Reklama

úterý 19. listopadu 2019

Čeká nás spousta revolucí

Zbyněk Fiala
Zbyněk Fiala
19.11.2019  VašeVěc

Popsal jsem notes na konferenci o čisté mobilitě pro chytrá města u příležitosti e-Salonu. Přivedla do Letňan skoro všechny, kdo k tomu mají říci co podstatného. Podělím se o další část nasbíraných informací.
Hledal jsem výraz pro to, co jsem na veletrhu e-Salon viděl, až mne napadlo – pohled pravdě do očí. Je jedno, co občas slýcháme od státníků, ale elektrická auta už jsou tady, decentralizace výroby elektřiny také, mladá generace ignoruje naše priority a přestává se modlit k bohu úžasného fára a růstu růstu. Kvasí revoluce v dopravě, energetice, komunikaci, spotřebě. Už i ten kapitalismus působí dost zvětrale.

A někde to berou docela vážně. Zaujalo mne hlavní sdělení náměstka průmyslu Petra Očka: Rozvíjí se celý ekosystém pro mobilitu, v průmyslu, státní správě, výzkumu, včetně umělé inteligence. Takže ani my neutečeme před autonomním řízením. Václav Kobera, který to má na starosti na ministerstvu dopravy, informoval, že se dokončuje vládní studie na toto téma. Mohla by to být kuchařka pro první kroky. Automobilový průmysl už volá po polygonu, kde by se dala auta bez řidiče zkoušet. Zatím není jasné, kdo to má postavit a jaká by měla být role státu. Nějaké polygony už tu jsou, připomíná Kobera, stát na to pravděpodobně jen přispěje.

Za mnohem důležitější považuje ověřování autonomních aut v normálním dálničním provozu. Je přesvědčen, že v Česku jsou pro to dobré podmínky. Například na spojce mezi D1 a D5 se už projížděla auta bez řidiče, tedy zatím auta bez řidiče, ale pod kontrolou řidiče. Aspoň tady prý budeme postupovat po krocích, evolučně, nikoliv revolučně...

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl nicméně očekává, že příští léta budou přelomová. Elektrická auta mají za rok tvořit první procento prodejů a roku 2024 už procenta čtyři. A bude to možná rychlejší, než jsme předpokládali. V Německu chtějí mít ve stejné době milion elektrických aut a ve Francii taky. Dosavadní předpovědi mířily vedle. Roku 2015 se očekávalo, že většinu elektrických aut budou představovat hybridy, ale zákazníci (v tomto segmentu samozřejmě) kupují hlavně plně elektrická auta.

Jenže v těch nepatrných počtech nám většina a menšina moc neříká. Může do toho promlouvat cena, hybrid je dražší, a když se člověk podívá pod haubnu škodováckého Superb iV, okamžitě vidí proč. Je tam napěchován jak elektrický, tak spalovací motor. Lze pochopit, proč tomu prognostici fandili – stávající kompetence automobilového průmyslu se ještě nějaký čas zachovají. A nabízí to jistotu dlouhého dojezdu. Objednávek hybridních Superbů je prý tolik, že to mladoboleslavskou automobilku až překvapilo.



Obavy z dojezdu vyhrocuje nedostatek nabíječek. Hledají se všechny cesty, jak jejich počty zvýšit. Automobilový průmysl je přesvědčen, že by měly patřit nejen na parkoviště hypermarketů, ale i do výbavy bytových domů, kanceláří. Tady je další příležitost pro státní podporu trhu s elektrickými auty. Nemusí to být dotace na auto, stačilo by snížení nákladů nabíjení, říká Petzl.

Pro srovnání složitosti hybridu a pohonu jen na baterky můžeme nahlédnout do motorového prostoru elektrického letadla z Jihlavanu. Tam toho moc není. Ani v elektrických autech to není jiné, samozřejmě, v těch s řidičem.


