Reklama

.

.

sobota 27. července 2019

Německé starosti na naši hlavu

Zbyněk Fiala
25. 7. 2019  VašeVěc
Index manažerů nákupu v Německu klesl na nejnižší úroveň za sedm let. Za něco mohou obchodní války, může také jít o přirozený konec konjunktury, ale do hry vstupují i převratné inovace dusící tradiční průmyslové obory. Patří k nim i náš milovaný automobilový průmysl.


Němci mají spoustu starostí s poklesem hospodářského výkonu, který se sesunul zatím na nejnižší úroveň za posledních šest let. Je tu především výpadek exportu, ale otřesy prožívá i bankovnictví. Tísněná Deutche Bank musela opustit větší část investičního oboru a začít masivně propouštět, naštěstí hlavně v Americe, protože nedokázala dlouhodobě investovat v prostředí negativní úrokové míry.

V průmyslu se pozornost soustřeďuje na automobilky. Byl tam výpadek, způsobený změnou pravidel kontroly emisí, kterým se podniky nejprve musely přizpůsobit. Avšak to už jsou jen dozvuky končící éry, protože mnohem hlubší změny představuje přechod k převratné inovaci aut na baterky.

Pro každou převratnou inovaci je charakteristické, že nejvíc ohrožuje nejsilnější společnosti dosavadních technologií, protože do toho nejvíc zainvestovaly. Klasickým pojmem se stalo „inovační dilema“ poprvé rozpracované roku 1995 harvardským profesorem Claytonem Christensenem. Spočívá v nelehkém rozhodnutí, zda pokračovat ve zdokonalování stávajícího výrobku, který se tím stává dražším a složitějším a nabízí šanci něčemu jednoduššímu a levnějšímu, co mu může sebrat trh.

Tradiční auto se stává dražším a složitějším, protože musí dodržovat tvrdší emisní limity. Kdyby nebyly klimatické změny a ve městech se dalo dýchat, nikoho by taková blbost nenapadla. Nicméně opak je pravdou, až si toho všimla i školní mládež, příští voliči, a reakce je prostě nevyhnutelná. Avšak novým limitům dokážou – možná – vyhovět jen ta nejdokonalejší a nejdražší auta. Inovační dilema proto končí, jde se do elektriky, jinak to nejde. Elektrika napřed flotilu vyráběných vozů naředí, a pak zcela převezme.

Německu ani Česku se do toho moc nechtělo, proto vzniklo zdržení, které se nyní mimořádně nákladně dohání, a to nepočítáme pokuty za podvody s emisemi. Téma rozebírá Elisabeth Behrmannová v reportáži agentury Blomberg z jarní návštěvy závodu BMW v bavorském Dingolfingu. Dávám to k dispozici s několika svými poznámkami a doplňujícími údaji.

https://www.bloomberg.com/features/2019-bmw-electric-car-german-engines/

Motor sporťáku M3 o 625 koních, který se rozjede stovkou za 3,3 vteřiny, je poskládán ze 1200 součástek, ze kterých se 150 hýbe a musí být zpracováno s maximální přesností. Podílejí se na tom stovky dodavatelů, výsledný motor pak váží 400 kilo. Zato elektrický motor pro novou generaci aut, který se vyrábí ve vedlejší hale, lze unést v rukou, má jen dva tucty součástí a obejde se bez převodovky a dalších složitých výrobků, které z něj dělaly strojírenskou chloubu. Baterky, nejdražší část auta zaplňující veškeré volné prostory, jsou komoditou nakupovanou ve velkém od asijských dodavatelů, především z Jižní Koreje a Číny.

Dnešní automobilový průmysl zaměstnává v Německu přes osm set tisíc osob a představuje pětinu exportu, který je silný zejména v tom nejdražším segmentu. Jak je však na příkladu jediného modelu auta budoucnosti vidět, příležitostí pro domácí průmysl podstatně ubylo. Elektrický sporťák přitom odstartuje na zelenou rychleji než ten poháněný špičkovým spalovacím motorem. Je-li rychlejší, snazší a obklopený mnohem tvrdší konkurencí, pak není šance na cestu zpět.

V obrovském výrobním komplexu BMW s 18 tisíci zaměstnanci vládne tísnivá atmosféra, neboť století technologické dokonalosti je u konce. První plně elektrický model BMW i3 se bude vyrábět společně se sérií hybridů a na nový obor už se přesunula desetina zaměstnanců v Dingolfingu. Roku 2021, to už je prakticky zítra, BMW zruší polovinu modelů s tradičními motory, ale přeškoluje se jen třetina zaměstnanců. K jednoduššímu výrobku je třeba přičíst také rostoucí podíl robotů.

Baterky by se mohly vyrábět i v Evropě. Německo s Francií zvažují spojení sil ve výzkumu, na který by mohly přispět dotace 1,7 miliardy euro. Nejrychleji však vystartoval čínský CATL a závod, který by zásoboval BMW, buduje u Erfurthu. Bude to kousek od našich ložisek lithia, se kterými si zatím nevíme rady.

Úvodní kapacita závodu CATL, která musí být k dispozici také roku 2021, aby odpovídala plánům BMW, má činit 14 GWh ročně, a během dalších pěti let má vzrůst na 60 GWh. Celková německá poptávka ale mezitím vzroste na 100 GWh. Čína ráda využije příležitosti, která jí nahradí zpomalení poptávky doma. Jenže baterka jako baterka, je to komodita, u které se těžko odliší jeden výrobce od druhého. Dokud se to nezmění a nevstoupí do toho něco náročnějšího, evropská konkurence bude jen váhavá.

Pokud však jde o samotná elektrická auta, ustoupit není kam, je tu také tlak emisních limitů a důsledky skandálu s dieselovými motory. Volkswagen, který to zatím postihlo nejvíc, už chce přeměnit tři své závody na ryze bateriové. Roku 2030, vlastně do deseti let, chce nabízet 40 procent produkce na elektriku. Tak to zatím plánuje, ale proces se strašně zrychluje. Přeměna jednoho závodu z fosilu na baterky má stát nějakých 1,2 miliardy euro, řekněme 30 miliard korun.

