Reklama

.

.

pátek 13. září 2019

Co se můžeme naučit od generace Grétiných obdivovatelů aneb Blbneme: Evropanům klesá IQ. Od 70. let každá další generace hloupější. Bezhlavé opakování aktivistických frází jako cesta ke kariéře? Studie to potvrzují. Děti učí rodiče nemyslet. Spíše dříve než později přijde pád


Sociolog Petr Hampl
Petr Hampl
13. 9. 2019  blog autora a ProtiProud
PETR HAMPL se zabývá příčinami hloupnutí populace, jež je vynikající živnou půdou pro řadu rychlokvašených ideologií dneška - a ty zase základem pro rychlé kariéry nemyslících počítačových generací.


Margareta Meadová je nejslavnější antropoložkou všech dob. Na konci 60. let se stala mediální hvězdou a všeobecně respektovanou intelektuálkou díky závěrům, které učinila na základě pozorování domorodých kmenů v Tichomoří. Podle Meadové je kořenem všeho zla neuspokojená sexuální potřeba. Kde si lidé dopřávají všech druhů erotických aktivit bez jakýchkoliv omezení, tam jsou šťastní, přátelští, nezávidí si a nevedou války. To bylo přesně to, co chtěla slyšet americká intelektuální veřejnost, jejíž názory byly právě formovány květinovým hnutím a studentskými revolucemi.

Problémy se objevily až teprve, když o několik let později přijeli na stejné ostrovy jiní antropologové. Zkoumali stejné kmeny a v několika případech dokonce mluvili s domorodci, kteří byli zapojení do výzkumů Meadové. Naskytl se jim naprosto jiný obraz. Našli kultury s vysokou mírou násilnosti a další zase puritánské. Tam, kde mluvila o volném sexu, tam objevili kult panenství. Americká antropologická společnost to nejdříve řešila disciplinárními řízeními proti kritikům Meadové, ale nakonec jim musela v tichosti dát za pravdu. O americké antropoložce se dnes píše ve všech učebnicích, ale o konkrétních zjištěních se toho moc neuvádí.


Doba se mění


Pro nás je zajímavější kniha Culture and Commitment z roku 1975. Meadová v ní s odkazem na své antropologické výzkumy tvrdí, že existují různé druhy společností podle generačních vztahů. V některých kulturách je tomu tak, že starší lidé mají více zkušeností a předávají je těm mladším – což je běžné a intuitivní. Podle Meadové ale existují také kultury, kde je tomu obráceně. Děti nebo velmi mladí lidé tam toho vědí o životě mnohem víc, a staří se k nim chodí poučit. Logickou otázku, kde ty vědomosti mohli získat, Meadová vůbec nepokládá. Tvrdí ovšem, že americká společnost se na začátku 70. let překlopila z jednoho režimu do druhého. Starší lidé už nechápou, co se děje a musejí se ptát svých dětí a vnoučat. Typickými důležitými tématy jsou vyčerpání zdrojů a nová lidská práva. Klimatickou změnu tehdy ještě neznali, Zeměkoule se začala oteplovat až po vypsání příslušných grantů.

Jenže k civilizační změně nedošlo. Místo toho následovala reaganovská revoluce s návratem staromódního antikomunismu, rodinných hodnot a svobodného podnikání.

Vlastně by to celé nestálo za řeč, kdyby se stejná myšlenka nezačala znovu objevovat v nejrůznějších pokrokářských médiích. Meadová není citována (tak staré knihy noví humanitní intelektuálové nečtou), nicméně její náhled je použit. Doba se změnila. Dospělí nevědí, o co jde. Postpubescenti světu rozumí a rádi je poučí. „Starším lidem není vždy dáno přistupovat k mladým s dostatečnou pokorou a respektem,“ čteme na sociálních sítích.

V čem se tedy svět změnil, že starší potřebují, aby je mladí zorientovali?

Nové technologie


Za prvé. Jsou tu nové technologie. Nanotechnologie, roboti, práce s geny, další bioinovace. To by mělo být nějak spojeno s mladou generací. Jenže ve skutečnosti s tím umí zacházet jen malá část každé generace, a starší je navíc ve výhodě. Za prvé proto, že ty věci vyrobili dnešní šedesátníci a starší. Za druhé proto, že k pochopení potřebujete znalosti matematiky, fyziky a dalších přírodních věd. A jak na tom nastupující generace je?

