Reklama

.

.

úterý 21. srpna 2018

Padesát let

Vladimír Stwora
Vladimír Stwora
21.8.2018   Zvědavec
Od 21. srpna 1968 uplynulo 50 let. Strašně se za tu dobu změnil svět, vyrostly dvě nové generace, kterým srpen už nic neříká. Byly popsány stohy papírů o tom, co se vlastně tehdy stalo, vše podstatné už bylo řečeno a zdá se, že nic nového už k tomu dodat nelze. Sám jsem původně o tom tématu psát nechtěl, ale nakonec proč ne? Další kulaté výročí bude až za dalších 50 let a to už asi nic nenapíši.


Dnes se hledají na Pražském jaru chyby, zpochybňují se cíle a činy jednotlivců, bagatelizuje se celý program tehdejšího vedení. Ale tak to nebylo. Pamatuji si na tu dobu velmi dobře. Celá sedmdesátá léta (autor se jistojistě přeťuk a myslí léta šedesátá - pozn.red.NR) byla ve znamení uvolňování, jasnění, byla to doba vzniku nejlepších filmů, doba skvělých herců, komiků, bavičů, doba výborných písniček. Ani ten prezident Novotný asi nebyl úplně špatný. Byl to zřejmě poctivý chlap. Patrně se nikdy nedovíme, nakolik došlo k uvolnění a odklonění od pevné linie strany z jeho slabosti nebo proto, že postupně ztrácel podporu sovětských soudruhů. Chruščevovo odhalení stalinských zločinů a památný 20. sjezd KSSS v roce 1956 značně oslabily pozice stalinských kovaných soudruhů ve vedení států všech zemí Varšavské smlouvy, ale byla to naše země, která v uvolňování došla nejdál. Samozřejmě předtím to bylo Maďarsko v roce 1957 (snad 1956? - pozn.red. NR), ale Maďaři chtěli svrhnout socialistický řád a nastolit kapitalismus. Tito v Jugoslávii byl také pro určitou liberální formu social-kapitalismu, ale Tito byl příliš zaměstnán udržením jednoty ve státě složeném z mnoha etnických menšin. My jsme se pokusili o nemožné. Pokusili jsme se dotknout se hvězd, jak by řekl básník. Pokusili jsme se vybudovat řád, který by přebral to nejlepší ze socialismu s tím nejlepším z kapitalismu. Říkali jsme tomu socialismus s lidskou tváří. Předběhli jsme čas o nějakých 100-200 let. Protože pevně věřím, že k tomu, co jsme tehdy chtěli v Československu vybudovat, jednou společnosti dospějí také. Nemohli jsme s tím uspět jen proto, že jsme byli příliš vpředu, příliš advanced, jak by řekl Angličan. Ale můžeme být hrdi na to, o co jsme se jako první pokusili. I když to nevyšlo. Tak, jako Jan Hus a později celé husitské hnutí předběhlo dění v Evropě o nějakých 200-300 let (dnes se přijímá pod obojí běžně, tehdy to byl progresivní krok), tak i Pražské jaro bylo příliš vpředu a svět na takovou společnost nebyl připraven.

Sověti vnímali správně nebezpečí nákazy z Pražského jara. A četl jsem nedávno i vojenskou analýzu, která vysvětlovala, proč Brežněv jednal tak, jak jednal. Naše země je svou polohou můstkem mezi Západem a Východem a tvořila důležitý obranný val v případě válečného konfliktu. Brežněv se obával, že kdyby Československo vystoupilo z Varšavské smlouvy (hovořilo se o neutralitě Československa, měli jsme být druhým Švýcarskem), silně by to oslabilo obranyschopnost Východu. Studená válka tehdy zuřila se stejnou silou jako dnes a kremelští soudruzi dobře znali licoměrnost Západu (jen si přečtěte dětskou knížku Neználek na Měsíci, kterou napsal Nikolaj Nosov v roce 1956 – tam jsou popsány všechny společenské jevy západní společnosti s obdivuhodnou jasnozřivostí.)

A Západ? Ti se Pražského jara báli také, ale z jiného důvodu. Od druhé světové války se Západ zoufale snaží diskreditovat levici a socialismus a používá k tomu ty nejbezohlednější, nejpodlejší a nejodpornější prostředky včetně převratů, vražd, lží, podvodů a pomluv. (Malé odbočení. Dnes například špiní marxismus tím, že ho spojují s buznami, feministkami a všemi těmi dnešními úchylkami. Nazývají tyto excesy (neo)marxismem. Dobře vědí, že většinová společnost je proti těmto úchylkám. A tady se jim otevírá možnost zabít dvě mouchy jednou ranou. Vnucují nám to a současně z toho viní marxisty. Ale zkuste si přečíst aspoň Komunistický manifest, když už ne Kapitál, a zkuste tam najít sebemenší zmínku o jevech, které jsou dnes prosazovány. Nic takového tam není ani náznakem. Ano, je tam třídní boj, ale třídy Marx jasně definoval. A třídou určitě není LGBO. Nedělejme ze sebe užitečné idioty tím, že to budeme opakovat.)

Západní oligarchové, bankovní domy, deep state a celá ta kabala rozhodující o směrování společnosti dobře ví, že experiment socialismu, který rozjeli v roce 1917 v Rusku, se nepodařil. Ale z jiného důvodu, než si možná myslíte. Socialismus se postupně dokázal zbavit dětských nemocí a po mnoha omylech, bezprávích, po milionech lidí nevinně odvlečených do gulagů, po smrti nejhorších komunistických zločinců se ukázal být životaschopný. A možná až příliš. Sověti měli hospodářské výsledky navzdory všem klackům pod nohama. Někde jsem četl, že socialismus před svým koncem byl těsně před spektakulárním vítězstvím. Centrální plánování mohlo fungovat, kdyby tehdy měli soudruzi technologie, jaké máme dnes. Počítače, sítě, komunikace, to je to, co chybělo.