Máme to blízko, bohaté Bavorsko a chudé Sasko, kde se toho tolik odehrává v průmyslu budoucnosti, jsou našimi sousedy. Naše situace se liší snad jen tím, že máme spolu se Slováky největší koncentraci automobilové výroby na světě, byť nic pod přímou národní kontrolou. Cesta z oprátky převratných inovací vede jen přes špičkový výzkum, jehož zárodky by se našly, ale chybí domácí poptávka pro nezávislé investice. A taky odvaha pohlédnout kupředu, nejen na papíře, což je však ještě obtížnější než těžba lithia.

69 komentářů :

  1. Elektroauta ve velkém vidím jako veliký průser, vezme to lidem mobilitu. Dříve bylo možno najít zaměstnání v každém městě, dnes jsou pracovní místa soustředěna jen do velkých měst a bez dojíždění se to neobejde. Až přijde krize bude to superkrize.
    Navíc kdyby jim šlo o emise propagovali by auta na CNG, ale je vidět že jim jde o něco jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klimatoteroristé ještě nevytáhli svůj hlavní trumf a inovaci v automobilismu. ŠLAPACÍ AUTA s reflektory na luciferin. Ale to už asi bude Grétka v klimakteriu.

      Vymazat
  2. Elektroauta jsou pro lidi a hospodářství konečná. Vysvětlím proč. K nabíjení elektromobilů slouží elektřina vyrobená v elektrárnách. V případě každého vojenského konfliktu bude první útok proveden právě na elektrárny. Bez elektřiny budou drahé elektromobily k ničemu. A hospodářství státu bude na kolenou, protože se budou vyrábět i nákladní elektromobily a elektrobusy. O železniční dopravě ani nemluvě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to ještě horší - při rychlonabíjení je proud 600 ampér - několik takto dobíjených aut najednou a schodí to celé město (nebo několik desítek dobíjených pomalejc) - a co víc - rozvodná síť na to není dimenzovaná - trafostanice atd....

      Vymazat
    2. Je to ještě horší. Praha např. je napájena přes pouhé TŘI rozvodny. Stačí malý teroristický útok a je město na dlouhou dobu zcela vyřízené. Jinak je potřeba taky počítat. Kdyby se nahradila v ČR jen osobní auta elektromobily, potřebovalo by to na nabíjení cca dva další Temelíny. V elektromobilech cítí pár hajzlíků jen svůj nový velký byznys. Tak je potřeba lidi nejdřív náležitě zblbnout přes různé "Gréty".

      Vymazat
    3. Taky to vidím špatně. Benzín, plyn, vodík - to vše dávalo možnost rychlého natankování a jízda na trase často delší jako 1000 km. V případě elektromobilů je dojezd v lepším případě 300 km a nabíjení v řádu hodin. Navíc si nedovedu představit, jak to bude fungovat, když se za nabíječkou shromáždí 50-100 čekajících. Podle dosavadního vývoje to také vypadá, že nejlevnější elektromobily se pohybují na hranici 1 milionu Kč, což pro většinu populace bude velký problém. Snad politici poberou rozum a nebudou příliš tlačit na pilu. Jenže např. v Německu se prudce zvyšují preference Zelených, což nevěstí nic dobrého.

      Vymazat
    4. Automobily se zřejmě dostaly do pozice parních lokomotiv. Když tyto stroje nabyly vysoké technické dokonalosti, přišla doba elektrických. Je to výrazná inovace a nelze se jí bránit. Spíš je s podivem, že jí bylo tak dlouho bráněno se uplatnit. A proč už nyní není.
      Ale zanechme konspirací a snažme se nástup této inovace zachytit. V elektrotechnice máme tradici, máme i VŠ technicky zaměřené. O lithiu nemluvě. K úspěchu je třeba jediná věc – osvícená vláda, která podpoří rozvoj českých firem. Prostě neliberální vláda. P.K.

      Vymazat
    5. 22. století bude stoletím definitivního masového přechodem na obnovitelné zdroje. Neobnovitelné - uhlí, ropa, plyn, uran apod. zůstanou jako rezerva pro nepředpokládané, krizové situace. Jedinou energetickou jistotou lidstva je sluneční energie. Ostatně bez ní by nebyl ani vítr, voda a energetické zdroje na nich postavené. Elektřina se proto jeví dnes jako jediné univerzálnější řešení. Pokud díky OZE dokážeme vyrobit další energetické médium, které bude použitelné pro dopravu, tak bude více možností, zatím ale není.
      Dělat dnes křížek nad elektrodopravou kvůli dojezdu nižšímu než u benzínových aut, kupř. 300 km, je slabomyslnost - kolik jízd, které lidé běžně podnikají, je nad tuto hranici? Na jízdu do hypermerketu, na chalupu, za babičkou, za tuzemským obchodním partnerem to bohatě stačí. Pouze pro třeba 5-10 % jízd, které představují cca 1/4 proježděných kilometrů, to bude komplikace - buď s nějakým delším dobíjením, nebo s použitím jiného energetického média. Třeba pár desítek let nebo i více než století i fosilního paliva. Zatímco v prvním případě půjde o vaše vlastní auto, které chcete mít denně k dispozici, ve druhém si jej půjčíte, neboť jej budete potřebovat jen několikrát za rok.
      Podobně vykrystalizuje výkon a cena elektroauta. K čemu vám je motor o stovkách kW, když jedete pro chleba a pivo do Tesca nebo na dálnici s maximální povolenou rychlostí 130 km/hod.? V případě ceny a dostupnosti některých cenných surovin (např. mědi) se patrně promění i relace ceny a výkonu motoru, případně hmotnosti vozu.
      Nápor na elektrizační soustavu nebude zase takový, jak někteří skeptici prorokují. Solární panel o ploše 1 m2 dodá za rok energii na 1000 km jízdy elektromobilem, takže pro domácnost stačí pokrýt střechu rodinného domu. Domácnosti se díky rozvoji OZE stanou daleko nezávislejší na elektrárenské lobby, které zůstanou větší odběratelé a krizové stavy.
      To je i odpovědí na bezpečnost celého energetického systému. Jinak by mne zajímalo, jaký je rozdíl mezi bombardováním elektrárny a rafinerie nebo zásobníků ropy.
      Doba univerzality použití spalovacího motoru a fosilních paliv končí. Realita světa, množství zásob fosilních paliv, množství emisí, dostupnost a množství jiných zdrojů, naše poznání a ekonomické možnosti nás vedou od celoplošných řešení ke speciální konkretizaci pro dané místo, čas a způsob užití. Týká se to i řady dalších oborů, kde od univerzálních řešení průmyslové revoluce s obrovskými zdroji a jednoduchými řešeními nás blížící či již dosažené limity nutí k jiným řešením, ke spektru různých řešení podle konkrétních podmínek. Dopravu čeká to samé. Letecká, silniční, železniční, vodní, potrubní budou stále specifičtější a celek dopravy bude pestřejší dle našich potřeb a šancí, které nám příroda nabídne a my jsme s to je využít. Koně také přežili, protože přeprava na koních má některé vlastnosti motorovými prostředky nenahraditelné. Parní lokomotivy skončily, ale parní turbíny běží nadále. Větrné mlýny už nemelou, ale rostou větrné elektrárny. Na místech vodních hamrů a mlýnů se budují malé vodní elektrárny...
      Elektrodoprava třeba podraží některé převozy zboží, takže se obnoví lokální produkce a nebudeme vozit košile z Malajsie, hrušky z Nového Zélandu a dálková doprava zůstane pro místně nenahraditelnou produkci. Pomůže to místní zaměstnanosti. Úpadek odbytu benzínových aut však pocítí řemeslní machři ze strojírenských fabrik, kteří dovedli kouzla při opracování ploch, seřizování vůlí, odlévání, výrobě nářadí a forem atp.
      A v tomto komplikovaném transformačním procesu budou politici, kteří vědí prd o přírodě, technice, vztazích mezi lidmi, školství, psychologii (krom zajištění své kariéry), kterým jsou kradeny problémy a zájmy spoluobčanů, činit neskutečně pitomá, voluntaristická rozhodnutí, která ještě více ztíží už beztak složitý ekonomický, sociální a ekologický přechod. Pro některé kruhy a jejich kapsy však tato opatření v mnoha případech pitomá nebudou...
      KR

