Reklama

.

.

sobota 1. září 2018

Lékařství není byznys ale poslání

Bohdan Babinec
1.9.2018  VašeVěc
Nevšimli jste si, že na nemocném člověku se snaží vydělávat jak zdravotnická zařízení, tak farmaceutické firmy? Během jeho nemoci dosti často využívají jeho nepříznivého psychického stavu a snaží se z něj dostat co nejvíce finančních prostředků. Možná jste si při jízdě MHD povšimli prudkého nárůstu lidí s neupraveným chrupem, malých dětí s poškozenými zuby a v médiích často slyšíme, že narůstá počet infekčních nemocí, které již byly za pomoci vakcín téměř vymýceny (např. TBC, spalničky…).

Není to důsledek toho, že hodně zdravotnických zařízení je privatizováno a to jak zdravotníky tak nezdravotníky a všem jde především o výtěžek z provozu těchto zařízení. Ze své praxe mohu uvést, že když cizinka byla léčena v jedné z velkých pražských nemocnic, denně jí byla odebírána krev na jedna a ta samá vyšetření, jejichž hodnota se nijak neměnila a která pro její léčbu neměla žádný význam. Jediným smyslem bylo dosáhnout většího počtu plateb a tudíž využití či zneužití jejího momentálně nepříznivého zdravotního stavu.

Nebo návštěva stomatologa. Ve většině případů za každou návštěvu zaplatíte 500 Kč. Veškerá protetika včetně bílých výplní jakož i ortopedické a jiné zdravotní pomůcky jsou předraženy a jejich cena je pro pacienta o třeba i desetinásobně vyšší než cena výrobní. Hodně vyšetření začíná být placeno i v oftalmologii, gynekologii a mnoha dalších lékařských oborech. Při tom vzhledem k náročnosti a závažnosti lékařského poslání není činnost lékařů ani zdaleka tak (nejen) finančně ohodnocena, jako výkony nejrůznějších sportovců, umělců, či manažerů.

Při mém pobytu v Austrálii v r. 1995 mi bylo řečeno, že tamní vláda nejvíce oceňuje činnost odborných pracovníků ve zdravotnictví a ekonomů. Nikdo tam nemohl mí mít vyšší roční příjem v jiných profesích a to včetně politiků (ministrů, prezidenta,…) než lékaři či ekonomové. Když jsem se dotazoval, zda tato skutečnost není ve společnosti vnímána negativně, bylo mi řečeno, že ne, neboť lékař se má celoživotně vzdělávat aby bylo obyvatelstvo zdrávo a ekonomové musejí dbát na to aby stát byl hospodářsky pevný. Ani lékař ani ekonom by neměl svůj čas „zneužívat“ vedlejšími činnostmi jako je třeba oprava domu, auta,…. ale svůj čas využít a stále se vzdělávat.

V naší zemi, bohužel, se téměř všichni lékaři starají především o svůj výdělek, a to je špatně. Taktéž je špatně, že většina, zejména mladých lidí, ví, kdo kdy kde vstřelil ve fotbalovém zápase branku, ale o tom, kdo kdy kde provedl první transplantaci srdce, nemá ani tušení.

Domnívám se, že jak lékařská tak laická veřejnost by se měla vážně zamyslet nad současným stavem a že by se již od základních škol měly děti učit jak je která lidská činnost důležitá a na lékařských fakultách by studentům mělo být vštěpováno, že medicína není jen povolání ale i poslání.

MUDr. Bohdan Babinec, CSc.

- - -

37 komentářů :

  1. Moje zkušenost je taková ,že největší zloději ve zdravotnictví jsou zubaři a pak obvoďáci. Je zajímavé jak tato sorta lékařů dokáže plakat nad svou mzdou a přitom před ordinací maji auta za miliony a každoročně jsou nejméně 3krát na luxusní dovolené. V případě problému s těmito vydřiduchy se nemáte kam odvolat, protože oni maji titul a vy jste pro ně jen póvl, který to jejich poslání platí z malého platu, anebo důchodu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:30 Mají 100000 měsíčně a nechtějí sloužit na pohotovosti.

      Vymazat
    2. Dejte si velký pozor, aby Vás někdo nenazval závistivým Čechem, jak je v těchto končinách zvykem!

      Vymazat
    3. Leopardus Pardalis To není závist ale pouze fakta.

      Vymazat
  2. NAPROSTO PŘESNĚ POPSÁNO!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  3. 500Kč při návštěvě zubaře - směšné - tolik jsem pltil tak před 15lety. Teď to málokdy je pod 2000Kč (jedna "černá" plomba), když je to jednoduchá korunka nebo komplikovanější "bílá" výplň, tak je to za 5000Kč...
    Kvartální dávka léků na kardio představuje doplatek cca 500-700Kč...
    Na druhou stranu život zachraňující zásah v IKEMu 0Kč (hluboce se skláním před uměním a profesionalitou tamějšího personálu).

