Reklama

.

.

sobota 5. ledna 2019

Můj Krym - jedenácté pokračování

5. 1. 2019 - Ďouba


Zpráva z cesty na Krym v červenci 2018


Den dvanáctý: Alupka - hory Děmerdži, pomník československým trolejbusům v Angarském sedle, Údolí duchů (Долина привидений), vrchol Alenga  (slovenský Súlov) - Rybačje (polokemp)



Cestopis o Krymu zaujal některé naše anonymní trolly natolik, že se nemohou odtrhnout, ale současně naříkají, že už jsou unaveni, že trpí a nechtějí další pokračování. Pro ně jedna rada, na kterou asi sami nemohou přijít: Vůbec nový příspěvek neotvírejte a pusťte si raději ČT. Vidíte, ta nejgeniálnější řešení bývají tak jednoduchá! Ale do diskuse něčím přispějte, bylo by mi smutno, kdybyste nás opustili docela. Člověk se při čtení vašich "mouder" zasměje! Do písmen zhmotněná lidská hloupost, malost, zbabělost, nenávist. Bože, kam až se dá klesnout. Rusové říkají: "Mysleli jsme, že už hlouběji klesnout nelze a vtom někdo zespoda zaklepal"... 

Opouštíme kemp Bělaja Rus v Alupce, který nám byl dobrým zázemím 3 noci. Vlastně jsme sem jezdili jen přespat a měli tu odložené věci. Pro tento účel je to asi ideální místo pro šetřivce, jako jsme my. Vše tu jakž takž funguje, sprchy, sociálky (záchody turecké), vybavená kuchyňka, chatičky s ledničkou, pračka, myčka aut). Na krymských plážích a v kempech jsou hojně a volně k použití jednoduché "mangaly" (мангал - gril). Stačí mít dřevěné uhlí (všude ho nabízejí), jehly a maso a můžete šašlikovat do aleluja. Lidé to plnou měrou využívají, nikde mangaly nezahálely. Mám pocit, že v kufru každého ruského auta se najde pytel uhlí a jehly. Zde info o šašlik (шашлык) a tady stručný a jasný přehled o ruské kuchyni. Je tam také info o "kvasu", o kterém jsem psal minule a který jsem upíjel z pětilitrovky ve druhé polovině "expedice". Také o šašliku, o tradičních ruských polévkách...

Zdálo se mi, že kemp vznikl z ubytoven dělníků, kteří stavěli a nedostavěli velký hotel v sousedství, ale asi to jen budí takový dojem. V kempu nelze postavit stany, není pro ně místo, je to asfaltové parkoviště, unimobuňky a pak už stráň k moři. Na pláž se ale přímo z kempu nelze dostat a okolo je to daleko. Tedy opravdu jen přespávací kemp pro celodenní výpady do okolí. A tam je co objevovat, ať vyrazíte kterýmkoli směrem.
Kemp byl plně obsazen, my jsme díky Alence měli tip v předstihu a telefonicky jsme si rezervovali jediné dvě volné chatičky.
Kemp v Alupce je také typu "nostalgie", ale víc připomíná "nekonečné provizorium". Myslím, že za 5 let už ho tam nenajdete, buldozer ho shrábne a bude nový. Nám ale udělal dobrou službu za minimální cenu. Platili jsme 350 rublů (asi 130 Kč) za osobu a noc. Odkaz na stránku kempu je v prvním odstavci, tady skočíte rovnou na fotogalerii.

Odjíždíme z kempu, aniž bychom využili zdejší myčku aut. Váhal jsem, nechtěl jsem dělat ostudu s naší zaprášenou Ladičkou, ale udělal jsem dobře. Zkoušku "blátem" a brodění má teprve před sebou.

Jedeme do hor "Děmerdži" a já se těším, protože jsem viděl videa a vím, jak vypadá "Údolí duchů". Zbytek výpravy to neví a tak se moc netěší, únava a lenivost dělají své. Dnes to nebude o šatičkách a zmrzlinách, ale o pohybu!

