevíral cestu mnohem nemorálnějšímu. Možná proto také zapomíná, že rakety co zmiňuje, byly nejdříve v Turecku a teprve potom na Kubě. Že byly staženy jak z Kuby, tak Turecka. Že by pan Bašta nevěděl, proč jsou dnes alespoň takové krůčky nemožné?

    OdpovědětVymazat
  17. Stropnický - ty hajzle,když chceš válčit,tak si stoupni do první řady s flintičkou sám...Magore.Ty budeš první vychcánek,co bude zdrhat do krytu,hovado jedno boží...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 8:30 - blouzníte, to jo do krytu, to tak? Za peníze daňových plátců, budou vládnout z bezpečného exilu!
      Jak to bylo s vládou během 2.svět.války, všichni vládní "hrdinové" v exilu?
      Vrátili se zpět, až to zde bylo "čisté" a bezpečné a nastala doba, k jejich pokračování v započatém vládním díle...
      Zmetci potkaní!

      Vymazat