Reklama

.

.

sobota 2. června 2018

Kdo je izolován – Rusko nebo USA?

Stephen Cohen
2. 6. 2018    zdroj
The Economist a New York Times nedávno napsaly, že ruský prezident Putin je „páriou“ a že jeho země se nalézá v izolaci od ostatního světa. K čemuž britské Timesy dodaly, že Rusko je izolováno stále víc a víc. Jsou to tvrzení, která ovšem nemají s geopolitickými skutečnostni nic společného. Všimněme si např. petrohradského Mezinárodního fóra z minulého týdne. Podle zpráv médií, a to nejen ruských, šlo o nejhojněji navštívenou světovou konferenci od roku 2014, kdy Západ začal na Rusko uvalovat své hospodářské sankce. Byli zde vůdcové Francie, Japonska, Číny, Indie, Saudské Arábie a řady dalších zemí spolu s představiteli nejdůležitějších obchodních a průmyslových společností celého světa. 



Byl zde ředitel Mezinárodního měnového fondu i prezident firmy Boeing, který prohlásil, že Rusko je „místem pro dlouhodobé partnerství“. Podle informací tisku usilovali prakticky všichni tito známější účastníci o separátní setkání s „páriou“ Putinem, a ještě před otevřením petrohradského fóra přicestovali do Soči k separátním jednáním s Putinem kancléřka Merkelová a indický premiér Modi.

Což vše probíhalo samozřejmě na pozadí finančních, hospodářských a diplomatických sankcí, které na Rusko uvalily vlády Washingtonu a Londýna i některé z nejposlušnějších vlád evropských.

Ve skutečnosti však Rusko, to jest zemi s největšími přírodními zdroji, izolovat nelze. Neexistuje žádná globální politika a žádný světový řád bez Ruska. Jeho přírodní plyn a jeho ropa, přepravované z východu na západ široce rozvětvenou sítí ropovodů a plynovodů, jsou argumentem mnohem mocnějším, než jsou výkřiky geopolitické pošetilosti. Což platí i pro politicko-diplomatický vliv Moskvy v nejdůležitějších krizových oblastech světa od Evropy, přes Afghánistán až po Střední východ (všimněme si vlivu Moskvy i při řešení krize v Iránu či severní Koreji). Mnohé z toho neprobíhá díky ruským zmodernizovaným konvenčním i nukleárním zbraním, ale spíš díky zahraničněpolitické filozofií Putina, která ruskou politiku vede a je vyjádřená takto prostě i promyšleně: „ V souladu z požadavkem národní suverenity jsme připraveni navázat dobré vztahy s jakoukoli vládou, která hledá dobré vztahy s námi“.

Srovnejte si tohle s dlouhodobou válečnickou a po světové hegemonii prahnoucí zahraniční politikou USA.

Důsledkem tohoto současného postoje Ruska je, že má na rozdíl od bývalého Sovětského svazu v mezinárodních vztazích málo, jestli vůbec nějaké, tzv. vynucené spojence, má polospojence a má i příležitostné partnery. Ale Čína a Irán jsou spojenci velcí a důležití. Polospojencem je Indie a příležitostnými ruskými partnery jsou státy vyvážející ropu, sdružené v organizaci OPEC, jako např. Saudská Arábie, se kterou Rusko spolupracuje v zájmu zvýšení cen ropy. Příležitostným partnerem je i Izrael, jehož premiér Netanjahu byl čestným hostem na oslavě Dne vítězství v Moskvě 9. května.

Evropští členové NATO se zdají být v „izolaci“ Ruska sjednoceni, ale z toho rámce vystupují vůdcové Maďarska a České republiky, či prezident Francie Macron. Doprovázen, jako vždy, svou manželkou, podepsal v Moskvě významnou eneregetickou dohodu s Ruskem, přičemž vyjádřil naději, „že Francie se stane nejvýznamnějším investorem v Rusku“.

Dalším testem evropské věrnosti Spojeným Státům bude letošní červenec, kdy se sankce proti Rusku mají buď prodloužit, nebo skončit. Přičemž jediný hlas proti sankcím bude znamenat jejich konec.

Prakticky až dodnes pochoduje Evropa tak, jak jí její krok určuje Washington. Ale může být k dosavadní poslušnosti vůči Washingtonu přinucena i nová vláda, jež se dnes formuje v Itálii? Což nakonec platí i pro další evropské vlády, které dnes rebelují proti obnoveným sankcím proti Iránu, se kterým mají mnohé evropské společnosti své velmi výhodné obchodní vztahy.