      Vymazat
  3. Jo až zkrachuje ta německá banka tak v tom pojedeme s nimi jako jejich montovna.

    OdpovědětVymazat
  4. Přijde katastrofa na Slovensko? Čaputová jde proti proudu. Na rozdíl od V4 chce napomoct řešení migrace:

    https://cz.sputniknews.com/slovensko/2019072710433079-prijde-katastrofa-na-slovensko-caputova-jde-proti-proudu-na-rozdil-od-v4-chce-napomoct-reseni/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nikto ju nepočúva, je to klaun - všetko musí cez parlament, a tam nič,

      Vymazat
    2. 23:02 Pouze hlupáci, a další proruští pomatenci věří prolhanému sputniku, chudáci.Paní Čaputová je pro Slovensko výbornou volbou, taky doufám, že SE BRZO !!!!!! dočkáme také u nás.

      Vymazat
    3. 10:02 Hale magore na to zapomeň žádné čaputy volit nebudeme.

      Vymazat
    4. S kým se to Čaputová fotí? Radim Fiala odpálil citlivou věc:

      https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/S-kym-se-to-Caputova-foti-Radim-Fiala-odpalil-citlivou-vec-590519

      Vymazat
    5. 11:19 A co jako? Měla snad radši šlápnout tomu smradoj negerskýmu a jeho veselý matce s šátkem (který nosí 90% Afričanek!) do úsměvů, nebo co? Ona nešla za nima a nepožádala je sama o společný selfíčko ...

      Vymazat
    6. 13:06 Hele to je propaganda liberálních nesmyslů a žádné takové pomatence u nás nechceme.

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    8. Němci přijímají uprchlíky možná navíc i pokáním za rasisticky zahubené a vypuzené židy. My jsme vypuzením a oloupením Němců získali volnou kapacitu 3 milionů osob. A vyjeme pokrytecky kvůli stovkám. Švejkové - do zbraně !!! A na stráž !!! Parazitičtí čecháčkové se bojí další parazitické konkurence. Podle sebe soudí jiné. Rodilých Němců se bojí a škodolibě a krátkozrace se těší na islamizaci Německa. Debilové. Kdo stojí o vás čecháčkové ??? Češi, nekrást tady !!! Řešení na konci příspěvku. Zavilý Klaus chce z čecháčků nadělat stejné mrzáčky, jako je jeho syn a jeho hájkovští poskoci.
      Sudety, (podobně Horní Uhry, polské Slezsko), nikdy nechtěly být dobrovolně součástí umělého, podvodně vzniklého, separatistického husitsko-bolševického čecháčkostánu. Výsledkem mstivého a loupeživého odsunu původního obyvatelstva - namísto předtím mu odepřeného plebiscitu - je jejich současný žalostný stav, plný putinovské či doubravovské lůzy. Zplundrovaného parazitického čecháčkostánu, zaplaveného vodou, či "beztřídními" islamisty nebude žádná škoda. Je to boží trest za zlovolné a podlé vyhnání původních obyvatel, kteří nedostali ani autonomii. Jakékoli naředění bolševické lůzy je prospěšné.
      Rakovinový nádor husitsko-bolševické loupeživé, rusofilské, protievropské, zamindrákované, pomlouvačné a lumpenproletářské KSČ metastázoval do postkomunistických falešných a bezduchých oposmluvních Klauzemanových prognosťáckých a estébáckých partají a partajiček (ODS, ČSSD, KSČM, KDU-ČSL, VV, ANO, SPOZ, ÚSVIT PŘÍMÉ DEMOSRÁCIE, Kastrovaný LEV 21 atd.), které vůči totalitou postiženým, mozku zbaveným voličům nadále uplatňují tradiční "vedoucí úlohu strany" - jen ve zdánlivě pestřejší podobě – podle estébáckého hesla: „Rozděl a panuj !“ Rakovina zhoubného, kainovsky loupeživého kolektivizmu se sama od sebe nevyléčí a vnější zásah může přijít paradoxně jedině z Ruska - přesunem tupého a kolaborantského čecháčkostánu za Ural, kam dávno patří, a osídlením kotliny Novými Rusy nebo z Ruska a Německa vypuzenými muslimy. Tedy z deště pod okap. Tak jako se Kosovo odtrhlo od azbuckého Titova Srbska aby skončilo v náručí ještě primitivnější Albánie - tak se čecháčkostán a slovenskostán odtrhly od civilizovaného Rakousko-Uherska, aby skončili přesunem do ruských stepí nebo až za Ural a budou rádi, až jim putler stanoví dostatečné uprchlické kvóty do jimi samoobslužně zbudovan ých gulagů v Akci Z.
      Prolhaní, sebechvalní a sebeklamní Čecháčci jsou mistři světa v obrazoborectví, strhávání soch a symbolů, přejmenovávání ulic i vlastního státu a falšování vlastní historie. Podobně jako Rusové. Jenom více kradou. Viz Václav Perokrad.
      Nedorostli pro vlastní samostatný stát, nezaložený na literárních a politických padělcích a intrikách, jakož i na uplacených dezertérech. Bohužel o zpustlou Kotlinu už nikdo z vyspělejších sousedů nestojí (aby si vlastní stát nezamořil).
      Historie lenivého, příživnického pronároda se stále dokola opakuje: etapu lžidemokracie vystřídá diktatura lapkovské lůzy, která se následně připojí k zacinkání klíči – až zase všechno nakradené prožere. A každých dvacet let plive na tu lůzu předchozí a nostalgicky vzpomíná na tu lůzu předpředchozí.
      Současný konzumizmus není nic jiného, než převlečený a přebujelý komunistický materializmus. Řecká azbucká lůzokracie opět oblažuje svět.
      Zneuznaný, c. a k. Univ. Prof. TGM upletl bič z rakouského dezertérského lejna - avšak zapráskat s ním už nedokázal - ani ve své mnohonárodnostní, uměle vytvořené jepičí pidiříši. Proti literárním padělkům se sice postavil - avšak politický padělek vytvořil. Ani děti se mu moc nevydařily. Pravda vyděsí !!!

