Reklama

.

.

pátek 2. srpna 2019

Varšavské povstání a operace Bagration


Michal Brand
2. 8. 2019
Německý ministr zahraničí Maas navštívil Polsko a vyjádřil politování nad německými válečnými zločiny a zločiny proti lidskosti během okupace Polska v období druhé světové války. Příležitost k tomuto vyjádření je ještě umocněna právě při příležitosti 75. výročí Varšavského povstání (ZDE). V diskusi pod článkem na iDnes (ZDE) můžeme číst v některých příspěvcích obvyklou litanii nadávek na Rusko (které se v hlavách některých rovná Sovětskému Svazu) a na Stalina (který je v hlavách některých myslitelů Rus a navíc „vládce“ Ruska a nikoli Gruzínec a vládce Sovětského Svazu). Důvodem k těmto nadávkám je skutečnost, že Rudá armáda nepřišla na pomoc Varšavskému povstání, i když byla „na dohled“ od Varšavy.


Kdo chce Rusko nenávidět a hystericky svoji nenávist ventilovat, „důvod“ si vždy vyfantazíruje, chtělo by se říci. Měl jsem podobný názor jako uvedení diskutující – v době, kdy jsem se spoléhal na první dojmy a „hlavně být tak jako nekonvenční, být cool a in“. A pak si člověk začne zjišťovat fakta, souvislosti, přemýšlet – a ono je velice často vše úplně jinak.
Rudá armáda došla do vzdálenosti několika kilometrů po předchozí mohutné ofenzívě Operace Bagration.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration
https://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Bagration

Operace Bagration trvala od 22. června (operace partyzánů v týlu nacistů začaly již 20. června) do 19. srpna (dle ENG verze Wikipedie). 2. srpna se skutečně dostala Rudá armáda na dohled Varšavy.

Zaprvé: To ovšem měla za sebou postup o více než 500 km. A samozřejmě zásobovací linie nebyly ani zdaleka tak rychlé, jako postup Rudé armády během operace Bagration.

Zadruhé: Postup ve směru na Varšavu byl nejrychlejší a Rudá armáda se posunula nejdále právě a jen v tomto místě. Naproti tomu severní křídlo ofenzívy zaostalo o několik set kilometrů.

Zatřetí: Další postup na směru Varšava by bezpochyby vedl ke značnému riziku obklíčení jednotek – chybělo by zázemí, logistika, brzy by začaly docházet munice, pohonné hmoty i potraviny. Navíc jednotky Rudé armády na tomto směru měla zcela odkrytá křídla a obklíčení se tak přímo nabízelo a bylo by velice snadné pro nacistické jednotky.

Začtvrté: Operace Bagration trvala až do konce srpna, kdy teprve byla rozbita nacistická uskupení vojsk v oblasti Kaunasu (https://en.wikipedia.org/wiki/Kaunas_Offensive ). Nedokončení operace na celé šířce fronty a postup vpřed ve velice úzkém proražení fronty by byl nesmyslem – kromě značného rizika až jistoty obklíčení a zničení všech jednotek Rudé armády navíc i silné jednotky nacistů v týlu (oblast Kaunasu, 3. pancéřová armáda a severní křídlo 4. armády).

Zapáté: Boj „z běhu“, bez zásob, bez munice, se značně prořídlými jednotkami v lidské síle i v technice, boj vyčerpaných jednotek Rudé armády v ulicích města proti silným a odpočatým nacistickým jednotkám by byl vojenskou sebevraždou.

Zašesté: viz bod 3 níže.

Varšavské povstání mělo za cíl osvobodit Varšavu od nacistů bez pomoci Rudé armády.

S velikou pravděpodobností byl jeho začátek načasován právě tak, aby Rudá armáda byla vyčerpaná po ofenzívě, během které urazila více než 500 km. Start povstání byl úmyslně načasován tak, aby Rudá armáda neměla ani materiální ani lidské zdroje a nemohla tak výrazně do bojů zasáhnout.

Cílem organizátorů varšavského povstání totiž nebylo osvobození od nacistické okupace jako takové, ale především osvobození od nacistické okupace BEZ ÚČASTI RUDÉ ARMÁDY. Takže se počítalo s vyčerpanou Rudou armádou bez zásobovacích linií a se zásobami vzdálenými 500 km.

A když to nevyšlo, tak budeme nadávat na Rudou armádu, Stalina a Rusko...
V argumentaci o „čekání Rudé armády před Varšavou“ vlastně chceme, aby po šestitýdenní super rychlé ofenzívě pokračovala Rudá armáda dále bez konsolidace fronty, bez obnovy jednotek (vojáků i techniky) a bez „posunutí“ logistických tras a kapacit. Kdybychom na západní spojence kladli stejné „nároky“ jako na Rudou armádu, pak bychom museli „stejně inteligentně“ vykřikovat, že Roosvelt a Churchill jsou s...ě, když vedli postup na západní frontě tak pomalu. Přitom by měli být ve druhé polovině července 1944 na hranicích Francie a Německa (od vylodění 6. června by „měli také urazit více než 500 km za cca 6 týdnů“, ne?) a udržet stejné tempo a být tak okolo konce srpna 1944 v Berlíně a nejpozději v polovině září 1944 v Praze. Ale tak to nefunguje. Já vím. Ale také jsem nadával na Stalina a Rudou armádu za to, že „zlovolně nepomohli povstání“. Je to „in“ nadávat na Rusko a na Stalina. Hned patříte k lepšolidem. Sice nic nevíte a vykřikujete nesmysly, ale hlavně že to jsou nesmysly, které zrovna frčí.
Rudá armáda nepomohla Varšavskému povstání?
Organizátoři a účastníci varšavského povstání výslovně pomoc Rudé armády nechtěli
...a svým načasováním udělali vědomě vše proto, aby jim Rudá armáda nemohla pomoci
protože byla vyčerpaná
bez zkonsolidované fronty
v riziku obklíčení, kdy prioritou pro každého myslícího velitele muselo být srovnat linii fronty
bez materiálního zázemí
bez logistických tras

Ale že by Stalin brečel kvůli tomu, že Rudá armáda nemohla pomoci těm, kteří Rudou armádu nenáviděli a výslovně její pomoc nechtěli a udělali vše proto, aby tu pomoc nemohli dostat, i kdyby Rudá armáda chtěla? To určitě ne. Určitě nebrečel. Možná si řekl „kdo chce kam...“ Ale ani tak nevyčítejme Rudé armádě ani Stalinovi, že neriskoval možná fatální porážku, že neriskoval možné otočení velice úspěšné ofenzívy v děsivou porážku po možném obklíčení a zničení nejprve jednotek v oblasti varšavského „jazyka“/“výběžku“ fronty, následně i na křídlech (mj. díky silným nacistickým jednotkám v týlu fronty). Protože právě to bylo ve hře – operace Bagration mohla skončit porážkou Rudé armády a rozbitím a zajetím možná celých armád, pokud by – v danou chvíli vyčerpaná a bez zásob i bez zásobovacích tras - Rudá armáda ukvapeně postoupila do města.

Někdy je prostě dobře si prostudovat fakta a uvědomit si danou situaci a její možná vyústění. Člověk si pak sám uvědomí, jak se třeba před nějakým časem sám mýlil. A jak hloupě se mýlil. Třeba s tím nadáváním na Stalina a Rudou armádu za „nepomoc Varšavskému povstání“.

168 komentářů :

  1. Poláci natolik nenávidí Rusko, že začátek války oslaví (je to asi významný polský svátek, protože válkou získali obrovská teritoria) společně se svým německým přítelem, tisíciletým strůjcem polského dobra, avšak bez Ruska, které prý Polsku ubližuje již po celá staletí. Velkopanští Poláci kopají do Ruska kde mohou, hodí se i Varšava. Churchillova slova o tom, že Polsko je hyenou Evropy, platí dodnes!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. u nás na vsi se dodnes říká "jsi proradný jak Polák"

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Pšonci jsou tak vy sr aní, že nenávist ke svým osvoboditelům, Rudé armádě, přehlušili samo se rem z Německého uplatněnní nároku na navrácení pruského území, které Pšonci zabrali v roce 1945.
      Proto strčili vbřezaným amíkům do pr dele hlavu a jako jediná "země" v dějinách USA platí svým okupantům 70.000.000.000 Kč za to, že z Polského území sionisté definitivně utvoří Generální gouvernement po vzoru Hitlera.
      Polsko jako stát přestalo existovat již třikrt ve svých dějinách!!!
      neexistovalo ani jako okupované státní území!!!
      Dnes jsme v historickém období, kdy bude do dvou minut po případné vojenské provokaci Polsko vymazáno definitivně z povrchu matičky Země. Ať útokem sionistů, či odvetou Rusů.
      Po zásluze.
      alespoň budou mít Češi konečně přístup k moři.

      šalom

      Vymazat
    4. Churchill má důvod nejvíc držet tlamu! Po celá staletí zaplavovalo několik národů – v jejich čele Angličané – svět svými válkami a násilím uchvacovalo, co uchvátit mohlo, podrobilo si velké milionové národy a zbídačilo je. Takovým způsobem budovali svoje takzvané světové říše, z krve a ze slz. Tak vybudovali onen světový řád, který se od té doby podle jejich vlastních projevů, jež jsou stejně ledově chladné jako posměšné, skládá z majetných a z lidí z Nemanic. Třebaže ony národy samy ve skutečnosti jsou majiteli největších pokladů půdy na světě, nedaří se jim přitom ani, aby zvládly nouzi svých vlastních národů. Ve státech, které mají uživit sotva deset lidí na čtverečním kilometru, jejichž majetkem jsou všechny suroviny na světě, je deset až dvanáct milionů nezaměstnaných, tj. lidí z lidského štěstí vyloučených, a to všechno jenom proto, že zištnost, korupce, lenost, ale i hloupost panujících vrstev v těchto plutokratických demokraciích odmítá všechny metody a opatření, které by bezuzdnému egoismu jednotlivců dovedly přitáhnout otěže ve prospěch života celku. Tyto živly, které jsou jako vedoucí politické osobnosti demokratických zemí zároveň také majitelé a akcionáři zbrojařského průmyslu, věřily vedle toho – a dosud tomu věří – že válka přináší největší výdělkové možnosti. Především dlouhá válka. Neboť je v jejich kapitalistickém zájmu, aby investici svých peněz mohly využívat po dobu pokud možno dlouhou. Pak lze rozumět tomu, jestliže jiní demokratičtí držitelé moci zase ve stránce hospodářské účasti na válce vidí největší šanci pro svoje země a nikterak se netají tím, že nenávidí jakékoli mírové dorozumění, tj. rozumné vyrovnání národních zájmů, protože by to zbrojařské zájemce, po dividendách hladové, zbavilo jejich hmotných předpokladů. Národy samy jsou však těmto demokratickým licoměrníkům – dříve, stejně tak i dnes – úplně lhostejné.

