Reklama

.

.

neděle 19. srpna 2018

Proč padají dálniční mosty? Rozhovor s Miloslavou Pošvářovou, bývalou zaměstnankyní ŘSD

Miloslava Pošvářová
Václav Umlauf
19.8.2018 E-republika
Policie ČR odložila všechna trestní oznámení na nekvalitně provedenou stavbu dálnic. Takže zbývá počkat, až dojde k poruchám na označených stavbách, a potom se budu ptát já.

Miloslava Pošvářová je specialistka na stavby dálničních mostů. Ve státní správě pracovala do roku 2014 jako ředitelka Úseku kontroly kvality staveb ŘSD. Pak ji na hodinu vyhodili z práce. Viz náš rozhovor a články o české dálniční lobby.

Začněme fakty. Korporace Autostrade per l’Italia provozuje za velmi drahé poplatky dálnici A 10. Patří do společnosti Atlantia s většinovým podílem rodiny Benettonů a má sídlo v Lucembursku, takže v Itálii neplatí daně. Dne 14.8. 2018 spadl most v Janově z výšky 45 m do městské obytné části. Prozatím je hlášeno 42 obětí s tím, že všichni nejsou vyproštěni. Firma Autostrade per l’Italia vykořisťuje 3000 km z asi 6500 km italské dálniční sítě a oficiálně odmítla přiznat odpovědnost za zřícení mostu. Janovský prokurátor mluví o lidské chybě, firmě chce odebrat koncesi a vymáhá první pokutu 150 milionů eur (3,9 miliardy Kč). Prof. Ing. Antonio Brencich jako specialista na mostní železobetonové konstrukce na univerzitě v Janově tvrdí, že stavba byla problematická od samého začátku, včetně pozdější údržby.

Poruchy na mostě v Janově byly zřejmé a viditelné. Já jsem si na webu našla stav v říjnu 2017 a tak zanedbanou údržbu jsem už dlouho neviděla. Ale jedna věc je zanedbat údržbu například na Libeňském mostě, kde jsou masivní konstrukce a betonové klenby a něco jiného na senzitivním atypickém mostě jako v Janově. To není jednoduchý nebo krátký most. Tady se chyby neodpouštějí.

Ta možnost vymáhání pokuty se mi líbí s ohledem na porovnání s mostem ve Studénce. V roce 2008 spadl tento most při výstavbě, zaplatil se z našich daní nový. Firma žádnou pokutu neplatila, nikdo nebyl odsouzen. Lidé nedostali žádné finanční náhrady, které by odpovídaly oprávněným nárokům. To se prostě nesmí stát. Lidská chyba je jedna věc, ale oběti musí být finančně odškodněny. Protože tohle není fér.

Tak jak je to mostní konstrukcí obecně? Jak dlouho má most vydržet a jak je to s jeho údržbou? A to se nebavíme o římských mostech starých dva tisíce let.

Mosty musíte navrhovat tak, aby se daly udržovat. Pokud má někdo ambice, že chce za každou cenu být originální a atypický, tak riskuje, že nevyzkoušené, na „ostří nože velmi originální nápady“ způsobí vysoké náklady na údržbu a neopravitelnost mostu nebo lávky (viz u nás příklad Trojské lávky). Správce a majitel musí potom počítat se sníženou životností, vysokými náklady na údržbu a opravy a s rizikem případného pádu.

Most má vydržet s plánovanou životností 100 let, má být navržen tak, aby vydržel i případné navýšení zatížení v průběhu dalších let, má být pravidelně udržován. Na dálnicích a frekventovaných silnicích mají být vždy budovány dva mosty vedle sebe, pro každý směr samostatné konstrukce. To umožňuje opravovat jednotlivé každý most zvlášť, po druhém se jezdí oběma směry. To v tomto případě nebylo možné. Ale tím se v žádném případě nechci zastávat těch, kteří jsou za provoz a údržbu odpovědní. V tomto případě vůbec nebyla možná oprava v požadovaném rozsahu bez uzavření mostu.

Zřícený dálniční most v italském Janově


Neoliberální podnikání několika málo vynáší a mnoha způsobuje smrt. Jak je to s ekonomikou a stavěním dálnic u nás?

