Reklama

.

.

středa 3. července 2019

Slušovice

Jiří Jírovec
3. 7. 2019
Slušovice jsou pro media i po třiceti letech od sametu obtížným tématem. Připustit, že tehdejší společnost mohla být v něčem úspěšná je ošemetné až trestné. Vymýšlejí se tedy různá napojení na komunisty ve vedení státu a třeba i obvinění, že muselo jít o spolupráci s StB.


Čubovy Slušovice mohly vzniknout až po skončení úvodní fáze združstevňování. V šedesátých letech již mizela primitivnost počátků, kterou zachycuje film Vojtěcha Jasného "Všichni dobří rodáci". Ideologii, tedy původní hnací sílu nahrazuje odbornost. Do družstev přicházejí vysokoškolsky vzdělaní odborníci: mechanizátoři, zootechnici i rostlináři.

Zvýšená produktivita práce uvolnila část pracovních sil a dala vzniknout přidružené výrobě, tedy činnosti doplňující základní ekonomickou funkci družstev.

Je třeba zmínit, že československé hospodářství mělo složitý plánovací systém a striktní pravidla pro nakládání s devizami, kdežto zemědělství bylo "pozapomenuto". Dědictvím z doby, kdy byly výdělky v zemědělství nízké, bylo osvobození členů JZD od daně z příjmu.

Ing Čuba si uvědomil možnosti, které se v tom okamžiku nabízely. Našel odbyt pro produkci přidružené výroby, nabízel práci vědeckým pracovníkům, kteří po přijetí za členy družstva přestali platit daň z příjmu, nabízel jim byty. Dva mí kamarádi, oba vědečtí pracovníci odešli z ČSAV na vědecké pracoviště do Slušovic.

Protože to nebylo zakázáno, mohlo družstvo vstoupit i na zahraniční trhy a snadněji nakládat se získanými devizami.

V době, kdy Přírodovědecká fakulta musela plánovat nákup přístrojů s dvouletým předstihem, přišla do naší laboratoře na návštěvu chemička ze Slušovic. Koupili přístroj, který jsme tehdy již měli. Když přišla řeč na příslušenství, řekli jsme jí, že to si měli koupit s přístrojem. Šlo o několik set dolarů. Tehdy řekla, že to jí předseda dá a že si zajede do Vídně.

Slušovice reinvestovaly prostředky do bytové výstavby, zřízení výzkumných pracovišť, do infrastruktury i sportovní činnosti. Zisky nešly do daňových rájů.

Výsledky Slušovic nebyly vždy politicky vítány. Konec jejich podnikání, k němuž přispěl i Havlův hloupý výrok, byl nevyhnutelný. Minulému období se nesměl přiznat jakýkoli kredit.

Zajímavé je, že se baťovská etika, kterou prý ing. Čuba propagoval, jaksi neuchytila a družstvo bylo po roce 1989 obratem rozkradeno.

59 komentářů :

  1. Václava Havla, Bůh ho zatrať, "Slušovické temné žilky".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Havel mluvil o nezaměstnaných, kdyby mluvil o exekutorech a bezdomovcích, to by si lidi klepali na čelo, jak může být člověk bez domova, že? Kde by spal?! Pokud bylo období socialismu totalita, tak v čem žijeme dnes?!

      Vymazat
    2. pan pisatel by se měl probudit na připadu umrleho celičky život chtěl byt komunistou až se zněj stal velkokapitalista takove lidičky vovčani miluji až do smrti a neni daleko doba kdy se jim budou stavět pomniky a že nebyl sam to vi i vrabci na střeše přestože maji jen mistečko na anteně a čete kanal nevnimaji a že ho havel nesnašel no protože měl lepši image a vysledky než nepodařeny a retardovany šmiracky nespisovatel a pijak

      Vymazat
    3. Ten Veškrna toho nachrochtal dost " Budou vám vychrožďovat nezaměstnaností ..."

      Vymazat
    4. Veškrna mlátit prázdnou slámu a dokonce se říkalo, že je jedinečný dramatik, i když byl jen kulisák. O mrtvých jen dobře.

      Vymazat
  2. Autor pozapomnel na to kdo poradal pro vedeni strany hony a zranice . V pridruzenkach jsem delal 10 let a vim o cem mluvim Strougal to tam miloval Cest praci

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A kdo pořádá hony pro ODS dnes? Kdo kupuje kabelky milenkám, které dřou jako kůň, dnes? V Praze je cestovka, která pořádá zájezdy k vilám miliardářů, kteří svou poctivou prací zbohatli během několika měsíců tak, že už deset generací jejich potomků nebudou muset šáhnout na žádnou práci. Copak nějací funkcionáři KSČ na nějakém lovu. To byli ale žabaří. Každý měl byt 3 + 1, k tomu nějakého žigulíka a maximálně chatičku u nějaké přehrady. To dnešní demokraté mají apartmány přímo na Floridě a miliardy jim nosí domu v igelitkách. To se to rozkrádá, když ti hnusní komunisté to nahospodařili, co?

