Reklama

.

.

neděle 2. září 2018

Jaroslav Bašta: Hráze a ideologie

Jaroslav Bašta a -rp-
2. 9. 2018 PrvníZprávy
Mám rád řeku Střelu. Dokonce natolik, že jsem její asi sto kilometrů dlouhý tok prošel pěšky od ústí až k pramenům, její splavnou část sjel na kánoi, jednu zvláště tuhou zimu jsme ji využili jako trasu pro běžky, píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Jaroslav Bašta.


Vzpomínám si, že ve druhé polovině šedesátých let mi s mými přáteli vadila výstavba přehrady kousek od Žlutic. Nejenže zmizel kus romantické krajiny, ale pár let byla voda v řece docela špinavá. Výstavbu tenkrát zdůvodňovali ochranou před povodněmi a nutností zajistit pitnou vodu, takže nakonec jsme si zvykli.

Od té doby uplynulo padesát let a svět se změnil k nepoznání. Jedním z průvodních jevů nové doby se stal odpor k jakémukoliv omezování a návrat k „přirozenosti“. Úplně ve všem, počínaje výchovou potomstva, svobodou pohybu a rušením hranic. Vrcholem tohoto úsilí byl boj za svobodu pro kůrovce, aby mohl sežrat šumavské nepřirozené smrkové lesy.

Neunikly tomu ani řeky. Přehrady, jezy a podobná zařízení nová doba šmahem označila za zvrhlé počiny „betonové lobby“ a jakékoli varovné hlasy, které v době povodní v devadesátých letech a na počátku nového tisíciletí připomínaly, že hrozbu budoucnosti představuje sucho, vlivná část odborné veřejnosti odsoudila jako nesmyslné. Stačí se podívat na debaty kolem kanálu Labe – Odra – Dunaj. Pak došlo ke klimatické změně, před kterou ti škarohlídové varovali. Je tepleji a začalo málo pršet, už čtyři roky.
Sázava 2018

Minulý víkend jsem se vypravil na výlet na horní tok Střely, abych si ověřil, zda ty končiny náhodou nebyly osídleny už před třemi tisíci lety, jak naznačily některé archeologické nálezy. Počítal jsem s tím, že budu muset asi dvakrát brodit řeku. Když jsem k ní přišel, zjistil jsem, že je úplně vyschlá, stejně jako všechny potoky, které do ní tečou. To znamená, že na ploše přes 200 km čtverečních zůstala voda jen v rybnících a přehradě. Střela nejvíce ze všeho připomíná širokou kamenitou cestu, vlastně wádí, které jsem viděl na pouštích.

Obávám se, že podzimní nebo zimní srážky ten děsivý deficit vody v krajině jen na chvíli zamaskují. Bude-li příští rok stejné počasí jako letos, začnou usychat lesy. A nám nezbyde, než se hodně rychle vrátit ke stavbě přehrad, rybníků, nádrží a jezů. Pokud tedy nechceme, aby se z naší země stala během relativně krátké doby polopoušť, která uživí jen zlomek současného obyvatelstva.

Prvním předpokladem pro překonání tohoto nového typu ekologické krize bude změna myšlení. Do staveb budoucích přehrad a záchrany lesů by nadále neměli mluvit aktivisté, jejichž nevyřčeným ideálem je divočina bez lidí. Za současné klimatické situace se dosavadní lhůty povolování staveb stávají překážkou, která bude doslova ohrožovat naší existenci. Zejména, když se letos tak názorně přesvědčujeme, že voda je nejdůležitější životní potřebou, končí komentář Jaroslav Bašta.

- - -


24 komentářů :

  1. Je dobré, že aspoň užitečnost přehrad pan Bašta uznal. Dal tím za pravdu komunistům a prakticky myslícím lidem před začátkem jejich vlády.

