Reklama

.

.

neděle 14. července 2019

Kvůli neúspěšným studentům chtějí politici zrušit maturitu z matematiky. Co dávat maturitní vysvědčení jen oproti kolku? A řidičák? Zbroják?

Tomáš Vyoral
14.7.2019      iPrima
Vláda má dostat na stůl poslanecký návrh z dílny Pirátské strany, pod který se podepsali i experti na problematiku školství z ODS, KDU-ČSL a TOP 09, jehož cílem je radikálně změnit maturitní zkoušky. Zejména z toho důvodu, že maturitu z matematiky, která má být od roku 2022 povinná, mnoho studentů nezvládlo. Logika některých je vskutku „turbulentní“. Aneb „nepovedlo se nám zvednout vzdělanost studentů na úroveň maturity, přizpůsobíme úroveň maturity studentům. A maturitní vysvědčení budou „školští experti“ posílat mailem oproti okolkované žádosti, ne?


„Politici zvažují zrušit u maturit matematiku. Kvůli neúspěšným studentům,“ hlásá titulek z minulého týdne na serveru iDnes.

„Jedná se o reakci na současný stav. Letos si matematiku vybralo v jarním termínu 14 700 maturantů, neuspělo jich 3 290. Od roku 2022 má být povinná prakticky pro všechny obory maturita z matematiky i cizího jazyka. Dá se předpokládat, že kolem 20 tisíc žáků skončí neúspěšně, a tomu bychom chtěli předejít,“ uvedl pirátský poslanec Lukáš Bartoň.

Statistiku je třeba udržovat fajnou. I realitě navzdory

Nehodlám polemizovat o úrovni oné státní maturitní zkoušky z matematiky, ani pozitivech či negativech státních maturit jako takových. Ale jde mi o princip, který pirátský poslanec nastínil a s nímž zřejmě řada lidí souzní – minimálně tedy spolustraníci a jejich „experti“. Tedy že chtějí zrušením povinné maturity z matematiky předejít výraznější neúspěšnosti absolventů. Tedy papírově a statisticky problém nevznikne. Že reálně ano? Vem to čert, data jsou data.

Přitom nás řada samotných politiků běžně svými „výkony“ bezpečně přesvědčuje o tom, že by si nějaký matematický kurz zasloužili taky. Z našich daní. Nebudou si vzdělání, které je ku prospěchu nám všem, přece platit ze svých.

Zbrojní nebo pilotní průkaz taky neudělá každý. Co s tím?

Nicméně využil bych geniality piráta Bartoně a jeho stranických soudruhů k několika analogiím, které by zcela bezpochyby pomohly k vyšší absolventské úspěšnosti studentů nejrůznějších oborů a dovedností.

Relativně vysoká neúspěšnost je u písemných testů i praktických zkoušek na zbrojní, řidičský nebo pilotní průkaz. Myslím, že by pomohlo je rovněž zrušit.

Medici, pokud vím, mají zase docela problém se zkouškami z anatomie, zrušení by jistě uvítali. Podobně to mají stavaři se statikou. My na ekonomce na fakultě financí a účetnictví odpadávali právě na účetnictví, daních nebo financích podniku. Nešlo by se taky přimluvit za příští generace studentů?

36 komentářů :

  1. s poslaneckým návrhem souhlasím,, matika mi vcelku šla, nematurovala jsem z ní, vystudov ala jsem normální obor na VŠ /řádná kulturologir nebo kousek z jiného oboru/ podle mne lidé potřebují počty v běžném životě, ne matematiku a to, jak se dnes počty učí na prvním stupni ZŠ v zájmu ulehčení naučení je prostě nemožné.

    zatím, jsem jinde než ve škole se nepotřebovala vypořádat s iracionálními čísly a dokonce jsem ani nemusela nic příšerného narýsovat a pak vypočíst obsah, žiju si a to zvesesla, i bez toho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co taková /řádná kulturologir-ka dělá užitečnýho???

      Vymazat
    2. Jen ať se mladí trochu snaží. I tak rok od roku klesá úroveň vystudovaných středoškoláků.

      Vymazat
    3. 11:10 Čo tak ešte k tomu nahradiť v miestnostiach, kde prebiehajú maturitné skúšky, ručičkové hodiny a nahradiť ich digitálnymi, ako u anglánov? Tam tiež už väčšina mladých nepozná, koľká bije a dokážu akurát tak rozpoznať digitálne čísla, a to predsa nejde, aby boli pri maturite frustrovaní, že nevedia, koľko času im ešte ostáva, že?

