Reklama

.

.

sobota 5. května 2018

Dersimský masakr a západní hodnoty

Jana Maříková
5. 5. 2018
Dnes je smutné osmdesáté výročí dersimského masakru. Jedné z hlavních etap turecké genocidy Kurdů. Takové generálky na holocaust, kde nacistické Německo Turkům dodalo k odzkoušení řadu technolgií, které pak samo používalo k vyvražďování. Stejně jako dnes dodává „spolkové“ Německo Turkům zbraně k dalšímu vržadění Kurdů v Afrinu. Ve válce o které se na západě nemluví, nebo se označuje falešným jménem protiteroristická operace. V tomto týdnu jsme měli i výročí Světového dne svobodného tisku. Generál Petr Pavel a skupina fanatických stoupenců NATO jej v Praze oslavili konferencí, kde probírali možnosti cenzury internetu. V rámci boje proti fake news.


Už podruhé začínám svůj článek na Nové Republice tímto odstavcem:
„Vidíš ten velký sráz tamhle? Tam se to stalo. Všichni se zřítili do té řeky dole. Vesničané říkají, že byla pak dlouho krvavá. Samozřejmě to začalo zapáchat.Bylo to nesnesitelné. Sešli dolů k řece a vyhloubili příkop, aby změnili tok řeky. Ještě jsou tu pořád stopy toho příkopu.“

Je to pár titulků z filmu Zer, který se k tomuto masakru přes hranici několika desetiletí vztahuje. Žádný masakr tam nevidíte - jen ten sráz. Zbytek vykoná vaše představivost a otřesete se hrůzou.

Dersimský masakr se odehrál v letech 1937 - 38. Dnes mi ho hned po ránu připomněl můj facebookový přítel, jeden z předáků kurdských obcí v Německu, Ali Ertan Toprak.

"Dnes (v těchto dnech) je výročí genocidy v oblasti původu mých předků - v DERSIMU.

Desetitisíce alevitských Zaza Kurdů bylo v roce 1937/38 zavražděno tureckým státem.

Tato genocida je vykládána tureckou stranou - na ospravedlnění jejich zločinu - jako potlačení povstání. Toto vysvětlení bohužel nekriticky přebírá i mnoho Kurdů a jejich přátel.

Nebylo žádné dřívější povstání obyvatel, po kterém následoval zákrok armády, ale dlouho plánovaná genocida proti obyvatelům Dersimu, proti které část obětí zoufale vzbouřila.

Mladý turecký stát chtěl vytvořit z mnohonárodnostního státu násilnou muslimizací jeden národ, jeden jazyk, jeden stát. A do tohoto vzoru se jak Alevité, tak etničtí Zaza Kurdové nehodili, a bylo prostě rozhodnuto je zničit.

Turecká vláda se rozhodla pod vedením Mustafa Kemala Pashi (známého jako Atatürk) provést operaci „trest a vyhoštění“ (tedip ve tenkil). Atatürk měl plán a speciální zadání dostat Dersimeské Alevity zcela mimo jejich území a podmanit si tak trvale kurdské oblasti.
Oběti a vrazi na jedné fotce

Dersimský masakr je jedním z temných skvrn turecké historie a ukazuje, že Atatürk nebyl jen zakladatelem státu a velkým vůdcem, ale také masovým vrahe a válečným zločincem.", napsal Ali Ertan Toprak.

Kdo si chce přečíst další fakta, doporučuji článek na webu Die Welt "Zapomenutý masakr Turků na Alevitech" od Helgy Hirsch z 25. listopadu loňského roku. Popisuje tam pátrání publicisty a dokumentaristy Cemala Tase po svědcích masakru, či spíše genocidy, ve snaze sestavit mozaiku všech těch událostí.

Slyšel výpovědi o tom, jak byly vyvražděny a vypáleny celé vesnice, lidé postříleni kulomety, puškami nebo masakrováni bajonety, upalováni zaživa. Svědkové - lidé starší 80 let - mluvili o tom, jak byly děti topeny v řece a mladé dívky před smrtí znásilněny, aby se jako panny nedostaly do ráje. Jiné dívky byly uneseny a vychovávány v tureckých rodinách jako sunnitské Turkyně.

Sám Cemal Tas žil s rodinou od dětství v Istanbulu, kam uteklo hodně dersimských Kurdů, a o minulosti se "doma nemluvilo". Od své matky slyšel, že o tom nechce mluvit, že si své tajemství chce vzít do hrobu. Jen když bylo rodičům hodně zle, hrál otec na Saz, tradiční anatolský strunný nástroj, zpíval spolu se strýcem a matka plakala. Ve třiceti letech jel do oblasti Dersim, a zjistil, jak moc se vzdálil od svých kořenů. Lidé mluvili Kurmanji nebo Zaza a on rozuměl, ale odpovídal turecky... Tehdy se také dozvěděl historii své rodiny a okolnosti jejich útěku do Istanbulu. Strašné okolnosti, jak jinak....

Mluvil dohromady s asi 150 přeživšími a 200 dalšími lidmi v rámci projektu Dersim '38. „Dersim je jeden velký hřbitov“, říká Tas. Vysoko v horách leží kolem jedné vesnice mezi kameny ještě pořád kosti 97 popravených mužů.