      Vymazat
    2. 0:22 já vím, za totáče si podnikoví ředitelé vozili prdel v šetsettřináctkách a pořádali pitky, za svoje, na podnikových chatách, že? Dnes mají od podniku či státní instituce auto zdarma k dispozici a další s řidičem pro služební účely. Pitky a prebendy jim zařizují jiní a svoje rekreační objekty si pořizují v exotických destinacích. Vpravdě, chudák odvolaný ředitel národní galerie Fajt, když si naúčtoval a vyplatil všehovšudy milion za "vícepráci", kterou podstrčil svému zaměstnavateli. Nedivím se, že kdejací podobní chudáci se ho zastávají.

      Vymazat
    3. je pravda že se vedni zchlastalo do němoty ahralo si na vrchnost ale pro platce daně byli tyto chlastačky za par drobnych nesměroplatne zato novodobi komunisti co se stali kapitalisti se nestidi prochlastat aprojebat majlant majlantu a ještě vykladaji narodu že bez jejich kradeži a podvodu by vovčani už davno všichni byli mrtvi tedy krom těch překabatěnych kapitalistu což by jim vyhovovalo ale zase na druhou stranu koho by okradali a kdo by jim lez do zadku a nakonec by sami vychcipali na souchotě

      Vymazat
    4. 0:22 A proč by nemohli na zajíce ? Dneska můžete taky, akorát místo tohe čumíte na bednu.

      Vymazat
    5. Co svoboda a demokracie nenakradla dost? Jen OKD, firmy se prodávaly za "hubičku" tak, že se ani nemuseli vracet peníze, které jim půjčily "banky" např.UNION aj.

      Vymazat
  3. Nebyly to jenom JZD Slušovice, kterým se dařilo a prosperovaly. Takových družstev byla celá řada. Například JZD Práče a na Domažlicku to byly: JZD Draženov, Zahořany, Mrákov, Mezolezy, Staňkov a první družstvo v republice JZD Brnířov. Na Klatovsku jedno z největších družstev JZD Budovatel Janovice nad Úhlavou. Po celé republice jich bylo velké množství. Projel jsem jako technik pracující v zemědělství skoro celou republiku. Každý rok jsme vyjížděli na exkurze a školení po celé republice. Vyměňovaly se zkušenosti z výroby. V každé vesnici v republice byla zemědělská výroba, lidé měli práci, vydělali si peníze, byli po všech stránkách zajištěni a to co se vyrobilo, se v potravinářském průmyslu zpracovalo podle Československých norem na kvalitní potraviny. Takže nebyly to jenom JZD Slušovice. Čuba dosáhl velkých úspěchů, ale bylo těch, kteří měli podobné výsledky bylo mnohem víc. Do našeho družstva v roce 1990 přijela delegace sedláků z Bavorska a byl jich celý autobus. Ukázali jsme jim celou zemědělskou výrobu včetně dílen, stravování a pak v zasedačce připravili pohoštění. Bavorští sedláci mezi sebou vzrušeně debatovali. Zeptal jsem se překladatelky o čem tak vzrušeně mluví. Řekla mi, že hovoří o tom, že jestli vstoupíme s úrovní zemědělské výroby, kterou viděli, do Evropské unie, tak je určitě ekonomicky zlikvidujeme, protože nám nebudou stačit. Hned v dalších letech se Havel a spol postarali o kompletní likvidaci našeho zemědělství a první muselo být zlikvidováno JZD Slušovice a bylo na něj nakydáno přes média tuny špíny. Pan Devátý, pracovník novodobé STB by mohl o tom něco vědět, jak se likvidovalo to, co nám celý svět záviděl a to byla soběstačnost v zemědělské produkci a život na vesnici na úrovni města. Ti kteří v zemědělství pracovali, vědí o čem píšu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 0:23 100% souhlas.

      Vymazat
    2. Muj tata zalozil pridruzenou stavebni vyrobu (v Brne) pod hlavickou jednoho druzstva ve str. Cechach. Dost jsem o tom vedel, cetl jsem vyrocni zpravy, s tatou jsem jezdil jako ridic (neplaceny :-) ) a vim naprosto presne, jak to cele fungovalo. Cely problem je v tom, ze p.Jirovec porovnava hrusky s jablicky. Cely ten system mohl fungovat diky tomu, ze v te "jednotne socialisticke sedi", tech par pridruzenek fungovalo jako kdyz se nasadi par stik do rybnika plneho kapru. Ty pak funguji jako "zdravotni policie" a celkove je pak kapri populace zdrava. Tohle nejde uz prosazovat v dnesnich podminkach, kdy podnika kde/kdo.

      Vymazat
  4. Jo tohle mohlo jít jenom za socialismu teď nám sem vozí jedy z Polska.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby nám ty ,,jedy" Poláci neprodali , tak tu nemáme máslo ani sýry, jen odstředěné mléko, toho mají v supermarketu třímetrový stoh a nikdo ho nechce.