Malé odbočení. Často čteme, že Západ a hlavně Amerika Sovětský Svaz uzbrojila. Že se sovětský systém zhroutil ekonomicky, protože nestačil financovat obranný systém Reaganových hvězdných válek. Nemyslím si to. Sovětský systém se zhroutil, protože tak bylo rozhodnuto finančníky, oligarchy, deep state, prostě těmi, kteří tahají za šňůrky. To oni ten projekt běžící od VŘSR prostě stopli. Sami se totiž začali bát toho, že by eventuálně socialismus nejen prokázal svou životaschopnost, ale byl by nakonec také inspirací pro lidi na Západě. A to by byl konec jejich moci.

Okupace byla zlom, byl to hrozný šok, zklamání, ovlivnila miliony životů, ztrátu iluzí a dlouhodobou nenávist vůči všemu ruskému. Nikdy předtím ani po tom už nemělo žádné vedení žádného státu světa tak obrovskou podporu obyčejných lidí jako tenkrát. Všichni včetně médií táhli za jeden provaz. Svoboda, Dubček, Smrkovský, Černík, to byla čtveřice politiků, kterým jsme věřili a které jsme měli rádi. Jsme s vámi, buďte s námi, bylo heslo doby.

Jestli jsme měli tehdy bojovat se zbraní v ruce? Těžko říct. Na jedné straně by to znamenalo mnoho mrtvých našich lidí. Na druhé straně svoboda se vždycky platí krví, jinak to nejde. Myslím, že jsme měli bojovat tak, jako dnes bojují proti okupantům stateční Afghánci, Palestinci, Syřané… Mnohé národy už desítky let. A stále žijí. Mohli jsme případný otevřený boj vyhrát? Myslím, že ne. Západ by nám nepomohl z důvodů, které jsem uvedl výše. Zůstali bychom sami. Otevřený odpor je ale úžasným stimulem pro příští generace, lidi mají být na co hrdí, mají si o čem povídat. O hrdinech Trojské války se hovoří dodnes. My jsme zvolili jinou cestu. Takovou typicky českou, typicky pro nás. Přikrčili jsme se. Tím pádem nebyli mrtví, ale nebyli ani hrdinové. Až na výjimky.

Kromě ochoty umřít za dobrou věc nám chyběly osobnosti. Někdo, kdo by lidi elektrizoval, stimuloval, kdo by měl moudrost, odvahu a schopnosti bojovníka a stratéga a kdo by byl vlastenec. Nějaký český Putin. Ani Svoboda, ani Dubček, ani Černík, ani Smrkovský nebyli muži na svých místech. Byli to straničtí aparátčíci zaskočeni popularitou, které se jim dostalo, ale jinak v podstatě neschopní a málo stateční.

Brzy po okupaci se začala ukazovat malost, přizdisráčství, kariérní zaměření mnoha lidí, zkrátka takové ty ubohé malosti, které jsou bohužel našim lidem vlastní. Ještě par měsíců jsme to jakž takž táhli v nastoupeném duchu Pražského jara, ale postupně začalo přituhovat. Začalo dusné období politického šera, normalizace, které vydrželo 21 let. Pamatuji si na tu dobu. Nedalo se dýchat, zdálo se, že není žádná naděje na změnu. Tehdy jsem se také rozhodl pro emigraci. Srpen 68 navždy změnil můj život, tak, jako ho změnil milionům dalších.

Přesto všechno není bez zajímavosti, že navzdory politické cenzuře a tvrdé normalizaci vznikaly v té době dobré filmy, dobré písničky, výborné vtipy, existovali skvělí baviči, herci, malíři, sochaři, zpěváci i jiní umělci. Proti nim existovali umělci, kteří upadli v nemilost, nesměli psát a publikovat. Brali to hodně ukřivděně a po svržení socialistického režimu v roce 89 začali překotně dohánět a publikovat a tvořit. A ukázala se zajímavá věc. Ti zakázaní umělci většinou neměli co říct. Vynikali pouze obrovskou nenávistí vůči komunistům, ale po umělecké stránce to bylo spíše o ničem.

Mimochodem, všimli jste si, že dnes skoro nejsou nové (politické) vtipy? Nějak nám dochází humor. A to je moc špatné, ukazuje to na rezignaci, kterou jsme neměli ani v dobách tuhé normalizace.

Strašně jsme tenkrát po okupaci Rusy nenáviděli. A vydrželo nám to desítky roků. Dnes se už možná ti rozumnější dívají na věci jinak. Dnešní Rusové nejsou tehdejší Sověti. A dnešní Rusko se nedá srovnat s Brežněvovským Sovětským Svazem. Ti omezenější a slepější, kteří mentálně zamrzli před padesáti lety, stále opakují mantru o „ruském nebezpečí“, ukazují tím jen svou neschopnost sundat klapky z očí a poopravit zastaralý názor.

V každém případě to, co se stalo, ta obrovská křivda, kterou se Sovětský Svaz dopustil na našem národě, se nemůže odestát. Zůstane navždy, půjde jen o to, jak se bude historie vykládat. Historii píší vítězové a také si ji upravují podle svého. Bohužel. Snažme se aspoň předat naším potomkům tu historii co nejméně zkreslenou.