Michal Kadera ze Škody Auto vidí v pestrosti nabídky elektrických aut na veletrhu e-Salon důkaz, že elektromobilita „už tu prostě je a dlouho bude“. Teď jde o to, jaká bude role České republiky, aby na ni zbyla také nějaká přidaná hodnota. Škod Auto dává do vývoje dvě miliardy euro ročně, ale musí investovat i do nabíječek, jinak se to nehne z místa. Sama jich postaví pro zaměstnanecká parkoviště třikrát víc, než je současný stav v celé republice. „Na začátku to potáhne firemní flotila.“

Petzl doporučuje zakomponovat také změny přístupu k dopravě. Doba, kdy bylo auto součástí společenského postavení, odchází se starší generací, mladí budou dávat přednost pouhé dopravní službě, bez potřeby mít něco, co 95 procent času stojí nečinně. Pokud budou auta více sdílena – a budou autonomní – mohou se pro ně budovat parkovací domy, ve kterých se budou během dne dobíjet a v noci pomáhat při stabilizaci sítě.

Bude dost šťávy? Petr Očko to zkouší spočítat a vychází mu, že 4–5 milionů elektrických aut bude potřebovat 8 terawatthodin ročně. Když uvážíme, že český export elektřiny dosahuje asi 14 terawatthodin ročně, zdá se být otázka zodpovězena. Jenže ta elektřina musí být ve správný okamžik na správném místě, nemluvě o špičkách, kdy začnou nabíjet všichni. Na to naše síť připravena rozhodně není. A průmyslu chybí i ty baterie.

Čeká nás „velká energetická revoluce“, upozorňuje Očko. Mluví o „inteligentní energetice“, schopné reagovat na změny. Musí se přizpůsobit také decentralizaci výroby elektřiny, kterou nelze zastavit. Autonomní řízení zasáhne do regulačního systému v dopravě. Vedle vlastní dopravní bezpečnosti vstupuje do hry i kybernetická bezpečnost, připomíná Očko. Bodejť ne, když bude všechno komunikovat se vším.

Nejčastějším slovem na konferenci byly nabíječky. V Praze stále žije představa, že by mohly být ve světelných kandelábrech, kde by se jen posílilo vedení. Jiná nabíječka na ulici může být výsuvná a zaleze zas zpátky do chodníku.

Malá auta to mají jednodušší. Vrťme se k experimentu, který podnikl Mirek Matyáš z Asociace pro elektromobilitu ve spolupráci s Vysokou školou aplikované psychologie. Cílem bylo poznat základní vzorce chování běžného uživatele elektrického vozu, který slouží výkonu nějaké profese.

Auta se účastníkům půjčila, jezdili zadarmo, měli brát ohled jen na to, co opravdu potřebují. Silnice elektricky brázdila učitelka i ředitel školy, realitní makléř, medicínský inženýr, pracovnice marketingu i výrobní zaměstnanec. Zjištění – většina cest byla v dosahu 30 – 40 kilometrů, výjimkou bylo pár cest přes 150 nebo 200. Sám Matyáš píše, že měl auto s dojezdem 140 kilometrů, ve kterém obvykle před nabíječkou zbylo (medián) 53,5 kilometru. Spotřebu na 100 km měl 12,67 kWh. Když si chtěl auto dobít doma, zapíchl je do zdi a z vedení s běžnou pojistkou 16 A nabíjel příkonem přes 3,5 KW asi dvě hodiny. To není teorie, to je život.

43 komentářů :

  1. https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/vetrnikum-v-nemecku-dochazi-dech-40304076?dop-ab-variant=100&seq-no=3&source=hp&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null.............Dokazete si predstavit,ze jen tohle by predstavovalo veskerou vyrobu energiie?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádný stát nebude veškerou svojí el. energii vyrábět z větrníků. Proto se tomu říká energetický mix.

      Vymazat
    2. 16;35 Ja myslim,ze praxe je o dost jina nez nam politici predkladaji...Kouknete jak jsme dopadli se solarem

      Vymazat
    3. 17:35 Soláry přestaly vyrábět elektřinu?