      Vymazat
    2. 2:31 Lepší je si jet nakoupit do reichu jednou měsíčně kvalitní potraviny.

      Vymazat
  5. Sametová revoluce? Kdo mohl tušit, co je to za svinstvo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohl to tušit každý jedinec, obdařený rozumem. Už dávno před plyšem bylo patrné, že se chystá něco velkého. A když se po něm začaly vynořovat figurky jako byl Havel s jeho chlastacími kumpány a další, kteří byli nekriticky vynášeni do nebes, mělo nás to trknout. Ale netrklo, rozum jsme totiž nechali vypnutý a nechali se unášet emocemi a mylnými pocity vlastní důležitosti, že jsme řídící součástí dění. Také už jsme coby dvacetiletí smradi nebyli z generace, která pamatovala kapitalismus v jeho surové podobě a nepadalo nám na mysl, že by se něco takového mohlo vůbec vrátit.
      Tak už víme, prohráli jsme všechno, na čem se podílely nejen poválečné generace, ale naši předci již od národního obrození.

      Vymazat
    2. Já tomu "NEJVĚTŠÍMU DRAMATIKOVI" také uvěřil!!! Měl jsem tenkrát jen jednu vysokou školu, EKONOMII, a gymnázium. Leč IQ jsem měl, a pořád mám, vysoce nadprůměrné. Prostě jsem těm, kteří, V BUDOUCNU, rozkradli náš stát, zadlužili ho a učinili z nás kolonii, HLAVNĚ NĚMECKOU, UVĚŘIL!!!!NEVÍM, jak to napravit!!!

      Vymazat
    3. Zní to jako fráze, ale nic jiného na světě není. Vychovejte novou generaci, vysvětlete , předejte svoji životní zkušenost. Seznamte ji s literárními zdroji, dokud jsou přístupné ( z knihoven se vyřazují knihy).
      Nepřenechávejte iniciativu těm koupeným.

      Vymazat
  6. 0:53 až na to, že vám to ti komouši čtyřicet let tloukli do hlavy. Nebo ne? Ostatně, vždyť ono to plyne ze samotné podstaty věci. Ten kapitalismus je z principu loupežný systém.

    OdpovědětVymazat
  7. Na kolo jste nicku Honolulu nemohl mít jedině proto, že jste byl buď nemehlo, nebo nefachčenko. Já měl kolo v 11ti letech (1947), další ve 14ti (1950), za své a luxusní v 17ti (1953), motocykl v 19ti (1955), lepší ve 22ti letech (1958) a nový automobil ve 26ti letech (1962) a k tomu garsonku (UT, plyn) v intravilánu krajského města. Svobodný, dělník, nekomunista. Kvůli tomu jsem lézt přes dráty, v noci a za deště, ani se cpát do Afriky, utíkat do USA, věru nemusel. Docela rád, mezi svými a celkem spokojen, i když bez Mercedesa. Ovšem, odsloužil jsem si dva roky vojenské základní služby. To bylo to jediné, i když poučné nepohodlí.

    OdpovědětVymazat
  8. Pane Jírovec.
    Kdy začaly vzkvétat Slušovice,až po roce 1968 a s zřízením prognostického ústavu.O nějaké úspěšnosti v oblasti zemědělství nelze mluvit,když zemědělská výroba činila jen 6% z celkové činnosti.Už jsem to někdy psal,prognostický ústav byl teoretické pracoviště,Slušovice byly praktické pracoviště pro přípravu na kapitalismus,proto byly Slušovice podporované,ale jen některou části ÚV,někteří komunisté nevěděli o co se jedná,tak někteří záviděli a někteří odmítali podporu Slušovicím.Také Slušovice byly první,kde se to různě převádělo,rozprodávalo na vhodné osoby.Zeman ví moc dobře jak to bylo a ten vděk Čubovi s toho plyne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trochu si to (6:33) srovnejte v hlavě. Prognostický ústav vznikl v roce 1984,František Čuba stál v čele JZD Slušovice od roku 1963 a znovu si přečtěte příspěvek 0:23.....

      Vymazat
    2. Anonymní 7:31
      Právě,že jsem pracoval v JZD už v roce 1964 a v dobrém JZD.Vím toho dost o Slušovicích a právě i z doby po roce 1980,do té doby to bylo průměrné družstvo,ale už připravovalo na vzestup.

      Vymazat
    3. Tak Slušovice frčely už v šedesátých letech, v 1967 už byly hodně známé a úspěšné a to i mimo Moravu, po 1969 tam pak přijímali různé vyhozené a vyloučené, ke konci i disidenty, kteří pak se Čubovi odměnili tím, že ho kriminalizovali, takže se zklidni.

