Reklama

.

.

pátek 22. června 2018

Zbyněk Fiala: Jak to může VW vědět?

Zbyněk Fiala
Zbyněk Fiala22.6.2018   VašeVěc
Představy o rozšiřování výroby škodovek v Česku mohou narazit na obchodní válku, převratné změny v dopravě, robotizaci a nulový vliv ČR na zásadní rozhodnutí našich exportních partnerů v eurozóně.

Základní rámec blízké ekonomické budoucnosti představuje obchodní válka Spojených států proti všem. Spojené státy si to mohou dovolit, jejich exporty představuji jen 12 procent HDP, upozorňují Financial Times. Evropská unie má podstatně vyšší míru závislosti na vývozu ve výši 44 procent HDP. Česká republika je extrémně závislá, objem jejího zahraničního obchodu je srovnatelný s 85 procenty HDP.

Klíčovou položkou naší exportní průmyslové výroby jsou přitom auta, tedy výrobky, jejichž morální životnost se bude v nejbližších letech prudce zkracovat. Příští auta budou nejen elektrická, nejen dobíjitelná zadarmo z panelů na střeše domu, nejen samořiditelná, ale také sdílená nebo užívaná jen jako snadno dostupná dopravní služba bez potřeby vlastnictví. K tomu si přičtěme snižování potřeby individuální dopravy, kterou bude vytlačovat nejen doprava hromadná, ale hlavně fakt, že lidská spolupráce bude stále snazší na dálku.

Tyto souvislosti jsou důležité, chceme-li posoudit smysl prohlášení Bernharda Maiera, předsedy představenstva Auto Škoda, že cílem mateřského Volkswagenu je zvýšit produkci škodovek z 1,2 milionu na 2 miliony během deseti let. Nemusejí se pochopitelně vyrábět jen v Česku, ale zaznělo to v České televizi, což naznačuje, že VW nepochybně počítá i se zvyšováním českého podílu.
Vypadá to jako zájem o to, aby základní nastavení české ekonomiky ještě nějaký čas zůstalo. My to pak můžeme brát jako odměnu za úspěch, o který se dělí jak české závody, tak německy marketing, který dlouhá léta prosazuje škodu jako hlavního partnera mistrovství světa v hokeji nebo Tour de France. Ale stejnou měrou v tom můžeme vidět i nárůst rizika. Jak může Volkswagen vědět, že poptávka po jeho vozech poroste, když předtím se tak fatálně mýlil ve věci budoucnosti dieselových motorů? To bude rána, pokud se plete…

Naší pozornosti by nemělo uniknout, že v jádru Evropské unie ve stejné době hledají nástroje pro zvyšování ekonomické odolnosti vůči šokům. Už jsme zmínili obchodní válku se Spojenými státy. Ta je však globální a jejím hlavním cílem je Čína. Pokud budou vysokými cly zatíženy veškeré čínské exporty do Spojených států, Čína musí hledat odbytiště jinde, tedy i v Evropě, a začne ještě více vytěsňovat evropské výrobky. Řekněme, že Evropa se začne čínské vlně bránit a taky vztyčí ochranné celní bariéry. Jakmile se začne se oplácet („tit-for-tat“), odvetná opatření zasáhnou ty nejvíc exponované. Jsme prostě na ráně, neberme to na lehkou váhu.

Příští čtvrtek se sejde Evropská rada a konečně půjde o setkání hlav vlád a států Evropské unie nad programem, který zahrnuje dlouho probírané institucionální reformy. Jenže spád to dostalo až po nynějším setkání francouzského prezidenta Emmnuela Macrona s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. Stále více je zřejmé, že reformy budou, ale potřebují k tomu vstřícné prostředí. Nabízí se prostředí eurozóny, kde chybí většina východních členů EU, jejichž vyjednávací pozice obyčejně spoléhá na pravidla konsensu, to znamená na možnosti vyhrožovat zablokováním rozhodnutí svým individuálním nesouhlasem.

Konsensus je statický, většinové rozhodování je akční. Aby se vůbec mohlo o něčem jednat, svede se nejprve boj o tohle. Nepochybně prohrajeme, naštěstí dost mlhavě, aby se doma mohl tvrdit opak.
Druhou věcí jsou peníze. Eurozóna už si zvykla na to, že některé členské státy občas potřebují rychlou výpomoc. Zatím to řešil poněkud kostrbatý stabilizační systém, který byl vlastně systémem státních garancí. Obsluhoval virtuální peníze. Na stole je teď návrh, aby byl vystřídán evropským měnovým fondem, který by hospodařil se skutečnými penězi. Spor bude jen o to, jak se budou dělit jeho pravomoci mezi vlády a přiměřeně nezávislé vedení fondu.