    Teď by měl pan Bašta pokračovat v přehodnocování názorů na omezování. Došli jsme v tom omezování ke smutnému stavu, kdy naše platy a důchody jsou zlomkem příjmů sousedních Němců a Rakušanů. Jsem zvědav, co s tím udělá?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše platy budou vždy zlomkem těch Německých, protože jsme se sami odsoudili do role kolonie Německa. Nechali jsme si vnutit od Němců, že vše co jsme vybudovali a vybudovali naši předci je k ničemu a vše jsme jim odevzdali a na jejich příkaz nechali zničit. Příkladem je zemědělství, které jsme měli daleko vyspělejší než oni. Dnes oni dovážejí svojí nadprodukci k nám a smějí se nám jací jsme tupci, když jsme potopili vlastní zemědělce a vlastní produkci potravin. A tupci jsme.

      Vymazat
    2. Mimochodem ty nevládní organizace na které z našeho státního rozpočtu vynakládáme miliardy, jsou tu proto, aby prosazovaly zájmy Němců a dělali vše možné proto, aby jsme nikdy nedosáhli platů, které jsou na západ od naších hranic.

      Vymazat
    3. tento zločin v naší republice někdo provedl záměrně a řízeně. To je, byli tu lidé u moci, kteří se snažili škodit této zemí - viz Herman, Sobotka atd. Kdo byli ti lidé, kteří s námi tu žijí a snaží se nám škodit? Já jsem na tuto otázku již našel odpověd´.

      Vymazat
    4. 8:24

      Malá poznámka k národu a vlastenectví:

      Ten problém se možná nebude jmenovat "Němci" - podívejte se, co se stalo s Němci v NDR. Ti se moc nesmějí.
      Připomenu ještě, že před 29 lety volali:
      - "Wir sind ein Volk!"
      a ze západního Německa jim ozvěna odpovídala:
      - "Wir auch..."

      Vymazat
    5. 8:24, proč vinu vztahujete na všechny. Já jsem nikdy nikoho, kdo páchal zlo, nevolil. Pravda jen jsem zíral, co se děje. 7:55

      Vymazat
    6. 8.32 NDRáci/DeDeRoni měli zkušenost ze sovětské okupační zóny, tak toužili po tomtéž z americké, francouzské a britské. Netušili, že dnešní Brit a Francouz jsou muslimští Afričané ... a neteř rabína že bude mít mulata - presidentem USA. Teď zírají, jako New Yorští metaři za Velké krize nevěřícně vejrali na ŠNORUJÍCÍ BÝVALÉ MILIONÁŘE... aby zametali po volných pádech bez padáků ty, kteří neuměli, nebo se styděli šnorovat.

      Vymazat
    7. Dámo a pánové z NR,

      Bylo toto vše kolem vymazání jejího jméno a příjmení nutné? Tuto slečnu, by dané na NR a odkaz Google, mohlo poškodit profesně? Ona má totiž, úplně opačný osobní názor i na Rusko, podobný mému a Vašemu, zde byl prezentován názor, podvodný neskutečný!

      Děkuji V.H.

      Vymazat
    8. 11:43 Co tu furt tak skuhráš den co den jakobys neměl tucha na jakým si porátle? Hele esi to nevíš, tak ti to povimk: tohle celý vo tý "republice" je blamáž! Realita je taková, že židobolševik david sní o tom, že se stane rudým komisařem jako jeho příbuzní v Rusku před 100 lety! A že to on a jemu podobná svoloč by rozhodovala koho ovládat a koho rovnou "mazat"! Tak to je. Jenže my se jim tu postavíme jináč! My jsme poučený z dějin! Totiž kdyby jeho Výsost Imperátor jednal s jeho předchůdci tak jak s nimi jednali už pozdě bohužel jeho generálové a atamani za občanské války, tak by ani žádná nebyla! U každýho druhýho gaunera rudýho nosatýho - ať to byl Parvus, Zederblum, Bronstein nebo Džugašvili čteš v životopise "utekl z vyhnanství"! Pak se většina objevila někde na západě jako "exulanti"! Kdyby je carská ochranka vhodila zaživa do kotle lokomotivy hned po prvním zatčení, bylo by po problému a navíc jako bonus by zlevnila i přeprava na Transsibiřské magistrále ...