U nás se staví mosty a dálnice podle toho, kdo na ně dohlíží a kdo je kontroluje. Ekonomika je taková, že cena mostu odpovídá evropské úrovni. Jiná věc je, že se zakázka přeprodá dál, až nakonec most staví třetí, čtvrtá firma v řadě a už vůbec ne ta firma, která stavbu vysoutěžila. A už vůbec ne za cenu, kterou vysoutěžila, ta cena je významně nižší. To mimochodem umožnila změna zákona o veřejných zakázkách a firmy si přeprodávají zakázky ve velkém rozsahu a objemu. Takže nakonec investor platí cenu na evropské úrovni, ale kvalitu na úrovni třetí nebo čtvrté firmy v pořadí. Nicméně reference a doložené doklady garantuje vždy vysoutěžená vítězná firma.

To znamená, že mafiánský systém tunelování je podobný jako v Itálii? Ty o tom musíš něco vědět, když tě vyhodili na hodinu v ŘSD v roce 2014. A za co tě vlastně vyhodili?

Vyhodili mě za to, že jsem generálnímu řediteli ŘSD, ke kterému jsem neměla důvěru, nepředala výzkumnou zprávu, klíčový dokument o kvalitě dálnice D47 z Brna na Ostravu. ŘSD se soudilo se zhotoviteli staveb, což jsou v zásadě všechny velké stavební firmy o náhradu škody cca 2 miliardy korun, kdy státu vznikla škoda zvlněním dálnice a dalšími poruchami stavby.

V tom dokumentu byly údaje o tom, z jakého důvodu ke zvlnění dálnice došlo, jaká je prognóza poruch a o kolik by se měla prodloužit projednávaná záruční doba a sankce za nekvalitu díla. Měla jsem obavu, že vedení ŘSD spolupracuje se zhotoviteli staveb. Tak jsem tuto zprávu chtěla nejprve dát soudu jako důkaz. A moje obavy se potvrdily, protože mě vyhodili a zpráva nikdy k soudu jako důkaz doložena nebyla. Navíc jako soudní znalec jsem byla na pozici ředitelky ŘSD velmi nebezpečná. Od té doby uplynulo 5 let a stále není soudní rozhodnutí v podané kauze. Což potvrzuje pravé důvody mé likvidace.

A teď konkrétně k mostní a dálniční realitě v Česku. Nelze šířit poplašnou zprávu s tím, že ten a ten most spadne. Ty jsi ale podala řadu trestních oznámení na nekvalitně provedenou stavbu dálnic a mostů. Tak řekni našim čtenářům, v jakém stavu je vyšetřování těchto kauz.

Stav je takový, že všechna trestní oznámení byla policií ČR odložena. Takže zbývá počkat, až dojde k poruchám na označených stavbách a potom se budu ptát já.

Soudní znalci jsou tedy opravdu kouzelníci, ale nemohou popřít zákon gravitace a druhou termodynamickou větu o růstu entropie. A to nepočítáme chemické reakce a dynamické namáhání konstrukce v extrémním klimatu globálního oteplování.

To je ono, je obtížné jako soudní znalec odhalovat pravdu, protože pokud pracujete samostatně, nejste nikým chráněni. Například na mě, jako znalce, podávají žaloby. Je to určitý způsob zastrašování. Jiní znalci nejdou do konfliktu, tak to napíší neutrálně, nebo si v rámci soudního řízení při hlavním líčení nejsou jisti atd. Potom samozřejmě má soudce problém, protože nemá na základě jakých posudků viníky odsoudit.

Ty jsi vlastně neoficiální ombudsmankou českých mostů a dálnic postavených po roce 1990, protože hájíš náš zájem. Nikdo nechce skončit pod betonem českých dálničních lobby. A nechceš ombudsmanku českých dálnic, silnic a železnic dělat oficiálně? Jaderná lobby hospodaří s podobným rozpočtem na stavbu atomových elektráren a také má nad sebou základní dozor.

Já jsem zcela vyřazena z jakékoliv činnosti pro stát. Protože dnes se dostali do vedení země podnikatelé a lidé, kteří chtějí ze státu mít pouze výhody. Vytratila se ta morální úroveň, pracovat v zájmu státu, pro stát, pro lidi. To se stalo pouze marketingovým heslem a kdo to opravdu dělá, je považován za blázna. Tady diktují pravidla peníze, nic jiného nikoho nezajímá. A politické strany to chápou stejně. Vždy s láskou vzpomínám na první republiku a systém bohatých lidí, kteří se zabývali charitou a drželi se hesla, když se mám dobře já, musím pomáhat těm chudým. Viděli jste někdy, že bohatí lidé pracují pro chudé, pro chudé studenty, podporují sport atd.? Že by ze svého bohatství něco dávali pro město, obec, budovali školy, kostely, hřiště? Já tedy neznám žádný případ. A tak ti, kteří mají jiné myšlení se pomalu stěhují do lesů a vesnic, mimo velká města a vychovávají děti po svém, mnohdy je záhy posílají studovat do zahraničí a stěhují se za dětmi. To není dobré. Ale vývoj přeskočit nelze a tak se lidé musí učit žít a pracovat s tím, co je kolem nich a pomalu, velmi pomalu otáčet morálku lidí správným směrem.