      Vymazat
    5. Asi tak.... všechno se vším souvisí...i v současnosti...Jaký je rozdíl mezi zločinem nelegálního migranta a zločinem obyčejného „domácího“ pachatele?

      http://www.zvedavec.org/komentare/2019/08/7980-jaky-je-rozdil-mezi-zlocinem-nelegalniho-migranta-a-zlocinem-obycejneho-domaciho-pachatele.htm

      Vymazat
    6. Zahranicni svine ted zaridily nemcum okupaci vcetne valecnych zlocinu v boji proti terorismu a jinych zlocinu.. Jako cela vlada Neprijde na pomoc tem /svym spoluobcanum/ Helter Skelter , !! ktery islamisti vrazdi a naopak pozve jich daleko vic !!
      To samy chysta na Polsko ..Germani jsou vzdycky silne vypatlany do silenstvi a zlocinu ,at delaji co delaji...Uzvaneny a dokurv..ny prase netusi co je to pripravit a organizovat napriklad valecne operace proti velmi silnemu nepriteli.. Jeden chybny krok a mohl poslouzit Hitlerovcum a ziskat navrch..
      Polaci misto bezhlavych a stupidnich , akci meli ty svoje ZKOORDINOVAT s Rudou Armadou..To je uplna samozrejmost a delali to i partyzani a vsechny skupiny odboje !!! Tupe zahranicni Hovado tohle nevi ..
      Bez Rude Armady a Stalina by nebylo ani vylodeni spojencu, kteri zebrali aby Stalin udelal ofenzivu aby odlakal wehrmacht s mista vylodeni.. Svine je raista vycpana nenavisti pod rouskou Antirasisticke Pravdolasky.. Proc svine nekvici ,ze Spojenci neprisli polakum na pomoc ? Tim se krysa odhalila..
      Dale je tady nenavist polaku na Rusy tradicni a nekolikrat Rusko prepadli a nebo se spojili s nepritelem aby mohli v Rusku masakrovat a loupit..
      To bylo treba nejdrive preklenout..Jestli pomoc nechteli vedeli moc dobre proc.. Hajzl a ten germanskej vzdycky , je vzdycky plnej hoven , omluva za hrubosti..
      V organizaci na zavrazdeni cara Alexandra, byli take polaci . Bratr Pilsudskeho nakupoval pro ne bomby..!!!Dohromady S zidovskym bratrem Lenina ..

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    8. Za mazání komentářů
      ti budu škodit ty filco od ČSSD. Hlavně šetři, protože plat EU poslance jd mrzký

      Vymazat
    9. Poláci jsou pořád hyenami a dokazují to i v EU. Až EU bude zbaveno obyvatelstva po útoku NATO a USA, pak skončí i s.ině polské, které chtějí válku.

      Vymazat
    10. V Napoleonovej 500 000 armáde pri plienení Moskvy bolo asi 100 000 Poliakov a od Rusov chceli aby pomohli Waršavskému povstaniu!

      Vymazat
  2. 16:44 Mohli by to slavit i s Japonskem! Pepiček Pilsudskej s nima kdysi jednal, páč mu měli a mohli pomoct splnit jeden jeho pubertální sen ještě z dob studia na varšavském gymnáziu! Pomstít se profesoroj ruštiny, kerej ho neměl rád a nechával ho často sedět na hrachu! A totiž dojít do Moskvy v čele svých hulánů a na zeď Kremlu napsat vlastní rukou "Mluvit rusky se zakazuje!".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. myslíte, že by si ty Polský .vině měli nechat přeoperovat oči?

      Vymazat
    3. 21:51 Nebo spíš ti Japonci! Aby si polští huláni nespletli s ruskými Mongoly a nezačli po nich na Urále střílet!:-)

      Vymazat
  3. 16:48
    Pilsudsky(vožralá tlama v překladu)ani Sikorsky(hulibrk v překladu) si mohli leda vysrat voko!
    Zaslouženě zdechli☺
    Panimaješ grabit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    8. 20;08
      Takhle obsáhle ses popisovat nemusel,každej tady to stejně dávno ví!!!!!!!☺

      Vymazat
    9. Jméno Piłsudski nemá nic společnýho s popíjením čehokoliv, je to šlechtic, který měl německou a taktéž francouzskou vychovatelku! To gymnázium kde ho ty ruský kurvy (m)učili nebylo ve Varšavě, ale v tehdy polském Vilniusu!

      Vymazat
    10. oprava času: pro 19:45!

      Vymazat
    11. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    12. 20:18 Ale Rusáci se Turka přeci jen báli. Ivan IV. napsal císaři Maximilánovi II. toto:
      "Co se týče Livonské země, o níž píšeš a o níž Tvoji poslové mluvili, abychom tam nevedli válku, o tom jsme jim dali odpověď prostřednictvím našich bojarů a náměstků. Livonská země je odedávna naší dědičnou zemí, předanou nám našimi prarodiči. Odpoutavše se od nás nyní, nechtěli nám platit daň a přes mnohá naše napomenutí, aby uznali svou vinu, polepšili se a odevzdávali daň jako dřív, oni tak neučinili a ještě přidali různé nepravosti a hrubosti. Mnohokrát jsme tam poslali své vojenské oddíly, abychom je přivedli k rozumu, a tak to začalo. Jakmile jsme tam vtrhli a mnohá města své dědičné Livonie obsadili, do ostatních měst vstoupil polský král a litevský velkokníže August pod záminkou pomoci Livonii. Také dánský a švédský král počali se zastávat Livonie a ovládli mnohá města. Dokud jsme do své dědičné Livonie za jejich neposlušnost nevstoupili, nikdo se o ně nestaral. S pomocí boží jsme proto litevskému knížeti vzali Polock s okolními městy za to, že polský král neprávem se Livonie zastal a pomáhal jí. A dánský i švédský král zavinili mnohá krveprolití na mnohých místech., protože činili příkoří našim dědičným zemím Novgorodu a Livonii. Konečně naši bojaři to vše vyložili Tvým, bratra našeho poslům Janu Kobenzelovi a Danielu Printzovi, abys byl Ty, bratr náš, dobře zpraven o Livonii a králi švédském i jeho nepravostech. A aby ses do věci našich dědičných Livonských zemí nevměšoval, čímž nám, bratře nejdražší, projevíš svou bratrskou lásku. Vždyť Tvoji poslové nám řekli, že otázek Livonie se dotýkají jen proto, že o to byli požádáni Livonci, kdežto od Tebe, bratra našeho, v té věci žádné pevné pokyny nemají. A tak jsme Tvé posly spolu s našimi vypravili k Tobě, aby mohlo být připraveno velké poselstvo, jež by jednalo o Tvém synu arciknížeti Arnoštovi jako polském králi a o velkém spojenectví proti společnému nepříteli. Ale zatím k nám došla zvěst, že Koruny Polské a Velkoknížectví Litevského se jako král ujal sedmihradský vojvoda Štěpán Báthory, dosazený tureckým sultánem. Štěpán Báthory si vzal za manželku královu sestru a polští a litevští páni, zapomněvše na své sliby dané nám i Tobě, jednali bez nás a našich dětí a spojivše se s basurmanským vládcem proti křesťanstvu, zvolili si za krále Štěpána Báthoryho. Jakmile jsme se to dověděli, poslali jsme k Vám rychle německého tlumočníka Kašpara s listem, abychom uspíšili velkou smlouvu, kterou jsme započali a proti níž záležitost Livonských zemí je bezvýznamná. Ale od Tebe, bratra našeho nejdražšího, poslové pověření jednáním o velkém spojenectví nepřišli. Dočkali jsme se jen tohoto listu, který přinesl obchodník z Lübecku a který se týká Livonie. Měl bys, bratře nejdražší, pospíšit s velkým poselstvem k nám, aby musulmanská ruka nad křesťany nezavládla. Měl bys to, bratře, se svými rádci a pomořanskými knížaty uvážit. Turecký sultán a krymský chán jsou naši a všech křesťanů nepřátelé, a nynější král polský a kníže litevský Štěpán Báthory, který se na trůně právě usadil, je tam dosazen tureckým sultánem. Je tedy třeba pokračovat v našich záměrech bez meškání. My jsme na list nynějšího krále polského a velkého knížete litevského Štěpána Báthoryho neodpověděli a ve styk jsme s ním nevstoupili. Posílá k nám své kurýry a chce vyslat posly k jednání o přátelství, ale naše slovo, dané Tobě, platí; když slovo jednou dáme, podržíme je. Jen Ty, bratře náš nejdražší, co nejdříve vyprav k nám své velké poselstvo, které by završilo naši dohodu o společném postupu proti nepřátelům. Psáno na dvoře našeho panství ve městě Moskvě v listopadu roku 1576.“

      Vymazat
    13. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    14. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    15. 20;31
      Co se ti ty vole stalo,že jsi.mi dal za pravdu????
      Ti dali v putyce lomcováka zdarma?☺

      Vymazat
    16. Prosím admina, vyčistěte zdejší stánky, číst se to nedá a páchne to. Doporučuji Domestos, funguje dokonale i v záchodové míse.

      Vymazat
    17. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    18. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    19. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    20. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    21. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    22. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    23. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    24. oprava: 21:54, 22:14, 22:20

      Vymazat
    25. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    26. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    27. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    28. 21:54 Proč? Ti to povim! Páč tě furt ve vzpomínkách vidim jax tam před Severkou stál a s pravicí zdviženou si do noci z plna hrdla řval: "Immer Brüx! Sieg Heil!"

      Vymazat
  4. Jen čekám, kdy "Velké" Polsko bude Rusko žádat o válečné reparace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moment asi před rokem už něco vyřvávali

      Vymazat
    2. 17:13 To chtěj furt, zcela bezdůvodně po Berlínu! - https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/polsko-nemecko-reparace-varsava-odskodneni-druha-svetova-valka.A190426_161325_zahranicni_dtt

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Ten Žukov?
      Měl před tou Varšavou počkat ještě dva týdny.
      A bylo bypo všem. A ticho

      Vymazat
    5. 21:53 Proč dva týdny? Měl počkat dva měsíce! A dneska jsem nemuseli nikoho "dohánět ...

      P.S.: Na Varšavu by to nemělo stejnak žádnej vliv, páč povstalci v čele s Bór-Komorowskim dávno mastili forbesa s esesáky v zajateckým lágru":-)))

      Vymazat
  5. V diskusních pořadech ruské TV často vystupuje Jakov Kedmi (exšéf izraelské tajné služby Nativ), který svou argumentací dovádí k šílenství přítomné Poláky (i Ukrajince), když jim připomíná, jak během války sami Poláci aktivně vyvražďovali své sousedy, polské židy. Poláci mají totiž odpradávna selektivní paměť.

    OdpovědětVymazat
  6. Já také nenávidím Poláky, oni bylo schopni se domluvit s Hitlerem a zaútočit společně na Čechy, k tomuto jim byl Hitler dobrý, ještě jim v té jejich nadutosti nedošlo, že budou další objetí po nás.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nenávidíte Poláky? Buď jste provokatér, nebo ducha mdlého. V každém případě se řadíte bok po boku s těmi, kteří nejsou schopni využívat mozkových buněk k ničemu jinému než k šíření zloby a smradu.

      Vymazat
    2. 18:29
      Jen blb jednající dějiny může mít rád zloděje a okupanty z Pošťáka!

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    8. 8:44
      Ještě provokuje a dopadneš ty untermensch jako ten paťatej KSINDL Šiklgruber!!!!
      A pamatuju,že bojujeme proti hitlermuti Merkel a zasranejm muslimskejm obohacovačum bílé Evropy!!!!!!!

      Vymazat
    9. oprava času: 17:18, sorry ...

      Vymazat
    10. oprava textu: jako ten paťatej KSNIDL Šalomov! 2 x sorry ...

      Vymazat
    11. 11:17 11:20
      Chudinko RETARDOVANÁ!!!!!!!☺

      Vymazat
    12. + 10:01 No jo no, je to halt náš Putlerprd!!!☺

      Vymazat
    13. Nezapomínej že to Polákům vděčíme dnes zato, že rudé bolševické hordy neprošly v roce 1920 do Evropy a kdyby bývali byli rozumný i v roce 1939, tak kde by dnes Evropa končila! - http://img15.deviantart.net/8736/i/2013/256/2/e/pakt_ribbentrop___beck_vol__2_by_coszniczego-d6m4e0q.png

      Vymazat
  7. Poláci dokonce první ruské styčné důstojníky zastřelili , o ruskou pomoc nejdřív vůbec nestáli , teprve když začali dostávat na zadek, tak otočili !!