      Vymazat
  2. Tak mimo mísu. Proč bylo více tanků Rudé Armády v Praze roku 68, než v 9.květnu 1945? To byl ten establištment s lidskou tváří tak zločiný než fašistické Německo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosté, milý Watsone. Před osmašedesátým nikdo sovětům tanky "nepředělával" ve velkém na hořící mohyly ve stylu poslední sloky (když štěstěna opustí nás...) Panzer lied... a vyráběli je už dospěli dělníci, ne děti a válečné vdovy.

      Vymazat
  3. Je to absurdní. To je jako s těmi vlky. I dement s IQ 50 pochopí, že v naší přeurbanizované krajině jsou vlci hovadina. Ne tak ekologičtí fanatici z pražských paneláků.
    Naposledy nějaký magor vypustil podvyživeného vlka přivezeného z Ukrajiny mezi Špindlem a Vrchlabím. Dezorientovaný vlk vběhl do restaurace, kde ho museli odchytit a následně utratit.

    https://hradec.idnes.cz/vlk-vlcice-krkonose-samice-vrchlabi-spindleruv-mlyn-krnap-pnx-/hradec-zpravy.aspx?c=A180806_145913_hradec-zpravy_pos

    https://hradec.idnes.cz/vlcice-krkonose-zoo-uvizla-utraceni-vzteklina-fl5-/hradec-zpravy.aspx?c=A180824_172410_hradec-zpravy_the

    Mimochodem, vlci přijdou české daňové poplatníky již na několik milionů korun ročně na vyplacených náhradách. Takže je to hodně drahý výstřelek ekolodebilů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlčice se chtěla v restauraci najíst, ale neměla s sebou prachy.
      Tak dopadneme všici.

      Vymazat
    2. 9:39 plácá hlouposti. Vlci v naší krajině byli odpradávna, a to i v dobách, kdy u nás bylo lesů několikanásobně méně. Dnes má ČR 34 procent lesů, zatímco v např. 16. století u nás lesů bylo minimálně, protože se jen kácely a nikdo je nevysazoval. Do kutnohorských dolů a hutí se vozilo dřevo až z Krkonoš. Vlk je plaché zvíře, nikoho neohrožuje a životního prostoru i potravy má víc, než kdykoliv v minulosti. Jediným skutečným problémem jsou ovce, které vlkům chutnají.

      Vymazat
  4. Je to jako se vším v téhle středoafrické republice. Při stavbě rybníků není rozdílu, zda stavíte deseti arovou kaluž, nebo stohektarový rybník. K oběma se staví úředník stejně. Kdysi jsme si postavili svépomocí tři rybníky od deseti do dvaceti arů. Z modřínových fošen jsme stloukli roury a kbel, místní živnostník nám za několik tisíc navozil materiál na hráze a rybníky stojí do dnes, již více, jak čtvrt století. Bez složitých geologických průzkumů, projektové dokumentace i posudků na životní prostředí. kdyby se o něco podobného někdo pokusil dnes, skončilo by to mastnou pokutou a pravděpodobně i odstraněním stavby. Přitom hydrologové spočítali, že v roce 2002 zadržela rybniční síť v povodí Vltavy několika násobně více vody, než celá Vltavská kaskáda.
    Ono nestačí, že největší starostí úředníků je, aby v dotovaných rybnících nechoval vlastník ryby na kšeft. Navíc, všechno živé je v nich decimováno přemnoženou vydrou. Rybami počínaje, přes raky a škeblemi konče. Nepromyšlenou ochranou jednoho zničíme hromadu druhého. Včetně chuti majitelů k budování dalších, dnes víc, než potřebných.