Když se dívám na tituly našich článků a rozhovorů pro e-republiku během posledních dvou let, tak systém tunelování je kompletní a už chybí jen tragédie jako v Itálii. Jaké pravomoci by teoreticky potřeboval dopravní ombudsman k tomu, aby se zločinci a mafiáni okolo stavby dálnici a mostů konečně dostali do tepláků?

Musí především fungovat policie a soudy, jako nezávislé instituce. I když soudy ještě tak nějak fungují, u policie si nejsem úplně jistá. Potom by bylo třeba mít kvalifikované vyšetřovatele, kteří ví, o co se v těch trestních kauzách jedná. Ti vyrostou, až se stane více havárií a bude více mrtvých, protože to je jediné, na co lidé slyší. Budou vyžadovat po politicích zavést pořádek, což povede k omezení svobody a demokracie a to je jen krůček k diktatuře. Ale to moc předcházím. Prostě dokud nebude stát fungovat tak, jak má, podle pravidel, bude dál pokračovat současný stav. Změny se hned tak nedočkáme.

Děkuji za rozhovor.

Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 650 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!
Související články:


26 komentářů :

  1. Co na to zastupitelé v Praze, ale i jinde v ČR. Hodně mostů v dezolátním stavu a o silnicích ani nemluvím. Velkou vyjímkou je jihočeský kraj, zde se hodně opravují mosty i cesty. Blahopřeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žďákovský most málem nechali oni slavní Jihočeši spadnout. Údržba žádná a pak nekonečně trvající oprava a velmi drahá!!!

      Vymazat
    2. Dokud budou páni zastupitelé bez osobní zodpovědnosti, tak žádná náprava se dít nebude. Jen žerou z koryta a hlasitě mlaskají. Kdo jde okolo Senátu to i slyší.

      Vymazat
  2. Já tvrdím,že i to teplo udělalo své,naprosto rozdílná rozpínavost materiálů,navíc ten beton delší dobu vystaven vysokým teplotám,musel ovlivnit kvalitu oceli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní19. srpna 2018 12:36
      Nejspíš máte pravdu. Ale proto tam měli za nemalé peníze firmu, pověřenou pečovat o ten most. Ta firma měla ten most uzavřít, nebo včas měli začít stavět druhý most, protože životnost tohoto, měla odborně posoudit.
      Vymlouvat se na fyzikální děje, odborníci nemůžou. Oni je mají predikovat. Někdo může namítnout, že je to těžké, až nemožné, ale potom nechápu, za co tedy ta firma dostává takové peníze. P.K.

      Vymazat
    2. Pre 12:36
      Je vidno, že tomu rozumiete a preto poprosím o podrobnejšie vysvetlenie vzťahu medzi zvýšenou teplotou betónu v dlhšom časovom úseku ako príčinu ovplyvňovania kvality oceli. Ďakujem.

      Vymazat
    3. Luko.
      Těžko se to dá vysvětli,když to nejde změřit.
      Jestliže je ten beton rozehřátý na 40-50'C dlouhodobě,tak rozehřeje armaturu vevnitř.Železo se roztahuje víc než beton,takže může roztaživost železa,narušit pevnost betonu právě v tom kritickém,nejvíce zatíženém místě.Nebyl jsem tam,neviděl jsem tu prasklinu.jen tak něco z praxe.

      Vymazat
    4. Teplo kvalitu oceli neovlivnilo. Kvalita oceli byla ovlivněna korozí. Jednoduše lana zkorodovala a poněvadž byla "důmyslně" ukryta v betonu (ne však tak dokonale, aby se vlhkost nemohla dostat k ocelovým prvkům), nikdo to nemohl včas odhalit. Odhalení přišlo až to spadlo. Klasická konstrukční závada, špatný projekt.