    OdpovědětVymazat
  8. ještě jedna maličkost tan chybí - rusové tam poslali dva styčné důstojníky a velitel W povstání je pravděpodobně nechal zastřelit viz kniha: npor Zdráhala Válčil jsem v poušti - Žukov se o nich zmiňuje také :cituju - a už jsme je nikdy nespatřili

    OdpovědětVymazat
  9. Postoj nebyl čistý ani od Armie Krajowej, ani od Stalina.
    Při rozpoutání povstání hrály roli i prestižní důvody a osobní ambice a avanturismus některých velitelů. K rozpoutání povstání nakonec došlo přes kritiku zástupců prosovětského křídla, Armie ľudowej.
    Rudá armáda dovedla být týden po posledních bojích v Berlíně v Praze, takže rozhodně měl Stalin dost času, aby během dvouměsíčního trvání Varšavského povstání povstalcům pomohl, když byli na druhém břehu Visly. Přes Vislu nakonec RA přešla až tři měsíce po ukončení povstání, když mezitím nacisté povraždili asi 3/4 milionu obyvatel města a zbyly z něho ruiny.
    Varšava místo toho, aby se ve vzájemné součinnosti polských povstalců a RA stala možným druhým Stalingradem, poutajícím německé síly tak dlouho, aby mohlo dojít k jejich obklíčení, stala se cílem hlubokého průlomu, který ale městu utrpení nezkrátil, ale naopak vyvolal akci, která skončila hrdinskou tragédií.
    Sověti si svým čekáním na východním břehu Varšavy určitě ve vzájemných vztazích s Poláky nepomohli a Stalin tím jen přidal další balvan do smutné, tragické mozaiky historie stalinismu a poškodil navždy věc levice.
    KR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Laskavě si ten článek znovu přečtěte !!

      Vymazat
    2. KR- mezi první a druhou www žilo mnoho pamětníků! Nedivte se Rusům, divte se Polákům! Humanitní relativismus není dobrým postojem k určení vinny. Máme my odpouštět Němcům nebo oni nám? Co generálové, když "obětují levé křídlo"? Proč by měli Rusové pomáhat ideologickému nepříteli? Ono se to někde v současném světě děje?

      Vymazat
    3. chcete vinu vrahů přenést naRudou armádu?
      To jste buď sionista nebo fašista
      Za vše mohou Němci - nebojme se je pojmenovat a nahlas nebo za sra ní Pšonci, co si nevidí ani na pos ranej podolek od košile

      Vymazat
    4. Nebojte se, přečetl jsem ten článek, ale nečetl jsem o Varšavském povstání jen tento stalinistickou propagandou cinknutý text.
      Polsko-ruské konflikty mají několikasetletou historii a Stalin tuto tragickou nit nepřerušil. Je sice možné vysvětlit chladný či nepřátelský vztah Sovětů za 2. světové války k Polákům likvidací několika desítek tisíc zajatců Sovětského Ruska během zahraničních intervencí na počátku 20. let, nikoli ale omluvit. Tím spíše od státu, kde vedoucí moc měla strana s názvem komunistická. Zvrátit negativní trendy mezi národy, komunitami může vždy jen ten silnější, ten může být velkomyslný, nikoli ten slabší.
      Pokud si nebudeme dávat úlohy a cíle, které chtějí zvrátit dosavadní trendy kořistění, nepřetržitých svárů, tak k čemu je Nová republika, k čemu je 1 a 3/4 století emancipační cesty levice? Proč se tedy zde tolik diskutuje a rozumuje, když jsme tedy s těmi svinstvy vlastně smířeni. Pokud si nebudeme dávat vyšší cíle morální a intelektuální (zejména vůči sobě), tak nemůžeme žádat politické změny, lepší, spravedlivější společnost. Je třeba si to tedy v hlavě srovnat. (Netuším, kde Jste, pane Povolný, přišel k úvaze o humanitním relativismu. Snažím se všem měřit stejným metrem, zmínit klady i zápory, jen ovšem mám na levici vyšší nároky, protože pokud nebude lepší než pravice, tak ničeho nedosáhne.)
      Jinak chlapci z Armie Krajowej byli také mimoni, pokud si myslili, že oni osvobodí Varšavu, Rudá armáda "zbylých" 99 % polského území, ale oni že budou vládnout. To upadli na hlavu a nemuseli by mít proti sobě ani Stalina. Nikdo neobětuje několik set tisíc svých vojáků, aby osvobodil nějaké cizí území a pak ho nechal bez svého vlivu.
      Ale nic z toho nemění na tom, že Stalin mohl a měl povstání pomoci. Z celkových obětí povstání byla asi desetina z řad AK, ostatní (možná až 1/4 miliónu lidí) byli běžnými obyvateli Varšavy. O tom je humanismus, o tom je komunismus, kterého měl Stalin a jeho kamarila plné ústa.
      Naskakovat v situaci, kdy Západe vede proti Rusku agresivní politiku, na rezidua stalinistické propagandy jen kvůli tomu, že zrovna je komusi Rusko sympatické, je scestné. Je to stejně pitomé, jako Stalinova krátkozraká politika pomsty Polákům, která z Polska neudělala přítele SSSR/RF, ale jen vazala, který se trhnul, jak přišla příležitost.
      Poláci mají ovšem také máslo na hlavě, protože z jednoho vazalství vlezli do druhého a opět jsou nástrojem, loutkou ve hře mocných. Stále ještě se nevyrovnali se situací, že jsou příliš malí na to, aby byli velmoc, a příliš velcí na to, aby se řadili mezi malé státy. A zatím to nevypadá, že by pochopili, že mají jednat (a to neplatí jen pro Poláky, ale pro všechny) s každým jako rovný s rovným, před nikým se nehrbit a nad nikoho se nevyvyšovat.

      P.S.
      Bláboly o přenášení viny z Němců na RA a o mém sionismu či fašismu jsou naprostý úlet idiota, který nechápe psaný text a vymýšlí hovadiny z neexistujícího.
      KR

      Vymazat
    5. Milý KR, morální úvahy v době, kdy opět rozhoduje geopolitické a ne morální uvažování a rozhodování jsou jen povídkami pro dospívající mládež.

      Leo

      Vymazat
    6. Milý Leo, pokud nedostane morálka (její pozitivní hodnoty) větší díl při rozhodování, tak navěky budeme odsouzeni k plácání se v nemorálnosti moci, geopolitiky.
      Buď jsou tedy tyto diskuse jen kníkáním "neúspěšných", rádoby rozumováním "dolních 10 milionů", exhibováním či sebeukájením některých diskutujících, nebo je NR platformou k politické změně. A ta, pokud má jít o skutečnou změnu a ne o pouhou rekorytarizaci, musí pozvednout prapor morálky, neegoistický prapor humanistického respektu k ostatním lidem (a přírodě), objektivity, serióznosti, spravedlnosti a solidarity. Cyniků a egoistů je habaděj, ti lidskou společnost vpřed neposouvají, jsou ovšem právě odrazovou plochou pro ty, kdož ze zvířecí smečky vytvořili tlupu a lidskou civilizaci.
      Ohledně dospívání - moudrost je spojována s věkem, jsou ovšem i mladí moudří, další se k tomu doprofackují zkušenostmi (životními vesměs prohrami). Nikdy ale není moudrost spojována s nemorálností, nýbrž naopak jako právě sepětí inteligence a morálky, racionality a emocí.
      Takže, Leo, sice chápu Váš cynismus, i sám občas užiji cynickou poznámku, ale to jen jako patník na cestě aktivního překonávání chmurné současnosti. Odevzdaně hořekovat ničemu nepomůže. Na začátek alespoň přesně popsat situaci, její roviny racionality, emocí, morálky, popsat stav a možnosti, subjektu i objektu, odlišit objektivní realitu a subjektivní pohledy, a pak střízlivě konat na poli intelektuálním i morálním, bez iluzí, ale i bez skepse. Spojovat poctivé lidi. Chápu, že egoisté, psychopati, sociopati, xenofobové a pod. to mají jednodušší - rozloží komunitu raz dva, ale pospojovat ji dá fušku. Stejně jako špetka soli se snadno ve sklenici vody rozpustí, ale daleko hůře se z ní vyloučí. Leč jinak to nejde.
      Přeji Vám příjemné a podnětné vzpomínky na časy dospívání
      KR

      Vymazat
    7. 13:48 Doporučuji si přečíst biografii Maršál Žukov, je tam o situaci RA před Varšavou napsáno dost, steně jako o roli Stalina, který na něj vyvíjel tlak, aby pokračoval v ofenzívě. Snad je G. K. Žukov dostatečnou autoritou pro zdejší amatérské stratégy.

      Vymazat
    8. KR- celkem jednoduchou metodou odolávám (snažím se) mít na dílčí otázky jasné odpovědi-ano-ne, oproti prizmatu zploštění mého názoru v termínu obojakosti který jsem uvedl a který Babiš uvedl k dokonalosti: Všetci kradnů.
      K polidštění(levicí?) nás "opic" je nutné si vyříkat, kdo jsou opice a kdo "polidšťovatelé!

      Vymazat
    9. Předpokládám, že Jste již viděl vícero filmů ze soudního prostředí, kde se právník jedné strany snaží zmanipulovat výpověď nežádoucího svědka požadavkem "Odpovězte ano nebo ne", přičemž všichni dobře vědí, že případ je složitější. Kde končí dělení problému na dílčí otázky, aby šlo s klidným svědomím odpovědět "ano", případně "ne"? A jak z těchto nejnejnejdílčích otázek sestavíte zpětně celou původní konstrukci případu?
      K "polidštění" je nezbytné nasávat všechny informace, fakta, názory, pravdivé i lživé, moudré i pitomé, nezavrhovat žádný myšlenkový postup - a ono z té směsi informací a myšlení vylezou závěry co nejpravdivější, co nejobjektivnější, co nejkomplexnější. Vůbec nemám přitom obavy, že by ty závěry byly proti levici. To vylučuje sama existence lidské společnosti, která vyrostla z konkurujících si, na život a na smrt bojujících tlup ve společenství spolupracující, někdy více, jindy méně dobrovolně, někdy se vzájemně vraždící, ale trend je zřejmý. Jen není záhodno propadat levičáckým iluzím, že revoluce, pokud možno světová, když už ne galaktická, je za rohem a zítra už mohlo být předevčírem. Ta zmiňovaná komplexita závěrů by nám měla říci, jakou cestou se k cíli dostat, co pro to musíme vykonat s okolím a se sebou, v jaké posloupnosti, míře, kvalitě, rychlosti, rozsahu, kde, kdy, s kým, s čím, za kolik, .... a co ještě nevíme a bude se muset nějak doplácat během procesu.
      KR

      Vymazat
    10. Ale pozor na ten tyden , Dolf uz byl davno Studenej..

      Vymazat
    11. KR-nepovažoval jsem již za nutné reagovat ale "hryže mi svědomí". Váš příklad tázajícího soudce a vyžadující ano - ne, nebyl seriozně odpovědný! Já se svým svědomím hledám ano-ne, ne se soudcem. Přesto bych dokázal takto odpovídat i soudci s podmínkou mých slov, proč si to myslím. V opačném případě bych neodpovídal pro manipulovatelnost!

      Vymazat
    12. Pro pana Povolného
      Díky za vysvětlení. Je to teď jasnější, myslím tím Váš postoj "ano - ne" jako vnitřní, myšlenková pozice, nikoli jako veřejná výpověď. Patřím k těm, kteří si dovolují mít pestřejší vnitřní i vnější pozici: "ano - ne - tak i onak - nevím", a to na základě "za daných známých podmínek". Nelpím na tom mít definitivní názor, tím spíše, pokud je mi zřejmá nedostatečná informovanost.
      Přeji pěkný den
      KR

      Vymazat
  10. Vždyť oni nechtěli osvobodit od Rudé armády, dokonce to přiznávají. A když jim tato vyšla vstříc, tak je to zase špatně. A že jim neskytli zbraně? Aby je napřed použili proti Němcům a pak proti nim? To by udělal jenom debil. Kdyby Poláci neblbli, tak mohli mít většinu Varšavy v celku a s menšími ztrátami,stačilo počkat až půjde Rudá armáda dál, ale té se ovšem nikdo neptal. Nakonec dnes jsou Poláci s Němcema jedna ruka, dokonce i ty německé koncentrační tábory prý byly polské. A Němci k tomu cudně mlčí. Takže je všechno v cajku, až tedy na tu Rudou armádu, co nezachránila své budpucí protivníky, zatímco Němci povraždili své budoucí přátele.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tím, že svému oponentovi nepomohu, když je v problémech, navíc vůči našemu společnému nepříteli, tak si jeho přátelství fakt nezískám. Stalin se zachoval jako imperátor, který nechce přátele, ale vazaly. To je jedna z tragédií levice, že dodnes její část sní o pomstách, o porobení protivníka, nikoli o přátelství, partnerství a spolupráci, kdy nalomí jeho vztahová paradigmata a může začít diskusi o narovnání vztahů, přiznání omylů, chyb a naschválů, a o vyrovnání účtů.
      Vršit nepřátelství je jednoduché intelektuálně i morálně, náročné na intelekt i morálku je stavět mosty. Moudří lidé neboří, ale tvoří, snaží se jít od konkurence ke kooperaci.
      Obě strany ve Varšavě ukázaly, jak nízké cíle je ovládly a odskákaly to statisíce civilů, kteří chtěli především mír a osvobození od nacistů a otázku pozdější moci chtěli řešit až poté, co nepůjde o kejhák.
      Tím, že si někdo řekne, že Polákům patřila taková lekce, klesá na úroveň politikaření a ubohé nevraživosti a egoismu, právě na tu úroveň, na níž obě stran tehdy klesly.
      KR

      Vymazat
    2. 18.02 : Nejspíš jste ten článek ani nečetl !!

