Reklama

.

.

pátek 11. října 2019

Turecko se možná pokusí získat syrská ropná pole

11. 10. 2019 Strategické myšlení 
Turecko má jeden zásadní problém, který ho omezuje v cestě stát se lokální supervelmocí – tedy novodobou osmanskou říší. To je nedostatek surovin, zejména ropy. Zde je kořen konfliktů s EU v oblasti Kypru, kde si Turecko asertivně (dle mezinárodního práva nelegálně) nárokuje obrovské naleziště zemního plynu.
Ovšem právě zahájená operace v severní Sýrii otevírá Turecku jiné řešení. Poměrně nyní na dosah jeho armády se nacházejí syrská největší ropná pole, která jsou nyní pod kontrolou kurdských jednotek SDF. V generálním štábu turecké armády musí být známo, s jakou (relativní) lehkostí obsadily jednotky SDF s pěchotními zbraněmi a pouze za asistence amerického letectva, celou rozsáhlou oblast plnou černého zlata.


Turecká armáda v první fázi útoku na severní Sýrii postupuje překvapivě opatrně a sofistikovaně. Je vidět obrovský pokrok v taktice a strategii od tažení v Afrinu minulý rok. Přímý útok zaměnila za osvědčenou ruskou taktiku obchvatu používanou SAA. Aby se vyvarovala těžkých bojů v urbanizovaných oblastech s velkými ztrátami, použije obchvatný manévr k odříznutí zásobovacích tras a následné “vyhladovění” obránců zjednoduší dobývání.
Turecko nelze v žádném případě podceňovat, to nejsou Arabové a islám používají velice chytře, kdo nevěří ať se jede podívat na Slovensko do Štúrova, přes řeku je možno spatřit pobořené minarety z doby osmanské říše.
Turecko má jeden zásadní problém, který ho omezuje v cestě stát se lokální supervelmocí – tedy novodobou osmanskou říší. To je nedostatek surovin, zejména ropy. Zde je kořen konfliktů s EU v oblasti Kypru, kde si Turecko asertivně (dle mezinárodního práva nelegálně) nárokuje obrovské naleziště zemního plynu.
Ovšem právě zahájená operace v severní Sýrii otevírá Turecku jiné řešení. Poměrně nyní na dosah jeho armády se nacházejí syrská největší ropná pole, která jsou nyní pod kontrolou kurdských jednotek SDF. V generálním štábu turecké armády musí být známo, s jakou (relativní) lehkostí obsadily jednotky SDF s pěchotními zbraněmi a pouze za asistence amerického letectva, celou rozsáhlou oblast plnou černého zlata.
Turecko může v případě, že ofenzíva v severní Sýrii půjde dobře, zvážit postup a ovládnutí této nejbohatší oblasti Sýrie. Je možné, že se zde hraje mnohem vyšší hra. Náhlé zkrotnutí assadova režimu, který v podstatě již celou oblast severní Sýrie odepsal znamená, že došlo zřejmě k rozhodnutí na vyšší úrovni. Je zcela možné, že karty byly rozdány na úrovni Putin – Erdogan. Pro Rusko je klíčové zabezpečit syrskou provincii Latakia (klíčová námořní a letecká základna ve středomoří) tím, že dostane pod kontrolu provincii Idlíb a s konečnou platností zbaví Sýrii džihádistické opozice tamtéž. to se nyní možná uskuteční, Turecko přesouvá své džihádisty právě na sever proti Kurdům.
Ropné bohatství na východě je sice příjemný bonus ale po zkrachovalém pokusu syrských oligarchů za pomoci ruských žoldnéřů, je pro Rusko mnohem výhodnější, pokud to nemůže mít tak ať to má spojenec a hlavně ať to nemá USA. Navíc je benefit turecké kontroly celé oblasti vykořenění Íránu, který je sice též spojenec ale mnohem více nevypočitatelný a tudíž nevítaný, protože na rozdíl od Turecka, jeho islámský fanatismus není hraný. Navíc rodina tureckého prezidenta má již značné zkušenosti z dob IS s logistikou a využitím syrského ropného bohatství.
Jinými slovy, býti Turky a vidět, jak mi svět včetně RB OSN jde na ruku, mrknuli bychom se jižním směrem. Terén je zcela rovný, ideální pro rychlé mobilní operace s podporou letecké techniky NATO. Jednotky SDF nemají šanci stejně jako neměli IS. A arabské kmeny v místě, možná jejich starší si rychle ještě vzpomenou na vyprávění otců a dědů, jak se chovat k osmanské vrchnosti. Turecký prezident Erdogan se netají tím, že on by byl mnohem lepší vládce než místní Arabové a, že Turecku historicky patří území od moře až po Mosul. Z hlediska Evropy by na první pohled byla jedna mocnost, která by ovládla současný celý chaotický a nebezpečný islámský prostor a ten by tvrdě kontrolovala, možná dobré řešení. Ovšem historie je neúprosná a znovu, jeďte se podívat do Komárna a zamyslete se, zda by se novodobá osmanská říše u toho Mosulu zastavila.
Vše záleží jak rychle bude TSK postupovat a jaké budou turecké ztráty v této operaci. Nedovedeme přesně odhadnout tuto úroveň, jen víme, že ten “level” citlivosti je jaksi mnohem níže než v západní společnosti. No a to George Friedman před mnoha lety předpovídal, že Turecko se stane supervelmocí a Polsko bude vojensky nejmocnější země Evropy.

(Poznámka NR: Těšíte se, až za řekou Dyjí na Moravě bude Erdoganova Turecká říše, která k nám bude ve velkém lifrovat džihádistické "uprchlíky"?)