      Vymazat
    4. 6:33 jste velmi blízko pravdy. Nechci ubírat zásluhy Čuby i Slušovic, ale byly tu nadstandardní podmínky (v mém oboru to byl monopol na dovoz PC ze Západu, které doplnili nenáročným softem a dál prodávali jen komplet s notnou přirážkou). Neodsuzuju je, jen upravuji svatozář. Fakt je, že i jinde fungovaly tlačenky z ÚV KSČ, ale bez efektu, vyráběly se nelednící lednice, po změně výrobce i nejakostní televizory atp. Slušovice využily přiležitost a investice neznehodnotily a záměr "výkladního zemědělského podniku" splnily. Mimochodem platy tam byly též nadprůměrem.

      Vymazat
    5. 12:17
      Mýlíte se, PC byly pod západním embargem, ve Slušovicích vyvinuli a vyráběli vlastní počítače podle vlastního konceptu. A podporu od vedení KSČ neměli žádnou, spíše naopak musel Čuba několikrát na kobereček obhajovat "podezřelou prosperitu" Slušovic a vysvětlovat, že nezavádí kapitalismus.
      http://www.hegenbart.cz/2017/07/nekorigovany-rozhovor-na-tema-byvaleho-generalniho-tajemnika-ksc-m-jakese/
      https://www.svetchytre.cz/a/iYMcb/pribeh-slusovic-jak-se-vyrabelo-2500-pocitacu-za-rok-v-socialistickem-ceskoslovensku

      Vymazat
  9. Stanislav Devátý tam byl zaměstnán až do 85, kdy podepsal Chartu 77, prej ji podepsal už v 77, ale jelikož se jeho podpis tam neobjevil (asi jich byly takové statisíce, že se to někde vytratilo a nebo prostě kecá a chytil v 1985 ruskou perestrojku, prostě, ale prostě to zjistil až po osmi letech) podepsal znovu a musel odejít. To ho pak inspirovalo k tomu, že se Čubovi mstil na zemi i na moři. Hrdinný disident.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na přímý dotaz, Stanislav Devátý odpověděl, že likvidaci Slušovic neřídila americká velvyslankyně - ta roztomilá holčička z amerických filmů.

      Vymazat
  10. Nelze srovnávat rok 1989 a dnes, ale bohužel ti bezdomovci a další sociální problémy,jsou zbytečné a tady stát a společnost selhala!! Podívejte jak jsou tyhle problémy "tržní" společnosti "vyřešeny" v Německu a Rakousku!! Je známá věc, že v "tržní" ekonomice cca 8% obyvatel nedosáhne na "bydlení", tak jim je hrazeno buď úplně, nebo částečně a nikde se nad tím nepozastavuje!! Ale aby se povalovaly nějaké podivné osoby po Praze je nedůstojné 21. století!! Sociální bydlení je zcela normální na západ od nás a každá větší obec takové ubytování poskytuje!! Jde o hodně skromné bydlení , ale nikdo nemusí být "pod mostem" jako u nás a není to pro společnost drahé!! Bezdomovectví je skoro dražší!!
    Slušovice byl opravdu pozoruhodný fenomén, který by nebyl bez "ducha" baťovského Zlína!!! Žádná STB a komunisté nemohli nařídit mimořádnou podnikavost ,která vynesla Slušovice na velice vysokou úroveň a škoda , že byl fenomén Slušovic po roce 1989 "zašlapán" do země!!! Slušovice jako družstvo a obec začali z "chudého" družstva v nepříliš úrodné oblasti a jejich úspěchy byly především úspěchy lidí, jejich organizace práce a podnikavosti!! Nikdo z "komunistů" neřekl a teď vytvoříme "Slušovice" , to je úplná hloupost!! Je pravda, že si dokázali v plánované ekonomice "najít" cestičky , jak si leckdy "plánované" zboží a prostředky opatřit, ale to byl zase ten fenomén "podnikavosti" pracovitosti a posléze obrovského úspěchu, který nebyl zadarmo!!! A úspěch přitáhl další "kádry" , kteří pracovali pro Slušovice!! Slušovice byl fenomén a byla čest v celé republice , když někdo řekl, já jsem zaměstnancem JZD Slušovice a byl třeba z Prahy!! Tento podnik si mohl vybírat po celé republice ty nejschopnější a proto byl tak úspěšný!! Je nutné znovu opakovat, že největší "majetek" každého podniku jsou schopní a pracovití lidé a to platí do dnes!! A to platilo i v "komunismu" dvakrát a to byl majetek Slušovic, který jim nikdo nemohl vzít, ani komunisté a STB!! Prostě schopného dole neudržíš a to je ten motor společnosti!! Podívejte se dnes do Škodovky v MB, kde je dnes obrovský kocernový výzkum a vývoj a vysoké školství pro celý koncern, protože "zlý" kapitalista a Němec přišel na to, že když "vykořisťuje" českého inženýra, má z něj daleko větší zisk , než z dělníka, který dnes často ani Čech není!! Na linkách pracují Poláci, Ukrajinci a další národy!! Je sice pravdou, zda ještě máme "kapitalismus" a "demokracii", nebo spíše nějakou formu "finančního feudalismu" a "pravdu" má ten, kdo si jí zaplatí, či spíše přeplatí a to "demokracie" příliš není, ale to je jiný "příběh", který se také bude měnit a doufám, že "mírovou" a poklidnou cestou!!! Doufám, že se nedožijeme zase nějaké války!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Nemyslím si,že Slušovice je obtížné a bolavé téma, Slušovice byla realita, která ukazovala,že když se chce všechno jde.Můj mateřský podnik s nimi spolupracoval,takže jsme tam jezdili a viděli. Od této jezeďácké firmy jsme koupili skutečné stolní počítače,které se tam montovaly a dokonce fungovaly.Čuba byl po Baťovi typem podnikatele,který uměl vyjednat dobré podmínky existence, nebál se riskovat a nebál se nových neprobádaných řešení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Počítače se tam nemontovaly.