- - -

66 komentářů :

  1. Nevím, nepůsobí ty vzpomínkoné akce trochu kontraproduktivně? Včele toho všeho dění lidé, o které bych si neopřel kolo, nevidím nikde, že by prostý občan(samozřejmě mimo Prahu), hlavně ten co okupaci zažil, nějak spontáně na náměstích vzpomínal. A ti mladí nám budou tvrdit, že co už tenkrát nám vyvedl Putin...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 21. srpna 2018 9:11

      Praha je v těchto věcech kotraproduktivní, téměř vždy, ale nyní je přímo fanaticky, maniodepresivní. Fuj, hnus na zakázku od koho? Od čeho se odvádí pozornost, překrucováním a poukazováním na Rusko, potažmo i dnešní kapitalistické Rusko.

      Ukrajina a NDR a další, jako by v té době nebyla součástí SSSR a její vojáci u nás v tu dobu, neřádili tanky v ulicích jako součást Varšavské smlovy?!

      Včera se "utkali" na ČT v událostech tři pamětníci a řádně nás vyškolili, jak to tehdá viděli oni. Křovák Fery se 160-kilovým mladým komunistou a dívkou snad za ANO? Všichni se narodili po roce 1990?! "Vláda dětí", to je to nejhorší nadělení ...

      A pokud budete hodný, napíši Vám jak to bylo tehdá s Janem Husem, byl jsem totiž u toho¿

      Ramón

      Vymazat
    2. ... Omluva NDR nebylo součástí SSSR, ale V.S.! ...

      Vymazat
    3. Fajn, pane Ramóne. Já potom přidám svědectví z randění kněžny Libuše s Přemyslem Oráčem... který to, na rozdíl od nějakého Zaorálka, nezaoral, ani nezvoral. Svědectví z té doby jistě konfrontují s Feriho poznatky ze spolupráce se svatým Dominikem a Jandova svědectví o duhové revoluci v mladší době bronzové. Ono to vlastně vyjde nastejno...že?

      Vymazat
    4. Pane Ramóne, ta "dívka" za ANO byla třiatřicetiletá mladá paní. Jen pro doplnění.

      Vymazat
    5. Děkuji za opravu, to teda ti dva "fešáci", vypadali, jako její starší nevlastní sourozenci ;-)

      Vymazat
    6. Jo a pane Ramóne, ten "křovák" se narodil v Kadani, to je kousek od Chomutova. No, snad si to od Vás kadaňští rodáci nevezmou moc osobně. Petr

      Vymazat
    7. Pane Pítrs (tak říkáme kamarádovi Petrovi, nejste to nakonec Vy), ale celý mladý život prožil v Teplicích a tam zapadne jako exot s tím křovím a odstínem pleti dokonale!

      -----------------------------------------------

      21. srpna 2018 11:05 - souhlas!

      A teď trochu kádrovačky! Předseda $enátu, kulak, elektrikář, zámečník, ale hlavně celoživotní levicový odborář (vyje.....) a $enátor pochválil Státní V.P. ČT za její skvělou prezentaci roku 1968 v dnešních i minulých letech?!

      Milan Štěch
      Český předseda senátu ČR a odborář

      Pochází z rodiny sedláků, rodiče měli zemědělskou usedlost v Horních Slověnicích. Vyučil se strojním zámečníkem a při zaměstnání vystudoval střední průmyslovou školu, poté působil jako strojní zámečník, dílenský dispečer a následně dílenský mistr.

      V roce 1979 se stal předsedou odborů v závodě Škoda České Budějovice. Mezi lety 1979 a 1989 byl členem normalizační KSČ. Členství mu bylo nabídnuto v souvislosti s kariérním postupem.

      V listopadu 1989 byl zvolen do stávkového výboru a Občanského fóra. V roce 1990 opustil budějovickou Škodu a stal se vedoucím regionálního pracoviště Odborového svazu KOVO, od roku 2002 do roku 2010 byl předsedou největší odborové centrály ČMKOS ...


      "Tomu říkám, nečekané životní zvraty"?!

      Ramón

      Vymazat
  2. Hmm, noc z 29. na 30. září 1938 a noc z 20. na 21. srpna 1968... čím se liší a co mají naopak společného? Spolehlivost a perfidnost našich spojenců (v dané době) "nejvěrnějších" a nejmilejších sousedů. Kdo se na tom všem ve skutečnosti tak nějak podíleli...

    1938 - Německo, Velká Británie, Francie, Itálie... a tzv. Sudetští Němci, coby věčné vši na Českém národu. Takové MUŇKY SYFILISTY... Na výsledku se jako mrchožrouti pokusili přiživit i zaručeně antikomunističtí Poláci a Maďaři.

    1968 podle hodinových ručiček) - Němci, Polácia Sovětský svaz se invaze zůčastnili jako nejspolehlivější UKRAJINCI a zakavkazské národy, které ani neměly tušení, je-li nějaké Českloslovensko svazovou republikou napadenou klíšťaty z Německa, nebo co to je a čím.

    Průlin seznamů "přátelských národností" s našimi dnešními "nejvěrnějšími" spojenci z NATO nechť si každý sestaví sám - a zamyslí se; proč v září a v březnu sot va zmínka na půl huby mimo hlavní vysílací čas versus srdceryvná čtrnáctidenní masáž srpnová.

    Honi soit qui mal y pense.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K 9.37 mi vyběhla neúplná verze, omlouvám se. Třetí odstavec má znít:

      1968 (podle hodinových ručiček) - Němci, Poláci, za Sovětský svaz se jako Brežněvovi nejvěrnější zúčastnili Ukrajinci, a zakavkazské národy které neměly ani tušení je-li nějaké Československo svazovou republikou napadenou klíšťaty z Německa, nebo co je to a čím. A samozřejmě nesměli chybět Maďaři (aby se rehabilitovali za 1956) a Bulhaři.