62 komentářů :

  1. Pevně doufám,že se pan Kunštek mýlí.
    Nevěřím tomu,že by se SYRSKÉ ropy chtěli po KURDECH zmocnit Turci.
    Helanov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to proč? Snad si nemyslíte, že jsou tak hodní, že to Sýrii nechají? Dovolím si spekulaci, ale podle mě, pokud Rusko a Sýrie nechají Erdoganovi volnou ruku, tak je to pod podmínkou, že část zisků z té ropy nechají Sýrii. Oni stejně nad tím neměli kontrolu a s Kurdy myslím měli nějakou dohodu. Takže Sýrie asi finančně neztratí. Nicméně o to území přijde, Turecko se ho těžko vzdá. Jedině že by se Kurdové urychleně vzpamatovali a dohodli se s Asadem a Rusy tak, aby Rusové zasáhli a pak by pole asi přešla k Asadovi výměnou za nějakou kurdskou autonomii. Na tom by nejvíc vydělala Sýrie, Kurdové by uhájili aspoň něco a riskovalo by Rusko, že se Turci naštvou. Proto se obávám, že se to nestane. A mám neblahý dojem, že Kurdové ani nejsou tak chytří, aby to zkusili, raději budou hrát hrdé bojovníky, nechají se zmasakrovat, utečou do Iráku a budou bojovat jako partyzáni atd. a tím nahrají Turecku, aby zaútočilo ještě do Iráku.

      Vymazat
    2. 17:24 Proboha vy jste tedy kouzelná, tady od začátku a už po desetiletí nejde o nic jiného než o ropu. Všechno se kolem ní motá. Podívejte se na skvělé video dvou vynikajících britských komiků, kde hovoří o ropě a jak to bylo v Iráku. Je na you tube "Long Johns o Iráku". Sice to video je vtipné, ovšem je známo, že veškeré tu uvedené údaje jsou pravdivé a ověřené. Délka videa je asi 6,5 minuty. Podobných videí natočili víc, bohužel jeden z nich už nežije. Hej hou, rudý dědeček

      Vymazat
    3. Máte pravděpodobně pravdu. Problém Kurdů je, že jsou na území 5 států, každý si hájí ten kousek svého písečku a jsou tam promíchaní s Turky, Araby i Beduíny. Nikdo je nezastřešuje ani je neřídí. Každou chvíli se přidají na tu stranu, kde jim něco slíbí. Navíc jsou i vnitřně rozdělení od náboženských fanatiků až po sekulární Kurdy.Nikdo si pro ně nebude dělat problémy. :-/ Martin

      Vymazat
    4. Erdogan se již jednou syrské ropy zmocnil. I když nepřímo, ale prostřednictvím IS. Mám v živé paměti kolony cisteren převážející syrskou ropu do Turecka. Možná se mu to natolik zalíbilo, že se rozhodl si jí vzít rovnou a bez zprostředkovatelů. Určitě je to lákavé. A protože Turkům, krom Kurdů, nebude nikdo stát v cestě, vidím tuto možnost jako vysoce pravděpodobnou.

      Vymazat
    5. 17:33...Nemyslím si že jsou Turci tak "hodní", ale myslím si,že TAKHLE daleko by si zajít nedovolili.
      Erdogan je mazanej jako liška,ale do agresora má daleko.
      Je pragmatik a když ropu,tak u břehů Kypru,které obývají jeho soukmenovci.
      Pevně věřím,že se ve finále Erdogan nějak slušně s Asadem domluví.
      Helanov

      Vymazat
    6. 17:33, něco podobného si myslím i já. Nejdřív mě napadlo, že by se mohlo jednat o dohodu i s USA, kteří by si ponechali na Kurdy nějaký ten vliv, ale omezili by dodávky zbraní, které YPG pašovalo do Turecka pro PKK, a zároveň by akceptovali, že bude vhodnější dostat Kurdy zpět do syrské ohrady. V tom případě by se jednalo o dohodu s úmyslem přitlačit na Kurdy, kteří byli stěžejní částí SDF a nejvýrazněji přispěli k pádu IS ve fázi jeho existence jako státní struktury. Jenže to by musel být předpoklad, že by Američané ne zrovna složili zbraně, ale stali se jedním z mnoha hráčů. A na to Amerika v posledních 30ti letech nebyla zvyklá.

      Takže teď jsem spíš nakloněn myšlence, že se jedná o tah Američanů v úmyslu vložit klín mezi zbývající strany tím, že hodí Kurdy přez palubu (přítomnost USA sloužila jako ochranný štít), ale ponechá si agenturní vliv s dodávkou zbraní. Zájmem Rusů je ukončení bojů a bezpečný návrat k fungování syrského státu i s jeho kurdskou menšinou na celém území a stát se vlivným loutkovodičem. To je kromě Syřanů včetně Asada přesně to, co ostatní nechtějí. Ale může se jednat také o nějakou dohodu s Turky, protože Rusko včera zablokovalo v OSN prohlášení Turecka za agresora -- chce prostor pro další vyjednávání? Turecký koridor byl dohodnut s Američany.

      Ale kdoví. Nikdo nebyl na rokování, nikdo neví, na čem se dohodli Američané s Rusy, Rusové s Turky, Turci s Američany. Strašné, přitom se jedná o Syřany a Kurdy.

      Mnozí Kurdové po celém Blízkém Východě se nevzdali myšlenky na svoji státnost a Amerika je v těchto plánech pro svoje účely od roku 2004 neustále podporovala. Jak v Iráku, tak v Sýrii, konkrétně v oblastech Blízkého Východu s největším výskytem ropných nalezišť a vodních zdrojů. Výjimkou byla PKK v Turecku (alespoň oficiálně), ale co bylo, nemusí v případě USA platit navždy.
      Zárodek takového státu na troskách Iráku a Sýrie by vedl k mobilizaci podobných skupin v Turecku a Íránu, a USA by jako protektor získaly ohromný vliv v oblasti. Anebo taky ne.

