Reklama

.

.

středa 28. listopadu 2018

Proč čeští bezdomovci v mrazu umírají?

Tomáš Koloc
28.11.2018 VašeVěc
Ve zprávách čteme, že za několik minulých ledových dní v České republice umrzlo zatím sedm lidí. Ti, kteří se nad tím ještě pozastaví, se asi zeptají, jak je to možné. Nemáme snad v naší zemi místa, kde by mohl mrazivé zimní dny přežít i ten, co jinak nemá střechu nad hlavou? Moje odpověď sociálního pracovníka, který se o lidi na ulici několik let staral, zní: Nemáme.

Jistěže u nás existují zařízení s poněkud protimluvným názvem „domov pro lidi bez domova“, jejichž součástí jsou i azylové domy a noclehárny, jenže přijetí do pokoje v azylovém domě je dlouhodobější řízení a noclehárny mají jen určitý počet lůžek, o které se běžně losuje – a ten, kdo si „nevylosuje“, se musí odebrat na nocleh venku (více v mé podrobnější reportáži z domova pro lidi bez domova). Ve dnech s teplotou nad patnáct stupňů to není pro otužilé bezdomovce žádný problém, horší je, když teplota klesne pod bod mrazu.

Velká města vyspělých západních sociálních států, jako je například Francie, to většinou řeší obrovitou vyhřívanou nafukovací ubytovnou, která se s prvními mrazivými dny postaví na některém stadionu nebo na prostranství, kde normálně ložírují cirkusy – a tam může přenocovat každý. Úplně každý.

České „domovy“


České domovy to řeší tak, že pro ty, kdo si nevylosovali pravidelné lůžko, mají v nějaké volné místnosti domova (většinou je to tělocvična) připraveny matrace, na kterých může spát… jen ten, kdo odpovídá zákonným standardům sociální práce. A tak pokud na zastávkách českých vlaků, autobusů a hromadné dopravy vidíte v těchto dnech už od setmění ležet podivné lidi, vězte, že je sem dohnal bludný kruh zimy, který si můžeme projít v těchto jednoduchých otázkách a odpovědích:

- Proč v těchto zimních dobách na každé zastávce leží bezdomovec?

Protože na zemi v té zimě může člověk snáze umrznout.

- Proč nejsou všichni bezdomovci na noc v zimní noclehárně?

Protože do té se pouští jen pod určitý limit promile alkoholu v krvi.

- Proč nejsou bezdomovci střízliví?

Protože v takovém mrazu celý den na ulici střízlivý nevydržíte.

- A to neexistuje nějaká organizace, kde by mohli v mrazivých dnech trávit celý den?

Neexistuje. České domovy (jak se můžete dočíst ve zmíněné reportáži) jsou totiž organizovány tak, že většinou sdružují několik různých sociálních služeb. První z nich je azylový dům (většinou je v patře) a tam bydlí lidé s obecním doporučením, kteří splnili řadu podmínek, počínaje už tím, že předložili doklady. (Osobní doklady jsou to první, co vám na ulici ukradnou už pár hodin poté, co se na ni dostanete. Kromě hotových peněz není pro zloděje cennějšího lupu, než jsou doklady, které se dají okamžitě prodat, protože je po nich stálá poptávka.). Klientů azylu jsou v jednom domově řádově desítky. Druhá je noclehárna, místo, které je pro zbytek klientů (řádově stovky) otevřené přes noc, většinou od osmi večer do osmi ráno. Třetí je denní centrum, které je otevřené odpoledne, většinou od dvanácti hodin do tří.

Pro zaměstnance českých domovů to znamená, že musí z domova, který má být záchytný, většinu klientů druhé kategorie dvakrát denně vyhnat a „předat“ je tak největšímu obchodnímu domu v našem městě, kolem nějž se přes den snaží něco vyžebrat a někteří vevnitř i tu a tam něco ukrást (více o daném mechanismu v tomto textu ). V našem městě je to i díky faktu, že někdejší odborná ředitelka domova sedává i na radnici, období mrazu vyřešeno tak, že se v něm alespoň na noc otevírá dokořán jeden vybydlený holodům, který dřív patříval armádě a jehož servis obstarávají zaměstnanci domova pro lidi bez domova. Tam se díky tiché dohodě šéfů a jejich zaměstnanců, že zapomenou na standardy, může vyspat každý (ať má kolik chce promile…). Takhle to ale nechodí zdaleka ve všech našich městech – a nikde v České republice nemají všichni bezdomovci šanci být v teple i přes den. Možná si vzpomínáte na onoho bezdomovce, co mu letos v únoru během celostátního sjezdu ČSSD delegát Štěpán Kotrba nastříkal do obličeje pepřový sprej poté, co se onen člověk snažil požádat o pár korun výpomoci. Příhoda mi byla hned jasná, dokonce jsem předem věděl, jak se onen zčistajasna slavný muž jmenuje. Onen sjezd se totiž odehrával v našem městě. Bylo ráno, a onen člověk se krátce po vyhození z noclehárny posílil ranním douškem a vydal se na svůj obvyklý „stanicový štafl“, kde se toho dne dokonce vyskytovali lidé, jimž koukalo ze sak, že v nich mají naditou prkenici. Měl tak trochu smůlu: narazil na ostrého sociálního demokrata…

Mohli si za to sami?


Ptáte-li se, zda i ve Francii, kde má každé větší město svou nízkoprahovou nafukovací zimní ubytovnu, může někdo umrznout, odpověď zní ano. Ale jsou to lidé, kteří si smrt umrznutím „vybrali“. Z francouzského zimního stanu vás sice nevyhodí, ale i tam musíte udržovat jistou disciplínu – a jsou lidé, kteří si raději zvolí svobodu. Takový byl můj klient pan F. Patřil do skupiny, kterou jsem za léta práce s lidmi bez domova nazval „šedesátníci, které opustilo štěstí“. Byl to normální běžný český muž, stavbyvedoucí. Jeho firma okolo roku 2000 přestala existovat, našel si ještě jednu práci, ale z té ho po deseti letech při „optimalizaci“ propustili a přibližně v té době mu taky umřela žena a on kvůli několika zanedbaným nájmům („víte, o tyhle věci se starala manželka“) přišel v českém exekučním systému o střechu nad hlavou.

