Jiří Baťa
9. 8. 2018
Haló noviny z 3. 8. 2018 uveřejnily malý, celkem nenápadný článek „Drahám přibývají cestující“. V něm člena představenstva podniku České dráhy Michal Štěpán sděluje, že ČD během prvního pololetí letošního roku přepravili 89,5 milionu cestujících, což je prý meziročně o 2,5 milionu cestujících více. Tato informace by měla mít zřejmě za cíl ukázat vzestupnou tendenci úspěšnosti a prosperity ČD a jejího managementu. Zkusme se však nad reálností této „informace“ a hlavně uvedených čísel, blíže zamyslet. Předně několik základních informačních čísel:
-celková délka provozovaných tratí v ČR je 9.580 km, které kromě
ČD využívá několik dalších přepravců,
- na těchto drahách podle
sdělení ČD, bylo v prvním pololetí tohoto roku přepraveno 89,5 milionu
cestujících,
- cestující za uvedený půlrok absolvovali jen ve vlacích ČD celkem
3,93 miliardy kilometrů,
- meziročně se zvýšila kilometráž o 226 milionů ujetých kilometrů.
Tolik podle mého názoru řeč do značné míry
nepravděpodobných čísel a nyní několik faktických poznámek a statistických
údajů.
Podle
údajů pana Štěpána by měli cestující za první půl rok 2018 absolvovat celkem 3,93 miliardy km. Úžasné
číslo. Jen po porovnání: obvod zeměkoule činí cca 40 000 km, což
znamenalo, že vlaky ČD by se svými 3,93 miliardami km za půl roku objeli
zeměkouli 98 258 krát. Že by jezdily či spíše létali vzduchem a na vodíkový
pohon? Ale k věci.
Rok má 365 dnů, půl roku se rovná 182,5 dne,
podělíme-li ujeté kilometry za půl roku, tj. 3,93 miliardy km : 182,5 dny
nám vyjde, že denně by vlaky ČD ujely neuvěřitelných 21 milionů 593 tisíc
kilometrů! To ovšem není zdaleka vše, o čem se nás pan Štěpán zřejmě snaží přesvědčit, či spíše nás
lživě obalamutit! Např., že na počet přepravených cestujících, tj. 89,5
milionu za půl roku by se jen ve vlacích ČD denně přepravovalo cca
490 tisíc osob.
Podělíme-li počet ujetých kilometrů počtem ( pro
názornost jen) občanů ČR, tj. 3,93 miliardy km : cca 10,5 milionu obyvatel,
vyjde nám, že každý jeden občan ČR, včetně novorozenců, děti v MŠ, senioři,
prostě každý živý občan ČR, ujel za první půlrok 2018 denně celkem cca 374
kilometrů. K tomu nutno poznamenat, že v tomto případě byli všichni naši
občané „nahnáni“ jen do vlaků ČD, zatímco vlaky jiných přepravců zůstaly
zcela prázdné. Jen na okraj, např. RegioJet za celý rok 2017 měl
přepravit 4,67 mil. cestujících, přičemž existuje ještě řada dalších
přepravců.
Vezmeme-li
v úvahu, že průměrná rychlost vlaků je odhadem cca 90 km za hodinu, potom na
ujetí zmíněných 374 km za den, by každý cestující, každý jediný živý občan
ČR strávil ve vlaku něco kolem 4,2 hodiny denně! Zřejmě co občan ČR,
to denní cestující ČD!
Délka železnic v ČR činí, jak výše uvedeno,
9.580 km. Pokud by jenom vlaky ČD měli za zmíněný půlrok 2018 ujet
uvedených cca 3,93 miliard kilometrů, pak by to znamenalo, že koleje v
ČR, po kterých jezdily vlaky ČD, by musely být rozpálené do ruda a pořádně
pokroucené. V přepočtu na den by to totiž znamenalo, že vlaky ČD ujedou denně
21 milionů 593 tisíc km. Podělíme-li 21 milionů ujetých kilometrů s 9 580 km železniční tratě v ČR, pak nám
vyjde, že 9 580 km železničních drah
v ČR by muselo být denně projeto celkem cca 2 254 krát.