To je hasičská složka řešení. Po jednání prezidenta Macrona s kancléřkou Merkelovou se však začalo víc mluvit také o penězích s preventivní funkcí. Mělo by jít o opatření s mnohem významnějším dopadem na celou EU, a sice ustavení samostatného rozpočtu eurozóny. Tam by byly soustředěny investiční peníze, které by vytvářely poptávku v podobě velkých infrastrukturních projektů. Tím by přikrmovaly konjunkturu a brzdily dopady různých šoků, včetně těch vnějších, jako je obchodní válka.

V Praze a dalších zemích mimo eurozónu zavládla panika. Co znamená vyčlenění rozpočtu skupiny zemí tvořících 86 procent ekonomické váhy celé EU? Je to další rozpočet s penězi navíc? Nebo tu malou chudší skupinu bez eura čeká, že se bude prát o zbylou hrst buráků?

Je obtížné předpovědět, kolik aut bude za 10 let potřeba a zda se má ČR angažovat v rozšiřování automobilové výroby a zvyšovat svoji exportní a oborovou závislost jako sázku na vyšší výnos. Zato předpověď, jestli se za obzorem vynoří nějaké další šoky, je mnohem snazší. O tom přece nemůže být žádných pochyb.

Vidíme, že eurozóna se na ty šoky připravuje. Co udělá Česká republika? Po všech těch moudrech, kterými jsme Evropskou unii zasypávali, aby věděla, co je pro ni nejlepší, nyní stojíme za plotem a máme právo (občas) přihlížet. Nemáme moc možností ovlivnit klub společné měny, produkující 86% unijního HDP. Tam nejsme. Je to proto, že tam nepatříme?

Kdyby se braly do úvahy jen české makroekonomické údaje, ukazují dokonalou připravenost na euro. Dokonce včetně stability měny, která se po skončení intervenci ČNB prostě vrátila tam, kde byla před jejich začátkem. Překážky jsou však hlavně psychologické, průzkumy ukazují, že lidé euro nechtějí. A proč je nechtějí? Protože se do nich soustavně hučí, že je to zhouba a že to zkrachuje. Jinými slovy, existují silné zájmy, kterým euro stojí v cestě.

Proč jim stojí v cestě? Bojí se přeměny miliard, které jsou v korunách v bezpečném skrytu? V každém případě nejde o obranu české suverenity. V Česku jsou zahraniční investice o pětinu výnosnější, než je průměr eurozóny. Tribut, který odvádíme v dividendách a dalších otevřených i skrytých výnosech, jde každoročně do zahraničí v rozsahu bohatě převyšujícím 10 procent HDP. České mzdy jsou i po všech těch zvýšeních nižší než v Řecku.

Jenže moc času na úpravu našeho evropského statutu není. Vstup do EU sice znamenal závazek přijmout euro, ale k tomu, aby přijali nás, je potřeba souhlas stávajících členů. Zavázali jsme se připravit, ale oni se nezavázali nás hned přijmout. Přijmou nás někdy. Možná. Musíte se víc snažit.
Prudký vývoj ve světě hospodářství není nakloněn nějaké velkorysosti. K obchodní válce a soumraku automobilů přidejme ještě nastupující robotizaci. Vynořující se problémy mohou být řešeny metodou košile je bližší než kabát. A bude vůbec levná východní práce ještě tolik potřeba? Nestane se rozšiřování automobilového průmyslu v Česku jedním z manévrů, jak rizika přesouvat z mateřských zemí na periferii?

Máme tedy o čem přemýšlet. Nejméně nám pomůže přemýšlení v systému BAU, business as usual. To je oblíbená zkratka naděje, že všechno bude jako vždycky.

- - -

26 komentářů :

  1. Stanislav Ševeček22. června 2018 9:09

    Pan Fiala je taky placen v eurech a náklady má v korunách?
    Vnitřní trh Česka je z měnového hlediska o třetinu podhodnocen a struktura životních nákladů je rozdílná z 50%.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se zatím s naší korunou nemám špatně. Dražší zahraniční dovolené mi nevadí a s dovozem nemám potíže... Kdyby vláda uměla sestavit v současných časech hojnosti přebytkový a nikoli deficitní rozpočet, a vytvořila by programy pro rozvoj naší země pro časy krizí a otřesů..., byl bych radši. Podle mě staré římské pravidlo "chceš-li mít mír, připravuj se na válku" se dá aplikovat i v ekonomii na "chceš-li mít prosperitu, připravuj se na krizi". Ale dle určitých principů..., v časech nadbytků a hojnosti se prvně šetří a platí dluhy, co se jen dá..., a pak se hledá vzorec pro další rozvoj... A to naše dnešní vlády rozhodně nedělají. Koruna není problém, zato euro potápělo státy jihu a z toho se poučme...