Ironií osudu bylo, že alevitští Kurdové zprvu mladou tureckou republiku podporovali, protože náboženský útlak zažívali i za osmanské říše a uvěřili Atatürkovi, že všem dopřeje svobodu a stejná práva. Ale on brzy narazil na to, že jejich asimilaci brání jak jejich kmenové feudální uspořádání, tak jejich náboženství. A to zpečetilo jejich osud. Stejně jako osud dalších menšin - Asyřanů, Židů, Řeků.

Ve svém projevu na zahajovací schůzi parlamentu v roce 1936 přednesl Atatürk :

„ Pokud je v našich vnitřních záležitostech něco důležitého, jedná se hlavně o záležitost Dersimu. Abychom tuto jizvu vyčistili, musíme dělat to, co je potřeba, abychom se zbavili se tohoto hnisu v našich srdcích. I s jeho kořeny. Vláda musí dostat dalekosáhlé pravomoci, aby přijala tolik potřebná rozhodnutí. "

Jako záminku si vzali zvěsti o povstáních místních obyvatel. Zajímavé bylo, že Tas na nic takového během svého pátrání nenarazil. Na žádné "dřívější" povstání - jen na zoufalý odpor lidí, odsouzených k smrti, které kolem sebe shromáždil Seyid Riza, údajný vůdce povstání. Násilnosti na ženách a dětech se dokonce začaly konat ve velké míře až poté, co se sám vzdal a byl popraven. Zabíjeni ale byli i předáci obcí, kteří byli k Turecku loajální. Roli nehrálo to, zda jste povstalec, ale to, že jste Kurd.

Dnes stojí v Tunceli Rizova socha - a stojí tam i přes protesty guvernéra provincie. Riza řekl před svou smrtí: „Jsme děti Kerbely. Nic jsme nespáchali....tohle je vražda." A pak si sám dal kolem krku provaz a odkopl židli, na které stál. Protože předtím řekl vojákům, že oni ho nepověsí....

Masakr v Dersimu se dotkl každého, kdo tam žil. Každé rodiny, každé vesnice. Nikdo nebyl ušetřen.

Stále se řeší počet obětí. Oficiálně přiznává Turecko asi 14 tisíc. Cemal Tas odhaduje minimum na 30 tisíc. A Husein Aygun, právník a politik opoziční republikánské strany, na základě vlastních výzkumů uvádí 60 až 70 tisíc obětí. Také se vedou debaty, zda to byl "jen" masakr nebo "už" genocida. Tyto debaty připadají dersimským Kurdům příliš akademické. Oni mluví zkrátka o "Tertele" neboli zničení...

Velkou zásluhu na prolomení tabu kolem Dersimu měl turecký sociolog Ismail Besikci, který napsal v roce 1990 knihu "Dersimský masakr". A byl kvůli tomu odsouzen na deset let do vězení. Když Cemal Tas začal se svým pátráním, měli jeho respondenti ještě strach mluvit. To už dnes neplatí, masakr se dostal i na přední stránky tureckých novin a Erdogan se v roce 2009 dokonce veřejně v parlamentu omluvil. Jaké to bylo pokrytectví, to vidíme dnes docela jasně. Doufal, že to zdiskredituje své oponenty - republikánskou stranu CHP, jejíž předchůdci byli tehdy strůjci masakru. Neznamená to ale, že by se sám podobných masakrů štítil. To vidíme dne s v Afrínu i jinde v kurdských oblastech Turecka.

Tunceli - Dersim je dnes prý jednou z nejsvobodnějších oblastí tureckého Kurdistánu.

Při čtení příběhu Cemala Tase mě napadlo mnoho podobností s životem režiséra filmu ZER, o kterém je řeč na začátku článku. Kazim Öz také žije v Istanbulu, také byl vzděláván v tureckých školách a až v pozdějším věku si uvědomil, kam patří. A stal se jedním ze zakladatelů nezávislého kurdského filmu. Ve filmu Zer se objevuje i rozdílný přístup generací k masakru. První se snaží zapomenout, druhá mlčí - a až třetí se přihlásí ke svému původu a mluví o něm.

K výročí dersimského maskaru mi dnes na facebooku přistálo ještě prohlášení organizace The Women's Revolution in Rojava, kde je mimo jiné uvedeno:

„Desetitíce obyvatel Dersimu byly zmasakrovány. Tisíce byly deportovány, dívky a ženy byly znásilněny a uneseny. Kurdština byla zakázána, stejně tak náboženství Alevi. Také všechna kurdská jména v severním Kurdistánu byla zakázána. Takže Dersim má nyní turecké jméno "Tunceli" ( železná ruka). Mnozí Kurdové utekli na západ Turecka, ale také mnoho do Afrínu v Rojavě v Západní Kurdistánu ( Severní Sýrii). Jeden z nejslavnějších organizátorů povstání Kurdů proti fašisticko-rasistické Atatürkově nové turecké republice, dr. Nuri Dersimi, je pochován v Afrinu. Mnoho Alevi-Kurdů vysídlených režimem AKP ve městě Mabeta během války proti kantonu Afrín je potomkem uprchlíků a vysídlených osob z Dersimu. Co Atatürk udělal Kurdům v Dersimu a v celém severním Kurdistánu, v tom Erdogan pokračuje v Afrínu poté, co srovnal se zemí mnoho kurdských měst v Turecku. V severním Kurdistánu, pokračuje v zabíjení tisíců lidí a přesídlování více než milionů Kurdů. Atatürk měl svou adoptivní dceru Sabihu Gökcen, která byla arménským sirotkem z dob genocidy na Arménech. Jako pilotka bombardovala Kurdy. V té době turecký režim bombardoval obyvatele Dersimu nacistickými letadly od Hitlera. A v Afrínu Erdogan zabíjel a vyháněl Kurdy s pomocí německých tanků. Všude v Afrínu vlají turecké vlajky a pokračují etnické čistky . V Dersimu to bylo dávno vyzkoušeno. Ale pořád existuje velká rezistence a odboj."