Byl to ale silný chlap a dokázal ještě nabrat druhý dech. Ještě než se podařilo dát dohromady jeho doklady, aby se dostal na azylový dům, našel si práci: dělal strážného v supermarketu. Našel si i družku (také klientku noclehárny našeho domova), které sehnal místo tamtéž. Každé ráno za tmy vyráželi z noclehárny do supermarketu, posílení společnou nocí, kterou jsme jim my, asistenti, ilegálně umožnili v místnosti pro skladování čisticích prostředků. Když si ale jeho družka našla při službě v supermarketu jiného vrstevníka, ke kterému byl osud milostivější (měl stále práci ve svém oboru, byt a starou škodovku), pan F. to vzdal a zařadil se do dalšího pomyslného druhu, který jsem během své dlouhodobé praxe vypozoroval a nazval jej „bezdomovec-furiant“. Pan F. se vykašlal se na noční buzeraci v domově (kterou popisuji ve výše označeném odkazu). Chodil se na denní centrum jen umýt a občas si uvařit. Jinak pobýval venku. Když jsem ho jednou ptal, jak to přežije, říkal, že se dá spát na zemi – dokonce je to pěkné: ve svitu pouličních lamp se v mrazu všechno tak krásně leskne. Jen je třeba se každých dvacet minut vzbudit a procvičit. Jednou se mu to ale nepovedlo

Ti nejotrlejší z nás mohou říct, že pan F. si za svou smrt mohl sám, a budou mít do jisté míry pravdu. V našem městě přece zimní noclehárna, kam můžou všichni, otevřena je. Kdo ale mohl za smrt toho muže s litevským pasem, na nějž jsem upozorňoval pražskou městskou policii, a její strážníci mi odvětili, že ho nemají kam odvézt, protože záchytka je plná (celý případ je popsán zde )?

A tak se pan F. a bezejmenný Litevec, o němž jsem se druhý den dočetl v bulvárním deníku, dostali do statistik. Mrazivé dny a noci (kterých bude v budoucích dnech stále víc) u nás z různých důvodů , včetně nelidských předpisů, prožívají dny i noci pod širým nebem tisíce lidí.

- - -

79 komentářů :

  1. Zato Jakub Janda a dalsi valecni stvaci, s IQ delfina, si ziji jak ve vate!! ZNASICH DANI!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane, proč z delfínů děláte idioty? Vždyť to jsou inteligentní tvorové!

      Vymazat
    2. Masové bezdomovectví a 10% obyvatelstva pod hranicí chudoby je největší ostudou této nové společnosti

      Vymazat
    3. Za to celoživotně parazitní hnědočeši jsou v ažůru, cikána mezi bezdomovci nenajde.

      Vymazat
    4. 16:18 máte pravdu, delfín je inteligentní a ruku by vám nepodal.

      Vymazat
    5. Chlastoslovanské barbarské Kartágo, s jeho pátými kolonami užgryndaných, podlézavých, vlastizrádných a neproduktivních azbuckých čechomužiků, frankomužiků a balkánomužiků, musí být i s pomocí Číny zlikvidováno (demontováno) v zájmu světové civilizace. Stejně jako Islámský stát, který rovněž přebírá štafetu bolševizmu. A stejně jako dříve francouzské třetí císařství, osmanská říše a německá třetí říše či japonské císařství. Čínský chanát přijde na řadu později. Blbou Evropu budou muset zachraňovat opět USA, jako v obou světových válkách ? Čína bude jejich hlavním spojencem ? Blbí čecháčkové budou jenom čumět na drát.
      Prolhané, lenivé, ožralecké, expanzivní, cynické azbucké byzantské Rusko zůstalo mentálně na úrovni mongolského a hunského Tatarstánu (včetně temného a vůči carovi tradičně podlézavého pravoslaví, velmi podobného islámu), nedotčeno západní civilizací, úmyslně odděleno azbukou a širokorozchodnou železnicí. Zakrslý Putin sedí holou řití na hromadě rezavých raket, ponorek a tanků, pro které nemá odbyt ani jako šrot a proto usilovně hledá nového partnera Adolfa, se kterým by si opět rozdělil Evropu a soutěžil s ním v počtu gulagů, pogromů a vypálených parlamentů. K tomu účelu používá různé azbucké "trojské koně" (Srbsko, Řecko). Také protievropský islám. Brzo bude muset platit nahromaděným zlatem za obyčejné žrádlo. Zato má miliony zadubených, hladových a zamindrákovaných mužiků, ověšených uloupenými hodinkami a oplechovaných bezcennými dobyvatelskými metály udělenými těm přeživším, kteří raději riskovali střelbu soudruhů převážně do vlastních řad, než by šli na jistou smrt do gulagu. "Psí hlas do nebe nevolá" (ruské přísloví). Jejich stavy by potřeboval snížit aby je nemusel živit. Proto jim slibuje válečnou kořist. Brzy však předá Sibiř Číně na splátku svého dluhu (podobně jako kdysi Američanům Aljašku), případně jako výsledek pročínského referenda Sibiřanů. Z Ruska zůstane feudální chlastoslovanský skanzen s dřevěnými matrjoškami, zlatem okovanými blechami vystavenými v Kremlu, a potměšilými zablešenými cirkusovými medvědy na motorkách, obohacený olezlými a odulými putinovskými agentskými čecháčky, kterým Putin rád poskytne asylovou kvótu!
      Kam se hrabem, stačí se podívat na toto! - https://www.youtube.com/watch?v=I1ImlHGLPj0

      Vymazat
  2. PŘIPOMINÁME OBČANŮM,ŽE NA NĚ ČEKÁ VADNÝ ZÁKON O EXEKUCICH

    a s kapitalismem bez přivlastků vycházejiciho z gangsterismu a i když si myslíte,že právě vás to přeci nemusi postihnout pak věřte,že se můžete jednoho dne škaredě zmýlit!