      Vymazat
    3. 18:02 Němci o své vůli povraždili cca 6 000 000 Poláků a jak je vidno, jejich přátelství si přesto získali. Stalin se zachoval jako někdo, kdo umožnil Polákům určit si svůj osud. Nechtěli být osvobozeni Rusy, tak je zmasakrovali Němci. Kdyby to Polákům vyšlo, tak by s ním žádné mosty nebudovali. Takže v takovém případě měl zřejmě osvobodit celé Polsko a Varšavu vzít obloukem,aby si tam Londýn dělal, z jeho pohledu, alotria. K čemu by potom byly ty ztráty RA na polském území.

      Vymazat
    4. 19,23
      A byli to skutečně všechno Poláci? Nebyli to převážně židé? Ono to totiž s tím polským antisemitismem bylo hodně podobné, jako s tím ukrajinským, nebo německým. Dnes se to nerado poslouchá, ale Ukrajinci se k židům nechovali dvakrát in a podobné to bylo i v Polsku.

      Vymazat
    5. 19:31 Byli to polští státní příslušníci. Jinak v knize Černá zem uvádí autor, že Poláci se tak snadno k vyvražďování židů získat nedali. Ukrajinci, Estonci, Litevci, Lotyši byli v tomto ohledu skuteční "úderníci"
      Němci jim za to poděkovali. Navíc neskutečná prasata, jejichž činy byli zhnuseni i samotní Němci. Jinak pokud Polák ukrýval Žida, tak zpravidla zaplatila životem celá rodina, případně vesnice. Poláci občas nějaký pogrom udělali, ovšem proti shora uvedeným národům to byli žabaři a Němci si stěžovali, že se k vraždění Židů moc zlákat nedali.

      Vymazat
    6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
    7. Kostěji, přítulnost Pobaltí je logická, historicky vzniklo z hanzovních měst (germánských), která zajišťovala obchod podél mořskeho břehu.

      Vymazat
    8. Pro (18:09)
      odpověď viz výše (5:51) - právě, že jsem nečetl jen tento cinknutý text.
      Pro Kostěje Nesmrtelného
      Kdo Vám nakukal, že Stalin umožnil Polákům si určit svůj osud? Tím, ze varšavské povstalce nechal napospas nacistům? Po válce s nekomunisty fest zatočil. NKVD a gulagy se poměly. Tak, že Jaruzelski po 30 letech raději ze sebe udělal gaunera a vyhlásil mimořádný stav, než aby dopustil polský "srpen" s bratrskou pomocí Sovětů.
      Prusové/Němci a Rusové si Polsko podělili několikrát a dnešní postoj Polska, stávajícího režimu a vlády dokumentuje, jak ošidné je v popisu těchto tří zemí zůstat jen u národních hledisek. Právě Polsko ve 20. století odhaluje, jak priorizace národního kritéria je povrchní a mylná, že když dojde na lámání chleba, tak hlavní jsou třídní zájmy. Proto lezl Pilsudski do pozadí Hitlerovi, protože mu byl třídně bližší nacistický kapitalismus, než byť stalinistický socialismus. A stejně tak současná polská pravice kráčí ve stopách walesovského antikomunismu/antisovětismu, ač Rusko už se sověty má pramálo společného, ale Putin (na rozdíl od řady ruských oligarchů) nemíní svůj národ předhodit cizímu kapitálu a ten mu toto ukrácení naděje na zisky nemůže prominout.

      Stejně papežštější než papež v ponižování a vraždění neárijců, jako byli Němci z Pobaltí, byli i "naši" Sudeťáci. Je to zajímavý úkaz, jak či o kolik více byly německé menšiny v zahraničí zfanatizovány nacismem než Němci v samotném Německu. Poměry hlasů v poměrně svobodných volbách v Německu počátkem 30. let nejsou zdaleka tak vyhrocené jako výsledky hlasování v pohraničí demokratické ČSR jen o pár let později.
      KR

      Vymazat
    9. netáraj - Komorowsky zakázal pod trestom smrti spojiť sa z vojskami CCCP, žiadne predmostie na útok poliaci nepripravili, naopak, z brehov Visly sa stiahli do mesta, hrali vabank, a chceli vztýčiť poľskú vlajku nad nimi oslobodenou Warszawou .Nevyšlo, a sovieti by útočili na Vlasovcov, jeden - veliteľa Krajinskej armády generála Leopolda Okulického - z generálov hnutia odporu bol za pokus o nadviazanie spolupráce aj odsúdený na smrť, ale zhodou okolností, poprave unikol, sovieti nemali možnosti na prekonanie Visly, a o tom druhá strana - nemecká - vedela, to chce čas - preto skoro beztrestne rozbíjali mesto, nakoniec sa sovieti rozhodli ísť cez Jaslo - ta tak - a nakoniec, prečo mám umierať za ľudí čo mi nepodajú ruku, a úplne nakoniec- celé predstavenstvo povstanie tvorili ľudia ktorí pred vojnou patrili k fašistickému vedeniu Poľska

      Vymazat
    10. 06:29 On je Stalin nutil dělat povstání? Udělali si ho sami nezvládli to a může za to RA,které se nikdo neptal. Jestli s nimi někdo vydupal tak to byl Londýn. Stalin jim nic nesliboval. Teď jsou se svými vrahy jedna ruka, na doby kdy byl Polák míň než pes, už zapomněli. V budoucnu opět dostanou třapec a budou se divit.

      Vymazat
    11. To, co odlišuje skutečnou levici od neautentické levice, od příživníků na levicové rétorice, je žebříček hodnot skutečně uznávaných myšlením (přesvědčením), slovy a skutky.
      Humanita autentické levice nemá třídní pohled, základní respekt k lidskému životu neodvíjí od původu, rasy, třídní příslušnosti, stranického přesvědčení, víry atd. Hledíte na ostatní nejprve jako na lidi a až potom jako na dělníky, kapitalisty, Poláky, křesťany, liberály atd. zachraňujete tonoucího bez toho, abyste ho žádal o sdělení, kde se narodil, jakého je vyznání, koho volil, zda má kartu pojištěnce atp. V tom tkví podstata rovnosti, po níž levice volá - a ta autentická ji i uplatňuje. V tom je rozdíl mezi politikáři levicové rétoriky, stalinisty, levičáky a podobnými na jedné straně a autentickou levicí na straně druhé.
      Proto lze vytýkat Stalinovi nečinnost před Varšavou. Kdyby sebe neoznačoval za komunistu, tak na sebe neklade taková mravní a politická kritéria a jeho konání by bylo vysvětlitelné jako běžné politikaření a využití oponentovy tísně.
      Churchillův cynismus při přípravě Varšavského povstání nepřekvapí a je přirozený pro účelové, egoistické, ziskuchtivé pravicové myšlení a konání. V případě JVS, jakožto šéfa ke komunismu se hlásící VKS(b) a později přímo KSSS, je to však nepřijatelné. S třídním či politickým oponentem se můžeme mydlit v parlamentu, když na nás zaútočí, tak máme morální právo mu odpovědět v stejné míře - ti moudří ale použijí míru nižší, aby neeskalovali střet. Autentická levice s tímto kočkováním ale končí, jde-li o život, proto na násilí neodpovídá stejnou silou, a tím spíše ochraňuje životy nevinných lidí.
      Armia Krajowa rozjela nějakou protisovětskou akci proti nacistům - společnému nepříteli Polska a SSSR na život a na smrt. Povstání se přirozeně dotklo i násobně více lidí, nečlenů AK. JVS měl dva měsíce času na to, aby se z trouby, který příjde o osvobození Varšavy, stal zachráncem Varšavy, když se povstání dostalo do problémů a již nemohlo splnit svůj původní cíl. Stalin z toho mohl vyjít jako king, který poté, co zregeneruje své stavy po hluboké průlomové operaci, vytáhne povstalce v poslední chvíli z bryndy. Mohl mít obojí - ztráty na straně AK z prvních týdnů bojů - a slávu osvoboditele, který velkomyslně překračuje politické příkopy a boří staleté rusko-polské nepřátelství. Upnul se jen na to první, a to co s největší ztrátou a s nádavkem skoro čtvrt miliónu dalších nacisty zabitých Poláků. Ti mu to - a, žel, i celému SSSR a dnes Rusku - nemohou a nemají proč odpustit. Niť letité polsko-ruské nevraživosti se tím na roky stala lanem.
      (pokr.)

      Vymazat
    12. (dok.)
      Pohádky o dlouhé potřebě příprav na další postup RA po dosažení Pragy, resp. Visly si mohou stalinisté vyprávět mezi sebou, ale nikoli trochu myslícím lidem. Pražskou operaci RA vymyslila a zrealizovala během týdne, přičemž 5. května ještě šlápla na plyn, aby do Prahy volající o pomoc přijeli co nejdříve. Takže více než 60 dní (skoro devět týdnů) čekání na kolaps Varšavského povstání za druhém břehu Visly je nestoudným cynismem.
      Zprávy o prvotní nechuti AK spolupracovat s RA ukazují na zaslepenost polské pravice, o touze získat politické body na úkor sovětských protinacistických spojenců. Později by ale už pomoc brali a spolu s dalšími Varšavany by ji i ocenili. Říká se tomu dialektika vývoje, konkrétně přeměna kvantity v kvalitu - a bušilo se to na stranických školeních do hlav všech členů stran hlásících se k marxismu(-leninismu).
      Tvrdit, že AK nechtěla pomoc RA, jsou idiotské bláboly. Nechtěla ji příliš brzo, aby měla slávu, ale jinak celé povstání bylo postaveno právě na pozdějším spojení s RA. Podsouvat AK představu, že by chtěla a mohla osvobodit celé Polsko bez RA, se může zrodit jen v české zaslepené hlavě.

      Při hodnocení historických událostí třeba brát objektivní metr a odložit současné své postoje k tomu či onomu státu, národu, jeho představitelům apod. Přehodnocuje-li někdo svůj pohled na válečné události podle toho, zda ve Varšavě vládne Kaczynski či Kwasniewski, tak se dopouští nemístné relativizace.

      S tím, že Poláci dostanou od "přátel" za uši, nepochybuji. Polská věrchuška jako obvykle v posledních staletích leze komusi do řitě, takže načasování jejího osudu - a i Polska jako celku - závisí jen na peristaltice lídrů velmocí.
      KR

      Vymazat
    13. Mrzí mne, že KR má nerealistický pohled "humanitárního blouznivce", kterým se staví do řady např. s tou copatou švédskou psychopatkou Grétou. Kdo měl zodpovědnost za Rudou armádu, socialistický stát a za brzké vítězství nad nacizmem, nemohl uvažovat jako KR, ale jako Stalin a jeho vedení země. Ostatně detaily tohoto rozhodování a vše co bylo tehdy na vážkách moji spoludiskutéři vyjmenovali. Škoda že KR, kterého si jinak velmi vážím, toto nepochopil a nevzal v úvahu.