Inspirativní videa s Údolím duchů (ušetříte čas přehráváním dvojnásobnou rychlostí):


Projeli jsme okrajem Alušty (zítra tu máme druhé rande s Alenkou) a odbočujeme od moře, směr Simferopol. Tudy jezdí nejdelší trolejbusová linka světa Jalta - Simferopol, 96 km! Ale já jsem úplně zapomněl, že v Angarském sedle je památník československému trolejbusu "Škoda" a do sedla jsem nedojel, odbočili jsme o necelých 5 km dřív. To mě mrzí, chtěl jsem vzdát poctu našemu výrobku, který se tady těšil velké oblibě.

Poprvé jsem se dověděl o trolejbusu z videa Olega a Olega (YT kanál Krym udivljajet), když po tůře v horách Děmerdži odpočívali přímo pod škodováckým znakem

Převezeno více jak 20 milionů cestujících, rok výroby 1972, najeto 1,9 milionu km

Když jsem jimi jezdil, neuvědomoval jsem si, jak jsou krásné
Angarskij pereval a v něm pomník československým trolejbusům


Odbočujeme na Lavandu (Levandule) a tady se ptám na koňské farmě jednoho dědečka, kudy je nejlépe jít do Doliny duchů. Prý máme dojet až do vesnice Lučistoje, tam doleva a dojet do místa, kde budou stát "vaziki". Děkuji a cestou k autu přemýšlím, co jsou "vaziki". Mám to a jsem na sebe pyšný: jsou to "uaziki" (dědeček neměl zuby) a tedy auta vyrobená v UAZ (Uljanovský automobilový závod). Jedeme tam, na jedničku zdoláváme ostré stoupání, parkujeme na hranici převrácení. Hurá do hor.
Cestou z Lavandy do Lučistoje poprvé dobře vidíme Kateřinu II. Velikou (Kateřina II. Veliká, 1729 - 1796), teď ještě Maličkou.

Děmerdži, Dolina duchů, Kateřina II., hora Alenga

Více se otevírá pohled do Doliny duchů

Už tušíte, kde je Kateřina II.? Půjdeme se k ní podívat.


Toto je vchod do Doliny duchů, ale my jsme díky navigaci dědečka od koní a jeho "vazikům" parkovali ve výhodnějším místě, přímo pod údolím (víc vpravo a výš), screen z YT videa

Nástup do Doliny, přemisťujeme se "indiánským pochodem a během" neboli osvědčenou formou "běžecké turistiky"

Asi v polovině stoupání údolím je dobré odbočit vpravo a vyjít z lesa na tuto polanu. Tady se naše výprava nechtíc rozdělila, já jsem strašně zuřil a dodnes se dohadujeme, jestli jsem se ztratil já nebo oni. Tehdy jsem plamennou diskusi ukončil tím, že skupina se nikdy nesmí trhnout od svého velitele a velitelem jsem já (a musím vás pochválit, vybrali jste dobře...)

První místo krásných výhledů

Děmerdži, Dolina duchů. Chvilkami jsem si připadal jako na slovenském Súlově, některá místečka ho vzdáleně připomínají.

Pravda, pod Súlovem není moře

Dolina duchů, běžecká turistika

Pořád se mi zdálo, že mi ta skalka nad děvčaty, běžícími po "Sluneční polaně" něco připomíná a až teď, v lednu 2019, mi to docvaklo: to je Strážce Věčnosti! Znám ho z polských Bystřických hor (Góry Bystrzyckie, Strażnik Wieczności). To musíte vidět! (zdroj foto a info o Strážci Věčnosti)



Kateřina II. Veliká, teď už veliká

Kdo bude první na vrcholu Alenga (1 193 m)? Dole u moře Alušta, vpravo nahoře hora Medvěd (Míše leží na břiše a pije z moře, pod Medvědem leží tábor Artek)











Vrcholové plato Alengy

Alenga 1 193 m

Na vršku to fučelo

Rozhled z Alengy k SV, hory Děmerdži by chtělo někdy projít

Alenga je jen takový první strážný vrcholek v Jižním Děmerdži, hory pak pokračují a v nadmořské výšce 1 200 m lze putovat dál asi 30 km

Hory a moře, ideální krymská kombinace

Verča nedala jinak, musel jsem ji vyfotit. Hned se mi vybavila jedna fotka ze slovenského Súlova, hned ji vyhrabu





Pozor! To není Krym a Dolina duchů, ale Súlov, rok 2015

Slovenský Súlov je nádherný a kdo ho nezná, bude překvapen. Zde Skalní brána. Jako motivaci k výletu na Súlov si dovolím připojit ještě pár fotek:

Súlov, Slovenská republika

Súlov, Slovenská republika, Súlovský hrad

Súlov, Slovenská republika
Zpět na Krym. Optimální zkratkou sbíháme od Kateřiny II. Veliké direttissimou do vesničky Lučistoje.

