Reklama

.

.

pondělí 25. června 2018

Státní znak na reprezentačních dresech sportovců

Jiří Baťa
25. 6. 2018
Nedávno se s velkými emocemi omílal problém požadavku atletů (možná také některých dalších) na změnu státní hymny, čemuž se naštěstí ještě v samém zárodku předešlo. Dnes, nevím přesně čí je to aktivita, je to požadavek nebo zatím spíše jen návrh na změnu používaných znaků na reprezentačních dresech hokejistů. Místo tradičního státního znaku se navrhuje hlava lva s pukem v zubech. Dovolím si k tomu vyjádřit svůj názor, protože otázka a problém státních symbolů, tj. vlajky či hymny, je v poslední době velmi frekventovaná.


    Na internetu je už patrná odezva na záměr změny znaku na dresech hokejistů. Jsou tu ohlasy pozitivní i negativní a to i mezi samotnými hokejisty. Ze strany politiků se k tomu také nesouhlasně mj. vyjádřil i Ing. K. Fiedler který říká, že  „....pokud by na dresu hokejové reprezentace neměl být oficiální státní znak ČR, neměl by hokejový svaz dostávat ani žádné příspěvky ze státního rozpočtu. Po úletu s hymnou tentokrát úlet s dresy? Má to být snad další kolečko salámové metody otupování národní identity? Trvám na zachování oficiálního znaku ČR!“ Já s panem Fiedlerem nesouhlasím a to z několika důvodů. Jednak používání státního znaku se netýká jen hokejistů a rovněž, že by měl pan Fiegler vědět či znát, že nikde není zákonem dáno ani psáno, že na reprezentačních dresech musí být státní znak, což je naprosto zásadní věc, neřku-li legislativní nedostatek.
     Domnívám se, že by bylo záhodno, aby se naši legislativci touto problematikou, resp. otázkou používání státního znaku na reprezentačním dresu začali zabývat. Je totiž potřeba vzít v úvahu, že reprezentační dres používá celá řada sportovců v různých druzích sportu a ne všichni sportovci na svých dresech státní znak mají. Zatím je situace taková, že je ponecháno na benevolenci ústředí  jednotlivých sportů, zda jejich reprezentanti na dresech státní znak budou mít, či nikoli. Praxe je víceméně taková, že sportovci, pokud nemají státní znak na dresech, pak státní příslušnost často vyjadřují trikolorou, nebo v různých módních kombinacích národní barvy bílou, modrou a červenou. A zatím se nikdo nepozastavil nad tím, že nejenže jako reprezentanti ČR nemají na svých dresech státní znak, ale českou státní příslušnost vyjadřují jen národními barvami trikolory.
    Osobně se domnívám, že není nejdůležitější mít na dresech státní znak v té klasické podobě, jak jej dosud měli např. hokejisté. Ostatně, jak je jistě známo, celá řada jiných sportovních reprezentantů jiných států rovněž své státní znaky na dresech nemají, ale zpravidla mají na dresu pouze nějaký symbol svého státního znaku. Tak např. Kanaďané, konkrétně hokejisté, mají často na svých dresech v různém provedení vyveden javorový list, jako kanadský státní symbol. Tedy nikoli předem schválený a státem uzákoněný státní symbol „javorového listu“, ale pouze jeho symbolické znázornění. Podobné je to i např. u Švédů, kteří rovněž na svých dresech nemají vždy oficiální „tři korunky“, ale také v různém provedení jejich symboly. Takto by bylo možní pokračovat u celé řady sportovců jiných států.
    Z toho vyplývá, že k vyjádření státní příslušnosti by bylo dostačující použít státní symbol „hlava lva“, který je rovněž součástí současného  státního znaku, jako je to např. v předkládaném návrhu pro hokejisty, jen bez toho puku v mordě samozřejmě. Domnívám se, že  by to naprosto vhodně a také  důstojně vyjadřovalo státní příslušnost sportovců zvláště, bude-li k „emblému“ hlavy lva připojena zkratka „ČR“, případně „CZE“ nebo nevelký nápis „Česká republika“. Používání dresů sportovců-reprezentantů ČR v jakémkoli sportu v národních barvách by jen zdůraznilo státní příslušnost. Ovšem za předpokladu, že sportovec, reprezentující Českou republiku si je plně vědom svého reprezentačního, potažmo vlasteneckého poslání. Někdy se totiž stává, že někteří sportovci pod hlavičkou reprezentace ČR více sledují své osobní cíle a zájmy, než hrdou reprezentaci státu.

