Reklama

neděle 21. července 2019

My vodě, voda nám

Petr Vít
21.7.2019 KosaZostra čili 
vlkovobloguje.wordpress.com
Vlkův úvod:
Už dlouho jsem se chystal napsat něco k fenomenu letošního pozdního jara a léta – suchu. Nebo respektive něco o vodě. Ale pořád mne nic nenapadalo. Uchopitelného. Věci spojené se životním prostředím prostě nejsou můj obor a já se nerad pouštím do terénu, kde bych mohl snadno zabloudit. Vím, e ani zlomkem nemám encyklopedické znalosti a sebevědomí univerzálních všeználků rád přenechám jiným. A že jich tady běhá! V podhradí i na Hradech.
Proto jsem z potěšením přečetl mail, který jsem onehdá objevil ve své poště a po krátké výměně dalších mailů s autorem jej převzal k otištění na Kose.

Věřím, že se bude líbit i vám.



Hydrologická situace ČR se horší, za to extrémní pojetí ochrany ŽP trvale posiluje.


Ještě před několika lety si protagonisté radikální ochrany ŽP netroufli otevřeně tvrdit, že nebojují proti vodní dopravě v ČR. Tak alespoň před veřejností proklamativně odkazovali tento nejekologičtější dopravní mód na „opatření nízkoponorových lodí, které je vhodnější přizpůsobit řece, než řeku lodím“. Např. na webu „Přátel přírody“ jsou dodnes tyto „rady“ – neřešící potřebnou plavební praxi a odkazující navíc na typy pro ČR nejen nedosažitelné, ale dokonce nesplňující jimi doporučovanou nízkoponorovost, která by platila pro místní úseky Labe.

Dnes, po dalších několika letech cíleného likvidování vnitrozemské vodní dopravy, mají její odpůrci nejspíš dojem, že odborníci z plavebního oboru, kterých už ani není moc, nemohou nic zvrátit. Tato jejich úvaha nemusí být daleko pravdy. Navíc se jim podařilo na svou stranu strhnout i mnoho přírodovědců, kdy s pomocí hlubokého zaměření na jejich odbornosti, podtrhují tendenční hesla, vytrhnuté jednotlivosti apod. kterými šíří fóbii veřejnosti. Ovlivňované veřejnosti – médiím, občanům i jejich politickým zástupcům pak podsouvají
  • paradoxní otázky typu „Co má mít v případě Labe přednost? Lodě, či příroda?“
  • i surové nepravdy – „vybetonují koryto řeky, znásilní její charakter“ apod.
  • časté módní stylizace stranící přírodě blízkým opatřením
Příklady prohlášení některých politiků, kteří ač zjevně nemají s ne zase tak dávno ještě fungující vodní dopravou v ČSSR a po té ještě krátce v ČR žádné zkušenosti, svědčí o úspěšnosti propagandistické práce a zdatnosti extrémních „ochranářů“.

„Iluze kvalitní říční dopravy na Labi je stejně fantazmagorická jako plány na kanál Dunaj-Odra-Labe,“ míní předseda výboru pro životní prostředí Robin Böhnisch (ČSSD).
„Kvalitní říční doprava v Česku? To nejde. Česko nepotřebuje říční dopravu, která nemůže být nikdy kvalitní. Můžeme tak v klidu vyhlásit EVL,“ přidává se poslanec Jiří Junek (KDU-ČSL)

„Je to další velký průšvih vlády. Vodní doprava je zanedbatelnou částí převozu zboží a surovin a je v ČR marginální. Proto si to nešťastné rozhodnutí vláda mohla odpustit.“ František Laudát TOP 09.
Velice nepochopitelná, smutná a pro vývoj ČR nebezpečná jsou slova dokonce ministra ŽP, p. Brabce:
„Krajinným rázem a zachovalou přírodou je údolí Labe pod Děčínem v porovnání s uměle regulovanými řekami západní Evropy naprosto unikátní místo. Možná poslední kousek Labe, který není přetrasovaný či člověkem stavebně upravený.“ A nepochybuje, že právě ochrana ojedinělé krajiny s množstvím vzácných živočichů i rostlin je tím nejzásadnějším zájmem.“