      Vymazat
  5. Německé starosti na naši hlavu, ne děkuji pěkně nemám zájem. Pokud tady máme prvního presidenta, zvoleného lidem, který má zdravou hlavu a nebývalé pravomoci, nemyslím, že bychom se měli bát. Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel tento prezident má omezenou životnost.

      Vymazat
    2. 0:20 Cože?" prezident má zdravou hlavu "????, tak potom ji nemáte zdravou vy! A ty pravomoce nemá prakticky žádné pokud si je tak jak to dnes dělá nepřivlastní násilně mimo ustavu. A ty rudej blázne zalez raději do ustavu pro mentálně retardované! Doufám že ještě ta světová ostuda tak max jeden rok a potom si zvolíme nového vynikajícího prezidenta, jako byl pan HAVEL.

      Vymazat
    3. 9:56 Proč mu nabízíš své uvolněné místo, ze kterého Tě propustili s diagnozou: "nevyléčitelný" . V.J.H.

      Vymazat
    4. 9:56 Četl jste jeho projev z Melantrichu? Pokud ne tak si to najděte. Všechny vlastenecké veby by měly tento projev zveřejňovat minimálně jednou za měsíc aby se paka jako vy dozvěděly co to bylo za zrůdu.

      Vymazat
    5. Milý kmete, zájem nemusíš mít, ale dluhopisy DB v trezorech naší ČNB, které nahradily Au, se poněkud zmenšují. Jelikož moje pidiúspory jsou v jedné dcerušce bankovního příbuzenstva, tak si asi za zbytek koupím flašinet.

      Vymazat
    6. 18:06.pro radikálnější by mohlo zbýt na "kalašnikov".

      Vymazat
  6. Neumím si představit armádu na baterky.
    Vidím v tom i válku velkých koncernu,proto i ta nejasná situace kolem našeho lithia.Pak mám informaci,že výroba škodovek z Kvasin přejde do Německa a v Kvasinách se bude vyrábět neoblíbený Passat.To bude pro nás problém,Němci si svoje pozice budou chtít udržet i na úkor dalších států.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ani nemusíš, armáda jako vždy dostane výjimku!

      Vymazat
    2. 10.24 Naše operetní armádička už tu výjimku dávno má. Není Českému národu užitečná jen jako ta na baterky, ale i jako ta na klíček.

      Vymazat
    3. Jo, armáda dostane vyjímku nebo prodlužovačky.

      Vymazat
  7. Octavie sa budú vyrábať v Turecku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že v rámci inovace výrobních programů, bude nejlepším řešením výroba šlapacích autíček.

      Vymazat
  8. Už jsou vyvinuty baterie na jiném principu které se nabíjí velmi rychle a nepotřebují lithium. Ovšem výroba elektřiny bez jaderných elektráren je v koncích a rozvodná soustava v řiti. Nejlepší se mi jeví pohon na vodík a tam je potřeba ještě mnoho vyvíjet aby byl bezpečný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je už vyzkoušena technologie slunečního laseru který přemněňuje paprsek na ele. energii. Problém bude s rozvody. Ty jsou už i dnes v katastrofickém stavu. Na všechno se konají výběrová řízení za účelem získání sponzorských darů a úplatku. Proto všechny nové stavby ve státním sektoru stojí za velký ho..o.

      Vymazat
    2. 9.44 A ten vodík vyrobíte elektrolýzou... Navrhujete tření ebonitových tyčí liščími ocasy?

      Vymazat
  9. Průser se nezadržitelně blíží,dál,zbytečný koment.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejhorí je,že rádoby ovladatel planety se zacal rodit,jako plaz.Doplazí se z bytu do auta,potom jeste nekam kousek a zpět.Nohy nejsou.A Ministerstvo dopravy naprosto v klidu sleduje,na silnicich popravy.(desítky měsíčně)Tak štastnou cestu.marek.

      Vymazat
  10. Nebýt 40 let vlády neschopných komoušu, tak tady nic Němec nemusel stavět. Ale protože po rudejch tady zbyl jen zmar, bída, nefunkční, zaostalé podniky, no tak se toho chytil ten " chudý, bankrotující, neschopný " Západ a vybudoval tady solidní prosperujicí podniky, do ktarých vrazil miliardy marek a později euro. Pouze slova díku pro naše NĚMECKÉ přátele!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. re 10,13
      Netrep sprosti.
      Vdaka komunistom sme zili ako slobodna krajina, teraz si z nas Zapad urobil kolonie.
      A nezabudaj na jednu podstatnu vec.
      Ak by nebol komunizmus vo vychodnej Europe padol,
      je otazne, kde by bol dnes ich slavny kapitalis, vratane slavnej demokracie.
      Kapitalizmus na Zapade prezil iba vdaka tomu, ze padol komunizmus, židia ziskali nove trhy v byvalych komunistickych statoch.
      Prebehol rozpredaj majetku, ktory nadobudol stat vdaka komunistom.
      Takze nie vsetko bolo zle za byvaleho rezimu.
      A pokial by si chcel argumentovat, ze Moskva, tak spomni si na Brussel.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    5. 10:13 Článek je i o el. energii tak, kdy v Česku "Německý přítel" vybudoval energetickou přenosovou soustavu 400kV 3700km a 220kV 1900km? Proč se tímto "podle Vás jeho úspěchem", který "zasponzoroval" nikde nechlubí a lepí cedule na cyklostezky, hřiště a rozhledny? Mluvím o soustavě (ČEPS), bez které by Německo, Rakousko trpělo blackouty a nemohli si posílat zelenou energii z větrníků. Soustavu, která jede na hraně a kterou ohrožují, proto musíme stavět ochranná trafa (máme 4) s cenou 1.6 miliardy korun?
      Rád ty prachy z daní dám, když mi ekoteroristé nebudou způsobovat výpadky elektřiny při operaci oka, průjezdem Prahy, uprostřed vaření apod. Trafa máme, tak tedy zapojme nabíječky elektroaut. Ty naši síť odrovnají!

