Reklama

.

.

čtvrtek 16. srpna 2018

Kurz šetření EU a zřícení mostu


16 8. 2018    Taz.de
Nevinna, ale schizofrenní...
EU nenese vinu na zřícení mostu v Janově. Schizofrenní politiku Bruselu je však třeba podrobit kritice. Po zřícení mostu v Janově vyjádřil předseda EK Jean - Claude Juncker svou soustrast obětem. Jinak však v Bruselu panuje ticho. Kritiku, že svou politikou škrtů nese EU na katastrofě spoluvinu, nechávají dojít doztracena. Z dobrého důvodu: EU konečně vůbec není zodpovědná za údržbu silnic a mostů, to je úkol místních úřadů v Itálii. Brusel má však dlouhé prsty. Ale k mostu Morandiho v Janově nesahají.


I co se týče investic, odmítá EK jakoukoliv zodpovědnost. Neboť ty prý nebyly kráceny, ale dokonce záměrně podporovány. Plný hrdosti oznámil Juncker v polovině července, že jeho investiční program z roku 2015 naplánované úkoly překonal. Místo očekávaných 315 miliard EUR prý Junckerův plán podnítil investice ve výši 335 miliard EUR. Z toho těží i Itálie: Se soukromými investicemi ve výši 46 miliard EUR je země v žebříčku EK na desátém místě.

Řecko / první místo/ nebo Španělsko však profitovaly zřetelně víc. Nabízí se otázka, zda miliardy, ohlášené Bruselem, opravdu do Říma dorazily. Již u podpor, které plynou z regulérního rozpočtu EK do Itálie, se opakovaně vyskytují problémy.

Utáhnout si více opasek

V Bruselu vidí vinu „ ve špatném vedení vlády.“ Jinými slovy: Italští politikové nesou vinu, když nečerpají peníze, nebo je neinvestují tam, kam byly původně určeny. Přisoudit Černého Petra Bruselu by prý bylo příliš laciné.

A co kurz škrtů, který EU nařídila Itálii ? Jsou to stabilizační a dluhová opatření, podporovaná Německem, která „nám brání, aby se na bezpečnost našich autostrád vydaly potřebné peníze?“, stěžuje si ministr vnitra Matteo Salvini.

Dosud je to tvrzení bez důkazů. Teprve po ukončení vyšetřování se dá říci, zda neštěstí v Janově souvisí s tvrdým kurzem škrtů. Je však nesporné, že Brusel nutí vládu v Římě, aby si těsněji utahovala opasek.

Italský rozpočtový deficit sice leží pod prahem EU 3%. Ovšem EK pravidelně požaduje snižování „ strukturálního, od konjunktury očištěného deficitu“ a žádá stále nová opatření za účelem škrtů.

Zároveň Brusel i doporučuje více investic do infrastruktury – schizofrenní politika, která po Janovu musí být podrobena kritice.

Pozn. Autor je bruselský korespondent.
Pro Novou republiku vybrala a přeložila Mgr. Zdeňka Holešová

52 komentářů :

  1. NEKECEJTE a zvyšte rozpočty na zbrojení a hlavně ve velkém nakupujte US zbraně !.....no a potom? No do vákĺky ,na Rusa ,to ví přeci každý !

    Pavel Beran

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. https://www.youtube.com/watch?v=nVJcwuWpHr4

      Vymazat
  2. Sorry jako. Ale za spadlý most v Janově házet vinu na EU je už fakt úchylárna. V případě spadlé lávky v Praze to bylo stejné?
    Já myslím, že ze to může Kalousek. Jak v Praze, tak i v Janově.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jak to spadlo v troji tak muže krnda dat ročni vejplatu na modleni samosebou že okamžitě přijela aby zachranila svoji učast v přimem přenosu no a ty keci to by snad neřekl vul natož krava ale to nikoho nezajima duležite je že byla na všech kanalech a slibem nezarmoutila

      Vymazat
    2. Omlouvám se, ale myslím, že jste na omylu. Za obé může přece Putin, to už vědí i malé děti ve škole.

      Vymazat
    3. Mohou za to neziskovky,které sežerou tolik miliard,že na zpevněni mostů pro průjezd tanků nezbude a ony se zřiti nebot pan ANO BUDE HŮŘ slibil nejprve,že jim nic už nedá,ale pak otočil a ještě jim prý přidá!

