Reklama

.

.

středa 31. července 2019

Nechceli ste Čubove Slušovice, máte Babišov Agrofert

Eduard Chmelár
31. 7. 2019    EduardChmelárfacebook
V tichu, bez širšej politickej a mediálnej odozvy, zomrel v piatok po dlhej a ťažkej chorobe vo veku 83 rokov otec „slušovického zázraku“, legenda česko-slovenského družstevníctva František Čuba. Človek, ktorý sa preslávil tým, že zo zaostalého poľnohospodárskeho družstva v Slušoviciach na južnej Morave vybudoval v rokoch 1963 –1990 agrokombinát s miliardovým ziskom a sedemmiliardovým obratom. Nenávidel ho Gustáv Husák i Václav Havel, ale kým komunistický režim ho trpel, ten ponovembrový sa ho rozhodol zlikvidovať. Už v roku 1964 bol po prvýkrát obvinený nomenklatúrnou mocou, že používa kapitalistické metódy. Čuba oponoval: „Právě naopak! Musíme si konečně uvědomit, že vymožeností socialismu není flákárná a nekvalitní práce za moc peněz. 


Pak nebude problém vyrovnat se Západu.“ Jeho heslo „Správne je to, čo funguje“ pripomína tézu, ktorú o dvadsať rokov neskôr vyslovil čínsky komunistický vodca Teng Siao-pching („Nezáleží na tom, či je mačka čierna alebo biela, dôležité je, či chytá myši“). František Čuba zrevolucionalizoval česko-slovenské poľnohospodárstvo, ktorého dejiny by sa mali deliť na pred Čubom a po Čubovi. Do začiatku šesťdesiatych rokov sa oralo kravami a sialo rukou zo zástery. Čuba nakauacu te;pil stroje a vytvoril programy. Keď v roku 1963 po nástupe do funkcie predsedu JRD Slušovice (pre mladšie ročníky –Jednotného roľníckeho družstva Slušovice) povedal, že do kravína raz povedie asfaltová cesta, všetci sa mu smiali, ale o niekoľko rokov to dokázal. Nestrpel lajdáctvo, preto na neho neschopné stranícke kádre, ktoré povyhadzoval, žalovali do Prahy, že ich vykorisťuje.

Ako stúpenec Šikových reforiem loboval počas Pražskej jari roku 1968 za presadenie nových foriem družstevníctva, preto sa očakávalo, že ho normalizačný režim odstráni. Čuba však našiel nečakaného ochrancu v podobe tajomníka ÚV KSČ pre poľnohospodárské družstvo Miroslava Zajíca.Napriek tomu mu na osobný príkaz Gustáva Husáka robili v agrokombináte časté kontroly s cieľom nájsť nejaké kompromitujúce nedostatky, nenašli však nič. Lubomír Štrougal vo svojich pamätiach spomína, ako sa na neho Husák viackrát podráždene oboril s otázkou, kto nalieva do Slušovíc peniaze, či je to strana, Rusi, Američania alebo Arabi... Nedokázal pochopiť, že to družstvo prosperuje.

Ako však neskôr pripomenul samotný František Čuba, Gustáv Husák mu síce nedôveroval, ale neublížil. Počas revolúcie v roku 1989 mnohí očakávali, že ako latentný kritik skostnateného normalizačného režimu bude stáť František Čuba v prvej línii, nečakane však vyhlásil: "Chopili sa toho ľudia, s ktorými by som nikdy nešiel a presadili metódy, ktore,by som nikdy neprijal.“ To, čo sa nepodarilo Husákovi, sa podarilo Havlovi. Nový česko-slovenský prezident si zaumienil, že JRD Slušovice zlikviduje. Robil to spôsobom, ktorému nerozumel ani vtedajší český premiér Petr Pithart. Ten považoval Slušovice za fenomén, ktorý treba uchovať, no okolo neho v Občianskom fóre boli ľudia, ktorí boli „úplne posadnutí“ myšlienkou likvidácie slávneho družstva a ešte aj dnes by rád vedel, „čo túto posadnutosť spôsobilo“.

Čubov agrokombinát bol naozaj slávny a v poľnohospodárskom svete koloval vtip, že Praha je „akési mesto neďaleko Slušovíc“. Lenže Praha zasiahla tvrdou rukou. Všetko spustil smutne známy prejav Vaclava Havla na Václavskom námestí 21. augusta 1990. Pri spomienkovej manifestácii na výročie sovietskej okupácie Havel nepochopiteľne zaútočil na družstvo. Tvrdil, že „krajne temné slušovické žilky prerastajú celým naším poľnohospodárstvom“, a to vraj dokazuje, že „naša revolúcia nie je dokončená“. Hra na demokraciu sa jednoducho skončila a noví mocipáni usúdili, že fenomén Slušovice je ideologicky nevhodný pre budovanie kapitalizmu a vytváranie neoliberálneho propagandistického príbehu, že štát je zlý vlastník a jediným správnym riešením je privatizácia.

František Čuba bol však celý život –tak za bývalého režimu, ako aj za súčasneho bol presvedčený, že všetky formy vlastníctva sú rovnocenné. Napokon, jedna z hlavných požiadaviek 12-bodového revolučného programu znela „zrovnoprávnenie všetkých foriem vlastníctva“ –teda štátneho, súkromného i družstevného –čo však revolucionári zavrhli ihneď, ako prevzali moc. Václav Havel nedal zlikvidovať JRD Slušovice z ekonomických dôvodov, on zničil pokrokové dielo Františka Čubu ideologicky a mocensky, na čo potreboval najprv morálne zdehonestovať v tom čase populárnu osobnosť zakladateľa slušovického fenoménu, pretože jeho úspech popieral vtedajšie neoliberálne dogmy.

Všetkým obdivovateľom Václava Havla od pražskej Letenskej pláne až po bratislavský Prezidentský palác by som preto rád pripomenul, že ak dnes kritizujú oligarchické praktiky Andreja Babiša, mali by si uvedomiť, že ich základy položila Havlova garnitúra. Nechceli ste slušovické družstvo, máte Babišov Agrofert. Po mojich článkoch o ekonomickej demokracii a rehabilitácii družstevníctva sa ma niektorí z vás pýtali, čo dnes bráni zakladaniu a rozvoju družstiev. Treba pripomenúť, že cielená likvidácia JRD Slušovice nebola jednorazovým činom. Po nanútení podmienok Medzinárodného menového fondu a prijatí neoliberálneho scenára ekonomickej transformácie, ktorý presadzoval tzv. šokovú terapiu vláda rozhodla fakticky o likvidácii družstiev. Transformačny zákon z roku 1990 protiústavne zasiahol i do práv bytových družstievako vlastníkov a namiesto odstránenia deformácií z minulého režimu sa pristúpilo k ideologicky zdôvodnenej likvidácii demokratických družstevných subjektov. Tým sa pošliapali aj národné tradície, lebo prvé bytové družstvo vzniklo v Česku už v roku 1903, na Slovensku o niekoľko rokov neskôr.

V roku 1992 bolo družstevníctvo paralyzované transformáciou družstiev na faktické akciové spoločnosti. Navyše obchodný zákonník posilnil práva väčšinových vlastníkov. Práve tento systém zrodil Babiša. Keď padol frankistický režim v Španielsku, nastupujúci kráľ Juan Carlos I. o tamojšej Mondragonskej družstevnej korporácii (MCC) povedal: „Mondragon je dobrodením pre Baskicko, Španielsko a pre pracujúcich. Bolo by báječné, keby bolo v Španielsku takých družstiev oveľa viac.“

Keď padol normalizačný režim v Česko-Slovensku, nastupujúci prezident Václav Havel „česko-slovenský Mondragon“ zlikvidoval. Jeho režim vyslal do Slušovíc 500 kontrolórov a agentov. František Čuba bol podrobený 66 policajným výsluchom, z ktorých viaceré trvali aj 30 hodín nonstop. Jeden z otcov vtedajšej kupónovej privatizácie Dušan Tříska sa o ňom s uznaním vyjadril, že síce „zohral mimoriadne pozitívnu úlohu, ale v tej chvíli patril medzi našich najväčších nepriatelov ludu. A ja žalujem dnes, nad jeho hrobom, na tento režim, že je najvyšší čas, aby František Čuba, ale aj ďalší poškodení a perzekuovaní družstevníci, boli občiansky a politicky rehabilitovaní a aby sa ich príbuzným dostalo náležitej spoločenskej satisfakcie. Je čas vrátiť sa k demokratickému základu družstevníctva.