Je toto
všechno možné? Nejsem žádný znalec v oboru dopravy, natož dopravy
železniční, nejsem ani ekonom nebo člověk, zabývající se statistikou, ale výše
uvedenými „informacemi a čísly“ jsem byl šokován. Nevím, zda jsou tyto
skutečnosti pravdivé, zda byly před
zveřejněním prověřeny, nebo to byl tzv. redakční šlendrián. Lze však silně
pochybovat, že uvedená čísla a údaje jsou relevantní. V takovém případě pan
Štěpán buďto subjektu a provozu ČD vůbec nerozumí, nebo je naprosto neschopný a
nekompetentní (v tom případě nemá v představenstvu ČD co dělat), přesto vydává
informace, které jsou spíše z oblasti
sci-fi (a k smíchu), než reálné fakta.
Pro lepší posouzení výše uvedených čísel o ČD předkládám k porovnání : Letiště
Praha odbavilo v roce 2017 celkem 15 415 001 cestujících, uskutečnilo se zde celkem 148 283
vzletů a přistání. V průměru prošlo vloni pražským letištěm 42
233 cestujících denně!
(PS: pokud se v mých výpočtech mýlím, předem se
omlouvám, děkuji).
Jiří B a ť a , 4. srpna 2018
pan Baťa jen nepochopil prostou věšč. Jde o součet najetých kilometrů všemi přepravenými pasažéry ČD, nikoliv o kilometry najeté soupravami které ty cestující přepravovaly.
OdpovědětVymazatProstě a jednoduše po dlouhém počítání uhnětl z prdu pěknou kuličku.
Hezký příklad i příspěvky dole, že nejsme Američané a západ, tady Čechům a Slovákům a vůbec ve východním bloku, tak snadno lidem nelze věšet bulíky na nos (migrantům musíte pomáhat - a proč když na jejich bídě bohatnou druzí a problém se tím neřeší - porodnost v Africe neklesá, ale roste). Jistě autoři článku se snaží něco najít, ale zde se to nepovedlo. Stáhněte článek pane Baťo a přispívejte dál i mistr tesař se utne a paměť davu je max tři týdny.
VymazatPan Baťa se pořádně utnul. To je jako kdyby vyvracel, že v pražském Metru nemůže cestovat 1,3 milionu cestujících denně, protože Praha tolik obyvatel ani nemá. A kdyby každý z nich ujel 1 km, tak se bude rozčilovat nad tím, že Metro nemohlo najezdit přes milión kilometrů za den. Prostě nepochopil, co ta čísla představují.
VymazatOno je to prostě tak s tím "vyjadřováním" pro veřejnost. Ne každý tuší co jsou to "tunokilometry" či "osobokilometry". Takže vychází pak ohromující čísla, tedy z přepravního prdu se uhněte dělová koule! Takže když jedete autem Plzeň - Praha sám v autě, tak jste ujel 90 km, když pojedete 4, máte ujeto 360 km.
VymazatNeuveritelne, jake clanky se tady objevuji, pise se o kazde blbosti a pritom nam vsem, hlavne ale pisatelum, by melo o to, aby cely narod zil lepe a spon dobre. Jak by se asi nas zivot zmenil, kdyby tento (a mnoho dalsich clanku) clanek nebyl napsan? Jedine by nam pribyl cas.
VymazatPiste si sve clanecky, budou s radosti zverejneny, jen tak SE TENTO REZIM NEMUZE ZMENIT. Misto nejake akce, takove blbosti. Na nich zalezi redakci. Uz se tady pisi desetileti a zivot v tomto state je pro narod stale horsi.
18:40 Dost se mýlíte. Není to žádná dělová koule z prdu, ale klíčový údaj.
VymazatUvědomte si, že i ve vašem příkladu jsou náklady na auto stejné v obou případech. Ale je setsakramentský rozdíl v nákladech na přepravovanou osobu a u veřejné přepravy v příjmech. Proto jsou PLACENÉ tunokilemetry a osobokilometry důležité pro vyhodnocení efektivnosti přepravy. Náklady jsou stejné i když vlaky pojedou prázdné. Ujetá vzdálenost nic neznamená, pokud si jí nikdo nekoupí. Proto je výkonnost přepravy (a příjmy) definována právě těmi osobokilometry a tunokilometry.
13.45
OdpovědětVymazatpřečtěte si celý článek znovu, abyste pochopil, že píšete hlouposti. Mj. jak by asi bylo možné vypočítat součet kilometrů pasažérů, když není zřejmé, kolik která ujel? Jde evidentně o počet ujetých kilometrů bez toho, kolik souprav je ujelo a to je absolutně nereálné.
Je podle jízdného, každý lístek se na pokladně elektronicky eviduje odkud kam a není žádný problém si data z databází vytáhnout. Plus nějaké asi další případy o nichž nevím, které se dají plus mínus odhadnout.