      Je otázkou, jak by něco takového fungovalo, protože pojem Kurd neznamená nějaký jednolitý národ mluvící jedním jazykem a sdílející stejnou historickou paměť. Jedná se o klany s kurdským povědomím, které nemají ani stejné náboženství. Šéfové těch klanů mají svoje požadavky a mezi sebou se neshodnou. Kurdové jsou chrabří bojovníci a mají spoustu vynikajících lidí, ale bohužel dosud nevygenerovali všeobecně uznávaného vůdce - sjednotitele. Dokonce ani na menších územích. Někým takovým nemůže být president USA.

      A podporovat něco takového jako státní strukturu s tím, že se rozruší stávající struktury na Blízkém Východě, včetně Turecka (a Izraele), by mohlo vést k velkému požáru. Ten nesvědčí ani byznysu.

      Vymazat
    7. Pane Kunšteku,
      v politice neexistuje žádné ..." možná..."

      K situaci se jasně vyjádřil Putin pro televize Russia Today,Sky News Arabía a al - Arabía s tím,

      že z území Sýrie musí odejít všechna cizí vojska.Ruské síly odejdou v momentě, kdy prezident Assad prohlásí, že jich již není třeba.

      Prohlášení Putina se vztahuje především na americké okupanty nejen v Sýrii, ale ve skrytém smyslu také na jejich přítomnost v okupovaném Japonsku a Německu.

      Kurdové totiž vsadili na špatného "spojence."
      Jak někdo může věřit a dokonce podporovat válečnickou politiku USA, které od konce 2.svět.války jen vyvolávají konflikty a války po celém světě s miliony mrtvých...

      Vymazat
    8. Jak dupne Islamskej fasista vsichni, vsecky lesbo-pseudosexvlady lezi na zemi a krici o odpusteni..
      Ale to museji tvrde zaplatit a z naseho !!

      Vymazat
  2. To je fakt dobrý!
    Turci si naleziště u SVÝCH břehů na Kypru nárokují nelegálně.
    Zato Kurdové kradli SYRSKOU ropu legálně.
    Aha...To jsem moc ráda,že mi to pan autor vysvětlil ;-)
    Helanov

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kurdové si ji ale vybojovali na IS, což byl společný nepřítel. Rozhodně ji nešli ukrást a něco si urvat jako Turecko. Samozřejmě ta ropa jim legálně nepatří, nicméně oni tam žijí, takže je to otázka dohody mezi nima a Sýrií.
      Tím neříkám, že Kurdové jsou samí hodní hoši. Udělali velkou hloupost, že věřili fašistům z USA, a měli se s Asadem dohodnout na něčem pevném, co by pro Sýrii nebyla ztráta. Pokud si mysleli, že si můžou dělat skoro cokoliv protože USA, tak teď na to doplatí a to je jejich stupidita. A vůdcové Kurdů by měli být za tohle sesazeni a potrestáni. Nicméně není to tak jednoduché.

      Rudý škorpión

      Vymazat
    2. 17:39...Jak si Kurdové mohli vybojovat ropu na Daeši!?
      Cožpak ta ropa snad patřila Daešákům?
      Zkrátka lupič ukradl lup jinému lupiči,ne?
      V Damašku mrzli a Kurdové šmelili s jejich vlastní ropou.
      Helanov

      Vymazat
  3. Co dělají český vojáci v Afganistánu? Je to podobný problém. To však Martinu Kunštekovi uniklo. Avšak co je velký problém? Zásah íránského tankeru u břehů Saudské Arábie. Kdo za tím stojí?

    OdpovědětVymazat
  4. Turci by jistě rádi sysrskou ropu a plyn. O tom žádná. Ale v Sýrii je i Rusko a to jistě nebojovalo a neutráceo svoje peníze a životy svých vojáků pro to, aby smetánku slízl nějaký rádoby sultán! A pravý čas sdělí panu Erdoganovi, že o příštím pokusu o atentát se nemusí dozvědět včas. A tak by si měl rozmyslet,co podnikne v Sýrii. A co se Kypru týče, ať si to vyřídí s EU. A myslím si, že rozum zvítězí.

    OdpovědětVymazat
  5. V kontextu dostupných informací je celá situace nepřehledná a svým způsobem v intencích letité propagandy mainstreemu zcela nelogická. Jediné co se mi zdá logické je obraz ve kterém stojí Turek po boku SA jako stvořitel a provozovatel ISIL s cílem rozvratu Sýrie a zmocnění se ropných polí. Nástroj zvaný Islámský stát byl pouze zástěrkou. Po eliminaci přístupu ISIL, potažmo Turecka k ropným polím Ruskem, došly Turecku a SA zdroje k financování Islámského státu a jeho klonů. Pochybuji, že by Rusko krátkozrace přistoupilo na takovýto typ dohody a komplotu s Tureckem, které mu již několikrát plivlo do tváře. Cíl "Osmanů" však zůstal nezměněn a proto Turkovi, zřejmě, nezbývá nic jiného než rychlá a rasantní akce ve vlastní režii, protože takovéto dobrodružství stojí mnoho zdrojů. Tím se konečně vyjevuje strůjce zla na středním východě v celé své spanilosti. Zatím ještě oblbují OSN a svět dětskými povídačkami o humanitární akci, ale pravda vyjde najevo a není k tomu daleko. Ostatně velký vzor SS se svým humanitárním bombardováním Jugoslávie taky zcela odkopal a po opakovaných lžích a podvrzích jim dnes může věřit pouze zaslepenec a nebo fanatický požírač všeho Made in USA. Rusko od začátku konfliktu a svého zapojení postupně ořezává balast informačního pole celého konfliktu. Odchod SS ze Sýrie se mi nejeví jako přihrávka Erdoganovi, ale přenechání volného pole Rusku, které bylo ve svém počínání velmi efektivní. Osmanská říše se svou velikostí a agresivitou není vhodným spojencem NATO, kde prim hrají SS. Jsem přesvědčen, že Osmani budou po zvěrstvech, vraždění a zločinech proti lidskosti, které budou následovat, sražení na kolena a rozcupováni nově se zrodící koalicí v režii OSN, ke které Rusko dlouhodobě směřuje své úsilí. Budoucnost ukáže...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strako,
      jdi trochu do hloubky konfliktu, tzn. na jeho počátek a polož si jednoduchou otázku : KDO z toho měl mít největší prospěch ?
      KDO má na světě největší VLIV, protože MOC je příliš viditelná a oni pracují skrytě se svým VLIVEM ? Jediný stát se takto chová již od svého založení : Izrael. A votomtoje...