    OdpovědětVymazat
  3. To jsme jednou, ještě za socíku, měli v Teplicích JEDNOHO bezdomovce. Byla to místní atrakce a když zemřel objevil se v místním plátku titulek Zemřel Jan Vlk, umíte si to představit dneska???

    OdpovědětVymazat
  4. Vemte si je všechny domů nebo aspoň do těch stanů na vaší zahradě. Živte si je, šaťte si je, perte jim, dodávejte jim nezbytný chlast a zaplaťte za ně dluhy které si sami nadělali.
    Brání vám v tom snad něco? Na co čekáte? Co vlastně chcete?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chlastají, místo aby chodili do knihovny a do divadla.

      Vymazat
    2. Začni sám sebou a jdi jako první v této republice příkladem milý "Anonymní 28. listopadu 2018 16:17" !!!
      Neboj se toho!!
      Vezmi si do každého pokoje jednoho bezdomovce a hurá nosit jim čučo!!!

      Vymazat
    3. 1625
      Zeptejte se v knihovně, jestli tam ráno při otevření náhodou nemají někoho, komu by byla doma zima. Ale mezi čtyřma očima, samozřejmě.

      Vymazat
  5. Když někdo zanedbá péči o zvířata je potrestán. Zde jsou však lidé!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak o ně pečuj, vole!

      Vymazat
    2. pro 16:33
      Od toho je tady stát! Stát má povinnost postarat se o své občany v nouzi. Proto všichni přispíváme do státní kasy. Je hanebné, když to stát nedělá, ale je hanebné i to, když spoluobčané těchto nešťastníků na ně ukazují prstem, v ksichtu se jim zračí odpor a hledají výmluvy, proč jim nepomáhat. Znám lidi tvého typu - "stejně by to prochlastali", "můžou si za to sami, pobudové" atd. A jsou to lidé, kteří se považují za dobré občany, za dobré lidi, pravidelně chodí do kostela a připadají si úžasní! Pozor na karmu, ta má na tyto týpky spadeno. Je třeba, aby poznali, jak vypadá pád přímo na držku!

      Vymazat
    3. 17:23

      Stát má povinnost starat se o ty, kteří o pomoc především sami stojí a jsou ochotni dodržovat aspoň základní pravidla. Tzn, aspoň takové minimum aby se do noclehárny nedopotáceli večer úplně našrot.

      O bezdomovcích máte evidentně romantické, zcela mimózní a hloupé představy. Ti kdo pravidelně musí chodit například z Masarykovy na Zvonařku v Brně o těch ožralých a hulákajících individuích s pobíhajícími čokly vědí své.

      Já znám zase lidi jako jsi ty. Strašně rádi by všem pomáhali, ale cizíma rukama a z cizích peněz. Sami alibisticky a sobecky svalují veškerou zodpovědnost na stát, tzn na jiné. A myslí si přitom jací jsou soucitní dobráci.
      Je mi z vás na blití.

      Vymazat
    4. vrchnost ma plnou hubu humanity ale na bezdomače tak nějak po bolševicku zvysoka zato když se zrani brouček pytlik tak i nejsilnějši povahy slibuji že takhle teda ne a že stim co šlapl na broučka pěkně zatoči no a demokradi z gebls bedinek na všech kanalech pořadaji sbirku nabroučka lečeni zato člověk bezdomač dnes nema žadnou cenu když už bili koně nejsou potřeba a radnice ani tu pastoušku nehodlaji stavět kam by přišli kdyby bezdomači ziskali na zimu nocleh ato ještě před vanocemi sami maji malo tohle za zlych komunistu určitě nebylo ato ani nahodou a to komouše nemusim

      Vymazat
    5. pro 17:33
      Koukám, že jsem uhodila hřebíček přímo na hlavičku, že jste se tak rozohnil. Já samozřejmě vím, že na ulici jsou různí lidé, ale také vím, že v těch podmínkách, bych též ztratila glanc. Ano, chlastají a to neustále. Kdybych neměla střechu nad hlavou a nikoho blízkého vedle sebe, byla bych v lihu taky. Jinak bych to nedala. Není pravda, že o bezdomovcích nic nevím. Smrdí, hulákají, kradou, patrně i lžou a jsou alkoholici. Ale jsou to lidi a většina netouží po životě na ulici, netouží po pohrdání svých spoluobčanů! Učila jsem řadu mladých, kteří žili v dětském domově. Vím, jak se báli okamžiku, kdy se vyučí a budou muset domov opustit. Holky se snažily najít si partnera, který by jim pomohl zařadit se. Mnohé otěhotněly v domnění, že je potom partner neopustí...Bylo to naivní, ale pochopitelné. O některých z těchto bývalých žáků vím, jak dopadli a věřte, nechtěl byste být v jejich kůži. Víte, když máte za sebou rodinu, která vás nenechá padnout, dá se ustát téměř každé neštěstí. Ale když přijdete o všechno a jste sám a mnohdy ani nevíte, na koho se obrátit...to je potom šlamastyka. Náš městský rozpočet (7tisícové městečko) musí počítat každoročně s výdajem půl milionu na psí útulek. Nemám nic proti psům, ale pořád ještě dávám lidem přednost. I těm, kteří jsou slabí, nepříliš chytří, bez vůle, bez schopnosti si poradit. A věřte, že jsem se snažila pomoci lidem na ulici, ale jednotlivec mnoho nedokáže. Proto trvám na tom, že tady musí nastoupit stát.
      A už se nerozčilujte, není to zdravé. :-)

      Vymazat
    6. 18:30 souhlas, pro 17:33 , ale poradím, chcete-li zvracet, pak se podívejte do zrcadla. Trochu vám pomohu, vy taky s námi dotujete poslance, kteři potřebují přidat 20% nejlépe z cizího,navíc někteří chodí do práce "na šrot" a jiní chodí "za školu". Stačí vidět live přenosy z ČTV. To zase vadí mně.

      Vymazat
    7. Stát nemá povinnost starat se o líné, věčně ožralé bezdomáče.
      Ať v prvé řadě bezdomáčí používají ty dvě věci na konci svých paží!!!