Existuje tedy, jak ruská tisková služba doufá, formující se „protisankční evropská koalice?“ Jestliže ano, kdo by byl pak izolován?

V dubnu 2014 prohlásil prezident Obama, že jeho politika „na izolaci Ruska se soustředí na přetětí jeho hospodářských a politických styků s ostatním světem... a efektivně tak učiní z Ruska stát páriů“.

K čemuž Henry Kissinger tehdy poznamenal: „Démonizace Putina není politikou. Je to alibi k tomu, nedělat politiku vůbec“.

Vybral a z webu The Nation přeložil Lubomír Man.

(Stephen Cohen je emeritním profesorem na newyorské univerzitě a na univerzitě v Princetonu)

35 komentářů :

  1. Izolace Ruska? Pouze zbožné přání několika idiotů, kteří díky prohnilosti systému a hlouposti většiny voličů vládnou západní části světa, které, bohužel, jsme se stali součástí.
    Prohnilost a idiocie je patrná na chování většiny západních vůdců. Navenek plnou hubu izolace sankcí, ale ještě nedozní ozvěna jejich stupidních projevů a už letí singl vyjednávat do Moskvy s Putinem.
    Připadá mi, že speciálně pro českou televizi nejdřív prohlásí nějakou repliku o špatném chování Ruska, ale vzápětí vyjednávají dvoustranné dohody.
    Až se eurosajuz rozpadne, budou mít všichni velcí hráči předjednané smlouvy na dvoustrannou spolupráci. Jenom my, kteří jsme měli s Rusy po desítky let provázanou ekonomiku, budeme jenom čumět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověče, čtěte alespoň občas ekonomické zprávy? Rusko se propadá stále hlouběji a hlouběji, je fakticky na dně. Minulý měsíc jen stačilo naznačit, že budou nové sankce a rubl zas klesl o 12%. Nebýt vysokých cen za ropu, už by bylo - narozdíl od Ukrajiny - v bankrotu.

      Vy jste asi neslyšel, když Lagarde zkritizovala Rusy, že je sice hezké, když mají nízký dluh, ale bez produkce a invence se prostě nikdy nepozvednou. A zde záleží na lidech, ne na přírodních zdrojích.

      Podívejte se na Ukrajinu. Ta suroviny nemá, spousta lidí venku, válka, zemi ovládli oligarchové, ale jejich invence je taková, že jsou stále schopni produkovat a inovovat. Rusko se bez jejich výrobků stále neobejde a jsou o klíčové věci i pro vojenský segment.

      Rusko JE pária. Jelikož všichni s nimi jednají pouze o možnosti přístupu k surovinám, ne o spolupráci ve vysokotechnologických oblastech. Rusko nemá co nabídnout. A takových zemí už na planetě moc není, protože díky globalizaci se k vysokým technologiím dostaly i kdysi značně zaostalé státy a dnes jsou schopny konkurence. Narozdíl od Ruska.

      Vymazat
    2. 6:20
      Tak hele ty havlozvratku,jsi stejnej kolaborantskej prouASSackej untermensch jako """"ekonom"""Kradousek!!!!!!
      Banderostánu je v prdeli jak nikdy před tím a uASSacký okupanti a jejích DOLAR taky!!!!!!☺☺☺☺☺

      Vymazat
    3. Anonymní 6:20

      Panečku, to je ale "propad":
      https://tradingeconomics.com/russia/gross-national-product

      A co chcete věštit z kurzu rublu za situace, kdy je proti Rusku vedena otevřená ekonomická válka USA a jejich vazalů? Proč by běžného Rusa mělo zajímat, kolik rublů by stál chléb v americkém pekařství? Rus snad nakupuje za rubly v Rusku a tudíž mu nějaké kurzy můžou být tak nějak u zadku. Snad jen ruce si můžou mnout firmy, exportující na Západ.

      Ukrajinský ministr sociálních věcí Andrei Reva: "Bez (další)pomoci mezinárodního měnového fondu Ukrajina zbankrotuje."
      Z Ukrajiny prchají lidé do zahraničí, aby vůbec byli schopni uživit rodiny, 4 miliony Ukrajinců dokonce pravidelně dojíždí za výdělkem do Ruska, a vy se tady tak stupidně snažíte srovnávat Rusko s Ukrajinou? Vy jste vážně "divný" člověk.