      Vymazat
    5. Pre 16:48
      Vďaka za Váš názor.
      Mne sa konštrukcia javí ako letmá montáž z jednotlivých prefabrikovaných segmentov (gorálkov), kde hlavné sily preberá dodatočné predpätie konštrukcie (priamo nespolupôsobí s betónom) a zabudovaná oceľ je už v momente predpätia druhoradá (nemôže byť príčinou zrútenia). Konštrukcia musí byť staticky odolná aj pri popustení predpínacích kotiev medzi jednotlivými revíziami mosta. Naviac tam dosť silno pôsobí závesná konštrukcia na pilieri.
      Natíska sa otázka, kam sa podel stredový pilier? Zrútil sa ako prvý alebo až následne? V každom prípade je príčina zrútenia niekde pri pilieri. Či v zakladaní alebo úložnom prahu, či z nejakej inej príčiny, to je zatiaľ záhada.
      Rozhodne by som zo zrútenia nevinil špatné spolupôsobenie betónu a zabudovanej ocele zapríčinenej teplotami na povrchu konštrukcie.

      Vymazat
    6. Teplotní rozdíly jsou sice skutečně negativní faktor, ale statik s ním počítat musí. Faktorů je víc např.dymamické zatižováni,vítr,někde i zemětřesení atp. K teplotním rozdílům dochůzí i v Krkonoších, a stačí se jít podívat na stav původních bunkrů z II.sv.války taky železobetonu. Buděte překvapení.

      Vymazat
    7. kvalitný cement a jeho množstvo je najdrahšia položka v betóne...

      Vymazat
    8. Trochu z jiného oboru. Ministr spravedlnosti prohlásil, že by za jistých okolností mohli převzít vězněného Krejčíře v JAR do vězení v ČR. Proč máme platit Krejčíře, když z ČR uprchl, pan ministr neví o čem mluví. Zřejmě tam budou zase "vazby". Kdo je větší gauner ministr nebo Krejčíř? Těším seč na názory.

      Vymazat
  3. Paní Pošvářová, je jistě špičková odbornice. V oboru, kde se uplatňuje odbornost, ale do kterého také zasahují politické zájmy. Není divu, točí se tam opravdu velké peníze.
    Pokud bude pracovat čistě odborně, tak bude s velkou pravděpodobností narážet na politicko-ekonomické zájmy vlivných skupin. Kdyby svou práci podřídila těmto zájmům, tak se v případě maléru, může stát vhodným obětním beránkem.
    Tu druhou cestu volí nejspíš dost odborníků a doufají v politické krytí. Paní Pošvářová zvolila první cestu a měla by požívat také nějakou ochranu. Vždyť pracuje na bezpečnosti a ochraně prostředků, pro celou společnost. Ale té, se ji v současných liberálních poměrech, kdy i politici dávají přednost vytloukání nadstandardních peněz ze svých rozhodnutí, nedostane.
    Dokud se do tohoto režimu nevnese větší kontrola ze strany občanů, politici půjdou jen za svými zájmy a každého, kdo jim ty zájmy ohrozí, budou odstraňovat. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jsou tam politickén zájmy a asi proto také proto si ji vzala u na ministerstvo spravedlnosti Marvanová, kam odešla jako náměstkyně p. Válkové. Nikdo se neptal, co dělá odbornice přes mosty na MS. Ani proč vlastně ani teď nedělá konrkétní práci, jen se nezávazně vyjadřuje. Asi také proto, že ji nechtěli ani na ČVUT, neboť není schopna s nikým spolupracovat. Takže se hodí dobře do politiky a nezávazných kritik. Proto si ji oblíbili v ČT a DVBT. MR

      Vymazat
  4. Pro osvěžení sem přídám jeden "hit" od Marxe!

    Peníze jsou žárlivým Bohem Izraele.Vedle něj nemůže žádný jiný bůh existovat.Peníze pokořují všechny bohy lidstva a mění je na komodity.Peníze jsou soběstačnou HODNOTOU všech věcí.Zbavily proto lidský svět i přírodu jejich vlastní a pravé hodnoty.
    Peníze jsou odcizenou podstatou lidské práce a existence - tato podstata dominuje člověku a ten ji uctívá.
    Bůh Židů se sekularizoval a stal se bohem tohoto světa.

    Tolik Marx.Ještě dodám , že Marxovo dílo nesmělo být za totality celé uveřejněno. I Marx byl zcenzurován. Sám Marx pocházel ze židovské rodiny a na vlastní oči v mládí viděl ,co jeho rodiče a příbuzní špatného dělali.Odtud také pramení jeho silně kritický
    pohled na židovství jako takové,ač sám byl židem.

    OdpovědětVymazat
  5. Most v Janově měl pouze dvě možnosti další (ne)existence. Buď bude plánovaně stržen a nebo spadne sám. Další varianty nebyly. Nakonec došlo (bohužel) na tu druhou možnost a ještě to stálo život několik desítek lidí.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je není správná kontrola nad tím co se postaví a to staré se neopravuje.

