Reklama

.

.

neděle 21. července 2019

L-39 Albatros. Grandiózní úspěch socialistického Československa a dodnes spolehlivý válečník (VIDEO)

Geo
21.7.2019  Eurasia24
Po sedmačtyřiceti letech ukončil vojenskou službu na českém území legendární letoun Aero L-39 původní řady. Ve světě však stále létají stovky těchto letounů, bojují v severní Africe i na Blízkém východě a na základě zdařilé konstrukce byli postaveni i následovníci Albatrosu, které čekají další dlouhé roky služby.

Cvičný proudový letoun Aero L-39 Albatros vznikal v Československu v šedesátých letech pod vedením šéfkonstruktéra Jana Vlčka, první letouny byly operačně způsobilé na začátku sedmdesátých let minulého století. Od té doby bylo vyrobeno bezmála tři tisíce kusů těchto letadel, které dodnes slouží téměř ve třiceti zemích na čtyřech kontinentech.

Albatrosy, ač primárně cvičné stroje, vyzbrojené neřízenou municí se také aktivně účastní bojů proti teroristům v Sýrii a v Západem rozvrácené Libyi je nasazuje letectvo „Vlády národní jednoty“. Jeden z Albatrosů se Libyjské národní armádě generála Haftara nedávno podařilo sestřelit, pravděpodobně s použitím protivzdušného komplexu Pancir, dodaného ze Spojených arabských emirátů.

V českém letectvu byly letos v červnu poslední letouny původní série L-39 nahrazeny cvičnými modifikacemi bitevního letounu Alca, typy L-159T1/T2. I tato nová letadla využívají jako základu původní konstrukce a aerodynamické koncepce vzniklé v československých konstrukčních kancelářích.

Obdobně to platí o „Albatrosu nové generace“, letounu L-39NG, který však doznal výraznějších konstrukčních úprav – mj. dostal nově vyvinuté „mokré“ křídlo a v konstrukci letounu jsou široce využity moderní kompozitní materiály.

L-39NG však zcela jistě nenaváže na doslova globální rozšíření původního Albatrosu. Nové letouny čelí přímé konkurenci italského M-345 s nadnárodním koncernem Leonardo za zády, a tak projektu pomáhají držet rentabilitu spíše objednávky od společností zaměřených na výcvik.

A ještě jednou skutečností se „Albatros nové generace“ nevyrovná svému předchůdci: zastoupením domácích technologií. Například i tuzemské vystřelovací sedadlo VS-2 bylo nahrazeno britským Martin Baker Mk. 16.

Přitom úspěšný vývoj vystřelovací sedačky původního záchranného systému VS1-BRI, stejně jako dalších součástí letounu i celé nadčasové konstrukce, byl kolosálním úspěchem socialistického hospodářství, dokladem tehdejší kvality technického školství a vysoké technologické úrovně průmyslu v Československu. V době zrození VS1-BRI bylo Československo jednou z pouhých pěti zemí světa, které zvládly vývoj a výrobu záchranných systémů této kategorie pro proudová letadla.

Neméně obdivuhodná je z dnešního pohledu organizace masové výroby Albatrosů a také oprav a údržby letounů v mnoha zemích světa, včetně těch, kde bylo třeba vybudovat potřebnou infrastrukturu – s trochou nadsázky – na písku nebo pralesní zeleni.

A ještě na konci 80. let nechybělo mnoho k tomu, aby československý průmysl zvládl sám masovou výrobu dvouproudového motoru. Jednalo se o pohonnou jednotku DV-2, vyvinutou ve spolupráci sovětské konstrukční kanceláře Ivčenko-Progress a strojíren ZVL Považská Bystrica. Jeden z prototypů byl na konci 80. let kompletně vyroben v ČSSR, čímž jsme se – opět – dostali mezi „elitní klub“ nemnoha zemí schopných zcela samostatně produkovat tyto technologicky mimořádně složité agregáty.

DV-2 se dostal do pár kusů modernizovaných L-39MS. Stavu, kdy by Československo disponovalo většinou klíčových technologií včetně motoru a mohlo spustit masovou výrobu těchto vyspělých letadel, však zabránil listopad 1989.

Po rozpadu východního bloku a dodání exportních variant do Egypta a Tuniska program nadějného letounu i pohonné jednotky s vývojovým potenciálem v (bývalém) Československu skončil. Letouny dalších řad, zmíněné L-159 a L-39NG, už pohánějí motory americké.

