Reklama

čtvrtek 28. března 2019

Učitelé v černém: Peníze ve školství užírají neziskovky a nesmyslné projekty


Ivan David
28. 3. 2019
Členství v EU dává českým studentům možnost poznat školství i život v jiných zemích. Výměnné pobyty a společné projekty škol z různých států jsou pro vzdělávání přínosem. Kromě nich jsou však z fondů EU financovány i extrémně problematické projekty, u nichž lze při komplexním posouzení dopadů zjistit, že užírají státní peníze, které pak chybí na platy učitelů. Příkladem je inkluze, která již několik let devastuje české školství. Kvůli jejímu financování ze státního rozpočtu nemá vláda peníze na zvýšení platů učitelů, kteří dnes ve svůj sváteční den šli do školy v černém. Na znamení smutku nad stavem školství. Na školy se však právě valí další pohroma ve formě projektů mediální výchovy.


Školství je spolu se zdravotnictvím vždy první „na ráně“, když se vláda rozhodne provádět rozpočtové škrty. Učitelé stejně jako lékaři to těžce pocítili ve svých peněženkách už při prvním Balíčku úsporných opatření, který v roce 1996 realizovala vláda premiéra Václava Klause (tehdy ODS). Zmrazení platů a zvýšení přímé vyučovací povinnosti, které provedl tehdejší ministr školství Ivan Pilip (tehdy ODS) znamenalo, že učitelé „odskákali“ rozpočtové škrty ze všech profesí nejvíc. Ekonomice to nijak nepomohlo. Spíš naopak. V roce 1997 se Klausova vláda rozpadla. Po ní na půl roku nastoupila úřednická vláda premiéra Josefa Tošovského v niž byl ministrem financí bývalý „hlavní ořezávač“ českého školství Ivan Pilip. A na financích se choval stejně jako na školství, což paradoxně velmi negativně dopadlo právě na resort, z něhož přišel. Během doby prvních vládních úspor byly postupně zrušeny finanční toky na pořízení a obnovu školního vybavení a pomůcek. Výrazně osekány byly i investice do modernizace a prostých oprav škol.

Když v roce 1998 nastupovala menšinová vláda premiéra Miloše Zemana (tehdy ČSSD), v níž jsem byl ministrem zdravotnictví, kolega Eduard Zeman (tehdy ČSSD) přebíral resort školství ve velmi vybydleném stavu. Vzhledem k rozpočtovým omezením, které si za toleranci Zemanovy vlády vynutila opozičně smluvní ODS, byli členové vlády nuceni při záchranných pracích v resortech volit mezi různými prioritami. Kolega Eda Zeman se stejně jako já na zdravotnictví rozhodl investovat do lidí. Během 4 let fungování vlády premiéra Miloše Zemana vzrostly platy učitelů o 32%. Obnova materiálního vybavení měla následovat. Tuto strategii jsme zvolili proto, že nové budovy škol nebo nové vybavení bez učitelů jsou stejně k ničemu, jako nové budovy nemocnic nebo nové přístroje bez zdravotního personálu.

Voliči toto a další rozhodnutí ocenili tak, že ČSSD v roce 2002 přesvědčivě vyhrála volby do Sněmovny. Spolu s komunisty disponovala 111 poslaneckými mandáty, takže by se v dalším volebním období nemusela opírat o pravici a nechat si svazovat ruce v otázkách výdajů na školství i zdravotnictví. Miloš Zeman však pod nátlakem antizemanovců v ČSSD odešel do důchodu a většinu členů úspěšné vlády, kterou premiér na začátku označoval jako vládu sebevrahů, nahradil Špidlův Grossův a Buzkové výběr - druhá garnitura sociálních demokratů. Premiérem se stal Vladimír Špidla (ČSSD), který rychle podlehl tlaku tehdejšího prezidenta Václava Havla a vládu s většinou jednoho hlasu sestavil s lidovci a Unií svobody. Ve funkci ministra školství nahradila učitele Eduarda Zemana právnička Petra Buzková (ČSSD). Sociální demokraté, kteří byli v pravolevé vládě sice početně nejsilnější stranou, v rozpočtových a daňových otázkách zcela ustupovali tlaku lidovců a unionistů, které zajímalo především snižování daní z příjmů nejbohatším. A kvůli této vládní „prioritě“ opět nastoupilo období rozpočtových úspor. Jako první je opět odnesli učitelé a zdravotníci. Buzková se o platy učitelů moc neprala. A podle tohoto to také vypadalo.

Během jejího úřadování se v květnu 2004 ČR stala členem EU. A tím pádem dostala možnost čerpat peníze z fondů EU. Rozpočtová pravidla EU však neumožňují přidělené peníze použít na platy učitelů. Peníze lze z fondů čerpat pouze na projekty. Členský stát si však nemůže volně vybrat, na jaké projekty. Pravidla Evropská komise v Bruselu. Členský stát si sice může podle pravidel z Bruselu napsat svoje programy. Jejich obsah však rovněž podléhá souhlasu Bruselu. V době vstupu ČR do EU byla pravidla stanovena podle předchozího Víceletého fiskálního rámce. ČR na tom nemohla nic změnit. Mohla peníze buď vzít a utratit na účely, které stanovili eurokraté, nebo nechat být. Tým kolem exministryně Buzkové se rozhodl peníze vzít a část jich použil na financování projektů, z nichž později vzešla státní maturita.