      Vymazat
    8. Mnohokrát jsem to tady psal ale nikdo to asi nevnímá. Každý občan státu je spolumajitelem všeho státního majetku, půdy, cest, vody, nerostů atd. Ztoho titulu má nárok na minimální stravu a klidný spánek. Třeba v té kleci jako v Číně. Zdegenerovaný zvrhlý parazitečci až paraziti jste nelidský ksindl, horší než dobytek.

      Vymazat
    9. V prve rade STAT je neco jako hlava rodiny a ma POVINOST se starat o to jak stat funguje a tudiz i o nestastniky kteri diky zidopazoure jez znici vse na co hrabne ,se octli v teto strasne situaci . To co se deje nasi obcane neznali nikdy specielne 40 let za komunistu . To ale znamena poradek a ne bordel ktery je zcela cilene delan pro vetsi profit a ruzne podvody ,vzdy ale proti stredni tride ktera vse ma platit neb zbohatlici jez chodi kazdy patek na mse do zidovskych motliteben dekovat zidovi Klausovi a bilemu zidovi Zemanovi . Jen cekam kdy se lid skutecne probudi a zopakuje se rok 48 a bude to zcela jako v 89 jak rekl 1 predseda vlady "oni nam to davali sami a my ani nevedeli co s tim"Zadna hadrova to nebyla a tady jsou vysledky .Dle hesla hamty hamty at mam vic nez tamty rabujji a pitomci jim jeste tleskaji a obdivuji jaci ze to jsou kabrnaci a saramantni svetaci .Jen se podivejte co postavil bolshevik za 40 let a co tato tlupa lotru ,vlastne co vse stacila zasmelit a ukrast. Kdyz tak ctu o tom jak dnes vypada Cesko ci Czechia ci jak to ti smejdi nazyvaji je mne k placi . Ozralec Zeman je dobracek ,ze ? Malokdo si ale vzpomene kde on stal a co organisoval proti narodu spolu s dalsimi sycaky pod velenim CIA a zidovskych poradcu z Anglie a Davosu a odjinud .Nadava se na Havla ale tato vypita palice byla jen loutkou v rukou loutkovodicu .Proberte se ze spanku ,lepsi to v tomto zrudnem systemu kapitalismu byt totiz ani byt nemuze , a jestli to nekomu vyhovuje potom musi dale pojidat odpad ktery do Ceska vozi zapad ,neb doma by to lide nejedli .

      Vymazat
    10. Jsem za větší využití Paroubkových husitobolševických větrů ! Např. pro větrné elektrárny. Kdo z vás to má ?Ještě tak vybudovat Buranův kanál Balt-Orient a můžou tím kanálem chodit oba dva i s pročínským Nečasem, kterého pokrytecky pomáhal shodit ?
      „Kdo čím zachází, tím schází,“ řekl Vodičkovi Švejk. Já jsem znal nějakýho kořalečníka Paroubka v Libni. Jednou se mu tam opil nějakej dráteník (možná Babiš) jalovcovou a začal nadávat, že je to slabý, že do toho leje vodu, že kdyby drátoval sto let a za celej vejdělek si koupil samou jalovcovou a vypil ji najednou, že by moh ještě chodit po provaze a nosit ho, Paroubka, v náručí. Potom ještě řekl Paroubkovi, že je huncút a šaščínská bestie, tak ho milej Paroubek chyt, votlouk mu jeho pastě na myši a dráty vo hlavu a vyhodil ho ven a mlátil ho po ulici tyčí na stahování rolety až dolů na Invalidovnu a hnal ho, jak byl zdivočelej, přes Invalidovnu v Karlíně až nahoru na Žižkov, vodtud přes Židovský pece do Malešic, kde vo něj konečně tyč přerazil, takže se moh vrátit nazpátek do Libně. Jó, ale v tom rozčílení zapomněl na to, že má ještě asi to všechno obecenstvo v kořalně, že si tam asi budou ti syčani sami hospodařit. A taky se vo tom přesvědčil, když konečně se zas dostal do svý kořalny. U kořalny bylo napolovic stažený roló, u kterýho stáli dva policajti, taky silně nabraný, když dělali vevnitř pořádek. Dopolovic všechno vypitý, na ulici prázdnej soudek vod rumu, a pod pultama našel Paroubek dva vožralý chlapy, kteří byli přehlédnutý policajty a kteří, když je vytáhl, chtěli mu platit po dvou krejcařích, víc prej žitný nevypili. Tak se trestá přenáhlenost. To máš jako na vojně. Napřed nepřítele porazíme a potom pořád a pořád za nim, a nakonec nestačíme sami utíkat.“
      Výňatek z knihy J. Haška Osudy dobrého vojáka Švejka, kapitoly: Švejkovy příhody v Királyhidě.

      Vymazat
  6. A o tom ze by se neco podobneho stalo nejakemu "uprchlikovy" se clovek nedocte, protoze neziskovky se o ne staraji narozdil od nasich lidi...

    OdpovědětVymazat
  7. Mám takový dojem, že za první republiky to řešili tzv. domovským právem. Každý příslušel k nějaké obci a ta měla povinnost se o něj postarat.
    V současnosti by pořízení takové vytápěné nafukovací tělocvičny, se záchody a umývárnou, rozpočet obce nezruinovala.
    No a co ten zmíněný Litevec? Ten by měl najít pomoc na svém velvyslanectví. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povinnost obce v oblasti veřejného chudinského zaopatření nastávala pouze tehdy, pokud k určité osobě neměly vyživovací povinnosti jiné osoby, např. děti, manžel.
      Zaopatřovací povinnost obce přicházela v úvahu jen tehdy, pokud si osoby svým vlastním přičiněním nemohly zajistit potřebnou výživu. Zákon pamatoval i na případy, kdyby se o pomoc přihlásila osoba, která by mohla pracovat. V tom případě mohla obec svou pomoc podmínit určitou prací, kterou osoba pro obec vykonávala.

      Vymazat
    2. Anonymní28. listopadu 2018 17:13
      Díky za upřesnění. Samozřejmě nemuselo by se to zavádět se všemi detaily z doby před cca sto lety, ale principiálně by to mohlo být řešením i pro současnost. I když ani proti těm detailům, které jste uvedl, nemám žádných námitek. P.K.

