Reklama

středa 4. prosince 2019

Pravda spojuje, zatajování rozděluje


Patrick Ungermann
4. 12. 2019
Listopadové dny jsou nejen výročím svobody před třiceti lety, ale i jisté nesvobody před dvaceti lety, nesvobody, která se mezi námi, mrška, drží. Mluvím o takzvaných událostech v Matiční ulici v Neštěmicích v Ústí nad Labem. K jejich dvacetiletému výročí promluvil v televizi jejich svědek. Jeho váhavá, poněkud zakřiknutá výpověď dávala v jedné věci smysl: „Tady se to hodně zvrtlo v době, kdy sem do pěkných bytových jednotek sestěhovali lidi, co hodně dlužili za bydlení.



Tady pak měli menší nájemné, a tak se myslelo, že nenadělají další, tak vysoké dluhy.“ Znal jsem odvážnějšího a vůbec ne mladého novináře, který událost zpřesnil titulkem: „Otázka romská je hromská“.

Přibližně v čase matičních událostí otiskly České listy i moji krátkou reakci. Stať nese název Hlavou zeď neprorazíš: „Plot v Matiční ulici byl stržen. Zvítězil mýtus o českém rasismu. Budeme snáze přijati do spolku zemí s nejasnou kulturně-společenskou integrací. Dopadla tečka za nerovnou pří místní samosprávy s neskonale mocnější vládou celé naší země. Místní samospráva dala plot v Matiční vztyčit ve snaze vypořádat se s nesrovnalostmi mezi spořádaně žijícími domkáři a jejich výtržnicky a nehygienicky se chovajícími sousedy, kteří svým způsobem života ztrpčovali život širokému okolí. Vláda se zasadila o stržení plotu z politických a vzhledem ke skutečnému dění v Matiční ulici iracionálních pohnutek.

A koho causa plot zviditelnila? Ty takzvané romské aktivisty, kteří zvolili pohodlnou a šejdířskou cestu za prestiží, cestu osočování většiny z viny na nezdarech, s nimiž se potýká menšina. Causa plot zviditelnila ,ochránce lidských práv,´ nemoudré ambiciózní úředníky, kteří si v zemi, kde lidská práva přirozeně ctíme, připadají být nedocenění, a tak neváhají před světem pokrytecky zostudit vlastní národ za pochybnou cenu osobního sebezviditelnění a získání falešné pověsti humanistů. A co je ,nejhorší,´ causa plot inspiro­vala pár politiků z Evropské unie ke zveřejnění dalších možných důvodů, proč nebrat zchudlou (vytunelovanou) Českou republiku do spolku zámožných tržních ekonomik tak rychle a nadšeně.“

Pokud je mi známo, požadovali původní obyvatelé Neštěmic od sesídlených cikánských rodin běžnou nehlučnost a čistotu. Jelikož ničeho nedosáhli, rozhodli se odclonit noční hluk a rostoucí smetiště silným plotem. Narazili přitom na myšlenku otevřené společnosti bez plotů.

Použil jsem u nás ustálené označení Cikán. Původ výrazu hledejme ve starší řečtině a také na byzantském území. Slovo Athinganoi jednak označovalo křesťanskou skupinu pokládanou za kacíře. Přeložit je lze i jako nedotknutelní, což už částečně vystihuje povahu národa. Jsou to ti, kdo nechtějí, aby se jich lidé dotýkali – aby se jim míchali do života. Cikánské rody, jak kočovaly Evropou, samy zřejmě neznaly cíl své letité cesty a původnímu obyvatelstvu zřejmě nepředstavily svou vlastní totožnost. Proto se pro jejich označení ustálil pojem domnělý, který rozhodně není nadávkou.

Z mého hlediska je zajímavé, že jsem několik let před matičním případem pracoval na stavbě v čistě cikánské partě pana Boldiho. Jednak tam bylo zvykem dřít, a pak nesmělo padnout sprosté slovo. Obojí mně, jako mladíka, v mnohém poučilo. Pan Boldi měl jedenáct synů, a když některý nevybíravě zahartusil, slezl otec rodu ze štaflí, pokynem ruky si provinilce sundal, střihl mu lepana za uši a beze slova se šlo dělat dál. Vzhled pana Boldiho zůstal i při výplatě facek úctyhodný.