      Vymazat
    2. 11:05 Máte pravdu a souhlasím s vámi,ale mám tu jeden příklad.Zatím co já jsem skoro celý život šetřil a myslel na horší časy,můj bratr žil opačně a žil bez omezení.Po čase jsme se setkali.Myslíte,kdo byl na tom lépe?Pane,čas rychle běží a není čas na hrdinství...

      Vymazat
    3. To vláda nebude nikdy provádět. Jsme úplnou kolonií. Pověřenci nerozhodují, ti vykonávají.

      Vymazat
  2. CO TO TADY PAN AUTOR CHCE?VYKRADENI VŠECH PENĚZ ČR

    společným rozpočtem EU a zavedeni eura,které to dodělá?

    CO MYSLITE DRAZI LIDOVI KOMENTÁTOŘI?

    Bude to krach nebot se objevi auta na proud a Škodovka a dalši závisláci na naftě to mohou začit balit,nebo jak to bude autore Zbyňku,co?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přečti si článek ještě jednou, než začneš krafat!

      Vymazat
    2. 10.40

      proč jste jeden z mistů světa ve skoku na špek.
      Takovi si to čtou článek tisic krát a nepochopií ani potom vo co de!

      Vymazat
  3. V době, kdy je zřejmé, že se dosavadní Evropská unie v podstatě rozpadá, "pozoruhodné" to závěry autora článku o potřebě zlikvidovat českou korunu a přijmout euro...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. typický teuro humus

      Vymazat
    2. Čím dříve budeme pryč z EU, tím lépe. Snadné to ale nebude.

      Vymazat
  4. Hmm, tak to, že po odevzdání naší země, jejího průmyslu a I VODY cizákům po velvetovém převratu - odevzdání moci nečechům - nebudeme moci nic ovlivňovat a že budeme párii v novém protektorátu jsme věděli již v roce 1989 - autor to dnes píše jako veleobjev, dnes, když je o tom dávno přesvědčen i konfident Josef VYSKOČIL z Putimi Jaroslava Haška, řádný to, EU a EK oddaný světoobčan.

    A dojímá mě adorací sdílení automobilů. Takže dvě famiglie budou sdílet škodovku na baterky dobíjené ze solárních panelů (asi mají střechu o ploše půl kilometru čtverečního). A auto rozdvojí, protože je může užívat vždy jedna rodina ... Jedna jednou na chalupu autem, podruhé pěškobusem. NEIN, DANKE! Automobil osobní je osobní od toho, že je osobě majitele k disposici i v náhlé potřebě, ne na pořadník nebo na místenku.

    Pan autor nám své vědomosti měl sdělit z tribuny, kdy naivnější z nás cinkali klíči jako oslíci na majdanech. Dnes, kdy objevuje balast EU a zvěstuje již všeobecně známé, by nám to sdělil o něco dříve i pan wachtmeister Flanderka se svým vzděláním a rozhledem.

    OdpovědětVymazat
  5. No tak žádné euro nebrat nechci platit západní dluhy.

    OdpovědětVymazat
  6. Vynikající článek. Díky za něj. Potrefené husy (a vymyté mozky) budou kejhat zběsileji než jindy.

    OdpovědětVymazat
  7. Úplně to vidím. Na vesnicích,kde jede autobus dvakrát za den kromě víkendu, to pro změnu buď nejede vůbec, nebo tak, aby vám byl k ničemu (nestihnete jím žádný dálkový spoj), tam určitě hromadná doprava vytlačí auta (dnes lidé, kteří jezdí do práce, musejí mít nejméně dvě auta v rodině - jinak by totiž museli zůstat na sociálních dávkách - hromadnou dopravou se nedostanou ani do práce, ani do škol).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:32 Budete se divit, ale vytlačí...
      Současná osobní auta se spalovacím motorem si budou moci, jako raritu, dovolit jen velmi bohatí lidé, kteří si za to "rádi" připlatí.
      "Ekologická" lobby se postarají o to, aby se prodávala a užívala jen "ekologicky přijatelná" auta.
      Chodit pěšky, jezdit na kole, apod. je přece zdravé...