      Vymazat

    2. „Hanba tomu, kdo ve zlém to myslí!“


      ----------------------------------------------

      Dodávám k 21. srpna 2018 9:37

      Angela Merkel: "Češi už nechtěli snášet útlak ze strany Kremlu ...?"!

      Důležitý odkaz o charakteru A.M. (Německo).

      https://uloz.to/!Yud5DaUNX/angela-merkel-v-mladi-byla-komunistka-a-koketovala-s-idealy-raf-zde-v-uniforme-svobodne-nemecke-mladeze-v-ndr-angela-vyrustala-v-tehdejsim-vychodnim-nemecku-nyni-ji-veli-a-vydira-usa-slouha-bolsevik-stetina-havel-jpg

      Ramón

      Vymazat
    3. Můj otec chtěl tehdá navázat řeč s jakýmsi ruským vojákem. Měl knír jak maršál Buďónyj, když ho otec oslovil názvem Rus, zle se na něj ohradil: Ja ne Rus ja Čerkez! A bylo po diskusi. Oni vojáci ani důstojníci nesměli s obyvatelstvem mluvit. Hodně to porušovali zejména naši polští přátelé...

      Vymazat
    4. 11:38 tvůj otec četl Švejka a celé to pomotal. Ale i Čerkézové měli občanství SSSR tudíž to byl okupant s rudou hvězdou na zadku

      Vymazat
    5. 16.33 Ano! Byl to okupant! Ale ne Rus!

      Vymazat
    6. 16:33 Dnešní okupanti snad nemají hvězdy na zadku? Jen jsou zlaté na modrém podkladu, nebo bílé s rudobílými pruhy. Zrovna vy byste to měl dobře vědět. Jejich zadky jistě znáte důvěrně.

      Vymazat
  3. Společenské zřízení minulého režimu v lecčem dobu předběhlo. Bohužel se nepodařilo prosadit morálku a nadřazenost zájmů lidu nad zájmy činovníků jednotlivých stupňů řízení. A prospěchářů bylo čím dál více. Lidé ne hloupí, ovšem bez rozhledu a pochopení skutečného lidství. Ti otupí a zkompromitují jakoukoliv, byť sebelepší myšlenku.
    Posuzovat rok 1968 je potřeba v kontextu té doby. Kdysi jsem okupaci odsuzoval, dnes si pravdu myslím, že mi dala dvacet let poměrně klidného života, který jsem si zpestřoval svými hloupými nápady a lumpárnami.
    Naše zem stále nedozrála. Samostatnost se projevuje vzdělanými lidmi s ideou samostatnosti, ne podřízenosti. V roce 1989 jsme byli o dvacet let starší a jak to dopadlo? Jsme součástí někým vychvalované EU, stejně jako součástí agresivního spolku NATO. Mimochodem, v tom komunisti nelhali, když NATO popisovali jako militantní pakt. Nyní je možnost vymanit se z vlivu mocných. Západ je prozatím jen koloniální systém, mající osypky z jakéhokoliv projevu touhy po svobodě rozhodování. Rusko jako velmoc v tuto chvíli nabízí spolupráci v mezinárodních vztazích. Pokud budete namítat něco proti, uvažujte, zda by mělo šanci prosazovat agresivní politiku, tak jako západ. Nebylo by alternativou, ale konkurentem ve chvíli, kdy protivník ovládá většinu, snad všechny, státy světa.
    Tak bychom měli směřovat, využít možností a postavit se na vlastní nohy, rozhodovat sami za sebe. Kde vzít kádry? Morálně silné, s urovnanými prioritami? Ty, pro které je více spokojený úsměv lidí na ulicích, než tučné konto. Bohatí nejsou Ti co mají mince, ale Ti, po kterých zůstanou šlechetné myšlenky po řadu staletí opakované. Nepatřím mezi ty, co umí uchopit svoji šanci, ale co Vy? Vy všichni okolo ... ?
    ABC

    OdpovědětVymazat
  4. V současnosti zastávám stejný názor jako hodně lidí, že 68 rok nás ochránil před tím, co se děje dnes na západě.
    Ono se to snaží dít i u nás, propagace LGTB a tvrzení, že jsou stále diskriminovaní, přitom nikdo neví v čem, když práva mají už desítku let stejná.
    Propagace multikulturalismu a vítání cizorodé a hlavně agresivní cizí kultury, kdy lidé V4 odmítají tento další sociální pokus.
    89 jsem uvítala, neb jsem si myslela, že už bude jen lépe, bohužel už dávno jako dnes starší osoba si to nemyslím. Dnes si myslím, že zase až tak špatně nebylo, byly výhody o kterém se mým dětem už ani nezdají.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evo, já ta zas vidím tak, že moje děti mají výhody, o kterých se zas mně ani nezdálo. Petr

      Vymazat
    2. Petře, a další výhody, o kterých se ti ani nezdálo, na tvoje děti teprve čekají, tak se ještě víc raduj:
      https://www.euportal.cz/Articles/19622-tak-uz-je-to-tady-pachatel-tmave-pleti-znasilnil-cesku-.aspx

      Vymazat
    3. 11:00 Ten skutek popsaný v článku, jakkoli je otřesný, s událostmi v článku nikterak nesouvisí. Petr

      Vymazat
    4. Petře, skutek souvisí s komentářem Evy, kterému nelze vytknout nesouvislost s článkem. Můj komentář s tím souvisí, a jen dodává, jak radostně (z vašeho pohledu) se můžete dívat na budoucnost vás, i vašich dětí.