    OdpovědětVymazat
  4. Takže sme konečne dobehli USA - alebo dozaostávali sme ? - úpadok je enormný - komplet v celom priereze zdravotníctva aj u nás - veď aj zdravie je len tovar !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nájdite si Kategorizacialiekov.sk, alebo c.z, nájdite si liek ktorý užívate a máte ponuku : 30 ks, alebo 58 ks a ktoré sú s doplatkom a ktoré sú bez doplatku. Vždy si nájdem liek ktorý užívam a dám si u lekára predpísať bez doplatku, alebo s minimálnym doplatkom. Nemusíte platiť, ak si viete pomôcť

      Vymazat
  5. Autor se vážně domnívá, že ekonomové dbají na to, aby stát byl hospodářsky pevný? Svatá prostoto, taková naivita. Nejsou tu horší poskoci kapitálu, než-li ekonomové! A nejsou tu zbytečnější profese, než-li tahle věštírna....

    OdpovědětVymazat
  6. Tvrdit, že "téměř všichni lékaři starají především o svůj výdělek" bych se neodvážil. To by naše nemocnice mohly zavřít...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zavřete je, ušetří stát na důchodech

      Vymazat
    2. Anonymní 12:19
      Bohužel mám stejnou zkušenost jako autor. Peníze na prvním místě. Což o to, já bych jim to nebral, také jsou jenom lidé se všemi stnostmi i neduhy. Ale ať aspoň drží hubu o nějakém obětování se pro blaho lidí. Takový lékař je stejný řemeslník jako pokrývač nebo instalatér. Jen má jeho profese vyšší vydírací potenciál.

      Vymazat
    3. Anonymní1. září 2018 17:39
      „Jen má jeho profese vyšší vydírací potenciál.“
      Přesně řečeno. Doktoři a právníci, to jsou oblasti podnikání s velkou možností vydírání, neboť se na ně obracejí klienti, ve svých kritických okamžicích.
      Lékaři a poslání, to je již anachronismus. Ne, že by takoví neexistovali, ale určitě se takto nelze dívat na celou kastu. Liberalismus vytvořil zboží i ze zdraví, tak podle toho jedou. Pryč s tím bezmezným liberalismem, to je jediná možná náprava poměrů – i ve zdravotnictví. P.K.

      Vymazat
  7. Jsem v důchodovém věku. Velká část kolegů stejného věku na západě má viditelně špatné zuby. Proč? To jsme se na Svobodné Evropě a v ČT nebo ČRo nedozvěděli.

    OdpovědětVymazat
  8. Také něco ze "socialismu s lidskou tváří", jaký byl v plánu kolem toho osmašedesátého.

    OdpovědětVymazat
  9. A velmi zvláštní je, že v každé lékárně je fronta. Všichni chtějí nějaké léky. A to jsou lékárny na kdejakému rohu.

    OdpovědětVymazat
  10. Mám jen dobré zkušenosti. U zubaře neplatím nic. V nemocnici jsem byl vloni operován a všechno bylo dobré a z nemocenské. V lékárně beru 3 prášky bez fronty a nic nedoplácím, u svého lékaře každé dva roky platím jen 100 Kč za prohlídku pro řidiče. Přitom vidím na webu vzp kolik co u kterého lékaře stálo. Ten článek napsal opravdu MUDr Babinec?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si také nemohu příliš stěžovat, ale když mě praktická lékařka poslala preventivně na kardiologii, odmítla mě sestřička objednat, že už neberou nové pacienty, ale že pan doktor půjde brzy do penze, tak ať se pak přijdu zeptat. Kdyby mi něco bylo, asi bych se nedožila. No, vyšetřili mě jinde a nic chválabohu nenašli. Jen nevím, jestli proto, že mi nic není, nebo proto, že hledali blbě. Ale žiju, občas i dýchám, tak snad to ještě nějakou dobu vydrží.

      Vymazat
    2. p. Jirsák
      Když jsem četl váš komentář, do poslední chvíle jsem si myslel, že je to ironie.

      Vymazat
    3. 17:43 A už si to nemyslíte? České zdravotnictví je dobré, ale mohlo by být lepší nebýt zlodějen, ne lékařů, ale většinou manažérů. Napsal jsem to pravdivě. Netušil jsem, že mám jen štěstí.

      Vymazat
    4. 13:16 Sto korun za prohlídku k řidičáku ? Nejste z nějakého laciného kraje ? Běžte do Tišnova k Dr. Hlaváčovi, za pět set. Důchodce, nedůchodce. Jen hrabat.