      Vymazat
    2. 12:22

      Tak tam možná padaly z nebe, každopádně však vyváženy byly přes bránu JZD Slušovice, které je prodávalo jako svůj výrobek.

      Vymazat
    3. Tak tentokrát jste asi blíže pravdě. Přilétávaly ze Saigonu.

      Vymazat
  12. Družstvo nebylo rozkradeno, ale byly mu vytvořeny takové administrativní překážky, že nemohlo fungovat. Bohužel se k tomu ing. Čuba odmítal veřejně vyjádřit.

    OdpovědětVymazat
  13. Soudím, že nejblíže pravdě je příspěvek v 0:23. Slušovice byly určitým příkladem, vzorem, podle kterého se inspirovala nejen družstva, ale i státní statky, které se sdružovali do velkých agrokombinátů. Je pravda, že Ing. Čuba by bez vlivného krytí v KSČ moc nedokázal.A že v UV KSČ měl těch nepřátel dost, a hodně vysoko (až nejvýše) postavených. Ale jeho metody a přístup zaujali i mocné v tehdejším SSSR, a to už na něj závistivé svině moc nemohli. Je známo, že rozjel své aktivity i na Ukrajině, a pokud si to správně pamatuji, zkoušel to i ve Vietnamu.
    Dokázal skutečně aplikovat Baťovské metody a postupy i v "reálném socialismu". Skoro se nabízí myšlenka, že hodně předběhl principy současného Čínského hospodářského zázraku. A to je ten důvod, kdy musel být za každou cenu zničen a zlikvidován. Byl důkazem toho, že kolektivní vlastnictví může fugovat, že se lze uživit, být soběstačný, i bez dotací a dřiny. Nikdo mi už nevyvrátí, že zničení agrárního sektoru bylo jednou z podmínek zvolení Havla za prezidenta, a že prodejní parchanti, neschopní se jinak uživit, z naší vlastní země, to s radostí realizovali. Čest památce pana Ing.ČUBY. Byl to skutečný hospodář.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, vidím to stejně. Socialistické hospodařství muselo být prohlášeno za špatné, aby ho bylo možné rozkrást a zničit.

      Vymazat
  14. Pokud byste 11:53 poněkud víc myslel, nebudete psát o závistech, mocných tam či onde, baťovských metodách a podobně, ale přijdete na to, že každá inovace (stejně tak společenská změna, kontra, či revoluce) naráží na zcela přirozený odpor trvajícího systému. Pokud by vás to natolik zajímalo, jsou k tomu komplexní teorie i odborná terminologie. Něco o "vnějších" a "vnitřních" podmínkách, úloze a osobnostech doby. Netřeba objevovat Ameriku, už byla objevena!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klidně si na to téma můžete napsat disertační práci, komplexní teoretiku. Odbornou terminologií, samozřejmě. Přirozený odpor trvajícího systému (toho bývalého) zpravidla nevychází z ideí, na které se odvolává, ale z vlastnosí lidí, ketří se na systému živí a přiživují.A já, jako levicové orientovaný člověk tvrdím, že v systému, který vykopával směrem vzhůru čím dál větší blbce (čest vyjímkám, jako Štrougal např.), hrála závist a strach o korýtka, zásadní roli. V tom tzv. novém a sametovém, "bez přívlastků", se ani náhodou nehodil příklad úspěšného fungování podniku ve společenském vlastnictví. Kdy vlastnictví soukromé je přece nejlepší. A teď si to můžete přeložit vědecky.

      Vymazat
  15. Když ten Slušovický kapitalismus fungoval za komunistů,proč nefunguje za reálného kapitalismu.Takovou přidruženou výrobu,nemohly praktikovat všechny JZD.
    Anonymní 11:53
    Přesně,bez známostí,bez vlivného krytí KSČ,by to nešlo,už jenom ten tajný dovoz počítačového zařízen,budí podezření,přece víme,jaké byly sankce na dovoz počítačové techniky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:44 zas kecáte. Víme, že sankce nebyly na 8 bit výpočetní techniku a procesor 8080 uměla i Tesla Rožnov či Piešťany. Slušovické TNS mělo, proti všem z českých výrobků, hard disk. Ten byl za devizy a žádný český podnik ho tou dobou neuměl! Už bylo vysvětleno, že podnik, zejména zemědělský, ale i průmyslový, měl podíl na devizách, které získal exportem a mohl s nimi hospodařit. Problém průmyslu byl v tom, že naprostou většinu jejich produkce obhospodařovaly podniky zahraničního obchodu, takže se o devizy modlily u Státní banky prostřednictvím státního plánu. Kde měly vzít na harddisky pro nějakou tu vlastní produkci? Třeba do PP06 neřkuli PMD? Ostatně, ten pomlouvaný komouš Štrougal fandil lecčemu. Například sjednal francouzské licence na sálový počítač T200 od Bull a Avii od Saviem. Dokonce ovládá franštinu. Bodejť by nevadil, že?