Jakoby vodní stavba a zdrž, pokračující v intravilánu Děčína a dále proti proudu, měla ublížit na opačnou stranu začínajícímu údolí Labe. I ta řeka je zde po celá staletí přetvářena, její břehy jsou např. upraveny pro někdejší potřebu potahových stezek, prohrábky dna v plavební dráze vytvořily dnes tolik oplakávané – bahnité náplavy. Symbol obrovského sucha – drobnokvět pobřežní by se zde prý nemohl objevovat. To ale logicky vyplyne i z případu, že by se v ČR již neobjevovala ničivá sucha – cíl boje proti suchu. Jelikož je drobnokvět pěkná rostlina, osobně bych ji rád viděl prospívat na jinde pro ni vytvořených místech. Prý je to naivní, myslet si, že by se ta vzácnost jinde uchytila. Konstruktivita nadávkou.

Je to celé nefér a nebezpečné, odvádějící společnost ČR k úpadku, dlážděnému suchými infrastrukturami pro auta a vlaky.

V zájmu těchto „suchých“ pozemních komunikací a přeprav po nich, je vydáváno stanoviště projektované, mnohaúčelové stavby v Děčíně za „oázu klidu“, podobně projekt v Přelouči je démonizován, jak má ničit neposkvrněnou přírodu – ekosystémy vzniklé díky antropogenní činnosti.
Co by asi objevili eurokomisaři, kdyby si „posvítili“ na tato místa, jak je dnes neustále veřejnosti předhazováno?

A ty rádoby odborné úvahy o plavbě v ČR, vycházející od jejích odpůrců – hlavním akcionářem dodnes největší české rejdařské firmy – ČSPL, a.s. je jeden z největších logistických subjektů Německa – firma RHENUS. Někým vysmívané lodě se zařadily do nového provozu právě pro jejich schopnosti a české posádky, dodnes v Evropě ceněné pro svou odbornost, mají uplatnění „jinde“. Právě dobrý zvuk českého lodníka i kapitána přitahuje každoročně hned několik zástupců velkých rejdařských firem ze Západní Evropy k lodní škole v Děčíně. Ta je ostatně členem EDINNA – asociace evropských lodních škol a vyučenci nemají ani v nejmenším nouzi o pracovní příležitosti.

Labsko-vltavská vodní cesta je spolehlivá díky kaskádě plavebních stupňů v délce cca 260 km, za to 40 km ji nedokonalým splavněním odděluje od státní hranice a následných, plavebně snazších úseků v Sasku. Zde německá vláda garantuje po letech obnovenou údržbu. Je jen na naší vládě, aby v jednáních s „Němci“ nepolevila – potřeba hospodaření s vodou v tamním Labi (samozřejmě i jinde) je brzy přivede k rozvinutí úvah o ještě důmyslnějším zadržování a zpomalování odtoku. (Už jsem od plavby zase u hydrologie, vodních poměrů).

My vodě, voda nám, v roce 2019 ještě více!

Za Spolek Aquarius-Vodnář, SAV
Ing. Petr Vít, předseda

Vlkův dodatek:
Když jsem tenhle článeček redigoval, vzpomněl jsem si na rozhovor, který jsem vedl s jedním ze svých prominentních klientů. Je to už dost dávno. On tehdy hledal zdroje na projekt splavnění Vltavy až do Českých Budějovic. Nikoli pro těžkou nákladní dopravu,nýbrž pro tu lehkou – turistickou. Bylo to hrozně obtížné takovýhle projekt komerčně financovat. Naštěstí pro něj se do toho vložil stát a na neštěstí přišla následně sucha. Ale o tom psát nechci. Chci jen vypíchnout část našeho rozhovoru, kdy jsem se podivoval, že nelze stále splavnit dolní úsek Labe, jak o tom píše pan Vít.
Můj klient na mne tehdy jen tak pokukoval a smutně se usmíval. Nevěděl jsem proč a také mu to řekl. Povzdechl si a řekl – tak dobrá.
A začal vyprávět jeden dost dlouhý a smutný příběh. Jehož pointou byla dvě sdělení:
1- dolní úsek Labe nebude, podle něj splavněn nikdy
2- nebude, protože tomu brání jistá organizace, jejímž vývěsním štítem je ekologie. Ta podle informací, sdělených mým tehdejším klientem je tvořena pár lidmi. Ovšem na činnost dostávají relativně obrovské dotace. Ta největší má přicházet, jestli se dobře pamatuji, ve výši 2 milionů eur ročně od jistého velkého evropského železničního /nikoli českého/ cargo přepravce. Který vyplácení své podpory má vázat právě na zablokování celoročního splavnění Labe na českém území.
Netuším, jestli je to pravda nebo ne. Ale co se týče mého zdroje téhle informace, pak jde o velmi úspěšného podnikatele, který vždycky, alespoň o sobě a svých firmách a jejich aktivitách dodával spolehlivé údaje. Na splavnění Labe neměl žádný zájem. Na zachování současného stavu také ne.
Celé vyprávění ozdobil historkou o tom, jak tehdy / v dobách před Babišem a Zemanovým prezidentováním/ byl instalován nový ministr dopravy, který o splavnění uvažoval. Prý se k němu představitelé oné ekoiniciativy objednali a měli s ním vést zajímavý rozhovor ve smyslu – pane ministře, jestli chcete být nějaký delší čas ministrem tak… tak na Labe zapomenete.