      Vymazat
    4. Súhlas s "haf". Matiku zrušiť. Ako technika ma pri štúdiu na VŠ prenasledovala v každom predmete.
      Ako ľahko by sa dimenzovali mosty a všelijaké iné
      konštrukcie, keby tej blbej matiky nebolo toľko.
      Namiesto nej nám mohli odprednášať niečo o kultúre stavieb a ich dopade na spoločnosť na blízkom východe a v Antarktíde.

      Vymazat
    5. Re (11:10):
      Ale matematika není jen nástrojem pro technické či přírodovědní výpočty!
      Ta v dětech a mládeži formuje schopnost abstraktního myšlení, jeho přesnost (důslednost) a logiku! ...
      Snad i vy časem dozrajete k takovému poznání.

      Vymazat
    6. Buď chceme být národem vzdělaným,nebochceme
      mezi primitivy.

      Vymazat
    7. Děvenka zlatá, - matika jí nešla, příspěvek plný chyb ... Řekl bych, že to dobře ilustruje úroveň školství.
      Četl jsem sci-fi, ve které se obhajovaly vysokoškolské diplomy z umývání nádobí nebo z uklízení. Brzo už to nebude žádná fikce.

      Vymazat
  2. Matematika rozvíjí schopnost logiky analýzy, bez ní se stáváme hlupáky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostý souhlas.Matematika se prolíná se všemy obory lidského dění.Ten kdo to nevnímá je úplně mimo realitu.
      Všechny politiky a pavědce kteří tvrdí opak okamžitě propustit ze státních institucí!Jsou podplaceni nebo už změněni západním školstvím jež produkuce nevzdělance s tituly ! Matematika byla a je základ všeh znalostí a logickýh dovwednosí.

      Vymazat
    2. Ti, co se snaží matematiku vytěsnit ze všeobecné vzdělanosti to všechno vědí, jde přece o debilizaci společnosti.

      Vymazat
  3. Výborný článek; na druhé straně ten názorově monolitní politický blok, odporující matematice u maturity by byl jistě hojně podpořen ve volbách. Qui bono? A.Š.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cesi jsou narod altruistu(*) a stacilo, aby jeden politik poslal slozenky na statni dluh a nasledne postrasil "Reckem" a naivni volici se jenom hrnuli. Ta inteligentnejsi cast si pak vsimla, ze nasi oligarchove umi rozkrast vic, nez lide staci usetrit, tak uz pak jeho volebni vysledek nebyl tak vysoky. Jinak by to nase zeme asi ekonomicky neprezila.

      (*) - altruisticke uvazovani je problemem demokracie u nas. Demokracie totiz predpoklada, ze lide budou zit realne zivoty a budou se snazit si zivot usporadat tak, aby se jim zilo co nejlepe a samozrejme ten nejsilnejsi a nejzivotaschopnejsi proud pak vitezi. Je to jako v prirode. Proto odvedeni pozornosti volicu na "dobro" pro nejake fiktivni postavy (nasi potomci), povazuji za faul na demokracii.

      Vymazat
  4. Když národ hloupne, tak nezbývá nic jiného než snižovat nároky. Výhodou ovšem je neustále stoupající počet vysokoškolsky vzdělaných lidí. V čekárně u lékaře se pak můžete dočíst, že MUDr žádá pacienty, aby si vyply mobilní telefony. Nakonec on už ten písemný projev zvládá málokdo,takže nakonec asi odstraníme vše, co by naše drahé maturanty mohlo obtěžovat, iritovat a pod..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Re (12:38):
      Souhlas!
      ---
      p.s. jen pro drobné upřesnění, Kostěji:
      správně je - MUDr. žádá pacienty, aby si (TI pacienti) vypnuli mobilní telefony. ...

      Vymazat
    2. Tu hrubku napsal ten MUDr, já to jenom pro ilustraci opsal.

      Vymazat
    3. pan F.O. nepochopil, ale už ví a to je dobře

      Vymazat
    4. Re (16:53 a 21:19):
      Ano, nepochopil jsem, že by snad mohlo být až tak.
      Omlouvám se!