      Vymazat
    4. No, Anonymní 19:06, jelikož sluníčko zapadlo, tak soláry nevyrábějí. Až vyřadíme uhelné elektrárny tak je budou muset nahradit ty větrníky, kterých bude muset být alespoň cca 5 tisíc (když bude dost foukat). Ovšem až vysvitne sluníčko a bude foukat, tak ty větrníky budeme muset částečně odstavovat, protože síť by to nepobrala.Majitelům těch odstavených budeme muset zaplatit náhradu ušlého zisku. Němci s tím už mají své zkušenosti a stojí je to ročně hezkých pár milionů euro. K tomu si připočtěte, že již dnes platíme fotovoltaice 44 miliard Kč dotací ročně. Kolipak bude stát asi kWh pak?

      Vymazat
    5. až žije "ekologie":
      v Rakousku havaroval řidič Tesly a okamžitě na to auto vzplálo. Řidič přežil, ale Tesla už šla těžko uhasit. Pokoušelo se o to na 50 hasičů, spotřebovalo se na 11 tisíc litrů vody a auto musel nakonec bagr ponořit na tři dny do speciálního hasícího kontejneru. Informace přinesl server deníku Kronen Zeitung.

      Vymazat
  2. No uvidíme. Miloš Zeman tvrdí, že auta na elektriku jsou slepá ulička. Já si to nemyslím, když vidím, kolik prostředků do toho jde. Decentralizace výroby elektřiny je podle mě krok zpět, kterým se vše prodraží. To je jako přirovnat MHD k centralizaci a tvrdit, že to je přežitek a že každý by měl mít své přibližovadlo. Už ted jsou silnice plné. Osobně se mě nelíbí, aby se auta se spalovacím motorem vyměnila za auta na elektriku. Cesta je ve snížení počtu aut mezi lidmi. Určitou cestou by mohlo být to sdílení. Pak by počet aut v populaci mohl být menší. Vida, mám v živé paměti jak se takoví jako Fiala posmívali socialistické Kubě v tom smyslu, že na Kubě se lidi o auta dělí. To znamená, že auto mělo být plně obsazeno. Ne jenom řidičem. Že prý chudá Kuba apod. Spousty hloupých řečí. Začínáme jít stejným směrem, jen tomu říkáme sdílená ekonomika. Ten Fidel byl ale hlupák. Měl už tenkrát tvrdit jak jsou pokrokoví, protože vlastně sdílí auta, byty apod. Mimochodem Fiala vzhledem ke svému věku si jistě vzpomene na tzv. nadměrné metry. Čili když například svobodný pán v Praze bydlel v 3+1 nebo větším bytě, hrozilo že bud o byt přijde a bude mu přidělen menší nebo mu nasadí nájemníka. Já s tím měl osobní zkušenost. I na to dojde a bude se tomu říkat sdílení bytů. A Fialové to budou vyzdvihovat jako výdobytek moderního kapitalismu. Tady je vidět, že stačí určitý jev pojmenovat jiným slovem a už se na to díváme jinak. Jak je psáno v Bibli: na počátku bylo slovo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosimtě, nebuď trapnej s tou Kubou a vůbec se neopovažuj srovnávat ty chudáky s námi. Kdyby neměli turismus ze zlého Západu tak nemají vůbec nic. Kdyby rodinám příbuzní neposílali dolary ze zlé Ameriky tak chcípnou hlady. A to tam maj celý rok teplo, nemusí topit atd.

      Vymazat
    2. Neotírej si svojí prasečí držku o Kubu! Nech je na pokoji, nikdo ti nic nedělá, nevzpomenou si ne tebe ani když jdou srát - nech všechny na pokoji. Ty sprostě nadáváš všemu, co není sprostá Americká stoka - tam jsi zalezlej, a smrdíš od mázdry z jejich zadku. Na Kubě je klid a pokoj, všichni jsou tam šťastní a spokojení. Kdo tam jednou jel na dovolenou, jezdí tam pořád. My kdybychom neměli "turizmus" ze zlého východu, chcípli bychom hlady, protože všechno žrádlo dovážíme. Nevyrábíme nic, nic nám nepatří, ani voda. Kubánci si určitě svoji vodu neprodali - jen blbé české chamtivé srágory - asi jako jsi ty.