      Vymazat
    5. 11:20 Ten skutek je kriminální čin. A ty se stávaly tenkrát tam i tady, stejně jako se, bohužel, stávají dnes. Petr

      Vymazat
    6. Petře, odporné skutky jsou v současné době v masivním měřítku zemí EU na denním pořádku. V minulosti to tak nebylo. U nás jsme zatím pozadu, a normální lidé si přejí, aby to tak i zůstalo. Popíráním skutečnosti ještě nikdo nikdy nic nevyřešil. Vaše postoje "ocení" vaši potomci, a pozdní lítostí i vy sám. A teď můžete zase strčit hlavu do písku.

      Vymazat
    7. 12:13 Já nestrkám hlavu do písku. Jen říkám, že kriminální činy se děly, dějí a budou dít, bohužel.
      To, jestli nějaká země je nebo není v EU na to nemá až takový vliv. Petr

      Vymazat
    8. V roce 1989 lidi pálilo dobré bydlo, veškeré nepravosti byly napravovány . Z kulaků se stali členové KSČ a tím pádem předsedové St. statků a JZD. Obyčejným lidem se žilo dobře v sociálních jistotách jistě na tehdejší úrovni technologií, nelze to hodnotit z dnešního pohledu na dobu. Dnes jsou nám předhazovány fronty na banány , prázdné prodejny maso-uzeniny atd. Ať srovnají počet žebráků , počet bezdomovců, počet závislých na drogách a mohl bych pokračovat. Prostě socialismus nedostal šanci. Nechápu jak národ , který byl okupován se může najednou přidávat na stranu okupantů.
      21.srpen 1968 byla především těžká rána do řad komunistického hnutí a to si západoevropští chrochtali. nikdo nic neřešil v RB OSN , žádná rezoluce -nic. Na nás jim vůbec nezáleželo a nezáleží - udělali si z nás kolonii.

      Vymazat
    9. 10:46 Petře, to platilo i o předchozích generacích. Vaše děti mají výhody, o kterých se vám ani nezdálo. Ale také přišly o jiné výhody, o kterých se jim dnes ani nezdá. Pokud si dokážete nelhat, tak víte, o čem mluvím.

      Vymazat
    10. Petr 12:47 si samozřejmě nehodlá povšimnout, jakou morálku vytvořila a vytváří bitka o majetky na straně jedné a více nebo méně holou existenci na straně druhé. Jako by se nám nenarodily vyloučené lokality a bezdomovci, stamilionová a miliardové podvody a k tomu korupce odpovídající úrovně. Takoví ti Petři, zaslepení plnými regály supermarketů, zahledění do displejů mobilů či televizní obrazovky, upocení cestou do a z Chorvatska, už dál, rozumí se, nevidí.

      Vymazat
  5. Chápu, že pamětníci mají k 68´ citovou vazbu. Nicméně pro mne jako nepamětníka se to zásluhou režimní propagandy změnilo v neuvěřitelně otravný propagandistický marast.
    Chtěl bych ale zmínit jeden zvláštní aspekt. V druhé polovině šedesátých let se něco dělo s lidstvem globálně. Na západě především v USA probíhala éra Hippies, která časově kopírovala společenské oteplení u nás a která se stejně ostře vyhraňovala k tamním režimním poměrům. Stejný entusiasmus na obou stranách. Zvláštní shoda že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že v USA se ten enhusiasmus podařilo přetavit v něco pozitivního, mám na mysli počítačovou revoluci např. Steve Jobs byl bývalý hipík. Kdežto u nás byl ten entusiasmus udušen. Otázka je, jestli to není naším poznávacím znamením malé země uprostřed soukolí velkých mocností. Entusiasmus 89´roku, který pamatuji, vydržel podle mých pocitů dva roky. Že to dopracujeme na dokonale šlapající kolonii mluvících nástrojů, by mne tenkrát nenapadlo ani ve snu.

      Vymazat
    2. Je to jednoduché - byla to doba dětí narozených v poválečném babyboomu. U nás tato generace potom měla tzv. Husákovy děti, což byla další silná generace.

      Vymazat
  6. Ján Čarnogurský, bývalý premier SR, kdyby v roce 1968 dostal rozkaz, tak by střílel na Rusy. Teď je "hrdina" SR, jinak co dokázal. Skoro nic, "len bol premierom". A takových "hrdinů" je více.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ján Čarnogurský patří k světlým výjimkám česko-slovenských katolíků. Je proti okupaci srbského Kosova, byl proti bombardování Jugoslávie, je proti nepřátelskému kurzu evropských zemí a NATO proti Rusku. Je to slovenský vlastenec, moudrý člověk.

      Vymazat
    2. 12:11 Hech, jaký to "hrdina":)

      https://cz.sputniknews.com/slovensko/201808217929676-1968-invaze-ceskoslovensko-svoboda/

      Vymazat
  7. 6. srpna roku 68 jsem jel stopem do Holandska přes Německo. Od Českosloveské hranice až po Norimberk jsem potkával kolonu za kolonou Americké armády směřující na východ. K zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že to nestihli...

      Vymazat
    2. škoda že to nestihli?pravděpodobně by jste svou duchaplnou úvahu nenapsal

      Vymazat
    3. No a dnes už jsou na západní hranici RF.68r. je zastavil jen na chvilku,díky za ní.

      Vymazat
    4. Oni to stihli. Oni jeli zastavit silou případnou utečeneckou vlnu. Ne nám pomoct. Socialismus s lidskou tváří nechtěl ani východ ale už vůbec ne západ. Co kdyby to fungovalo?