      Vymazat
    2. Nebavme se na 8mi bitové úrovni, tu už mělo hodně rodin doma v Atari, bavme se o 16bitových (286...)

      Vymazat
    3. 14:11 řeč je o JZD Slušovice a blouznění o tajemných dovozech prostřednicvím StB a jiných prazvláštních kontaktech. Ty "domáctnostní počítače" krmené z magnetického pásku nebyly jen Atari, ale například a především Sinclair i Sharp. Opakuji, 16 bit ze západu bylo za totáče pod embargem. V roce 1990 byla 286 za 1200 - 1300 US Dolarů s barevným 15 palcem na krámě. Kdopak na to měl.

      Vymazat
  16. Jak dlouho Vám nebude vadit tato obří neustálá nespravedlnost, pane Jiří Jírovče z Prahy?


    Nechme Čubu spát, to bylo. Věnujme se jiným dnešním spravedlivým událostem, např. Dětské Tábory pro Prahu, vypiplané, zmodernizované, sponzorované ze státního rozpočtu nebo státního ŘSD Praha Česko, kde jim "stojí" dálnice na fleku, peníze přesto však mizí ve stovkách miliard, kam? Obsluha kontroly dálničních známek! Vraťme se k těm táborům pro děti viz.

    Tábor Ledeč (turnusy jsou třítýdenní).

    Tábor leží v meandru řeky Sázavy, 3 km od Ledče nad Sázavou proti proudu řeky. Místo se jmenuje Sluneční zátoka a dříve sem jezdíval tábořit i Jaroslav Foglar se svým oddílem Pražská dvojka.

    Divoký západ skrýval mnohá překvapení. V překotné době osidlování tohoto koutu světa se zde střetly tři skupiny: bílí osadníci, kteří se vydali přes oceán za lepším životem, lumpové, již chtěli zbohatnout jakkoli, jen ne poctivě, a indiáni, původní obyvatelé světa, jenž rychle mizel.

    Právě se vám nabízí možnost stát se alespoň na chvíli neohroženým kovbojem, slavným šerifem či neomylnou pistolnicí. Pokud umíte jezdit na koni, házet podkovou nebo žonglovat s revolvery, budete mít výhodu, pokud ne, nic se neděje. Můžete u nás alespoň ochutnat steak s nefalšovanými kovbojskými fazolemi <):-)

    Veškeré informace včetně přihlášky získáte na webu http://www.taborledec.cz nebo nám můžete poslat e-mail s dotazem na info@taborledec.cz



    Partneři tábora:

    TJ Sokol Královské Vinohrady
    ŘSD ČR.


    A přesuňme se na sever Čech, pravý opak, sem jezdily naše děti, zdůrazňuji jezdily a nyní, podpora ministerstev nula?

    Balková - neveselý a nejen letní tábor!

    Více než tři a půl tisíce lidí přijali v tomto roce policisté v zařízení pro zajištění cizinců v Balkové.

    Cizinci bez dokladů, lidé zadržení při nelegálním přechodu hranice a zahraniční dělníci pracující u nás načerno, všichni končí v tomto zařízení v Balkové. Objekt patří ministerstvu vnitra a řídí ho Policejní prezidium. Bývalá škola v přírodě pojme 35O lidí, pracuje zde l5O policistů a 5O civilních zaměstnanců. Zařízení je obehnáno ostnantým drátem a zadržení cizinci je nesmějí opustit. Maximální délka pobytu je l8O dní. Poté jsou cizinci buď vyhoštěni, nebo požádají o azyl a jsou přemístěni do normálního uprchlického tábora a ty jsou v severních Čechách v bývalých školách v přírodě a dětských táborech.

    autor: Ľubomír Smatana

    AKTUÁLNÍ NABÍDKA SVČ MOST.

    Pobyt u moře v Bulharsku pro děti na 7 dní za 12.500Kč/dítě.

    3 volná místa na příměstský tábor s Lenkou v termínu od 12. do 16. srpna 2019

    PŘEHLED ZÁJMOVÝCH KROUŽKŮ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
    Nabízíme vám přehled kroužků na nový školní rok. Systém přihlášení bude spuštěn v pondělí 3.6.2019. Jak se registrovat a jak se přihlásit najdete zde Nabídka kroužků je vydána i v tištěné podobě a bude k dispozici v SVČ od neděle 2.6.2019 (u příležitosti Dne dětí a dne otevřených dveří SVČ.)

