Reklama

.

.

pátek 11. května 2018

Pokorný versus Kellner

Erik Best
11. 5. 2018      EB
Protože nás právník Radek Pokorný žaluje za poškození dobrého jména, musíme si dávat pozor, jak píšeme o tendru na mýtné. Vezměte to prosím v potaz a čtěte mezi řádky. Podmínky tendru na mýtné stanovila vláda Bohuslava Sobotky. V prostředí byznysu i politiky se obecně má za to, že Pokorný měl na Sobotku značný vliv. Podle dopravního experta Václava Jirovského bylo rozhodnutí Sobotkovy vlády rozšířit výběr mýtného o dalších 850 – 3000 km nástrojem, díky kterému zůstala ve hře jediná technologie – ta satelitní. 



Na začátku roku 2017 se ČSSD rozhádala s PPF, jejíž společnost CzechToll satelitní technologii nabízí. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj, kterého Sobotka nominoval na druhé funkční období, poté začal rozhodovat ve prospěch Kapsche. Včera jeho úřad zrušil tendr, ve kterém zvítězil CzechToll. Ať se stane cokoliv, Kellner to přežije. To samé se nedá říct o Pokorném a Rafajovi. Těm jde o krk.

Pozn. red.: Doc. Ing. Václav Jirovský, CSc. není dopravní expert, ale odborník v oblasti elektroniky, který detekci pohybu vozidel prostřednictvím satelitů- jako efektivnější- prosazoval již na počátku a bez navázání na nějaké firmy.

19 komentářů :

  1. To je oříšek. Z ekonomického hlediska, tedy efektivity kontroly placení mýtného i případného rozšíření na další silnice, je jistě satelitní technologie lepší. Ale na druhou stranu, je tato technologie hodně velkým zásahem do soukromí, s bohatým potenciálem zneužívání.
    Čemu fandit? Já fandím zrušení mýtného. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ať zase zavedou silniční daň a je pokoj. Cizinci si na hranicích kopí průjezd a je to.

      Vymazat
    2. Nemyslím si, silniční daň je rovnostářská, platí stejně ti co jezdí jako špeditéři sto tisíc km ročně jako ti co na chalupu 5 tisíc. To už je lepší zvýšit zdanění benzinu/nafty, to je spravedlivější - kolik projedeš, tolik km zhruba silnici využiješ.

      Vymazat
    3. Když se esesák Kapsch ucházel o "mýtné na dálnicích", byla ve hře i satelitní varianta a navíc česká. Lidovci tehdy dali přednost esesákům, kteří za války vyráběli pro Hitlera radiodetekční přístroje na zjišťování poloh odbojových radiostanic. Systém to už tehdy zastaralý, neperspektivní.
      Kdyby se přistoupilo na systém v oblasti GPS, tak se mohl docela jednoduše rozšířit i na silnice 1.tř a posléze i na další. Mohlo být kasírování podstatně spravedlivější, zamezilo by se objíždění placených úseků dálnice tyráky, ničení okresek atd. Dalo by se i rozpočítat opotřebení silnic a mostů včetně plánu na vyčlenění prostředků na údržbu a opravu. A navíc by se mohla snížit cena pohodných hmot, což vždy roztáčí kola hospodářství.
      Kdo volí lidovce je spolupachatelem těchto a podobných okrádaček!

      MM

      Vymazat
    4. No vidite a ja jeste pamatuju dobu, kdy se silnicni dan platila. Pak ji zrusili, protoze byla rovnostarska a misto ni zavedli spotrebni dan na benzinu. Na naftu byla nizsi spotrebni dan, protoze na naftu jezdily "erarni" nakladaky.
      Osobne jsem proti jejimu nahrazeni, pausalni silnicni dani. Naopak jsem proti zneuzivani penez vybranych na spotrebni dani jako anonymni prijmove polozky statniho rozpoctu a melo by dojit k jejimu oddeleni. Nejsme totiz v Nemecku, kde se dani na benzinu pokryvaly naklady sjednoceni. Naopak by melo dojit k vymozeni valecnych reparaci (po sjednoceni prece uz neni zadne prekazky) a uhrade dluhu a zrekonstruovani nasi silnicni site. Co se samotneho vyberu tyka, tak nejvetsim problemem byla fa.Kapsch, ktera puvodni vyber myta provozovala a pry ~30% vybraneho mytneho "spolykal" samotny provozovatel. Pak neni divu, ze nezbyly prostredky na opravy silnic.

      Vymazat
    5. Nic to ale neříká o zastaralém systému provozovaném Kapschem a o jiných technických možnostech.

      MM

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  2. Tohle všechno je bezvadné. Ale já pořád nechápu podstatu. Ten současný systém nevyhovuje? Je poruchový? Rozsype se v dohledné době? Smlouva s Kapschem je špatná? Žádnou odpověď na ani jednu z těhle otázek jsem neslyšela, ba ani jsem nezaznamenala, že by někdo některou z těch otázek položil.
    Takže prosím, vysvětlete mi někdo, proč nový tendr? Nechová se stát náhodou jako blb, který do něčeho vrazil těžké prachy a protože se objevilo něco dokonalejšího, tak ten původní nákup skopne do příkopu a vrazí další, ještě těžší prachy do oné novinky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste si ještě jednou přečíst článek. Pokud ani poté nepochopíte, vzdejte to a jděte mýt nádobí.