    OdpovědětVymazat
  5. Kůrovec musí pochopit, že se o něj dobře starají páni Bursíci a spol. To je něco podobného, když se stavěl Temelín, tak tam "rakouskem" placené aktivistky protestovali. Měli ze stavby kabel, aby si mohli svítit. Nas.at jim měli, maximálně svíčky o délce 2 cm, aby je nemohly zneužít.

    OdpovědětVymazat
  6. jsou i jiné názory než zabírání půdy pro obrovské přehrady, mezi ně patří, zrušit zatrubnění potoků odstranit vybetonovaná koryta řek a umožnit se řekám rozlévat do nic, pokud jsou zastaveny, pak nabídnout řece nová území, aby si je tam vytvořila, neztěžovat vrtání studní na vlastním pozemku a naopak je dotovat a podporovat i výstavbu malých rybníčků či bažin. kromě toho by neměly být už pole poskytovány v plen developerům, a centrech měst je dost starých i technických budov, to jsou pozemky, které by měli upravit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 11:51
      S tím naprosto souhlasím. Budování přehrad je největší kravina. Je to drahé a případné čištění je naprosto nemožné. Myslím, že celá slavná kaskáda je minimálně z poloviny zanešena.

      Vymazat
    2. Re (11:52):
      Úpravy břehů řek, potoků ...(napřimování a zpevňování), odvodňování mokřin, drenáže, přehrady atd. atd., tak to vše bylo přece dříve ("za komunistů") budováno v jiných klimatických a hydrologických podmínkách! A s jasným cílem - udržet rozlohu půdního fondu a minimalizovat ztráty vodní erozí, .. a usnadnit jeho obdělávání. Na základce nás tehdy učili, že průměrné srážky v ČS(S)R činí 760 mm, dnes jsou poloviční.
      A někde ani to ne.
      Proto dnes skutečně vyvstává naléhavý úkol, a sice udržet srážkovou vodu v krajině - jak píšete. Ovšem vzhledem k nerovnoměrnosti srážek bude i tak někde v republice vody relat. přebytek, někde zas nedostatek. Pak přijde na řadu nutnost dálkové přepravy pitné/užitkové vody, pokud to nebude možné existujícími řekami. Podobně jako je již dnes např. zásobováno Las Vegas z přehrady (Hooverovy?) na řece Colorado. Pro podobné projekty vodu musíte někde soustředit, a bez přehrad to nejde.
      Prohlubování studní řeší lokální a časově omezený problém. Pokud studnu i prohloubíte, snížíte při nezmenšeném čerpání a nezvýšených vodních srážkách dříve či později hladinu spodní vody, a za čas budete opět stát před úkolem prohloubit tu studnu. Udržitelným řešením je srovnat spotřebu spodních vod s jejich dotací shora z vodních srážek.
      ---
      Za předchozího režimu by již určitě existoval vládní výbor specializovaný a pověřený řešením problému, do hry by vstoupila kompetentní vědecko-technická a akademická komunita, státní plánovací komise by připravovala studie, projekty, stavby ...
      Naše vláda dnes spíš jen fantazíruje a přešlapuje, zatímco Novinky.cz aj. nás mediálně masírují, že budeme žít v polopoušti ...
      ----
      Řešení vidím nejenom v zadržování vody cestou obnovy původních mokřadů, meandrování řek a potoků, ale i budováním nových rybníků, přehrad, poldrů aj. vodohosp. staveb, též promyšleným zalesňováním (vč. odpovídající skladby lesních porostů), úpravou pravidel pro zemědělskou výrobu (aby se do půd dostávalo mnohem více organ. hmoty), až po ty velkokapacitní dálkovody jak pitné, tak i užitkové vody.
      A pro An. (16:21): s vaším názorem nesouhlasím a pokud se týče zanášení přehrad, pak je zcela pochopitelné, že jejich funkce musí být zajištěna jejich odpovědným udržováním, mimo jiné i čištěním. Tak činí každý odpovědný hospodář.
      Na takový vývoj musí reagovat každá vláda, která se ztotožňuje s potřebou udržitelného žití.