      Vymazat
  5. No, nakonec, ostatní maturitní předměty, podle informací z ČT, dopadly i hůř než matika. Tak co zrušit i ty ostatní? Na to, abysme sloužili cizincům nepotřebujeme zase tak moc vědět. A pak budeme "sluňýčkově štastný".
    Piráti jsou skoro puberťáci odrostlí u počítačů. Můžou mít i nějaké to "současné" vzdělání, které jim jen zatemňuje mozek.

    OdpovědětVymazat
  6. Piráti jsou Sorosovi odchovanci,centrálu mají v Holansku.
    http://svobodnenoviny.eu/soros-se-vmesuje-do-demokracii-eu-tim-ze-financuje-levicove-skupiny-a-media-to-oznacuji-za-nezavisly-aktivismus/

    OdpovědětVymazat
  7. Diskuse o vzdělání jsou těžce poznamenány tím, že každý chodil do školy. To se v tomto případě týká matematiky. Jedni matematiku u maturity nechtějí, protože by propadlíků byla spousta, druzí naopak chtějí, protože matematika je důležitá. Obě strany mají pravdu. Potíž je v tom, že ani jedna nenabízí v rámci její tradiční výuky řešení. Matematika by u maturity rozhodně chybět neměla. Ale jiná než je ta v současnosti na školách praktikovaná. Známý matematik v jejím případě hovoří o "imitaci výkonu učitele". Matematika je jednak předmět nutný k mnoha odbornostem, jednak předmět důležitý i pro ty, kteří ji odborně budou využívat nanejvýš v podobě kupeckých počtů, ale budou ji potřebovat k myšlení o všem, co jim život přináší. Matematika je totiž také filosofie. Tedy maturita z matematiky rozhodně ano, ale ve dvou stejně důležitých podobách: pro odborníky a pro laiky. I odborníci však musí znát i její filosofický obsah.

    OdpovědětVymazat
  8. Himmler požadoval, aby otroci z východu uměli počítat jen do 500 a znali dopravní značky ("aby nám nepadali pod kola"). K. H. Frank řekl protekzorátnímu ministrovi, který ho žádal o znovu otevření vysokých škol: "Jestli vyhrají spojenci, tak vám je otevřou. Jestli vxhrajeme my, tak je nebudete potřebovat." Ale my si, jak koukám vystačíme sami. Se svými nácky Piráty a spol.

    OdpovědětVymazat
  9. Himmler požadoval, aby otroci z východu uměli počítat jen do 500 a znali dopravní značky ("aby nám nepadali pod kola"). K. H. Frank řekl protekzorátnímu ministrovi, který ho žádal o znovu otevření vysokých škol: "Jestli vyhrají spojenci, tak vám je otevřou. Jestli vxhrajeme my, tak je nebudete potřebovat." Ale my si, jak koukám vystačíme sami. Se svými nácky Piráty a spol.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. strč si Himmlera kam chceš, pust si akademika Klesova nebo Saveljeva.
      To žádnej demagog s pejzama neokecá.

      Vymazat
  10. podle neurologa S. Saveljeva, v současnosti asi největší kapacity v oblasti zkoumání stavby, vývoje a funkce mozku (nejen lidského), primáti se dokáží na chytrém telefonu naučit a pak neomylně vyhledávat obrázky oblíbené potravy a pouštět si video s milovanou samicí.
    Dnešní žák zákl. školy při jakékoliv příležitosti sáhne po tlačítku téhož telefonu, aby se nemusel učit násobilku, vzorce nebo fyzikální pravidla a zákony.
    Nic si nepamatuje, nechápe souvislosti ani vztahy ve světě kolem sebe.
    Tvrdit o něm a jeho vrstevnících, že jsou generací debilů, je urážkou Forresta Gampa.
    doporučuji všem sledovat analýzy lidského chování a jednání a vliv potlačování pudů v mezilidských vztazích.
    Je to nepřekonatelná parodie na lidskou "genialitu"!!!
    jsou tam stovky videí a nemá to chybu.
    Př.:
    https://www.youtube.com/watch?v=EpX7bVeUVug