Vynikající dobové video o letounu L-39 z roku 1976 lze zhlédnout na kanálu Vojenského historického ústavu zde.

A níže je zachycen Albatros útočící na teroristy v Sýrii:



33 komentářů :

  1. Ano, je to přesně tak, technologická vyspělost, se na našem území, od roku 1989, propadla až k samému dnu. Je třeba dodat, že americký motor, izraelská avionika a munice a další dovezené komponenty, dělají z L-39NG letoun, pro který se zde pouze "ubouchá" drak a to je téměř veškerá přidaná hodnota, získaná na našem území. Přitom Aero Vodochody prošlo systematickým technologickým vývojem, od roku 1953, kdy se ve zmíněném podniku nejprve vyráběly v licenci MiGy 15, 17, 19 a 21. Později se začal vyrábět první československý cvičný letoun L-29 (cca 3500ks), který "dobyl" svět, ještě před L-39 (cca 3000 ks). Oba letouny přitom dobře sloužily i jako bitevníky....Stejně tak, jako byla zničena technologická potence, v leteckém průmyslu, dopadl i zbytek průmyslu, na našem území. Tradice byla zničena a dnes už jí nemá kdo obnovit, bohužel. I proto dnes sloužíme novodobým kolonizátorům našeho území, už jen jako podržtažky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tesat do skály.

      Vymazat
    2. Stejně dopadla bohužel i naše Tatra.

      Vymazat
    3. To co si západ na nás vyzkoušel dnes v mnohem větším měřítku praktikuje na Ukrajině. Úpadek ukrajinského průmyslu je doslova raketový, rozvázání kontaktů s Ruskem bez jakékoliv náhrady doslova zničil vysokotechnologický průmysl. Ukrajina vyráběla rakety včetně raketových motorů, letadla různých velikostí včetně proudových i turbínových motorů, velké, střední i malé námořní lodě včetně motorů a turbín, paroplynové turbíny a mnoho dalších vysokotechnologických věcí což Ukrajinu řadilo mezi sedmičku nejvyspělejších zemí schopných něco takového vyprojektovat a vyrobit. Dnes je z Ukrajiny nejchudší země Evropy a to za pouhopouhých pět let směřování do Evropy!

      Vymazat
  2. 6:37 -to byl přece účel politického puče v roce 1989. Teď je ČR pouze kolonií Západu a současně banánovou republiku, které nic nepatří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale za to máme v obchodech furt ty banány.

      Vymazat
    2. A namísto soustružníků a inženýrů tu máme bandu sociologů, kteří radí, jak zatočit s exekucemi. PK2

      Vymazat
    3. Všechny kvalitní věci co náš stát vyráběl jsou pryč ale nový slad u nás dělají.

      Vymazat
    4. Je to pro naše děti špatná budoucnost. Škoda, že ony to tak ve velké většině nevidí.

      Vymazat
  3. M 345 je jistě velkou konkurencí. Má to ale své ALE. Albatros je jednomotorový a lehčí letoun. Což ho na straně jedné limituje v jeho využití, ale na straně druhé mu skýtá výhodu nižší ceny nákupu a nižších provozních nákladů. Řada zemí si prostě dražší M 345 nebude moci dovolit koupit, natož provozovat.
    Kdyby nám nesvazovala ruce politika, určitě by se Albatrosy prodávaly vesele dál. Spíš než konkurence by jsme se měli obávat různých direktiv velkého bratra.

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, uměli toho Čechoslováci hodně a zdálo se, že dokáží snad i nemyslitelné. To nakonec také prokázali, když zahodili všechen svůj potenciál a přeměnili se celkem bez odporu na zemi třetího světa, sloužící jako nenáročná výrobní linka, překladiště, dopravní uzel, pračka peněz a odbytiště druhojakostního zboží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad by bylo poctivé říci, že po perestrojce a ekonomickém kolapsu neměl náš průmysl se svou sice logickou, avšak jednostrannou orientací na SSSR šanci.

      Vymazat
    2. 10,38
      Stejně, jako dnes se svojí jednostrannou orientací na USA. Sověti od nás alespoň ty mašiny nakupovali, zatímco Američané na nás z vysoka serou. Když si kšeft domluvíme sami, vymyslí si tisíc důvodů, jak ho zmařit. Jednou je to nežádoucí podpora diktátorů, jindy připojení k embargům a sankcím, samozřejmě, jako výraz solidarity s našimi "spojenci".