      Vymazat
    3. František Oplušti l3. září 2018 22:13

      Na všechno to, o čem píšete v předposledním odstavci, vydatně přispívají fondy EU.
      Bohužel (aspoň pokud vím) to zemědělci resp. venkovské obce těch 14 let, co je ČR členem Unie, využívají jen minimálně a těch 14 let tedy promrhali. Mají patrně jiné priority.

      Nakolik resp. zda vůbec tuto možnost kofinancování aktivně podporují česká vláda nebo krajská zastupitelstva, to už je další otázka. Ministr Brabec nedávno začal s jakýmisi náznaky ...

      Vymazat
  7. Hóšani jeďte se podívat na jih Moravy. V osmdesátých letech tam vybudovali bolšani za nemalé prostředky unikátní zavlažovací systém. Dnes po třiceti letech budování demokracie je v troskách. Nové mlýny nestavěli pro ptáčky a rekreaci, ale pro napájení tohoto systému. Z jiného soudku. Loni jsem se zájmem sledoval jednoho pána jak poblíž cyklostezky rekultivoval zanedbaný pozemek a vytvořil si na něm i pěknou tůňku. Musel ji zasypal Bo si ho podali ůředníci a začali hrozit.

    OdpovědětVymazat
  8. Taktéž by pomohlo nechat vodu v místě spotřeby,např.pomocí čov a nepouštět ji přes kanalizaci do moří.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý článek letošní léto byla katastrofa a pokud bude takhle dál tak to bude v hajzlu.

    OdpovědětVymazat
  10. Nerozumím pane Bašto. Nejste rusofob. Ale právě mnozí z těch "aktivistů" varovali před suchem po povodních 1997 nejpozději, když již léta předtím bránili výstavbě velkoareálů či tunelů které by vysušily nejedny hory a lesy....Nejen mluvili, ale i konali, obnovovali meze, remízky, tůně...vysadili tisíce stromků a keřů, po desetiletí kosili pramenné horské louky, bránili BETONOVÉ I DŘEVAŘSKÉ LOBBY v devastaci řek, potoků a lesů, učili lidi řezu ovocných stromků a vztahu ke krajině SVÉ VLASTI...
    Většinou marně, či za cenu zdraví a životů...
    Co si přejete: vlky nebo šakaly?? Mor prasat a další nemoci nebo "spolulovce" který nežere Červené Karkulky??
    To je jediný výběr který máte. S tím, že vlk se za zajícem "neohlédne" a půjde po prasatech- jichž je zde díky "péči" "myslivců" a "zemědělců" přes půl milionu a sežerou kdejakou snůšku ptáků (vč. např. jeřábků) či obojživelníky nebo plazy (díky čemuž pak máme komárů a myší nadbytek)... Vlk loví a ovlivňuje chování i porodnost zvěře,její kondici i zdravotní stav ZADARMO- bez zástřelného 1000 kč za prase/kus...
    Chcete zdravé smíšené lesy- které zde byly nepochybně i s kousky té odmítané "divočiny" jako FUNKČNÍ EKOSYSTÉMY dávno před výstavbou té "jediné správné civilizace"?? Civilizace hladomorů, válek a genocid "svobodných"??
    Ne neodmítám, nevylučuji člověka z krajiny- ale jako JEJÍ SOUČÁST, SPRÁVCE a to s úctou - viz Munzarův cyklus "Lidé a stromy" z r. cca 2004-5. Ne jako ty co vnímají přírodu a krajinu JEN JAKO KULISU SVÝCH CHTÍČŮ, MINDRÁKŮ A PŘÁNÍ, JEN JAKO ZDROJ "ZISKU"!!
    Vážení: nejen indiánský náčelník Seattle měl pravdu: člověk bude jen s přírodou a JEDINĚ TEHDY, NAJDE-LI V NÍ UKÁZNĚNĚ SVÉ MÍSTO.
    S pokorou a úctou, respektem.
    Jinak ne.
    Martin z hor

    OdpovědětVymazat