      Vymazat
    3. 17:27
      Ty si neotírej svou špinavou tlamu o naši krásnou, bohatou zem, rudý demente, a táhni na tu svou Kubu za svým komandantem.

      PS, jen v naší malé zemi kdesi 10.000 km daleko, žádá každoročně o azyl 50 až 100 těch "šťastných a spokojených" Kubáců, ty kokote.

      Vymazat
    4. 19;27
      Zapoměl ty ty havloOUDE NATY TISÍCOVKY SPOKOJENÝCH BANDEROSVINÍ,KTERÝ SEM PROTIPRÁVNĚ CPE ZADRAN PETŘÍČEK A JEHO ČSSD!!!!

      Vymazat
    5. 19:27
      Zapomněl jste dodat : ROZVOJOVOU

      Vymazat
    6. 17.27.Ta krasna zeme v srdci Evropy uz 30 let neni nase.Pan si asi nevsiml.Ale mohl by tahnout do Ameriky,kdyz doporucuje panovi branici Kubu aby se prestehoval.To demokrati rikaji vzdycky.Bránite treba Rusko a uz vam poradi abyste tahli do Ruska.

      Vymazat
    7. 7:43
      Proč já bych, ty rudý blbečku, měl někam táhnout? Já, na rozdíl od takových jako ty, svou krásnou, svobodnou a bohatou zemi miluji, žiji tu rád.

      Jste to vy kdo naši zemi jen pomlouváte a špiníte, evidentně se vám život tady hnusí. Tak proč tady zůstáváte? Proč neodtáhnete žít do země která je přesně podle vašeho gusta? Jste masochista? Nebo jen nesvéprávný hňup? Nejlepší je, že takoví jako ty sami sebe nazývají "vlastenci"

      Vymazat
    8. 19:31 Rudocanc! Evropan Petříček hájí výrazně jen evropské ideje, jako kdysi evropští dobrovolníci, kteří 22. června 1941 překračovali sovětské hranice a kteří na rozdíl o něho byli ještě většinou horoucími nacionalisty. Jakkoli si na sebe zvykli, zde mezi nimi existovaly dělící zákopy, jež nebylo tak snadné překonat. Neboť Nizozemci byli přesvědčenými nizozemskými vlastenci, jako Dáni dánskými a Norové norskými. Také Němci se ve svém národním cítění nenechali předstihnout. Tu a tam z toho vyplynuly rozepře a konflikty. Jen v nepřátelství vůči bolševismu se shodli všichni. Když ale dobrovolníci na Ukrajině a na Kavkazu – tedy ve velké části evropského Ruska – vlastníma očima spatřili celou nuznost života lidí, jejich sociální primitivitu a niternou nesvobodu, když sami zažili, že rolníci bojácně skrývali poslední zbytky své dřívější kultury a náboženství v nejtemnějším rohu chalupy, tehdy je všechny společně zachvátila vděčnost, že jejich vlastní krajané tohoto osudu doposud zůstali ušetřeni. Všechny problémy, jež zaměstnávaly jejich národy ve vlasti a je samé tížily, se jim oproti tomu zdály nepatrné. V hlubokém Rusku najednou dobrovolník pochopil, že Nizozemci, Dánové, Norové a Němci tu bojují za svoji společnou vlast. V kamarádovi vedle sebe poznal člověka stejného životního stylu a stejného historického původu a tváří v tvář obrovským masám protivníka pochopil naléhavou nutnost společné fronty. Tváří v tvář monotónnosti nesmírných žlutých kukuřičných polí na Ukrajině, dálných stepí na Donu i v kubáňské oblasti, lysých šedivých hor Kavkazu, nad nimiž na něj shlížely tmavé masivy Elbrusu a Kasbeku, prožíval dobrovolník s velkou intenzitou mnohotvárnost a kvetoucí tvůrčí život svého vlastního rodného světa, velkolepost své kultury a pospolitost všech evropských tvořivých lidí jako nové zjevení. V ruské krajině a její otupělé lidské mase naopak rozpoznal význam svých rodných zemí pro historii evropského lidstva. Co člověk v Evropě za jeden a půl staletí rozluky zapomněl, to se v něm jako velký prožitek války opět probudilo. Uprostřed bratrovražedného boje evropských národů se na frontě proti Evropě nepřátelskému, svoji vlastní národní kulturu nenávidějícímu a svobodu likvidujícímu bolševismu, zrodila evropská osudová myšlenka, duchovně pojatá a uskutečňovaná v boji. A dnes se rodí nová generace bojovníků za skutečnou Evropu, která vznikla, když neo-bolševické Rusko zahájilo nevyhlášenou válku na Ukrajině, zatímco multikulturní EU, plná opovržení pro evropskou identitu, udělala totéž v Evropě. Rozbřesk Nové Evropy je na vzestupu v Kyjevě! - https://www.youtube.com/watch?v=44PlgE1h1c4