Už tento první příklad měl být pro stát varováním, že peníze z Bruselu nejsou vždy požehnáním. Jednotná státní maturita pro všechny typy škol je už ve své podstatě nesmysl. Není možné chtít, aby žáci odborných škol, kteří polovinu vyučovací doby tráví praxi, skládali zkoušky z češtiny, matematiky a cizího jazyka na stejné úrovni jako studenti gymnázií, kteří mají v těchto předmětech dvojnásobnou hodinovou dotaci. Kvůli tomu, že na projekt byly použity evropské peníze, však ČR tento nesmysl zavedla do zákona. A po vypršení dotací z evropských fondů jej začala financovat z českého státního rozpočtu. Výroba jednotných zkoušek, tisk státních formulářů a zřízení vyhodnocovacího pracoviště CERMAT stály stát mnoho miliard.

Projekt se ukázal jako extrémně problematický. Hned během prvního roku se ukázalo, že přináší víc problémů než užitku. Školství se kvůli němu poprvé v historii ocitlo na pranýři úspěšných žalob u správních soudů. V jednotných testech byla řada chyb, které se neúspěšným maturantům dařilo ve velkém napadat soudními žalobami. Ministerstvo školství mělo „z ostudy kabát“. V normálním provozu by projekt, který se v praxi ukázal být takto závadným, byl okamžitě zastaven. Ve státní sféře nejpozději do roka, což je doba schvalování příslušné novely zákona. V tomto případě ministerstvo poprvé stálo před dilematem, jestli projekt zastavit a vrátit do Bruselu peníze, které na státní maturity čerpalo, nebo pokračovat.

Vedení ministerstva se rozhodlo špatně. MŠMT se pokusilo z gruntu špatný projekt opravit a pokračovat v něm. V praxi se ukázalo, že státní maturity jsou neopravitelné, protože jde o principiálně špatný nápad. Problémy se v nich táhnou řadu let. Naštvaní jsou studenti, jejich rodiče a nejvíc učitelé, kteří jsou v první linii, která čelí výhradám. A to řada učitelů jen mlhavě tuší, že kvůli tomu paskvilu, který stát platí jako plnění podmínky udržitelností - stanovené v Bruselu, mají nižší platy. Na začátku čerpal CERMAT a na něj napojené neziskovky zhruba 2 miliardy korun z eurofondů na pilotní projekty. Aby je stát nemusel vracet, tak projekt spustil ve velkém a celostátně. V součtu už náklady násobě překročily původní příspěvek z Bruselu. Různé statistiky hovoří o 8 až 12 miliardách korun. I tyto peníze dnes chybí učitelům na platech.

Kdyby šlo o jedinou chybu a stát se z ní poučil a nikdy už se nic podobného neopakovalo, tak by se dalo říci, že chybami se učí nejen člověk, ale i systém. Ale nepoučil se. Z chyb se stal systém.

Po odchodu vlády ČSSD+KDU-ČSL+US v roce 2006 nastoupila napřed menšinová vláda ODS a po několika měsících koaliční vláda ODS+KDU-ČSL+SZ. Premiérem obou vlád byl Mirek Topolánek. Hlavním cílem, který si jeho vláda vytkla, bylo zavedení rovné daně. Což se jí v poněkud deformované podobě zdařilo. Velmi bohatým se hodně snížily daně z příjmů. Všem – a tudíž i nemocnicím a školám, se hodně zvýšila DPH. Politika rozpočtových škrtů byla ještě přitvrzena. Mezi prvními to opět pocítili na svých výplatách zdravotníci a učitelé. Školám stát přestal valorizovat normativ. A přitom jim v důsledku zvýšení DPH prudce vzrostly výdaje na běžný provoz. Odnesli to na platech jako vždy učitelé. V té době byla ministryní školství zelená Dana Kuchtová. Jako první přišla z myšlenkou nahradit rozpočtové výpadky způsobené škrty ministra financí Miroslava Kalouska (tehdy KDU-ČSL dnes TOP 09) penězi z evropských fondů. Školskou veřejnost vyzvala k masivnímu předkládání projektů. V té době se rozjela řada úspěšných školních výměn a společných programů.

Někteří učitelé si na projektech mohli přivydělat. Systémové řešení to však rozhodně není. Jednak se peníze z odměn za práci na grantech nedostaly ke všem učitelům, hlavně však mnohem více peněz než u učitelů skončilo na účtech nevládních neziskových organizací. V té době byla náměstkyní ministryně školství dnešní předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčníková Šimáčková. Z pozice náměstkyně se jí podařilo vyjednat možnost čerpat evropské peníze na projekty inkluze. Na účtech neziskovek, které se do projektů zapojily, skončily více než 2 miliardy korun.