VymazatCo je divný ? Denně nějakých 245 tis. pasažérů . Každej průměrně ujel cca 44 km . Počet nádraží a zastávek v ČR 2832 . V průměru 86,5 pasažéra na nádraží/zastávku za den ( jenom Praha má 100 000 ). Soudruh manažer chtěl ohromit čísly , tak použil součty aby to byly hausnumera .
OdpovědětVymazatŽádný hausnumera. Zde se uvádí výkon drah v tzv. osobokilometrech, čili každý přepravený pasažér je vynásoben počtem ujetých kilometrů na dráze. Proto vychází miliardy. V dnešní době, kdy je prodej jízdenek elektronický, tak vám systém prodeje jízdenek toto číslo velmi přesně vypočítá každý den. Výkonný počítačový systém to svede za pár sekund, řekl bych, že toto číslo e ukazuje průběžně s prodejem jízdenek. Tímto způsobem, čili počtem vykonaných osobokilometrů se léta porovnává výkonnost a efektivnost leteckých společností. V celém světě dnes běžná rutina, žádné odhady, ani hausnumera, jen pro někoho je to těžko pochopitelné a pan Baťa, než sepsal tuhle naivitu, tak se měl napřed informovat, o co jde.
Vymazat14:00
OdpovědětVymazatkolik který ujel lze obvykle určit z kilometráže, kterou píšou na jízdence. Pravda je, že s cestujícími, kteří zaplatí za jistou trasu a pak vystoupí v půlce se příliš nepočítá, ale těch tak moc nebude. Frekvenci cestování předplatitelů časových jízdenek se pak dráhy snaží řešit ještě různými průzkumy, takže jejich statistika bude relativně velmi přesná.
Jakkoliv to panu Baťovi připadá neuvěřitelné, tak třeba 374 km za půlrok není nic dramatického, jen s cestami do práce za takové období naplním sám statistiku pro šestnáct takových lidí a se soukromými výlety přidám další nejméně dva.
Takže malé doporučení pro autora je: Nádraží jsou plná, vlaky také, zvedněte hlavu od netu, přestaňte hledat spiknutí za každým rohem a jděte se tam podívat...
Teď jsem si to přečetl znova a všiml jsem si, že pan Baťa vydělí údaje o kilometráži za PŮL ROKU počtem obyvatel a pak se děsí průměrné vzdálenosti DENNĚ. Tak to jo. Chybu udělá každý. Akorát je blbé, když se z ní pak narodí článek.
OdpovědětVymazatTakže prosím pana Davida, nebo samotného pana Baťu, může-li, aby článek stáhli. Chápu, že to neděláte pro peníze, tak není možné udržovat editorial na úrovni profesionálních novin.
Chyba se stala, ale o jakých profesionálních novinách to píšete. Nevím o žádných profesionálních novinách, které by pravdivě ozvučovali události bez svých nežádoucích výkladů.
VymazatMísto vojska NATO provedli bezohlednou genocidu a bombardovali Srbsko a umožnili tak převzetí moci muslimskými radikály napojenými na CIA, se píše o humanitárním bombardování a falešné genocidě muslimů, kde jich pár popravili za jejich nelidské činy na civilním obyvatelstvu, byli i videa, kde se svými zvěrstvy sami muslimové chlubili.
15:28 Ten článek je tu schválně. Je to pomoc naší straně a vládě. Konečně má CTHH jednu konkrétní desinformaci a nemusí být se svým seznamem desinformačních webů k smíchu.
VymazatTady se mažou přispěvky , které nemají v sobě žádnou vulgaritu Ale příspěvky.nějakého vandráka ,který do nekonečna čmárá havlo havlo janda a na konec dá pár smajlíku.? Redakce si toho trola ještě podporuje.
OdpovědětVymazatJak píše pan Pavlík, průměrně ujel jeden cestující necelých 44 km. 89,5 milionu cestujících (za půl roku) dělá denně cca 49 tisíc cestujících, což je necelých 0,5% obyvatel ČR. To jsou čísla zcela uvěřitelná, která ještě sníží pár cizinců ve vlacích ČD. Nechápu, co měl J. Baťa na mysli, když ten článek plodil. Je to naprostý blábol.