      Vymazat
    2. Nevšiml jsem si, že bych si s Vámi někdy potykal. Ale, vaše výlevy jsou již několik let stejné. To, že má někdo jiný názor může být předpokladem polemiky. Ovšem ne ve Vašem případě. Komplikovanější úvahy budou zřejmě nereálné. " A votomtoje... "

      Vymazat
  6. Příčinou Syrské války i vzniku Islámského státu bylo ze strany Sýrie v zájmu Ruského spojenectví odmítnutí stavby plynovodu z Katarských plynových polí a jiných arabských nalezišť do Evropy.
    Sýrie a Rusko nemůže připustit vytvoření koridoru pro uvedený strategický plynovod Tureckem z území Sýrie východně od Tigridu. Vítěznou válku musí dovést do konce i na tomto území

    OdpovědětVymazat
  7. Pane Kunsteku,
    ponekud trapne infantilní prvoplánový dovetek. Stačí si za "erdoganovu říši" dosadit Putina a máte Kalouska se Stetinacem jak z partesu...

    V nastupující ekonomické krizi, skvělý tah, jen co je pravda.

    Jediné pozitivum je, že tentokrát jste našel odvahu se alespoň podepsat pod svůj blábol.
    Zdr.
    JiB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Znalče pane JiBe, máte jistě přehled, a nepochybně tu správnou teorii, tak sem s ní.

      Vymazat
    2. 19:36
      Osobně si myslím, že hodnocení pana Vyvadila bude realitě velice blízké. Čas ukáže.

      Kousek níže najdete jeho stručnou verzi a na Paroubkově "vaše věc" najdete jeho včerejší blog, kde se rozepsal více do hloubky. Pokud máte koule, pane Kunsteku, tak jeho blog k tomuto tématu v ramci názorové pestrosti uverejnite i zde na NR. Ale myslím, že ve vašem případě něco takového nehrozí.

      Zdr.
      JiB

      Vymazat
    3. http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/olj-cilem-turecka-je-diskreditovat-kurdy/

      Vymazat
    4. 7:56...Kurdy nemusí nikdo diskreditovat,oni se horlivě diskreditují sami.
      Nikdo jim neupírá,že statečně bojovali s IS.
      Už desetiletí kurdští teroristé mlátěj Araby a Turky.
      Tak tentokrát výjimečně mlátili ty pravé,nó ;-)
      Sčuchnout se s agresorem=Spojenými státy,FAKT nebyl nejlepší nápad!!!
      Tím si moc reputaci v regionu nevylepšej,že?
      Helanov

      Vymazat
  8. To je tak tupý článek, že to nemá obdoby, kdo toto napsal, že se tu ani nepochlubil svým jménem? Pan David je autorem a to se stydí se pod to podepsat? Z tohoto se stala čistě židozednářská stránka, fuj, on nakonec měl V.K. pravdu, že před SPD varoval. Například, proč se tu vztahují obchvaty k Rusku? Myslím, že s obchvaty přišly první německé pancéřové divize, tak co tu vyvoláváte hloupé asociace k Rusku? Turecko 100 x prohlásilo, že respektuje integritu Sýrie, ti, kdo nechtějí respektovat integritu Sýrie, jsou Židé, Kurdové a USA.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 19:22
      Proč odsuzujete něco, co jste ani nečetl. Autorem článku není pan David, a ani ho nevystavil. Kdybyste článek četl, věděl byste to, a nebyl byste za hlupáka.

      Vymazat
    2. Pozor pozor, 19:22 mezi nás zavítala jakási "ovce" z prolhaného kafemlejnku jménem Aeronet. Zmínku o obchvatech zjevně nepochopil a neotřesitelně věří Turecku :) a nespokojenost s článkem mu stačí na komické prohlášení o židozednářích. Tím neprojevil mnoho inteligence, ale nechceme ho podceňovat. Pokud máte zájem o bližší zkoumání tohoto podivného individua, přijďte včas, než individuum zmizí do své domácí aeronetové ohrádky.