      Vymazat
  3. To není teorie, to je blbost...
    nabíjení příkonem 3.5kW dvě hodiny dá s bídou do baterky 7 kWh a to je tak na 30 km (dá se dohledat, že spotřeba elektroaut je v průměru 20kWh na 100km, v zimě poněkud více). Nabíjení z foto panelů je problematické,protože je možné jen ve dne. A co problematika aut nákladních (je jich u nás cca 1.5 mil.), ty by měly mnohonásobně vyšší nároky na spotřebu (a proto se nikdo příliš nepokouší to řešit). K technickým problémům by se měli vyjadřovat především techniky (fyziky a matematiky) znalí odborníci!!! A do "elektroletadla" vybaveného dnešní technikou bych si nesedl ani náhodou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za reálný pohled, taky si myslím, že jsou důležitější problémy k řešení. Škoda času.

      Vymazat
    2. Myslím, že nemáte pravdu. Nejmodernější elektromobily budou mít vlečné zařízení s přívěsným vozíkem na němž bude instalován dieselagregát a 200 litrový sud nafty. Poté stačí kabelem propojit dieselagregát s baterií elektromobilu a máte zaručen dojezd více než tisíce kilometrů. Nemusíte se ani starat o to, kde se nachází nabíjecí stanice. Další perspektivou rozvoje elektromobility je výstavba trolejového vedení nad silnicemi a dálnicemi a zároveň též umístění sběračů elektrické energie na elektromobil. Následně jen zbývá vyřešit předjíždění a křížení elektromobilů na křižovatkách. Jak vidíte, cest rozvoje elektromobility je několik.

      Vymazat
  4. A co nákladní doprava? Ta sr zruší? Už aby to bylo.

    OdpovědětVymazat
  5. Já tomu nerozumím a nevím ke komu se přiklonit. Ale elektrická auta pokud nebudou jezdit na troleji?? Třeba někdo chytřejší najde skutečně cestu, tak aby nekončily miliony aut pak na šrotovišti. A že by elektřinu dostávali zdarma, to se asi vzbouří domácnosti, proč mají platit a proč vůbec kotle a rovnou netopit elektrikou. To u nás bylo, kW byla za hubičku právě před 30 roky a montovaly se přímotopy - a o pár let později se jejich majitelům protočily panenky. Tedy k poslední větě předchozího. Ještě lepší budou elektrická letadla na solární panely!? Nákladní auta - tedy především kamionovou dopravu převést na konteinerovou na železnici. To by si oddechlo těch ještě zbývajících necelých 10 milionů Čechů a třeba by se začali množit. Jenom čemu dává kapitál u nás přednost, to rozhoduje přes své tajtrlíky v par-lamentě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda do letadla na solarni panel vam nevlezu

      Vymazat
    2. Tedy to se vám nedivím - 8:50 - při představě, že něko roztáhne nad letadlem za letu slunečník!