      Vymazat
  8. Souhlasím s autorem. Konec konců, Číňané jedou dál a v porovnání s nejvyspělejšími kapitalistickými státy světa si vedou vcelku dobře. Že nemají svobodu slova? Nebo demokracii? A k čemu je to dobré? My mluvit můžeme, ale stejně nás nikdo neposlouchá. A demokracie? Ta může fungovat pouze v komunitě lidí, která se navzájem dobře zná. Jinak budou voleni stále dokola ti, kteří vlastní média, nebo jim média tlačí káru. Ta pak na objednávku vykreslí největšího zloducha, jako dobráka od kosti, který by se rozdal pro druhé. Navíc, s nástupem internetu a alternativních médií se začínají objevovat snahy o cenzuru. Tak že i ta naše opěvovaná svoboda slova vezme co nevidět za své.
    Všichni si přejí prosperitu. Ale ono nejde současně plně uspokojit vlastníky firem i jejich zaměstnance. Nelze vygenerovat zisk v takové výši, aby vlastník pohádkově bohatl a jeho zaměstnanci měli vily s bazény. Slušné životní úrovně většiny lze dosáhnout, pokud bude zisk rozdělován mezi jeho tvůrce. Jenomže to v kapitalismu není možné.

    OdpovědětVymazat
  9. Autor má podobný názor na šedesátá léta jako já. Sám sebe jsem překvapil tím, že jsem v duchu rehabilitoval A. Novotného, odpustil "Rusům" a s odstupem času vidím mnohé tehdejší události i osobnosti v podstatně odlišném světle. Co však zůstalo, tak to je ten neuvěřitelný zážitek z "šedesátek", který se nepamětníkům nedá slovně zprostředkovat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj táta tvrdil, že nejlépe se měl za Novotného a dnes vidím , že měl velikou pravdu.

      Vymazat
  10. Autor článku to napsal dobře. 68. Byla doba ideálů a vzepjatého vlastenectví i když neměla sebemenší šanci na úspěch, jak se později a dnes v plné nahotě ukazuje.
    I 89. byl dobou ideálů a vlastenectví, ale to co lidé skutečně chtěli bylo zrádci jako Havel a kamarádíčky z Prognosťáku rychle zničeno ve prospech toho malého patolízalství, vlezdoprdelismu cizím mocím a osobního prospěchářství. Proto všechny ideály rychle vyprchaly a zůstala jen blbá nálada, deziluze a stav bez ideálů a i velkých státníků a lidí schopných vést národ, jak politicky tak ekonomicky. Místo toho máme sbírku jakýchsi politických šašků, shrbených přizdisráčů, vyložených lhářů a vyžírků, zamrzlíků v 50. letech v opačném gardu a oligarchů. Národ byl rozdělen, zrazen, okraden a zaprodán cizákům. A ti co to vykonali se nyní veřejně zaklínají kecy o svobodě, ale ve skrytu se bojí, ukrutně se bojí možných změn a aby je národ nepovolal k odpovědnosti. Nebylo by to hezké účtování jejich skoro 30 letého hospodaření a práce pro národ, jak slibovali. Proto ta zoufalá snaha alespoň po malilinkaté základničce USA a viditelné ochraně páníčkem. Stav rezignace, deziluze a beznaděje bez výhledu do budoucna není jen obrázkem České republiky, ale celé Evropy. Král je nahý, protože nemá co nabídnout!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Problem dnesniho sveta je, ze mama spoustu chytrych lidi plnych pochybnosti a jeste vice blbcu plnych sebevedomim. A z toho nelze vybrednout bez bolesti.

      Vymazat
  11. 11:29, v šedesátých letech v USA i na západě Evropy vládla prosperita.
    Na východě jsme, jako primus inter pares začli opravdu budovat socialistickou společnost (s hrubými chybami jako bylo znárodnění mandlů a verpánků) protože Tonda Novotný cítil, že není možné režim obhajovat a neudělat nějaké kroky pro uspokojení potřeb obyvatelstva.
    V šedesátých letech se ale všechno s vyjimkou bůčku a flax dalo těžko sehnat.
    A to jeden rok, kvůli Štrougalově akci "splnit v zemědělství pětiletku za 4 roky" nebylo maso.
    Tonda musel vystoupit na Staromáči a slíbit, že maso bude.
    Štrougala ale nezabil, jen ho odsunul z ministerstva zemědělství, protože pochopil, že tam je třeba jednat seriózně.

    I bylo maso.
    Pamatuji to dobře, gothaj byl jako italské salámy, lepší, protože i ty jsou dnes hrozně okradené.
    Šunka a kotleta byla stále, roštěnky a svíčková jen někdy, podle známosti a místa.
    Zadní ale vždy a zcela běžně, je pravda, že se jedly i zasloužilé krávy, které bylo nutno nechat v papiňáku několik hodin.

    Konzerva chatka se prodávala za 5,- korun československých. Dneska 295,-, což odpovídá. Pomeranče se dovážely před vánoci, zato značka Jaffa, která tehdy byla nejlepší.
    Měli jsme tradiční vztahy, z páté čtvrti.

    Banány, od CIA nebo od černoušů byly, když se to hodilo.
    Tenkrát jsme nebyli pod ideovým vlivem United Fruit, takže se banán jedl jako dezert, jednou za čas. Punčák jsem si s dědou v cukrárně dal taky jednou za čtrnáct dní, poznamenávám že banán se šlehačkou měli vždycky, uměli si sehnat.

    Zato toaletní papír byl hrozný, ve všech svých podobách.
    Lidé si do práce raději nosili své zmuchlané noviny, my luxusnější IHT na tenkém papíře, který po pocákání vodou a uschnutí vytvořil strukturovaný povrch.
    Z hlediska materiálů bylo všechno lepší než dnes, neb ne tak ušetřené.