 Neodpustím si info, že v Dolině duchů se v roce 1966 natáčel dnes už kultovní sovětský film "Kavkazskaja plennica" (Ukradená nevěsta). Místní cestovky nabízejí prohlídku míst, kde se film odehrává. Pro zájemce dám do rozšiřujícího učiva pěkné video, ve kterém jsou ukázky z filmu a místa v Dolině duchů. Mám takový mlhavý dojem, že film byl za dávných časů k vidění i u nás.

Kousek od auta, na okraji Lučistého, je pramen vynikající ledové vody. Sedí u něho stařenka a prodává kytice levandule. Bereme vodu do lahví a lijeme si ji i za krk, abychom se zchladili. Povídáme s babičkou, kradmo si ji prohlížím a získávám pocit, že v mládí si povídala s Kateřinou II. Říká, že voda z pramene prodlužuje život...
Koupili jsme levanduli a ta nám provoní auto ve zbytku dní na Krymu. Postupně se bude rozpadat až bude úplně všude.

Od Vasilije mám tip na kemp v Malorečenskoje, jedeme tam. Cesta skýtá nádherné pohledy na moře i do hor. "Támhle jsme před chvilkou utíkali!"

Kemp jsme našli, zazvonili u brány, přišel pán, vůbec se netvářil nadšeně, že jsme přijeli, říká, že má plno a že na dvě noci stejně nebere (minimum je prý týden). Docela překvápko. Po návratu domů jsem si kemp našel na internetu. Třeba byste měli větší štěstí, vypadá to na dobré místo, proto přidávám odkaz.
Kemp U džokera, případně hledat: уджокера.рф

V mapě je blízko kemp v Rybačje, jedeme tam. Na kraji Malorečenského stojí Kostel - maják sv. Nikolaje (muzeum mořských katastrof). Zapadá slunce, fotím. Už mají zavřeno.

Kostel - maják sv. Nikolaj, muzeum mořských katastrof











Kemp v Rybačje je takový kemp - nekemp. Platí se tu symbolická cena za symbolický pocit, že jste v kempu. Občas teče voda a jsou tu špinavé turecké záchody, jinak vlastně nic. Ale lidí je tu plno, našli jsme místa pro stan, autem se k němu ale nedalo dojet. Zajímavá kamínková pláž. Vlny jdou šikmo ke břehu. V Rybačje plno stánků s občerstvením a restaurací. Noční život v plném proudu, i my jsme se stali jeho součástí. S Verčou jsme si dali k půlnoční večeři "plov" a já si potvrzuji, že je to vlastně naše rizoto.
Jestli bude kemp v Rybačje za pět let vypadat stejně, pak to znamená, že něco není v pořádku. Tak se "okupanti" snažte!

Rozšiřující učivo:
Kde se natáčel film "Kavkazskaja plennica", první část je o Dolině duchů a druhá o Aj-Petri, kde se také natáčelo (závěrečná honička):

Dolinou duchů na seznamovských mapách vede cyklotrasa. Pokud rádi nosíte kolo na rameně nebo metáte kozelce do propasti, pak je to trasa právě pro vás. Ostatním ji jednoznačně nedoporučuji, je to nesmysl.

Cyklotrasa Dolinou duchů, ale i ta jihovýchodně od ní, je nesmysl. Nenechte se nachytat. (zdroj: Seznam Mapy)

Více o Kostelu - majáku sv. Nikolaje je ve videu od 11:15 do 12:55, pak pokračuje info o rekonstruovaném Arteku a dál už video asi znáte (paláce Krymu, začátek videa Krymský most, Kerč):

Případně ještě videa o Děmerdži a Dolině duchů:

A pro zájemce ještě pár obrázků ze slovenského Súlova, který pro vás může být tréninkem na Dolinu duchů, kterou mi hodně připomíná (z roku 2001, foto Ďouba):









23 komentářů :

  1. Hory pěkné, ale obdivuji ženskou část vaší výpravy. Úplně si představuji jak by se tvářily ty moje, kdybych jim připravil takový výšlap :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, máš príma rodinu zvyklou držet při sobě, sportovat, milovat přírodu a nebát se samostatně myslet. To jsou dnes velké dary.
      Měli bz vás dávat za vzor správně české moderní rodiny.