142 komentářů :

  1. Čemu se divíte? Po majetkově politickém puči nebylo v žádném případě žádoucí, aby vyspělý československý zemědělskoprůmyslový a potravinářský komplex fungoval a po určitých korekcích dramaticky eliminoval západní konkurenci. Cílem bylo naopak naše zemědělství a potravinářství paralyzovat, rozmělnit a zlikvidovat, popř. předložit k ovládnutí západním parazitům, a následně zaplavit náš trh západními jedovatými šmejdy. Což se velmi dobře podařilo. Naše zemědělství je v objemu produkce na předválečných číslech... Venco Flaško, i tobě za to "díky"...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Z hlediska ideologického nebylo možno na poraženém systému nechat nic pozitivního. To dělá každá revoluce. Tzv. "buržoazní" i ty "moderní". Viz dopady "odrakouštění". A udělali to, samozřejmě, i komunisti. A v po slavném vítězství demokracie nemohl zůstat maják totálně poplivaného a odsouzeného "reálného socialismu". Co se pak vlastní ekonomiky týče tak EU potřebovala jako hlavní cenu zavedení "tržního hospodářstí" odbytiště pro svoji zemědělskou produkci. Zejména italskou, španělskou a německou. Tedy prvním krokem musela být nutně likvidace potravinové soběstačnosti Československa. Postupně byl zlikvidován celý sektor od prvovýroby, přes zpracování, až po spotřebu. Vše je v rukou nadnárodních, zejména francouzských a německých společností. A likvidace družstevnictví byla prvním krokem. Slušovice v čele. Jak jinak. Vzpomeňte si na provního ministra zemědělstcví, naprostého diletanta a primitiva Kubáta. A jeho kecy v médiích. Ale nebyl sám. V čele ministrstev a pak velkých podniků byli speciálně vybíráni neschopní a bezskrupulózní "manageři". A tak šel ke dnu jeden gigant za duhým: Škoda Plzeň, Zbrojovka Brno, severomoravské ocelárny, První brněnská, ČKD, Vagonka Smíchov (bývalá Ringhoferka), Zetor, SONP Kladno (poldi), Továrny mlýnských strojů Pardubice, prošustrována byla i Živnostenská banka... A postupně i střední a menší podniky. Za dekádu "nejlepší z nás" probendili vše, vybudovaly generace našich předků nejen za socialismu, ale ještě za Rakouska a to včetně Baťova Zlína! Nicméně - zvolili jsme si je sami a volíme je dodnes. Jak to, že je ve sněmovně ještě Kalousek, Benda a řada dalších, kteří se na tomto osobně podíleli? Jak to, že se do sněmovny dostávají partaje jako ODS nebo Lidovci, ve kterých jsou pokračovatelé kteří hrdě nesou dále vlajku těch pionýrských "úderníků"? Můžeme nadávat jen sami sobě.

      Vymazat
    2. Havloidi a disent nic neuměli - to je dnes zcela dobře prokázáno a zadokumentováno. Havloidi a disent uměli dobře ničit. Smutnou legraci z národa si tropí např. ODS a debilblok. Údajně se dostaneme mezi TOP10 států - Jen neřekli ve kterém tisíciletí ! V současném to nebude ani náhodou a je otázkou zda-li český vůbec národ přežije s takovými neuměteli !

      Vymazat
    3. Venca Flaška ke zničení Zemědělství pověřil úlisného a bezpáteřního lidovce . Mezi křížovkáři byl znám jako výraz had na tři . / Lux/ . Svoji misi splnil skoro celou . Nebýt prozřetelnosti přírody , která ho zastavila tím ,že ho poslala do katolického ráje na nebesích dopadlo české zemědělství ještě hůř . No pokračovali v tom další . To je už ale jiná kapitola . Při pohledu na něj nebylo pochyb , že se jedná o lidovce . Říká se , že o mrtvých jen dobře . Ale takovýto člověk a jemu podobní si úctu rozhodně nezaslouží .

      Vymazat
    4. 14:34 No když si vzpomenu na Mariána Jurečku, tak Lux byl proti tomuto pitomci ještě docela fajn ministr, i když jako veterinář nevěděl, že kráva umí přirozeně plavat, jak ho jednou nachytali v nějaké soutěži v TV. Úroveň "Biomasy".

      Vymazat
    5. Měl jsem tu čest se s panem Ing. Čubou dvakráte setkat ve Slušovicích při obchodním jednání. S firmou UP Bučovice byly kooperačně vyráběny a kompletovány "Unimobuňky". P. Čuba byl špičkový odborník, absolutní profík, nadstandardně seriosní a ochotný člověk....a konečně všichni tehdy okolo něho. Všichni ti, kteří ho "sejmuli" byli darebáci nejhorší v tomto státečku !! Tak, jak pracovalo ZD Slušovice, tak zde mohlo pracovat dál tisíce firem, ať soukromých, družstevních i státních. Kdo stál za devastací našeho zemědělství, to víme dobře všichni. Stejně tak všichni na Slovači "milují" toho, který zlikvidoval Československý zbrojní průmysl a dále likvidoval průmysl ostatní. Příklad jeden za všechny: V Hrochově Týnci stál velice moderní obrovský cukrovar. "Darovali" jej naši mocipáni jakési francouzské firmě. Po pár letech výrobu zastavili, strojní vybavení odvezli mimo republiku a pro jistotu celou zbylou fabriku srovnali se zemí (to aby nám nenapadlo tu výrobu cukru obnovit). A ještě jednu přidám: Koberce, BYTEX Vratislavice na Nisou s jejími pobočnými závody předali Belgičanům. Po pár letech stroje odvezli mimo republiku a nyní VŠECHNY koberce vozíme z Belgie !! Hnus, pan správcová, to je hnus !!!!!

      Vymazat
    6. 16:33
      "Tak, jak pracovalo ZD Slušovice, tak zde mohlo pracovat dál tisíce firem"

      Realita byla ale taková, že NEpracovalo!!! Realita byla právě taková, že Slušovice byly jen jedny, jediné, jedinoučké. Jinak jen rudý svrab, bída a neštovice.

      A tady máš ty volku něco o tom cukru aby jsi přestal kňučet:
      https://www.finance.cz/498046-vlastnici-cukrovaru/

      Vymazat
    7. Pro 16:33 já byl v cukrovaru Hrochův Týnec kdysi asi 1982 na brigádě, postavili jej Poláci v rámci nějaké splátky naši republice. A jelikož okolo dost často jezdím, sledoval jsem i jeho osud po sametovém pšouku. Vím že krátce před jeho zbouráním ,ještě postavili krásné velké silo, i to zbourali a zlikvidovali. V žádném případě by se takovéto záměrně připravené a provedené prasečiny neměly promíjet, za vším někdo stojí a měl by nést odpovědnost a natvrdo. Jinak se z toho nevyhrabeme nikdy. Hej hou, rudý dědeček

      Vymazat
    8. https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Oldrich-Fischer-Lavky-snad-ze-zlata-590866

      Vymazat
    9. 1757
      Cukrovar Hrochův Týnec je velmi názorným příkladem přínosu převratu ´89, dobře zde prosvítá záměr vítězů studené války (Heydrich, na rozdíl od nich neničil průmyslovou základnu ČR, nanejvýš přinesl zavedení např. elektroniky a chemického průmyslu).Dění kolen Hrochova Týnce lze (zatím) najít v několika odkazech na GOOGLE. Je to stránka z učebnice dějepisu transformace.

      Vymazat
    10. Neni mi jasny, Kdo Vlastne nechtel ty Cubovi Slusovice a koho /kdo to je/, autor tak Hypnoticky ,oslovuje ?

      Vymazat
    11. Slušovice nebyly jediné. Jejich cestou se vydávaly další stovky JZD. Bohužel nebyl dostatek času a družstevní hnutí po vzoru Slušovic bylo zlikvdováno.

      Vymazat
  2. ...temné nitky ze Slušovic pravil prolhaný a vlastizrádný bombarďák.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. VZDĚLÁVEJTE se hlavně v nedávné historii,ta je ještě dohledatelná a neupravená.Potom můžete něco komentovat a bez urážek!Vlastizrádci jsou v ODS,KDUČSL.TOP09 a další zkorumpovaní

      lastizrádní lepšolidi vraťte nám obyčejným alespoň vodu a ČSN na potraviny,aby zmizely ty pěkně zabalené sra.ky z těch německých obchoďáků. Pro připomenutí za zlých komunistů stála základní lid.potřeba VODA 0,80kčs pro podniky a 0,60kčs za 1kubík pro obyvatele!!!
      Vlastizrádní lepšolidi vraťte nám obyčejným alespoň vodu a ČSN na potraviny,aby zmizely ty pěkně zabalené sra.ky z těch německých obchoďáků. Pro připomenutí za zlých komunistů stála základní lid.potřeba VODA 0,80kčs pro podniky a 0,60kčs za 1kubík pro obyvatele!!!
      Vlastizrádní lepšolidi vraťte nám obyčejným alespoň vodu a ČSN na potraviny,aby zmizely ty pěkně zabalené sra.ky z těch německých obchoďáků. Pro připomenutí za zlých komunistů stála základní lid.potřeba VODA 0,80kčs pro podniky a 0,60kčs za 1kubík pro obyvatele!!!
      Vlastizrádní lepšolidi vraťte nám obyčejným alespoň vodu a ČSN na potraviny,aby zmizely ty pěkně zabalené sra.ky z těch německých obchoďáků. Pro připomenutí za zlých komunistů stála základní lid.potřeba VODA 0,80kčs pro podniky a 0,60kčs za 1kubík pro obyvatele!!!
      Ale Dracone, v Bruselu se nic nerozhoduje. Brusel je pouze hlásná trouba oněch tří center – Washingtonu DC, City of London a Vatikánu. Trump to poráží !