      Vymazat
    6. 10:59 Píčete nesmysly," kapitalismus přežil díky tomu ,že padl komun." A co těch více jak 100 let kap. před tím a co ten obrovský rozdíl v ekonomikách před rokem 89? Kdy jsme byli na třetině výkonu Západu? Nepište hlouposti, děláte ze sebe akorát .....doplňte sám.

      Vymazat
    7. Proč, když tu byl "zmar, bída, nefunkční, zaostalé podniky" ti blbí komouši stavěli 5600 km drátů velmi vysokého napětí? Nebylo lepší chlastat na aktivech (poradách)?

      Vymazat
    8. 11:49 mazej do práce a nesvaluj pořád vinu na komunisty. 30 let házet vinu na komunisty Ti příjde normální?
      cesko-uz-neni-vyspela-zeme-experti-ji-zaradi-zpet-mezi-rozvojove.
      "Staří a blbí" mají už odpracováno, tak nekecej "mladej a chytrej" a ukaž jak buduješ kapitalismus, ať užijeme také my nějaké drobky z výsledků tvé práce pro Česko.

      Vymazat
    9. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    10. 12:08 Ty FAKE zpravodají. Nemáš argumenty, učit ses nechtěl, nerozumíš napsanému. Píše se tu o drátech energetické soustavy. Pomluvy komunistů jsou snadné a stále jen ty Hate Kecy. Tak se nikam nepohneme.

      Vymazat
  11. Tak to jsi genius, dodnes nikdo ani netušil, že za krach klasických aut mohou naši komunisti. Tobě se z té "bedny" asi kouří ještě teď.

    OdpovědětVymazat
  12. https://pravyprostor.cz/lod-alan-kurdi-nemecke-nevladni-organizace-sea-eye-obnovuje-taxi-sluzbu-pro-migranty/
    https://pravyprostor.cz/kdo-vsechno-chce-do-evropy/

    OdpovědětVymazat
  13. No, na Kubě si ty americké popelnice udržují v chodu už 60 let.
    To v EU ty staré prostě zakážou, na nové nikdo nebude mít, čili celý průmyslový segment, který živí půl ČR zanikne. A kdyby náhodou na ten předražený nesmyslný krám lidé měli, tak stejně nebude způsob jak je nabít.
    Ještě ke článku - psal ho evidentně odborník.
    Takových odborníků má EU hromadu, takže bych toviděl velmi optimisticky.
    V 7 guláš s brambory, v 9 na latrinu-nepřítel prchá v děsu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 10:43 Ono to je o údržbě a "kurv.tkach". Pokud stačí klíč a šroubovák, tak si opravíš sám.
      Pokud odejdou kondenzátory na deskách, nějaké polovodiče, zaoxidovaný kontakt, tak ti nejde ABS, EDS, ASR, ESP, EBD, EBA, MSR a auto je nebezpečné v provozu a palubka je Las Vegas. Pak jsou různé filtry, katalizátory a další zlepšováky.
      To ti na 60 let starých autech nehrozí. Mechanické řešení je mechanické řešení.

      Vymazat
  14. Rozhodující posouzení, zda elektroauta ano či ne, může pocházet z posouzení jejich možné škodlivosti pro přírodu. Pokud baterie nebude recyklovatelná, pokud lithium a podobné látky půjdou na smetiště, na trvalou skládku, pak pryč s takovými elektroauty.

    OdpovědětVymazat
  15. Článek poněkud tendenční a obsahově se vyhýbající souvisejícím problémům.
    Ale zde patrně o žádné objevné myšlenky jít ani nemělo. Jen o napsání článku.

    Cituji: "Elektrika napřed flotilu vyráběných vozů naředí, a pak zcela převezme."
    Ano je to možné, ale bude to "flotila" a také úroveň a dostupnost automobilismu jako asi před takovými 80-90 roky.
    A o to tu kráčí - snížit "lidovou spotřebu" tedy i způsob a kvalitu našeho života.
    Požadavek je to do jisté míry (do jisté míry !!!) regulerní a ospravedltelný - ale ať už dál nikdo nevykládá nic o trzích které určí ekonomickou životaschopnost a ... o demokracii.
    Pomalu jsme totiž někde úúúúúplně jinde!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. PS
      Nejde jen o peníze a pohodlnost dopravy, ale o celkové omezení, případně i možnost naprotého zrušení mobility občanů.
      Jednak nižším odjezdem vozidla, dále nemožností si vytvořit jakoukoliv zásobu energie - a potom elektriku nemusí odpojit jen nehoda, teroristé nebo válečný nepřítel, ale i vlastní vláda.
      Podobně jako je snaha EU lidi odzbrojit, zrušit používání hotovosti, tak i toto vidím jako ne-li prímo záměr, tak jako vítaný vedlejší produkt pro ty, kteří chtějí vládnout EU.
      Nakonec nic nového - v nevolnictví to fungovalo podobně - a šlechtici si to tehdy nemohli vynachválit.