      Vymazat
    14. Mrzí mne, že pácháte nepodložené závěry. Vysvětlil jsem dost jasně, jak se situace Varšavského povstání, povstalců a dalších obyvatel města měnila a jak (kdy) mohl JVS z cynické pasti AK a WCh uniknout, a to právě s respektováním toho, jak se situace a názory účastníků měnily.
      JVS ale nebyl komunista jako Lenin, který v chaotické situaci po 1. světové válce ve složité situaci levice opustil myšlenku světové revoluce a respektoval vůli Finů a pobaltských národů po samostatnosti. Byl si totiž vědom toho, že lidé si nejprve musejí uvědomit meze národních hledisek, reality a rozvoje, aby pochopili třídní charakter problémů. Stalin trpěl imperiálními choutkami, proto jej také VIL odvolal z řízení jedné z operací kdesi na území jiného etnika v Sovětském Rusku, když se v národnostní otázce choval jako slon v porcelánu. JVS si sice po likvidaci Varšavského povstání a AK mohl říkat, jak báječně to takticky vymyslel, že nechal AK Němci vykynožit a přitom jich také něco zařvalo, ale strategicky to nezvládl. Poláci to Sovětům nikdy nezapomněli a jejich odklon od socialismu má jedny z vydatných kořenů právě v cynické Stalinově taktice na Visle.
      Samozřejmě, že JVS měl značnou zodpovědnost za vítězství nad nacismem. Ale za jakou cenu? Pokud priorizujeme rychlost, tak pak nemáme morální právo kritizovat Amíky za použití atomových bomb. Urychlilo to konec války? Nepochybně. Jaká byla cena? Tehdy a na jakou výši vyskákala do současnosti?
      Co JVS získal tím, že se nespokojil s decimací AK v prvních týdnech a čekal na úplnou likvidaci? Ušetřil si drobet energie z jednání mezi Armiou Krajowou a Armiou Ludowou, ale podělal to polské levici navždy.
      Stejně jako Kléma, který si čtvrt tisícovkou trestů smrti ulehčil přesvědčování a pacifikaci obyvatelstva, ale stín politických procesů z 50. let poznačil vývoj v r. 1968, byl jedním z významných faktorů r. 1989 a už navždy to bude mít česká levice "na talíři". Takticky na tom KG patrně vydělal, ale strategicky je to průser. Na lidských katastrofách, na tragédiích obyčejných lidí se totiž nikdy nedá dlouhodobě vydělat. Nemyslím si, že bych byl humanistický blouznivec, jen si uvědomuji nesmyslnost násilí, nemorálnost jeho užití a dopad humanistické složky vědomí a morálky lidí na jejich postoj, hodnocení dějinných událostí i současné politiky. Proto jsou pro většinu občanů hrdiny spartakové, husové, lincolnové, masarykové, schweitzerové a nikoli caligulové, hitleři, stalinové. Lidé chtějí přežít, mít drobet jistoty přežití, naděje na uspokojení potřeb a i nějakých zájmů, mít drobet úcty a klidu od mocných, aby si svůj živůteček aspoň trochu v pokoji odžili. A tím, co prostupuje společenskými vztahy, které dané přinášejí, je humanita. Ne populismus, vypočítavé nadbíhání davům, aby si establishment v klidném zákulisí lebedil, ale poctivá lidskost, s níž nahlížím na bližního, nechť je mi jakkoli vzdálen.
      A politika (a ekonomika) je právě o střetu egoismu a humanismu. Je pouze na Vás, kam se úsečce mezi nimi zařadíte a zdali z Vás bude jen pevný bod nebo vektor tam či onam.
      Přeji pěkný den
      KR

      Vymazat
    15. Zde se omílá, že Stalin nepomohl povstání ve Varšavě, a kolik tisíc lidských životů to stálo, ale už se zde NEříká kolik milionů poláků zavraždili němci !! Je to jen blábolení.2 světovou válku vyprovokoval Německý fašismus, a pomohl mu k tomu západ Anglie a Francie, které v začátku Hitlerovi šli na ruku, viz. Mnichov !!!

      Vymazat
    16. Anonymní3. srpna 2019 15:32
      No to je ozdoba humanitního myšlení. Z tepla pokoje se to humanistům hezky píše, kárá a doporučuje. Chtěl bych vidět ty Vaše postoje, pokud byste byli účastníky bojového dění, kdy spolubojovníci padají jako mouchy, nebo trpí s vážným zraněním.
      Někde jsem četl citát, který se mi líbí: „Nikdo nemá právo, požadovat po druhém hrdinství“.
      Tedy, aby někdo nasazoval svůj život za můj. Ale uznávám, že pokud někdo do toho hrdinství z vlastní vůle jde, tak ho to zdobí. P.K.

      Vymazat
    17. Pro P. K. a jiné
      Souhlasím s Vámi ohledně Vaší připomínky o hrdinství, ale uniká mi, kam s ní míříte? Kléma je tedy vlastně pašák, že jako šéf státu dal popravit jen čtvrt tisícovky lidí, ač je mohl nechat na doživotí - myšleno zejména Stalinovo, aby je potom mohl pustit? Musel vědět velmi dobře, co za procesy v SSSR je a že tresty jsou zbytečně a nesmyslně tvrdé. Nebo ta připomínka míří na válečná rozhodnutí JVS? Ano, on byl v teple Kremlu a nechal v rejži, v obklíčení zhruba desetinu tehdejšího stavu RA u Kyjeva. Ve slavném stalingradském kotli přišli hitlerovci o třetinu vojáků, o níž u Kyjeva přišel SSSR kvůli stejné zaslepenosti JVS, jakou trpěl i AH - neustupovat ani za nic. JVS a AH si r. 1939 rozporcovali Polsko, ale JVS neučinil žádná obranná opatření směrem k německým hranicím a během týdne ztratil gro území, které získal v září 1939. Pár zbytečků odolávalo 10-14 dní. K čemu tedy byl pakt Molotov-Ribbentrop, který poškodil - opět navěky - věc levice (a polsko-ruské/sovětské vztahy)? Pokud tedy někomu lze vytýkat, že způsobil, že vojáci padali jako mouchy, tak JVS, nikoli frontovým vojákům. Právě on je zodpovědný za podmínky, v nichž potom jemu a velitelům nezbývalo, než po řadových vojácích požadovat hrdinství. Spadá to sice pod velitelskou pravomoc, vyplývající z historické zkušenosti sebezáchovy lidského společenství, ale to morální právo k tomu právě JVS rozhodně neměl.

      Ale ještě jednou o Varšavě a od začátku.
      To, že prozápadní Armia Krajowa chystá osvobození Varšavy se vědělo dlouho a prosovětská Armia Ludowa před zvoleným plánem varovala a nepochybně o něm informovala sovětské vedení. Plán AK spočíval v tom, že Poláci - AK - povstáním ve vhodný čas, když se bude blížit Rudá armáda, osvobodí metropoli a tak získají obrovský politický kapitál pro další rozhodování o poválečném Polsku, byť bylo jisto, že Polsko jako celek osvobodí Sověti, protože AK má vojenské síly jen na několik týdnů bojů v metropoli, nikoli na její delší udržení, natož na osvobození své země. Šlo o jakousi "nedobrovolnou spolupráci" RA na osvobození Varšavy pravicovými domácími silami. Vypuknutí povstání je sice dáno blízkostí RA, ale politicky budou Sověti za "užitečné idioty", kteří osvobodí 99 % Polska, ale vládnout bude Západ, resp. jeho podíl na rozdělení moci, bude daleko větší, než 1 %.
      Na tom se snad všichni shodneme až na pár pitomců, popírajících jakoukoli vazbu povstání s postupem RA.
      Uvedené tedy bylo jasné oběma stranám a na JVS bylo, aby vymyslel, jak nebýt vlečen událostmi připravenými AK, ale naopak jak vytvořit situaci, kdy SSSR bude režisérem, kdy on rozhodne o okamžiku, o situaci, za níž AK vstoupí do vojenské a politické hry.
      Žukovovy paměti jsem nečetl, jen krátce prolistoval, takže nevím, co navrhoval, ale jeden z diskutujících upozorňoval na jeho postoj odlišný od JVS.
      (pokr.)

      Vymazat
    18. (pokr.)
      Uvažujme ale, jak vmanipulovat AK do situace, kdy nebude udávat tón a nebude průkopníkem osvobození polské metropole a RA jejím pomocníkem, nýbrž naopak bude určující silou RA a AK pomocníkem.
      Určitě to není stav, kdy se hlubokým průlomem, v obklíčení z obou boků a s dlouhými, nejistými zásobovacími cestami přiblížíte útočným hrotem k cíli bez možnosti manévrovat. JVS měl Varšavu nechat obklíčit, připravit Němcům stalingradský osud. Přitom AK a její případné povstání využít jako vějičku pro Němce, kteří u Stalingradu sice nejprve dosáhli úspěchu v dobývání města, ale ve druhé fázi bojů stalingradští hrdinové vázali jejich síly, zatímco Žukov už chystal na křídlech vojska na obchvat a potřeboval nacisty co nejdéle udržet ve městě, aby jich v kleštích zůstalo co nejvíc. Ve Varšavě by pak šlo jen o tom, kdy si AK odstartuje své povstání v situaci, kdy se okolo města a nacistů začíná rýsovat smrtící sevření. Svět už nehledí, zda a jak RA pomůže obklíčeným povstalcům AK ve Varšavě, ale sleduje, jak AK přispěje k úspěchu obkličujícího kotle. AH by sotva chtěl vyklidit Varšavu před "židobolševiky", takže AK by byla tou, která musí "nedobrovolně spolupracovat" s RA v jejím záměru obklíčit a zlikvidovat velké německé vojenské uskupení. JVS by po takovém vypuknutí povstání ve Varšavě mohl tempo uzavírání kotle na západ od Varšavy vhodně časovat, aby ve Varšavě moc povstalců AK nezbylo, což by zdůvodnil snahou zajmout co nejvíce hitlerovců. Vždy by pak při vzpomínkách na osvobozování Polska a Varšavy zvlášť mohl vyzdvihovat nesmírnou oběť příslušníků AK, že pozdrželi Němce, usnadnili jejich obklíčení a ušetřili životy sovětských osvoboditelů. Pozůstalí (rodinní i političtí) po varšavských hrdinech by sotva mohli po takovém díkuvzdání Sověty odsuzovat, protože svět by oceňoval další mistrovský obchvat RA, při němž jsou nepříteli způsobeny obrovské ztráty, i útočník své síly pošetří, byť za cenu obětování, skoro likvidace zlomku svých sil, v tomto případě hrdinných spolubojovníků z AK. JVS by tak vyřešil nejen likvidaci velkého počtu německých vojsk, ale i problém politického nástupnictví v Polsku.
      Cynické? Pokrytecké?
      Vypadá to tak, ale pokud by zvolil osvobození Varšavy tímto způsobem i v případě, že by tam existovala AK a nebo by tam byla jen AL a ona sehrála roli vějičky, tak by průběh byl stejný. Někdo totiž roli vějičky dělat v takovém případě musí.
      (pokr.)

      Vymazat
    19. (dok.)
      JVS ale zvolil tu nejpitomější variantu, kdy si i při znalosti věci naběhl do pasti a polskou politickou opozici pak nechal zlikvidovat způsobem, kdy si sám potřísnil ruce její krví. Proč? Je známo, že JVS si potrpěl na symbolická gesta, mj. dobývání velkých měst, patrně podlehl i ruskému nacionalismu a šovinismu (před kterým varoval Lenin), určitě v něm zůstal značný kus Gruzínce a orientálního panského přehlížení lidských životů, pojetí hrdinství upřednostňující sílu před rozumem, neřkuli důvtipem. Nebyl rozhodně hlupák, rozum ale velmi umně nasazoval především do svých kariérních manévrů a personálních intrik, vnitrostranických bojů; patrně mu v tom pomohl pobyt na bohosloveckém semináři - křesťanská církev je v tom tisíciletým velmistrem.
      Případ Varšavského povstání je zajímavý ještě z jednoho pohledu. Čtyři týdny po jeho vypuknutí začalo SNP. Jak asi nahlíželi slovenští povstalci na Stalinovo čekání na Visle? SNP si vládu nad celistvým územím udrželo dva měsíce, pak přešlo na partyzánský způsob boje. Stejné dva měsíce, jako odolávala Varšava. Obsazení Turca, tj. průlom do středoslovenských hor, se udál v polovině září, kdy se blížil i kolaps Varšavského povstání...