Tohle už mi přišlo jako sci fi. Ale fakt je, že onen dopravní ministr na Labe zapomněl. Dost možná náhodný souběh okolností.

Nicméně, tenhle rozhovor už se mi vrátil v paměti x krát. Od té doby. A když dnes čtu pana Víta a jeho povídání o vodě, pak si představuji, jestli by dnes bylo možné vybudovat Slapy, Orlík, Lipno. Odpověď je nasnadě. Určitě nikoli. To by bylo zeleného a jiného řevu a obstrukcí. Zkuste si ovšem vodohospodářskou situaci v Čechách představit bez vltavské kaskády.

Má se přizpůsobit řeka lidem nebo lidé řece?

Ani jedno a ni druhé. Lidé řece a řeka lidem. Hned a najednou. Jen tak lze přežít.



25 komentářů :

  1. Ještě pár zim bez sněhu a potom tropických veder v létě bez deště tak už nebude třeba se zabývat splavností Labe . A nejen Labe .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. vodu bych řešil po staru to se vždycky sešla obec a pan farař vyzval boha modlidbami aby posral vodu z hury tak by mohlo stačit donutit dotovane černoprdelniki aby se začali modlit za statni vodu a přestali přikradat na statnim nebo na ně pošleme soudruha belsebuba či satana

      Vymazat
  2. Kdo má peníze, ten má moc. Jasně je to v článku řečeno. Dostanete peníze, když Labe nebude splavněno. A Labe nebude nikdy splavněno. S kanálu Dunaj, Odra, Labe by mela prospěch Česká republika a to není v zájmu okolních států, tedy těch demokratických, tedy těch západních, které nás mají za kolonii a které svou prací živíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ČR je a práce jeho občanů jsou KRMELCEM pro západní a prozápadní "demokratické, tržní, rovné,
      apolitické, nestranné a bezkorupční" země.
      Ano, ČR je krmelcem pro západní evropu.

      Ze soběstatečné země jsme se stali spotřební kolonií zboží a nekvalitních potravin.

      Heslo řetězce PENNY uvádí, že protože "Víme ,že důvěřujete českým výrobkům, je 7 z 10 výrobků českých.

      Hezké, jen chybí dodatek, že majitelé těchto "českých firem" jsou ze zahraničí a kvalitu určují oni.

      Takže opět obchodní demagogické triky, jakých je dnes všude v našich "nezávislých veřejnoprávních médií plno. Stejně jako "pravdivé neklamavé a děti jako rukojmí nepoužvající reklamy.
      Ve spojení s touto realitou, s výší mezd, "nízkých" cen,s lživým tvrzením o zvyšování životní úrovně(která naopak v porovnání s reálnou mzdou klesá)aj. je nedávná demonstrace na Letné jen odváděním pozornosti od skutečných problémech, které by občané měli řešit.
      Politické modly, které si občané nezvolili(volí se pouze strany), pracují pouze pro sebe a ne pro své ZAĚSTNAVATELE jak říká ÚSTAVA ČR.

      Vymazat
    2. 10.22 Ohledně kanálu Dunaj - Odra - Labe: Nezapomínejte, že ČR je jeho NEJVYŠŠÍM ÚZEMÍM, k jeho provozu proto musí ČR dodávat vodu; a budou jistě smluvně pod penalizací/sankcí omezení plavby. Ta voda pak od nás odteče zcela bez užitku... a jinde nám bude chybět!