      Vymazat
    3. 17:29
      Jenomže drtivá většina bezďáků chce žít ve městech. A hlavně si dělat co je napadne, pít kdy je napadne. Co s nimi tedy? Zavřít proti jejich vůli do obecní šatlavy a krmit je tam?

      Vymazat
    4. Anonymní28. listopadu 2018 17:37
      „Jenomže drtivá většina bezďáků chce žít ve městech.“
      Co chtějí, je sice hezké, ale jsou schopni si to bezpečně zajistit? Co víc k tomu dodat!

      Zavřít proti jejich vůli do obecní šatlavy a krmit je tam?
      Nejsou povinni tam pobývat, když se o sebe dokáží postarat jinak. Ale pouze tam mají povinnost jim pomoci, když se postarat nedokáží. To je řešení toho problému. P.K.

      Vymazat
    5. Možná by stálo zato, znát názory psychologů spolu s psychiatry co se uvnitř člověka změní, když ztratí naději, motivaci, sebevědomí sílu a po dlouhodobém vyloučení ze společnosti to vzdá.Na začátku stačilo mu podat ruku, stačilo trochu pochopeni a pomoci. Nemusí se to týkat jen profizlodějíčků a rozených lenochů. Najdete mezi nimi vyhořelé workholiky, či zklamáné partnery, oběti i psychického násilí, nebo nečekaných ran osudu (nemoci, úmrtí bližních) z různých sociál.vrstev a vzdělání.Jsou lidé jako my.

      Vymazat
  8. Tohle je opravdu scestne.Oni by mohli dat novy zivot uprchlikum,ale nemohou ho dat bezdomovcum?....Ti v nich litost nevzbuzuji?

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji autorovi za všechny ty co právě trpí*

    OdpovědětVymazat
  10. Je to vlastně jednoduché, proč bezdomovectví nebylo pro socializmus takovým problémem, jako pro kapitalizmus? Asi proto, že tam fungovaly jiné řídící společenské procesy. My máme ty naše, neziskovky, co si vydělají nejen na sebe, ale také na ty ubožáky, Bezva!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla pracovní povinnost, každý musel chodit do zaměstnání (neplést si s "prací"). Kdo nechodil do zaměstnání, byl zavřený ve vězení za příživu, nebo byl zavřený v ústavu pro duševně choré. Spousta lidí se protloukala po svobodárnách, maringotkách, ti trochu šťastnější a socializovanější měli byt IV. kategorie. Proto nebyli bezdomovci.

      Vymazat
    2. 17:50 Nebyla pracovní povinnost, ale právo na práci. Kdo nepracoval, musel prokázat, že má z čeho žít(legální peníze), jinak byl zavřený za příživnictví. Prostě lenoši to tehdy měli blbé.

      Vymazat
    3. Lenoši a paraziti.

      Vymazat
    4. vvenc 17:37: měl jste ještě napsat: neziskovky, které si "vydělají" naše peníze, dostanou peníze na své výplaty od daňových poplatníků. Napadlo mně, co tak asi bylo levnější - zaměstnat těch 5 procent /tak se to říká/ lidí, kteří nechtějí pracovat - tak jak to bylo za komouše anebo platit ty neziskovky. Pokud se nepletu ty berou ročně půl miliardy korun /všechny dohromady/. Můj názor a také názor Václava Klause mladšího - politické neziskovky by se měly zrušit /tak jak to je v Rusku, dodávám já/.

      Vymazat
  11. Zajímavější otázkou možná je, proč jsou u nás bezdomovci? Vynález importovaný k nám s reinstalací kapitalismu? Ale vždyť kapitalismus éry Rakouska-Uherska ani 1., 2. 3. republiky, natož socíku takový stav lidského bytí neznal!!! Bylo domovské právo a na to měl každý občan dokonce glejt! Proč tedy s "pokrokem" kapitalismu návrat někam do 18. století??? To zavedení bezdomovectví soudobým kapitalismem má asi nějaké důvody, podobně jako pěstování nezaměstnanosti - tedy odnaučování lidí práci. Je to zvláštní komedie: děti musí povinně do školy, ale dospělí práce schopní nemusí do práce - nemusí se živit prací, mohou parazitovat, či lépe řečeno kapitál je k parazitismu nutí. Snad je i pro kapitál nežádoucí, aby všichni pracovali. No a pak ty konce vidíme dnes - ne že by byli všichni u nás zaměstnaní a kapitál proto volá po dovozu "pracovní síly". Kapitál přes 200 tisíc práce schopných odnaučil se prací živit a že to stálo moc miliard Kč, snad stejně jako celé školství. Máme to považovat snad za výdobytek kapitalismu? A o výrobě nepřízpůsobivých kapitálem? Škoda mluvit!
    Ale máme i další výdobytky kapitálu. Hořekování žen a dětí, jak jsou doma svými muži znásilňováni, otloukáni, ponižováni. Také novinka po r. 1989. Za socíku pokud se něco takového stalo, bylo to dílo psychicky nemocných. A dnes? Je pravdou, že národ i v této oblasti pokročil, neb co Čech, to cvok a potřebuje svého psychologa nebo psychiatra. Ale také proč??? I ta úroda biologicky odchylných sexuálních orientací, která se dostala do velení nad normálně orientovanými je přínosem soudobého kapitalismu a nejen u nás. Jejej, jaká košatá až košilatá "pozitiva" lze v krátkosti na soudobém kapitalismu nalézt! Tak proto, abychom měli bezdomovce, nezaměstnatelné, milion či více invalidů a 10 milionů bláznů, sebevrahů, narkomanů, HIV pozitivních i sexuálně desorientovaných jsme se museli vrátit ke kapitalismu! A to nezmiňují "výhody" žoldnéřské armády, okupací cizích zemí, či souběh vzdělání dětí potřebujících speciální pedagogiku s těmi, co potřebují pedagogiku normální.... a mohl bych končit zdravotnictvím, které vzdor velkým pokrokům zejména v technice, upadá v humanismu - díky kapitále!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 17:38: Napsáno perfektně s nadhledem, kterým nedisponují. Víte co ale máme v kapitalismu, no přece svobodu, můžeme si vybrat a pokud umrzneme na ulici, přece to byl také náš výběr. A nějaký pitomec káže třeba ve svých videech a opakovaně to zdůraňuje - jako konkretně na youtube Polák Dylewski s pravicovými názory /všichni Poláci jsou teď pravičáci, jak nesmírně hloupý národ jako celek/, že 70 miliardářů vzniklo tak, že neměli na začátku nic - self made bilionaire. A ještě dodá, že to je pozitivní jev - myslím ti self made milionaři.
      Pomalu začínám věřit, že když se dá hlupákům svoboda tak ještě více zblbnou. Neblbne teď naše populace progresivně? Není to můj postřeh, říkají to jiní. A že většina lidí je hloupých? Přiznejme si to, ono to tak asi je. Bohužel.