      Vymazat
    4. 9:13, to směšné HDP Ruska je podle vás důkaz? To nemyslíte vážně. Podívejte se třeba na Zambii. A nejedná se jen o HDP, které je v Rusku tvořeno jenom a pouze tím, že tam zahraniční firmy těží suroviny.

      To je dáno "kádrem", který v Rusku totálně absentuje, zatímco v takovém Lesothu se vrací jejich inženýři a vědci z USA, a zakládají tam nové vysokotechnologické projekty vlastní produkce, vysoko specializované university, kampusy, začínají s ekologickými provozy, což dosud nebylo... atd. A Lesotho není v Africe samo, kdo se zdvíhá, podívejte se třeba na Rwandu.

      Nebo třeba takový Írán. Proti němu jsou vedeny sankce už několik desetiletí a Írán je schopen vyrábět vlastní auta, vlastní mobilní telefony a další komerční elektroniku, jsou schopni konkurovat v oblasti nanotechnologií, mají i kosmický program (samozřejmě úměrný možnostem) ale natolik efektivní, ze Írán byl světovou organizací pro let na Mars přizván ke spolupráci. Iran dokonce vyváží kapitál! Víte, že včera podepsal Írán s Běloruskem dohodu jednak o dodávkách ropy, čímž pokryje celou beloruskou spotřebu, ale zároveň bude Bělorusko vyrábět íránská auta pro státy SNS? Rusko vyvádí jako šílené a hrozí, jenže už o ně nikdo nestojí.

      To samé Kazachstán. Tam se úplně do všech oblastí nanominovala Čína. A stejně jako Bělorusko, chtějí Kazaši spolupracovat hlavně s EU. Bělorusko už začalo první úpravy, chce zavést na svých hranicích s Ruskem kontroly. Zajímavé, ale s Polskem nebo Ukrajinou žádné podobné kontroly nemá.

      A teď se podívejte na Rusko. Jedna jóbovka za druhou, a porovnejte třeba s Kazachstánem. Třeba takový Bajkonur. Jelikož Rusko nebylo schopno platit za nájem a služby, končí jeho účast na programu vysilani těžkých nákladů do vesmíruod počátku příštího roku. Agendu definitivně přebírá Kazachstán, který tak vstupuje do "vesmírné rodiny". A kde je v řiti Rusko, které nedokázalo dostavit svůj kosmodrom ve Vostočném, to můžeme vidět z reakce světové organizace letu na Mars, která na rozdíl od Kazachstánu a Ukrajiny, Rusko NEPŘIJALA. A důvodem je málo pokročilá technologie v oblasti.

      A z té samé škatule je i plán výstavby komunikační infrastruktury čínské "Silk Road". Člověk by řekl, že povede přez největší zemi Eurasie, ale nepovede. Číňané nad touto alternativou definitivně zlomili hůl loni koncem roku a trasa půjde přez Pákistán, Írán, Turecko a dále klasika ost-west z Istanbulu až do Londýna. Severní trasy se úplně vzdali, ačkoliv na serveru a ve středu Evropy jsou bohaté země, vše půjde jižním koridorem. Stejně tak půjdou energetické koridory. Tímto Rusko zůstane absolutně izolovanou studenou zemí, ačkoliv spojuje svým územím oba kontinenty na ohromném území.

      Tohle jsou ty důvody jejich zaostávání, nedostatek schopných lidí. Nebýt těch surovin, Rusko by už v této podobě dávno neexistovalo.

      Vymazat
    5. Pane Hricáku, vyčerpal jste moje téma, což je dobře. Jen drobnost: tentokrát ,,země, kde zítra znamená již včera" (pokud se týká vámi předpovídaného vytěsnění z ruského obchodu) se jmenuje ČR - ve smyslu jedné knížky Julia Fučíka (1903-1943). A hrát nám k tomu bude například Nástup gladiátorů Julia Fučíka (1872-1916).