    Partneři pobytu:

    Nic!

    Kontrolní otázka, proč se uprchlické tábory vyhýbají Ledči nad Sázavou a Praze celkově? Piráti je vítají!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pane Jírovec, bez názoru, no to mi hlava nebere, takový pražský ochránce spravedlnosti, když bylo využito obdobné jméno a příjmení zde, svolával jste grémium policejního Prezídia ČR, vyžadoval jste pelrustraci všech IPéček na NR a jak jsem předpokládal, jste jen Svěrákovský pražák ...? "Koukni Hanousku, támle pod bodláčím je dvoukoruna, hele dvoukoruna k dvoukoruně, louka s bodláčím a mám šest korun za pět hodin lezení po čtyřech".

      Vymazat
  17. bylo dokázáno ,že v té pozdější fázi , to byla "akce" lidí z tajných služeb atd atd , viz montáž počítačů , které se dovážely letecky z Asie atd atd

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 13:20 obávám se, že jste hlupák. Pravdou je, že embargované výrobky byly a dodnes ze státně bezpečnostních důvodů vůči nejrůznějším, pokud ne všem státům, existují. To ovšem znamená, že se o takové produkty zajímá špionáž, zejména průmyslová. Totéž prováděla i Čs. komunistická rozvědka, takže mnohý Čs. výzkum, vývoj i konstrukce byly založeny na vzorcích vyhledaných rozvědkou a dovezených cestou diplomatických zavazadel. Vidíte na tom cosi zvláštního? Na čem si myslíte, že byl založen meziválečný hospodářský zázrak třeba Japonska? Naivo.

      Vymazat
  18. 14:03 proč 13:20 oslovujete jako naivu, vždyť jen sám potvrzujete nefér cestičky. Jen tak mimochodem na jeden civilní výzkumný ústav výpočetní techniky byl dovezen tehdy špičkový počítač IBM 360, ústav byl po dovozu zrušen a počítač zabaven pro STB. Oficiálně by dovozu pro vnitro, či armádu bránilo embargo. Ale s tímto aktem nemají Slušovice nic společného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 14:26 těžko považovat za nefér to, co je celosvětovým jevem. Pokud mluvíte o IBM 360, jsem nucen se smát. StB nemusela a také nic takového nezabavovala, leda šlo o změnu organizačního členění. Na všelijakou tu sledovací a další techniku měla StB vlastní výzkumný ústav, byla součástí ministerstva vnitra, které dovozy překonávající embargo, spolu se Zamini, organizovalo. Pokud věci poněkud rozumíte, tak IBM 360 měli legálně Poláci v době PLR! A víte vy, co ti lidoví Poláci už tenkrát a kde vyráběli? Přes podmínky licenční smlouvy v rámci RVHP vyváželi? Hledáte tajemno tam, kde už dávno, dávno není.

      Vymazat
    2. 14:58 zasměje se spolu, jistě tedy znáte, kopie IBM vyráběné v RVHP pod názvem JSEP a předpokládám, že jste poznal osobně rozdíl (např. ve spolehlivosti)

      Vymazat
  19. Slovo Slušovice vždy budí emoce. Více odkaz. http://casopisargument.cz/2019/07/01/za-frantiskem-cubou-z-batova-nebo-lepe-z-cubova-kraje/

    OdpovědětVymazat
  20. ¨'Blci to těžko pochopí. Ale Slušovice byly experimet. A ukázal, že by šlo i v našich podmínkách hospodařit se ziskem. Neříkám, že jako vše to bylo určitým způsobem naprosto zpackané. Ale pohakráková likvidace byla ukázkou podobnou čínské Maovo revoluce. Zničila to co mohlo dále třeba ještě úspěšněji pokračovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikdo nečekal na takový důkaz, výdělečné provozy samozřejmě byly a musely být. Jinak by asi těžko mohlo hospodářství fungovat 40 let a zněkolikanásobit svou hodnotu. Některé oblasti hospodářství byly hodně ziskové, jiné méně a další třeba i ztrátové. Třeba dopravní obsluha zapadlých samot, nebo některé oblasti umění. A tak ty ziskové se podílely svým ziskem na financování těch ztrátových. Dnes to zastupují dotace, ovšem směrované už mnohdy podle jiných kritérií, než je společenský zájem.