      Vymazat
    2. Venca měl jen jednu starost, aby to teklo.

      Vymazat
    3. 11:29
      Ti už nic vracet nebudou. Prosadí se promlčení majetkových trestných činů při privatizaci a dokud budou peníze vládnout politické scéně, nic zásadního se nezmění.
      Však dodnes lidé reagují na lesklé obaly jako indiáni a černoši zírali na skleněné korálky za které směňovali hodnotné zboží. Stejný přístup platí v politice. V líbivém kabátku prosperity Vám přinesu závislost a potom bídu ...
      ABC

      Vymazat
    4. Jakešův projev o Zagorce proti tomu hadr...

      Vymazat
    5. 16:50 No voni jsou hlava pane vachmaistr. Za komoušů jsme v produkci potravin byly z 95% soběstační a v současnosti i při úžasném pokroku v zemědělské technice jsme na 40% a bez dotací se zemědělství nedá dělat. Právě takový jako jste vy seděly ve vedoucích pozicích státu a vytvářely podmínky aby nic nešlo. Dnes už tam jsou jejich děti a jakej táta takový syn. Jedině volební povinnost a proveditelný zákon o referendu může tyhle zvrhlé parazity odstranit.

      Vymazat
    6. ČSSD dává ultimátum: Pokud nám ministryně financí Alena Schillerová nepřidá, jsme připraveni opustit kabinet

      Ať jsou "ma dosah ruky". A hlavně rychle volby, co ta banda neumětelů okolo Hamáčka bude dělat. Nic neumí, jen vydírat.

      Vymazat
    7. ČSSD vládu stejně položí tak půl roku, rok před koncem volebního období. Do té doby bude jenom vyhrožovat a dělat Babišovi potíže.

      Vymazat
  3. Měl jsem to životní štěstí že jsem začínal svoji pracovní dráhu na zkušenostech skutečného člověka pana Čuby. Jeho morální síla byla žít v pravdě a lásce ve víře dobré lidi. Dodnes využívám jeho myšlenky a daří se mi žít i v tomto marazmu. Všichni co se po 89 postavily proti němu byly a jsou zdegenerovaní zvrhlý parazité. Čest jeho památce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kecáš, lidé co spolupracovali s Čubou znali shodu podmětu s přísudkem.

      Vymazat
    2. Zřejmě produkt toho prý úžasného socialistického školství...

      Vymazat
    3. Anonymní 11:15
      Tak se předveď,co Čuba a Slušovice předvedli v zemědělství,když zemědělská činnost činila jen 6% výkonů.Jinak všechno přidružená nezemědělská činnost.Nikdo nesměl dovážet počítačové komponenty,jen Slušovice,kde se montovali předražené počítače.

      Vymazat
    4. 13:20 máte pravdu, cena jejich počítačů (286) byla díky monopolu Slušovic "nadstandardní". I dnes by se dalo dohledat, že vzhledem k druhovému rozsahu nezemědělské výroby byla realizace zisku zázrakem. Přesto, neútočte na Čubu, opravdu svěřené investice využil. Bylo víc proťěžovaných, kteří státem vložené peníze promrhali. Docela věřím i tomu, že po sameťáku to závistivci dali Slušovicím sežrat. Msta a závist jsou u nás v ČR jako doma. Zrovna tak si dovedu představit řadu zdejších kritiků, že by to co dokázal Čuba, sami nezvládli. Faktem je, že naše zemědělství po sameťáku prudce pokleslo. Mám podezření, že stejný problém se dnes odehrává okolo Babiše. Nejsem volič ANO, ale střelba do jejich šéfa je jen účelová a hloupá. Každý ví, že po návránu z ciziny, SB z aktérů těžilo co se dalo. Jinak je podle mne AB dobrý manager i premier. Navíc je pod stálou kontrolou "přejících demokratů". Díky hloupé opozici, která umí jen okopávat premiéra a prezidenta, se neřeší důležitější problémy.

      Vymazat
    5. Lukáši 13:20 tvrdíte nesmysl, že dovážet počítače měli ostatní zakázané. Ostatní neměli devizové prostředky, když za ně nevyváželi, když produkované průmyslem obhospodařoval stát, zatímco zemědělským podnikům zůstávaly. To, za kolik Slušovice prodávaly svoje TNS bylo výsledkem tehdy platného kalkulačního vzorce, když onen PC byl sestaven téměř výhradně z částí "západní" resp. japonské provenience. Tak si to v tehdejším reálném kurzu Kčs/USD přepočítejte. O způsobu řízení tehdejšího hospodářství, rozdílech mezi zemědělstvím a průmyslem (tehdy skupinovým a společenským vlastnictvím) nemáte tušení.

      Vymazat
    6. Lukáš 13:20 by dřív, než něco plácne měl vědět, že v roce 1991 stál PC 286 na čs. trhu v přepočtu víc, jak 1000 USD. Kam se hrabalo "nedostatkové" TNS ze Slušovic v letech 1988 a 1989?

      Vymazat
    7. Anonymové.
      Něco o Slušovicích vím o jejich výrobcích,cenách,servisech.Své mínění nezměním.

      Vymazat
    8. 16:33 ? V roce 93 jsem si nechal na hrani dovézt 8 bit Atari a stalo mě to cca 600 Kč.

      Vymazat
    9. 21:08 jste schopen postřehnout rozdíl ve stavu výpočetní techniky v roce 1989 proti roku 1993? Rozdíl mezi "domácnostním" Atari a PC 286? S tím Atari jste pokoupil zbytkový výprodej zcela neaktuálního zboží jako byl slavný Sinclair, Sharp, ale i podobné čs. PMD. Vy se tedy vyznáte, že?

      Vymazat
    10. u nas měl každej jezedak novy dum akdyž byli dožinky tak v mototechně měli poplach protože všichni chtěli novy embečko a oni jich měli jen dvacet a přitom všem ještě chovali doma stada husi slepic beranu kachny a kralikarny nepočitam jako naturalie v řipě bramborach zeli vejcich atd tak tady muže každej vidět jak zli komunisti byli zlati ale to veškrna nikdy nemohl vědět pač byl stale po vlivem a v rauši snil jak bude vladnout a lid ho bude milovat vic jak tatička masarička nejsmutnějši je že mi vnuci řikaji dědku nelži vic jak baron prašil vždyt jsi tenkrat neměl v totalitě ani mobila ani počitač

      Vymazat
  4. Tak to je havlisté potřebovali zlikvidovat naše zemědělství a vytvořit závislost na cizácích.

    OdpovědětVymazat
  5. Chmelárko,Chmelárko máš to hodne popletené.Mechanizácia a elektrofikécia poľnohospodárstva "bežala" už na plné obratky.V 60-tich rokoch už fungovala v Nitre VŠP s katedrou mechanizácie a elektrofikácie.Keby sa oralo kravami a sialo zo zástery načo by bola vysoká škola takého typu.Učňovské školy a stredné školy so zameraním na mechanizáciu poľnohospodárstva fungovali už predtým - tak netáraj...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte Stano 12:40 pravdu. Už v padesátých letech mizel ze zemědělství i ten koňský potah, za kterým běhával secí stroj, jakýpak sedlák se zástěrou! Vždyť hlavním argumentem pro "kolektivizaci" byla mechanizace zemědělství, "Státní traktorové stanice" (STS), kdyyž už nestačil slavný Zetor 15 a větší výměry si vynutily jeho následníky.

      Vymazat
    2. Tu formulaci o setí z ošatky a koňských potazích převzal Edo Chmelár - jako značnou část článku - z textu letitého novináře Zbyňka Fialy, který ten obrat použil jako obrazné vyjádření rozdílnosti situací, nikoli jako fakt.
      Jinak slavným Zetorem je Zetor 25.
      KR

      Vymazat
  6. Všechno co bylo za starých časů a fungovalo, se muselo po sametovém pšouku zdiskreditovat, co nefungovalo se účelově nafouklo a zveličilo a to se dělá dodnes. Pochopte jak by to působilo na lidi, kteří se nechali zblbnout a natlačit do kapitalismu, který nikdo až na pár disidentů a restituentů a církev nechtěl, že vlastně jenom svojí naivitou a hloupostí toto zapřičinili. Aby to klaplo, ve vhodný okamžik nahlásili mrtvého Šmejda. Lidi věděli a potvrdilo se, že o kapitalismu jeho zrůdnosti a potřebě stále vyvolávat krize a následně války, nám za starých časů říkali naprostou pravdu. Teď už máme co jsme nechtěli, jen pár pitomců z Prahy zblblo pod taktovkou loutkovodičů, celou naivní republiku. Výsledek? Už tu chybí jenom potřebný počet kozo.mrdů, ale ti budou, nebojte se, mladé už zblbli a pak to už bude brnkačka. Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. Po 89 se socíku na nějakou reformaci ani šance nedala.
      Prosazoval se v tichosti kapitalismus a lidí byli obelhaný. Než to lidem došlo bylo vše důležité rozkradeno a prodáno.