      Pro srovnání doporučují prostudovat nároky na přítok provozní vody třeba pro fungování Panamského průplavu a řešení jeho budované nové trasy. Takový vodní zdroj NEMÁME.

      Vymazat
    3. Dotaz. Zastánci výstavby kanálu D-O_L tvrdí, že bude zachováno i staré koryto Odry zejména na území CHKO Poodří, v němž (prý) i po výstavbě kanálu rovněž poteče voda. Kanál pro lodní dopravu bude vybudován v souběhu se starým korytem Odry. Můžete mi prosím vysvětlit, odkud vezmeme vodu, jak pro původní koryto Odry, tak pro plavební kanál, budou - li suchá období pokračovat???
      Z výstavby kanálu D-O-L chtějí profitovat stavební firmy, které se už teď těší na tučné dotace z našeho státu nebo EU, ať je výsledek jakýkoliv!
      Kanál D-O-L je další devastace naší krajiny. Máme málo montoven a všemožných skladů na té nejlepší orné půdě? Máme málo dálnic, které se stále větší razancí rozsekávají naší krajinu na cucky? Máme málo problémů se suchem, schnoucími lesy, úbytkem hmyzu a ptactva? A to už vůbec nehovořím o dalších problémech plynoucích z neřízené ekonomické migrace afroarabů a narůstající rusofóbio hraničící s hysterií.
      Jan Smola, Havířov

      Vymazat
    4. Smolo z Havířova - jak se to dělá se můžete podívat do Jižních Čech - Nová řeka atd. Zatím to funguje 500 let.

      Vymazat
    5. chtěji upravovat řeky ale zakladni matrial jako je voda do těch řiček jim chybi ovšemže nechybi odborne studie jak vodu ktera si děla co chce a prši tam kde kapitalista nechce dostat do koryta když paradoxně u koryta je to samej vul a krava stači se zamyslet nad jejich zadržovanim vody tam někde nahoře aby ty co jsou dole sušili hubu nebo jak to soudruzi kapitalisti mysleli ovšem takovouto otazku nikdo dneska nepoloži protože velikost našich novych rychlo igeneru je nepřekonatelna anenapadnutelna stejně jako ty jejich cinknuty diplomy

      Vymazat
    6. Anonymní21. července 2019 11:20
      Také se domnívám, že ten projekt je šílený. Jeho hlavní propagátor, by se rád zavděčil čínským stavebním firmám, z našeho zadluženého rozpočtu. Z podstaty, je v rozporu s potřebami zadržovat vodu v krajině.
      Investovat bychom měli do funkční, produkční krajiny. Nemůžeme setrvávat v praxi, že nám potraviny dováží Lidl, Tesco a další ze zahraničí a my si tedy můžeme krajinu ničit. Je-li nějaká plavba možná, je dobré ji provozovat, ale na úkor plavby brát krajině vodu, nemůže být v našem zájmu. V našem zájmu naopak musí být ekonomika, která potřebuje co nejméně dopravy. Co by tam chtěli plavit? Nejspíš písky do Německa. To je další rána naším zájmům. P.K.

      Vymazat
    7. Plavební kanál se naplní vodou z řeky.Podobně jako Baťův kanál,jako přehrady a jako rybníky.

      Vymazat
  3. Měli by s tím něco dělat nesněží a pořádně neprší stojí to za houby.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem naprosto nevzdělán v oboru hydrologie, bojím se aktivistů ochrany přírody, ale největší obavy mám z lanařů,kteří dovedou prosadit a zdůvodnit jakékoli lobby. Selský rozum pochybuje nad účelem zplavnit Vltavu do ČB, zrovna tak debata o Labi předpkládá shodu se záměrem Německa. Naopak, zdá se mi rozumnou severojižní vodní magistrála přes Moravu spojující Balt s Černým mořem. Jako vedlejší produkt by mohl projekt zmírnit sucho jižní Moravy a zabránit i povodním. Želbohu, problém není řešen věčně, ale politicky a protože je jeho příznivcem Zeman (možná i Čína s Putinem), tak ho komise hodí pod stůl. Jedinou záchranou by byl zájem EU a její autorita v řadách oponentů.