      Vymazat
    4. 16:47 A i za ty neziskovky může právě Putin, pokud by nebylo Putina, nebyly by potřeba ani ty neziskovky!

      Vymazat
    5. v posledni době se objevily prvni návrhy dát strejdovi Putinovi Nobelovu cenu míru,nebot v průběhu dějin neexistoval žádný vojevůdce,který by dokázal zabirat celé poloostrovy beze ztráty jediného samopalnika.
      Prý to bude zajišťovat v ČR Ano bude líp ten korporát oligarchický námi zvolený JAKO návrh jeho vlády!

      Vymazat
    6. 17.33 Už to nepijte ani ředěné... nebo vám propláchnou ušiskama i zbytek mozku. Schwarzenberg přeci posvětil zábor srbského Kosova muslimskými Albánci. Takže Krymští konečně využili zcela demokraticky v referendu svého práva na sebeurčení po nacistickém puči a převratu na Ukrajině. Požádali o vstup do SNS (Společenství nezávislých států) a Ruská federace jim, v souladu s mezinárodním právem, vyhověla. Podle precedensu s Kosovem. Když se vám to nezdá, obraťte se na Němce Schwarzenberga.

      Vymazat
    7. 15:44 Tak to je můžou za pražskou lávku všechny popřevratové vlády. Neopravují nic co postavil socialismus a proto jim to padá na hlavu.A arcilotra kraďouska nemá cenu komentovat kdyby mohl utopí nás na lžičce vody. Most v Janově ošidily materiál nebo to stavěli pasáčci z Ukrajiny nebo stejní hajzlové jako most ve Studénce kdo ví a pravdu zatlučou.

      Vymazat
    8. Ano, je to fakt úchylka, házet vinu za spadlý most krácení financí ze strany EU. Takové argumenty dělají z autorů kandidáty na psychiatrii. Svět už není v pořádku.

      Vymazat
    9. Ten argument bych pokrytecky přijal jedině tehdy, když by obvinili a zavřeli Junckera a celou tu zločineckouEvropskou komisi.

      Vymazat
    10. Každej stát si musí svoje mosty (a nejen mosty) hlídat, kontrolovat, opravovat a případně i bourat a stavět za svoje. Házet to na evropskou komisi je o ničem.

      Vymazat
    11. 22:26, to by musely ještě ony komunikace být ve vlastnictví italského státu a ne v rukách soukromých korporací vybírajících mýtné. Zřejmě v duchu známého klišé, že stát je špatný vlastník, zvlášť, když daný podnik přináší zisky. V případě likvidace škod jdou platby většinou za daňovým poplatníkem. Pochybuju, že tohle profinancuje nějaká pojišťovna.

      Vymazat
    12. Pravdomluvny lidi zjistili a rekli ze most byl , uspesne Zprivatizovanej....A kdyz se dovazeji teroristi a poradaji v EU masakry je to DUVOD JICH DOVAZET MILIONY a spadlej most je zase duvod v dnesnim zvrhlym svete Privatizovat jeste vic !!!
      A cesti vojaci v Afganistanu zemreli , protoze bud nedbali instrukci /velitel vozu mel tohle na starosti/, a nebo jim nikdo nevysvetlil CO NEMAJI DELAT..

      Vymazat
  3. tak jako ojebavyji třeba ugurty nebo taranky tak soudruzi ojebavaji i mosty a navic opravdovi odborniky davno odstavili od valu a ti současni tak to je opravdu ubohost viz tančici dum veškrnuf nebo nedej bože blob na letne či lavky vtroji nebo o jebany beton či asfalt na dalnici připomina mi to udajně fotbaloveho experta v čete ktery hral fotbal snad jen proto že byl něči přibuzny jak neuměl kopnout do balonu dnes ovšem přeplaceny a přechytrali expert co ho-no dokazal no a tak to dopadlo se fšim kdy mladi a nedouci zkouši jak byt každy den na všech tv stanicich skdejako pitchovinou hlavně aby se stali čelebritou ale nesmutnime ještě stale je toho dost co stoji určitě vic než toho co ma spadnout

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V jakém jazyce jste to napsal?