      Vymazat
  9. Tak jednoduché to nebude, jak by si pan Kunštěk přál. Je nepochybné, že je tam dohoda mezi Putinem a Erdoganem a je nepochybné, že Putin chce zajistit územní celistvost Sýrie a působení legální vlády. Putin a Trump, kteří dali k akci souhlas by v případě potřeby Erdogana zkrotili. Ale věřím, že to nebude zapotřebí.Zatím to naopak vypadá, že v rámci možností je Erdogan skutečně velmi opatrný, jak Putinovi i Trumpovi. Takže pane Kunšteku. Vím že milujete vyvolávání psychózy, ale zatím to tak nevypadá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 19:46...Pan Kunštek neví,že Erdogan je výborný diplomat a vidí kousek dál než Kurdové nebo Izraelci.
      V pohodě se domlouvá nejenom s RF, ale dokonce i s Íránem!!!!!!!!!!
      To je ale nadělení,co?
      Dalo by se i říci,že Erďa nemá náboženské ani ideologické předsudky a jede si vlastní,uvážlivou politiku.
      Evropu drží za koule,pro NATO je bohatá nevěsta a...Ne všichni Arabové vzpomínají na Osmanskou říši ve zlém.
      Helanov

      Vymazat
    2. Tak bych vám do do toho nechtěl házet vidle, ale ten výborný diplomat, možná v Turecku, a i tam se mu to po volbách začíná malinko sypat, mi malinko nesedí. To už asi bude lepší diplomat Trampík, i když ho odpůrci nemohou ani cítit, ale tady jsou důležité výsledky a ne očekávání, neboli neplést si dojmy s pojmy. Hej hou, rudý dědeček

      Vymazat
  10. Velkohubé názory zdejších mudrců před časem, kdy Turek sestřelil ruskej šrot na obloze a posléze nákup PVO raket na straně NATO, i když Turka se jeví jako pěkný hampejz na Rusko. Ten který vohon na NR ať drží ústa, páč ovádka boží zdejších pa a pablů mělo pouze ambice přežít a dožít sociální experiment zvaný socialismus a těch, co se to týká by si měli aspoň vzít život, protože Vy a vaše banda od Gottwalda jen umíte jen lhát a dělat bordel v celém světě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 19:56 Moc tady neslintej ty us poskoku být socialismus tak by takový bordel co dělají tvoji miláčci po světě nebyl. A lži to je vaše specialita západ lže dnes a denně jak o těch útocích ve francii a německu.

      Vymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  12. Těžko předvídat, o co Amík hraje. Stáhnutím z oblasti přenechal Turkům pole působnosti. Podobně kdysi dal Iráku zelenou, k přepadení Kuvajtu. Z praxe již je známo, že podporuje rozpoutání jakékoliv řežby, kam se poté může na libovolnou stranu připojit. Zvláště v oblastech bohatých na suroviny.
    Zde by se však nechal očekávat nějaký zákrok ze strany Ruska, neboť vytvoření koridoru pro plynovod do Evropy, pod tureckou kontrolou, opravdu nemůže potřebovat. P.K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 20:21...Podle mne už má Trump Středňáku plné zuby.
      Je pragmatik a dává důraz na vnitrostátní problémy, hlavně na ekonomiku.
      Momentálních 60 000 amerických vojáků se s rozumným hospodařením moc nerýmuje.
      A to Saúdi požadují až 3000 dalších.
      Že jde jen o ropu!?!?!?
      USA jsou díky frakování v energiích téměř soběstační.
      Helanov

      Vymazat
    2. Doplněk: 60000 vojáků na BV,různě na pozemních základnách i vojenských lodích.
      Pentagon se asi raduje,ale státní kasa brečí.
      Helanov

      Vymazat
  13. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

  14. Docela vyvazeny clanek, autor vysvetlil dobre a strucne situaci na Turecko-Syrii hranici. Turecko je nejsilnejsi stat v teto oblasti, a hlavni problem Turecka byl po rozpadu Osmanske rise se upne nerozpadl na zpusob Rakousk-Uherska to je uplne na male casti. Zde ale nejde o Syrii a Kurdy ale o Cinu a pouze o Cinu.
    Turecko se zapojilo do proti Cinske unie, a bylo podporeno ve svych snahach byt silny stat od USA.
    Trump dostal za opusteni Kurdu hodne negativnich komentaru v USA, ale Trump nedela USA politiku, Trump ji pouze prodava.
    Nemyslim , ze Rusko bylo vuci nam o moc lepsi v poslednich 80 ti letech a kazda super power se chova stejne kdyz je u moci.
    Ze Rusko souhlasi s politikou vuci Kurdum? , ci bylo donuceno se podat politicky ,? kdo vi. Jestli Turecko ziska pro sebe naftove pole, pak muzeme byt svedky zajimaveho rustu Turecke rise s narokem na Ruske uzemi a tak se mi zda , ze Putin v tom plave.
    Nejagressivnejsi a nejschopnejsi elementy z teto oblasti(podel Ciny-Kavkaz-Krym) Tatari + Cecenove maji historicky velice silne a pratelske vztahy s Tureckem(maji Turky radi) a tak z Honolulu by nam mohl vysvetlit, jak to bude vypadat z hlediska Jizni Afriky!?

    Brouk Pytlik

    OdpovědětVymazat
  15. 20:21 Proč by se měl očekávat zákrok ze strany Ruska, když Trump dal ruce pryč od Kurdů? Vždyť to by pak byl agresor Putin a mám ten pocit, že tato agrese je předem už dojednaná a to ve světě mocných autorit včetně Ruska. Tady se lze a lžou i kamarádi od kremelské zdi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní11. října 2019 20:48
      Rusko nákladně buduje plynovody do Evropy, takže bude blokovat, aby přes Sýrii byl veden konkurenční. Proto bych řekl, že nechá dojít zvěrstva do jisté míry a potom ho nejspíš Asad požádá o pomoc. A možná, že i Kurdové. P.K.

      Vymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak vtipne Honolulu!!! uvedl svou poznamkou o prdeni velbloudu... Uvedl otazku zemniho plynu !!! nejen z velbloudu ale i z Ruska.