      Vymazat
  6. **** VIDEO : Sluníčka z toho trefí šlak.“ Blaha porovnal bývalý režim s dnešním kapitalismem. Video
    https://cz.sputniknews.com/slovensko/2019111710976946-slunicka-z-toho-trefi-slak-blaha-porovnal-byvaly-rezim-s-dnesnim-kapitalismem-video/

    OdpovědětVymazat
  7. Elektroauta v našich podmínkách vidím pouze jako příměstské taxíky,dodávky a pod. Více jak 6 měsíců je nutné auta klimatizovat a na to kapacita autobaterií nestačí. Také jejich životnost je nedostatečná a provoz prodražuje.

    OdpovědětVymazat
  8. Je potřeba si uvědomit, že elektrovozítka mají výfuk v Prunéřově, obnovitelné zdroje nemají šanci je zásobit energií. Jak dobíjet v městské zástavbě, ty fantazie o posílení příkonu veřejného osvětlení znamenají minimálně výměnu přívodních kabelů. Takže asi každý vyhodí svoji prodlužovačku z okna aby mohl dobít. Že přitom nesmí použít ani svůj el. sporák. Fakt paráda.

    OdpovědětVymazat
  9. Na programu dne, by rozumný stát podporoval soláry ne barony, ale obyčmalospotřebitele se střechou. To je vidět v každé vesnici na střeše v Rakousku. Problém úschovy energie by nám pomohly řešit přečerpávající hydroelektrárny.Mám pocit, že ekopodpora solárbaronů cca 35 miliard/Ročně z našich kapes není odvolatelná, protože se na ni podílí naše elita. Neberu argument, že zpětně změnit smlouvu nelze, protože jsem měl platnou smlouvu o podpoře od státu při Stavební spoření, kterou v průběhu, stát porušil ve svůj prospěch. Tak když dokáže takle zamést s obyčobčanem, tak proč to nedokáže se solárbarony. Kde se najednou bere ta úzkostná něha? A jestli má Vitásková pravdu,tak se chystá další habaďůra na nás s biomasou. Ta ekologie nás přijde draho, však už nás na to nenápadně připravují. Nedivte se že mne elektroauta nezajímají. Dokonce si myslím, že je to záměrný náhradní program.

    OdpovědětVymazat
  10. Musím říct, že mne letošní e-salon zklamal. Úroveň šla rapidně dolů. Nabídka vystavených aut byla chudší než loni, sednout si do aut až na pár výjimek také nešlo. Organizace mizerná, nikdo nic nevěděl, věci co se měly konat se nekonaly (např. synchronizované mávání), řidič s Teslou na rezervovanou jízdu ujel s někým jiným, předražené parkovné 150Kč atd. Příští rok už na e-salon nejdu.

    OdpovědětVymazat
  11. Nevím sice, jak Kuba souvisí s problematikou elektromobilů, nicméně až bude ČR v ekonomické blokádě USA 60 let, tak bude vypadat též jinak. Jinak dle dostupných informací jsou elektromobily méně šetrné k životnímu prostředí (s přihlédnutím i k výrobě elektrické energie)než auta na benzin či naftu. Možná proto považuje prezident M. Zeman elektromobily za slepou uličku.

    OdpovědětVymazat
  12. Kuba s problematikou elektromobilů souvisí v oblasti sdílení. Na Kubě se populace dělí o auta v důsledku embarga a my díky pseudoekologii. Kuba je však na tom lépe. Nemají tam bezdomovce, exekuce, nezaměstnané a jiné výdobytky kapitalismu.

    OdpovědětVymazat
  13. Já si myslím, že všichni účastnici byli vlasně sponzorováni z našich peněz zásluhou Babiše. Prostě idiot který podporuje ty co na něj hází h..na. Ale to se u zbabělců stává. Nakonec ho stejně dostanou.