Při nesmrtelných výlukách a při pracích na železnici vídám i dnes cikánské party. Jedna taková mě upoutala docela jinak než pověstná Boldiho jedenáctka. Kluci tam vozili trakaře, které bych rozhodně nevozil, poněvadž bych je pokládal za poloprázdné. Osmahlý dědula, asi stařešina, se jim navíc šklebil, že kdo to kdy viděl, aby Cikán pracoval. K čemu myslíte, že vnuky vychovával? Novinkou je, že v takových partách pracují i ženy. Netvrdím, že stejně výkonně, jako muži. Ale rodiny jsou přinejmenším pohromadě. Soudržnost cikánských rodin, kmitlo mi hlavou. Včera se ale slovenský polír na dvě takové dělnice rozčílil: „Baby, vylezte mi z výkopu a jděte si hlídat děti. Já tady potřebuju dva silný chlapy.“ Taky pravda, uznal jsem a zase jsem pomyslel na Boldiho jedenáctku.

Věřím, že cikánští spoluobčané by neměli být nedotknutelní v tom smyslu, že se na jejich hlavy nesmí snést oprávněná kritika. Zejména dědulu s moudrostí, že Cikán nepracuje, je třeba řádně kritizovat a protáhnout novinami, aby nekazil mládež a netropil ostudu svému lidu. A musí se mířit i na takové vajdy, jako byl pan Boldi. Psát o nich jako o hrdinech a dát jim najevo, že právě o takové moc stojíme.

Samozřejmě mi ve školních lavicích sedí i cikánská mládež. Flákače se nebojím trestat, poctivce se neostýchám chválit. Jak jste poznali, nepřekypuji slovem Rom. Ne všechny rody, kterých by se označení mohlo týkat, se k němu hlásí. Ze zkušenosti vím, že se mým žákům lépe poslouchá slovo Cigán, s g. U Cigánů, co mi do školy řádně chodí a nedělají chůvy mladším sourozencům, se poměrně často setkávám s něčím už dost neobvyklým: Oni jsou učiteli vděční.

Na zmíněné železnici kopala a nakládala jedna netypická dvojice – cikánská žena a náš muž. To mě ponaučilo ze všeho nejvíc. Ono to jde, když se chce. Hrubý hřích páchá vlastně jen to nové sociálně-politické panování. Po článku o Matiční ulici mě známý, navíc kněz, pokáral: „Tos neměl dělat, vzít si do pusy Cikány. To je tvá politická sebevražda.“ Houbelec! Strach z dvojího metru a dvojí metr sám si musíme brát do pusy a prát do toho moudře a trefně. Právě dvojí metr dokáže odsunout česko-cikánské vztahy na šikmici, kde věci rozumíme tak, že vedle sebe žít musíme, ale nechceme.

Naproti tomu jedna jediná spravedlnost a jeden metr (v souladu s přírodou v nás) ve výsledku posune hostitelský i hostující národ do situace, kdy bude možné spolupracovat, vážit si sebe navzájem a nakládat ten trakař společně. Neslyšel jsem, že by našim lidem vadilo, že je Cikán hnědý, že má smolně černé vlasy a jinačí písničky. Neslyšel jsem to ani ve vtipech o Cikánech. Ti, kdo nás obviňují z národnostní nesnášenlivosti, nebo vůbec z rasismu (což je v tomto případě parádní hloupost), opravdu lidi rozeštvávají a skutečně nesnášenlivost budují. Čechové totiž nepatřili mezi živly kolonizující. Patřili spíš k národům kolonizovaným. Proto je nám prostředí dvojího metru z duše protivné. I dvojí metr by měl podléhat perné kritice. A o dobré vůli mezi lidmi by se mělo psát na prvních stránkách.

21 komentářů :

  1. sluncaři už řvou radostí. NSZ Zeman vrátil Babišův spis Šarochovi. Co bude dál? Udělí prezident abolici? Já bych byl pro

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Babiše za každou cenu odrovnat a tak se dostat zpět k penězovodům a moci. Túúúdle. To raději pryč se NSZ Zemanem a abolici.

      Vymazat
    2. Případnou abolici od prezidenta Zemana, která byla naznačena, by premiér Babiš nepřijal. Podle Babiše nebude ani potřeba, protože nic špatného neudělal.

      https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/To-rozumni-lide-chapou-Babis-si-na-CT-delal-co-chtel-Trhal-media-a-opozici-A-pak-vyzval-Hriba-primo-do-kamery-605821

      Vymazat
  2. Miluji AB jako pazdero v prdeli, ale rovněž jsem pro abolici. Čeho je moc, toho je příliš. Pokud bychom teď ustoupili chvilkařské, a na ni nabalené lůze, byly by už napříště jakékoliv volby zbytečné. Howgh.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se blblo vůkol zdi v Matiční, dostal jsem takový vztek, že jsem vyventiloval tímto pamfletem a uložil ho do šuplíku k dalším příšernostem, které jsem v přetlaku napáchal. Teď mě však napadá, že bych se o tu strašlivost mohl podělit.