OdpovědětVymazatKdyž už o dráze mluvíme, tak pro srovnání by jsme měli uvážit, kolik se přepravilo nákladů po dráze do roku 89 a kolik po roce 89. Jenom když vidíme, jak jsou naše silnice nesmyslně hoblovány dnes a denně desítkami tisíc kamiony, v době počítačové techniky, kontejnerové dopravy a všech technických vymožeností, tak přepravovat po dráze z velké části, jenom cestující, není stoprocentní výhra. Navíc, před rokem 89 všechny výrobní podniky začínaly ve stejnou dobu a na to navazovaly spoje hromadné dopravy. Dnes to nikoho nezajímá a do práce z výplatou 12 tisícovek měcíčně, se hlavně jezdí autem za několik milionů a auto se splácí na půjčku, což je terno a in. Z vesnic veřejná doprava úplně vymizela a aby tam vůbec něco z dopravy zbylo, musí si obce doplácet. Je to prostě tržní hospodářství, které na nějaké potřeby pracujících lidí nemá čas se ohlížet a hlavně, že nám bohatnou miliardáři. V TV slyšíme. jak pořád ekonomicky rosteme, ale už neříkají, kdo teda ekonomicky roste a že to nejsou prostí občané, to už tam neříkají. Ať žije naše modrá armáda, která je plná hrdinů pracujících přesně a pro cestující. Zdravím i naše hasiče a celý integrovaný záchranný systém, který hrdinsky pracuje pro lid této země.
OdpovědětVymazatPan Baťa se v tomto článku poněkud sekl.Dále prozradil také to,že o této problematice mnoho neví.Ministerstvo
OdpovědětVymazatdopravy,vedené Ťokem z ANO,dlouhodobě se snaží vlastně České dráhy zlikvidovat a nahradit je soukromými dopravci,hlavně tím brněnským podrazákem.Ten opět získal povolení od Ťoka na provozování rychlíkové dopravy a nemá čím tuto dopravu provozovat.Honem se mu nepodaří nějakou koupit a tak si je bude pronajímat.A pochopitelně na příkaz Ťoka od ČD za mírný poplatek.Od jinud se mu to nepodaří,protože by musel zaplatit víc
Petr Majevský
Přiznám že po přečtení souboru kokotin v článku začínám mít pochybnosti.
OdpovědětVymazatV článku p. Baťa ukázal že není schopen ani primitivních početních úkonů na úrovni 5.třídy inkludované školy. Z toho plyne, že i ostatní příspěvky p. Baťy jsou na podobné "úrovni".
Logická otázka: Jsou ostatní autoři, potažmo web, stejné úrovni jako p. Baťa?
Chtěl bych dodat, že doufám v negativní odpověď na mou poslední otázku.
Vymazat16:59 Pokud to sám nedokážete bez nápovědy posoudit, tak jste nejspíš také jen absolventem inkludovaného školství. Vaše "logická" otázka svědčí o tom, že jste sice zběhlý v technice nálepkování, ale o logice nevíte zhola nic.
VymazatA umí číst.
VymazatB umí psát.
Pochopil jsem, že genitálové jako ty, pojem "řečnická otázka" nejspíš neznají.
Takže nejspíš B, jako blb.
19:31 Brkoslave, na řečnickou otázku se nepředpokládá odpověď, jak ty činíš v 17:06.
VymazatTakže ano, ohodnotil jsi se správně.
brkoslave 16:59 - nesaháš Panu Baťovi ani po podrážky! Tak sklapni a neštěkej!
Vymazat16:59, 17:06 Na otázky si můžete klidně odpovědět sám. Např.: "Tenhle článek se p. Baťovi nepovedl, některé jiné se mi líbily. Budu si asi muset dávat pro příště pozor a nad jeho články více přemýšlet." Inovace tohoto postupu jsou na vás.
OdpovědětVymazatČD jsou především neseriózní dopravce, který likviduje možnost používat vlaků i lidem, kteří mají méně financí. Sleva pro důchodce za socialismu a nyní, kdy si ještě musí pořizovat průkazku a dále ji obnovovat, je v současnosti jen poloviční. Zato RJ dává slevu automaticky bez průkazek po dovršení 60ti let! ČD také omezili výrazně možnost cestovat levněji na SONE a to vše při obrovském nárůstu cen. Přešel jsem na RJ a mohu říci, že to je ten jediný správný přístup k zákazníkům.
OdpovědětVymazatTo, že lidé dávají přednost dráze, před individuální dopravou, je pozitivní informace. Vždyť za poslední léta, byli pasažéři stále testováni, kam až lze zvedat jízdné, než začnou dávat přednost automobilům, nebo autobusům. Tak už si snad ČD, ten svůj slastný bod G našly.