A do třetice jsem dneska přečetla i článek Markéty Kutilové, první novinářky, která měla odvahu, spolu s Lenkou Klicperovou, nazvat věci pravým jménem a psát pravdu o masakrech v Afrínu.

Článek má název "Jakým právem?" a je k nalezení na serveru A2 Alarm. Cautorky v něm uvádí, že „Turecko a jeho syrští žoldáci vyhnali z domovů v syrském Afrínu 137 tisíc lidí, převážně Kurdů. Jejich domy, farmy a pole byly zkonfiskovány a nyní jsou pod tureckou taktovkou přerozdělovány novým majitelům – sunnitským Arabům z Východní Ghúty a Idlíbu."

Kdo dočetl až sem, jistě mu to něco připomene. Stejně tak, když čte, jak Markéta Kutilová píše o tom, že Západ, který to dopouští, rezignuje na své vlastní hodnoty. Tehdy to přece také bylo známo, co se děje v Dersimu. A také všichni mlčeli. Ještě pilně dodávali jedovatý plyn a zbraně...

"Kurdové čelí obrovskému bezpráví, které začalo v lednu letošního roku. Tehdy Erdoğan vyhlásil vojenskou operaci Olivová ratolest a během dvou měsíců spolu se syrskými žoldáky, které ze 70 procent tvoří islamistické sunnitské skupiny, dobyli celý Afrín, oblast na severu Sýrie u tureckých hranic. Učinili tak pod záminkou „boje proti teroristům“ – kurdským milicím YPG a YPJ. Několik tisíc Kurdů a Kurdek tak nemělo žádnou šanci. Druhá největší armáda v NATO proti nim nasadila letadla a Afrín vybombardovala. Vzdušný prostor nad Afrínem Turecku uvolnilo Rusko. Turecké bomby zabily přes pět set civilistů. Turecko se tak už zmocnilo 5000 km2 syrského území a NATO ani neceklo. Naopak, Turecko prý bojuje proti terorismu a má na to právo.", napsaly Klicperová a Kutilová.

Desetitisíce Kurdů vyhnaných z Afrínu živoří na jeho okraji, jejich osud nikoho nezajímá. Zejména ne "bojovníky" za práva uprchlíků. Jejich majetky zabírají džihádisté, kteří odešli z Ghúty a další bývalí bojovníci Islámského státu. Erdogan podporoval Islámský stát od počátku a ten teď znovu sílí spolu s ním.

Kurdové se zoufale ptají, proč se k nim celý svět obrátil zády? Inu proto, že slaboši se vždy bojí těch, kdo dávají okázale na odiv svou agresivitu. Zvláště když je mají za spojence (Evropa a USA). Nebo si je za spojence chtějí získat (Rusko).

Ocituji celý závěr článku Markéty Kutilové, protože s ním hluboce souhlasím: „Turecko je zapleteno do syrské války od jejího počátku, zejména podporou sunnitských islamistických skupin, v Sýrii je odpovědné za válečné zločiny a masivní porušování lidských práv. Může ale Západ tohle u svého spojence tiše přehlížet? Není to rezignace na vlastní hodnoty? Jestliže se Západ tváří, že to nevidí, a nechává se vydírat, podřezává sám sobě větev a snižuje se na úroveň těch, proti nimž se vždy vymezoval – diktátorů, válečných zločinců a strůjců etnických čistek.“

A ještě pár informací k předvčerejšímu dni svobody tisku

Zpráva vysokého komisaře OSN o porušování lidských práv v Turecku ze dne 20. března 2018

Za posledních 18 měsíců bylo v Turecku:

300 novinářů uvězněno
160 000 lidí uvězněno a mučeno
152 000 lidí přišlo o práci kvůli politickým názorům
100 000 webových stránek zrušeno
150 médií zavřeno"

Obzvláště ten závěr mi přijde signifikantní pro naši pokryteckou dobu. Okázale slavíme den svobody tisku a ve stejnou dobu, kdy němečtí Kurdové na internetu žertují, že v Turecku tento den znamená delší procházku po vězeňském dvoře. A u nás pořádá ve stejný den bývalý náčelník generálního štábu a dnes přidělenec ČR v centrále NATO generál Petr Pavel a think tank Evropské hodnoty konferenci o tom, jak bojovat s dezinformacemi a "odhalovat" nepohodlné servery... Takže kam asi směřují naše "západní hodnoty", je celkem jasné.

58 komentářů :

  1. Nakonec bude zapadnim parchantum vadit demokraticky mnoho informaci a pod rouskem boje proti fake news spekuluji , jak informace omezit .Nepotrebuji , aby svet vedel o skandalech vlad zapadu .