      Při tombole na vesnici
      vyhrál Gejza tučnou prasnici
      zaplesala komunita
      "Popravíme čuníka!"

      Gejza má však čelo jeden mrak
      svižně počne komunitu fackovat:
      "Už vopred vidím holoto
      ako bez chléba žerete jelito!"

      Sedí Gejza sedí, moudře přemítá
      v duchu vidí, vyžraného toho čuníka...
      jak se svině láduje
      jak si brání koutek u koryta.

      Rok na to, na mítinku
      vede Gejza propagandu:
      "Tož tak, baby, tož tak, chlapi,
      budete mať auta, budete mať byty,
      k tomu dačo oblečení
      aj dobré stravování.

      Staromák je romoplný
      při tom zejtřků slibování.
      Dobře Gejza, dobře mluví,
      necháme mu vajdování!

      Tož tak, baby, tož tak chlapi,
      budete mať píchačky, budete mať práci
      a každé ránko včas
      do roboty příchod znamenat!

      A ja ja jaj! tak dobře začal a včil
      všetko dobré pokurvil!
      Ééééj Gejza! nadostaneš vajdování
      iděm balit, jedém do Kanády!

      Sedí Gejza sedí, opět přemítá
      že by to snad vyřešila osvěta
      - chce to zkrátka ňáký hromský dílo
      co by gádže oslnilo!

      A tak ve dne, a tak v noci
      budoval ho svépomocí
      ono hromský dílo
      co by gádže oslnilo
      v jedné jisté vesnici
      v Matiční ulici


      Tam kde vládl Střekov hrad
      vládu převzal divý smrad
      bordel, kam jen oči popatřili,
      tož to Gádžové obezdili
      v jedné jisté vesnici
      v Matiční ulici.


      Z Prahohradu dorazili lidskoprávci
      by popatřili na tu hromskou práci
      na to dílo, co mu v světě není rovno
      - vprostřed domů, óbrvelehovno
      v jedné jisté vesnici
      v Matiční ulici.

      "Toto som sám urobil!"
      Gejza gádže pyšně oslovil
      v jedné jisté vesnici
      v Matiční ulici.

      Vymazat
    2. milan Správně těm proti Českým slouhům bruselu nelze ustoupit to by jsme to mohli rovnou zabalit.

      Vymazat
  3. České zpravodajské služby znepokojeny !!!

    OdpovědětVymazat
  4. A o čem, že byl ten článek? O Babišovi?

    OdpovědětVymazat
  5. gúgl mi nedal nic relevantního

    OdpovědětVymazat
  6. ale stejně si myslím že už konečně leze tlustý do tenkýho... cítím to v kostech. Je to už dost přešponovaný a ta guma v trenclích už brzo musí prasknout

    OdpovědětVymazat
  7. začínají být notně nervozní a dělají chyby

    OdpovědětVymazat
  8. Jak já si pamatuji Cikány. Jako dítě si pamatuji "kryté vozy" a nájezdy do vesnic.Zavírali se nejen slepice. Jsem humanista ale pamatuji si je jako "obtížný hmyz". Sebrali jim vozy, jejich svobodu, usadili je a rozmístili do malých lokalit. Přinutili pracovat. Málem se to podařilo-střih-současnost. Developeři a obchodníci s chudobou je opět vrátili do ghet. Náhradou jim dali volnost, k nezaměstnanosti "fet a dávky podpory aby zapomněli. Mnozí zapomněli i pracovat.
    Vtipná je jejich žádost o restituce krytých vozů s vybavením špičkových karavanů. Uspějí jako církve?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak fakt je,že někteří z nich mají sklon k parazitismu,to vědí nejlíp oni sami.
      Od té doby co nový režim zavedl dafki,tak to s nima jde s kopce,nečekaně,že?
      Ale zas - na druhou stranu-třeba Britové by hrabali špendlíčkem,kdybychom si s nimi vyměnili naše české cikorky za jejich Pakoše.
      Nestavěj mešity,žerou vepřový,perou se jen když jsou ožralí,kradou jen trošičku...
      Dalo by se i říci,že jinde jsou na tom s minoritama daleko hůře,ne! ;-)
      Helanov