      Vymazat
    3. 12:52 Máte pravdu.

      Vymazat
    4. Přesně tak rudý dědo, vzpomínám si, jak hned na začátku Flaška označil paneláky za "králíkárny". Já v té "králíkárně" bydlím 30 let a jsem rád, že na rozdíl od dnešních mladých mám kde bydlet. Nebýt těch "králíkáren, co s epostavily za socialismu, bylo by dnes daleko hůř, asi by se stavěly zemljanky. Tenhle zhovadilý pseudo kapitalistický režim nedokázal lidem nabídnout kromě keců a práce v montovnách nic pozitivního. Ani tu nejzákladnější lidskou potřebu, střechu nad hlavou. (a ta "králíkárna mě tenkrát stála pouhých 22500Kčs i s poplatkama - pro srovnání s dneškem zhruba moji desetiměsíční hrubou mzdu)

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    6. 16:20 No a mě zase blbost zdejších obhájců našeho domácího bordelu. Proč do toho montuješ ty trubičko Rakousko a Německo? My žijeme blbečku v České republice. Ostatně v tom Německu už ty byty taky jaksi nemají, pokud vím tak v Berlíně jsou proti tomu masové demonstrace...takže problém asi bude více méně skutečně tím milovaným kapitalismem a těmi hodnými strýčky developery, kteří dokážou tak láskyplně vydřít každého kačáka, který se dá.

      Vymazat
  7. Co pamatuji já, tak se ten komunistický strejda Čuba pokusil podnikat po sametu sám bez krytí ÚV KSČ a moc mu to nešlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty nepamatuješ vůbec nic, tak nepapouškuj mejnstrýmovou propagandu. Čuba byl, stejně jako Baťa, zlikvidován poskoky západních parazitů. Oni totiž mají plné tlamy a rypáky svobody, demokracie, lásky, pravdy, volné ruky trhu a jiných žvástů, ale jakmile je někdo lepší než oni, okamžitě změní rétoriku i metody. Aktuálně Huawei. To je ale větší oříšek než Baťa s Čubou dohromady. Tož tak, "pamětníku"...

      Vymazat
    2. Tak to toho hochu pamatuješ hodně málo a ještě k tomu bludy, co ti někdo nenápadně nalil do kebulky, aby sis myslel že to jsou tvoje originální myšlenky, nejsou, bohužel to jsou pitomosti a ještě se s tím chlubíš. Hej hou, rudý dědeček

      Vymazat
    3. 13:05 Pan Čuba není u tebe žádný strejda ty blbečku. Že Slušovice nová garnitura nechtěla a házela jim klacky pod nohy, to se jaksi neříká.

      Vymazat
    4. Čuba po sametu podnikal s vlastní firmou. V roce 2004 vyhlásil soud konkurs na Čubovu společnost Agro Avan, která dlužila několik milionů Kč a mnoho firem a podnikatelů už nikdy své peníze nevidělo, lze dohledat nebo se poptat pamětníků a poškozených. Bez krytí ÚV KSČ bylo po podnikatelském zázraku.

      Vymazat
    5. 14:00 Jenže je to kamarád Myloše a když ten řiká že je to frajer, tak to muší bejt Pravda! Páč Myloš má dycky Recht! Už víš že se budou přepisovat i učebnice biologie? Lumík už nebude hlodavec, ale "dílem brouk a dílem motýl"! Jééé, pane šeditelííííííí! Chycht!

      Vymazat
    6. Čuba nebyl jediný pracovník AK Slušovice. Podnikalo jich více - a všichni zkrachovali? Firma skončila r. 2004 - těch 15 let po listopadu tady fungovalo ÚV KSČ?
      Plácáte nesmysly.
      Čuba byl ve více firmách, takže pokud skončila jedna, ostatní jely dál. Musel přenést své podnikání na Slovensko, jak mu nedávali v ČR dýchat.
      Na "temné slušovické nitky" došlo krátce poté, co AK navštívila tehdejší velvyslankyně USA S. Temple-Blacková. Tvrdí se, že pak poslala do své domoviny depeši, že viděla nejlepší zemědělský podnik v životě a - že není v zájmu USA, aby dál takto fungoval...
      KR

      Vymazat
  8. Na rozdíl od tebe, trolle 13:03, pochopil velmi dobře.

    OdpovědětVymazat
  9. Užgrundo asi jste z rodiny nebo přátel Stanislava Devátého. Nikdo není dokonalý až na zdegenerované zvrhlé parazity. I všemohoucí udělal chybu že nevytvořil lidi Vám podobné. Pane Stano, pamatuji v 63 roce také ty co do družstva nevstoupily, dál užívaly způsoby hospodaření na poli způsobem jako před válkou. Dokonce i v bízkosti Prahy. Už 89 jsem všem co jsem potkal říkal: Vemou Vám i přírodu protože toužíte po mamonu za každou cenu. Co je nezpochybnitelně vlastnictvím všech občanů ČR? DLUHY!

    OdpovědětVymazat
  10. Slušovice nepředstavovaly universální, opakovatelný model. Vznikly, protože Čuba objevil díry v ekonomickém modelu řízení i finančních pravidlech, jimž podléhalo družstevní zemědělství.

    Jako jeden z prvních si uvědomil, že existuje trh pro produkty z přidružené výroby. Prostor byl ale nepochybně omezený. Kolik družstev mohlo zřídit výzkumnou instituci, schopnou konkurovat existujícím vědeckým ústavům?

    Otázka je, do jaké míry byl slušovický model schopen reagovat na obecný vývoj. Například počítače mohl tenkrát sestavovat, protože vše bylo v začátcích. Po roce 1989 zmizel podnik v Rudné, protože se nevyplatila kompletace počítačů pro české zákazníky. Zmizel podnik na výrobu barevných obrazovek, protože po nich přestala být poptávka.

    Ti, kteří přijali nabídku Slušovic to dělali proto, že šlo o něco nového, finančně o nějakých 20% lépe odměňovaného a s nabídkou bydlení. Pro mladé vědce bylo nepochybně atraktivní, že by jejich kariéra pokračovala rychleji.

    Ptát se musíme i na to, jak dlouho by stát připustil daňové úniky (družstevníci neplatili daň ze mzdy).

    Politicky mohlo být nepřijatelné, že se slušovický model vyjímal kontrole. Tato obava byla oprávněná, když si uvědomíme, co se stalo s podniky, když se hospodářství centrální kontrole skutečně vymklo. Vzniklo jedno hnědé pole vedle druhého a pokud ne, tak zisky odtékaly jinam.

    Slušovice zůstávají příkladem, že pokud zisky zůstanou "doma" lze vybudovat nejrůznější infrastrukturu včetně bytů, sportovišť atd.

    Slušovice byly po roce 1989 napadány, protože byly dokladem, že komunistický model zemědělství mohl fungovat ve prospěch lidí. Hlupáctví Havla jen přilévalo olej do ohně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slušovice prosperovaly za socíku tak dobře proto, že jim bylo povoleno to co ostatním ani náhodou ne a neměli tak v socíku žádnou konkurenci.

      "Komunistický" model Slušovic mohl fungovat, kdyby ovšem nebylo právě těch komoušů, kteří ho všude úspěšně dusili. Tak laskavě nenadávejte Havlovi, drzý, pokrytecký emigrante Jírovče. Naštvaný můžete být jen na své soudruhy.

      Vymazat
    2. Na PL a pak na NR, kde je trochu svobodná diskuze, se množí články s diskuzí, kde lidé vzpomínají režim před zlodějským převratem v dobrém. Havel a ostatní disidentské kreatury naopak dopadají špatně, protože se pro ně nenajde nikdo, kdo by je obhajoval. Zkrátka tvůrci nového režimu propadli. Nezbyde jim než represí vše zastavit hrozbami a násilím.

      Vymazat
    3. Milý 16:11 podléháte optickému klamu. K volbám nechodí 30 až 40% populace. To rozhodně nejsou vaši. Ti vám nevěří vůbec a nestojí jim za to jít k volbám. Ti vás poslali do prdele už dávno. Nebýt nesvobody, vy byste propadli totálně. Vás udržuje při životě jen opilí flašinetáři v rádiu a v televizi. Kdyby vám to došlo, držel byste se stranou a nezvracel tady moudra.