      Vymazat
  4. Při pohledu na trosky mostu v Janově ve srovnání třeba s bouráním nadjezdů nad dálnicí D1 mě zaujalo několik evidentních rozdílů:
    - v Janově je ocelová armatura proti našim mostům značně "řidší"
    - beton na troskách se snadno odlučuje od armatury
    Z toho bych soudil, že už při stavbě někdo hodně "šetřil" na železe i betonu a pokud někdo pak šetřil i na údržbě (zatékání do konstrukce je největší problém!)... Ostatně, pamětníci si vzpomenouí, že v 60tých letech stavbu infrastruktury v Italii kontrolovala mafie, protože to tenkrát byl nejvýnosnější business...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem se ptal Italů, proč stovky kilometrů ocelových svodidel kolem jejich dálnic nejsou ani zinkované, ani natřené nějakým nátěrem, jsou nevzhledné a kape z nich rez, tak mně odpověděli "to víte, za to může naše mafie", která to stavěla, už jí na dokončovací práce nezbyly prachy :-)

      Vymazat
    2. Na poměrně mladé dálnici D11 právě bourají dálniční nadjezd a staví zcela nový. Proč asi?

      Vymazat
    3. 16:37 ty úspořené peníze investovali pro sebe asi někde jinde. Když nás vykládal španělský řidič autobusu před hotelem v Torremolinos (Malaga), tak nám ukazoval prstem na sousední honosné hotely, které prý postavila a vlastní italská mafie, je to takové malé veřejné tajemství, dobře vyprané prachy.

      Vymazat
    4. Takze opet ten blahodarny vliv elit.

      Vymazat
    5. Mám naprosto stejný pocit. Poměrně velké kusy betonu a z nich čouhá doslova jen pár drátů. Co se týká nosných táhel, tak to jsem nepochopil vůbec. Ukrýt nosná lana do betonu, který musel prakticky okamžitě vlivem pnutí popraskat, to je skutečně "nápad". Bylo vidět, že jedno pole už bylo opraveno přidáním dalších nosných lan. Bohužel další pole ponechali svému osudu a několik desítek lidí zaplatilo cenu nejvyšší.

      Vymazat
    6. Nejsem statik ani stavitel.
      Ale nebyla v lávce v Troji nosná lana také ukryta v betonu?

      Vymazat
    7. Na mosty uz nezbylo a NEZBYDE..Musi se davit afroarabum a na nicem jinem nezalezi..

      Vymazat
    8. Ano, i lávka v Troji držela po kupě stejným způsobem. Železobeton byl namáhán v tahu, což mi připadá nenormální. Beton sám dokáže odolávat extrémnímu tlaku, ale jinak nic. Takže sloupy podpěry a klenby apod. prošpikované drátem přináší nulové riziko. Překlady už určité riziko při korozi armatury přináší. Ty závěsná lana byla zalita betonem čistě z dizajnerského důvodu a funkční dopad na lana musel být záporný. Evidentně stavitelské selhání.

      Vymazat
    9. to 13:06 "Železobeton byl namáhán v tahu..." - To je pochopitelně blábol, je vidět že o konstrukci víte kulové. Protože pevnost samotného betonu v tahu je nepatrná, musí být beton i v konstrukci z předpjatého ŽB vždy namáhán v tlaku.
      Zjednodušeně: Dosáhne se toho právě předpětím ocelové výztuže (lan) po zatvrdnutí betonu, čímž se dosáhne vysokého tlakového předpětí, které se běžným (tahovým) zatížením konstrukce jen poněkud sníží.

      Vymazat
    10. To naprosto chápu. Jenže táhla jako celek byla namáhaná v tahu. Nikdy jsem neviděl předpjatý beton v podobné roli, jako na tomto mostě. Oblouky, sloupy, překlady, to jo, ale na předpjatý beton něco zavěsit? Najděte mi prosím podobný příklad, jak byl tento.

      Vymazat
    11. Ještě doplním, že na jednom poli už byla táhla posílena přidáním dalších svazků lan. Proč asi? Asi tušili kolaps v této části mostu. A patrně plánovali takto opravit i další pole, jenže to nestihli.

      Vymazat
  5. 15:44 za pád mostu může Putin, protože všechny dálniční mosty, které neunesou tahač s těžkým tankem (bratru 60 až 80 tun), musejí být tak jako tak zbourány a nahrazeny novými, včetně toho janovského, který vede do přístavu, kde se bude naloďovat vojenská technika. Bez únosnější infrastruktury by válka s Putinovým Ruskem ani nemohla proběhnout, takže za to prokazatelně může Putin !