      Vymazat
    5. Čeněk Jirsák 13:16
      kam prosím chodíte k zubaři? Také se tam pokusím přihlásit. Děkuji.

      Vymazat
  11. S obsahem článku plně souhlasím. (Situace v mé rodině s mnoha vnoučaty a cenami u zubních lékařů je hrůzná.)
    Jen nadpis článku mám za nepatřičný. Měl by být spíš:
    "Lékařství u nás již není poslání, ale byznys."
    Považuji za osudovou chybu že začalo být privatizováno.
    Nejen ono ale i další oblasti by měly být nazpět znárodněny (vodárny, energetika, suroviny, ...)
    Děda.

    OdpovědětVymazat
  12. A hlavně nakoupit přístroje na vyhledávání rakoviny a udělat z lidí mrzáky.Nic nevyléčí,ale přístroje se musí zaplatit a vyplatit!!!

    OdpovědětVymazat
  13. Vykládejte nemocničním lékařům kteří odpracují měsíčně i více jak 300 hodin něco o poslání a pravděpodobně skončíte na té tady tak proklínané stomatologii. MUDr. Babinec již praxi nevykonává, tak by neměl dávat hraběcí rady

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělal to celý život, proč by neměl vyslovit svůj názor?

      Vymazat
  14. Vážení, pláčete dobře, ale "špatném hrobu".
    Za současný stav našeho zdravotnictví nejsou odpovědní jen lékaři, ale každý z nás, neboť jsme to dopustili a dopouštíme...
    A věřte, bude hůře ! A nejen ve zdravotnictví !

    OdpovědětVymazat
  15. Samozřejmě za stav zdravotnictví nemohou jen lékaři, jsou tu nenasytné zdravotní pojišťovny, uplácející farmaceutické firmy, předražené nákupy nemocnic přes dceřiné firmy, podařené privatizace nemocnic atd.

    Lékaři si často chodí vydělat i do politiky , kde patří mezi nejhorší vůbec díky své aroganci a neznalosti problematiky ( viz Magistrát v Praze - MUDr. Bém či doc. Svoboda) , v Senátu a Sněmovně jich sedí desítky ( a řada jich je obžalovaná - MUDr. Rath, MUDr. Kott i s manželkou lékařkou) , problémy jsou s lékaři ve komunální politice (Praha 5 - exstarosta MUDr. Klíma) . Ve vedení nemocnic lékaři podvádějí a kradou MUDr. Dbalý - Homolka a v mnoha dalších. Odhaduje se že lékaři každý rok vykážou výkony za desítky miliard Kč za výkony které neprovedou vůbec .
    Pro výkon práce starosty, primátora , senátora nemají lékaři odborné znalosti právníka, ekonoma, či stavaře - jedná -li se například o vybudování vnitřního a vnějšího okruhu v Praze.
    Zato jsou maximálně arogantní, myslí si že absolvováním medicíny znají vše - jako kdyby neexistovaly jiné těžké školy jako třeba jaderná či fyzikálně-inženýrská fakulta, a další fakulty ČVUT, matematicko -fyzikální fakulta,přírodovědecká fakulta Vysoká škola chemicko-technologická a další. I běžný obvodní lékař , který za celý měsíc pomalu neudělá žádný lékařský výkon ( to není měření tlaku, tepu , dívání se do krku ani vážení a měření - injekce píchá sestra) , Obvoďák v podstatě při trošku komplikovanějším případu odešle pacienta ke s specialistovi či od nemocnice - to i "lapiduch na vojně uměl více ". Přesto si často takový lékař o sobě myslí " že je chodící zázrak " - a ještě k tomu často vandruje do pacientek, sester a podobně a téměř zásadně se nenamahá s nějakým vysvětlením pacientovi.

    Žil jsem 10 let v zahraničí a mohu porovnat úroveň péče třeba mezi SRN a ČR , a v ČR je chování lékařů hrozné - vševědoucí, arogantní - často pacientovi nedokážou pomoci - či nechtějí a je jim to jedno. A to je ten lepší případ, v tom horším ho poškodí a budou to zatloukat. Měl jsem léta v péči rodiče a příbuzné a to co jsem zažili v ordinacích a nemocnicích opravdu stálo za to.
    Už nikdy bych lékaře nedal na první místo na žebříčku nejzasloužilejších profesí.