      Kalous -zvaný Tullamor z Bechyně, Lansádlová, Němcová, Gazdík, Rakušan, zvěrokleštič Bělobrádek a celá ta banda kolem pražské havlérky se uchlastají k smrti, popukají vzteky, zalknou v americké zadnici.

      Ale vám předpovídám velkou budoucnost!

      Leo

      Vymazat
    2. Leošu,
      zatím to vypadá, že se zalkneš a popukáš vzteky ty. Vzpamatuj se.

      Vymazat
    3. 22:27,
      Leo Tv, ano souhlasím, ale ne velkou budoucnost na Krymu v Moskvě ani v České republice, nýbrž za velkou pro NR (soukromý editorský mejdan pro návštěvníky, slova V.D.), nepřátelskou louží? To vám garantuji! Zeptejte se Ď., kdy se tam chystají, pochopitelně ve smyslu, poznej svého nepřítele?

      Štefan

      Vymazat
  2. Pane Ďoubalíku, nenechte se odradit. Čekám na Krymský most.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě něco k těm, co se jim nelíbí reportáže z Krymu.
    Nikdo je nenutí se tady koukat a tu svou ameriku mají
    ve všech tele. Dokonce i Hitlera. Ten je na obrazovkách
    denně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je to Největší Árijec, že jo ... proč bych měl denně čumět na nějaký východní mongolce?

      Vymazat
  4. Vidite, ze Rusak nepohrdne ani 60 let starym trolejbusem. Tam se proste zastavil cas ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč by měl pohrdat strojem, který tak dlouho a spolehlivě sloužil? V takovém případě je snad uznalost k práci šikovných Čechů namístě.
      Bohužel export takovýchto dodávek už se asi konat nikdy nebude. Možná až vychladneme, tak jim budeme moci znovu dodávat sýry a pastičky na myši. Pokud se aspoň s tímto na jejich trhu ještě uchytíme. V průmyslových dodávkách možná bude na německých výrobcích sem tam nějaká součástka "Made in Czech republic".

      Vymazat
    2. Spíš Made in Protektora Böhmen und Mähren.

      Vymazat
    3. Vy dva pitomci 22:19 a 22:29, víte úplná hovno, přestaňte žvanit kraviny a špinit naši úspěšnou zem

      https://www.skoda.cz/skoda-electric-znovu-uspela-v-rumunsku/

      https://www.skoda.cz/skoda-transportation-predstavila-prvni-tramvaj-pro-nemecke-mesto-chemnitz/

      https://www.skoda.cz/skodovacke-tramvaje-zacaly-v-turecku-vozit-prvni-cestujici/

      https://www.skoda.cz/rekordni-zakazka-skoda-electric-doda-trolejbusy-do-rigy-za-2-6-miliardy-korun/

      Vymazat
    4. Momentálně úspěšný Protektorát.

      Vymazat
    5. 22:48

      Do Rumunska nedodá tramvaje Škoda, ale španělsko-polská společnost Solaris Bus & Coach. Škoda do nich dodá elektroinstalaci.
      http://www.autocarpro.in/news-international/solaris-sells-50-trolley-buses-in-romania-for-rs-217-crore-40508

      Ostatně velká část dnešní výroby spočívá v instalaci elektrické výbavy do karosérií jiných výrobců.

      Přitom se jedná vesměs o zakázky v řádu maximálně desítek kusů. Do SSSR však od nás putovaly tisíce různých dopravních prostředků. Např. jen v článku zmiňovaných trolejbusů Škoda 9Tr bylo do SSSR vyvezeno přes 4500 kusů. Další stovky do jiných evropských i mimoevropských zemí.
      Vy chcete takto masivní produkci srovnámat se současnou minivýrobou, z části navíc postavenou na přestavbách od jiných výrobců?