      Vymazat
    4. 16:49
      Přivlastňovat si nevoliče a ohánět se jimi a považovat je za vaše soudruhy, je akt vaší čiré zoufalosti.
      Já jsem minulé parlamentní volby také nevolil, prostě proto, že jsem byl mimo bydliště a váš soudruh, volič ruďochů či podobné vlastizrádné verbeže, nejsem ani ve snu..

      Vymazat
    5. 17:03 Proč dodnes není dořešen zákon o referendu a proč není volební povinnost jako v mnoha státech na západ od nás. Jste obyčejný parazit a proto se vám tohle líbí. Soudruzi jsou překladu přátelé a to vy nemáte.

      Vymazat
    6. Pane Jírovec přidružené výroby byly skoro u každého třetího JZD. Situaci v ČSSR vytvářelo uskupení nomenkaltůrních zdegenerovaných kádrů na ÚV a samozřejmě ve spolupráci s demokratickým západem. Jenže dnes tam sedí zbytek těch samých lidí nebo jejich děti a proto neni volební povinnost a normální zákon o referendu. Jen těmito zákony lze tyhle zdegenerované zvrhlé parazity odstranit.

      Vymazat
    7. Pane Jírovče,družstevníci neplatili daně,protože je platilo družstvo jako celek.K žádným únikům tedy nedocházelo.

      Vymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  12. ale nie - len sa tu tešíme z toho, ako kapitalisti rozkradli ten socík a ako je nám všetkým dobre -

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je ti presne tak dobre, ako si posledných 30 rokov robil.

      Vymazat
    2. 15:24 Nebo jak sis nakradl, když se zhaslo a měl si ty správné konexe.

      Vymazat
    3. 15:56 Přesně tak, musím sevždycky smát, jak tihle blbečci melou něco o práci...no ale třeba ten chudák neví vůbec o co jde. Tatínek zrestituoval, a tak je to vše správné tak to má být.

      Vymazat
    4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    5. Se mnou zle není hňupe, já umím makat, patrně na rozdíl od tebe. Takže toho lůzra bych si na tvém místě odpustil. A bacha na žilku, troubo, ať tě neklepne.

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. 16:37
      Já vůbec nekňučím. Mně je velmi dobře. Právě proto, že umím makat. Bylo mi dobře i za socíku a to z toho samého důvodu. Ale to ty patrně nepochopíš. Ty budeš jen závistivý netáhlo, který se jen veze na politice.

      Vymazat
    8. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    9. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    10. 17:18
      Jo, namlouvat si můžeš co chceš, rudý chudáku.

      Vymazat
    11. 16:15 Práci propagujou jen opravdu veliký svině! Které samy zásadně nikdy nepracují! - http://gci-icg.org/czech/komunismus1.htm#budpracicest

      Vymazat
    12. „Kdyby dělnická třída, vyrvavše si ze srdce neřest, která ji ovládá a degraduje její povahu, povstala ve své strašlivé síle, nikoli aby se domáhala lidských práv, která jsou jen právy kapitalistického vykořisťování, nikoli aby se domáhala práva na práci, jež je jen právem na bídu, nýbrž aby ukula bezostyšný zákon zakazující každému člověku pracovat déle než tři hodiny denně, země, stará dobrá země, by se otřásala veselím a cítila by, jak v ní pulzuje nový vesmír..."

      Paul Lafargue, Právo na lenost, 1848

      Vymazat
    13. Z toho co píšete 16:15 a dále je zřejmé že tohle je vaše zaměstnání, rozesírat diskuze. Na tuhle IP adresu by měl být dán ban. Tupý zdegenerovaný zvrhlý parazit.

      Vymazat
  13. 14:58 neprotiřečíte si trochu? Podle Vás bylo Slušovickému JZD (komunisty) povoleno to, co jiným ne a přitom je - také podle Vás - "komouši" všude úspěšně dusili.

    Ale máte pravdu v tom, že jim bylo povoleno co jiným ne - např. obchodovat, i za devizy. V tom spoříval celý slušovický zázrak (aniž bych kohokoli odsuzoval). Byl to experiment (pro Slušovice výnosný). Je zde ale vidět (možná až s odstupem času) snaha společnost rozvíjet, ne ji konzervovat, a ne jen plnit příkazy Moskvy. Porovnejte to s dneškem, kdy plníme příkazy USA tak snaživě, že vysíláme vojáky na hurá akce USA, porušující jak mezinárodní právo, tak i vnitřní předpisy NATO. Naši "hrdinové" mučí a vraždí vězně kdesi v Afghanistánu, kam nás SSSR nikdy nenutil posílat vojáky. Za to mu budu nadosmrti vděčný, myslete si o tom co chcete.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 15:39 něco vám objasnil pan Jírovec, dodám, co leckdo nechápe. Předchozí režim považoval za příčinu sociální a dalších nerovností soukromé vlastnictví výrobních prostředků, za výrobní prostředek bral i půdu, ale do jisté míry odlišně.
      Proto výrobní prostředky zespolečenštil (znárodnil) stejně tak velká pozemková vlastnictví (Státní statky) a půdu drobných vlastníků natlačil do Zemědělských družstev. Ta ovšem nepracovala se společenským (státním) vlastnictvím, ale vlastnictvím skupinovým (když vklad každého jednotlivého člena zůstal evidován). Z toho potom zcela jiné zdanění výnosů práce členů Družstva a Družstva jako celku i to, že Družstvu zůstávaly výnosy jeho činnosti, jak bylo (právem) odvozeno z formy vlastnictví.
      To je to, co umožnilo Slušovický zázrak (později i dalších zemědělských družstev), samozřejmě za podmínky schopného vedení, které tak jak je to vždy a při všech inovacích, muselo překonávat setrvačnost, konzervativní pohodlnost a nepochopení i závist a víc, méně, nebo vůbec oprávněná podezření.
      Neračte se tedy zlobit, když zejména těm, co nadávají do rudých doporučím, aby se dřív než začnou nadávat, seznámili s fakty okolo diskutované otázky. Jinak jsou mi oni a jim podobní, za excelentní hlupáky.

      Vymazat
  14. Příklad Slušovic je hlavně v tom, že ukazuje, že i za tohho "strašného totalitního režimu" mohl ten, kdo to měl v hlavě srovnaný a vykašlal se na nějaký ideologický kecy vytvořit úspěšný ekonomický projekt nejen pro sebe ale i a to hlavně pro lidi. A to prostě Havel nemohl připustit. On musel za každou cenu ukázat "hrůznost" socíku a Slušovice mu prostě toto nabourávaly. Tak jako jiné úspěšné podniky a firmy. (Zbrojovka Brno, 1.brněnská, Poldi Kladno...to jen příklady...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, nemohl, rudý podvodníku. Právě proto tu nebylo tisíce Slušovic, ale jenom jedny, jediné. Slušovice byly vyjímkou, které bylo ze záhadného důvodu režimem povoleno to co ostatním ne.

      Vymazat
    2. 16:34
      Bůa bla bla bla...a melu a melu a nevím o čem že?

      Vymazat
    3. Straší ti ve věži, kasteláne.
      Zapoměl jsi napsat, proč byly ty Slušovice za komárů jen jedny, jediné když "stačilo jen mít to v hlavě srovnaný a vykašlat se na kecy" (ty "kecy" budou asi právě ty rudé bláboly, kterými nás tady obšťastňuješ). Z toho mi totiž plyne, že o za komáru "v hlavě srovnaný" nikdo neměl.

      Vymazat
    4. 17:34 Ano. Konečně někdo trochu chápe o co mi jde. To je právě o tom o čem to je i dnes. Než by někdo makal, tak se opíral o ideologické bláboly..viz dnes demoblog a řvaní na Letné. Navíc všichni připosrnaní bůhví z čeho...nakonec Čuba šel proti proudu a nic se mu nestalo. Dělal si jen svý a dobře. A tak to bylo všeobecné. Kdo makal, tak si mohl i ledacos dovolit a nemusel se bát. To je to Masarykovské: "Nebát se a nekrást" v praxi. Dneska už jsme zase všichni připosraní (čti politicky korektní) a podle toho to dopadne zase špatně.

      Vymazat
    5. Havel neměl šanci něco vymýšlet natož připouštět. Otáčel se jak to říkal Vlasta Burián " Otáčej se korouhvičko". Po hradě mu tam jezdila Bára na koloběžce a to byl pro Vencu v rauši problém jí chytit.

      Vymazat
    6. 17:34 Straší vám ve věži. Přidruženou výrobu mělo skoro každé třetí JZD v republice. Vynikajících výsledků ze dosahovalo na základě používaných cen pro státní podniky které měly přebujelou administrativu. Přidruženou výrobu s obratem 30 milionů obsluhovalo celkem 5 administrativních pracovníků zatím co u státního podniku to bylo 20 lidí. Jste parazit.