    OdpovědětVymazat
  14. 22:26
    Kuba má své problémy, a my své. Ale Kuba na rozdíl od nás se USA ani po Zradě SSSR nepodvolila. Jsem rád, že jsou ještě země, které mají svou hrdost a svou vládu.
    Václav

    OdpovědětVymazat
  15. No, prozatím mi vadí při haváriích nejen efektně, ale nad jiné efektivně explodující elektromobily a to rychleji a důkladněji, než to u těch dosavadních předvádí Hollywoodské filmy. O problematice likvidace takových vraků nemluvě, i když o oběti je patrně do značné míry už postaráno. Taková už ale je vlastnost daných akumulátorů. Pak není příliš zmiňován dojezd za nízkých a minus teplot i zvýšených nároků na topení a svícení. Samoohřev aku za jízdy a nižší energetická náročnost současných světelných zdrojů může něco řešit, ale podstata fyzikálních závislostí zůstává. Stejně tak je bagatelizována otázka snižování kapacity akumulátorů během času i s počtem nabíjecích cyklů, jejich užitečné životnosti, ceny a ekologické i energetická zátěže z jejich výroby a likvidace. Je společnost, třeba ta česká, natolik bohatá, aby zátěž rychlého nástupu elektromobility unesla? A když, na úkor čí a čeho? Mám pocit, že autor článku není na tomhle hřišti zrovna moc doma, když jako hlavní problém zmiňuje nabíjení a síť nabíjecích stanic s jejich nároky na vlastnosti rozvodné sítě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Autor článku má velmi dobrý přehled v oblasti ekonomiky. Energetika je však pro něj téměř španělskou vesnicí. A elektromobilita, ta velmi úzce souvisí s energetikou.

      Vymazat
    2. Jestli je podíl ceny nové baterie, jako u elkola (mám vlastní zkušenost), tak se připravte na 40% ceny auta. Další "fór" mám od známých z Rakouska, E-auto nehaste, musí se zavolat hasiči a ti jim ho nakonec odtáhli do jakéhosi bunkru. To vám elektrohujeři neřeknou.

      Vymazat
  16. noviczech
    ...odborník v německé televizi i varoval, že i při malé nehodě může osádka vozu přijít o život, když bude proud protékat karoserií. Jedná se totiž o ohromný ampérový výkon! Dále, když naběhnou elektrická auta, jak dostane stát finance, které doposud bral z litrů benzínu? A to jsou desítky milionů denně!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 3:29
      vy budete mít budto krátkou pamět nebo jste junior?
      jak to dopadlo s naftovým topením?
      jak todopadlo s přímotopy?
      jak to dopadne s elektromobily? zdaní se

      Vymazat
  17. www.autoforum.cz/predstaveni/skoda-prodelava-na-kazdem-citigo-iv-pres-200-tisic-presto-ho-vesele-prodava/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    OdpovědětVymazat
  18. Auta na nabíjení elektřinou z nabíječek se mi zdají po stránce inženýrské neohrabaná a těžkopádný provoz připomíná fantasy od Verna.celé je to cítit 19.stoletím. Jo, kdyby se auto nabíjelo světlem- článkovitým svým povrchem se stejnou plochou, na jakou jsme u auta zvyklí, to by byla jiná. nebo vodíkový pohon...Ale tady souhlasím se Zemanem, že elektroauta jsou slepou uličkou. I přesto, že elektřina prostě pochází ze zásuvky, tak co...!

    OdpovědětVymazat
  19. M. Zeman má pravdu - elektromobilita je slepá ulička a z hlediska energetiky státu cesta do pekel. Během 15 let celá věc vyšumí avšichnibudpou hledat jak napodobit...
    Důvod?
    ČÍNSKÁ AUTA NA VODÍKOVÝ POHON!

    OdpovědětVymazat
  20. Se současnou úrovní baterií je poměr jen jejich váhy k výkonu a spotřebě a budoucí odhadované ceně KWh nekonomická.