Strana Zelených, za niž byla Laurenčíková náměstkyní, se po dalších volbách už do Sněmovny ani do vlády nedostala. Vliv neziskovek, které se na projektech „napakovaly“, však na ministerstvu pokračoval. A pokračuje dodnes. Po Zelených se v další vládě premiéra Petra Nečase (ODS) vystřídali hned 4 ministři – Miroslava Kopicová (ODS), Josef Dobeš (VV), dnešní předseda ODS Petr Fiala a v úřednické vládě Petr Štys. Za žádného z nich nedošlo k podstatnému zvýšení platů učitelů. Kvůli zmražení objemu peněz na platy ve veřejné sféře, které prosadil ministr financí Miroslav Kalousek. Peníze k neziskovkám však nerušeně a v neztenčené míře tekly dál.

Řada projektů, které napáchaly mnoho škod – mimo jiné inkluze - by nikdy nebyla spuštěna, kdyby nebyly financovány ve svých počátcích z evropských fondů. Normálním procesem schvalování ve vládě a následně ve Sněmovně by nikdy nemohly projít. Nebo by byly při nejbližších úsporných opatřeních zrušeny jako zbytečné.

Po vládách ODS přišla v roce 2014 znovu k moci ČSSD. Ministr školství a původní profesí učitel Marcel Chládek (ČSSD) si sice dokázal zpočátku na tehdejším ministrovi financí Andreji Babišovi (ANO) prosadit peníze na 4,2% zvýšení platů učitelů. To však ani zdaleka nekompenzovalo pokles reálné výše mezd, k němž před tím došlo. Navíc byl záhy odejit. Na jeho místo nastoupila právnička Kateřina Valachová (ČSSD), která prosadila plošné zavedení inkluze ve školství. Navíc bez řádného finančního zajištění. Kritizoval jsem to ZDE. Vláda původně odhadovala, že inkluze bude stát 2 miliardy ročně. Ze státního rozpočtu na ni dala jen miliardu. Na zbytek se na jednotlivých školách museli učitelé složit na úkor svých platů. Během dalších let se ukázalo, o jak drahý projekt jde. Roční výdaje na inkluzi se postupně vyšplhaly na 7 miliard. Tyto peníze samozřejmě chybí na platech. Vůbec se nedivím, že kantoři dnes na den učitelů šli do škol v černém.

Inkluze způsobila ve školství katastrofální „rozval“. Mnoho kantorů kvůli ní utíká ze školství. A když zvážíme, že inkluze přidává učitelům zbytečnou administrativní práci, zhoršuje atmosféru v hodinách a ještě požírá peníze na platy učitelů, tak dojdeme jednoznačně k závěru, že by bylo rozumné ji zrušit. Mnohem lepší by bylo ty 2 miliardy, které ní získaly neziskovky do Bruselu vrátit, než v pokračovat nesmyslném projektu, který školství ničí. Jenže to by neziskovky přivedlo k bankrotu. Což by nebyla žádná škoda. Jejich zástupci však sedí ve většině rozhodovacích komisí na ministerstvech, které přidělují z peněz EU další granty. A proto to nikdy nepřipustí. O politice už dávno nerozhoduje český volič ani jeho volený zástupce, ale nikým nevolení úředníci a členové komisí. Některé projekty, které schvalují, jsou zadarmo drahé, protože posléze působí obrovské škody. To je příklad nejen inkluze ve školství, ale i projektů právě rozjížděné mediální výchovy. Nyní ji platí EU, ale za pár let ji bude financovat stát. A pro učitele peníze opět nebudou.

(Autor byl ministrem zdravotnictví v letech 1998 – 1999  a 1998 – 2002 byl poslancem Poslanecké sněmovny. Nyní je lídrem kandidátky SPD ve volbách do Evropského parlamentu.)

68 komentářů :

  1. Docela neradostné čtení ...,
    ještě, že to ANO má na své nálepce cosi o tom, že bude líp!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi jste na chvilinku nedával pozor...

      Už bylo!

      Vymazat
    2. Pane Opluštil jako černý humor dobré. Opravdu by to chtělo ziskovky zrušit a vrátit se k normálnímu školství.

      Vymazat
    3. Jsem J. Janda z eropských hodnot,povídá ta osoba. A do tabule se zabodl nůž na 3 prsty hluboko...

      Vymazat
  2. No, já když slyším svou vnučku, co za ptákoviny (např. ve vlastivědě), na ní požadují, tak bych ty černé kantory a kantorky s chutí nakopl do jejich černého pozadí. V.J.Horák

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. Ubožáku, mám Tě na háku!V.J.Horák

      Vymazat
    3. Když děti MŠ z Chrudimi jedou do Švédska učit tamní děti hrát kuličky. Nedělejte to. Pak stojí u maturitních zkoušek a 20% jich nezvládá. A ministr Plaga nic nedělá. Peníze jsou vyhazovány na p..oviny a vybavení škol je zaostalé. Učitelé za své peníze kupují papír do školky, aby děti měli na co kreslit. Máme tu svobodu a demokracii, co se slibovala před 30 léty? … Učitelé jsou v černém, to je jejich jediné, na co se zmohou.