    OdpovědětVymazat
  5. noviczech
    ...západ je nám "vzorem", vidíme že ve všem, vrátíme se ke koňským silám jako jednotkám, začneme používat palce a lokty, přehrady a myslet dopředu nepotřebujeme, protože nás budou řídit "ti svatí" ze západu. Oni si penězi zaplatí co chtějí, koupí si i naše přiblblé pravniky (tam to začíná) i přiblblé politiky co rádi ohnou hřbet! Za peníze vše!!!, ALE JAK DLOUHO, že!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Kdo postavil nejvíce přehrad?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nebyl, ale bez přehrady Římov by jižní Čech byly na suchu. Dokud budou lidé volit jen žvanilkiny, kteří dobře ví, co bylo před 30 léty, od těch na míle daleko, nic neumí jen kecat. Pořád slyším, jak minulý režim pokazil pole a přírodu, 30 se to napravuje a na polích roste kukuřice a řepka. Krávy a prasata už nemáme, kromě těch co sedí v PS/nejsou to ale všichni/.

      Vymazat
  7. Usychá tu půlka lesů a republiky a vy tu řešíte stavbu jednoho jezu na Labi!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kurvaštelungelement, ten chybějící jez způsobuje, že je vodní doprava mezi ČR a okolím NEPOUŽITELNÁ.
      Tak proto.

      Vymazat
  8. Za 30 let"demokracie"nebylo postaveno žádné vodní dílo.Na druhé straně přízemních obchoďáků skladů a nových montoven automobilů hodně. Vše na nejlepší orné půdě a s dotacemi,bez daní a vlastně na dluh!Okolí dobře zabetonováno a odvodněno.
    Na polích řepka GM kukuřice a nezdravá pšenice opět za korupční dotace.Vše ostaní si levněji dovezeme ODS,KDUČSL...

    OdpovědětVymazat
  9. Autor, když touží se vyjádřit k něčemu tak důležitému by si mohl přečíst alespoň letošní druhé číslo Ochrany přírody, které se celé tomuto věnuje. Oběma pohledům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle toho to v naší zemi vypadá.Dálnice a mosty se staví dráze a hlavně pomaleji než všude ve světě.Přitom některé jsou po měsíčním provoze nesjízné,mosty padají,ale chráníme cvrčky a žáby kuňkalky-zelení.

      Vymazat
    2. Kompetentních (placených) máme hodně, zodpovědný není nikdo. To je záležitost systému řízení a vůbec to nezávisí, na tom, zda jste sympatizant levice či pravice.

      Vymazat
    3. 11.46 Tomu se nedivte, ti kteří rozhodují o výběru zhotovitele, kontrole a převzetí zakázky to jsou většinou "odborníci k pohledání"... A to nejen v uvedených oborech...

      Vymazat
  10. "Štastný" to člověk, ten ministr Brabec... A co na premiér Babiš, hrabe, hrabe ?