    OdpovědětVymazat
  21. Řada zdejších kritiků by před jeden a čtvrt stoletím stejně vášnivě a sw „znalostí věci“ psala proti autům s benzínovým motorem.
    Nechte automobilové, resp. elektromobilové konstruktéry a energetiky pracovat a oni to během 10 až 20 let dovedou do stavu pro široké použití. Současně je třeba se oprostit od představy o nějakém univerzálním, celoplošném řešení jako byly dosud tepelné elektrárny, auta, lokomotivy, lodě a letadla se spalovacím motorem atd. Prostě vznikne mix optimalizovaný pro dané podmínky a dané použití. Kupř. již před 40 lety bylo jasné, že železniční provoz je ideální pro odzkoušení vodíkového pohonu. Lokomotivy jsou dost velké pro umístění zkoušené technologie, zázemí je stabilní v depu, provoz je pod kontrolou, není tak kolizní, jako na silnici atd. Chtělo to „drobnost“ - mít vůli do toho jít. Skeptické hlasy k elektromobilitě si neuvědomují, že pokud se svojí spotřebou a výrobou energií nic neuděláme, tak do 500 let nezbyde z fosilních paliv v zemi ani molekula, kapka, kousek uhlí. Naštěstí dost lidí není tak debilních, jako tito skeptici, a začínají včas hledat alternativy, abychom fosilní paliva mohli mít jako zálohu pro případ katastrof. Zůstane nám jen slunce a s tím spojený vítr a voda. Technici to zkonstruují, uměli by to už dnes, politici to budou komplikovat svou blbostí, či nemorálností, podnikavci se na tom budou pakovat a hlupáci to budou do nekonečna kritizovat. Hloupost a nemravnost totiž nemají – na rozdíl od přírodních zdrojů – žádné limity.
    Tragédií zdejší diskusní komunity jsou „experti“ na ekologii, kteří dodnes nepochopili, že česká podpora solárním baronům nepatří mezi opatření na ochranu životního prostředí, nýbrž je tunelem do státního rozpočtu. O lumpárně, která původně smysluplné opatření pro podporu rozšiřování solárů na domech změnila na dotování nesmyslných solárních lánů vykutálených podnikavců spřažených s korupčními a hloupými poslanci a úředníky, bylo nejen na NR, ale i v jiných médiích popsáno tisíce stran, přesto se zde opět a znovu najdou idioti, kteří tuto mafiánskou, kriminální habaďůru používají jako bič na seriozní ochranu životního prostředí. Jsou tak debilní nebo je někdo tak dobře platí, že stále toto scestné tvrzení opakují?
    KR

    OdpovědětVymazat
  22. 15:35
    Jestli rozumím, tak připouštíte negativa,ale naznačujete, že to chce čas. V tom případě souhlasím, hujery nemám rád

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až zhruba před 50 lety, po 3/4 století konstruování a provozování aut, se konstruktéři uvolili umísťovat nádrž s palivem na nejméně ohrožené místo - pod zadní sedadla. Ještě embéčka ji měla dobře na ráně vpředu pod kufrem v deformační zóně. Jen o pár let předtím se stal lomený hřídel volantu standardem, do té doby, třeba v octavii nebo feldě při čelním nárazu volantová tyč zajela do prostoru řidiče...
      Elektromobil není neřešitelná technická věc. Konstruktéři časem všechny větší mouchy vychytají, stejně tak energetici a i společnost se trochu změní a bude jinak cestovat na krátké a na dlouhé trasy, změní návyky přepravy zboží atd.
      Ono nám totiž nic jiného nezbyde. Nepochybně umí lidstvo zeměkouli, přírodu, své životní prostředí ničit, ale sotva je umí tvořit. Často nás zaskočí, co vše poničíme kromě toho, čeho jsme se chtěli zbavit a naopak velmi často zjišťujeme, co vše se při nápravě věcí musí ještě dodatečně udělat a jak příroda nám sama pomůže, aniž jsme to předpokládali. Životní prostředí si ničíme tak hrozně moc kvůli tomu, že o přírodě víme velmi málo, ale o co méně toho víme, o to více jsme namyšlení a bezohlední. Je to naše jediná planeta a ač je tak velká, je to méně, než nějaká pramice, kterou, když si nějaký blb pod sebou zničí, tak má ještě šanci doplavat ke břehu. Ve vesmíru ale pro nás není žádný břeh...
      KR

      Vymazat