      Vymazat
    6. Nevím, proč Rusku vytýkat, že to tam není jako na Západě. Rusko není Západ, chce žít na svém a za své a po svém. To se nelíbí liberálům, kteří ovládli západní svět a rádi by získali neomezenou moc také nad Ruskem. Rusové to vidí jinak, je pro ně důležité, komu patří země, ve které žijí. Proto volili Putina, který vrací Rusko mezi světové mocnosti. Západ reaguje válkou proti Rusku na mnoha frontách, aby ho vysílilo, izolovalo a nakonec zlomilo.
      My středoevropané, bychom měli přát putinovu Rusku, aby obstálo, neboť život pod neomezeným Západem, z nás dělá nesvéprávný druh, který již není schopen žít bez jejich „darovaných“ dotací a s tím spojených příkazů. Nehledě na kulisy, jako patnáct druhů chleba a dvacet druhů jogurtů v obchodech. Jejich výroba i prodej jsou v rukou zahraničních firem, které své zisky, zde inkasované, vyvezou ze země. To je onen liberalismus, kterému se Rusové brání. Cenu za ten odboj platí sami (viz příspěvky kritizující situaci v Rusku), ale až ten liberalismus porazí, může to mít pozitivní dopady i pro nás. I kdyby bylo méně druhů chleba, či jogurtů. P.K.

      Vymazat
    7. Anonymní 13:06

      Vůbec nerozumím tomu, o čem a proč to tak obsáhle blábolíte.
      Já jsem v reakci na vaše předešlé výkřiky uvedl nějaké ověřitelné skutečnosti, které jsou s nimi v naprostém rozporu. To co jsem tedy uvedl, je to pravda, nebo není? Pokud se domníváte že není, jste schopen to vyvrátit? Pokud toho schopen nejste, o co se to tady vlastně snažíte?

      Vymazat
    8. Anonymn 13:06
      Člověče, vy jste blbej, že to na vás snad musí být už od pohledu patrné. Jak se vám podařilo zplodit takové nesmysly?

      Vymazat
  2. No ty skutečně velké podniky i když se tváří Česky nejsou České. Naše politická scéna je neskutečná fraška. Represivní složky státu jsou více jak třikrát větší než obranné a to nám nepatří ani to na čem stojíme.

    OdpovědětVymazat
  3. Bez Ruska svět být nemůže.
    Bez Ameriky se svět obejde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D. Fantasto.

      Vymazat
    2. 6:38
      Vždyť je to pravda ty havlojelito!!!!!☺☺☺

      Vymazat
  4. To by si přáli nýmandi z usa ale budou mít smůlu.

    OdpovědětVymazat
  5. Sankce na Rusko se vyjimecne a uspesne zdarily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu. Narozdíl od států s kvalitním kádrem, Rusko není schopno si poradit vlastní invencí, ale jen tím, že jiné země tyto sankce porušují. Ten, kdo naopak svou zemí pozdvihnul vlastní produkcí je Írán a KLDR.

      V Rusku neumí ani dělat byznys, věda fakticky absentuje, nejsou schopni vyvinout ani obyčejné motory, které tak potřebují, všechno kupují za ropu. Ani tu neumí vytěžit, protože tu těží Exxon, Shell, Total a BP. Dělají i geologický průzkum, ani to Rusko neumí.

      Vymazat
    2. 6:28
      Achillovou patou každého kolaborantskýho HAVLOIDIOTA je jeho hlava!!!!

      Vymazat
    3. Anonymní 6:28
      Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses trollem.

      Vymazat
    4. Trotle 6:28, proč by Rusi něco vyvíjeli, když si to díky zdrojům můžou koupit, jsi opravdu takový debil nebo to máš po rodičích. To chceš říci, že např. Saudská Arábie je nýmandský stát, neumí vyrobit nic, ale právě díky ropě je tam veškerý světový luxus, podle toho to tak soudíš. Jsi prostě krátkozraký havlistický mongol. Jen ti dám jednu informaci co tě nasere z oboru: i přes sankce se nejvíce aut Mercedes-Benz prodává právě v tom tvém zmiňovaném zkrachovalém Rusku. Asi ho prodávají za oblázky, blbe. Vrať se na bakalova média, tam budeš mezi svými, Jákobe Jando.

      Vymazat
  6. Neumí česky, není to Čech,odpusťme mu i neznalost faktů. Sankce učinily z Ruska např. potravinově soběstačnou zem a velkého reportéra obilí.