      Vymazat
    7. 20:37 zas o věci nic nevíte. Průmyslové podniky hospodařily do státního rozpočtu a ze státního rozpočtu byly víc, méně, nebo vůbec rozvíjeny prostě proto, že co a kolik vyrábět jim stanovil "státní plán" (s tím, že soustava se postupně poněkud rozvolňovala a přijímala i hodnotová kriteria).
      Zemědělská družstva hospodařila "na sebe", což jim v případech přidružených výrob přinášelo, vůči průmyslu, bezkonkurenční výhodu. Takže to nebyli jen a pouze Slušovice, ale řada dalších družstev, která produkovala mnohdy až speciality, které průmysl nejen nenabízel, ale ani neuměl.
      Řeknete, že tak mohlo být reorganizováno celé hospodářství. Kde by ovšem potom stát vzal prostředky na robustní přerozdělování, tedy a např. na zápornou daň na dětské oblečení, základní potraviny, osobní dopravu, na dotace k bydlení, ale i na armádu, školství, zdravotnictví, bezpečnost ...?
      "Přebujelá" administrativa státních podniků? Vy něco víte o nárocích průmyslové výroby, organizaci té práce? Chcete tvrdit, že Auto Škoda Mladá Boleslav má přebujelou administrativu, když poměr "administrativních" k ostatním má stejný, jak v totalitní Škodovce Mladá Boleslav? A to máme k dispozici výpočetní techniku na o několika řádů vyšší úrovni.

      Vymazat
    8. 16:34, 17:34 netvrďte pitomost, nebyly to jen Slušovice, bylo to čím dál víc zemědělských družstev. Na rozdíl proti dnešku tím bylo postaráno o venkov. Aby se nevylidňoval tak, jak tomu je dnes! Chcete to zpochybnit? Čísla vás usvědčí.

      Vymazat
  15. A propos k názvu článku...
    Mně ten Babišov vůbec nevadí. Zaplať pánbů za něj. Za Kalouskova bylo o hodně hůř.:-)

    OdpovědětVymazat
  16. Ono bylo úspěšných družstev více, např. Chelčice, ale o těch se tolik nepsalo. Hlavně se tam pracovalo a nemlátila prázdná sláma jako nyní. v zítra je 1.srpna a kolik stojí obilí na poli. Teď do něj prší a kvalita zrna je pryč a chytá plísně. Před 30 léty bylo sklizeno a jelo se na Šumavu a ostatní hory. Nyní je samý Fest a práce ...

    OdpovědětVymazat
  17. Konec snu o velkém, úspěšném podnikateli.
    Čuba po sametu podnikal s vlastní firmou. V roce 2004 vyhlásil soud konkurs na Čubovu společnost Agro Avan, která dlužila několik milionů Kč a mnoho firem a podnikatelů už nikdy své peníze nevidělo, lze dohledat nebo se poptat pamětníků a poškozených. Bez krytí ÚV KSČ bylo po podnikatelském zázraku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a jak se ten gigant držel zuby nehty senátorského křesla kvůli platu, i když tam snad rok vůbec nebyl, svědčí také o jeho morální velikosti.

      Vymazat
    2. Krytí ÚV KSČ? na to jste přišel jak? Čuba jím byl trpěn, ne kryt, zato noví služebníci globálních elitářů mu házeli všechny klacky, co měli, pod nohy. Zadlužení tak bylo důsledkem tvrdého mafiánského konkurenčního boje proti Čubovi. Právě mafie má konkurenci jako nástroj destrukce konkurentů.

      Vymazat
    3. 16.53 - nezapomínat na Karl von S.... Též je ve formě, to ale nevadí.

      Vymazat
    4. To je novinka, Čuba, komouš od dvaceti let, člen předsednictva OV KSĆ V GottWaldově a on byl trpěn, chudák. Když ten strejda podnikal na vlastní triko, tak udělal několik milionů dluhů a bylo po zázraku.

      Vymazat
    5. 16:53 Vaše blbost je prostě kolosální, kdyby pan Čuba byl v senátu do své smrti a po něm jeho děti placeni za nic nedělání, je jisté, že si odpracoval tolik, že by si to zasloužili. Blbí kreténi to nemohou a nezmění i kdyby se posrali. Omlouvám se za ty saze. Hej hou, rudý dědeček

      Vymazat
    6. no, my jsme s firmou Agro Avan, kterou vlastnil a řídil ten ekonomický gigant Čuba přišli do styku někdy v roce 1997. Když se platby stále více zdržovaly, tak jsme z toho naštěstí vycouvali. Jiné firmy to štěstí neměly a v roce 2004 to ten strejda přivedl k bankrotu a zůstaly po něm dluhy několik milionů. Tak zahodil rudou knížku a dal se k náckům od SPD a vyseděl to v senátu.

      Vymazat
    7. 16:53 Pokud vím tak v tisku proběhlo, že plat dával na nějakou školu.

      Vymazat
    8. Bene,
      svůj příspěvek zde umísťujete podruhé. Již poprvé Vám ho kritici strhali. Neměl Jste odvahu a argumenty jim odpovídat, tak Jste to zkusil o kus dál znova. Ubohost.
      Takže i já zopakuji svoji odpověď výše již uvedenou:
      "Čuba nebyl jediný pracovník AK Slušovice. Podnikalo jich více - a všichni zkrachovali? Firma skončila r. 2004 - těch 15 let po listopadu tady fungovalo ÚV KSČ?
      Plácáte nesmysly.
      Čuba byl ve více firmách, takže pokud skončila jedna, ostatní jely dál. Musel přenést své podnikání na Slovensko, jak mu nedávali v ČR dýchat.
      Na "temné slušovické nitky" došlo krátce poté, co AK navštívila tehdejší velvyslankyně USA S. Temple-Blacková. Tvrdí se, že pak poslala do své domoviny depeši, že viděla nejlepší zemědělský podnik v životě a - že není v zájmu USA, aby dál takto fungoval..."

      A ještě přidám. Jestliže polistopadová moc někoho více než 60-krát vyslýchala, dovedla přitom k infarktu (F. Čuba na rozdíl od Jana Patočky na to nezemřel), tak měla dost důvodů a moci, aby dotyčného ekonomicky zlikvidovala.
      AK zdaleka nebylo jediné úspěšné družstvo. Protože do Slušovic to bylo z Prahy daleko, jezdívaly zahraniční delegace okolo Prahy, po Čechách, mj. do JZD Práče.

      JZD sice byly vázány státním plánem, ale přece jen nad nimi nebylo GŘ VHJ, aby jim schvalovalo každou drobnost, neřkuli nákup strojů. Takže mohly volněji podnikat. Spousta z nich měla stavební čety, které postavily obytné domy, kulturáky, menší haly apod. Další JZD dělaly různé drobné věci z plastů atd.
      Čuba to určitě neměl na ÚV KSČ dobré, o pozici G. Husáka E. Chmelár/Z. Fiala píše, biľakovci z něho šíleli, naštěstí tam měl i zastánce mezi štrougalovci, takže to byla neustálá přetahovaná.
      Čubovi a spol. po listopadu házeli klacky pod nohy, ale jejich firmy dopadly lépe, než ty, které různí vykukové zprivatizovali a od klausovských státních bank nabraly velké úvěry.
      A na druhou stranu kolik firem dojelo na druhotné zadlužení, když tito vykukové odkláněli peníze z produkce a obchodu do vlastních kapes.

      Slepý nevidí a chtěl by, zaslepený vidí, ale nechce...

      KR

      Vymazat
  18. Nechte pana Čubu již prosím být. Ať odpočívá v pokoji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. My jsme kdo???? Blbec 1.Hlava Otlemená?
      Největší "hrdinové" jdou vždycky anonymně a v množném čísle. To se mi fakt líbí.

      Vymazat
    3. Nechte babise na pokoji , uz jen z duvodu ze za nim jsou daleko, daleko horsi smrtonosny ZRUDY..
      Ktery navic vam nepovoli ani Zbleptnout !!
      Ani v Koncentraku ne..

      Vymazat
  19. Pochopitelně že Globální elita nesnesla úspěchy družstev, nepotřebovala reklamu na společnou tvorbu díla pro družstevníky i pro širokou veřejnost. Globální elita potřebuje parazitovat a korumpovat ne množství držstevníků, ale jednoho ředitele, který pak místo řízení jen ředí.