    OdpovědětVymazat
  2. Co znamená termín "západní hodnoty" ?

    OdpovědětVymazat
  3. kdepak máte soudruzi, tři sta šedesát tisíc umučených a zavražděných ČECHŮ???
    Je výročí konce Druhé světové války.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už v zprávách ukazovaly us kompars z Plzně.

      Vymazat
    2. Jdi se bodnout, jakých 360 tisíc dokonce umučených a zavražděných Čechů? Počítáš do toho i Židy (těch bylo 80 tisíc usmrcených)? A ten zbytek? Uvádí se, že v KT zahynulo cca 40 tisíc Čechů, 8 tisíc jich bylo oficiálně popravených, ztráty na konci války až tolik známé nejsou, ale jistě nepřesáhly 5 tisíc - a to včetně těch, kteří zahynuli pod americkými bombami. Tak kde je těch zbývajících 200 tisíc?

      Vymazat
    3. Mikeš Bodnout se můžeš tak ty:

      Počty padlých v letech 1939 až 1945
      Počet Čechoslováků v boji
      Východní fronta – 32 000
      Západní fronta – 12 000
      Střední východ – 1 000
      Domácí odboj – 100 000 (partyzáni a členové odboje)

      Oběti z řad Čechoslováků
      Celkem padlo, bylo popraveno nebo zavražděno 350 000 lidí
      Východní fronta – 5 620
      Západní fronta a Afrika – 1 200
      Partyzáni – 9 000
      Slovenské národní povstání – 18 000
      Oběti poprav – 8 500
      Koncentrační tábory a holokaust – 307 680

      Vymazat
  4. Kto je to tá Maříková? A čo chce stále s tými svojimi kurdami dosiahnuť? Už je totálne otravná s tou svojou kurdskou propagandou, únavnou ako boľševici donedávna u nás. A čo je Rusom do jej kurdov? Kurdistán bol donedávna súčasťou Ruska. Pýtal sa niekto, že čo mali Kurdi urobiť pre Rusov? Teraz keď stali súčasťou niektorých postSovietskych republík, nech si utrú hubu. Rusi nepomohli ani Srbom, nieto ešte svojím rodákom v Donecku a Luhansku, tak čo tu furt kecá dokola táto ženská? Ak chce Kurdom skutočne pomôcť, tak nech pindá na tých svojich, aby tlačili na ten svoj členský štát NATO, nech sa láskave už Kurdom konečne ide ospravedlniť a spýtať sa že čím im môže bratsky ešte navyše poslúžiť. Môj profilUkrofil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až mi napíšete, jak se jmenujete, můžeme se bavit. S anonymy se bavit nebudu. A koukám, že hodně vadím - asi dělám dobrou práci.

      Vymazat
  5. Paní Maříková, proč jste si zrovna vybrala Kurdy, jako příklad genocidy? Jako by žádná jiná genocida, a nám daleko bližší, v Evropě nebyla. Kdo vás platí za tuto propagandu? Já už jsem tu několikrát psal, jak se Kurdové účastnili genocidy na Arménech v roce 1915, proč tu o tom nenapíšete? Kurdská PKK po léta vede teroristický boj proti zákonné vládě v Turecku, i proti civilistům, a vy je v tomto podporujete. Vy jste židovka? Protože dnes jsou Kurdové se Źidy největší kamarádi, se Židy, kteří vraždí Palestince. Jste docela zručná manipulátorka, do kouska pravdy přimícháte spousta lží. Ti lidé, co byli v Turecku zavřeni nedávno, byli agenti CIA, tedy organizace, která zorganizovala puč s cílem zabít legálně zvoleného prezidenta. A tito lidé napojení na CIA tomu pomáhali, ted´sedí tito vaši chudáčci v base v Turecku a v zemi je klid, skončily teroristické útoky. PKK a dalším kurdským teroristickým organizacím posílá zbraně USA a Německo, tedy zbraně na vraždění Turků. Podívejte se, Američané financovali a navozili do Sýrie spousta džihádistů, aby bojovali proti syrskému lidu, proč vám nevadí ti zabití Syřané? Půl milionu jich padlo díky USA, Izraeli, Saudské Arábii a také Turecku, ale Turecko už z tohoto vražedného komplotu vystoupilo a to vám nejvíce vadí. Tito jsou zodpovědni za vraždění v Sýrii, a vy tu syrskou armádu, co bojuje za osvobození vlastní země nazýváte syrští žoldáci? To jste sakra zašla hodně daleko. Že vám nevadí Židé a Američané, kteří bombardují Syřany, to jsou ti kteří vyvolali tuto válku proti syrskému lidu. Kdyby nebylo Židů a Američanů, možná ten půl milion Syřanů by byl ještě dnes na živu. Kdyby nebylo Židů a Američanů, nebylo by také Afrinu. Vy tu lžete, Turci obsadili Afrin ne kvůli Kurdům, ale kvůli kurdské teroristické organizaci PYD, která ze Sýrie překročí haranic do Turecka, zabije pár lidí a vrátí se zpět do Sýrie, takto to tam funguje. Kdyby PYD bývali řekli, že z Afrinu odejdou, tak by tam Turci nevstoupili. Proč to tu neřeknete, abyste byla alespoň trošku objektivní? Vy tu manipulujete, až se vám od huby práší. Kurdové se s touto vraždící verbeží syrského lidu dnes spojili, jim nevadí ty statisíce zabitých Syřanů, tím si myslím, že ztratili sympatie kohokoliv rozumného na světě.Vy tu smícháte dohromady předválečnou dobu se současností, vytváříte tu záměrně manipulativní článek, téměř o všem, co tu uvádíte, by se dalo rozporovat. Vy se tu zkrátka snažíte využít toho, že o této problematice lidé v ČR moc neví, a tak se jim dá lhát. Tak mi to připadá, jako by někdo třeba v Argentině vytáhl z kontextu války osud Sudeťáků a udělal z nich ohromné chudáčky, jak ti Češi na ně byli zlí. Ale samozřejmě tento článek by se začal někdy v červnu roku 1945. Podívejte, pokud už zde píšete o roku 1938 a spolupráci Turecka a Německa, Turky je třeba ocenit, že nepodlehli vábení Němců a nevstoupilo do 2. světové války, ale tato informace se vám do vašeho koktejlu nehodí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc pěkně napsané a hlavně je to skutečná pravda a není všem dnům konec...