Bezpečně víme, jak na tom byli dnešní pětvadvacetiletí na konci prvního stupně základní školy. Jejich výsledky v matematických testech byly o více než 10% horší než jejich starších kamarádů. I když od se od té doby úroveň matematických schopnosti trochu zvýšila, pořád ještě nedosahuje hodnot z konce komunistické éry. Na rozdíl třeba od Maďarska, které na začátku 90. let zaostávalo, ale dnes umějí tamní děti počítat lépe než naše. (zdroj: Mezinárodní šetření TIMMS)

Jenže ono je to ještě vážnější. Jak ukazují studie Ragnara Frische, Stuarta Ritchieho a dalších, v posledních desetiletích setrvale klesá výkonnost mozků Evropanů. Od začátku století do poloviny 70. let měli obyvatelé Evropy stále vyšší IQ, pak se trend otočil a inteligence začala klesat. V zásadě stejné výsledky přitom ukazují studie z různých evropských zemí. A pokles se ukazuje i poté, co je zohledněn vliv migrace. O příčinách se spekuluje, hlavním podezřelým jsou "chytrá" (počítačová) zařízení užívaná od samého dětství.

Tento graf ukazuje situaci v Norsku. Jak je z něj patrné, maximální mozkové výkonnosti dosáhli lidé narození někdy kolem roku 1975. Měření v jiných evropských zemích ukazuje stejný vzorec.

Přírodní vědy a technologie tedy nechme stranou. Ale co ovládání počítačových zařízení? V tom má další generace nespornou výhodu.

Jenže tím se dostáváme k tomu, co je ovládání počítačových zařízení. Je v zacházení s elektronickým kalendářem lepší ten, kdo dokáže briskně přepnout barvu pozadí nebo ten, kdo je na každé schůzce včas? Zvládá počítačový účetní program ten, kdo zná klávesové zkratky nebo ten, kdo má účetnictví v naprostém pořádku?


Mileniálové


Za optimálních podmínek by měla dovednost vznikat tak, že by se člověk nejdřív naučil provádět určitou činnost manuálně, jen s papírem a tužkou, případně kalkulačkou. Osvojil by si principy, získal rutinu, a teprve v dalším kroku by použil počítačové zařízení k urychlení práce. Celou činnost by měl nadále pod kontrolou, dobře by rozuměl všem úkonům a chápal detaily. Jenže v době zrychleného učení je uživatel mnohdy přiveden před obrazovku, jsou mu vysvětleny funkce základních tlačítek, a to je celé. Dokáže klikat, ale ví jen přibližně, jaké postupy počítač vykonává a proč. Fakticky je v situaci, kdy počítačový program cosi diktuje a uživatel jen nedokonale poslouchá. Těm, kdo začínali bez počítače, se tak dostalo neférové výhody.

Zůstává tedy jediná přednost. A sice schopnost rychle si osvojit požadovaná hesla a poučky, nepochybovat o nich, účastnit se všech politických demonstrací, zapojovat do kampaní proti rebelům a dělat všechno ostatní, co požaduje momentální propaganda. Ti skeptičtější ovšem vědí, že podobných vln bylo v posledním století několik a žádná nevydržela dlouho.

To v žádném případě neznamená, že by mileniálové a mladší byli horší lidé. Není jejich vina, že vyrůstali v jiném prostředí a že se jim nedostalo stejně kvalitního vzdělání a dalších podmínek jako v předchozí generaci. Jestli někoho vinit, tak jejich rodiče. Nicméně hypotéza, že by v nastupující generaci vznikala nějaká specifická znalost, která může obohatit celou společnost, se ukazuje jako nesmyslná.


Dříve nebo později...


Selhání rodičů pak může mít ještě vyšší dimenzi. A sice tu, že někteří rodiče se nechávají uhranout, když vidí své dítě odříkávat nesmysly třeba na demonstraci klimatických záškoláků. V duchu vidí svého synka či dcerku, jak pronáší projev na shromáždění OSN a jak míří do křesla viceprezidenta pro diverzitu třeba u IBM. Přebírají tedy fráze, o kterých doufají, že vynesou jejich dítě nahoru.