      Vymazat
  16. noviczech
    1.podle statistiky, za první čtvrtletí 2018 se v Německu zvýšila produktivita na pracovníka o 0,6 procenta, ale náklady firmě na pracovníka stouply o 4,2 procenta. Tedy nebezpečný trend!
    2. Jestli by Německo přešlo na výrobu elektro aut, jen v Bavorsku by přišlo o práci asi 55 000 pracovníků!
    3. V Německu je 15 km dlouhá zkušební trasa, kde jezdí nákladní auta a energii čerpají indukcí z vozovky!
    4. Německý stát dostává z každého litrů benzínu, formou daní, cirka 70% financí!
    5. Zemědělci se v Německu bouřili, protože jim stát chtěl jejich územím vést velmi vysoké napětí v zemi! Odborníci vědí, co to asi může mít za následky! Suma sumárum, jaká inteligence vládne Evropě, vidíme. Proč by se měl měnit systém, když pomáhá miliardářům k většímu majetku! Ono to holt může i "kvůli něčemu" zkolabovat a ONI si jen umyjí ruce!
    Prosbu na pana Fialu: prosím vás, Československo už v sedmdesátých letech přešlo na nové měrové jednotky! Jestli jsou "Němci sto let za opicema, ať jsou" my, technická země z dob Československa by jsme měli používat správné označení Kilowaty. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  17. Jasně - a do toho novinkáři! Diskuze už jsou zase o něčem úplně jiném než je článek, to už je novinkářská tradice. Tak šup - šup - sprosťárny, urážky, nadávat si, hádat se -ať zůstanete věrni svému stylu!

    OdpovědětVymazat
  18. 16:35
    Nechte je žít, jsou za to placení.

    OdpovědětVymazat
  19. 18:17
    Já chci být také placen za to, že žiji. ;-)

    OdpovědětVymazat
  20. ČLR a Veliké Rusko – NÁDHERNÉ vzory řízené demokracie!

    Drazí soudruzi a soukmenovci!
    Již jsme dnes diskutovali o nemasakru na náměstí Tchien-an-men, kde bylo humánně zlikvidováno POUHÝCH cca 10 000 agentů CIA (což je vážně SMĚŠNÉ číslo, již vzhledem k faktu, že čínští soudruzi popraví zhruba 5 000 zločinců KAŽDOROČNĚ).

    A právě ze zaslouženého trestu smrti mají PANICKOU hrůzu kavárníci a sluníčkáři z Hongkongu: Proto sveřepě (a marně) svolávají sprosté protisocialistické akce, mající za cíl zmaření vydávání protistátních demonstrantů do ČLR k humánní popravě.

    Nyní se poučme z dnešních událostí v Moskvě, Stolici Velikého Ruska, Centru Vesmíru:
    Hrstka placených agentů CIA a Mossadu tam narušovala plynulost dopravy. Proto soudruzi milicionáři byli přinuceni zasáhnout, a přibližně 1000 narušitelů zajistit, s použitím pouze mírných prostředků (zatím nejsou hlášena žádná úmrtí).
    Prostě: Kdo chce radostně žít ve Velikém Rusku, nejkrásnější zemi v celém kosmu, tak musí dodržovat místní zvyklosti. Například musí pochopit, že svobodné volby strany Jednotné Rusko a Vůdce Velikého Putina, BJJP, nemohou být narušovány účastí vládou nepovolených kandidátů.
    Tečka.


    „Všeobecné volby se konají a probíhají i v některých kapitalistických zemích, takzvaně demokratických.
    Ale v jakém ovzduší tam probíhají volby? V ovzduší třídních srážek, v ovzduší třídního nepřátelství, v ovzduší nátlaku, který vykonávají na voliče kapitalisté, statkáři, bankéři a jiní kapitalističtí žraloci.
    Nelze takové volby, i když se konají na základě všeobecného, rovného, tajného a přímého volebního práva, nazvat úplně svobodnými a demokratickými volbami.“

    (J. V. Stalin, projev na voličské schůzi v Stalinském volebním okrsku města Moskvy, 11. 12. 1937)


    P. Radosta

    ----------------------------------------------------------------------------------
    Pro úplně hloupé lepšolidi-pravičáky, kavárníky-havlisty a sluníčkáře-vítače: Pro otevření sajty stačí kliknout (LEVÝM tlačítkem myši) na barevně zvýrazněný text.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. POZOR – ВНИМАНИЕ !!

      Výše uvedený příspěvek jsem vložil již POTŘETÍ, neboť ten původní (z 27. července 23:37) i jeho další uveřejnění zdejší smradlavé cenzorské hovado tupě smazalo.


      Jak dlouho ještě zneužívati budeš naší trpělivosti, cenzorský smrade?!
      Myslíš si snad, že tě necháme běžet, v brzkém budoucnu, po opětovném osvobození naší vlasti nepřemožitelnou Armádou Ruské federace?

      Jestli jsi opravdu tak hloupý, tak věz, že tě NENECHÁME uprchnout, že si tě chytíme, my komunisti, putinisti, zemanisti a babišisti, za pomoci ruských soudruhů a soukmenovců z KGB/FSB.
      A pak s tebou naložíme typicky slovansky humánně, po husitsku, po leninsku, po putinsku, na místě.
      Pohov!

      Volte ANO, KSČM a našeho Miloše, ať se k nám nepřemožitelná Armáda Ruské federace vrátí co nejdříve!