    OdpovědětVymazat
  7. a tak raz príde doba, keď dôjdu peniaze a všetko spadne,

    OdpovědětVymazat
  8. Naší dědové postavili železobetonové bunkry v Krkonoších, už před II.sv.válkou a vzdor teplotním rozdílům jsou tam dodnes...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby v Janově stál klasický klenutý most, tak by držel stejně, jako ty bunkry v Krkonoších.

      Vymazat
    2. Nejsem zas tak důležitý odborník na stavbu mostů,ale je naprostý rozdíl mezi bunkrem a mostem.Také nechci tvrdit,že hlavní příčinou byla teplota,ale sešlo se více krizových činitelů najednou.Ten most byl oteplován ze všech stran,co u bunkru není,do toho musíme přidat i kotvy a dlouhé ocelové lana.

      Vymazat
  9. 1/ Správné tvrzení o údržbě v opozici k originalitě a nákladům. Most musí být dlouhodobě funkční, udržovatelný, kontrolovatelný, opravovatelný, modernizovatelný, bezpečný a to za rozumné peníze. Čím originálnější tím hůř.

    2/ V tomto směru by měly být vyřazeny ze všech soutěží díla pánů profesorů. Jde jim o věhlas, ne o to jak se to bude udržovat a vůbec už ne o to kolik to bude stát. Trója 2x, Děčín...

    3/ Paní Pošvářová se řadí k té hrstce úžasných žen, co bojují za lidi a za nemafiánskou demokracii, protože tak brání ještě nenarozenou generaci před lotry a chamtivostí. Pan president by ji měl na podzim vyznamenat.

    4/ Co se týče Italů, obchodně jsem s nimi léta spolupracoval. Většina patří do vězení a nejlépe na doživotí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co za lidi (odborníky?) sedělo ve výběrových komisích, které dávaly zelenou realizaci mostních staveb s tak "nešťastnou" konstrukcí? Vždyť muselo být na první pohled jasné, troufnu si tvrdit i laikovi, že takto řešené mostní konstrukce jsou časovaná bomba ( zcela mimo meze obvyklé údržby a možných oprav).

      Vymazat
  10. Článek je fundovaným a věcným stanoviskem k problematice stavebních prací.
    Je však potřebné si uvědomit, že řídit kvalitu a rychlost stavebních prací je velice obtížné pokud ŘSD (či italský a jiný investor) funguje jako převodník pro financování politických stran.
    To. že vedení ŘSD spolupracuje se zhotoviteli staveb je běžná praxe, nejen u nás, ale i na západě. Je právě uměním „šéfa kvality“ najít vhodnou míru spolupráce se svým zaměstnavatelem, na poli kvality práce. Tato spolupráce nesmí zaměstnavatele bolet, musí ho pouze vhodným způsobem stimulovat, aby zlepšil svůj vztah k dodavatelům. Toto ovšem záleží na odborné zdatnosti všech zaměstnanců ŘSD.
    Stav kvality práce, dodržením termínů, je jednoznačnou vizitkou odborné kvalifikace a znalostí investora. Naprosto nestačí špičková kvalifikace vedoucího kontroly kvality, a kdy ještě navíc zhotovitelé znalostní úroveň investora překračují, není zlepšení kvality možné!

    OdpovědětVymazat
  11. Trochu mi to připomíná jeden starý vtip: Spadl nově postavený dům a soud hledal viníka. Jako svědka si převolal cihlu. " Já jsme cihla zvonivá dobře pálená. Ja držela jak jsem mohla". Převolali si vodu." Jsem voda čistá a kolk mě dali do malta tolik mě tam bylo, za nic nemůžu". I písek se dušoval, že byl dopře prosetý. Na konec si pozvali cement. Ten překvapivě odmítl vypovídat. " Mě nic nepřišijete, já tam vůbec nebyl".

    OdpovědětVymazat
  12. Nu, copak ty slavné mosty ve slavných městech. U nás ze ŽB most, přes 4 proudovou silnici první třídy č.56. (49.7008297N, 18.2927044E). Most prý nemá majitele, a rozpadá se. chybějicími dilatačními uzávěry je vidět až na dálnici, nějaký spoluobčan ukradnul zábradlí, na mostě už roste malý lesík. Závěrné zdi jsou poškozené, kamenné opevnění svahů je částečně pryč... Soused podal v Brušperku na četnické stanici udání z důvodu obecného ohrožení... a hádejte co se stalo!.... správně, nic. Čeká se na havarii.

    OdpovědětVymazat