    Na rozdíl od Ukrajiny, kterou příklon k EU a USA rozložil, ekonomicky zničil a vehnal do občanské války.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jste vedle. Rusko vyváží obilí, ale za cenu, že pro domácí spotřebu se používá krmná pšenice míchaná se sójovou moukou levně nakoupenou v Indii. Nedá se to žrát. My si na chlebu a pečivu pochutnáme, Rusaci to jedí jen aby zaplnili žaludek.

      Ani s Ukrajinou nemáte pravdu. Navzdory válce Ukrajina stále nepadla a kdyby neměla tak kleptokraticke vedení, byla by dávno někde jinde. Což se o Rusku říct nedá. Oni nemají schopný kádr.

      Vymazat
    2. 6:35
      Kdyby banderovce nepodporovali uASS okupanti,tak už dávno ten untermensch vychcípal!!!!!

      Vymazat
    3. Anonymní 6:35

      "Rusko vyváží obilí, ale za cenu, že pro domácí spotřebu se používá krmná pšenice míchaná se sójovou moukou levně nakoupenou v Indii."

      O tom se vám dnes zdálo, nebo kde jste načerpal tak "hodnotnou" informaci? Vy si opravdu na těch hnusech, které se dnes prodávají U NÁS jako pečivo, pochutnáváte? Tak to se tedy máte, zjevně jste nikdy v hubě nic lepšího neměl. Já mám to štěstí, že mohu srovnávat.

      Ano, Ukrajina díky "půjčkám" MMF zatím nemusela oficiálně přiznat bankrot, ale ochota půjčovat kleptokratickému režimu, dosazenému Západem, je stále menší.

      Vymazat
    4. 9:22. milý zlatý, nemůžete nakupovat to nejlevnější svinstvo, kupte normální pečivo u svého pekaře jako normální člověk. A poukazem na to, jaký jste chudák vy, obhajovat politiku Ruska, to je dost pofidérní. Navíc v Rusku nehospodaří oni, ale zas západní firmy, které si berou zisk. Jen s tím rozdílem, že tentokrát to vypěstují u nich a nedováží se kompletní výrobky z EU. Tyto firmy jsou také těmi vývozci pšenice.

      I tak Rusko není soběstačné, jen se vzdalo evropské kvality a teď nakupuje ten pravý superhumus u kdejakych států bez evropských norem, třeba v Argentině, Uruguaji, Turecku, Indie apod.

      Vymazat
    5. Anonymní 13:17

      Mohl byste se svěřit, milé dítě, kde a za kolik se kupuje třeba chléb, aby člověk nemusel pochybovat jestli je to určené k jídlu, nebo ke krmení prasat, když v běžných obchodech s potravinami, kde bych to očekával já, to není?
      Nevím jak vy, já ale žádného "svého" pekaře nemám. To je v kapitalismu normální, či snad výdobytek, že aby někdo mohl žít člověk a ne jako dobytek, tak musí mát svého vlastního pekaře, svého cukráře, svého mlékaře, svého lékaře, svou bezpečnostní agenturu,...?
      Kdy, kde, kdo a jak poukazoval někdo Ruskem na svou chudobu? Můžete bvýt konkrétní a vysvětlit, o čem to vlastně píšete?
      Můžete prosím upřesnit, v čem se domníváte že není Rusko soběstačné a doložit to? Můžete prosím taktéž doložit, že Rusko teď nakupuje "ten pravý superhumus" u kdekoho(co jsem tak zachytil, Rusko stoplo nějaké dovozy "superpotravin" např. z Polska(pro Čechy jak víme stačí), s poukazem na to, že nesplňují ruské standardy). Můžete prosím taktéž doložit, že jedy prodávané v ČR se ve vyjmenovaných zemích nenakupují? Předem velice děkuji.

      Vymazat
    6. Ten idiot, co tu obhajuje Ukradinu, to se opravdu nedá, pokud byl je nedržel svýmy předraženými půjíčkami MMF a uSSa, tak je celá Ukradina úplně na dně. To je jen otázka času. Ty budeš nejspíš Banderovec.