    OdpovědětVymazat
  16. Čím více lidí se na systému podílí, tím je z toho větší vývar. Proto navrhuji- vše zprivatizujte a zrušte povinné zdravotní pojištění. Zůstane pár boháčů, kteří budou mít enormně drahou kvalitní lékařskou péči, protože ti chudí "blbečci" už nebudou platit základní zdravotní pojištění, zruší se fůra nemocnic, odpadne starost, kde vzít lékaře a holt nastoupí pro plebs léčitelé, zaříkávačky apod.
    Za stav společnosti, zodpovídají HLAVNĚ ti nejvzdělanější. A ti mlčeli, když se stát rozkrádal

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mlčeli? Spíše se nejvíc na krádežích podíleli

      Vymazat
    2. Článek je ve stylu "Mějme se všichni rádi a bude líp." Od velice vzdělaného člověka se zkušenostmi z ciziny bychom měli očekávat víc. Už v prohlášení "Není to důsledek toho, že hodně zdravotnických zařízení je privatizováno ..." si vzápětí autor protiřečí - cožpak v dnešním systému může soukromník končit v červených číslech? A závěr - tedy doporučení autora "Domnívám se, že jak lékařská tak laická veřejnost by se měla vážně zamyslet..." je už vrcholem naivity.

      Vymazat
  17. Základní příčina všeho? Špatné řízení společnosti.
    Do vedení jsme volili převážně darebáky, pak také hlupáky, a jen minimum normálních zodpovědných.
    Koho volit teď?
    Pořád stejně?
    Děda.

    OdpovědětVymazat
  18. Celý systém zdravotní péče byl přetvořen na ideální byznys. Prostě hodně peněz za málo práce, navíc čim dál méně kvalifikované práce díky stavu lékařských fakult a jejího IQ potenciálu, stále upadajícího IQ mediků a podělaného a navíc ani moc nekontrolovaného a nevyžadovaného postgraduálního vzdělání. Úprk lékařů z nemocnic buď do zahraničí nebo soukromých praxi je dokladem, kde se dobře daří. Zkrácená pracovní doba soukromých lékařů a naopak prodloužená těch nemocničních, navíc bezstarostnost o výsledek léčby v soukromí a vysoké nároky na kvalitu léčby v nemocnicích určují, že jen blb zůstává v nemocnicích - a pak to má nějak vypadat. Víte kdo se u nás nejvíce hrozí nemocí? Lékaři! Protože přeci jen vědí, jaká skrumáž blbosti je čeká v rámci dg. a léčby jejich onemocnění a do jak rizikových rukou se svěřují. Podívejte se také na tarifní platy jen třeba soudců a nemocničních lékařů! Dávno jest tomu, co byla medicina ctihodným zaměstnáním s prestiží u občanů a ne obyčejný džob!

    OdpovědětVymazat
  19. Darebáci stomatologové !
    Jsou to vůbec lékaři!
    Změnil někdo Ústavu ČR garantující všem občanům bezplatnou zdravotní péči?
    V případě zubů se nejedná o zdravotní péči?
    Je vidět,že žid v čele té profláknuté komory stomatologů se výborně činí !HNUS!

    OdpovědětVymazat
  20. Zlé diskusní příspěvky souvisí s obvykle kritickým vyzníváním těchto stránek, kdežto s medicinou jsou i dobré zkušenosti, což zde stěží kdo píše.
    "Mají 100000 měsíčně a nechtějí sloužit na pohotovosti." Pak ještě nutno posoudit, zda je to příjem na ordinaci, ze které platí i výplatu sestry a odvody. Průměrný plat 30.000 v ČR, pak 100.000 pro lékaře by bylo v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den,já mohu jen napsat na svou obranu,že sem velice nespokojena ze zubaři.Stalo mně to zbytečně několik času,a peněz .Stejně se s nimi nenajím,dvakrát už prasklo perko.Lepidlo co reklamují ,nestojí za nic.

    OdpovědětVymazat
  22. Kde žijete v buržoasní demokracii je i zdravotnictví byznys a ne poslání. Socialismus už dávno skončil. Pokud nebudou lékaři a sestry dobře zaplaceni, pak tady prostě nebudou, mladí jsou tak dobře jazykově vybaveni, že nemají problém s uplatněním v zahraničí. Socialismem vychovaní lékaři postupně budou odcházet do penze nebo do hrobu. Z dnešního hlediska již není prestiž otázkou povolání, ale otázkou jak snadno a kolik dokážu vydělat. A co se týče "luxusních" aut lékařů? Tak je mají většinou na dluh (na leasing) jako ostatní podnikatelé. Je snad lékař něco podřadnějšího než jiný vysokoškolák - manažer? Souhlasím však, že lékaři nemají v politice co dělat, je jich málo ať se tedy věnují své profesi. Jenže obyčejný politik si těch 100 000 snadno vydělá na rozdíl od obyčejného lékaře. Z většiny lékařů se stávají zaměstnanci , neboť zdravotnická zařízení už dávno nevlastní, ale dál za úroveň poskytované péči nesou odbornou odpovědnost oni - nikoliv vlastník nelékař.

    OdpovědětVymazat