      Vymazat
    2. 21:47, vy to nechápete. Maříková je žena a ženy přemýšlí občas jinak. Tak nějak citově. Ona Kurdy vzala za své a teď je bere jako své robátko, možná měla frajera Kurda... a víte v takových okamžicích se z žen stávají lvice. Ovšem lvice reagují přímým útokem, ženy bývají travičky. No a p.Maříková píše plamenné manipulativní obhajoby.

      Vymazat
    3. 21:47 - to vypadá, jako jkdyby to psal Erdogan osobně....:D

      Vymazat
    4. Jako kdyby...pište srozumitelně

      Vymazat
  6. Je dobře, že o takových věcech píšete. Příklad Kurdů je náramná ukázka, jak věci řeší imperialistické mocnosti. Vše začalo už tou darebáckou Sykes-Picotovou smlouvou o rozdělení Osmanské říše, když předtím naslibovali Arabům hory doly.

    OdpovědětVymazat
  7. Pani Marikova , autor prispevku 21:47 vam poradne naplacal na prdel !

    OdpovědětVymazat
  8. Mikes 23:01 - zbyvajicich 200 tisic se pridali k Nemcum a utekli do Bavorska.

    Cenzore ty tezkopadny natvrdliku ! Uznavas, ze je zde estrada ?
    Tak to mam rad. Zborit vsechny manipulace a lzi !

    OdpovědětVymazat
  9. Těmi syrskými žoldáky autorka myslí bývalé džihádisty, které Turecko od počátku financovalo a vyzbrojovalo na boj proti vládě v Sýrii. Po porážce se stáhli do Turecka a dners jako žoldnéři působí v řadách Turecké armády, které pomohli dobýt Afrin. Hnus. Turecko rozhodně nevystoupilo z podpory, vyzbrojování a financování džihásistů v Sýrii. Naopak okupovaný Afrin dnes kolonizuje právě džihádisty z ISIL, kteří byli evakuování od Ghůty, kde dotsali na predl od Asada a Rusů. Dobrý článek. Děkuji. nenechte se odradit trolly a piště dál. Ať se o těch zvěrstvech aspoň někde píše. S paní Klicperovou a Kutílkovou jste jedné, které se nebojí kritizovat našeho "spojence" válečného zločince Erdogana. S tím ještě budeme mít zatracené problémy i my Evropani. A jestli si Rusové myslí, že se s ním dají dělat dohody, tak asi jako s Hitlerem. Erdogan vždy všechny dohody porušil. Jako Hitler, kterého obdivuje. držte se AG

    OdpovědětVymazat
  10. jsou tzv. turkmenské kmeny žijící na severu Sýrie, etnicky spřízněné s Turky, a ti zkrátka hájí zájmy Turků, tak proč tu paní Maříková najednou využívá pojmu -syrští žoldáci? Aby tu jaksi paní Maříková podsunula, že špatní jsou Syřené? Mocnosti jednou namalovaly hranice (a pro paní Maříkovou, Rusko u toho nebylo, jen tak mimo řeči),a má dnes právo si kdokoliv tyto hranice přemalovávat, jen proto že na něho tenkrát mocnosti zapomněli? A to ještě válkou a terorem, jak to činí dnes Kurdové? Tak to asi ne. Co kdyby dnes Hanáci začali válčit o svůj vlastní stát? Erdogan snad před 7 lety začal proces usmíření s Kurdy v Turecku, tzv. Ačilim, kdo do toho hodil vidle? USA, podsunuli turecké armádě (tedy důstojníkům napojeným na CIA) satelitní fotografie, kde skupina Kurdů pašovala přes hranice s Irákem cosi, s tím, že jsou to kurdští partyzáni a Turci letecky zaútočili, rozšklubali asi 34 kurdských vesničanů z vesnice Uludere na cucky, a bylo po usmíření. A také proto dnes řada důstojníků z turecké armády sedí, protože plnili zájmy CIA a rozmíchávali válku mezi Kurdy a Turky. Kurdové jsou užiteční idioti. Když se rvali Kurdové s ISIL u Kobaně, tak obojím dodávali zbraně USA, jen at´se válčí, dnes ISIL je mrtvý muž díky Rusku a zbyly americkým zájmům jen Kurdové. Ale USA je jedno, jaké jsou zájmy Kurdů, jim jde jen o to, aby se zabíjelo. To Kurdové ještě nepochopili, že si z nich dělají Američané kanonfutr? Američani kašlou na zájmy běžných Kurdů, oni vždy jdou cestou, že penězi uplácí vedení. Takže je zřejmé, že si běžní Kurdové něco myslí, ale vedení Kurdů dostává kufříky peněz od CIA (tak, jak dříve Karzayi v Afganistanu) a dělá něco jiného, než je zájem národa. Kurdská otázka se stala některým dobrá ve chvíli, kdy Erdogan přestal plnit roli poslušné loutky USA, tak najednou pro některé pány a dámy začal být kurdský problém ten hlavní na světě. Kurdové dostali nabídku na autonomii v rámci Sýrie, jejich vedení odmítlo, a dalo se na cestu války se Syřany, proto už tu paní Maříková perspektivně nazývá syrskou armádu žoldáky, měla by ještě dodat - ruští žoldáci. Erdogan udělal pro Kurdy to, co nikdo před ním. Zavedl školy, kde se učí Kurdsky, učebnice psané Kurdsky, vysílání v Kurdštině atd., tak ho nechte, paní Maříková, na pokoji, jeho jediná chyba je jen to, že neskáče podle židoamerických přání, ale podle zájmů svého vlastního národa. Od něho by se měli ostatní politici co učit.