      Vymazat
    4. 21:12 No, já když slyším svou vnučku...., tak bych ty černé kantory a kantorky s chutí nakopl do jejich černého pozadí. V.J.Horák - Taky mne stejné
      chutě občas přepadly (obzvláště po schůzce SRPŠ). ALE...! Nemá na tom protestu v černém svůj malý(?) podíl i MUDr.David, tím, že tenkrát hodil flintu do žita? Vždyť i nás učili "různé" kantoři a kantorky. A jak jsme skvělí! sck
      nás

      Vymazat
    5. Ty blbečku 11:17
      co jako máš na mysli slovy " MUDr.David ...tenkrát hodil flintu do žita!"? ???

      Vymazat
    6. 11:47 "Ty blbečku 11:17
      co jako máš na mysli slovy " MUDr.David ...tenkrát hodil flintu do žita!"? ???" - "..Miloš Zeman však pod nátlakem antizemanovců v ČSSD odešel do důchodu"(!) V této větě pan doktor přepisuje dějiny, aby nemusel přiznat, že nebyl jenom bezmocný ministr, nýbrž že jako člen vlády s
      jinými názory, je měl v převratné době projevit!
      Mimochodem: máte-li svoji verzi Zemanova "odchodu
      do důchodu", sem s ní! P.S. Můžete kldně začít Ty
      blbečku, když Vám to tak jde líp! sck

      Vymazat
  3. Jak komu. Babišovi už líp je. Za tu dobu co je ve vládě se jeho majetek zvětšil o 40 miliard.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kalousek se Zaorálkem nám pomůžou a když se k nim přidá Sobotka, to bude ráj..

      Vymazat
    2. Takže máš důkazy,že A.Babiš přišel k těm penězům nezákonně !!

      Vymazat
    3. Zákony si nechávají psát a schvalovat Babišové.

      Vymazat
  4. Mě o 1O tisíc a také mám radost. V.J.Horák

    OdpovědětVymazat
  5. Pane doktore, až budete v Bruselu, podáte připomínku písemnou na třech nebo čtyřech řádcích v češtině a budete si myslet, že se zbytek parlamentu z vašeho jistě pravdivého rozboru posere a začnou hlavami bušit do lavic a bědovat, co nám to udělali. Ani si vás nevšimnou. Na volné mluvení z místa na plenárním zasedání vycvičen nejste, jak to uměl Farage z GB. Neuděláte více politické práce tady na NR?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neprijde vam rozumnejsi,kdyz tam budou lide,kteri se evidentne zajimaji?Zatim tam totiz byli jen ti,ktere zajimal tak maximalne jejich plat

      Vymazat
    2. I Farage mohl mluvit maximálně minutu, jsk jste si jistě všiml. Jeho projevjistě vidělo více než těch 20-25 000 lidí, kteří nahlížejí denně na Novou republiku. O věcech, které dobře znám dokážu mluvit bez papíru i poněkud déle. Vliv jednoho poslance může být větší než 1/720, zejména pronikne-li jeho projev mimo jednací sál. V Nové republice mohu pokračovat, a to s informacemi z provní ruky.

      Vymazat
    3. 23:41 Samozřejmě správný přístup. Když bude někdo stát v koutě, jako by nebyl.

      Vymazat
  6. Co učitelským brání udělat si potřebné papíry, rekvalifikovat se, a .... řídit lokomotivy, tramvaje/šaliny-), autobusy, trolejbusy, kamiony po celé Evropě,... mít normální dovolenou jako ostatní pracující..., DÁT SE NALEJT a s tím, co si říká Armáda ČR, poznávat spousty zajímavých destinací v (_!_)(_!_) světa; NEBO JÍT HLÍDAT OBJEKTY MAJETNĚJŠÍCH K AGENTUŘÁM ... VE SLUŠIVÝCH SEXY ČERNÝCH UNIFORMÁCH?

    I jiné profese by chtěly více peněz za méně práce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy chcete blbe deti?

      Vymazat
    2. To je neuvěřitelná odpověď! Hloupost holt kvete i tady- na NR!

      Vymazat
    3. 23.30 a 00.02

      23.30 Máte učitelku v rodině? Nebojte se, děti možná přesto blbé nebudou. Zatím školství produkuje, proti 50. a 60. letům minulého století, katastrofu.

      VZ 00.02: Tak tu nekvěťte, paní učitelko/pane učiteli.

      Vymazat
    4. Zkusil jste svou "myslenku" nekdy dotahnout do konce?Co se stane,kdyz vsichni spatne honorovani zkusi svou sanci jinde?....Bud neprezijeme a nebo dalsi generace skonci na stromech...Takze vic myslet by to obcas chtelo

      Vymazat
    5. Mnoho mladých učitelů možnost jít kamkoliv jen ne do školství využilo. Dnes již nemá kdo učit. Když nevidíte nic jiného pozitivního na práci učitelů, tak Vám aspoň pohlídají Vaše nevychovaná děcka, aby mohli oba rodiče pracovat.