    OdpovědětVymazat
  6. To je ale nesmysl. Za vnitroitalské záležitosti, nese zodpovědnost italská vláda, nikoliv EU. Zodpovědnost z ní nesejme žádná výmluva, že EU toto, nebo tamto. Zde je vidět zhoubnost systému dotací.
    Ale překvapilo mě, že EU požaduje snížení zadlužování, to je samo o sobě pozitivní. Negativní zřejmě bude doporučovaný způsob. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za finanční problémy států mohou ti, kteří neplatí daně, odvádějí a odklánějí prostředky do ciziny, kradou jako modré i jiné straky, hrabou jako církevní budižkeškodě, ... a vydržují žoldáky v cizině, místo na hranicích své země.

      Vymazat
  7. Kdyby nebyli mrtví, tak zdejší hlody by se hodily přimo na Silvestra. Nejhorší je, že jsme v tom taky až po krk. Vzpomeňte na Studénku a Troju. Ještě, že nám Karel IV postavil v Praze most, ten všechny přežije. Musíme se vrátit k jeho tradici a nepoctivce začít máchat ve Vltavě v koši.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobry, s tim ale ,ze Karel byl vladcem a nikoliv posluhou uplnych vypatlanych dementu, ktery neco takovyho predstiraji....

      Vymazat
  8. Nepamatuji, že by za komunistů spadl nějaký most! Studénka ,deset let , 8 mrtvých a desítky zraněných a nikdo za nic nemůže! Lávka v Tróji,těžce zranění a také nikdo za nic nemůže!Tady máme "kapitalismus" v praxi!! O italském mostě se nechci vyjadřovat,ale tam bude podobnost čistě náhodná!! Zase si vyberou nějakého "chudáka" a toho odsoudí,ale lidé ,kteří za vrahounský systém odpovídají, těm se nic nestane!! Na zbrojení k ničemu je peněz dost, hlavně na nákupy amerických zbraní, ty jsou nejvíce potřeba, ale na mosty a infrastrukturu obecně, peníze nejsou!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo chce zachránit dolar a s ním životní úroveň Američanů, tak ten musí nakupovat zbraně od Trumpa. Ty zbraně jsou sice předražené, ale bez svolení tohoto vrchního prodejce vůbec nikomu neublíží, jsou zárukou zachování celosvětového míru, rozšíření pravdy a lásky na všechny světadíly. Tomu říkám koloběh života :-)

      Vymazat
    2. 18:52, o životní úroveň Američanů vůbec nejde, ta korporace absolutně nezajímá. Boháči jsou kosmopolitní. Amerika je pro ně zajímavá proto, že je to velmi silný nástroj na dolování zisků. Pokud selže tento nástroj, klidně přesedlají jinam.

      Vymazat
  9. Všechno souvisí se vším. Kapitalismus nutí parazitovat na všem včetně lidských životů. Nutí všechny se chovat tržně a tak dělá z lidí trhovce. V podstatě máme dvě možnosti: Děti elity národa zdegenerovatí a nebudou schopni pokračovat v parazitování nebo nás migranti až nebudou mít co žrát sežerou. Jiskřičkou naděje je to že se podaří prosadit referenda a jejich pomocí zlikvidujem tu hydru. SPD si zbytečně komplikuje život tím že mluví o referendech o NAT a EU. Důležité je prosadit zákon o referendu a pak už je snadné uskutečnit jej na to co bude potřeba.

    OdpovědětVymazat
  10. Ten článok je taká hlúposť až oči bolia čítať to. Iste, účel splní.

    Ten most bol v pláne opráv a dokonca to malo Hnutie 5 Hviezd vo volebnom programe.

    Bola to terajšia vláda a konkrétne minister Toninelli z Hnutia 5 Hviezd, ktorý ho z plánu opráv dal vyhodiť so slovami, že je to rozprávka pre deti, náklady prevyšovali výhody ...... ľudské životy mu boli a sú ukradnuté ...

    Presne ako Salvini, minister vnútra, bojuje proti migrácii a pritom je to Taliansko, ktoré koordinuje lode s migrantmi v Stredozemnom mori.

    Keď Taliani zavelia, aby loď s migrantmi zakotvila v prístave, odkiaľ vyplávala. Môžu si nevládky a všetci ostatní fúkať do fúkacích harmoník.