      Vymazat
  7. Pro 6.20. To co píšete je zbožné přání, takových jako Romancova, Šíra, Vás, že Rusko je na dně. To jste již hlásali pře čtyřmi roky, že Rusko je na kolenou a do roka padne, bude tam revoluce, Putin bude odstraněn a zvítězí v Rusku liberálové, kteří vše odevzdají Američanům. Zatím se nic takového nestalo i když Američané se snaží seč můžou rozvrátit Rusko zevnitř Majdanem a dosadit tam opět "Jelcina". Srovnávat Rusko s Ukrajinou že je na tom Ukrajina lépe může jenom někdo jako neoliberál který nemá všech pět pohromadě. Stačí se jenom podívat jak se daří pod vedením neoliberálů pobaltským státům jako Litvě, Lotyšsku a Estonsku, kde pokles obyvatelstva je pro tyto státy totálně likvidační a do několika let se může stát, že tam nezůstane nikdo, ale liberálové budou tvrdit, že ekonomicky jsou to ekonomičtí tygři, ale v posledním tažení, dodávám já. To samé čeká Ukrajinu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to je pravda. Tie pobaltské "ekonomické tigre" nám kedysi predkladali ako vzor prosperity a rozkvetu. Teraz okolo nich akosi podozrivé ticho, okrem alternatívnych medií, ktoré nemajú problém o nich povedať pravdu. To sa niekomu žije ako prasaťu v žite, dokial im niekdo půjčuje. Až padne poznámka: "Pepku vrať co jsi si napůjčoval", potom príde pád na hubu. VKyjeve sa to dnes žije, keď im má kto požičiavať. Zatial kým je to len za občasné jedovaté výkriky voči príbuzným na východe, je to síce drahé divadlo, ale aspoň bez velkých obetí na životoch. Môj profil Ukrofil.

      Vymazat
    2. 6.20 zamysli se, než něco napíšeš. Při tzv."anexi" Krymu se celé demokratický svět "vys.ral" jak do 2 let Rusko zkrachuje. Pořád nic a mám takový pocit, že stojíme před hospodářskou krizi. Co česká ekonomika zaměřená a auta bude dělat?

      Vymazat
    3. Já vás nechápu. Jestli jste všichni tak naivní, nebo záměrně nevidíte stav věcí z důvodu jakési pochybné lásky k Rusku..?

      Ad. Pobaltí. Zkuste rusko-estonskou hranici a se podívat na ruskou stranu a estonskou stranu. Zatímco Estonsko vypadá jako jeho finský partner a HDP i celkovou životní úroveň má vyšší než ČR, Rusko je Bangladéš přenesená na sever. Absentuje infrastruktura, příšerné životní podmínky.

      To že ještě neskrachovalo je dáno tím, že některým státům se podařilo sankce obejít, ale za cenu, že Rusko v podstatě ztratilo vládu na ohromným územím, které bylo dáno pod správu tam hospodařících korporací. A pak ještě vysoké ceny za ropu, které drží ruský pád do propasti na poslední nitce. To může vbrzku skončit a nit se přetrhne. Sociální smír je stále držen jen jistou loajalitou k Putinovi a jen co ten chlap odejde, vše padne. To není zdravá země.

      A pád v případě Ruska neznamená jen špatné ratingy a chudobu. Pád v Rusku znamená zánik země. Je jen otázkou času, kdy Rusko opět přijde o Krym, ale ten se nevrátí zpět na Ukrajinu. Tohle důležité a přitom krásné území půjde rovnou pod správu USA.

      Vymazat
    4. Anonymní 13:33

      Já chci mít také tak silnou víru jako vy, ale prostě to nedokážu. Co mám dělat?

      Vymazat
    5. https://youtu.be/CjBHELiIwXk

      Vymazat
  8. Russku sankce pomohly k soběstačnosti. Šířitelé demokracie mohou jen zoufale čumnět přes Schengenský plot kdy se prej ten "kolos na hliněných nohou" zhroutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pán žertuje, že? Jelikož až padne ten "hliněný kolos", bude to Česko a jemu podobní, kteří si to ods*rou nejvíc. Jako s tím Ivánkem: "medvěd se mi pokloní ale tvoje záda se ohnou."

      Vymazat
  9. Souhlasím s uvedeným tvrzením, že Rusko, to je stát s největšími přírodními zdroji, izolovat nelze. Jak se budou globálně vyvíjet vztahy mezi státy je uvedeno v článku: OTEVŘENÝ DOPIS POLITICKÝM STRANÁM VE VŠECH STÁTECH SVĚTA – http://miloslav7.blogspot.cz/2018/04/otevreny-dopis-politickym-stranam-ve.html

    OdpovědětVymazat