    Američani měli obrovskou prosperitu díky (defakto) socialistovi Johnsonovi (Eisenhower mu připravil podmínky a taky ho varoval), který vojenskoprůmyslovému komplexu daroval Vietnam a doma si směl, jako Tonda kutit.
    Poučení: dělej čertu dobře...
    Lidé nikdy nebudou vděční za to, že se jim dobře vede.
    Naopak, budou chtít vyniknout vrtáním do věcí, kterým nerozumí.
    Tlak zevnitř komunistické strany postupně donutil Tondu ustavit pět komis k vyšetření nezákonností padesátých let, vždycky to bylo málo.
    Pátá předložila zprávu až po vyhození Tondy ze strany a Hradu a s tou členové strany už seznámeni nebyli.
    Škoda, tahle byla už skoro úplná.

    Nepamětníci, pokud o šedesátkách chtějí něco vědět, nechť si pustí Help.
    Tak nějak to bylo.
    Samozřejmě nemohlo trvat věčně.
    Moje děti ovšem ve dvaceti projeli víc evropských (syn světových) zemí, než já za celý život.
    Do pětatřiceti jsem viděl jen Sovětský svaz, Bulharsko, Maďarsko a DDR. Vlastně na jeden víkend Polsko.
    A na den Vídeň, během uvolnění režimu těsně, než se zhroutil režim.
    Kdyby to pustili o dva roky dřív, nezhroutil by se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To maji vase deti kliku,ze maji tatku,ktery na to cestovani ma prachy.Jine deti nemaji ani na obedy ve skole.Doufam,ze vas to pomysleni blazi.

      Vymazat
    2. 16:27 kdo považuje za zázrak, že za třicet let došlo k nějakému tomu pokroku je pitomec. Námět "toaletní papír" se vleče diskuzemi jak ty banány. Do zaměstnání jsem si toaleťák v osmdesátých letech nenosil, protože o ten se staral zaměstnavatel. Byl hrozný? Za tehdejší srovnatelnou cenu dnes dostanete horší. Srovnejte rozměry a gramáže, chytráci. A jen tak mimochodem, kolikpak domácností mělo splachovací záchod kupříkladu v roce 1945? Dějí se snad zázraky, že jsou běžné potom, kdy uběhne víc než 70 let?

      Vymazat
    3. Vy dva nade mnou jste asi vtipnou kaši, natož rozum nepobrali. Ale co vám "Někdo" ubral, 16:26 přidal. Vtipné, čtivé a dle mne pravdivé, díky.

      Vymazat
    4. Pane Povolný, buďte laskavě adresný, protože "Vy dva nade mnou" je určení problematické a k tomu argumentace nulová. Mimo to, příspěvek ze 16:26, jak to vypadá, neexistuje. Co jste to vlastně hodlal říct? Že Štrougal byl pitomec? No, já všechny ty časy prožil a podle toho i napsal příspěvek z 12:51. Co je v něm nepravdivého?

      Vymazat
  12. Dobrý den.
    Podívejte se, co připravuje Evropská komise. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/evropska-komise-pripravuje-nova-pravidla-pro-vycisteni-internetu-od-teroristicke-propagandy-54415?seq-no=1&dop-ab-variant=&source=clanky-home
    Hezké čtení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alexi Jonesovi po vypnutí všech internetových expozitur teď vypnuli i jeho rádio.
      Což znamená, že ho berou vážně.
      Na rozdíl ode mne, který jsem ho řadil až ZA kývače siderickým tentononcem.
      Který alespoň měl ty nekonečné (a jednostranné) seznamy.

      Vymazat
  13. Za 50 let, pokud bude stejny rezim, se o tom take bude psat. Ale - 100 let uplynulo od doby, kdy cesti legionari okupovali celou Sibir! To nedokazali ani Polaci, ani Ukrajinci, ani Hitler, ani Napoleon, jen Dzingischan. A nebylo to jen tak pro svandu, mam Kroniku 2. ceskoslovenskeho pesiho pluku Jiriho z Podebrad 1916-1920, kde v nejdelsi kapitole popisuji Vojenske vystoupeni proti vlade sovetu, za obdobi od kvetna do zari celkovy pocet zabitych Rusu Cechy je 4275, Cesi ztratili 141 vojaku, vice ne. Ale asi 10x jsou tam uvadeny dalsi ztraty Rusu:vetsina pobita, velike, jen par jednotlivcu uprchlo, mnoho, mnoho, znacne ztraty, mnoho, daleko vetsi, nekolik, mnoho, mnoho, velike, vcetene velitele pluku, mnoho, nekolik, velike, ohromne, znacne. CO MYSLITE, bylo hlavnim tematem r. 1968 v SSSR zabijeni Cechu v r. 1918 a okupace Sibire Cechy? Nestoji za srovnani UBOHOST CECHU po r. 1990 a jednani Rusu, zvlaste pri osvobozovani CSR v r. 1945. Bylo to osvobozeni POMSTA RUSU ZA OKUPACI SIBIRE a ty TISICOVKY ZABITYCH RUSU?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mrtvý rus dobrý rus

      Vymazat
    2. 18:26
      EST KOMT DER TAG HAVLOUNTERMENSCH!!!!!!!!

      Vymazat
    3. 18:26 ..blbá bohmische schweinebande - toprá bohmische schweinebande.

      Vymazat
    4. 18;47
      HALT DIE KLAPE HAVLOLEJNOLAHVÁRENSKÝ HAVLOUNTERMENSCH!!!!!!
      EST KOMT DER TAG PITOMČE Z HEYDRICHA,TEĎ TO NEBUDE JEN O SNĚTI VE SLEZINĚ,TEĎ TO BUDE BOLET VOLE!!!!!!!☺

      Vymazat
    5. Souhlas 18:26 i 18:47. Obojí schweinebande a určeno k likvidaci.