      Vymazat
    3. Na to že jsme neměli šanci, na tom západ pracoval od roku 1945 systematicky a cílevědomě a proto v první řadě zlikvidoval naše zemědělství, průmysl, školství, výzkumnou základnu a odůvodnil to demokracii, lidskými právy a jinými nesmysly, kterými oblbuje celý svět a přitom vraždí a likviduje humanitárním bombardováním celé státy. Neměli jsme šanci, protože kdyby jsme neuposlechli skončili by jsme jako Libye a to zcela demokraticky.

      Vymazat
    4. Zlaté časy, kdy to stálo za hovno

      Vymazat
  5. Jasně, nějaký bantustán si koupí na svoje sousedy L39 a když se znelíbí amíkům, tak sankcééé. A můžou si z těch piksel dělat štíty a hroty k oštěpům.

    OdpovědětVymazat
  6. Doby slávy a byla asi na místě, jsou ta tam. Dnes díky dronům je potřeba této kategorie omezena. Prostor je pro nácvik pilotů (dvousedadlových). Jsem pár let mimo tyto obchody, ale pamatuji plný sklad funkčních neprodejných a na konzervaci nákladných stárnoucích typů. Nechci šířit pomluvy, ale bylo prý prodáno několik letadel jako cílů pro nácvik střelby. Kdo chvíli stál, už stojí opodál.

    OdpovědětVymazat
  7. Tahle země se už nedá v tomto politickém režimu nikdy dohromady.Nejsme už ani ta kolonie.Mzdy skoro nejnižší v Evropě ,zboží stejně drahé jak na západě ,kvalita řádově daleko nižší,Jídlo velice nekvalitní ,Brambory drahé jak banány a přitom kvalitou jsou u nás brambory na urovni odpadu. Byty stejně drahé jak na západě a debilní Češi si ještě libují jak ,že se nemáme.Jenom kroutím hlavou nad debilitou Čechu ,že si tohle nechají líbit.Z Čechu si západ udělal otroky za pár švestek a ještě je nutí aby za ně valčilo proti Rusum.Což o to to se západu asi taky podaří ,protože vlastizrádcum dobře zaplatí a ještě západ ušetří.Tenhle národ si svou pitomostí nezaslouží existovat na Zemi. Jen ještě poznámka-zemědělství totálně zničené,školství chtějí taky zničit aby otroci nebylí příliš vzdělaní.V podstatě už neexistuje silná česká firma.Za chvíli nebude patřit Čechum ani energie ,voda už Čechum nepatří .Už jenom rozprodat pudu pod našima nohama.Jenom pár desítek tisíc lidi se bude mít dobře a těm na zbytku národa nezáleží a berou je za otroky. Tady by pomohla jen tvrdá novodobá totalita ,jinak tento národ přestane existovat během jedné či dvou stovek let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, máte pravdu. Snad naše pozice je ještě horší než po Bílé Hoře.

      Vymazat
    2. Ještě není úplný konec . Ten nastane až se odstraní Benešova dekrety a potomci těch zrůd co nás chtěli vyhladit z České kotliny toto dílo dokončí . Po nechají zde pouze tolik lidí kolik je potřeba na obdělávání pozemků které získají zpět . Budou potřeba taky nějací drábi na udržení té správné pracovní morálky , protože mladá generace Čechů už manuální práci téměř odvykla . Tlusté prase Posselt bude mít z čeho vybírat . Takoví Macháčkové , Kalouskové ,Štětinové a zejména mladí a perspektivní Piráti budou jistě tou správnou volbou a budou se určitě snažit zasloužit si svých pár stříbrných .