26 komentářů :

  1. Ne všichni sportovci nosí oficiální znamky svých zemí na dresech. Pokud si pamatuji, tak Švédové několik sezón používalu místo "Tre kronor" na dresech medvěda. Pak se k osvědčenému symbolu tří korunek vrátili. Rusové za CCCP také neměli na dresech srp a kladivo. Naopak naši nebo Poláci státní znaky tradičně nosí. Navíc je to od sportu ke sportu. Třeba veslaři mají symbol vlajky na listech vesel, Američtí sportoci kde všude - na kapsách sukének u tenistek atd. Jde o tradici. Pokud je to vkusné a výstižné - proč ne. Rozhodujícím znakem jsou oficiální vlajky vyvěšené na turnajích a státní hymny, které se tam hrají. Klidně bych to zkusil.Jiné státy jsou na tom hůře. Taková Británie. Na MS se dostala Anglie, ale mohlo klidně postoupit i Skotsko nebo Wales. Co potom? Jaký znak a hlavně jaká hymna vítězi? Máme, myslím více větších problémů s uchováním identity.

    OdpovědětVymazat
  2. Hokejisté by si měli dát na dres znak dolaru, protože jim o nic jiného nejde. Když tam nebude státní znak - aspoň ho svými výkony nebudou dehonestovat. Jinak Rusové si tam naopak hodně rádi dali carskou orlici se svatojiřským štítem na prsou. Tomu se říká hrdost na svou zem!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Každý československý reprezentant byl hrdý na to, že mohl svou zem reprezentovat se lvíčkem na prsou. Ani Slovákům moc nevadilo, že na znaku byli zastoupeni pouze ohýnkem. Náš současný státní znak mi až moc připomíná protektorát.Se lvíčkem na prsou se bili za svou vlast bratři Holíkové, Daněk, Zátopek, Raška...Fotbalisté též používají na dresech lvíčka. Přikláním se ke znaku celého českého dvouocasového lva u reprezentantů ve všech sportech. Jedno zda na podkladu na pavéze ,,socialistické", nebo předešlé nebo na něčem jiném. M.Radikowski

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:16 Souhlasím s vámi.

      Vymazat
  4. Mě osobně se nový dres líbí. Státní znak s výstroje hokejistů nemizí, ale přesouvá se na přilbu, ve výstřihu dresu je umístěna státní vlajka. Na TV byl rekapitulace drezů s různými státními znaky dres se lvem bude v podstatě pořád stejný, jen se bude měnit barva. Vašek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mě ten znak připadá jako kohout.
      A je také otázka co by na tento znak řekla fa Scania.

      Vymazat
  5. Ten dres je odporný a znevažuje znak ČR měli by to zrušit. Opět globalistický tah proti státnosti ČR.

    OdpovědětVymazat
  6. Sponzor Českého lva...
    podoba čistě náhodná*
    https://www.mediaguru.cz/clanky/2017/11/karlovarske-mineralni-vody-uvadi-dve-novinky/

    OdpovědětVymazat
  7. I ve sportu jde o suverenitu státu. Nu jaké jsou skutečné barvy Česka - historické ? Je to skutečně trikolora - znak poddaní se GB a Holandsku ?

    OdpovědětVymazat
  8. 13:07- nerozumím vám.K autorově textu- lze souhlasit- v jiných sportech jsou národní dresy různé, a pokud jde o ty národní hokejové- podívejte na Francii, Norsko, Slovinsko..netřeba to hrotit- ale jaké jsou ty pravé české národní barvy- to mi zkuste vysvětlit

    OdpovědětVymazat
  9. Červená modrá, bílá - klasická slovanská trikolora.

    OdpovědětVymazat
  10. Na nové hokejové dresy může mít názor každý jaký chce. Ale tahat do této záležitosti politiku, nebo dokonce dolary, je podle mě úplná úchylárna.
    Ale chápu, že kdo v tom politiku vidět chce, ten si ji tam najde. Petr

    OdpovědětVymazat
  11. Já bych navrhoval hlavu lva, který je zakously do americké řiti. Možno použít i pro jiné sporty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já hlavu lva, který je až po hřívu v americké řití

      Vymazat
  12. Autor nemá pravdu. Pokud by ten znak zachovával styl kresby dvouocasého lva ze státního znaku, možná. Tento výtvor je ovšem něco mezi náklaďákem Scania, MickeyM. a bryndami Mattoni. Každopádně to však má postupný cíl- rozvrat státu a vymýcení národa jako takového.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozvrat státu pomocí trika na hokej. Tak to pak jo.

      Vymazat
    2. Anonymní25. června 2018 21:19
      „Rozvrat státu pomocí trika na hokej. Tak to pak jo.“
      Napadá Vás snad nějaký jiný účel, tohoto „nápadu“?
      Česká republika nejsou jenom Češi, ale také Moravané a Slezané a náš státní znak to vyjadřuje. Reprezentanti naší země, by to měli vyjadřovat také.
      Podle mého názoru, to co vytvořili, může být třeba nějaký maskot týmu, ale nikoliv prezentace České republiky. Jako maskota můžou mít klidně opičku. P.K.