      Jinak si dovoluji upozornit na fakt, že úroveň školství upadá. Ze škol odchází nepoužitelné bytosti, ale není to vina učitelů. Je to vina systému, který je nesprávně nastaven. Jednou spláčeme nad výdělkem, ale to již bude pozdě. Naše elity si platí učitele pro své děti a platí je velmi dobře, protože vědí, že vzdělání je základ budoucí prosperity.

      Vymazat
  7. Výborná úvaha!
    Ale ti, kterých se týká (od P.Buzkové po K.Valachovou)
    ji s přehledem přehlédnou.
    A také budovy tzv.zvláštních škol již jsou v majetku někoho jiného, než MŠMT.

    OdpovědětVymazat
  8. Jak to čtu, je třeba odstranit Babiše a jak to říkají piráti, přijmout par desítek tisíc imigrantů a zlikvidovat zem plnou hlupáků. Proč by blbci měli mít svou vlastní zem.

    OdpovědětVymazat
  9. Jednotnou maturitu považuji za rozumnou věc. Není důvod, aby měla maturitu každá uklízečka; naopak by maturita měla garantovat určitou úroveň. Jinak je to bezcenný cár papíru.

    U Cermatu mě také příjemně překvapila velmi dobrá úroveň přijímaček, kde se testuje schopnost myslet, aplikovat postupy a řešit problémy (oproti tradičnímu: "našprtejte se hromadu definic a vzorečků").

    Jinak s p. Davidem (bohužel) musím souhlasit, peníze EU jsou vynakládány spíš na destrukci školství :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Problémů má české školství na mraky. Nejzávažnější je, že se "zapomnělo", že kráčí vždy, ať si cokoli může kdokoli namlouvat, o VÝCHOVNO-vzdělávací systém. V tom je učitel ústřední postavou a hned za ním druhotné dopady školské struktury, vazeb a procesů, které krom přenosu informací působí i výchovně tím, jak se to páchá. O to ale nyní nejde.
      K problematickým věcem patří i jednotnost maturit, tak spoléhání se na testy.
      Kdysi byla jednotná témata (ČJ, RJ) rovněž, hodnocení ale zůstalo na škole, resp. učilišti, takže akceptování úrovně v oboru mělo prostor. Téma se vyhlásilo rozhlasem, což stálo pár korun, dnes stojí rozvoz materiálů desítky milionů. Dobrý kšeft.
      Diskuse o matice je příklad blbosti. Je to podmínka nutná, nikoli ovšem dostačující, pro dosažení určité kvality myšlení. Takové, kterou očekáváme od vysokoškoláků. Tj. na gymplech, což je přípravka pro VŠ, by měla být matura z matiky povinná. Na jiných SŠ jak kde (řadě techniků se vyplatí), na SOU ale proč?
      Jinak ale nějaký prazáklad vědomostí by se měl žádat a bez jeho 100-procentního splnění maturu nedat. Pár základních informací člověk potřebuje celý život, společnost (veřejná správa, média, část veřejnosti) spoléhá, že je dotyčný má, aby nenaskočil na každou blbost, aby se nedal manipulovat, aby znal základní souvislosti, posloupnosti, aby rozlišil podstatné od vedlejšího, aby měl v několika nejdůležitějších oborech alespoň pár pevných záchytných bodů. Aby nemusel znovu a znovu objevovat Ameriku a vynalézat kolo.
      Smrsknout zkoušky na testy je další z blbostí. Testovými otázkami a příklady určitě lze zjistit dobře znalost jednotlivostí, ale zjistit seriózně pochopení souvislostí, celku, smyslu, tvořivosti, inteligence, nemluvě o výchovné stránce výuky - to sotva, resp. to ani nelze. Na to je třeba složitější zadání s volností řešení a na závěr ústní pohovor.
      Škola nám dá hodně, nevzpomínáme kupodivu ale na vzorečky, schémata, termíny, pravidla, nýbrž na učitele. Vzdělávání není o rozdání knížek, skript, sylabů, o mailování zadání a odpovědí, o rozhovoru přes monitor počítač. Je o lidském kontaktu, s jeho klady i zápory, o verbální i neverbální komunikaci, o vyučovací hodině i o přestávkách, o řádu a jeho ne/dodržování. Vzdělávání je kontinuální, provázaný proces povinností a možností, učení a praktikování atd., který nelze svázat jednotnými maturami a testy.
      KR

      Vymazat
    2. Divíme se, že školství je tam, kde je? Já ne, když ho vedla bývalá ministryně Valachová, která jen žvaní a moudro se ztratí. Může dělat poslankyni? Já si myslím, že ne. Je to kopie Hany Marvanové, na co šáhne, tam se nedaří.

      Vymazat
    3. JEDNOTNÁ MATURITA NEEXISTUJE
      vždycky je to maturita na nějaké konkrétní škole (třeba PORG), resp. na konkrétním typu školy (gymnásium, průmyslovka, učňák)

      Vymazat
  10. Dnes jsem byl zaneprázdněn, rodinnou a nestíhám, vyjádřím se zítra. Neplačte dočkáte se přátelé!