      Vymazat
  8. Dobře Babiš:

    https://www.parlamentnilisty.cz/politika/vlada/-Nemuzeme-do-Ceska-pustit-migranty-Babis-po-slovech-z-Nemecka-a-Rakouska-svolava-Bezpecnostni-radu-statu-541039

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:41 Není ta chvála Babiše předčasná?
      Co když se na té "Bezpečnostní radě státu" usnesou, že "dobrovolně" přijmeme všechny migranty, které nám Němci předají?
      Nezapomeňte, že Andrej Babiš a jeho ministři nám již názorně předvedli, že jsou schopni pokaždé říkat a dělat něco jiného...
      Jak jim ten jejich "páníček" přikáže!

      Vymazat
    2. 11:02 On ví že by ho Češi u voleb vynesli v zubech dopadl by jak další vítači.

      Vymazat
    3. Nechci se Babiše zastávat, nemám ho rád. Ale pravdou je, že od začátku bojuje proti přerozdělování migrantů podle jakýchsi kvót. To mu nelze upřít.
      -p-

      Vymazat
    4. Anonymní22. června 2018 13:09
      „Nechci se Babiše zastávat, …“
      To je moudré. To, že takový schopný ekonom v době prosperity stále zadlužuje zemi, nelze vysvětlit jinak, než zradou na České republice. To, že stále nemá odsouhlasenou vládu, ale vládne si sám s ad hoc podporou v parlamentu je také zradou voličů. S podporou SPD již mohla být vláda schválena a země se mohla někam pohnout. Ale přednější mu je pochvala od Anděly.
      Ten odpor vůči kvótám, když už je jisté, že ta debilita je neudržitelná, není zas taková zásluha. P.K.

      Vymazat
  9. Je veřejným tajemstvím
    že Německý automobilový průmysl
    tajně financuje fašizmus.
    Už od konce druhé světové války
    se nemalými prostředky angažovali do záchrany fašistických oficírů a jejich následného azylu v jižní Americe.
    To všechno pod taktovkou katolické církve*

    OdpovědětVymazat
  10. Na článku mě zaujala myšlenka rozvoje hromadné dopravy. Ta zde byla celkem rozvinutá za socialismu a po převratu trvale likvidovaná. Tato likvidace je jeden z důvodů, vylidňování venkova. Pro nápravu, je třeba nějaký plán rozvoje země. Ale do toho se žádný politik nehrne, neboť všichni čekají, který investor přijde s jakým nápadem a jak velký úplatek nabídne.

    Nechápu úvahy, zda je pro nás výhodné rozšiřovat automobilovou výrobu. Osobně se domnívám, že nikoliv, zvláště když neexistuje česká automobilka. Ale máme liberalismus, tak když chce Škoda vyrábět více, proč ne. Ale vidím za tím čertovo kopýtko: „Státe, jaké dáš daňové úlevy, jak se zapojíš do našich investic (aniž by ti tím vzniknul nějaký nárok na pozdějším podílu na zisku), atd“.
    Podle mého názoru, by stát měl investovat do menších a středních českých firem, s případným podílem na zisku. Nikoliv do nadnárodních konglomerátů, sídlících kdovíkde. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Venkov zrušil lidovecký ministr, který vyhnal lidi ze zemědělství. 220 tis lidí tam mělo zaměstnání, doma měli spotřebu. Dojičky, traktoristé živili venkovské hospody, sportovní a myslivecká sdružení apod. Vyženete lidí a je konec. Stejně jako ve středech měst. Kde díky obrovským nájmům nemůže nikdo bydlet. Ale jsou tam banky, ředitelství korporací, vietnamci úřady. Po pracovní době mrtvo. Nebo přijdou podivné existence včetně různých čmoudů.

      Vymazat
    2. Anonymní22. června 2018 14:02
      Naprostý souhlas, to je třeba napravit. Ale pod babišovými zemědělskými konglomeráty, náprava nenastane. Doufejme, že ten liberalismus končí a vlády se opět odváží řídit rozvoj země. P.K.

      Vymazat
  11. Autor se zblaznil. Pokud zavedeme Euro, tak pri prvnim vetsim pruseru skoncime jak Recko. Marne premyslim, kde mel strcenou hlavu poslednich 10 let. Je ocividne, ze rozdily mezi evropskymi ekonomikami jsou tak velke, ze zatimco pro Nemce je Euro "levne", tak pro Reky, Italy a dalsi je "drahe". A rozprodavanim narodniho bohatstvi pod cenou a utahovanim opasku se z dluhu neda dostat. O jakych budoucich socich autor mluvi, kdyz nejsme venku ani z toho minuleho, jen se to zaplatuje nez to definitivne praskne? Naopak, CR usetri miliardy az ten blaznivy projekt zkrachuje, nebude muset zavadet zpet korunu...

    OdpovědětVymazat