      Přesto je samozřejmě fajn, že obrovský areál plzeňské Škody je dnes opět aspoň částečně využíván a co já vím, třeba se někdy i obnoví jeho dřívější význam. I když vyjma pracovních příležitostí z toho naše země už asi velký prospěch mít nebude, protože tak jako ostatní provozy, i Škoda Transportation odvádí zisky do zahraničí. Konkrétně její současný vlastník PPF do daňového ráje v Nizozemí.

      Vymazat
    6. 9:03
      Do SSSR putovaly tisíce různých dopravních prostředků, za které jsme ale dostali suché z nosu!!! A tak to bylo s celým našim slavným vývozem do rozvojových spřátelených zemí.
      O tom, že výrobky byly hlavně v 80. letech technicky zastaralé, poruchové a v konkurenci západních výrobků nekonkurenceschopné se ani nebudu zmiňovat.

      Vymazat
    7. 10:15
      To jsme tedy asi museli být nejbohatší zemí na světě, když jsme si mohli dovolit vyvážet zboží za stamiliardy a dostávat za to "suché z nosu", že? Jak to ti komunisté dělali? Kde jsou ta tajná ložiska nejryzejšího zlata a ropy, kterými jsme to vše financovali a dotovali svět?
      Vy vypadáte jako opravdu dokonale zasvěcený odborník, nestyďte se za to. Zmiňujte se a rozepište se prosím co nejdetailněji o té doslova prehistorické zastaralosti, absolutní nekonkurenceschopnosti a zoufalé poruchovosti našich výrobků(které jsou jakousi nevysvětlitelnou záhadou zhusta dodnes používané).

      Vymazat
    8. 10:49

      No sám povězte, proč, když jsme tolik moc skvělých výrobků vyráběli a vyváželi, tak v našich obchodech bylo úplné hovno, nekupovalo se ale "shánělo" po známostech pod pultem, proč naše země trpěla chronickým nedostatkem deviz, proč jsme v roce 1989 nebyli Švýcarskem atd.

      Jo, i na Kubě stále používají americké automobily 70 let!!! staré automobily. Z nouze ctnost.

      Vymazat
    9. 11:59 motá dvě věci dohromady: výrobu a obchod/zásobování.

      Vymazat
    10. 14:54
      :-D
      Takže ta výroba končila na dně Macochy, když nebyla v obchodech, nebo co jste tím moudrem chtěl říct?

      Vymazat
    11. 11:59
      Co má společného průmyslová výroba s nějakým vaším "hovnem" v obchodě? Kolik tramvají a Tater na skladě by podle vás mělo být v každé vesnické sámošce?

      Pokud je používání starých strojů ctnoistí z nouze, chcete tím říct, že za celých 30(slovy třicet!) let jsme se v nastoleném kapitalismu neposunuli nikam a proto vídáme na kolejích 50 leté lokomotivy, v ulicích 60 leté tramvaje, nebo na stavbách padesátiletá nákladní auta? Vážně? Jak je to možné?

      Rád bych vás znovu požádal o co nejdetailnější analýzu té doslova prehistorické zastaralosti, absolutní nekonkurenceschopnosti a zoufalé poruchovosti našich výrobků(které jsou jakousi nevysvětlitelnou záhadou zhusta dodnes používané). Pěkně prosím, věřím že jedině vy na to máte.

      A rovněž znovu žádám o vysvětlení, jak jsme si mohli dovolit, podle vás, vyvážet zboží za stamiliardy a dostávat za to "suché z nosu".

      Předem moc a moc děkuji za jistě vysoce promyšlené, ba přímo převratné pojednání.

      Vymazat
    12. 14:47
      "50 leté lokomotivy, 60leté tramvaje..."
      Vidím, že trpíte halucinacemi, proto diskuse s vámi nemá žádný smysl a ukončují ji.
      Musíte mít dost těžký život s vaším vnímáním reality.

      Vymazat
    13. 23:03

      Např.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_240
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3

      Doufal jse, že si s vámu užiju ještě hodně legrace. Nevzdávejte to, prosím. Vidím ve vás veliký potenciál.

      Vymazat
  5. Jo zas pěkné fotky z Krymu a Slovenska škoda že už nejsme ČSR.

    OdpovědětVymazat
  6. no veď na Slovensko môžte kedykoľvek, a netreba ísť cez Warszavu - okľukou - podobné skaly sú v Zádielskej doline - napr. skala Ihla

    OdpovědětVymazat