OdpovědětVymazatAle domnívám se, že před dráhami stojí ještě jeden úkol. Nemyslím tím rychlodráhu, ale obnovení spojení méně zalidněných oblastí. Dráhy, Pošta, škola a samoška, můžou být tou brzdou vylidňování venkova a zavádění lokální ekonomiky. Zde by měl stát zasáhnout do kupeckých počtů efektivity, každé jedné linky. P.K.
18:24 Svatá pravda. Ve Švýcarsku problém pošty i dopravy řeší tzv.poštovními autobusy, které jezdí i do těch nejzapadlejších koutů. Přitom vždy navazují na nějaký další spoj. Doručování na místě pak zajišťují místní, na částečný úvazek, jako vítaný přivýdělek. Proč by to nešlo u nás?
VymazatMea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Uznávám, že jsem se jako ten pověstný mistr tesař utnul a dostatečně nepochopil problematiku výpočtů, které uvedly ČD. Stalo se a abych dál nejitřil vášně diskutujících, žádám o stažení článku a všem se touto cestou omlouvám. Děkuji.
OdpovědětVymazatNení proč se omlouvat milý Baťo! I švec Baťa vyrobil špatnou botu, nebo hokejivý rozhodčí Baťa odpískal něco co neměl...Můžete klidně spát!
VymazatPane Baťo, to chce klid.
VymazatO nic nejde.
Sranda muší bejt.
19:05
Vymazat"Moudrý není tení ten, kdo nedělá chyby. Takoví lidé neexistují.
Moudrý je ten, kdo dokáže chybu přiznat, rychle jí napraví a poučí se z ní do budoucna".
Zamyslel se někdo nad skutečností, proč v Afganistánu v roli obyčejného vojáka není ani jeden potomek vrcholných politiků a poslanců České republiky? Proč ? No protože synáčkové a dcery papalášů studují na prestižních školách v USA, VB a nemají čas a ani chuť a potřebu jít někam do Afganistánu. Oni mají své rodiče, poslance, ministry, manažery prostě papaláše, kteří vytvoří podmínky, aby tam museli ti chudí, kteří, aby se uživili a měli něco navíc, tam jdou za výdělkem. Většina lidí říká, že jsou to žoldáci ale kdo z nich ty žoldáky udělal. Nebyl to náhodou tento zkur.ený režim, který za peníze tam posílá lidi na smrt. U Amerických vojáků je to podobné. Nejsou tam synové a dcery bohatých rodičů, ale ti nejchudší, kteří po několika misích mají možnost pak zadarmo studovat na některé z vysokých státních škol v USA, ale pozor ne na prestižní vysoké škole, která je určená privilegovaným dětičkám papalášů v USA. Jsou to obyčejně vysoké školy po absolvování kterých mají vzdělání na to, aby mohli jít rovnat zboží do supermarketu, nebo hypermarketu.
OdpovědětVymazat19:08-I rovnání zboží do regalů je zaslužná a poctivá práce jako každá jiná. Já jsem sice rovnal zboží do mrazicích pultů, ale i pultaři jsou pracovníci. Ty si asi nic nerovnal, tak nevíš co je to za robotu.....Kdyby syn Václava Klause rovnal zboží do pultu, tak si ho přestaneš vážit?
Vymazat19:22 Nevadí vám, že 19:08 mluví o voze a vy o koze?
Vymazat19:22 Vy jste měl obsesi něco napsat?
VymazatBohužel tyto čísla nic nevypovídají, protože cestujicích je mnohem víc.....Jednak jsou to Ti, co mají dráhu zadarmo a pak Ti co jezdí "na černo"...Ovšem ne úmyslně....I mně se mnohokrát stalo, že jsem nastoupil ve stanici, kde byla zrušena pokladna a vystoupil bez zaplacení. Vlak byl narvaný a navíc- průvodčí musí každou zástavku odmávat k odjezdu a dokonce (!)přehazovat výhybky....Takových cestujicích, kteří jsou kvůli plné zaměstnanosti průvodčího, jezdí prakticky zadarmo je mnoho.
OdpovědětVymazatJá čekal (a stále v to doufám), že se jedná o článek typu "kachna na neděli", protože autor začal průměrovat jablka s hruškami a úžasně se mu do toho podařilo zamotat, až se i čtenář začal v těch číslech ztrácet, jenže pointa na konci se neobjevila.
OdpovědětVymazatStatistika je prostě taková, když já sním celé kuře a pan Baťa nic, tak v průměru jsme měli každý celou půlku...
Jak to vidím já. Zrušené spoje autobusů a pak nic jiného nejede než vlak. Kraje jim nahnali lidi do vlaku. Tomu se říká optimalizace dopravy.
OdpovědětVymazat