    OdpovědětVymazat
  11. Ech, kolik frustrace je v mnohých anonymech.
    Anonym: "Našinec má taky čest, pod svým jménem bych to nepsal." (Karel Čapek)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jste si to zařídili, tak to máte.

      Vymazat
    2. A proč se nepodepíšou? Zvláštní - jsme přece ve svobodné zemi....

      Vymazat
    3. Proč? Protože oni svobodu chápou jinak. Asi tak, jako ji chápou pubertální sprejeři nebo držitelé anonymních akcií.
      I ve svobodných zemích žijí spousty nesvobodných lidí.

      Vymazat
    4. Proč se nepodepíšou? Možná i proto, že v Čechách se nediskutuje. Místo argumentů urážky a napadání.
      Dřív jsem anonymy odsuzoval, dnes je začínám chápat.
      Každý si vytváří názor na základě svých informací. Bohužel, v západních hodnotách se se šířením informací moc nepočítá. Zejména, když by tyto informace mohly ušpinit ty, kteří se derou do vedení.

      Vymazat
    5. Pani Jana M., vôbec mi tu nprekážate a robíte svoju prácu ozaj "dobre":-). Smola je v tom, že našinec, keď zacíti cielenú propagandu, v tom lepšom prípade zvýši pozornosť, v to horšom prípade zvýši hlas. Kľudne píšte ďalej, sľubujem že na Vaše články hlas zvyšovať nebudem, ale ani sa Vám vtierať do priazne ako táto dotyčná osoba, ktorá sa tiež nejakým nedopatrením zabudol podpísať: Anonymní6. května 2018 0:38 .Pripájam sa k jeho názoru, kľudne píšte a takých trollov ako ja si nevšímajte:-). Propaganda vyčuhuje z jeho príspevku tiež ako sedliakovi slama z jeho bahandží, citujem: "...jako Hitler, kterého podporuje...". Ktože by už len potreboval vyťahovať kostlivcov zo skrine a použiť ich ako barličky pre perly svojho ducha:-). Takisto naisto Vám nesľubujem, že sa Vám budem podpisovať inák než prezývkou Môj profil Ukrofil, ktorú tu už používam odjakživa. Obávam sa preto že diskutovať o tejto nepríjemnej Kurdskej otázke nebudeme. Veď zistiť moju IP-adresu by nemal byť žiaden problém. Aj moja registrácia na Google mitu neustále aitomaticky nabieha. A Čo s tými frustrovanými anonymnými prispievateľmi ktorí už dychtivo čakajú pred počítačmi neraz už okolo polnoci pri počítačii? To je na rozhodnutí administrátora tohto webu, ako sa rozhodne. Podľa mňa osobne by bola povinná registrácia naškodu, neprihlásil by som sa. Mój profil Ukrofil.

      Vymazat
    6. vladimír hricák 6. května 2018 11:05

      Všude se dnes kdekdo bez ustání ohání slovem INFORMACE. Je proto třeba si ujasnit, co to slovo (česky "sdělení") vůbec znamená - a co neznamená.

      Opravdu je to tak, že si utváříme názor "na základě svých informací"?

      A co naše schopnost informace posuzovat - ta se bere odkud? Je snad určena množstvím "informací"?

      Informace (sdělení) vůbec nemusí vést ke znalosti, k porozumění.

      A znalost ještě ani zdaleka neznamená moudrost.

      Kokotko

      Vymazat
    7. Ukrofil - robte si, čo chcete...

      Vymazat
    8. Paní Maříková, to si opravdu myslíte, že žijeme ve svobodné zemi? Jen důchodce může nahlas říci nebo s podpisem napsat, co si myslí. Boj o kariéru je neúprosný. Lepší je držet hubu. Vše lze zneužít.