      Vymazat
    2. Oprava 22:OO: má být napsáno 70 procent milionářů - je self made men, čili na začátku neměli nic.

      Vymazat
    3. 22.00To masové blbnutí je myslím druhotný efekt sestupného směřování společnosti, které s léty po hadráku nabírá na rychlosti.Lidi jsou oundaní, zblblí propagandou, divoškami, vařením a ordinací a celkovým odcizením. Náročnější obsahy, natož myšlenky už neumí vstřebat, natož pochopit. Mám neodbytný pocit, že lidi dnes degenerují až v biologické rovině a že si to někdo mocný moc přeje. Jinak Poláci, ti jsou blbí vyloženě historicky a tradičně, jestli blbost někde vznikla, bylo to v Polsku. Stačí se podívat na polské dějiny za posledních dvě stě let, některé události jako Varšavské povstání, pakt s Hitlerem z roku 1934, pád letadla s papaláši, pozvání US ARMY, i drobné neuvěřitelnosti, které chodí třeba mailem, kde si muž nasadil matičku na penis, otcové opíjejí své malé děti, nebo profesionální řidiči zůstávají stát s kamionem na kolejích. Polsko, to je znárodněná blbost na kvadrát.

      Vymazat
  12. Tento režim dokáže zabíjet na několik způsobů. Bylo období, kdy bylo možné uzavírat pracovní smlouvy na několik měsíců, řekněme na čtvrt roku. Když má někdo přes padesát a blíží se k šedesátce, může mít pravděpodobně nějakou nemoc. Pro nebezpečí neobnovení pracovní smlouvy takový člověk k lékaři obvykle nechodí, protože je třeba jen jeden z rodiny, kdo pracuje. Pak si to naši pracovití poslanci rozmysleli a možnost opakovaného uzavírání pracovních smluv zrušili. Znám případ, kdy takovému nemocnému člověku už smlouvu neobnovili a on do 14 dnů na infarkt zemřel. Měl doma manželku, která ve svém věku marně hledala práci. Měli byt, takže měl kde bydlet a demokratům a obhájcům lidských práv na ulici nesmrděl. Před nějakou dobou lidumilný sociální demokrat Štěch tento zákon zabiják chtěl obnovit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřil byste, že v Rusku mají zákon - poměrně nový, v kterém je propuštění někoho v předdůchodovém věku trestný čin? Nevím kolika let se týká, protože mě to až tak nezajímalo, ale můžete si to dohledat.

      Vymazat
    2. 20:10
      Nevěřil. Zato vím, že Putin prodloužil odchod do důchodu o 5 let u mužů a o 8 let u žen.
      Než začnete blekotat, že tím pouze srovnal důchodovou hranici, která je u nás, tak vás musím upozornit, že Rusové se dožívají v průměru o 10 let kratší dobu než my, takže poloviny Rusů se důchodu vůbec nedožije.

      Vymazat
    3. 22:40, máte falešné informace.
      O důchodové reformě se diskutuje a připravuji se úpravy. samozřejmě opozice pokrytecky řve a je proti. Rusové však nezapomněli léta 90., kdy se v Rusku umíralo hlady a před lékárnami se křičelo dejte nám inzulin.

      Vymazat
    4. "Rusové však nezapomněli léta 90., kdy se v Rusku umíralo hlady a před lékárnami se křičelo dejte nám inzulin."
      ==========================
      Jo, přesně tak vypadá krach socialismu.


      "máte falešné informace.
      O důchodové reformě se diskutuje a připravuji se úpravy."
      ========================
      Ale prosímvás....

      https://zpravy.idnes.cz/rusko-duchodova-reforma-prezident-vladimir-putin-fsp-/zahranicni.aspx?c=A181003_184108_zahranicni_dtt

      Vymazat
    5. No, když se nechcete přesvědčit, je to vaše věc. Užívejte si dál své předsudky.

      Vymazat
  13. V teplych obyvacich slysime z televize jak se mame uplne nejlepe v dejinach,jak nasi vojaci hrdinne bojuji za demokracii v cizich zemich.Ta nase demokracie a blahobyt jsou zkratka jen pro nektere.Nekdo ma smulu .A ostatnim je to fuk.Bohuzel i partajim a vlade.Lidska prava jen hubou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano Bagoune, někdo má smůlu, nenechají ho ožralého vyspinkat pěkně v teplé ubytovně. To ta zlá společnost, zlý stát!!!!
      Aby normální obyčejní občané tohoto státu mohli spát v teple, musí si napřed na otop vydělat prací a vydělané peníze neprochlastat!
      To je překvapení Bagoune, co?
      A co ta lidká práva? Třeba právo ožranů být opečováván za peníze daňových poplatníků ???
      No tak Bagoune!?!!

      Vymazat
    2. 21,39 jste zdegenerovaný zvrhlý lidský odpad.

      Vymazat
    3. Pro 21,39 nebo spíše pro Motroka: Můžete pane Motroku pochopit tento výplod od 21,39. Četl tento jedinec vůbec to co je napsáno výše? Reagovat zde by měl spíše pan David, pro pana Motroka a pro mně to je ztráta času.