      Někteří z diskutujících odmítají debatu o okolnostech Varšavského povstání s tím, že hlavní byl boj proti nacistům. Ano, nepochybně, ale není třeba mlčet o rozdílech a rozporech na jedné či druhé straně. Svět není černobílý. V posledních svobodných volbách v Německu před nástupem Hitlera 30 % lidí volilo levici, zdaleka ne všichni Němci tedy podlehli nacismu. Proběhly atentáty na Hitlera atd. A rozdíly byly i na straně Spojenců, viz právě polsko-ruské/sovětské vztahy. Svět už je takový, lidi jsou různí. Nemá význam to ani přehlížet, ani zveličovat. Tím spíše po letech, kdy již opadnou největší emoce, je více informací a klid na jejich rozbor. To, že JVS byl gauner, lze doložit fakty, ale nečinil jen špatná a zločinná rozhodnutí, SSSR se koneckonců vzmáhal ekonomicky, sociálně, vzdělanostně, kulturně, zahraničněpoliticky, s jeho jménem na rtech šli sovětští občané válčit do bojů, pracovat na stavby, obdělávat pole, učit děti, lovit na moře, zkoumat, konstruovat. Ale - také v jeho jménu - byli stavěni ke zdi.
      To, poučí-li se lidé z osudu JVS, sovětské společnosti, polského národa, Němců a dalších - je jen na nich. Nepoučí se ale dostatečně, pokud jim budou předkládány jen cinknuté texty, pokud o propagandistických článcích nebudou (moci) diskutovat, pokud budou předpojatě hodnotit nesouhlasné názory, ale zejména odmítat fakta vybarvující svět jinak, než si dosud mysleli. Proto jsem se ozval k autorovu článku, neboť jeho argumenty logicky neobstojí, a věděl jsem zakrátko i odkud, z kterých zdrojů vane vítr. Stačilo vzpomenout na normalizační články. Škoda, že autor více nepracoval s polistopadovými texty, ne všechny totiž byly dílem opačné propagandy, ale hlavní je sbírat fakta z obou stran a lepit z nich koláž tehdejší situace. Je pestrá a ukazuje, jak političtí vůdci a jejich skupiny obětovali ostatní lidi svým politickým cílům, ideologickým představám a i osobním ambicím.
      KR

      Vymazat
  11. Nemám rád politické ohýbání historie, které se právě nyní odehrává. Na doplnění dám úvahu z druhé strany. Dnes se skupina "historiků" rozdělil na dva tábory. Jedni nemohou Rusům přijít na jméno, druzí je velebí,coby šlechetné osvoboditele, kteří nezištně, za cenu statisíců svých padlých osvobodili země střední Evropy od nacistů. Já k tomu dodávám, že ta nezištnost nebyla nezištností, ale dílem nutností a dílem politického kalkulu. Sovětům nic jiného totiž nezbývalo. Kdyby se zastavili na hranicích Sovětského svazu, existovala reálná možnost, že Němci odstraní Hitlera, se západem uzavřou separátní mír a v plné síle udeří znovu na východ. Dost možná i s přímou, nebo nepřímou podporou západu. Churchil se nikterak netajil, jak moc "miloval" své východní spojence. Dalším důvodem byla skutečnost, že každá vítězná armáda, pokud se natrvalo neusalaší v poražené zemi, v ní chce alespoň určovat politický vliv. A je to logické o to víc, když se jedná o agresora, který Rusy v necelých třech dekádách dvakrát napadl. Polákům, ani nám v podstatě nezbývalo nic jiného, než se vydat na cestu nadšeného budování socialismu. Byla to cena za jejich i naší vojenskou porážku. O to víc mne zvedá ze židle současné házení veškeré viny na Rusko. Jak správně poznamenává autor, SSSR nebylo jen Rusko. Byla to i dnes tolik opěvovaná Ukrajina, Gruzie, nebo naši současní "spojenci" z Pobaltí. Ale do těch se kopat nesmí, i když se aktivně zúčastnili okupace Československa v roce 1968.
    Historie by se měla vykládat bez politických ozdob. Protože potom reálně hrozí, že si jí v nějaké podobě zopakujeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 18:33 Zhnusený, naprosto s tebou suhlasím, jen bych si dovolil malou poznámečku. Píšeš "cena za jejich i naši vojenskou porážku". Jenže nás neporazil Hitler, ale zbabělí spojenci, kteří nás prodali a kteří nám dnes paradoxně vyčítají dobu socíku u nás. Je to podobné jak prodat dceru do bordelu a pak jí vyčítat že je děvka.

      Vymazat
  12. Na začátku r. 1938 vzniká v Těšínské oblasti Československa „Svaz Poláků“, organizovaný podle vzoru nacistické Sudetoněmecké strany K. Henleina.
    21. září polská vláda vznáší teritoriální požadavky, které Hitler začleňuje do svého Godesberského memoranda. A 2. listopadu 1938 vstupuje polská armáda do Těšínska.
    Mezitím J. Beck, již v předvečer Mnichova, když vydával pokyny svému vyslanci v Berlíně pro nastávající rozhovor s Hitlerem, mu zaslal příkaz, ve kterém konkrétně uvedl: „1. Vláda Polské republiky konstatuje, že díky svému postoji paralyzovala možnost intervence sovětů v české otázce, což má dalekosáhlý dopad…; 2. Polsko považuje vměšování sovětů do evropských záležitostí za nepřípustné…; 4. Během minulého roku polská vláda čtyřikrát odmítla návrh na připojení se k mezinárodní intervenci na obranu Československa. 5. Bezprostřední nároky Polska v dané otázce se omezují na oblast těšínského Slezska.“ (1)
    Polský vyslanec v Německu J. Lipski, rovněž nepochybující o velkém Polsku, Beckovi oznámil: „Z vyjádření Göringa je zřejmé, že postoj polské vlády sdílí na 100%... Náš krok charakterizoval jako „mimořádně odvážnou akci, provedenou ve skvělém stylu“… Ribbentrop mne sdělil, že kancléř (Hitler) politiku Polska vysoce ocenil.“ (2)
    Za sebe J. Ribbentrop sdělil: „Zeptal jsem se Becka, jestli se nezřekli ctižádostivých snah maršála Pilsuckého, tedy nároků na Ukrajinu. Načež se usmál a odpověděl mi, že již byli v samotném Kyjevu a že tyto snahy jsou bezpochyby živé i dnes.“ (3) Když Ribbentrop zakrátko přijel do Varšavy, byl Beck ještě otevřenější: „Pan Beck neskrýval, že Polsko si nárokuje sovětskou Ukrajinu a přístup k Černému moři.“ (4)
    „Rozdělení Ruska tvoří základ polské politiky na východě, proto se náš možný postoj musí omezit na následující formulaci. Polsko nesmí být v tento pozoruhodný historický okamžik pasivním. Úkol spočívá v tom, aby se včas připravilo dobře jak fyzicky, tak duševně. Hlavním cílem je oslabení a rozdrcení Ruska.“ (5)
    1) Dopis polského ministra zahraničí J. Becka vyslanci Polska v Německu J. Lipskimu. 19. září 1938. Dokumenty a materiály o předvečeru druhé světové války, 1937-1939, str. 173-174.
    2) Dopis polského vyslance v Německu J. Lipskiho polskému ministru zahraničí J. Beckovi. 1. října 1938. „Krizový rok 1938-1939“.
    3) Ministerstvo zahraničí SSSR, Krizový rok 1938-1939. Dokumenty a materiály.
    4) Ze zápisu rozhovoru německého ministra zahraničí J. Ribbentropa s polským ministrem zahraničí J. Beckem. 6. ledna 1939. „Krizový rok 1938-1939“, str. 175-176.
    5) Z dziejow stosunkow polsko-radzieckich. Studia i materialy. T.III. Warszawa, 1968. Str. 262, 287.

    http://www.zvedavec.org/komentare/2011/09/4599-o-spoluautorech-druhe-svetove-valky.htm

    OdpovědětVymazat
  13. Souhlasím s autorem!
    Sovětský svaz přece neměl k polským barikádníkům žádné vojensko-politické závazky. Těm barikádníkům, kteří o vlastní vůli (a újmě) bez součinnosti s vedením SSSR zahájili své protinacistické povstání ve Varšavě, aby ukázali, že se obejdou i bez pomoci.
    Proto obviňovat dnes SSSR a jeho postupují Rudou armádu z nečinnosti, je vrchol cynismu. Vždyť nebýt právě té Rudé armády, která Polsko osvobodila, by rukou vojáků Wehrmachtu zahynula většina z Poláků.
    Poláků, kteří se pro své šovinistické mocenské cíle po desetiletí před vypuknutím války paktovali s hitlerovským Německem o stošest (mj. i proti SSSR), ale po porážce a okupaci svého území se v Reichu (spolu s židy a sovětskými zajatci aj.) dostali do postavení podlidí poslední kategorie.
    Boží mlýny melou! ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Polská vláda v Londýně NAŘÍDILA zahájení povstání s kalkulací, že Rudá armáda přispěchá, na hranicích "Poláky osvobozené Waršavy" ji Poláci chladně přivítají, a pokud možno Londýn vytroubí do světa, že dziarski Polaki prakticky sami osvobodili Waršavu a skoro celou Rzecpospolitou... Shozy materiálu z Velké Británie byly symbolické, převážně létala polská bombardovací peruť...

      SSSR mezitím doplňoval ztrátami prořídlé jednotky, budoval přísunové komunikace, přisouval zásoby PHM a munice, opravoval a doplňoval stavy bojové techniky... a připravoval se k dalším bojům PROTI NĚMECKÝM OKUPANTŮM.

      Prosím autora o sdělení, kde je, či bylo Nacisticko ... když SSSR i povstalci AK bojovali proti nějakým nacistům. JÁ MÁM ZATO, ŽE BOJOVALI PROTI NĚMECKU A PROTI NĚMCŮM A RAKUŠANŮM - sourodákům rakouského katolíka Adolfa HITLERA, Führera III. Říše.

      Vymazat
    2. Re (23:55):
      Snad přece jen tušíte, že vůdčí ideologií v Německu té doby byla ideologie nacionálního socialismu, zvaná nacismus. Tou dobou ovládala celý společenský život v (nacistickém) Německu, od kultury přes hospodářství ... až k ideologickému odůvodnění jimi vedené dobyvačné (tj. zločinné) války. Proto i ti, kteří byli aktivními nositeli té ideologie (členové NSDAP aj. nacist. spolků), i ti, kteří byli jejími aktivními a často i horlivými vykonavateli, byli nacisti. Jejich fatherlandem bylo nacistické Německo, pro některé zas fašistické Německo. Vyjde to nastejno ...

      Vymazat
    3. 18.51 Pane Opluštile, když Portugalsko, Anglie a Španělsko dobývaly Nový Svět, a válčily v Evropě, píše se o Španělské, Říšské/Habsburgské, Portugalské, Britské či Švédské, Dánské apod., nebo Osmanské branné a námořní moci, NIKOLIV O KŘESŤANSKÉ A ISLÁMSKÉ (ti Osmané:-)...

      Takže se nestyďte nazývat Němce pravým jménem... a mimochodem víte co znamená SLOGAN Z JEJICH OPASKOVÝCH PŘEZEK "GOTT MIT UNS"? NEBYLI TI NĚMCI PŘEDEVŠÍM ŘÁDNĚ POKŘTĚNÍ A KATECHISMEM VYKOVANÍ KŘESŤANÉ - katolíci i protestanti? Jako Inkvizitoři například? Hitlerova ideologie pak má jednoznačně ŽIDOVSKOKŘESŤANSKÉ KOŘENY.