    https://www.youtube.com/watch?v=UNQGa6tXxKE&t=3s

    OdpovědětVymazat
  11. takhle matematika ano, ale stejný přístup, stejné osnovy. Můj syn má ve škole kreténskou metodu Hejného a krní. Musíme jej učit sami, k čemu to je? Obecně ano, ale jak říkám, zkoušeky musí být výsledkem jednotné výuky. Nemohu měřít podle jednoho metru při tisících přístupů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jako nedosáhnete jednotnou úroveň učitelů ani žáků, nejsou nutné jednotné osnovy ani metody. Důležité jsou testy, zkoušky, maturita ale také jsou to jen orientační síta. Co třeba se držet zavedené pojmologie, testy (IQ), zkoušky (přijetí kamkoliv) a maturitu jako ukončení středoškolského vzdělání. Tedy práh školní soustavy bez vy jímek a bez nároku ani podmínky příjetí na VŠ! Talenty a génia se hledají jinak.

      Vymazat
    2. PS. možná bych maturitní vysvědčení doplnil "průvodním listem", slovním hodnocením absolventa.

      Vymazat
    3. 22.24
      Je dobře, že na doučování máte znalosti.
      Moje zkušenost je, že na to všichni rodiče nemají. Mám ukončené technické vzdělání a také ekonomické. Proto jsem v mnoha případech pomohl dětem, kterým hrozilo vyučování ve "zvláštní škole" doučit matematiku. Nejsem učitelem, ale nechápu, jak učí děti, kteří to nepochopí, o čem je matematika. V jiném případě se rodiče podivili, že jsem vzal jejich syna na procházku, celkem asi 6 km, a on pochopil co je násobilka a bez problému jim odřříkal malou násobilku. V lázních K. Studánka neuspěla pacientka při maturitě z matematiky na ekonomické škole, tak jsem jí vysvětlil, včem dělá chybu a přišlo mi poděkování, že vše co jsem jí vysvětlil prošlo a opravu udělala.
      V závěru: Učitelé by se měli více věnovat těm, kteří princip matematiky nepochopili. Jinak návrh piráta nepodpořím, protože pochopení matematiky a její použití potřebuje mnoho profesí. "Jinak pirát by měl pravdu, protože kecání o ničem, matematiku nepotřebuje".

      Vymazat
    4. vážený pane Povolny, testy IQ kudrnáči v USA zrušili před dvěmi pětiletkami, neboť selekce, kterou těmito testy prováděla USA administrativa způsobila jediné, lidé, kteří převyšovali inteligencí test byli zahnáni společně s Forrestem Gampem do nádvorních paret a skladů supermarketů!!!
      USA pak třicet roků "nakupovali" mozky z Číny a zemí východního bloku, kde selekci "mozků" neprováděli stupidní manažeři!!!!
      Dnes USA testy IQ zakázali a jejich rektální alpinisté je u nás zavádějí!!!
      Poslechněte si akademika S. SAVELJEVA a pak svěsíte vocas a vrátíte se do jeskyně.
      šalom

      Vymazat
    5. Karle 17:02- nemohu s Vámi nesouhlasit. Jednak jsem test uvedl jako nejnižší úroveň průzkumu vědomostí a příkladem hloupě navodil Vaši reakci. Nejvyšší formu výuky a zpětné vazby uvádí "bezejmenný" nad Vámi, osobní přístup, což v miliardové společnosti není možné a tím musíme tolerovat rozdíly a závidět si, že žijeme v té vzdělanější části. Hezký den, lépe večer.
      PS-vzdělanost ještě ovšem nedělá Člověka. To dělení na mozek a srdce(duši) má něco do sebe ač jsem ateista.

      Vymazat
    6. soudruhu P., nechte si to na schůzi náboženské obce

      Vymazat
    7. 20:38- jsem rád, že jste můj soudruh, ateisté nemají svoji náboženskou obec. Možná pobyt mimo, možná zbrklost čtení Vám neumožnilo pochopit, že s Vámi souhlasím! Ostatní je věc výkladu a diskuze, zdravím.

      Vymazat
  12. Cílem je udržet co nejvíc mladých na školách, protože jinak by stát místo přídavků na děti musel vyplácet podporu v nezaměstnanosti. A to jsou miliardy navíc.

    OdpovědětVymazat
  13. To se dalo čekat. Nové šlechtě dospívají potomci a ukazuje se, že to jsou stejní idioti jako rodiče. Holt dnes už asi nestačí pár tisíc za falešnou maturitu jako v divokých devadesátkách

    OdpovědětVymazat