      Vymazat
    6. 19:18
      PO HADRÁKU MÁ KAŽDÝ ČECH POVINNOST PUSTIT KAŽDÉHO HAVLOUNTERMENSCH KE KANDELÁBURU NA POHOUPÁNÍ A NA STŘELNICI V KOBYLISÍCH NA POLECHTÁNÍ VČELIČKAMA Z KALAŠNIKOVA.....A TO VŠECHNO SI TA LEJNOLAHVÁRENSKOHAVLISTICKÁ SVOLOČ BUDE PLATIT!!!!!☺☺☺☺
      P.S.NENÍ NAD DOBRÉ SKUTKY!!!!!!!!☺

      Vymazat
    7. 19:01 + 19:18 Při vaší tuposti jste nepochopili, že je to vyjádření spokojenosti našich německých "protektorů" nad blbostí takových exemplářů, jako jste vy a ten idiot 18:26.

      Vymazat
    8. Taky ty prachy nakradenymi charakternimi cechy nezapomente.Legiobanka a milionari .Vse na krvi ruskych chudaku .Mame se cim chlubit na mou veru.Co si nevybudujeme-to ukradneme na mrtvych.

      Vymazat
    9. O té Legiobance a ruské=m zlatu - to je poudačka vycucaná z palce. Bez důkazů, čistá pomluva!

      Vymazat
    10. 5:48
      NECHTĚJ VĚDĚT ODKUD VYCUCLI TEBE....!!!!☺

      Vymazat
  14. Vláďa Stwora v podstatě vyslovil naději, že národně sociální idea umožní vytvořit spravedlivou společnost důstojných lidí strategicky řízenou někým, jako je VVP (týmem s podobnými vědomostmi a osobními vlastnostmi). Myslím, že je na čase, abychom pochopili, že lidé se poznají podle lidské psychiky a ta je psychikou vzájemnosti, respektu, spravedlnosti, mravnosti a v důsledku tím naplněné lidské důstojnosti. To je i naše národně sociální idea v ČSNS.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strategickým řízením myslíte kterou polovinu židů, která podporuje VVP nebo Medvěděva?

      Vymazat
  15. Ja jsem jako snad jediny v CSSR v lednu 66 vystoupil z KSC. Nasledovala persekuce,atd, ale navstivil jsem: Bulharsko, Egypt, Recko, NSR, Rakousko, Jugoslavii asi 5x, Rumunsko 6x, Bulharsko, Turecko, Libanon, Syrii. Hochu, co ty muzes psat o zapade, ze tam byla prosperita. Ta tam neni ani ted ve srovanani s nami. Prosperita je kdyz VSICHNI VSECHNO MAJI, a to bylo jen za CSSR. Treba ted se mne narodila vnucka, v USA (utekl jsem tam v r. 87, abych po 6 letech v USA rikal ZLATI KOMUNISTE - a to mne v r. 78 jeste komuniste sulpi na 55 dni do vysetrovaci vazby, takze pak to se mnou bylo jeste horsi) a snacha si prala zustat 2 dny po porodu v nemocnici - ano, mohla, $500 za jeden den.Komuniste nechvali tyden rodicku v nemocnici. Mne stacily za cSSR rodinne pridavky na mesic na zaplaceni 9 mesicu bydleni, v USA jsem delal 14 dni na to, abych zaplatil najem. Ja navstivil 76 mist na sezanmu Svetoveho dedictvi za 2 stejna obdovi, z CSSR jsem jich videl 52, z USA 26. Normalni American ma tak max. 4, jak jinak,, kdyz v r. 2002 melo 5% Americanu PASY, z CSSR vycestovalo v r. 1989 15 milionu lidi. Vykladejte nekdo o kapitalismu na zapade, kdyz jste tam nezili. Za prvni republiky drtiva vetsina nemala zdravotnictvi zdarma, vsechno museli platit, nebyly rodinne pridavky, a lidi casto nemeli praci a bydleni. Nemit chleba, nemit praci, zivorit jak darebaci, to prec nikam nevede. Vede, ke kritice komunismu. Preji kazdemu, aby byl 1.5 roku bez prace, s 5 clenou rodinou, bez zdravotniho pojisteni a bez sance sehnat jakekoliv delnicke zamestnani (na ekonomicke jsem nemel zdnou experience v USA, byt jsem mel college a 30 let praxe tady) a celil diskriminaci 89% obyvatel okresu (statu, USA), protoze jsem byl bily! Jako kdyby v CR rozhodovali Cikani a 89% obyvatelstva byli Cikani,Objektivne muze zapad hodnotit jen ten, kdo tam pracova a zil s rodinou. Protoze ted se hodnoti vse neobjektivne, na pr. "Okupace 68"a na idnes asi 10 clanku, okupace 39 ani jeden nemela. Tenrkat padlo za obet 360.000 lidi, v 68 snad 10. Ale to je tragedie, ne 360.000 mrtvych a 700.000 na nucenych pracich. To je nic. A to je ceska objektivita. TAkze klidne se da rici, ze co vsechno se pise je SPROSTA LEZ, pravy opak je pravda. A to je demokracie (neni, samozrejme, ta byla daleko vetsi za socialismu, i pod Husakem).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už to tu několikrát zaznělo. Největší chybou byly ne uzavřené hranice ale jejich jednosměrnost. V době od stabilizace nového zřízení bych je uzavřel ze Západu a otevřel od nás ven, za podmínky majetkových jistin při "ne-návratu" jako kompenzaci za bezplatné služby státu! Škoda, že se socialistický stát nechoval kapitalisticky! Návrat do středověku nemusel být.

      Vymazat
    2. PS.-nemuselo být hodně restitucí,"kdo chce kam, pomozme mu tam, ale za své!

      Vymazat