To není jen teorie, výzkum North Carolina University, jehož výsledky byly nedávno publikovány, ukazují, že pokud jsou děti zapojeny do politicky korektních aktivit, jsou doporučené názory přijaty i částí rodičů, a to včetně těch, kteří původně zastávali konzervativní názory.

Problém je ale v tom, že dříve či později přijde zklamání. Opakování neomarxistických pouček otevírá cestu k velké kariéře jenom některým. A kterým, o tom je rozhodnuto už ve chvíli narození. Kdyby řeči o klimatické změně vedla postižená dívka ze švédské dělnické rodiny, nikdo by jí nevěnoval ani pár minut pozornosti.



26 komentářů :

  1. Stále to stejné, hloupý a nevzdělaný národ je ,,elitami" lehce a dokonale ovladatelný. Vis USA. Ani vysokoškolští profesoři tam např. nevědí, kde v Evropě leží Česko. Navíc Česko jim nic neříká, ale když ˇřeknete Československo tak zbystří, že už to někde slyšeli. Nic víc nic míň. Věřím, že honolulu má slova potvrdí. Myslím, že Američani kolem něho ani neví kde je ta Evropa. Přátelé já tam byl a nikdo mě nemůže ukecat, že to tak není!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vy byste dokázal popsat bez wikipedie, kde v USA leží Ohio?

      Vymazat
    2. 13,36
      A víš,kde máme CHKO Českosaské švýcarsko?!Kde v kterých místech v zemi ukradený Indiánům co leží je mi šumák!

      Vymazat
    3. Ano, jezdím do USA pravidelně, ale o tom se s vámi nebudu přehadovat. O Americe vím určitě daleko více, než Američané vědí o nás. A navíc, četl jsem všech 7 dílů Winnetoua tak, že jsem měl z dětství dobrý základ...

      Vymazat
    4. 14,11
      Nejmenovaný pražský hotel u velvyslanectví amiokupantů a příchozí amiynteligentka ŽÁDÁ POKOJ,S VÝHLEDEM NA MOŘE!!!!!To není vtip,to se skutečně stalo!

      Vymazat
    5. 14:06 Divoši ji taky ukradli - zas jinejm divochům, zabíjeli mezi sebou jako zvěř! Tu o loviště - tu o ženský! Co chvíli území které si nárokovali např. Navajové jim vzápětí zabrali Apači či Siouxové. Kdo z nich byl pak "agresor"? Navíc furt kočovali ... divoši neznající zemědělství mohou na celé Zeměkouli fungovat je do 1/4 miliardy jedinců - víz tato planeta neuživí! Až barbarů můžou být i miliardy dvě! Páč ti se již živí pastevectvím a primitivním zemědělstvím. K těm patřili jihoameričtí Indiáni, na území USA pouze tzv. Indiáni z puebel v Arizoně. Pouze bílou rasu stvořená civilizace industriální s intenzívním zemědělstvím umožnila rozmnožení lidstva na současnou úroveň s nutnou rezervou až 12-ti miliard obyvatel ...

      Vymazat
    6. 16.21 pan nečetl Winnetoua...Každý má právo žít podle svých tradic. Například u nás tradice a životní styl Cikánů ještě podporujeme. Pravda nejsou zde původní obyvatelé ale po témeř tisíc let svůj způsob života změnili jen minimálně. No a vadí to až tak někomu?

      Vymazat
    7. 8:45 Nevím o tom, že by kočovali, už v roce 1927 vyšel zákon o potulných cikánech, kterým jim přistřihli křidlýka a definitivně jejich "tradice" ukončili Němci za Protektorátu odsunech "zahálčivých osob" do pracovních lágrů jako byl ten v Letech! No a ty americký "indiány" postihl stejný osud, ale na rozdíl od cikánů na tom rozhodně nijak neprodělali - https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=1145

      Vymazat
  2. To je úplně jednoduché naše generace četla knihy dnešní hraje hry nebo kecá na sociálních sítích.

    OdpovědětVymazat
  3. Hampl nemůže oslovit většinu lidi, protože si občas plivne po komunistech. Fuj!