    OdpovědětVymazat
  11. Vysoké míry ekologičnosti - v porovnání s ostatními druhy - dosahuje vodní doprava kvůli námořní plavbě a jejím obrovským výkonům a vskutku nízkým potřebným energetickým výkonům na přepravenou tunu nákladu; říční doprava zas o tolik ekologičtější není.
    Autor bleskem odpálil otázku nízkoponorných lodí, protože to je klíč k ekologické dopravě po zbytku přírodě blízkých toků.
    Další je otázka "Co budeme po vodě vozit?" Co, když už ani pitomé uhlí do Chvaletic se po vodě nevozí a jemu je opravdu fuk, zda dorazí na skládku za týden či za měsíc, až bude dost vody. Jakmile bude co vozit, tak se bude vodní doprava rozvíjet. Nyní ale firmy chtějí materiál, subdodávky i suroviny na hodinu přesně - to jim nyní řeky s nízkou hladinou nezajistí.
    Pokud se rejdaři obracejí na stát, aby něco dělal, tak by rovněž mohli sdělit, kolik dají na správu vodní cesty. Tu zatím dělá stát pro ně zadarmiko, zatímco autodoprava platí silniční daň a dálniční mýto. Letečtí dopravci jsou kultivovanější, ti alespoň mlčí, aby náhodnou stát nezrušil výjimku na neplacení DPH při nákupu dopravních letadel. Prostě je třeba vyrovnat podmínky podnikání a nebo se otevřeně, transparentně dohodnout, jaký druh a proč zvýhodnit.
    Labe u Přelouče, splavnění Vltavy po Č. Budějovice, průplav Labe - Odra - Dunaj. Opět "Co tam budeme vozit?" Turisty? Můžeme, ale obávám se, že z turistického ruchu správu toku nezajistíme. Podrobnosti by nám mohl sdělil někdo od Baťova kanálu.
    Jedno užití by bylo pro Vítkovické železárny pana Světlíka, protože velikost jejich lodních hřídelí je omezena velikostí silničních a železničních podjezdů, mostů a tunelů. Dalo by se to odpálkovat tím, že jde o soukromou firmu, tak ať si to zaplatí. Ale je v zájmu státu, aby tato výrobní schopnost byla v ČR uchována, tím spíše, že už toho moc z průmyslové výroby v našich zemích nepácháme a nemáme v rukách. A protože zaplatit mu An-224 by asi Brusel zakázal, tak zbývá veřejně prospěšný průplav na Odře. To souhlas, ale propojení na Labe a Dunaj zatím nemá ekonomické a ekologické opodstatnění(ani se investice nevrátí, ani se na něj nepřevede v současnosti tolik dopravy, aby ekologické ztráty z jeho výstavby a provozu byly vyrovnány odstraněním ekologických zátěží z převedených doprav).
    A na závěr. Proč asi není už bezmála půl století dokončen plavební vážský kanál, do něhož ČSSR nalilo miliardy? Vždyť zbývá postavit jen jeden nebo dva stupně na jižním Slovensku, aby se prakticky od Dunaje po Žilinu dalo jezdit.
    Vodní doprava, včetně říční, určitě má svoje opodstatnění a místo v ekonomice. Nestojí a nepadá ale s jedním či dvěma jezy na Labi. Vytlačit přepravovaný materiál z kamiónů na železnici a na lodě je sakra složité od technických řešení cest, dopravních prostředků, přes úpravu daní, poplatků, veřejných podpory po změnu výrobních technologií, skladování, obchodování a přepravních zvyklostí.
    A ještě jedna poznámka k ekologii. Nehrozí kritickými následky tak aktuálně jako krize ekonomická, nukleární válka apod. Příroda toho snese ještě hodně, avšak až jednou zjistíme a uvědomíme si, že je pozdě, tak bude už příliš pozdě. Stále se budeme chlácholit, že to vymřel jen tento druh živočichů či rostlin, a jen tamten a tenhle, a ještě jich je dost, a tamtoho druhu už je sice málo, ale ještě je pár kusů... Až se najednou řetězec živých organismů okolo člověka zhroutí. Lidstvo vychcípá - naprosto po zásluze, ale z těch zbytků života se sestaví nový řetězec, už bez idiotského a egoistického lidského plemene, a zase se rozvine. Doufejme, že ti příští rozumní tvorové nebudou tak pitomí jako my a budou se rozvíjet v souladu s přírodou a nikoli proti ní. Nejsem přesvědčen, že lidskou společnost, zejména severoatlantickou, by mohlo poučit třeba částečné vyhynutí včel, protože šíře a hloubka blbosti a egoismu lidského davu je mocnější než síla rozumu a humanity pár moudrých jedinců a asi se vyrovná jen tragickou několikanásobnou decimací lidské komunity. To si lze ostatně ověřit na internetových diskusích.
    KR

    OdpovědětVymazat
  12. Nechapu co by se po vode melo vozit. Za komancu tady bylo x stabilnich fabrik, ale dnes montovnu rozeberou a prestehujou treba do Rumunska. Stejne tak podniky kdykoliv zmeni dodavatele cehokoliv, pokud je to pro ne vyhodne a misto ze Slovenska zacnou dovazet treba z Polska. Pak je samozrejme problem zbozi na lod dostat. Vyplati se vubec zbozi nalozit na vlak a pak prelozit na lod nebo nam tu budou jezdit kamiony misto na nejblizsi nadrazi o x kilometru dal k rece? Vyplati se nasmlouvat dva druhy dopravy, lod pri splavnosti a alternativu mimo? Bude stat dotovat lodni dopravce mimo sezonu? Bude zeleznice schopna pruzne reagovat na kolisajici poptavku? Ja nevim, mozna uz nekdo zna vsechny odpovedi, ale za me je tech otazniku mnoho a to jsem se ani nedostal k ekologii a otazce kdo to vsechno zaplati. Vetsi smysl mi dava modernizovat zeleznici. Na kolejich staci prehodit vyhybku, s korytem reky se moc delat neda.

    OdpovědětVymazat