    OdpovědětVymazat
  20. Pisete zde zajimave veci dnes, ale nikdo z vas se neminil o tom, proc jste Globalistum, ty vase podniky dali ?
    Proc misto toho, aby jste se prosadili na svetovych trzich, jste vse dali Francouzum, Nemcum a ti vas zlikvidovali, jako budouci nebezpecnou konkurenci !
    Kazdy druhy ma u vas "akademicky titul" a kde nic tu nic !
    Ani cukr do kafe se uz u vas nevyrabite !
    nick honolulu - ktery nevi o Slusovicich nic.
    POSKODILI jste sami sebe !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Družstva a jejich spojení v obraně proti kapitalistickým šmejdům, byla vždy trnem v oku těch šmejdů. Proto se proti nim vždy zvedla vlna na jejich diskreditaci. Jen si to představte, někdo se postavil bezuzdnému okrádání, to je hřích století a je potřeba takové zmetky, co se nechtějí nechat okrádat, co nejdříve zadupat do země. Bohužel nic jiného v tom není. Rudý dědeček

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Honolulu protože se postupně dostaly k moci zvrhly se a zdegenerovaly paraziti kteří i za komoušů pracovaly na zradě a do dnes tam sedí a když ne tak jejich děti. Příkladem je klan BENDA, Ruml, Vondra, Dlouhý, Pithart, a mnoho dalších u kterých při troše pátrání najdete zase vazby na známé parazity. Dnes když máte dost peněz tak si na soukromých univerzitách které jsou už skoro v každém okresním městě vysedíte bez problému jaký koliv titul. JZD Slušovice mělo přidruženou výrobu jako mnoho jiných zemědělských družstev jenom že nebyly všude tak schopní šéfové jako byl Čuba a jak to znáte česká slaboduchá závist je nekonečná. Tak jak napsáno výše BYL TO ČLOVĚK.

      Vymazat
    4. Honolulu, to je velice složité pochopit, proč jsme si prodali republiku nejen pro nás, natož vámi. Skoupili nás "neokoni" z celého světa, protože byli připraveni neb převrat připravovali a financovali. Zdejší elitu národohospodářskou lehce odrovnali jako komunistickou, viz Čuba. Ovládli politiku, i hospodářství. Kdo měl jiný názor, označili "rudochem" tak jak to doposud dělá zdejší troll. Naše politická scéna se pomalu vyrovnává k normálu ale jsme v zajetí hospodářském globalistů. Co máme společné, je naděje! Vy máte Trumpa, my musíme věřit Zemanovi a Babišovi, neb nemáme prezidentský systém. Naději tedy máme a čekáme , jak dopadnete vy v USA.

      Vymazat
  21. 19:48 Pracuješ mizerně a proto dostaneš kulový. Znal jsem osobně dost zemědělců co do družstva nevstoupily nic se jím nestalo ale jejich děti v zemědělství nepokračovaly. Tvůj fírer z tebe radost mít nebude. Jsi obyčejný debil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  22. Tak proto Čapí Hnízdo, Babiš atd. A ti blbí čecháčci vyřvávají po ulicích
    místo toho, aby vzali dO rukou klacky a všechny zlodějský parchanty
    vymlátili. Ti patří za tento podraz a zlodějinu na větev! Jak dlouho si
    necháme od tohoto hnoje srát na hlavu.

    Šiřte dál.

    Tak to je pěkný humus. Takže budeme na tom úplně stejně jako Venezuela s
    ropou. Datum: 22. 4. 2019 19:11:53

    LITHIUM - prodáno ! Abyste věděli, kdo vás má tak rád, že vás dál okrádá
    Těžební práva k těžbě Lithia v Krušných horách stát nakonec prodal!

    Pro Čechy tam prý bude řada pracovních příležitostí. Otázka je proč? Opět
    se "zaskvěla proslulá česká politika". Prý musíme řešit Pseudo kauzu Čapí
    hnízdo! LITHIA jsou zásoby za 3 - 5 biliónů Kč. Mohlo by oddlužit ČR a
    zlepšit životní úroveň.

    Měli by si Češi začít klást otázku za kolik, komu a kdo konkrétně? I přes
    značný odpor veřejnosti ČSSD těžbu LITHIA, pro ČR stradegické suroviny
    prodala.

    Těžba je rozdělena na 2 části :

    1. Obří výsypky, koupil miliardář Janeček a
    shání, komu by je prodal co nejlépe !

    2. Hlubinná těžba připadla státu, konkrétně pod
    ministerstvo průmyslu (ČSSD), které práva postoupilo státní a.s. Geomet v
    čele s ředitelem Richardem Pavlíkem. Ten v červenci 2017 vystupoval s
    geologem Václavem Cílkem v ČT 1 v OVM, kde vyzývali stát, aby si ČR těžbu
    LITHIA ponechala a těžila ho státním podnikem.

    Bohužel, dozvídáme se, že Australská firma
    European Metals koupila celou firmu Geomet i s Richardem Pavlíkem a
    dokončuje přípravy k těžbě LITHIA. A tak místo, abychom dostávali informace
    o postupu těžby LITHIA, kde cena zásob se pohybuje na úrovni víc než 3
    biliony Kč, což by zásadně ovlivnilo ekonomiku ČR, tak je nám předhazována
    uměle vytvořená a narafičená kauza Čapí hnízdo za pár fufníků, a všichni
    politici se tím donekonečna zabývají a doslova baví!

    Nezdá se vám, že jde o odvádění pozornosti celé
    veřejnosti?

    Aktéry jsou jako vždy vlastenci v ODS, TOPO9,
    KDUČSL, STAROSTOVÉ, PIRÁTI a jejich věrní!

    Ti nás jako ostatně jako vždy, pěkně vodí za nos

    OdpovědětVymazat
  23. DVORAKU, vasnosto, napsal jsi mi pred dvema dny, ze jsem hloupej a ze elity v Cesku jsou chytre !
    HUUUU, ha, ha, ha !
    Ja bych ani Lithium a ani cukrovar neprodal !
    Vyrobky bych prodaval a vycural, jak s Nemci tak Frantiky !

    Vy tam mate strasne pomery !
    Precetl jsem si, ze panu Cubovi hrozil kriminal za to, ze otevrel bankovni konta pro klienty, kteri nepracovali v jeho podniku !

    Vy tam skodite jeden druhemu ! To je zamerna sabotaz financniho bankovniho podnikani ve Slusovicich !

    A take jsem se docetl, ze Havel nemel Cubu rad, ale nebylo napsano proc !

    Umite si predstavit, jakou ti z vas, kteri byly schopni a pracoviti by meli karieru, kdyby utekli s nami po srpnu 68.

    Cech je vlastnikem vejvetsiho dolu na svete, kde se tezi Platina !
    Cech byl generalem u JAR army !
    A Cesi maji firmy stavebni a architertury v Canade v Torontu a Cesi maji velko Farmy v Australii.

    Cesi byli vladou JAR dosazovani na managerske pozice v ESCOMU (Electricity Supply Commission) v Johannesburgu !

    Dvoraku , jsem rad , ze NEjsem ceska elita !
    Musel bych kupovat cukr v Rhodesii.
    h.




    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Ty h pro mne jseš skutečné H....
      Nevím co je za tebou, co jsi vytvořil, vystudoval, kolik dětí vychoval. Moudra seješ o 106. Jeď si kupovat cukr do JAR. Tam bude brzy veselo.

      Vymazat
  24. To že tu je taková výživná diskuze a že se tu mnozí ještě po jeho smrti mohou vzteky posrat je důkaz jeho hodnoty a kvalit, jen se na chvilku zamysleteže kdyby mohli, že by ho nezavřeli? Nejdřív komunisti, dneska připitomělí kreténi, což vyjde nastejno. To že si v pohodě odseděl své v senátu, svědčí o tom co to bylo za borce, který tyhle připitomělý kretény měl naprosto, jako morální gigant, u prdele a oni si jako správní mrchožrouti na nějtrouli po jeho smrti. Ti šmejdi kteří se do něj trefovali kvůli jeho nemoci, si také na své příjdou a jak ze zásady,nepřeji nikomu nic zlého, tak si nebudu dělat vrásky na pytlíku, když po zásluze, tito šmejdi skončí špatně. Hej hou rudý dědeček

    OdpovědětVymazat
  25. Také v průmyslu byli schopní manažéři, které OF nemilosrdně ze závisti nad jejich schopnostmi smetlo. Nezbylo jim než začít podnikat sami nebo pracovat pro cizí firmy, které si jejich schopnosti vážilo.

    Po létech lidé se špinavou minulosti z doby převratu by zase rádi do čela levice. Je z nich na zvracení. Takoví borci (a jejich dost) začali například v ODS a pak se začali znovu lísat k levicové smýšlejícím voličům. Vzpomněl jsem ODS, ale i socanů nám byl čert dlužen.

    OdpovědětVymazat
  26. Vážení, dobře už bylo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, že už bylo. Mladší, krásnější, zdravější, silnější a potentnější už nikdy nebudeš. Mél by jsi se s tím nějak srovnat.

      Vymazat
  27. JA MAM RESENI, nebot jsem premyslivy ! (Nekdy ! A kradu napady !)

    Panove , americti presidenti, kteri byli poplatni Globalistum, dovolili americkemu prumyslu, aby odesel za lacinou pracovni silou ! (A byla nezamestnanost !)

    Potom diky Bohu, prisel president Trump a rekl ! "Tak se rychle vratte , nebo dostanete takove dane, ze nikdo nezaplati ani OREO COOKIES " ! (Oblibeny oplatek pro
    deti .)