    OdpovědětVymazat
  4. Evropa kopíruje dějiny starého Říma.
    Mnozí lidé se domnívají, že současná Evropa kopíruje dějiny starého Říma.
    Nejprve rozkvět, pak rozežranost, hedonismus a cynismus
    a nakonec pád. Na internetu se šíří 20 bodů, které ukazují,
    jak skončil Řím a jak skončí asi i Evropa. (ale i USA)
    Zde je nabízíme.
    1. Valná většina obyvatel preferuje zábavu před prací.
    2. Množí se rozvrácené vztahy a svobodně žijící matky bez otců.
    3. Senioři jsou zanedbáváni. Lidé pečují o domácí mazlíčky více
    než o svoje staré rodiče.
    4. Literatura a umění se stávají bezduchými. Vytváří se planá
    zábava za každou cenu. Takzvaná umělecká díla jsou ošklivá,
    nevkusná, nicneříkající, ale přesto za ně bohatí zaplatí horentní
    sumy.
    5. Čestná vojenská služba vlasti je odmítána, zpochybňována,
    vysmívána a posléze zákonem zrušena. Armádu tvoří nájemní
    žoldnéři.
    6. Lidé pracující jsou zesměšňováni a jako vzor se staví prázdní
    pokrytci, spekulanti, populisté, pochybní umělci a takzvané
    celebrity.
    7. Daňové zatížení obyvatelstva stále roste a stát přerozděluje
    neúměrně vysoké částky. Lidé se nebojí nepracovat, protože
    stát se o ně vždy nějak postará.
    8. Úroveň vzdělání rapidně klesá.
    9. Státní dluh roste do nikdy nesplatitelné výše.
    10. Přestává se vyrábět a pěstovat, protože výroba doma je moc
    drahá a potraviny a výrobky se dovážejí ze satelitních zemí.
    11. Kdo se dostal do pozice, kde může ze státního krást, většinou
    tak činí. Postižitelnost těchto zločinů je velmi malá.
    12. Početí a výchova dětí je vnímáno jako obtěžující a dětí se rodí
    stále méně.
    13. Léty osvědčené mechanizmy, chránící poctivé před podvodníky,
    náhle selhávají.
    14. Veřejné funkce se stávají předmětem kořisti zisku. Udělují se za úplatky, a kdo je získal, chce z nich kořistit, aby se mu vložený úplatek několikanásobně vrátil.
    15. Staletími předků prověřené hodnoty - jako je čest, smysl pro povinnost, zodpovědnost, nadšení pro práci, pro dobročinnost,
    zájem pro věci veřejné, jsou vysmívány a zesměšňovány.
    16. Šíří se cynismus.
    17. Šíří se plýtvání, nestřídmost, znevažování znalostí, dovedností
    a poctivé práce.
    18. Do země přichází velké množství cizinců.
    19. Politikové nadbíhají i "lůze", která si vynucuje zábavu a státní
    podpory (chléb a hry)
    20. Občané stále na všechno nadávají.
    Text napsal britský historik Edward Gibbon, autor knihy
    "Úpadek a pád římské říše", která vyšla v roce 1776

    OdpovědětVymazat
  5. 13:36 - Panove znam Ohio dobre , ja tam pracoval. T.j. tak zvany kastanovy stat a narodil se tam Rock and Rolls.
    A drive, se ve Warren v Ohiu, delali rucne auta pro J.V. Stalina.

    -----------------------------------------------------------

    Ale radej bych vam napsal neco zajimaveho o Mexicu. Mexicka posta pouziva v horach Sierra de Occidental na rozvazeni posty osle a USTAJENI tech oslu, je daleko lepsi a representacnejsi, nez je office cenzora Dvoraka.

    -----------------------------------------------------------

    Proto je treba ho citlive upozornit na skutecnost, ze Rusaci ho sidi, za jeho skvelou nateracskou a lakyrnickou praci. Misto aby mu koupili poradny office, tak jezdi soustat zensky na Kubu a sidi ho.
    DVORAKU , nedej se sidit.
    Vzdyt ten tvuj office vypada jako cernosarna v Bronxu.