      Vymazat
  14. Už to tady bylo zmíněno, za první republiky existovalo "domovské právo" , kde se obec o své "sociální případy" starala!! Podívejte se do Německa nebo Rakouska jak je tento problém "dobře" vyřešen a už léta funguje!!V každé "vyspělé" společnosti,je cca 10% obyvatel z různých důvodů "sociálně neschopných" se o sebe plnohodnotně postarat , takže je jim vyplácena v různé podobě a hodnotě "sociální dávka" a to tak, aby do "bezdomovectví" neupadli!!! Protože je lacinější "platit" cílenou sociální prevenci, než potom "začleňovat" "bezdomovce" nazpět do společnosti!!! Nedělá to jenom stát, který platí každému "sociálnímu" připadu, ale také hojné a četné sociální pomocné organizace!!! Často jsou to církevní organizace, které jsou ale placeny státem, třeba v Rakousku dostává tamější katolická "charita" od státu příspěvek na "zaručené" sociální služby cca 4 miliardy euro ročně!! Stát také vykonává přísnou kontrolu nad sociálními projekty,které platí!!! Je nutné se zmínit, že mnoho "bezdomovců" je psychicky nemocných a spíše než "pomoc" na ulici, by potřebovali ambulantní, či ústavní léčbu, ale to je zase otázka peněz!!! Existuje odhad, že cca 40% "bezdomovců" je psychicky nemocných a měli by být léčeni!!! "Léčba" alkoholem není řešení! Jenom bych zde poznamenal, že pražský magistrát zaplatí každý rok cca milion korun za novoroční ohňostroj a přitom za poslední rok "umrzlo" v Praze cca 30 bezdomovců !!! Stačí teplota už kolem nuly!! Je jasné, že se některým "lidem" pomoci nedá, protože oni pomoc ani nepřijmou a zůstanou na ulici i při nízkých teplotách a tady je jasné, že jde často o psychickou poruchu!!! Nelze zachránit všechny, těžko pomůžete "tvrdým" asociálům, kteří už třeba nemají ani "lidské" návyky!! Je možné za "přijatelné" náklady "bezdomovectví" úspěšně tlumit!!! Nejsem nějaký naivní "lidumil" , ale u nás je bordel i v sociální práci a není ustanoven pevný systém, který by tyto problémy úspěšně řešil !!! Znovu opakuji, není to tak drahé , aby u nás nemuselo být, především v Praze , tisíce lidí bez domova,kteří vegetují na ulici!!! Když to jde v západních zemích, tak to u nás může být také vyřešeno, jenomže není asi ten "pravý" zájem!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Účinné řešení by bylo „neliberální“. Takže dokud budeme vyznávat liberalismus, řešení nebude. P.K.

      Vymazat
  15. Neziskovky ,kterým přísluší "starost" o bezdomovce se u nás věnují jiným tématům,pro ně výnosnějším.A všichni jim to trpíme.

    OdpovědětVymazat
  16. ...No nevím, co tady řešíte?
    Vždyť přece, vzpoměňte si: "oni ti žebrráci k tomu kolorritu města takřříkaíc trochu patřří"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. karpi kdo tady co řeší? Vy tady vykládáte jaký jste kretén. Každý občan státu je spolumajitelem všeho státního majetku a ten kdo ho zpravuje je povinen zajistit pro každého minimální podmínky pro život.

      Vymazat
  17. Chudinky bezdomovečci, místo, aby v létě pilně pracovali, spořili a mysleli na zimu, tak chlastají a kouří.
    Takže v mrazu zdechají jen proto, že se jim nechce dělat a používat mozek a ruce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, jaký chudinky.
      Já se mám dobře a oni - se prostě málo snažili.

      Vymazat
    2. No to se tady sešel výkvět demokratů ala HUMANITNÍ BOMBARDÁK. Vrozený kreténizmus bezcitných podlidí.

      Vymazat
    3. 21:12 a 22:00

      Tak jim kurva pomozte!!! Kdo vám brání???
      Ale to vy ne. Vy byste pomáhali, ale jen cizíma rukama a za cizí peníze. Sami nehnete prstem, sami ani jednoho bezďáka neumyjete, nenakrmíte, neubytujete. Bezďáci jsou vám ve skutečnosti naprosto ukradení a slouží vám jen jako jeden z desítek prostředků k projevu nenávisti k naší polistopadové, svobodné, demokratické společnosti.
      Nejste nic víc než falešní, křiví, pokrytečtí zmetci.

      Vymazat
    4. 22.34 ty kretene davej pozor abys ses na te lavicce neocitl brzy sam ,stat je od toho, ne jednotlivci ,tak to nepracuje .Tohle ten globalismus jez je rizen zidobankami a vtloukaji lidem bludy o " NAZI" Kolik lidi vlastne vi od ceho tato nadavka vznikla ? Narodni socialismus -a to je to Nazi, zid vse pouzije ale sami vrazdi s pozehnanim sve vlady po svete a melou neco o beduinovi ze Saudi neb se to hodi do not

      Vymazat
    5. Práce je přeci poklrokem lidstava a zdrojem obživy pro jednotlivce. Tak tedy vzhůru bezdomovci do práce.
      Pilně pracujte, střádejte a budete mít pak peníze i na teplé přespání.
      Abstinujte bezdomoci a nekuřte.

      Dobroserové pak nebudou mít důvod ždímat státní rozpočet na páchání jejich dobra.

      Vymazat
  18. Dnes jsem zabředl do diskuze s přáteli, kteří vědí, že podporuji nemocnou osobu a chráním ji tím před bezdomovectvím. Nemám to prý dělat, prý se o ni společnost postará.

    Ale hovno, přátelé, nepostará se, protože těm politickým šmejdům jsou lidé ukradeni. Žijeme v gubernii, kde je jejich hlavním cílem ochránit svůj pašalík a svrhnout gubernátora. Nebo nejraději obráceně.

    Mí přátelé nechápou, že netrpím kvůli penězům, ale idiotstvím a absolutním nezájmem, které jsem našel na všech úrovních. Od ministrů dolů. Nechápou, že mě trápí vědomí, že když mě z toho všeho klepne pepka, bude ten "můj" člověk na ulici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Jírovec mnoho Vašich komentářů je super ale jste jedním z těch co pomáhaly vytvářet dojem jak ten kapitalismus je perfektní. Nic ve zlém.