    Kancléř (čekatel).

    Ps. Vydrž prťka, vydrž!

    OdpovědětVymazat
  11. Do školství bych nevrazil ani kačku dokud by se nezanalyzovalo kolik škol je zde vlastně zapotřebí. Kolik vysokých a středních škol, kolik nesmyslných oborů se na těchto školách vyučuje. Dokud by nebyl vyhotoven forenzní audit o užitečnosti oborů jako je kupříkladu egyptologie a desítek jiných neupotřebitelných oborů by školství nedostalo ani vindru, je to černá díra kde jdou prachy jen na učitelské profesorské platy, nikoli do vzdělávání. Být učitelem je poslání že, alespoň se to vždy tak nazývalo že.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...být hloupý je od přírody zakódováno v genech, že?!!

      Vymazat
    2. Pro (6:55)
      K čemu vlastně jsou mocniny a odmocniny, derivace, integrály, rovnice - vždy na spočítání výplaty a nákupu stačí sčítání a násobilka, že?
      K čemu se učit, jak to bylo dříve a jinde, když nás čeká jen budoucnost, že?
      K čemu znát slony a velryby, když za barákem neběhají a v rybníku neplavou, viďte?
      K čemu se učit o struktuře atomů, když atom a molekulu ještě nikdo na vlastní oči neviděl, no proč?

      K čemu bylo chození pana (6:55) do školy, když toho zrovna moc nepochopil?

      Proto, že každému je třeba dát šanci, že pokud e má někdo zaskvět nebo znemožnit - tak je nejlépe, když to udělá sám. Je správné nabídnout přitom radu a pomoc, ti první je rádi přijmou, aby stoupali rychleji, výš, lépe, ti druzí jen zviditelní svoji hloupost.
      KR

      Vymazat
    3. Hele ty rádoby intelektuále který si myslí že sežral veškerou moudrost, kam jsi to dotáhl ty a kam Albert Einstein. Tomu rovněž nebylo od přírody dáno že. Dnes je již jisté že se tobě nebo do tvé rodiny narodí zrovna takový debil který bude potřebovat asistenta ve škole aby jsi si i ty nepřipadal jako debil chááá. Doufám že nejsi robot a to co jsem ti napsal pochopíš cháááá

      Vymazat
    4. Pro "cháááá":
      Domnívám se, že dostatečně svými příspěvky zde dokazujete, že nejste ani rádoby intelektuál, natož intelektuál, ale ani dost inteligentní. Žel, k smíchu ani posměšku to není.
      KR

      Vymazat
    5. KR + Ivo Lazarovi- nekamenujte 6:55. V mnohém má pravdu. Nejde o jeho nešťastný příměr "egyptologie" ale o systém školství. Na reorganizaci školství on, ani mnozí z nás nemáme, jen cítíme "někde chyby a omyly" předešlého i současného školství, které bývá nejzranitelnější poplatností každé změně režimu. Tak kdo bude mít právo ne "házet kameny" ale i ambici přispět názorem, jaké školství by si představoval?

      Vymazat
  12. Dříve brali učitelé stejně jako uklízečky a panečku jaké se zde zrodily kapacity jejich zásluhou že ? Tak že v penězích to asi není, nebo jestli si chtějí vydělat mohou jít makat do Škoda Auto k pasu jako tisíce jiných občanů ČR že. Myslím že ruce mají zrovna tak jednu pravou a jednu levou a né obě levé že.

    OdpovědětVymazat
  13. Učit a léčit lidi je POSLÁNÍ.
    Ten který zvolí kantořinu a medicínu jako ZASMĚSTNÁNÍ kvůli "prestiži", tak VŽDY bude nespokojen s ohodnocením! "Srdcaři" upřednostňují výsledky své práce před financemi.

    To je celý problém, přístup člověka, zákony to nevyřeší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslání? V kapitalismu? Tak na to bych opravdu nespoléhal.

      Vymazat
    2. 8.23 Posláním v kapitalismu je hrabat zlato a moc. Zlato je moc, a moc je zlato. Nejméně 5779 let to platí nepřetržitě bez ohledu na společensko-ekonomickou formaci, ale jenom někteří to včas, včetně know how, předají svým potomkům - včetně deseticentu do začátku.

      Vymazat
    3. To je asi překlep, ne? Neměl jste na mysli: Učit je k POSRÁNÍ? :-)

      Vymazat
    4. Abych nebyl špatně pochopen, já přeji každému hodně ale hodně korunek stejně tak jako si to přeje asi každý, snad až na wokoholiky ti prachy nepotřebují ti chodí do pracovního procesu ze závislosti, asi stejně jako lobbisté nejsou korupčníci že. Mě jde o to že i ti učitelé tvrdili vznešeně že to své povolání mají jako své poslání. A dnes se z nich stali prostí vyděrači státní kasy. Nikdo jim přeci nebrání jít makat někam k pasu, to že má někdo diplom není žádná gumáška že by měl pobírat od státu nekřesťanské prachy proti zbytku obyvatelstva. Učit celý život děti AEIOU a chtít od státu nadstandardní gáži je si myslím hodně velký ústřel. Když dnes nepotřebuje mít učitel ani pajďák tak vlastně je ten pajďák k ničemu že cháááá

      Vymazat
  14. MUDr. David
    rozebral stav současného školství přímo do detailu.