      Ostatně s některými svými formulacemi jste si moc práci nedala. Nedivte se, že jste se dočkala kritiky.

      K serióznímu odbornému textu váš příspěvek má daleko. Neuvedla jste adresu pracoviště ani odkazy v místech, kde jste se netrefila. Nedivte se.

      Vymazat
    9. Pane Davide, to je takový problém zavést sem systém, kdy by mohl přispívat jen ten, co si dá aspoň nick, když už ne jméno? Takhle je to nepřehledné a navíc to umožňuje magorům zde trolit.

      Vymazat
    10. 14:37

      Problém to evidentně je. Pan Václav Dvořák už úpravu ohlašoval někdy v roce 2015. (Kdosi tu jeho příslib nedávno připomněl a překopíroval.)

      Kromě toho se mýlíte: Mezi pseudonymem (přezdívka) a anonymem není žádný podstatný rozdíl - magor s "nickem" píše přesně stejně jako magor bez "nicku"; pokud budete všímavější, uvidíte to tu dnem i nocí...

      Vymazat
    11. Při trošce inteligence, tak tu mohlo někoho napadnout, že dotyčný třeba žije v Turecku, a že když tu dá svoje jméno, tak mu nějaký Kurd může vrazit nůž mezi žebra třeba na ulici.

      Vymazat
    12. Vážení, Kdo mi tu dokáže, že Jana Maříková je Jana Maříková, zas tak až ji neznám. Oči skryté za černými brýlemi. Jmenuji se Tomáš Jedno, dokažte mi, že lžu. Když chcete, aby se tu někdo podepsal, požadujte taky jeho adresu, ať je to ověřitelné. Paní Maříková, kde bydlíte? Rád bych vás navštívil. I s těmi brýlemi vypadáte docela dobře...

      Vymazat
    13. Vaše starosti na mou hlavu. Za identitu autorů přece ručí redakce.

      Vymazat
  12. Je nestoudné aby si někdo nárokoval právo na pravdu. Je mám pravdu, jim nevěřte ani slovo, pro jistotu vás od nich odřízneme. Dnes se dá spousta věcí ověřit, co je pravda a co je lež. Lež má krátké nohy ale dnes má na nich obuty kolečkové brusle na atomový pohon. Dožeňte ji. Západ je ve všech technologiích a vymoženostech jasně v předu. Vše se bude ještě rychleji vyvýjet. A ty jejich kolečkové brusle budou jezdit čím dál rychleji.Ale jednou si ta jejich lež určitě rozbije hubu...M.R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Maříková někdy negramot může být chytřejší i třeba inteligentnější než perfektní gramatik. Stalo se. Omlouvám se vám. I dobrá myšlenka může mít platnost, třeba je napsána s hrubkama. Věřte, že na vás už reagovat nebudu, abych náhodou neudělal hrubku. M.R.

      Vymazat
    2. ...i lež může být prezentována naprosto přesně gramaticky.

      Vymazat
  13. Kozomrdi a kamarádi dnešního Ruska vědí, co znamená slovo nacionální láska. Jen na Ukrajině zemřelo v 30tých min. století cca 5milionu ukrajinců a tato tragédie má dohru ještě i po 80ti letech. Místní komunita rusofilních idiotů nemůže nikdy pochopit, že národ jako celek má svoji hrdost i za cenu krvavé msty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zemřelo "Ukrajincú"? A to je čo Pepku vyskoč?:-). Napiš do Kyjeva svojím súdruhom pozývací dopis aby ti poslali bratskú pomoc, tak ako súdru Brežnev v 68roku svojích krajanov Kličkovcov, ak máš z "kamarádi dnešního" Russka taký panický strach:-). Môj profil Ukrofíl.

      Vymazat
    2. Poznámky k tomu banderovskému pitomcovi v 11:05:

      1/ V 30.letech byl stejný hladomor i v Polsku, bylo hodně obětí a Poláci se kvůli tomu mezi sebou nevraždí.

      2/ 5 milionů je nesmyslné číslo - přepočítej to bandero, podívej se do demografických křivek z tehdejší doby!!

      3/ jakou "dohru" máš na mysli? Nenávist živenou ukrajinskými (haličskými), tobě podobnými extremisty? Upalování v Domě odborů 2.5.2014? To máš na mysli. Vraždění civilního obyvatelstva na Donbasu hrdinnými "dobrovolnickými prapory"?

      4/ Jaký to "národ jako celek" máš na mysli, nácku? Ukrajina se přece skládá z mnoha národností a na Googleu převažuje užívání ruštiny! Tak o jakém národu mluvíš?

      5/ to o té "krvavé mstě" mohl vyslovit jen morální kripl, sociopat. Proto tě tituluji náckem a banderou. Chápeš?!

      Vymazat
  14. 11:35 ty Putlerovský prase a vy, co tady věčné kvičíte. Jen tak mimochodem. Píšeš, že jsem nácek, jenže to je slovo, které maji v repertoáru tkzv. Sluníčkáři. O té Ukrajině si to dostuduj ať nevypadáš jako pojebanej kretén, protože tvoje znalosti jsou pouze ze zdroje od kremelské soldatesky kterou ty jako starej rusomrd žereš. Strejdo, co víš o Polsku? Víš, že Polsko bylp napadeno stejně Hitlerem jako Stalinem tím Stalinem, který měl s nacisty pakt? A ty vosle lesní budeš někomu nadávat do nácků... Běž chcát za jinej roh chcípáčku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Redakce Nové republiky nesmaže nenávistný výlev banderovského propagandisty - Anonyma 12:03 a nechává jej tu jako ukázku duševní nezralosti a drzosti, tak typické pro násilníky a demagogy všeho druhu. Označení bandera, nácek, fašoun, šovinista a další, kterými byl Anonym počastován, docela odpovídají jeho charakteru.