      Vymazat
    2. Tak co tady v té "gubernii" pohledáváte? Vypadněte zpět do vaší Kanady. Proč jste se do té naší "gubernie", kterou neustále pomlouváte, vůbec vracel? Za ty roky co tu píšete jsem od vás nečetl vůbec nic pozitivního.

      Vymazat
    3. 22.26.Nebude to tim,ze pana Jirovce zajima vseobecne blaho,kdezto vy jste jen sebestredny omezenec?

      Vymazat
    4. Všeobecné blaho? Nejste náhodou přiblblý sluníčkář? Dobroser? Lepšočlověk?

      Vymazat
    5. Ani sluníčkáři, ani lepšolidé o obecném blahu nemluvili, nemluví a mluvit nebudou. A je to jen vaše hloupost, že to nejste schopen vidět, natož pochopit.

      Vymazat
  19. Komentáře jsem zatím nečetl. Napadlo mně: otázka pokroku. O tom, co je psáno výše by se dala napsat alespoň povídka. Kdysi byl Christian Andersen, ten napsal Děvčátko se sirkami, v Anglii byl Dickens, který psal vesměs romány se sociálním pravdivým podtextem. Dneska o umrzlých bezdomovcích - tak jak je to napsáno výše o panu F. - nepíše nikdo? Vždyť již autorem bývalým sociálním pracovníkem ten příběh je vykreslen skoro jako zárodek alespoň povídky. Anebo by to nikdo nečetl? Hlupáci sledují debily?, to jest chtěl jsem říci mobily /nebo smart phony, či jak se to jmenuje?/. Předtím to lidé četli protože tu nebyla televize a ony smart phones a počítače. Takže opravdu pokrok, ano tak asi v cynismu. To co je řečeno výše - oni si za to můžou sami /včetně těch umrzlých/ to jsem také slyšel nesčetněkrát. Možná je to o neinformovanosti - tito lidé nevěděli jak to skutečně s bezdomovci je, tak jak to líčí tento článek. Mám ale ten dojem, že takoví lidé již mají ustálené soukolí názorů a ani nechtěji v něm něco měnit. Třeba s oblibou takoví lidé vám řeknou, že kapitalismus není to zcela růžové, ale je to to nejlepší, co člověk vymyslel. A potom takoví lidé nemají čas, jsou plně zaneprázdnění. Nemají čas si sednout denně na 0,5 - 1 hodinu k počitači - tak jako já. Jim je na to líto času. Jsou také v důchodu jako, já. Pak se někdo diví, že řeknu, že nemám rád lidi - většinu lidi Takoví lidé, co je člověk může mít rád, je dalo by se říci drtivá menšina. Pardon za to osobní sdělení. Zajimavé, kde se v lidech bere ta životní tvrdost. Nebyli u Stalingradu, nebyli v gulagu, nebyli ani v arestu, celý život měli slušně zajištěnou existenci se stálým příjmem, nebyli ani vyhození z práce. Ach, na světě je tolik pro mně, ve věku 67 let, nepochopitelných věcí.
    A ještě jedno: Hlavně, že naše televize přednáší, jak o bezdomovce je postaráno. Co řikáte, jak to koliduje s tímto článkem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad 21:36 rozumím vám a žijeme asi nejen v jiném století ale i v jiném světě, kterému já nerozumím.

      Vymazat
  20. Starý Řím: člověk chcipl /otázka pohledu, ten majitel gladiátorů ve filmu Gladiátor řikal zemřít jako muž/ jako otrok /gladiatoři byli také otroci/. Dnešní Praha: člověk chcipne jako bezdomovec.

    OdpovědětVymazat
  21. Křesťanská euroatlantická civilizace si nic jiného než likvidaci hotentoty nezaslouží. Totální zvrhlost jen nabírá na rychlosti na cestě k zániku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty se nech klidně zlikvidovat a nás, normální lidi, s tím neotravuj.

      Vymazat
    2. 22:28 Ano ty jsi tzv. normální, to znamená takový jako většina lidí, ale ty nejsi normální, to jest duševně zdravý. Toto ti napsal někdo jiný, ne Motrok.

      Vymazat
  22. V tehle zemi je daleko dulezitejsi moc a penize nez bezdomovci. Pochopitelne, tak funguje KAPITALISMUS a jeho demokracie. A TO CHCE DRTIVA VETSINA OBYVATEL TEHLE ZEME. ZBYTECNY CLANEK.Uz nikdy zpet k socialismu, kde zadny bezdomovec nebyl a vsichni meli kde bydlet. Ted je dulezite, abych ja mel vice nez ten druhy. A bezdomovci jsou ted nejdulezitejsi slozkou spolecnosti. I tech 1.5 milionu na hranici chudoby a 800 tisic honenych exekucemi si muze rici, ze se ma lepe nez bezdomoci. Jen at nam bezdomovci nevymrou. A ti nikdy nevymrou.

    OdpovědětVymazat
  23. Kdo seje vítr, sklízí bouři...To funguje a to neuplatíte.

    OdpovědětVymazat
  24. Už není ani nic překvapivého n tom, kolik diskutujících přehlédlo příběh popsaný v článku, kolik diskutujících, která čirá náhoda protekčně obdařila dostatečnými schopnostmi, kterým příznivá náhoda umožnila uplatnění, popřála jim zdraví a příznivé okolí, dopřála jim, že se zdrcující smůla na ně nelepí. Už ani nepřekvapí, že nikdo nepřipomene, že komunistický režim, soudobé bezdomovectví nějakým způsobem nedopustil. Tak nevím, nevím ... Nabyl jsem jistotu, že současný režim má nejednu závažnou vadu. Jak jinak. Celé to vychází z jeho principu! Stojí na zisku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protože stojí jen na zisku a individuálním prospěchu, je již od podstaty špatný a nevede k ničemu dobrému. I oproti minulému režimu je to značný skok zpátky do minulosti. V mnoha oblastech. Současný režim je čistá degrese a degenerace.

      Vymazat
  25. Prý si žijeme nejlépe hlásá mainstream nebo to není pravda?

    OdpovědětVymazat