      Vymazat
  8. No, tak jak vidno, v něčem ten socialismus, který nenávratně zmizel v dějinách byl dokonce téměř světová jednička. Ale lid zajimá spíše toaletní papír. Na ten se muselo stát frontu - tak mě to kdosi napsal v diskusním příspěvku - myslím tím to o té frontě na toaletní papír. Proto lid český i slovenský šel cinkat klíčemi. Dovolím si na tomto místě uvést mou osobu vymyšlený vtip, no on moc silnoduchý není. Zde jest: Víte jaký je rozdíl mezi bývalým režimem a tím současným? No, ten: za minulého režimu někteří lidé neměli toaletní papír, ale všichni měli kde bydlet, nyní všichni mají toaletní papír, ale někteří lidé nemají kde bydlet.
    A jestě ze vzpomínek: Asi před 14 roky jsem chodil s jedním kolegou Prahou, bylo to v době počínajícího rozšíření mobilů, my oba jsme ty mobily neměli a já jsem řekl kolegovi: Každý debil má mobil. Jak prorocké se tohleto ukázalo. Nyní se v souvislosti s rozšířením mobilů mluví o pokračující debilizaci společnosti. Zde bych dodal, to co jsem nedávno četl. Tu elitu napadlo, že se u moci udrží pomoci debilizace společnosti /proto inkluse ve školách/. Debilové jsou totiž schopní odporu vůči zotročující moci v daleko menší miře - jestli vůbec - než lidé disponující normálními intelektovými schopnostmi. V souvislosti s tou debilizací /debilis - lat. neschopný/ rovněž vakcinace - ta se postará o velké množství kriplů, pokud se rozšíří do míry země blahoslvané - Emeriky. Tam autismus u 1:200 chlapců a 1:400 děvčat, nemluvě o řadě jiných onemocnění, které způsobi rozšířená vakcinace. No vidíte, kde se dá zajít od letadel. Feliciter vivete - žijte blaze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a tady máte i odpověď na otázku proč sem do Evropy stěhují miliony Afričanů o kterých vědí, že nikdy pracovat nebudou a ani vzdělávat a přizpůsobit se nám, snahu mít taky nebudou.

      Vymazat
    2. 11:50 Že dělat nebudou? To jste asi neviděl ty záběry z jižní Itálie, kde uprostřed velkých polností stála klasická africká vesnice z vlnitého plechu a desítky nebo možná stovky černých otroků tam za bídnou mzdu sklízeli rajčata. Pochopte, kdo si ty otroky dovezl, a pro koho je to v zemi s vysokou nezaměstnaností výhodné. Až si otevřete kečup, nebo až budete jíst rajskou, tak si na ně vzpomeňte.

      Vymazat
  9. A ještě jedno mě napadlo: Žít blaze. To je tak něco jako žít jako blazen. Podstatné věci nevědět, připitoměle se usmívat atd. Nejsem filolog. Nemá náhodou to slovo "blaze" stejný původ jako "blazen".

    OdpovědětVymazat
  10. Už přežíváme pouze z výparů toho, co jsme kdysi uměli a měli.

    OdpovědětVymazat
  11. Kromě elektroniky jež byla zastaralá,vše ostatní na světové úrovni a bez dluhů.Např. Hlinecká mlékárna zásobovala Španělské ostrovy severní Afriku a přední Asii kondenzovaným mlékem-za dolary.ČSD ho vozila do naší části námoř. přístavu v bývalé NDR.Naše námořní lodě zajišťovaly dopravu po mořích.Po zavedení demokracie ČRjiž nemohla obchodovat se zámořím. V Hamburku naše zboží je opatřeno Německými doklady a "vejvar" zůstává v Německu. Tož tak-se dělá demokracie!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ČSSR měla 15 milionů obyvatel. Jmenujte podobnou zemi v Evropě, ve které byla firma, která vydala katalog polovodičových a integrovaných obvodů jako naše bývalá Tesla. Chyběly digitální hodinky a videa. Tesla vyráběla téměř vše ostatní.

      Vymazat
    2. Jo, jasně. Vyváželi jsme všechno a všude, hlavně na Západ za dolary. Logicky jsme se musely v té záplavě dolarů topit, obchody musely přetékat západním zbožím... No realita ale byla taková, že jsme měli v řiti vši. Ty dolary jaksi nebyli vůbec nikde vidět. Asi se někde musely záhadně vypařovat. Něco vám v té rudé teorii nehraje.

      Vymazat
    3. 15:53 No ale v rámci Ráno Vyjedu, Hovno Přivezu to docela fungovalo, ne?

      Vymazat
  12. Lodě prodal Kožený.

    OdpovědětVymazat
  13. Nemá smysl brečet nad tím co bývalo. Bývalo to pouze kvůli vůli hegemona SSSR. Jeho elity však prodaly za korálky nejen SSSR, ale i celý východní blok. Na druhou stranu, F-35 ukazuje, že i druhá strana je v pytli a cvičí na minulé války. S hypersonickými raketami se hra posunula o řád výše a ze superdrahého hi-tech letounu je šrot. Rusko povstalo z popela a budoucnost patří východu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šrot máš leda ty v té své rudé palici.
      Je vidět, že kokoti a vlastizrádci jako ty stále ještě nerozdýchali, že jsme se v roce 89 osvobodili.

      Vymazat
    2. 15:47 - za rudé okupace bylo Československo samostatnějšíleně a suverennější než my dnes. Z toho se ty americký čípku nevylžeš.

      Vymazat