      Vymazat
  14. Pro ty, co umí rusky. Dokument o okolnostech Waršavského povstání...watch?v=Oaljd7aEKEI

    OdpovědětVymazat
  15. umíte rusky ? podívejte se zde: watch?v=Oaljd7aEKEI

    OdpovědětVymazat
  16. Přesně tak vše je zadokumentované Rusko nemohlo jít dál bez munice paliva a doplňování lidí a techniky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Navíc pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí a aktivně se jí brání.

      Vymazat
  17. Víkend čtenáře PL v Paříži: Manželku ti Afričani osahávali na ulici, vykadili se před hotelem a onanovali. Nikdy v životě jsem nic podobného nezažil:

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Vikend-ctenare-PL-v-Parizi-Manzelku-ti-Africani-osahavali-na-ulici-vykadili-se-pred-hotelem-a-onanovali-Nikdy-v-zivote-jsem-nic-podobneho-nezazil-591109

    „Děti se učily, jak demonstrovat!“ Mladý místostarosta odhaluje šokující dění ze základní školy v jeho městě:

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/-Deti-se-ucily-jak-demonstrovat-Mlady-mistostarosta-odhaluje-sokujici-deni-ze-zakladni-skoly-v-jeho-meste-590982

    OdpovědětVymazat
  18. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  19. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  20. Neútočte na Poláky. Také oni bojovali proti fašistům. Pamatujete kdysi oblíbený seriál Čtyři v tanku a pes.

    Mám to štěstí často potkávat nejen Slováky, ale i Poláky. Oni jsou rozděleni jako my. Někteří mluví otevřeně jen mezi čtyřmi očima. Nenávist u nás zaséval sračkomet Svobodná Evropa, v Polsku navíc také katolická církev. Demokratické strany s OF a VPN a v Polsku Solidarita. Za komunistů podobná nenávist mezi lidmi neexistovala. Zdá se, že se vzájemné podezření zesiluje. Školy to nezmění. Rodinná paměť spolehlivě funguje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 23:54
      Jo, oni bojovali proti fašistům. Já také pamatuju, že bojovali i proti nám. Jejich vojáci ubytovaní v Brně v židenických kasárnách se chovali jako hovada puštěná ze řetězu, zlatí Rusáci proti nim. Také jejich dělníci pracovali za socíku v brněnským Zetoru. Stejná pakáž jako vojáci, stejné chování, nulová pracovní morálka. Všichni jsme je v Brně "milovali". Takže nevykládejte nic o nějaké neexistujécí animozitě. Nebo proč si myslíte, že většina Čechů říká Pplákům "Pšonci"? Někteří dodají ještě špinaví Pšonci.

      Vymazat
    2. Polská okupační armáda na podzim 1968 postřílela v Jíčíně na mostě české civilisty. Jediní, kteří na českém okupovaném území vyvěšovali svoji vlajku okupanta. I Sověti raději zalezli hluboko do lesů a moc se neukazovali.

      Vymazat
    3. 14:36
      Pšonci a ukáčka jsou stejný svině...... jsou dvě strany jedný mince

      Vymazat
    4. Anonymní2. srpna 2019 23:54
      „Za komunistů podobná nenávist mezi lidmi neexistovala.“
      To máte pravdu. Všechny spojovala nenávist ke komunismu. Všichni jsme cítili, že nás brzdí. Tak nyní jsme vzlétli a vzájemně se rveme o drobky. P.K.

      Vymazat
  21. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  22. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  23. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Polsko se nepoučilo ze svojich dějin. Proto si je zopakuje, tentokrát asi jen 5 až 10 min.

      Vymazat
    2. 8:23 Právě naopak! sou poučený až moc a stejný chyby jako v roce 39 už se nedopustěj - nechat si krysu v zádech ... je daj tentkrát tý kryse o pár minut míň!

      Vymazat
  24. ono nebolo by Hitlera, keby nebola na Nemecko naložená ťarcha reparácií - kým - hááá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A naopak! Nebýt jeho, tak by se z těch sraček vymotali až v 88. roce! Tak dlouho to měli splácet po Versailles ...

      Vymazat
    2. Po prusko-francouzské válce podobné reparace platila Francie ( myslím že 5 mld franků kdy 1kg zlata odpovídal asi 4000 franků). Francie je splatila - holt měla kolonie .

      Vymazat
  25. ostatně ...
    zvonka to vyzerá, že Stalin byl optimální variantou pro Rusko/SSSR v letech 1924 - 1953

    OdpovědětVymazat
  26. Jen žasnu, co se v hlavách narodí za nápady a nesmysly. Jen tak dál.

    OdpovědětVymazat
  27. Doporučuji knihu Wolfganga Schreyera"Operace Thunderstorm",kde je popsáno jak pravicová exilová polská vláda v Londýně řídila tzv.Armii krajovou a vyvolala předčasně Varšavské povstání navzdory levicoě řízené Armádě ludové o které dnes není ani zmínka, vč.průběhu celého povstání z pohledu několika členů obou povstaleckých armád i několika vojáků a důstojníků Wehrmachtu a vysokého zástupce firmy IG Farben.......

    OdpovědětVymazat
  28. Řekl bych že waršavské povstání byla velmi zdařilá akce Londýna 3 "dobrá řešení".
    a) - povstání uspěje = "Poláci osvobodili Polsko sami bez RA"
    b) - RA povstání pomúže a to uspěje - sláva a moc zústane Polákům a RU při té pomocí utrpí pokud možno co největší ztráty
    c) - RA nepomůže vůbec nebo nedostatečňě a povstání bude tvrdě potlačení - polští povstalci budou hrdinové a vinu za neúspěch a jejich smrt ponese Stalin a Rusko dalších sto let
    A tak ten londýnský plán spoléhající na polskou neobjektivní sebevědomí nemohl nevyjít. Možná i pro polské vedení této londýnské akce byli ti hrdinní bojovníci v ulicích jen užitečnými idioty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady jste udeřil hřebík na hlavičku. V pamětech W.Churchilla je přesně takto popisována situace, kdy projednával situaci v souvislosti s přípravou povstání. Sám přiznává, že nepočítal s takovou porážkou.

      Vymazat
  29. Co se řeší, podle současných Německo Polských vztahů se vlatně nic moc nestalo. Němci umožnili Polákům kompletně zrestaurovat Varšavu, Poláci umožnili Němcům realistický nácvik pouličních bojů. Zahynulo několik set tisíc Poláků, ale to se promtně převede na účet RA, protože nenaklusala, ačkoliv to s ní nikdo nekonzultoval,nekoordinoval.

    OdpovědětVymazat
  30. http://www.nwoo.org/2019/06/10/na-prahu-zmen-32-nemecko-neni-plne-suverenni-zeme-nema-ani-vlastni-ustavu-rika-reditel-kancelare-prezidenta-republiky-a-predni-cesky-diplomat-rudolf-jindrak/
    Deutsche Bank financovala vybudování koncentračního tábora Osvětim-Březinka.
    http://www.vlasteneckenoviny.cz/?p=228838
    Je zajímavé jaká prorocká slova pronesl více než před 100 lety říšský vůdce Bismarck : " Rusko bude poraženo teprve tenkrát , až bude od něho odtržena Ukrajina .Pak je třeba tuto zemi rozeštvat postavit tam bratra proti bratrovi , otce proti synovi . Všechno ostatní je už jen otázkou času ." Asi už tenkrát věděl co říká a proč to říká . Západní jestřábi jeho odkaz plní svědomitě , protože moc dobře vědí že bez ruského přírodního bohatství nepřežijí . To svoje už dávno vyrabovali a není už kde krást .

    OdpovědětVymazat
  31. četla jsem, že varšavští povstalci zabili sovětské parlamentáře, je to tak?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zas bylo v Budapešti! Vzpomněli si totiž na "Leninovy kluky" z 19. roku.:)

      Vymazat
    2. 11:58 Prý byli vysláni a pak už je nikdo nikdy nespatřil. Je otázkou co se s nimi stalo, ale povstalci, řízení Londýnem, asi neměli důvod s nimi jednat. S tím plán jaksi nepočítal.

      Vymazat
    3. 11:58 Dle vzpomínek maršála Sovětského svazu G. K. Žukova byli během povstání vysláni k Bór Komorowskému dva parašutisté. Ti se skutečně setkali s jmenovaným a dostali vycinkáno, že se paktují s jakousi partou samozvanců /armia ludowa/. Na nabídku koordinace neodpověděl ani při tomto setkání, ani později. Krom toho Žukov zjistil, že má vojska na huntě, tak navrhl Stalinovi ať si dá zatím pohov. Ten mu zdráháním vyhověl. Tolik ve zkratce Žukov. Jo a parašutisté přežili a jeden z nich vylíčil setkání s arogantními Poláky, jmenoval se Ivan Kolos.

      Vymazat
  32. Vydatně mazáno, že by téma Bagration vyvolávala takové vášně? Kdo by to řekl? Jelikož nevím kdo, předpokládám, že nějaký zhrzený neonácek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byli minimálně dva a pro vulgarity a rasové výpady nechodili daleko.

      Vymazat
    2. Venca ciha
      lupou hledi
      nespi neji,nesuka
      nema proste cas
      je tady jak das
      Nenecha nas kecati,
      specielne antisemi,
      ti jsou hned na zemi
      da jim knockout pesti
      by priste necekli.
      Netrpi tu Radostu
      natozpak pak Starostu
      a proto at zije ISRAEL nas vzor
      a Bibi Zeman

      Vymazat
  33. Rusáci udělali přesně to, čeho se polský odboj bál a proč se Poláci pokusili Varšavu hrdinsky osvobodit sami. Po válce instalovali do vedení Polska komouše-stalinisty a ukradli si Polsko pro sebe.
    Rusáci si jen mnuli ruce,když pozorovali, jak nácci pár metrů od nich za ně dělají černou práci a vybíjejí protikomunistický a protifašistický odboj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co by s tou Varšavou jako dělali, kdyby všechno okolo obsadili Rusové? To jim asi v tom Londýně nedocvaklo.

      Vymazat
    2. 17:00 Západní spojenci by postupovali úplně stejně pokud by měli tu možnost a hrozilo by, že Varšavu obsadí komunisti. Co kdo chce komu vyčítat ?.

      Vymazat
  34. Nevím, možná EU časem (za pár set let) Poláky trochu převychová, ale osobně mám s nimi jako obyčejnými lidmi, které jsem potkal a potkávám doma (v Polsku, ale i ve světě) většinou negativní zkušenosti. Jsou pro mě nespolehliví, prodejní, prolhaní, nevychovaní, takoví drobní vyžírkové a šejdíři. Bohužel to mají jaksi v krvi: Vůbec mě to nesedí ve vztahu k jimi proklamovanému, téměř fanatickému katolicizmu. Ve skutečnosti to vypadá, že se žádným "desaterem" neřídí. Jsem si vědom toho, že je moje charakteristika Poláků poněkud xenofobní, ale jako potomek husitů si s tím vůbec nevím rady, prostě je nemám rád. Snad mě Brusel také převychová :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bez obav, převýchova je už na cestě - černoši z Afriky a Arabové z jihovýchodu, Karnegiho plán bude splněn do puntíku i v ČR a Polsku

      Vymazat
    2. Anonymní3. srpna 2019 17:44
      Zdá se, že V4 se Kalergimu vzepřela. Je třeba vytrvat. P.K.

      Vymazat
  35. Doporučuji k četbě Paměti od E.Beneše, než budou na indexu. Tam se dozvíte, jaké "přátelské" země byly Polsko a Maďarsko.

    OdpovědětVymazat
  36. Odpovědnost za masakr ve Varšavě jednoznačně padá na hlavu Londýna, stejně jako u nás vyvraždění Lidic a Ležáků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale kdepak. Vinni masakry ve Varšavě, v Lidicích i v Ležácích jsou Němci, náckové!!!