    Cely ten prumysl ze zacal prekotne vracet a Trump zamestnal 7 millionu nezamestnanych !

    Kdyz vase republika bude mit znovu -SVUJ PRUMYSL-, tak nebudete pracovat pro Frantiky a Nemce a budete na tom lepe, nebot mezi vami a klientem nebude Middleman !
    Vyrobit tractor, stul, nebo uz zmineny cukr, je daleko slozitejsi, nez ho prodat !
    h.

    OdpovědětVymazat
  28. Slušovice byl projekt, který ukázal cestu. Proto po hadráku musel být celý projekt ne jenom zastaven, ale vlastně naprosto zlikvidován.
    Václav

    OdpovědětVymazat
  29. Slušovice byl projekt, který se pokusil najít lepší cestu. Proto byl také po hadráku naprosto zlikvidován.Vlastně stejně jako vše a dodnes. Pokud se nepodaří něco ukradnout tak se to zlikviduje. Dle hesla co můžeš urvi, co nemůžeš tak zkurvi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cestu, vy dva rudí magoři 8:06 a 8:13, nám neukázaly nějaké protekční Slušovice, ale ukázaly nám ji západní země, které byly za 40 let vlády rudé, vlastzrádné sekty o 20 let před námi. A to bez politických vražd, koncentráků, politických vězňů, cenzury...

      Vymazat
    2. 10.32 : Za Husáka tu snad někoho vraždili a byly tu nějaké koncentráky ? Západní kapitalisti vraždí v půlce světa , v poslední době Irák , Afganistán , Libye , Syrie , atd.! Miliony mrtvých a uprchlíků , likvidace bílé Evropy !!

      Vymazat
  30. Věří lžím, to asi stáří. Rodičům jsem vymazal nevhodné TV kanály. Závadné e-maily už mámě nechodí, blokla jsem je. Mladí vzali boj s dezinformacemi do vlastních rukou, rozjelo se peklo:

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Veri-lzim-to-asi-stari-Rodicum-jsem-vymazal-nevhodne-TV-kanaly-Zavadne-e-maily-uz-mame-nechodi-blokla-jsem-je-Mladi-vzali-boj-s-dezinformacemi-do-vlastnich-rukou-rozjelo-se-peklo-590912

    OdpovědětVymazat
  31. Vidím, že to tady soudruh Dvořák, který vždy zuřivě křičí když mu někdo řekne, že je komunista a propaguje a oslavuje totalitní režimy, nám to tu pěkně podle ideologického klíče zcenzuroval. Prolhaný ubožák.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:47 Běž si stěžovat na lampárnu transatlantický soudruhu poskoku.

      Vymazat
    2. 12:43
      Nestěžuji, si, rudý blbečku. Jen upozorňuji případné neznalé návštěvníky těchto stránek, co jsou ve skutečnosti zač, tihle SPD podvodníci.
      Naoko velcí vlastenci, bojovníci za svobodu a přímou demokracii, ve skutečnosti kovaní komouši, obdivovatelé a propagátoři předlistopadového, totalitního režimu.

      Vymazat
    3. 12:50
      Ty chytrolíne, neopruzuj na našich stránkách a poslechni si soudruha Moravce v ČT.
      Václav

      Vymazat
  32. 12:50 Už jsem Vám to psal. Plácáte blbosti a melete stále o tom co bylo před třiceti lety a budete se s tím živit i váš syn a další a další geneticky zdegenerovaný zvrhlý parazité.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vy jste ale ukrutný pitoma. Asi jste nezaregistroval o čem je článek. Článek je právě o tom, co bylo před 30 až 50 lety. A právě to já komenuji, pitomo.

      Vymazat
  33. Ti parazité dokázali zvednout úroveň zemědělské výroby na dnes nedosažitelnou (samostatnost,jak v rostlinné, tak živočišné výrobě). Žel prostý lid si moc kvalitního masa (jako svíčková) neužil, neb šlo na vývoz, naproti tomu faktem je, že špekáčky byly z masa.

    OdpovědětVymazat
  34. Víte Slušovice byly hlavně určené na pozdvižení úrovně bývalých státních statků. Ty totiž byly naprosto ekonomiky špatně řízené (a hlavně jako státní statky byly dodovány státem. Zemědělská družstva většinou hospodařila beze ztrát. Ale to idioti, kteří o zemědělství vědí kulové nemohou pochopit.
    A naprosto debilně nám, kteří v té době také kritizovali řízení strany a vlády.(dnes je to podobné ale horší že náš společný majetek je podnodnoceně prodávan do zahraničí). Jenom naprostý blbec může kritizovat lidi, kteří vyjadřují svůj názor a sám o věcech ví naprosté h... no.
    Na rozdíl od vás blbče já jsem byl včetně mé rodiny prohlášen za nepřítele socialistického zřízení.
    Václav

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mnozí dnešní nepřátelé současného režimu jsou bývalí nepřátele "reálného socializmu"!!!

      Vymazat
    2. Trpí schizofrenií. Potřebovali by péči psychiatra. Nevědí, že jenom lidem škodí.

      Vymazat
  35. Brzy padne Deutsche Bank !

    OdpovědětVymazat
  36. Před Silvestrem 1983 jsem jel do Vizovických vrchů za přáteli na oslavu Nového roku. A jelikož jsem jel busem mj. přes Slušovice, tak jsem se intenzívně rozhlížel kolem. Všude na Zlínsku, zejména kolem Slušovic se pracovalo, potkávali jsme slušovické náklaďáky, hlavně se dřevem, v Lípě posunovala na překladišti slušovická lokomotiva, vše ve slušovických korporátních barvách. Nejvíc mě ale zaujaly billboardy, které lemovaly hlavní silnici Otrokovice – Zlín. Opakoval se mezi nimi jeden s nápisem: „Slušovice je věc veřejná.“ Hned mě napadnul latinský překlad: „Slušovice est res publica.“ Dost mě to zarazilo, ale obsah toho hesla jsem začal chápat až o několik let později, kdy se už o Slušovicích mluvilo více i v médiích a ve stranickém tisku (asi v Tvorbě) se objevil názor, že Slušovice, to je takové „centrum pozitivní deviace“ (myšleno odchylka od již zkostnatělých a neefektivních stereotypů jak v zemědělství, tak v průmyslu). A od straníků jsem se pak dověděl, že na schůzích se mluvilo o tom, že by ty Slušovice měly inspirovat i ostatní a že by tato „pozitivní deviace“ měla postupně vyplňovat území státu. A skutečně se začali rodit slušovičtí „odchovanci“ v podobě neméně úspěšných družstev jako JZD Práče, JZD Francova Lhota a jistě jich bylo více.
    Jenže počátkem 90. let jsem byl v jakémsi manažersko-podnikatelském kurzu a přidělili mě do pokoje s ředitelem jednoho státního statku z jižní Moravy. „Přemleli“ jsme kdeco, ale hlavně ekonomiku a on věštecky tvrdil, že státní statky budou brzy zlikvidované. Že už cítí první politické tlaky. A že je to logické. Že třeba oni hospodaří na rakouských hranicích a ten rozdíl mezi naším a jejich zemědělstvím je propastný. U nás obrovské podniky hospodařící průmyslovým způsobem, tedy ve velkých objemech, tedy velmi levně a s víceméně pravidelnou pracovní dobou zaměstnanců; u nich rodinné statky hospodařící v malém, tedy lidé „uvázaní“ u hospodářství od nevidíš do nevidíš a bez státních dotací by se vůbec neuživili, takže strach Německa a Rakouska z našeho zemědělství je téměř panický. A měl pravdu. Státní statky se zlikvidovaly co nejrychleji a zcela. JZD se zredukovala, rozdrobila a úplně se rozbila vertikální provázanost zemědělsko-průmyslového komplexu, takže počínaje prvovýrobci je každý stupeň (cenovým) rukojmím stupně vyššího a ČR jako celek je rukojmím německého, francouzského a dalších extrémně dotovaných západoevropských zemědělských odvětví, potravinářských korporací a obchodních řetězců.
    No, naletěli jsme těm věrozvěstům privatizace opravdu totálně, z čehož se už těžko někdy vzpamatujeme… :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostá pravda. Na Domažlicku byly JZD Mrákov, Brnířov, Draženov, Staňkov a další a další s vynikajícími hospodářskými výsledky. Delegace sedláků z Německa jenom valili nevěřícně oči. A proto první opatření Havla bylo prohlásit naše zemědělství za zaostalé a v první řadě zlikvidovat Slušovice, kdy temné žilky by mohly úspěšně konkurovat západnímu dotovanému zemědělství. Povedlo se a dnes nám ze západu dovážejí potravinový odpad.

      Vymazat
  37. Zemědělství mělo k dispozici jednotný software pro PC, nebyl sice HF, ale proti řadě průmyslových podniků byl používán zem.podniky (i na Slovensku) řadu let cca na 80ti okresech.

    OdpovědětVymazat