      Jak se zmeni Ruska situace v Syrii na budovani ropovodu a plynovodu je kriticke..tim asi Rusko bylo prinuceno udelat dohody se Zapadem.
      Ja porad ocekavam, ze se Rusko v zajmu sveho preziti zvedne a pocne budovat nejake seriosni prumyslove ekonomie , ovsem zda se mi , ze Rusko se zivy prodejem nafty, zbrani, dreva a mozna mineralu a nejakych prumyslovych vyrobku. Kazdemu je jasne, ze v danem okamziku Cina stoji(blokuje) v ekonomickem rozvoji Ruska( i kdyz nechtene) svym levnym vyvozem prumyslovych vyrobku z Ciny.
      Z toho to duvodu uvidime v budoucnu nove dohody Cina Rusko na zlepseni Ruske ekonomie, jinak by Cina hnala Rusko do Americke naruce. Ovsem za to Rusko bude mozna fungovat jako straznik v Arabii, cimz USA bude isolovano od tlaku od moslimskeho sveta, a tak Kurdove + Turecko + Rusko bude asi fungovat (spise) dohromady a USA se bude tvarit ze to nemaji v rukou.
      Turecko bude tlacit na Uighury(sve kamarady) v Cine a vse bude trochu neprijemne pro Cinu.

      Cimz se sily Cina -USA vyvazi a co bude dal..kdo vi.
      USA zada spatky od Ciny prumyslovou vyrobu, mozna ze Cina da cast sve vyroby do Ruska aby zvedla Rusko a tim vytvorila blok proti USA.
      To vse jsou strategicke hry , ktere studuji experti dlouhou dobu a pak se udelaji dohody pod stolem a vse funguje pozdeji verejne.

      Tudiz kdo vi??
      Brouk Pytlik

      Vymazat
  17. Assad sever Sýrie neodepsal, jen bez Rusů nemá šanci a ti s Turky hrají podivnou hru. Ani Kurdy bych nepodceňoval, přece jen mají už docela slušné válečné zkušenosti, i když je pravda, že proti letectvu asi moc šancí nemají.

    OdpovědětVymazat
  18. Až budete žít v Turecku a budete mít v televizi týden co týden snímky toho, kolik lidí zase Kurdové na východě Turecka zabili, (prostě iráčtí a turečtí Kurdové překročí hranici mezi Irákem a Sýrii, zabijí pár lidí a utečou zpět), a pak vám někdo veřejně prohlásí, tady míněno USA, že na tureckých hranicích vyzbrojí a vycvičí 30 tis. takových teroristů, kteří budou samozřejmě řízeni CIA (už tu je dobrý příklad Krvavé Madly a UCK z Albánie), tak začnete chápat, co těm Turkům zkrátka vadí v té Sýrii a vůbec s tím nemá co dělat ropa. Ropa, to je tu jen podsunutá lež ze strany někoho, kdo se tu ani neměl odvahu pod tyto stupidity podepsat. Ćást Kurdů si totiž jako cestu k získaní svého vlastního státu zvolila terorismus, jít a zabíjet nevinné lidi, tento terorismus přiživuje USA, aby rozvraceli stabilitu jednotlivých zemí, je to zkrátka ze strany USA vyděračská taktika, bud´ budete skákat, jak my pískáme, a nebo těch teroristů přes ty hranice k vám pošleme třeba 3 x více. Jak již jsem 100 x řekl, Turkům nejde o žádnou ropu, ale o vytlačení kurdských teroristů od svých hranic. Turci hodně dlouho hlásí, že když se ti teroristé z tohoto teritoria u jejich hranic nestáhnou, tak že tu oblast od nich vyčistí. Já to tu řeknu takto, že si kurdští teroristé vzali sobecky za rukojmí obyvatele tohoto teritoria, protože bylo zcela jasné, že Turci nepřipustí, aby se tu u jejich hranic potulovali kurdští teroristé, tak, jako to v současnosti funguje s Irákem. A napsat tu něco jiného, je záměrná lež. Musím říci, že mě Trump mile překvapil, že chápe, o co Turkům jde. Pokud se jedná o Kypr a plyn, tak tam existuje, tzv. Severokyperská turecká republiky, to není Turecko, to je Severokyperská turecká republika a v jejich teritoriálních vodách se nachází plyn, a ta Severokyperská turecká republika si nárokuje právo, jako každý stát, myslím tím i ten židovský, který vznikl na konto zabíjení Palestinců, na to, ve svých teritoriálních vodách těžit suroviny. Že jim v tom Turecko pomáhá? Vždyt´ turečtí Kurdové také šli přes hranice se zbraněmi do Kobani pomáhat syrským Kurdům. A kdo dal impulz k rozbití Kypru na dvě republiky, to je přece také známý fakt. Ŕecká část Kypru si ve svých teritoriálních vodách taktéž dělá průzkumy ložisek a nikdo tu nepíše, že Řekové okrást Kypřany.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 5:48...Díky!!!
      Perfektně shrnuto!
      Helanov

      Vymazat
    2. Co je perfektně napsáno Helaov? Ty slinty na které reagujete? Okupaci severu Kypru neuznal nikdo, i když chce udělit právo těžby plynu okupantovi a sebrat ho oprávněným vlastníkům. Aké kypřany chtějí řekové okrást? Co je to vůbec kypřany? Je to jako kdyby jste chtěly okrást Champaňany o jejich víno Francouzama, nebo ještě lépe Skoty okrást o jejich Whiskey Angličanama:-).