      Vymazat
  13. Kdyby se radeji postarali,aby nase reprezentacni muzstvo vydobylo nejake ty medajle !Jejich starosti a penize ze statniho rozpoctu bychom chteli mit!!!Napred zprznit hymnu a ted jeste dresy?To uz si delaji srandu.Vyhnat tyhle blby.Starejte se o to ,aby strkali puk kam maji a ne.erte se do veci,kterym nerozumite.

    OdpovědětVymazat
  14. Naši lidé jsou velmi hraví. Ať se jdou probrat do jakékoliv nemocnice na našem území, aby viděli, co je skutečným problémem naší země, spolu s NEvýrobou a pitoměním lidí, jako je dobroserství k migrantům, kteří našim potomkům zakroutí krky, ať už si budou hrát na svaté v neziskovkách nebo ziskovkách. Skutečné problémy jsou jako bouřkové mraky nakupeny za obzorem budoucnosti, ale naši lidé řeší zástupné problémy. Když už jsme u toho, jako znak bych navrhovala lva, jak požírá sama sebe od ocasu.

    OdpovědětVymazat
  15. Je vidět, že zase někdo začal moc přemýšlet. Bohužel k tomu ale použil již značně nekrotické mozkové závity !

    OdpovědětVymazat
  16. Autor příspěvku cituje: ....pokud by na dresu hokejové reprezentace neměl být oficiální státní znak ČR, neměl by hokejový svaz dostávat ani žádné příspěvky ze státního rozpočtu" a nesouhlasí. Jenže o peníze jde v prvé řadě. Místo státního znaku dát logo a peníze z prodeje replik dresů jsou přímo svazovým funcionářům. A rozkrádání peněz do sportu a ze sportu v Asociaci fotbalu ČR pod vedením M.Pelty nestačilo. Také změnili název Českomoravského fotbalového svazu na Asociaci... a zaměnili státní znak za logo Asociace, což je napodobenina lva a peníze z replik tak jdou přímo do svazu a krade se.
    U hokeje jde o to samé, svaz hospodaří se státními penězi, tedy s penězi daňových poplatníků a ještě si přilepší za dresy. Jenže tyto peníze nejdou a nepůjdou zpět do hokeje. Korupce a rozkrádání je norma práce většiny sportovních svazů.
    Jen na okraj, pokud bude na dresech logo svazu, jaká je to státní reprezentace, když tam není oficiální státní symbol.
    Jako logo VW není Německo i když je to německá firma?
    A diskuze kde si někteří pletou logo a státní symbol je úsměvná, protože vůbec nechápou rozdíly a význam.

    OdpovědětVymazat
  17. Většinou autoři článků/příspěvků probírají polovinu tématu - změnu lva.
    Proč chtějí změnit dres? Státní znak nelze registrovat jako značku - design. Změna má umožnit chránit design dresu a tento design "značku" pak prodávat fanouškům / výrobcům textilu. Získat prachy navíc do sportu, když už svazy nebyly schopny uhlídat Sazku jako svou "Slípku co snášela zlatá vejce". Jen je otázkou kde nakonec vlastnictví (a v důsledku peníze) skončí, zda u svazů nebo nějakého u "kmotra" sportu.

    OdpovědětVymazat
  18. Nechápu, jaká může být motivace k té změně. Nemůžeme nevidět, že po útoku na hymnu, to je další útok, na znaky naší státnosti. Nejspíš na zeslabení vědomí naší státnosti, mezi občany.
    Nevím, jak to upravuje zákon, ale řekl bych, že pokud nechtějí na dresu státní znak, můžou tam mít jenom nápis Česká republika. Jestli tam chtějí lva, tak by to měl být ten oficiální a ne nějaké fantazijní variace, které zavánějí zesměšněním. No není to rána na solar, že prý má v hubě puk? P.K.

    OdpovědětVymazat
  19. Milánkové,opět jste naletěli. Dali vám sežrat bagatelu a vy jste se jí chytli, místo důležitějších problémů. Teď se budete hádat, jako děti na písečku.

    OdpovědětVymazat
  20. Máte to jednoduché jako vždy, ale co Slezsko a Morava ? Dnes kdy hlavu státu v talevizi uvádějí jako Zemana
    a nikoli jako pana presidenta Zemana, kdy oslavovaní
    potrhlí mladíci prohlašující o sobě, že jsou UMĚLCI
    klidně zhanobí standartu a jiní pothrlíci by se rádi předvedli žalobou s hlavou státu, je hlava lva, nebo
    vystrčené pozadí to minimální na dresu upadajících
    hokejistů.

    OdpovědětVymazat
  21. Je to nařízení Bruselu odnárodnit evropské národy a v Evropě udělat jen jakési regiony.Import muslimůje součástí této politiky EU Beztvaré hmotě jedinců ruzné rasy a různých zájmů se dá dobře vládnout.Čeští zaprodanci Bruselu "evropané" takto funkcionáři hokeje tuto politiku realizují.Je třeba vrátit státní znak na dres hokejistů

    OdpovědětVymazat