      Vymazat
    2. Měl by ses, chytrolíne, raději zamyslet, kdo Hitlerovi umožnil, aby se vyzbrojil (byť Německo byli zcela rozvráceno a nemělo na budování armády peníze), kdo mu nezabránil v zavedení všeobecné branné povinnosti a kdo nakonec jen nečinně přihlížel, jak Němci Polsko drtí. To měl Stalin čekat, že se Němci možná zastaví na ruských hranicích? Vždyť celé to bylo nastavené tak, aby se opakovala situace z r. 1914, tj. že vypukne boj mezi Němci a Rusy, zatímco Západ (Británie) bude přihlížet a čekat? Stalin udělal to nejlepší, co mohl udělat, vypálit britským imperialistům rybník, domluvit se s Hitlerem (resp. přijmout Hitlerovu nabídku) a posunout své hranice o 200 km na západ. Konec konců, Polsku to území tak jak tak nepatřilo. Nebo tam snad žilo více Poláků než Ukrajinců či Bělorusů?

      Vymazat
  15. DVORAKU (12:26) - zde je podepsany nick honolulu !
    Delas DOBRE ! Kdyz kazdeho nechas vyjadrit svuj nazor !
    Tak je to spravne podle americke konstituce.

    Hladomor na Ukrajine se neda poprit. Vyslo o tom mnoho knih od lidi, kteri to prezili .
    (The Great Terror, The Harvest of Sorrow, The Black Book of Communism, atd. atd.)

    Kdyz jedna strana bude umlcena - NALEPKAMI, tak je jasne, ze druha strana lze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blábolíš, nevyšlo o tom skoro nic. A pokud už něco, tak od západních autorů, kde je objektivita velice sporná.
      Mimochodem, Rusko trpělo hladomory trvale, periodicky. Od kolektivizace neví, co to hladomor je. Což mi připomíná, jak jsme na tom byli v zemědělství za trvání JZD. A jak jsme na tom dnes? Dovážíme kde co a takové brambory se skoro nedají jíst.

      Vymazat
  16. 12:03 - uklidni se - zchladni - CHILL DOWN, CALM DOWN a klidne rekni svuj nazor ! Mas na nej narok !

    Nekteri Cesi jsou na strane Ruska a jini na strane Ukrajiny. Osobne tomu nerozumim , ale vim, ze se nemohu zeptat. Budu okamzite umlcen ! (Nikdy jsem tam nebyl a Doubalika se zeptat nemohu na nic , kvuli mazani !)

    OdpovědětVymazat
  17. Ti nejlepsi propagatori vsech radikalnich systemu , ktere zabijeji nevinne lidi jsou ti , kteri maji monopol na pravdu ! Kteri uzakonni svoji pravdu.

    OdpovědětVymazat
  18. Kdyz se milliony lidi pridavali ke Kommunistum, tak v tom byl nejaky duvod a kdyz se milliony (i Cechu) pridavali k Nacisum , kak v tom byl nejaky duvod take !
    Vy misto nadavek jeden druhemu, prijdte na ten duvod, aby se to neopakovalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Milionu Čechů" s k nacistům nepřidávali. Neurážej vlastní národ, idiote!!!

      Vymazat
  19. Panove, vy vsichni kteri jste dostali nalepku Nacista, nebo Fasista NEPLAKEJTE ! Nas oblibeny president Trump takovych napepek dostal tisic !
    Nejzajimavejsi nalepka , kterou dostal vsak byla FRANKENSTEIN !
    Cela Amerika potom zacala studovat mapu Transylvanie.

    OdpovědětVymazat
  20. Prosím všechny, kteří si zde léčí své minderwertigkeitskomplexy a nevyjadřují se k tématu, aby si příště vybrali jiné pískoviště. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Maříková, oni vás stejně neposlechnou. Příště si váš článek přečte zase hodně lidí a na diskusi se ani nepodívá. Vy se také na diskusi příště nemusíte dívat, protože vstupovat do arény, kde je proti vám přesila nemá cenu. Pište dál a na ... se neohlížejte.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Poučila jste mě. Ale když jdete do diskuse musíte počítat se vším. Co vám dává právo na to , že toto pískoviště je vaše a nárokujete si ho? Bojíte se, že vám někdo bude kopat do báboviček? Tak je nestavte.

      Vymazat
  21. A zase jste doslala naplacano pani - od 18:25 a nepomohlo ani moje kamaradske vysvetleni VERTIGA..

    Berte to jako srandu a ne tak dramaticky a sebedulezite !

    OdpovědětVymazat
  22. 18:44 - Nauc se cist cesky, ty BLBECKU z pomocne skoly.

    OdpovědětVymazat
  23. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  24. 21:14
    Piš česky ty uASSackej chcípáku!!!!!!

    OdpovědětVymazat