      P. Radosta

      Vymazat
  21. Elektromobilita je naprosto slepá ulička pokud bude prosazována způsobem čekání u nabíječek a nabíjením si doma po nocích do baterek se životností maximálně 7 let s výrobou fakt ekologickou. Dojezd 300 km je naprosto nedostatečný pro nákladní dopravu. A jen taková maličkost kolik v našem pásmu vyrobíte elektřiny z fotovoltaiky v zimě. Co vyrovná ten deficit. Už si někdo uvědomil z eko, že u nás je 6 měsíců podzim a zima se sníženou intenzitou světla? A ty větrné elektrárny to považujete za ekologické? A čím budou lidé topit ve Vaší ekodobě? A co samotná likvidace fotovoltaických panelů zhruba po 25 letech použití? To bude ekologická legrace! Pokud chcete opravdu dělat ekologii, pak pitomce z různých hnutí nejdříve nakopejte do prdele, protože omezování topení a ososbní dopravy je sice populární a snadno dosažitelný cíl terorem vůči občanům a jejich zblbnutím eko kecy, ale málo opravdově pro přírodu užitečným. Produkci CO2 to už neřeší vůbec. Pokud chcete rešit ekologii, tak se zajímejte o nákladní dopravu, lodní dopravu a hlavně leteckou dopravu. Neslyšel jsem, že by ekologičtí aktivisté vystupovali proti letecké dopravě, přitom to svinstvo, které vypouští letadla ve výškách 10 až 15 km tedy nad mraky v obrovských objemech stojí fakt za to. Navíc v této výšce už nepůsobí tak sebečistící efekt atmosféry pomocí vodní páry a vody. Tam vzniká vrstva skleníkových plynů. Pokud bychom opravdu chtěli bojovat za záchranu planety museli bychom sázet po celém světě stromy jako šílení a bojovat s pouštěmi co by se dalo. O ochraně moří ani nemluvě. Opak je pravdou, zbylé lesy se nejen u nás ekologicky likvidují. Další záležitost je moderní zemědělství. To staří zemědělci jen pláčou nad tou eko devastací půdy a pak se všichni moc diví, že půda nebere vodu a je sucho. A hodný stát co má 2/3 ceny z litru benzínu a nafty se okrade tím, že budou lidé jezdit na levnou elktřinu? Tomu snad nevěří ani největší magor. Celé to eko je pěkný podvod na lidi i přírodu a jen sprostý biznis pro pár vychcánků, kterým o přírodu vůbec nejde. Zregulujte celosvětově porodnost a budete mít půl problému vyřešeno! Jenže oni se zrovna nejvíce množí ti inženýři z Afriky co se ani neumí uživit a duté vymlácené mohamedánské palice. A ty jsou přeci chráněné, to by byl rasismus.Takže co vlastně chcete ekologové řešit? Jak???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je mozkový průjem, to se ani nedá nazvat myšlenkový průjem. Ekologické problémy reálně existují, za to, že nejsou adekvátně řešeny, však nemohou ekologové, nýbrž politici. To, že z řešení ekologických problémů lze udělat velmi výnosný byznys, opět není věcí ekologů, nýbrž politiků, zejména zákonodárců, dále ministrů a aparátu veřejné správy. Půdu nedevastují ekologové, nýbrž zemědělci zatlačení k tomu živelným trhem a cinknutými dotacemi - ani trh, ani dotace nejsou pod kontrolou ekologů, nýbrž politiků, potažmo voličů. Evidentně netušíte, kdo má ve společnosti jakou roli a možnosti.
      Pokud nechápete tyto jednoduché souvislosti, tak lze předpokládat - a čtením Vašich žvástů potvrdit - že nelze od Vás očekávat seriózní pohled na tuto problematiku.
      Elektromobilita je slepou cestou - zejména v MHD a na železnici.
      Dojezd 300 km - to je běžný dojezd dnešních elektromobilů, ty nejlepší zvládnou přes 500 km, zkušební ještě mnohem více. Kolik myslíte, že měly dojezd laurinky, tatrovky, pragovky, fordky a další před 100 lety?
      Daňový systém je opět věcí politiků (a voličů), v níž mají ekologové velmi malinké slovo. Výnos spotřební daně z minerálních olejů (paliv a maziv) se zhruba pohybuje na úrovni výdajů na výstavbu, opravy a provoz silnic a dálnic. Ani zdaleka nekryje ekologické škody ze silniční či jiné motorové dopravy. Politici určitě najdou cestu, jak státní kase úbytek peněz za benzín a naftu nahradit, na druhou stranu klesnou veřejné správě výdaje na ekologické škody způsobené spalováním fosilních paliv.
      Na produkci emisí upozorňují právě ekologové, ale o jejich limitování rozhodují opět politici, a to často pod (vyděračským) tlakem či (korupčním) tahem lobby. Letecký průmysl a doprava jsou obrovský kšeft. Stejně tak loďařství a námořní doprava. Ani letadlo, ani tanker vám však nestojí v garáži, nečudí pod oknem, nesedíte v něm denně a nemůže zvednou haubnu a podívat se, co tam blbne. Osobní auto je v dosahu voličů, vidíte jich denně stovky, proto může být snadným předmětem politických hrátek.
      Fosilní paliva budou vytěženy během pár set let, pak nezbyde lidem nic než Slunce. Pokud nechápete, že Země jako koule má limitovaný, konečný objem a tudíž není nevyčerpatelná, tak Jste idiot a nepomůže Vám ani návrat do 6. třídy ZDŠ. Slepou uličku jsou spalovací motory na fosilní paliva, jichž je na Zemi konečné množství.
      Delší perspektivu - a to na celé období existence lidstva na planetě sluneční soustavy - poskytuje pouze Slunce. Můžete se stavět na hlavu (u Vás je to ovšem, zdá se, jedno), ale tento fakt nezměníte.
      Uchovávání energie a recyklace či likvidace zařízení pro výrobu elektřiny ze slunečního záření není neřešitelné. Baterie, chemické články, přečerpávací elektrárny, setrvačníky, přeměna kinetické energie na potenciální. Co má či bude mít na životní prostředí větší dopad: jaderný odpad, který se bude rozpadat na bezpečnou úroveň 30 000 let, nebo solární články?
      Vaše poslední zmínka - o regulaci porodnosti - je již úplně zcestná. Zcela evidentně nemáte vůbec ponětí o tom, kolik energie spotřebuje obyvatel USA či EU a kolik Křovák, Masaj, indián z Brazílie, černoch z Afriky, Vietnamec atd. Vůbec pomíjíte míru zodpovědnosti za stav životního prostředí lidí ze severoatlantické civilizace a ostatních. A Vaše poznámka o rasismu je podtržením toho všeho hnoje, který Jste vyplodil, a důkazem morální pokleslosti a intelektuální omezenosti rasistů, neboť oni nejsou s to odhalit a pochopit podstatné, příčinné souvislosti a utápějí se jevovými podružnostmi. Proto nemohou vyřešit společenské problémy, neboť zůstávají na povrchu, ve své omezenosti nevnímají kontext, nevidí souvislosti, natož, aby je pochopili, aby byli schopni porovnávání a hodnocení, a to vše ve stínu deformovaného žebříčku hodnot.
      KR

      Vymazat
    2. Ekologie je zprofanovaná některými "také ekology", kteří dokazovali působení člověka na změnu podnebí švindlováním statistiky a pod.

      Ekologové-raketýři zase vydírali stavební firmy, blokovali stavby pod záminkou ochrany tu žížal, tu brouků a ustoupili od ochrany až když zmíněné stavební firmy zaplatily.

      Inu, není ekolog jako ekolog.

      Ostatně Šumava, Beskydy a kůrovec můžeme sledovat v přímém přenosu.