    Lenže on spraví show, 1 loď za asistencie tv kamier a hŕstky novinárov odlifruje do Líbye a 9 ich prijme.

    Veľkohubé vyhlásenia, ako bojuje proti migrácii, keby to nebolo do plaču, tak sa i zasmejem, ako nehorázne klamú.

    To isté v Španielsku, Španieli demonštrujú proti prílevu migrantov a v Katalánsku otvárajú a vítajú lode s migrantmi.


    OdpovědětVymazat
  11. ten most vybavili tí istí čo zariadili to divadlo s dvojičkami a ak sa salvini neumravní tak toto bol iba taký skromný začiatok

    OdpovědětVymazat
  12. Tak to je metelec!
    Takto si Rakouské dráhy představují rodinu:

    https://aeronet.cz/news/vnitro-opet-rozdavalo-nalepky-ve-ctvrtletni-zprave-o-extremismu-ucinkuje-human-ex-machina-z-aeronetu-adam-b-bartos-klara-samkova-martin-konvicka-a-dokonce-i-veprova-hlava-spd-byla-vypustena/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. https://aeronet.cz/news/wp-content/uploads/rodina.jpg

      Vymazat
    2. Kde je souvislost se spadlým mostem?

      Vymazat
    3. 22.24 Kdyby vnitro věnovalo více pozornosti (lidí i prostředků) státním zakázkám, místo nositelům alternativních názorů, nemusela spadnout ani trojská lávka. Každý celek je jenom tak odolný, jako jeho nejslabší článek.
      Narozdíl od armatury v železobetonu jsou v předpjatém betonu kabely pod tahovým zatížením dodávajícím konstrukci pevnost. Selžou-li kabely, nebo se (např.) rozdrtí část betonu předpětí udržující, je po pevnosti konstrukce. Kovový most jako ve Frisku lze natírat... udržovat, ale ke kabelům v betonu se dostane akorát tak rez...

      Vymazat
    4. 9:20 Dobře, ale pád trojké lávky nemá s "nositeli alternativních názorů" nic společného.

      Vymazat
  13. Co s tím má společného Junckers? Vždyť je věčně v práci vožralej jak Kalousek!

    OdpovědětVymazat
  14. Prozradím tajemství souvislostí, na každý IM (sem patří i mosty) se každý rok mají hromadit tzv oprávky, ty jdou do nákladů a průběžně snižují cenu, jsou předepsány cykly oprav a GO, které se z tohoto fondu oprav hradí. Finta tkví v tom, že se fondy oprav používají na jiné výdaje, nebo jsou opravy jen fiktivní, či lajdácké. Předpjatému betonu nerozumím, jen usuzuji, že se na světě postavilo a stavi většina mostů, ty vyžadují kontrolu. Kdyby kontroly byly tak poctivé, jako moje TK se starším autem, každé 2 roky, pak by průšvihů určitě ubylo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, žádné velké tajemství jste nám teda neprozradil. Nicméně s těmito praktikami nemá ani EU ani evropská komise nic společného. To si přiznejme.

      Vymazat
  15. Vám asi ne, ale někdo to třeba neví ("nám"- nevím jestli je na mistě). Jen pro vás, myslím si, že tyto praktiky má větší šanci zastavit Junckers, než já, nebo vy. Není to izolovaný problém Itálie, je důležitější než česla.

    OdpovědětVymazat
  16. Bylo tady zapomenuto na jinou skutečnost a to jsou vedra,kde dochází k rozdílným tlakům a rozpínavosti jak betonu,tak železa.Bylo i někde napsáno,že byla prudká bouřka,kde zase mohlo dojít k rychlé změně tepla a rozpínavosti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážený pane, snad nevěřite tomu, co tu píšete.
      Stačí se podívat na fotografie, na kterých čouhá ocel z betonu, netřeba komentáře. Nebo vás mohly přesvědčit hlasy rezidentů,kterým delší dobu ničily padající kusy betonu z mostu jejich zaparkované auta. Nic se nedělo,jen opravu auta jim proplatili. Na povidačku o blesku zapomeňte i když to možná bylo poslední cvrnknutí.

      Vymazat
  17. dokonce i prodejná a propagandistická ČT uvedla, že významné stavební zakázky má v Itálii "na starosti" místní mafie

    OdpovědětVymazat