    OdpovědětVymazat
  6. Oh, sweet Ohio...(for 13:36)

    Rockin' Rollin' Rockabilli # DANCE REMIX

    (Na youtube ! Vsimete si cis. 64) - t.j. Ohio....

    Dvoraku dr. Hampl zde pise, ze jsi zhloupnul !
    Prestan mazat prispevky a poslu ti vitaminy proti hlouposti.
    ZACHRANIM TE !
    U nas mame zazracne pilulky na vsechno.
    Jedna zazracna pilulka a postavi se ti "diktator" do pozoru na 14 hodin.

    OdpovědětVymazat
  7. Nic není tak obtížné,jako být duchaplný ve společnosti hlupáka....chrápeš ten citát ty chudinko z papundeklu???!!!!

    OdpovědětVymazat
  8. Generační problémy budou asi stále. Osud mi dal skvělé rodiče. Musím ale přiznat, že jejich hodnotu jsem ocenil, až když jsem dorostl do jejich role. Problém bude možná ve snaze rodičů potomkům usnadnit život, laciný úspěch se často podepíše na charakteru (ne vždy). Celá společnost je obklopena bahnem konzumce a ať se bráníme nebo ne, máme ji pokolena. Nákaza se rozšířila i do kultury a pak se divíme kde a v čem to žijeme. I my jsme možná byli na sebe méně nároční než naši rodiče a tento trend pokračuje Není jednoduché mládež soudit, když cítím spoluvinu a i svět se změnil a staví před ně jiné a nové překážky.

    OdpovědětVymazat
  9. Je jistě zajímavý "objev", že existují kultury, kde se starší učí od mladších. Je to samozřejmě vnímavostí mozku ve spojení s nezkušeností. Pokud byste zabrousili do rozvoje nacistického Německa, určitě vás neudiví, že ten nacismus oslovil nejdříve omladinu a pak ty vzdělanější a nakonec do něho byli mnohdy až dokopáni ti, kteří byli jinak životem a 1. světovou válkou nejzkoušenější a nejzkušenější, střečci a stařenky.

    OdpovědětVymazat
  10. Pane Hample, řekněte lidem zcela konkrétně, jak se mají bránit zvůli moci nemnohých. Tedy pokud to víte.

    OdpovědětVymazat
  11. Staří se vždy učily novým poznatkům od mladších ve všech kulturách. Jde spíše o to že dříve děti přejímaly vzorce chování od starších a to se změnilo. Současní rodiče ve většině případů žijí v bytech bez prarodičů a na morální výchovu svých dětí v podstatě málo času. PRADĚDA.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejen to. Debilizace společnosti je program globalistů. Podívejte se na naše školství-taktéž pragramováno.

      Vymazat
  12. Honolulu ví kde je Kojetín. On se tam narodil

    OdpovědětVymazat
  13. Pane Hampl, cenzor me nesmazal - (14:55 & 15:26) !
    Mel by jste na neho NAhlednout ! To se mi jevi tak, ze je asi nemocen....

    ---------------------------------------------------------

    21:47 - nikdy jsem v Kojetine nebyl a nevim , kde t.j. !

    Z Kojetina je pan Jiri Vecerek, ktery zde byl ustvan !
    Me se zde libi a pryc nepujdu , protoze mi zdejsi prostredi pripomina opicarnu na rece Limpopo , kde jsem v mladi sklidil vavriny slavy !
    h.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se ti líbilo, střílet tam ty No plis-áky.

      Vymazat
    2. Joo. Taky jsem hrál v mládí Limpopo. Myslíš to ?

      Vymazat
  14. 22:04
    Narovinu h. = Lulu, nebo to hnědé nevoňavé ? V každém případě jste dokladem, že vývoj jedince je nepřetržitý od puberty do senility.

    OdpovědětVymazat
  15. Přehršel studetstva je hlavní příčina problému společnosti.
    Na západě proti pravici a kapitalismu, u nás proti levici
    a socialismu.
    A takový hong kong, tam snad polovina obyvatel studuje a pak
    to tam tak vypadá. Nic nedělat, jenom chtít. Dokonce i být
    zpět kolonií Jeho Veličenstva. No to mě poser, Máňo.

    OdpovědětVymazat
  16. Lepší hrdinka byla Pipi punčocha.

    OdpovědětVymazat