    Prostý občan, který nahlíží na inkluzi a platy učitelů tak
    nějak zvenku, neboť je ovlivněn Politbyrem ČT pro výrobu veřejného mínění, nahlíží na téma asi takto :

    Školství řídí Ministerstvo školství, to je řízeno z Bruselu.
    Inkluze přišla direktivně z Bruselu a jména politiků s ní spojená pouze vykonala, co bylo nařízeno.
    (V Německu ji mají taky a drží hubu a krok.)

    Učitelé na středních a vysokých školách si na své platy obvykle nijak neztěžují, hořekují především ti, kteří učí na základních školách.
    Vyučují 4 - 5 vyučovacích hodin denně, k tomu častá ředitelská volna s prodloužením státních svátků, nehledě na téměř dva měsíce placené dovolené.
    Neznám žádnou jinou profesi,
    která je tak dobře placena v poměru k odvedené práci.

    Závěr:
    Učitelé, především ti na základních školách, jsou placeni
    více než dobře. Mohou to přece zkusit i jinde, ale je to stále těžší, že ano...
    Dostat se do nějaké NGO, nebo teplého místečka, kde by se nemuseli otravovat s "těmi fakany.." to chce vlivné známosti...
    "Teď si od těch odporných fakanů na dva měsíce odpočinu,"
    prohlásila v mém doslechu 35letá dcera mé sousedky koncem června minulého roku.
    A to prosím učí prvňáčky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já učím na střední škole a stěžuju si - ne třeba na svůj, ale na platy obecně. Jinak trotlíci, kteří nerozeznají přímou a nepřímou pracovní dobu, by se měli napít vody, než něco napíšou. Ostatně - co vám brání vystudovat pedák - je to přece hračka - a jít se válet? Špatné známky? Fakt, že potřebujete uživit rodinu?

      Vymazat
    2. Paní Maříková, OPRAVDU VĚŘÍTE, ŽE JINÉ PROFESE NEPOTŘEBUJÍ PŘÍPRAVU - v "nepřímé pracovní době"?

      Každý nepotřebuje uhýbat reálnému životu a celoživotně se před ním skrývat za školní vrata. Ostatně co pro změnu VÁM bránilo naučit se létat, a pilotovat třeba Boeing 737 MAX po celém světě? Navíc za slušný plat... nebo pracovat na řízení leteckého provozu - ale to je náročnější, než pedák!

      Vymazat
    3. Tak ty jsi to popsal přesně tak jak tomu je ve skutečnosti, s tím se nedá v žádném případě polemizovat.

      Vymazat
    4. Ještě bych dodal co brání paní Maříkové se dovzdělat kupříkladu na automechanika a tu toho svého miláčka si opravit sama aby nemusela vydávat ze svého rozpočtu nemalé finanční prostředky na jeho údržbu. Takové povýšenecké kecy že by si mohl někdo zvýšit své vzdělání aby nemusel makat rukama jsou ubohé. Kdo by potom makal na ty placené ze státní kasy, učitelé by to asi nebyli že.

      Vymazat
  15. Školství je velmi důležité, protože vychovává další generace. Jenže na školách v současné době působí spousta škodlivých neziskovek, které dětem a mládeži vymývají mozky. Zajímavé je, že frekvence jejich působení se v poslední době výrazně zvýšila. U syna na střední škole už v posledním roce agitovali i politicky - koho mají a nemají jako prvovoliči volit (tedy volte Piráty, ale hlavně nevolte "extremisty"), proběhla i masírka ve stylu "přemluv dědka - bábu" - tedy aby mládež poučila i prarodiče a rodiče, koho volit a hlavně koho ne. Dále během tohoto roku u nich na škole proběhla přednáška o bělošském rasismu a v neposlední řadě i přednáška na téma "mediální gramotnost", kde jim byla coby nejkvalitnější média předvedena ČT a Bakalovy HN. Naopak, byli varováni před "dezinformačními" médii. K partnerům poslední neziskovky, která synovu školu navštívila, patří např. ČT a ministerstvo školství, neziskovku doporučovala na jejich stránkách mimo jiné i Šojdrová, importérka vousatých sirotků.
    Nemyslíte, že by bylo zapotřebí školy odpolitizovat a především neziskovkám zcela zakázat jejich působení na nich? Nesvědčí vše výše uvedené o tom, že je zde zcela jasná snaha odchovat celou generaci neomarxistů, sluníčkářů a anarchistů???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Existuje jediná ochrana, a to poučit svoje děti, že jim ve škole lžou a že učitelé to dělají ze strachu. Zároveň nesmí na sebe upozorňovat zbytečným nesouhlasem. Je to blbé, ale co se dá jiného dělat proti zákeřné mašinérií.