      Vymazat
    3. 12:00...V situaci na Kypru se nevyznám.
      Reagovala jsem na zmínku,že Kurd škodí kudy chodí,nedokáže vyjít se ŽÁDNÝMI sousedy.
      Schovávat se pod sukni strejčkovi Samovi,tím si ROZHODNĚ velkou popularitu nezíská,že?
      Zkrátka jsou jedním z národů kteří nemají vlastní státnost a nedokážou to překousnout.
      I mezi Moravany jsou takoví, kteří těžce nesou že jsou považováni za občany ČR.
      Ale nepověsej si na rameno kalacha a nevyrazej na Prágl.
      Copak asi dělá ta Markéta Všelichová!?!?!?
      Co se na FB svěřila že jde Kurdům humanitárně pomáhat a kalacha si pořídí až na místě. :-DDD
      Helanov

      Vymazat
  19. presne tak - a ako poznamenal istý Pjakin - Kurdi vlastne národnostne celistvé územie nemajú - mimo nezaujímavých horských oblastí,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 7:45...Nemají!!!
      Po WAR2 se nechali oblbnout západními mocnostmi,které jim (za pomoc při rozvrácení Osmanské říše) naslibovali státnost.Stejně tak dopadli Palestinci.
      Potom lord Balfour "daroval" kus Palestiny židům a na Kurdy se Britové vyflákli.
      Sliby chyby, Kurdové se zbytečně onanují dávno mrtvou myšlénkou.
      Hodně společného mají s Izraelci,taky okolo sebe mají jen nepřátele.
      Ale jedno společné nemají,kluci od česneku mají plné kapsy,Kurdové si bodyguarda zaplatit nemohou.
      Helanov

      Vymazat
  20. Až přijedete jako turisté do Turecka, možná že vás překvapí, proč jsou u každého obchodního centra rámy s policajtama, ty jsou tam kvůli Kurdům, přesněji řečeno, kvůli kurdskému terorismu, abyste zkrátka i jako turisté nevylítli třeba do vzduchu jenom proto, že se Kurdům zachtělo jejich vlastního státu. Když někdo kecá, že USA zradilo Kurdy, tam má v hlavě nas... USA zkrátka vyhodnotilo, že jim nestojí za to, zničit svět ve 3. světové válce kvůli přání Kurdů, mít svůj vlastní stát. A bylo to moudré rozhodnutí. Jednou se tak namalovali hranice, třeba to nebylo spravedlivé, ale on ten svět stojí na nějakých pravidlech, které se musí dodržovat, ne že si tu každý národ bude dělat co chce. Já být cikán, tak už tady dávno řvu, že bych chtěl svůj vlastní stát, že jsem přece všude utlačovaný apod., já mám přece taky nárok na svůj vlastní stát. Abychom to všechno neházeli na Kurdy, kde kdo koho v Turecku zabije, tak je v Turecku ještě jeden další druh teroristů a to jsou Gullenovci. Ti zašli až tak daleko, že v Ankaře zavraždili ruského velvyslance Karlova. A s těmi také Erdogan zatočil, protože to se přece nedělá v lepší společnosti, zabíjet lidi s diplomatickou imunitou. A to se tu také plakalo, jak ten Erdogan je despotický, kolik lidí po puči zabácnul. Ale když ta jedna strana není schopna dodržovat žádná pravidla, tak ta odplata musí být také tvrdá. Co mají tito Gullenovci společného s Kurdy? Že jsou řízeni ze stejného centra ze zámoří. Ten základní účel státu je, zajistit bezpečnost pro své vlastní občany, a to ten Erdogan dělá, nic víc, a nic míň. Já jen, aby tu i pan Kunštek nakonec pochopil, proč jsou Turci tak hákliví na terorismus.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 8:32...To pan Kunštek nepochopí.
      On si myslí,že Kurdové jsou něco lepšího než ostatní etnika v oblasti a mají zvláštní práfa;-(
      Nemají!!!
      Zvláštní práfa mají jen Vyvolení a to Kurdi nejsou.
      Zapomněli si to kdysi napsat do Svatých knih ;-)
      Helanov

      Vymazat
  21. Tak už se to asi smí říkat, že Free Syrian Army (FSA) aneb Svobodná syrská armáda svého času s podorou USA, NATO a západních médií má blízko k teroristům IS .-) , cituji včerejší Aktualně cz:

    "Rašíd Chalíl je Kurd. Pochází z Kámišlí, hlavního města syrského Kurdistánu, které leží u hranic s Tureckem v místech, kde nyní operuje turecká armáda. V Česku žije už 31 let, ale v Sýrii má stále dvě sestry s dětmi. "Vůbec jsem nespal. Volám si s domovinou - uklidňoval jsem děti své sestry, které se bály bomb dopadajících na předměstí," popsal v rozhovoru pro Aktuálně cz.

    ...turecká armáda páchá zvěrstva a Kurdové dodrželi veškeré smlouvy, ale Američané je zradili. Dostali rozkazy nic nedělat.

    ...takzvaná Svobodná syrská armáda, která doprovází tureckou armádu a je složená z opozičních syrských vojáků, má hodně blízko k radikálům. To jsou teroristé, ne Kurdové."

    https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/rasid-chalil-kurdove-turecko-syrie/r~cc821734ec1011e9ac60ac1f6b220ee8/

    OdpovědětVymazat
  22. 9:43
    Pro rozvrat cizích zemí je pro amiokupanty DOBREJ KAŽDEJ!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 9:43...Což Kurdové prokázali už v Iráku,tam byli taky nejlepčí kámoši okupanta.
      Vždy připraveni vrazit kudlu do zad sousedům.
      Helanov

      Vymazat
    2. Pak budou tady na NR plakat kupř. ten nejmenovanej pán s tou nejmenouvanou paní, že se na nich každej vyfláknul a Rusové se necítí být povinni za nich umírat a tahat horké kaštany z ohně. Ouplně mi připomínaj Poláky, kteří pořád brečej jak Rusové přes válku se na jejich Waršavské povstání vyflákly a necejtily se povinni za nich umírat po vpádu Wehrmachtu do povstalecké Waršavy. A oni se už tak moc téšily že jak se budou pak výsledkama Waršavského povstání chlubit za permanentního osírání Ruskejch vojáku a Rusů vůbec.