      Vymazat
  21. Pan Jiří Jírovec zmínil (v reakci na odchod Františka Čuby)
    podnik, který vykazoval schopnost perspektivy a který rozhodně za zmínku stál. Když jsem hledal muzeum Škoda v Plzni, v Korandově ulici, nakonec jsem skončil u jedné vrátné, která mi způsobem, který připomínal filmovou komedii, v přestávkách (třívteřinových) mezi jednotlivými
    projíždějícími vozidly, jejichž evidenci pomocí RFID karet vedla, sdělila, že bylo přes nějakého soukromníka prodáno do šrotu. Bylo to jako scéna z blázince,
    ale sdělení bylo přesné.
    Škodovka měla zavedenou výrobu dvoustranných plošných spojů s prokovenými otvory a měla na spojové desky i externí zákazníky. Jedním z nich byl ELITEX Třebíč. Desky byly osazeny obvody kolem procesoru 8048 , který vyráběli v Piešťanech a byly součástí pletacího stroje, který upletl ponožku. Kupovali si je zákazníci v Kanadě a USA. Škodovka
    byla proti výrobě pro externí zákazníky (,,nejsou lidi, komplikuje to plán") a ELITEXu nezbývalo , než že nabízel osiloskopy Tektronix, Hewlett-Packard, čítače a multimetry dle našeho výběru s tím, že materiál přijde na zakázku a zůstane na dílně (žádný ekonom nedokáže posoudit, zda pro osazení plošného spoje je nutný osciloskop). Škodovka zakázku vypověděla. Ale o ELITEXu ještě celou řadu zmínek (přes Google) najdete. Upozorněte školáky, že ne osvobození Prahy armádou USA, ale právě toto jim chybí v jejich dějepisu...

    OdpovědětVymazat
  22. Nejenom Čuba byl skvělý manažér. Velké podniky jako škodovku, ČKG, Teslu, tatrovku, Vítkovice a další vedli daleko schopnější lidé než je tomu dnes. Ke korytům se vedrali zloději, kteří dokázali jen pomoci sami sobě na úkor jiných, kteří na ně dřeli. Ryba smrdí od hlavy. Milovaný Miloš není také nic moc. Před převratem neuměl, po převratu se to nezměnilo. Zato umí nenávidět všechny, kdo byl lepší a něco uměl. Zasloužil se, že jsme se stali kolonií.

    OdpovědětVymazat
  23. Vážené dámy a pánové editoři,
    nikoli neslušně formulovaná kritika Vaší práce je v rozporu s preambulí tohoto blogu? Nebo je, jen Vám osobně, proti srsti?
    Jsem zvědav, zda onen příspěvek smažete znova - zní takto:
    "Anonymní 4. července 2019 11:08
    5:09 máte pravdu, ten editor tady maže, maže beze stopy, takže mizí souvislost. Nevím, proč o smazání ne a ne zanechat vždycky hlášku. Možná, že některý z redakce to ani nedovede ..." Smutné. JiH

    OdpovědětVymazat
  24. 23:35 samozřejmě poznal, ono spíš šlo o "střední dobu do poruchy" jako samozřejmý důsledek toho, že tam kde IBM měli integráč nebo hybrid, měli JSEP hrozny polovodičů. Tím i víc pájených míst, problémové bylo rovnoměrné chlazení. Prakticky kusová výroba nevedla k realizaci poznatků na další, které se značně lišili. Měl byste ovšem vědět, že sériově produkovaný Tesla 200 včetně magnetopáskových jednotek takový problém neměl a neměl ho ani násobně větší Minsk 500 z tehdy sovětského Běloruska. To začátkem sedmdesátých let.
    Připomenu, že meziválečná ČSR k roku 1939 byla schopna z elektrosoučástek produkovat pouze úzký sortiment nejběžnějších odporů a kondenzátorů (ALWAYS) a vícewattové odpory (ROSENTHAL), zatímco německá firma TELEFUNKEN měla z vlastního vývoje a součástek výhradně německého původu úplný televizní řetězec, což Československo dokázalo koncem padesátých let. A co už bylo mezi válkami provozováno v USA snad víte. Nebo ne? Možná tedy, že to zaostávání tehdejší ČSR zavinil Klement Gottwald se svou partou.
    Zřejmě pak, díky Gottwaldově smrti (1954) mohl průmysl ČSSR produkovat, od šedesátých let, například mobilní radiotechnický pátrací systém TAMARA, schopný vidět stealth letecké objekty, určit jejich pozici a typ bez toho, že sám by byl radiotechnicky zjistitelný. To všechno z vlastního výzkumu, vývoje a konstrukce, nezávisle na jakýchkoli dovozech!
    Tak se pošklebujte, popřípadě si postěžujte, že na krámě tou dobou co chvíli nebyla k mání „bílá technika“, nějaké to HiFi stereo a podobně. No nevím, já to všechno měl a ne z Tuzexu. Jen a jen od pitomých Calex, Moravia a Tesla...
    Víte vy, že EZÚ přidělil svou značku pouze spotřebnímu výrobku, který měl ve své cenové kategorii technické parametry shodné s výrobky na západoevropském trhu? Víte vy, Jak to EZÚ zjišťoval a jak kontroloval? Jaké proti výrobci platili sankce? Možná proto vitrinová chladnička Calex běží dodnes, zatímco mi nedávno odešla třetí z po sobě, vedle ní běžících chladniček renomovaných západních značek. No, asi už nenakupují kompresory od Calex, jak tomu bylo za totality.

    OdpovědětVymazat