      Vymazat
    2. Myslim ze anonym nepochopil vasi recnickou otazku. Nicmene v clanku nebylo, za jakych podminek provozovala fa.Kapsch system mytnych bran. System byl po nejakou dobu totiz neustale majetkem fy.Kapsch, ktera byla jeho provozovatelem a starala se o vyber mytneho. Na tom by nebylo nic tak spatneho, za 2 predpokladu:
      - stat by nezaplatil ani korunu za vybudovani systemu
      - provozni "marze" provozovatele by byla vypocitana tak, ze by se rozlozily naklady na vybudovani + nejaky "spolecensky prijatelny" zisk pro provozovatele.
      Misto toho se zisk provozovatele pohyboval daleko za hranici "spolecenske prijatelnosti" a naopak statu trvale nezbyvaly prostredky na udrzbu dalnic, k provozu systemu nezbytnych ;-)

      V clanku neni vysvetleno proc (EB je precejen produktem humanitniho vzdelani a neda se u nej predpokladat, ze by problem technicky chapal) nejde system rozsirit mimo dalnicni sit. Je to proto, ze dalnice maji velmi omezeny pocet na/s-jezdu, proto staci umistit jen pomerne malo mytnych bran, aby pokryly veskery pohyb (pod nimi). Jinak je tomu u site silnic 1. tridy, ktere nejsou od ostatni silnicni site (silnic 2. a 3. tridy) nijak oddeleny (to by jeste tak zchazelo :-E ) a tvori tedy velmi spletitou sit. Naklady na vybudovani takoveho mnozstvi mytnych bran by tedy nakonec prevysily celkovy financni prinos dane akce.

      Nicmene k jadru veci, kterou byla vase recnicka otazka. Ano, ptate se naprosto spravne. Sjednocujici je prave osoba R.Pokorneho, ktery se vyskytuje prave u pripadu, kdy se stat "chova jako blbec" a nejznamejsi je asi prodej statniho podilu OKD za 4.5mld., kde v nasledujicich 10 letech spol. NWR z OKD vyvedla >70mld. zisku, aniz by zainvestovala do dalsiho rozvoje/utlumu. Zaverem jeste doslo k prevodu RPG byty na anonymni akciovou spol. registrovanou nekde v Nizozemi (s nejvetsi pravdepodobnosti si Z.Bakala prodal byty sam sobe) a nasledne zustala neprosperujici spol. "na krku" statu. Takhle to tady funguje a kdo v 2017 nevolil SPD, muze si pripocist svuj dil viny na udrzovani tohoto stavu.

      Vymazat
  3. Silnější a bohatější vyhrávají a my si budeme muset zvykat, že jsme pouhými vazaly, dobře už bylo.

    OdpovědětVymazat
  4. Úvaha Anonymního z 11.5. v 11.53 je nesprávná. Primární otázkou totiž je, zda vůbec má být rozšířeno mýtné i na silnice 1. třídy. A pokud ano, proč platíme tak vysokou daň v ceně nakupovaných PHM a k čemu pak vybrané peníze vlastně slouží. Teprve poté, co si tyto otázky uspokojivě zodpovíme, je možné řešit otázku, jak činí Anonymní. A je otázkou, zda v případě, kdy nebude rozšiřováno mýtné i na silnice I. třídy, proti němuž jsou naprosto všichni, má smysl uvažovat o pořizování nové technologie k výběru mýta tam, kde je již nainstalována. A proč? Snad pro zisk ČSSD, Sobotky a Pokorného? Aniž si to někdy uvědomujeme, platíme stále více položek opakovaně zdaněných. A tento trend je třeba zastavit.

    OdpovědětVymazat
  5. Anonymní11. května 2018 12:23
    „Primární otázkou totiž je, zda vůbec má být rozšířeno mýtné i na silnice 1. třídy“
    Možná v této záležitosti, až tak primární není. Samozřejmě, že v případě zahrnování dalších silnic do výběru mýta, to ještě více posiluje pozici satelitního systému. Ale domnívám se, že satelitní systém je ekonomicky efektivnější i v případě pouhé dálniční sítě. I ona se bude postupně rozšiřovat a u satelitu odpadá nutnost budovat další mýtné brány i udržovat současné. Bude to záležitost pouze softwarových úprav.

    „.. proč platíme tak vysokou daň v ceně nakupovaných PHM a k čemu pak vybrané peníze vlastně slouží.“
    Domnívám se, že i tato úvaha je nesprávná. V.Klaus kdysi pravil, že peníze nemají mašličku. Tedy stát má příjmy a výdaje. Nějaké předurčování, že peníze vybrané z určitých daní, musí být použity na nějaký předem definovaný účel, zbytečně a neúčelně omezuje sestavování rozpočtu. Je to pouze politická hra, na zdůvodnění nějakých nových daní.

    „Teprve poté, co si tyto otázky uspokojivě zodpovíme, je možné řešit otázku, jak činí Anonymní.“
    Takže znovu, čemu fandit? Já fandím zrušení mýtného. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já fandím zrušení silnic.

      Vymazat
    2. Anonymní11. května 2018 14:53
      Potom volte ANO. Ťok i Krnáčová na tom již pracují. P.K.

      Vymazat
    3. 14:53 Chyba. Zrušit mejto ano, ale jen našincům !

      Vymazat
  6. Rád platím za cokoliv, co nějaká moudrá hlava vymyslí.
    Po "dálnici" nejezdím a tak mně je docela líto, že nemohu ozdobit čelo tou známkou, kdy její majitelé vypadají světově.
    Proto fandím satelitům, protože i ta naše ulička "Ke hřbitovu", by mohla být zpoplatněna a byli by jsme si všichni rovni.

    OdpovědětVymazat
  7. Satelitní mýtné jen pro velkotonážní auta (místo bran, jejichž údržba a energetická obslužnost je nadbytečná, navíc vadí při přepravě rozměrných nákladů a hyzdí krajinu) a pro osobáky, dodávky odstupňované známky a jen pro dálnice a silnice I.třídy. LA

    OdpovědětVymazat