      Vymazat
    3. Souhlasím, že i v hnutí za ochranu životního prostředí se pohybují (jako asi ve všech širších hnutích) různé existence včetně fanatiků a vykutálenců. Nedomnívám se, že by tvořili většinu či měli většinový hlas. Neznám mezi starší generací nikoho, kdo by zastával názor, že se počasí nezměnilo. Mají řadu příkladů nových jevů, z jejichž početnosti a síly vyplývá, že nejde o výkyv, ale o změnu podnebí. Ekologové tomu dávají vědecký podklad a to i s čísly. Část byla cinknutých, ale zdaleka ne všechna, takže trend je jasný.
      Neznám případy "výpalného", ale případy, kdy stavbaři udělali alespoň nějaká opatření dle požadavků ekologů a neznám případ, že by to nepomohlo situaci. Příkladem budiž Gabčíkovo, kde sice stavbaři již v projektech měli tzv. opatření na ochranu životního prostředí, ale až ve sporech s ekology se rozrostly do funkčního systému.
      Právě ekologové varovali před sesuvy půdy na dálnici D8, jen se spletli o pár kilometrů od místa, kde tomu dávali největší pravděpodobnost.
      Kůrovcová kalamita je důsledkem narušení vodního režimu během změny klimatu. Strom s dostatkem vlády totiž kůrovcové larvy v jejich chodbičkách zalije pryskyřicí. Pokud je však sucho, tak není schopen vyprodukovat tolik pryskyřice a malér je na světě. Kůrovcová kalamita v Jeseníkách je horší a trvá déle než na Šumavě. Jak to, když tam ekologové zdaleka nemají takový vliv jako v NPŠ?
      Jinak - žížaly mají pro naši existenci a produkci potravin vliv podobný se včelami. To, kolik ony provzdušní zemi a přetvoří živé hmoty, aby ornice plodila, voda se zasakovala atd., jsou obrovské objemy. Lidé vůbec netuší, jaké místo zaujímají v přírodním koloběhu, ale ve své namyšlenosti páchají spousty sebestředných pitomostí.
      KR

      Vymazat
    4. KR - shodneme se skoro ve všem. Jen mne zajímá, zda existuje d-ů-k-a-z , že na klimatické změně se podílí člověk!!!
      Alternativní zdroje a ekonomika kolem nich včetně solárů, větrníků a elektromobilů jsou tak velký byznys, že manipulace s vědeckými poznatky, čísly a statistikami jsou téměř zákonitostí.

      Leo

      Vymazat
    5. A existuje důkaz, že se na změně nepodílí?

      Kdysi putovala voda z dešťů v Krkonoších do Ústí týden, dnes je tam kvůli úpravám koryt (zrušení meandrů, nepropustné břehy) za tři dny. Změnili jsme změnou ploch lesů, polí a luk a volbou plodin na polích výpar vody. Narušili jsme zásadně vodní režim, takže jsme významně snížili malý vodní oběh (země - oblaka - země) a velký oběh (moře - oblaka - země) to už neutáhne ani z hlediska vzdálenosti, ani vydatnosti.
      Teplo z přehřátých aglomerací nemá vliv na proudění vzduchu a vypadávání srážek?
      Emise ze spalovacích procesů nemají vliv kvalitu vzduchu, na stav lesů - a tedy na prostupnost kdoví čeho všeho atmosférou a na zadržování vody v krajině?
      Otázku není zda má lidská činnost vliv, nýbrž v jaké míře.
      Je samozřejmě snazší to svést na přírodu, nepoznané přírodní procesy, na různá božstva, náhody, osud. Přiznat si (spolu)zodpovědnost je velký mravní počin, je to Má dáti - Dal účetnictví svobody, o níž tolik bájíme, o níž tolik stojíme, ale neradi tuto minci obracíme, abychom koukli na rubovou stranu a tam místo královského lva, orlice apod. spatřili člověka krásně vyvedeného s jeho všemi myšlenkami, přáními, slovy - a rovněž se všemi skutky a jejich následky. Je pak na inteligenci lidí, jak se svým rozumem a sny naloží, aby své skutky, svou svobodu drželo v míře zvládnutelné vlastní zodpovědností a mocí své racionality i emocí, inteligence i morálky. Pokud bumerang letí, je to ještě pohoda, ale když dopadne...
      KR

      Vymazat
    6. Lidská činnost proti výkyvům sluneční aktivity je rozdílná v jakých řádech (milion? miliarda? víc...?)
      KR velmi chytrý člověk, ale v tomto ekoalarmista.

      Vymazat
    7. Slunce přes všechnu svoji aktivitu nemá ručičky, aby vykopalo meliorace, prokopalo meandry, zabetonovalo břehy. Nemá ani nožičky, aby nás nosilo z místa A do místa B bez produkce emisí, prachových částic, odlesnění, zatravnění. Město jako Praha zvýší teplotu ve středu klidně o 2 °C, takže vznikne slušný vzdušný výtah, který odsává vzduch z okolí metropole a tlačí jej do nebe. Nějaká sopka jednou za čas může způsobit obrovský výron emisí a prachu, nějaký čas to léta vzduchem, pak ale sedne a je zase čisto, lidstvo však tak činí průběžně a žádné čisto se nikdy nekoná. Znečištění jednorázové má určitě jiné dopady než průběžné.
      Nemyslím, že bych byl ekoalarmista, jsem ekorealista. Hlavně však nejsem zbabělec, který utíká od zodpovědnosti lidské civilizace za potíže, které způsobuje, a mám dost rozumu, abych poznal, co lidstvo dělá samo, co sama dělá příroda, kde se to prolíná, jaké jsou pravděpodobnosti. Ta poslední kapka nemusí být zrovna od lidí.
      Klidně si dejte půl hoďky v garáži se zapnutým motorem, klidně v době minima sluneční aktivity a sopečného klidu.
      Jaký vliv na klimaskepticismus mají reálně existující důvody v přírodní situaci a jaký lidská psychika, lidská nemorálnost nerušit si pohodlí, kšefty, zažité stereotypy, netrápit se zodpovědností, hloubáním nad řešeními? V jakých řádech je jejich poměr? Nemusí to být vůbec ani milión, na lidskou tragédii stačí daleko menší dávky subjektivismu, nalhávání si, egoismu v několika jedincích a davu, který jim s potěšením naslouchá, protože proč si konzumaci života kazit pochybováním, hledáním, zkoušením, ukracováním, když lze slepě a hluše věřit, brát všemi deseti odkudkoli a hýřit.
      KR
      KR

      Vymazat
  22. Co Čech to klimatolog, já ne, já jsem jen vegetarián,

    OdpovědětVymazat