      Vymazat
    2. Zkuste podat podnět ke školní inspekci. Politická agitace na školách je snad zakázána, tyto školy tedy porušují zákon. Pan ředitel(ka) a jeho zástupce je možná člen nebo příznivec nějaké strany.

      Myslím, že tohle je velká chyba rodičů všeobecně. Kvůli známkám a různých pitomostem si chodí do školy stěžovat a politické vymývání mozků jim nevadí? Hrozná hloupost.

      Vymazat
    3. 10:21
      Můžete říct, o jakou školu nebo školy se jedná?

      Vymazat
  16. Ano, peníze do školství se scvrkávají již cestou na ředitelský stůl a pak i z něj. Samozřejmě také takovými "výdobytky doby", jako je "inkluze" v situaci, kdy jsme měli nadstandardně proti jiným zemím vybudován systém speciální pedagogiky, který zaručoval vysokou míru rehabilitace postižených dětí a jejich návrat k užitečnosti celé společnosti. A neziskovky? Nemám nic proti jejich práci, nechť je dobrovolná a placená jejich aktéry, nikoliv daňovými poplatníky. Stejnou představu bych měl i o nadacích, že je vydržují zakladatelé, tak tomu bylo vždy v minulosti, dnes je to výborný "džob" pro její funkcionáře, takže na nadační činnost - až co zbude, pokud něco zbude!

    OdpovědětVymazat
  17. 11:00 Máte pravdu, ale problém je, že většina lidí svoje děti nepoučí (možná ani nic o tomto působení neziskovek na školách neví), takže potom se nelze divit, že je to mezi mladými samý volič Pirátů a sluníčkář.

    OdpovědětVymazat
  18. Chtěl bych tímto poděkovat administrátorovi za smazání ubohého sprosťáka z 21:14. V.J.Horák

    OdpovědětVymazat
  19. Naše penízky se kutálejí bez kontroly kamsi a pak není na podporu rodin s dětmi, na důchodce či podporu socialně slabších. Tam kam stát investuje, má zodpovědně kontrolovat na co.

    OdpovědětVymazat
  20. Možná jsme se měli inspirovat v 1.republice, kde se vyžadovala politická neangažovanost v armádě, policii, žel nevím jak to bylo u učitelstva a určítě nebyla 1.republika nedemokratická.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím Vás, jen nehledat inspiraci v 1. Repoblice, to bychom se vrátili, ale my už tam vlastně jsme, do "pravěku". Kdy horník na severu pracoval na 1 kg rýže, celou jednu dvanáctihodinovou směnu a v Praze inkasoval vypečený advokát 1.600,-Kč za 1 hodinu lhaní před soudem!

      Vymazat
  21. Pane 15:41 - Těch 1600 kč už je po zdanění a zaplacení pojištění. ¨Jinak je základ 2 tisíce Kč/hod. Myslím si, že by to měli žádat především lékaři v nemocnicích, pak by jich bylo dost, lidé by nečekali nekonečně na lékařskou péči a operace. A jinak - polovinu soukromých ordinací můžete s klidem zrušit, to se na zdraví občanů projeví jen dobře. A možná pak bude i dost lékařů do nemocnic, odkud lékaři prchají - v soukromí vydělají dvoj trojnásobek, nemusí dvakrát nic umět a nemají žádná rizika, své průšvihy vždy včas hodí na krk nemocnicím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedej Bůh, aby pak lékaři pracovalí s takovou intenzitou jako právníci, jednak by se nedohodli na vaší diagnóze a slepé střevo by operoval i 7 let.

      Vymazat
  22. Inkluze, mandelinka bramborová našeho školství
    Problémů ve školství není málo, a i ty se společným vzděláním existují. Jejich příčinou však není inkluze, jak se nám snaží podsouvat její odpůrci, upozorňuje Stanislav Štech
    http://denikreferendum.cz/clanek/29338-inkluze-mandelinka-bramborova-naseho-skolstvi

    OdpovědětVymazat
  23. J. W. ... to je blbý, to se bude líbit...

    OdpovědětVymazat
  24. A pak jsou ředitelský kofři, který vedou celou školu do prvomájového průvodu proti globálnímu oteplování.

    OdpovědětVymazat
  25. Mnoho postřehů je dobrých, ale "maturita" pane Davide musí být jen jedna! Jinak to není maturita - může být výuční nebo závěrečná zkouška, nebo jiný glejt, ale ne Maturita.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostý souhlas,ale pak by se mělo vyučovat podle celostátních učebnic a osnov,ne že každá škola učí jinak a zkoušky završí státní maturita vymyšlená někde v zákulisí.

      Vymazat
    2. 11:20 Nevím, proč by maturita měla být totožná ve všech typech středních škol. Stejně jako si student vybírá doplňkové předměty, ze kterých maturuje, může si každá škola vybrat témata pro jejich odvětví specifická. Jen určité množství témat by mělo být předepsáno celostátně.

      Vymazat