      Vymazat
    2. Moje zkušenosti s Cikány:
      Most, plus minus 1985, prodej zahradnických přebytků (konkrétně česneku).
      Situace: Děsně mě tlačí močák. Řeknu si že to musím vydržet do poledne, neb zhruba od půl dvanácté do půl druhé je méně zákazníků - tedy aspoň tenkrát. Je kolem poledne, já se rozhlédnu, nikde nikdo, tak mizím za asi pět metrů vzdálenými tůjemi. Vyklepu, zapnu, a vracím se. A žasnu. Před stolkem frontička šesti sedmi Cikánů - ani jeden gadžo -, spořádaně čekajících až se prodejce vrátí. Vracím se a pokračuji v prodeji.
      Obrnice, o týden později, tatáž činnost. Kupují jen gadžové. Polední "díra", z pohostu naproti se vykulí postarší Cikánka a přistupuje ke mě:
      "Pánko, dajte trocha česneku," utvoří z dlaní hrst dobře na půl kilo.
      "To jako myslíte zadarmo?"
      "Však vám ještě zbude."
      "Při veškeré úctě madam, zadarmo se v tomto státě dává leda tak přes hubu."
      Madam odchází, leč vzápětí se vrací s tlupou nachmelených soukmenovců. A nebýt inspektora městského pořádku, jenž mě právě šel zkontrolovat zda mám vše v cajku, dostal bych pořádnou nakládačku.
      Protože mě rozdíl v mentalitě Cikánů tak blízkých měst nedal spát a páč jsem ducha šťouravého, pídil jsem se, proč tomu tak je. A dopídil jsem se k tomuto:
      Mostečtí Cikáni jsou... - tedy byli - pracující, zaměstnaní povětšinou na dráze nebo v hornictví a tak se také vnímali. Jako pracující s profesní i občanskou hrdostí. Nejsou přece žádná verbež! Oproti tomu obrničtí Cikáni byli, dle mosteckých Cikánů - v zájmu pravdy jsem se totiž pídil výhradně mezi Cikány - pakáž, stručně řečeno. Nějaká ta výjimka tam samosebou byla, ale jen jako výjimka.
      No a pak vypukl Hadrák. A bylo po práci. A po profesní i občanské hrdosti. Na co také? Na nouzovky snad? Toť ve zkratce vše.

      Vymazat
  9. Fakt je,že kikáni jsou JEDINÁ majorita která na změnu režimu výrazně doplatila.
    Za bolšána měli dvě možnosti,pracovat nebo basa.
    Bolševik nebyl rasista a naprosté většině cikorek se vedlo celkem slušně.
    Sice už tenkrát měli tendenci se houfovat,ale o ghétech nemohlo být vůbec řeči.Akorát v Nuslích,U anděla a v Libni bylo poněkud kouřmo.
    V článku se píše o "romských aktivistech".
    Tady bych úplně nesouhlasila,těch "aktivistů" je samozřejmě DALEKO víc mezi bílými.
    To bílí vyrábějí z indočechů aktivisty,neb "začleňování" je celkem slušný byznys.
    Ještě bych připodotkla,že ta dvojí pravidla kdy se uplatňuje DVOJÍ metr rozhodně nevymysleli kikáni.
    Spíš bych řekla,že jsou to PRÁVĚ indočeši, kteří tím stupidním systémem nejvíc trpí.
    Páč dětičky které NIKDY neviděly jak si rodiče natahujou budíka si ho asi-až dorostou- budou těžko natahovat taky.
    Helanov

    OdpovědětVymazat
  10. Pro autora: Ne cikán, ale cigán. "Ci-gang" je složené z předložky od a slova Gang, neboli řeka známá jako Ganga.
    Překlad ze staroslovjaništiny: od-Gangy, neboli příchozí od řeky Gang.

    OdpovědětVymazat
  11. "Naše dlouhodobé vztahy s tímto etnikem jsou prubířským kamenem naší mimořádné rasové tolerance. Neznám žádný jiný národ, který by nekonečná léta živil a obstarával slušné bydlení značné části nepracující menšiny, která by se mu za to odměnila velkou kriminalitou a nenávistným osočováním a pomlouváním na mezinárodní úrovni. " Študent V. (2000): Cizinecká zločinnost a liberální xenofilie (z knihy Psychologie Romů od Petra Bakaláře)

    OdpovědětVymazat
  12. O Romy či cikány nebo ci boha gangany vůbec nejde. Ani o pár milionů arabů nebo černochů. Jde ve skutečnosti o likvidaci bílé rasy a má začít likvidací Slovanů.

    https://aeronet.cz/news/opetovna-kriminalizace-andreje-babise-ma-dnes-pokracovani-na-slovensku-byla-zahajena-kriminalizace-roberta-fica-jako-odveta-a-vzkaz-rothschildu-ze-stahovat-zlato-z-trezoru-the-bank-of-england-zpatky/ čtěte pozorně a pusťte si ta videjka.

    OdpovědětVymazat