      Vymazat
    2. V Londýně museli počítat s tím, že se Němci brutálně pomstí, ale z cizího krev neteče.

      Vymazat
    3. Operace Anthropoid byla akcí britské tajné služby a o jejích cílech věděla exilová vláda minimum. Beneš v britském rozhlase o atentátu prohlásil, že byl akcí domácího odboje, což je dnes interpretováno tak, že blafoval a chtěl podpořit domácí odboj, ve skutečnosti si to opravdu myslel.

      Vymazat
    4. Beneš s atentátem nesouhlasil. Akce byla čistě vojenská a Benešovi byla sdělena až ve finální fázi. Exilová vláda o tom nevěděla nic!

      https://www.pressreader.com/czech-republic/dnes-prague-edition/20170527/281479276364554

      Vymazat
    5. Beneš o atentátu velmi dobře věděl. V předvečer seskoku atentátníků přijal k audienci Gabčíka a Kubiše, osobně je pověřil tímto úkolem a upozornil je na mimořádné riziko celého podniku.
      Organizací atentátu Beneš dokázal, že existuje silný domácí odboj a důsledkem této akce a následného řádění nacistů v Protektorátu bylo poválečné uspořádání - tedy uznání historických hranic ČSR a odsun německého obyvatelstva z pohraniční a z měst, jako bylo Brno či Jihlava a Praha.

      Leo

      Vymazat
    6. O tom, jestli o přípravě atentátu Beneš věděl, se dodnes vedou spory. Ani přijetí parašutistů, které k Benešovi přivedl Moravec, nemusí znamenat, že Beneš věděl o přesném cíli jejich mise.
      Akci připravily britské tajné služby ve spolupráci s Moravcovou zpravodajskou službou. Kdo s iniciativou přišel, jestli britská, nebo česká strana, je také otázka. Moravec Beneše v otázce atentátu jenom naťuk a když zjistil, že Beneš bude proti, víc ho neinformoval. To by logicky vysvětlovalo výroky Beneše před atentátem, po atentátu a dokonce i po válce. Možná, že se dovtípil, ale jako zkušený politik nechtěl s tou věcí mít nic společného.
      Velké otazníky tak budí fakt, jak mohl Moravec rozhodnout o tak důležité věci bez politického vedení?
      Není to tak, že respektoval víc britskou stranu, než vlastní vedení? Není to tak, že Moravec pouze dodal živou sílu?
      Nebyla iniciátorem celé krvavé hry britská tajná služba a Čechoslováci v ní hráli role tragických herců s mnoha oběťmi?

      https://zurnal.pravda.sk/neznama-historia/clanok/430795-za-co-zomrel-jozef-gabcik/

      Vymazat
  37. Ono i o Stalinovi se stále šíří neustále opakovaná mantra: Byl to masový vrah, bolševický diktátor a terorista, masové likvidace v Gulazích jsou jeho dílo, atd. Ono je to vše do značné míry zcela jinak. Chybou Stalina bylo instalovat Ježova, což byl typický frustrovaný homosexuální psychopat s nelidskou psychikou. Stalin nesnášel podlezající nohsledy a vážil si konstruktivních oponentů. Typické je, že se osobně omluvil konstruktérům jako byl Jakovlev za nespravedlivé odsouzení do domácího vězení. Stalin byl velmi citlivý na všechny formy páté kolony a národní zrádce. Proto také vydával příkazy ke sledování a případnému odhalování těchto hrozeb. Jím pověření vykonavatelé údajně jeho vůle byli ve skutečnosti horlivé bestie snažící se svému "pánovi" zavděčit. Stalinovi mnohdy trvalo zjistit, co se vlastně ve skutečnosti stalo a neváhal pak strůjce skutečných masakrů zlikvidovat. O tom hovoří odtajnění archivy v RF a sami potomci některých perzekvovaných a následně Stalinem rehabilitovaných konstruktérů. Stalin také směřoval k národnímu sociálně spravedlivému státu, kde by byla radost žít. Pochopitelně že marxistická suita měla zcela jiné plány na elitářské pozice zakrývané bodrostí Chruščova a liberalizací vztahů se západem, což ve skutečnosti byl postupný výprodej SSSR. Rozpad SSSR zavinili práve tito marxističtí elitáři, kteří k vlastnímu obohacení neváhali rozprodávat národní bohatství a zdroje. Měli bychom dnešní RF podporovat ve snaze o suverenitu a zbavení se své páté kolony uctívačů USA v Dumě a na ministerstvech a ve vedení oblastí - tam bují korupce a boje o moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je teda slint.
      Dvě procenta obyvatelstva jsou zavražděny v procesech a gulazích a šéf státu to vlastně neví? JVS byl grázl, protože to organizoval, nebo neschopný vládce, protože to nevěděl.
      Pohádky o tom, jak zachraňoval lidi stíhané jeho bezpečnostní kamarilou, jsou nechutné. Manželka M. I. Kalinina, předsedy presidia Nejvyššího sovětu, formálně tedy nejvyššího ústavního činitele, byla 8 let vězněna - to JVS nevěděl?
      Je třeba si přečíst celý Stalinův životopis, pokud možno několik od různých autorů, jinak mohou různí hochštapleři vyzobávat růžovoučké rozinky a ukazovat "nejbližšího Leninova spolupracovníka" ve zcela deformovaných obrazech. Vhodné je rovněž vzít do ruky tisk z té doby, výživné je číst třeba sjezdovou diskusi.
      K čemu má vylepšování či spíše obracení obrazu JVS sloužit? K rehabilitaci jeho a pak i jeho metod? Někomu se stýská po strachu, příkazové společnosti, umístěnkách, voluntarismu, plánovací totalitě, věrchušce odtržené od pracujících lidí, po veřejném "hlasování", jednotných kandidátkách, po politických procesech, pracovních táborech, mučírnách, justičních vraždách, rozporech mezi slovy a činy, zglajchšaltovaných médiích, po vůdcovském principu atd. atd.?
      Pravice může levici obrazně zlomit ruku, nohu, bodnout ji, naočkovat ji nemocí - to vše se dá vyléčit, přežít, je to viditelný nepřítel. Ale stalinismus? To je pro levici, socialismus a komunismus rakovina, která zabíjí, nádor, který se nenápadně rozrůstá, metastázuje do celé společnosti. a převrací ji v opak původního.
      KR

      Vymazat
  38. Buffer3. srpna 2019 21:11
    Buffere, máte tu rehabilitaci Stalina, kterou ruští národovci potřebují, jako nějaký přijatelný základ, nastudovanou dobře. Ale děláte špatné závěry: „Měli bychom dnešní RF podporovat ve snaze o suverenitu a ..“
    Bratr Žižka pravil: bojuj tam, kde stojíš. Takže spíš bychom měli Rusko následovat, ve snaze o suverenitu atd. Jinak nikomu nemůžeme pomoci, dokud si nepomůžeme sami sobě. P.K.

    OdpovědětVymazat
  39. Režimní propaganda to nevzdává!:D Propagandistická úderka, která pravidelně vymývá mozek čtenářům počítačového webu zaperlila:

    Malé děti zapalovaly obrněnce benzinem. Stalin je nechal napospas vraždění

    Morálku udržovala přetrvávající víra, že pomoc je nablízku. Poláci vkládali naděje do útoku Rudé armády, ale také se přítomnosti Sovětů po zkušenosti z roku 1939 obávali. Cílem Zemské armády se stalo osvobodit Varšavu vlastními silami, přičemž rudoarmějci by už „jen“ pomohli vyhnat zbývající Němce. Tato taktika měla Polsku zajistit nezávislost.

    Takže přátelé, malé děti kameny a benzínem vyženou tři Hitlerovy obrněné divize z Varšavy, Stalin půjde jakoby nic za nima, ale né moc blízko a pak rychle uteče zpět za Vislu, nebo nejlépe za Ural. To všechno se musí dovtípit intuitivně, protože jakýkoliv kontakt s ním je vyloučen. No řekněte, jenom krvavý, cynický diktátor by nepřistoupil na takový geniální plán Zemské armády řízené z Londýna.

    Pozor! Článek přináší ale i nový propagandistický leitmotiv:
    Zatímco se Němci k zajatým odbojářům chovali slušně podle Ženevských konvencí, Rusové je dobíjeli kulkou do hlavy, nebo posílali do gulagů :DDD

    https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/varsavske-povstani-varsava-stalin-ruda-armada-zemska-armada.A190802_141357_vojenstvi_kuz#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=technet&utm_content=main

    OdpovědětVymazat
  40. Podle Žukova Stalin požadoval, aby pokračoval až do Varšavy. Vadilo mu, že z něj na západě dělají zrádce. Žukov to odmítnul s tím že se germáni na druhém břehu Visly již opevnili a že jeho vojska nejsou schopny bez doplnění lidí, střeliva, PHM a pod. jeho požadavek realizovat. A diktátor Stalin se nakonec nechal přesvědčit. Takže vážení byl to Žukov asi věděl co dělá.

    OdpovědětVymazat
  41. Tak se divim ze obrazek "Nasi hosi v akci" je publikovan zde vzdyt je to uplna antisemi provokace ,nemysli nahodou pan Dvorak >>> huhuhuhuhuh

    OdpovědětVymazat
  42. Maršál Žukov vyslal parlamentáře k velitelům povstání a ti je na rozkaz jedné z velitelek postříleli, když jim bylo oznámeno, že Rudá armáda nemá dostatek sil na překročení Visly a může povstání pomoci jedině pokud vytvoří předpolí na druhém břehu řeky a umožní přejít Rudé armádě. Jinak byla ofenzíva nemožná. Chyběli lidé, tanky, munice, pohonné hmoty a fronta nebyla stabilizována ani zázemí dočistěno. Od Poláků se maršál nedočkal žádné odpovědi. Jeden polský prapor se přes výslovný zákaz pokusil přes řeku dostat a byl Němci zmasakrován ve vodě. Ani se na druhý břeh nedostali. Ono je hodně nevraživosti a prolité krve mezi Rusy a Poláky, ale ve světle dnešním by se měli dokázat oprostit od minulých křivd, protože se hraje o samu existenci národů. V Evropě není národ, kterému by nebylo v minulosti ukřivděno. To náš snad ví dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za vysvětlení, hned je jasněji. Jednak to odhaluje zaslepenou pozici AK na počátku, kdy chtěli holuba na střeše, slíznout slávu za osvobození metropole jen domácími silami, takže učinit vstřícný krok vůči RA by bylo popřením velikosti panstwa polskiego. Na druhou stranu přes 60 dní trvání povstání poskytlo RA dost času na přisunutí sil a AK na prozření ze sna, aby obnovili v emocích a hlouposti spálené mosty. Nestalo se a nepomohlo to ani AK a jejímu povstání, ani nacisty vražděným obyvatelům města, ani RA, která stejně se musela přes Vislu jednou dostat a měla pak proti sobě už zase zkonsolidované Němce, kteří tak nemuseli (ve Varšavském prostoru) bojovat na dvou frontách, ani budoucím polsko-sovětským/ruským vztahům a ani levici, která je poznačena takovýmito stalinistickými přístupy.
      KR

      Vymazat
  43. Vážený autore i ostatní čtenáři, ono to vypadá, že RA měla sílu i ochotu pomoci Waršavě. Jenže Poláci sovětské důstojníky, kteří byli pomoc dojednávat prostě popravili.
    Závěr článku: " Když přišel generál Bor-Komorowski k obědu ... Jakmile oběd skončil, položil štábní kapitán Bušina generálovi několik otázek. Předně, co je pravdy na tom, že dal odsoudit k trestu smrti generála Śmierciewského.

    Generál Bor-Komorowski na to klidně odpověděl, že to pravda je, protože generál Śmierciewski přes zákaz polské vlády z Londýna vyjednával se sovětským velením. Ale obvinění, že dal rozkaz k zastřelení sovětských důstojníků, kategoricky odmítl. To prý provedla Armija Krajowa, on sám k tomu nikdy žádný rozkaz nedal."
    celé zde: https://legacy.blisty.cz/art/35693.html

    OdpovědětVymazat