      Vymazat
  23. Když už jsem začal o té vraždě ruského velvyslance Karlova v Ankaře, tehdy sice atentátníka při činu turecká policie sejmula, ale turecká policie následně pochytala 27 jeho kumpánů napojených na Gullena v USA. Myslím si, že má nyní Erdogan dost důkazů, že za touto vraždou bylo USA, a to bylo hodně od USA přes čáru, nechat zavraždit ruského ambasadora v Turecku. Mít takové důkazy, to je k nezaplacení. To se Kurdové mohou podě... a pořád budou tahat za kratší konec.

    OdpovědětVymazat
  24. Úvaha v článku není tak docela od věci a nikdo neví, co ve skutečnosti má Erdogan za lubem. Vůbec bych se nedivil, kdyby začal se syrskými, ale i tureckými, Kurdy jednat a nabídl jim vytvoření autonomního Kurdistánu v rámci Osmanské federace výměnou za to, že se s ním budou dělit o výnosy z ropy. Je možné, že začíná pošilhávat po řešení dle vzoru svého přítele Putina. Vždyť kdysi vzpurná Čečna je dnes prosperující autonomií RF. Možná i Írán by tohle řešení akceptoval, protože by pomohlo pacifikovat jeho Kurdy.Vše podle zásady "vlk se nažral a koza zůstala celá"...., spokojenost na všech stranách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Promiňte, ale tohle určitě ne. Žádná Osmanská Federace neexistuje ani neexistovala, a Kurdy, přesněji řečeno PKK, považuje Turecko za hrozbu. Zcela určitě ne Kurdistán, to absolutně ne, to je jediné, na čem se znesvářené země Blízkého Východu - Turecko, Írán, Irák a Sýrie - shodnou. A ještě k tomu jim vymezit ta nejbohatší území a pak u nich žebrat o něco, co jim vlastně patří. Část Kurdů je i v americkém žoldu... kdeže, nic takového.

      Vymazat
  25. neo_Ottomanska Turecka Rise,

    pan Dr. David me prekvapil jak dalece a spravne pochopil situaci mezi Tureckem-Syrii a Kurdy s jeho podporou Kurdu a zastaveni Turecka vcas!!!

    Kdyz clovek trochu sleduje Turecko co se tam deje, tak zjisti ze Turci se pohybuji :
    od ne prilis nabozenskeho statu do Sunni ortodoxnejsiho rezimu.
    ze Erdogan se pohybuje do role Diktatora ci neoconea~Sultana.

    Sni o znovu-vybudovani Ottomanske rise.

    Udelal projev kde Kyper + Recke ostrovy patrili Turecku+ Kirkuk Iraq (kde je nafta byl nelegalne ukradeny Turecku Brity)

    2017 velka cistka ve vlade + armade Turecka 150.000 lidi.

    Turecko projevilo zajem vlastnit nuclearni zbrane.

    V podstate se pohybuje ve stejne draze jako neoconsevativni sily po svete.

    A Turecko je primo idealni partner na vyvijeni tlaku na Cinu a Rusko, ktery bude pouzity a ktery vyuzije tuto posici k vybudovani imperia , pokud to bude umozneno.

    A tak tady nejde o Kurdy!!! jako o POLITICKOU MOC o NAFTU !! a tim je receno vse .
    A Evropani by meli pocit myslet a z hluboka dychat!!!

    Brouk Pytlik


    OdpovědětVymazat
  26. Pane Pytlíku, po delší době se vámi souhlasím, až na malé dogma o osmánské říši, když půjdeme pitvat historii, tak můžeme zacouvat až k Alexandrovi. Kde a kdy začneme uznávat "legitimní" nároky na území, bývá sporné a často zneužívané. Turkům nevěřím od nevyprovokované agrese na Kypr a že jsou druhou nejsilnější armádou v NATO mne děsí. Divím se EU, že se nechala vlákat do pasti s 3mi miliony migrantů uskladněných v Turecku. Erdogán má v ruce trumfy a je velmi dobře vyzbrojen, jak od USA, tak od RF. Naprosto souhlasím, že nejde o Kurdy, ale o naftu. Jak tento uzel mocnosti (USA,RF,EU) rozetnou, je mi záhadou, faktem je, že si na něj pěkně zadělaly. Navíc ve druhé vlně určitě číhá Irán a možná i Čína s Izraelem.
    Bůh s námi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec nic jste nepochopil, jde o terorismus a ne o naftu, trošku více kreativity. Když máte strach v Turecku vlézt do metra, že tam bouchne bomba a půjdete do hajzlu, když u každého shromáždiště lidí musíte mít policajty, aby kontrolovali každého, jestli tam nenese bombu, když máte nepřítele, který ve vaši zemi páchá atentáty na cizí velvyslance, když máte nepřítele, který organizuje likvidaci zvoleného prezidenta, zkrátka když máte nepřítele, který klidně bez jakýchkoliv výčitek otráví vodu třeba pro milionové město, tak je vám nějaká nafta někde u .... To je tak těžké pochopit, že Erdogan chce zajistit pro své lidi, aby se nemuseli bát vyjít na ulici, že je tam někdo odpráskne? To se to kecá, když tady nic takového v ČR neexistuje.

      Vymazat
  27. 22:32
    Co není to může brzy nastat. Německo je náš soused.
    Terorizmus, je jen overtura před nastolením nejlépe vojenské diktatury. Už se určitě chystá Fürer, který možná bude i demokraticky zvolen, který slíbí pořádek a davy budou jásat. Nepřipomíná vám to něco ?

    OdpovědětVymazat