Mojmír
Grygar
7. 3. 2020
1. Víte, o jakém sloupu mluvím. O tom, který dal postavit císař Ferdinand III. roku 1652 na počest vítězství katolické Prahy, která ubránila Staré město před Švédy. Už v tomto tvrzení je kus pokrytectví. Nešlo o dík studentům přejmenované Karlo–Ferdinandovy univerzity, nešlo o uznání zásluh jezuitů–přistěhovalců oddaných císaři a víře, nešlo o několik šlechtických a desítky patricijských a měšťanských a rodů, které se „rozumně“ vzdaly kalicha, aby nepřišly o majetek, ale šlo především o splacení dluhu, který měl císař, světská a církevní katolická šlechta vůči – Panně Marii. Musíme se na chvíli vžít do mentality bojovníků, kteří se sešikovali, aby vyhladili nebezpečné české kacíře. Ve skutečnosti se jim to navzdory drastickým opatřením nepodařilo, i když měl český národ namále.
2. Když
se 8. listopadu 2012, na den 382 dva let od bitvy na Bílé hoře,
podařilo vládě Petra Nečase prosadit za podivných okolností
zákon o církevních restitucích, mohlo se to pokládat za silácký
kousek politika vydávajícího se za příkladného katolíka. Proč
by mu nemohla přijít Bohorodička na pomoc? Sice brzy se ukázalo,
že s tou vzornou Nečasovou morálkou to není zrovna v pořádku,
ale věc se stala, a nám nezbývat, než ji popisovat a demaskovat.
Nepřekvapuje, že pan kardinál Duka v tomto velkém církevním
úspěchu viděl příznak Boží přízně, a také se nedivíme, že
mu nevadilo porušit principy demokracie, když sloužil ve
Svatovítském chrámu děkovnou mši za věrné katolíky v České
televizi, kteří svými diskusními machinacemi dopomohli církvi k
obrovskému majetku.
Když
se zamýšlím nad touto událostí, která navazuje na Bílou horu a
na její katastrofální důsledky pro český národ a lid, napadá
mě podivná myšlenka, že takové významné události v dějinách
víry a moci souvisejí s tajemstvím nesmrtelnosti duše.
Odedávna se klade otázka, odkud se při narození dítěte bere
duše – nesmrtelnost přece nemá konec, a proto ani začátek.
Učení teologové nám vysvětlí, že někde v nebeském depu jsou
připraveny duše, z nichž každá čeká na svého smrtelného
adresáta–nosiče. Když se dítě narodí, přidělí se mu,
podle pro nás nepochopitelného úradku, duše. Tento vzor, kdy duše
čeká na vhodnou chvíli, až se může snést na zem a oživit
mrtvou schránku, se dá také uplatnit na zmíněné historické
události. Podle katolické víry nebylo možné donekonečna trpět
kacíře české, německé nebo jiné národnosti. Církev i dějiny
mají dost času. I nastala příznivá konstelace a duch Ferdinanda
II. a papeže Pavla V. vykonal nezbytné dílo. Oba se stali, spolu
se ostatními šiřiteli víry ovládajícími argumenty slova i
železa, ztělesněním Boží vůle. Obrazně řečeno – snesla se
na ně v nebesích již připravená a na vhodnou hodinu čekající
milost. K podobné události došlo i v případě církevních
restitucí roku 2012, kdy konečně nastala kýžená chvíle
realizovat bohumilý akt. Také možnost postavit na Staroměstském
náměstí nápodobu zničeného sloupu se naskytla teprve za vlády
politické koalice, bez níž by se dávný plán tvrdého jádra
katolíků nemohl uskutečnit. I tu jakoby se z nebeského útočiště
sneslo boží požehnání, které trpělivě čekalo na svůj
okamžik.
3. Nerad
se pouštím do neřešitelných teologických problémů, jakým je
tajemství božské Trojice nebo otázka, jak chápat dvoudomou
podstatu Ježíše Krista jako boho–člověka, jak rozumět tomu,
že Bůh na nebesích byl jeho otcem, zatímco početí zajistil Duch
svatý, jak uvést do souladu, že na kříži trpěl bolestmi
smrtelníků, ale náhle se vysvobodil z lidské podoby a mohl
třetího dne vstát z mrtvých a vznést se na nebesa. Stejně
nesnadné je uvést jeho nápadné a doslovné zázraky do souladu s
nadčasovou a velkolepou povahou jeho učení. Ať již si budeme
Kristovu osobnost vysvětlovat jakkoli, je nesporné, že propůjčil
hlas zbídačelým, pronásledovaným, poníženým milionům lidí
své doby, kdy se celý svět řítil do propasti. V jeho poselství
jsou rozpory (miluj své nepřátele versus ne mír, ale
meč ), ale základní smysl zůstává – povznést hodnotu k
a ž d é h o člověka. To byl ve své době a navzdory dějinným
zvratům stále zůstává jako nenaplněný ideál. Ani církev v
tom neměla jasno – teprve nedávno přiznala možnost spásy i
lidem, kteří nepřijali nebo ani neměli příležitost přijmout
křesťanství. Snad ještě těžší je chápat tělesnou a
duchovní podstatu Bohorodičky, nevinné panny, která podle
apokryfů žila v klášteře a mniši ji otevřeli dveře do světa,
jakmile dosáhla věku, který již nebyl v souladu s přísným
klášterním řádem. O jejím pozdějším životě nevíme nic, jen
to, že zemřela někde v Malé Asii. Mohu dosvědčit, že jsem měl
před lety při letním pobytu u moře v Turecku možnost navštívit
kamenný domek v horách, kde Marie trávila poslední dny.
Autokarový zájezd splňoval všechny podmínky podobných
turistických akcí, nescházeli ochotní průvodci, velké panely s
obrazy a texty, letáky, suvenýry, občerstvení. Zůstala otevřena
jen zásadní otázka, zda je lokalita s nezvykle zachovaným a
čisťoučkým domkem autentická. Jako důkaz pravosti se na panelch
uváděla stručná zmínka v bibli a skutečnost, že toto místo
navštívil papež Jan Pavel II. Přišlo mi divné, že sama
papežova návštěva stačí k tomu, aby bylo místo označeno za
pravé. Reagoval jsem na to pro sebe italskou průpovídkou –
není-li to pravda, je to dobře vymyšleno.
4. Kardinální otázku o tom, jak panna rodí dítě,
nechávám stranou. Teologové mají odzbrojující slogan – credo,
quia abssurdum est, věřím tomu, protože je to nesmysl. Takový
postoj samozřejmě již od počátku každou diskusi zadusí.
Tezi
o Kristově neposkvrněném početí lidé kritického myšlení již
dávno odmítli,. Není to tak dávno, kdy Masaryk namítal, že
tento sporný článek víry uráží všechny ženy–matky. Je
nepřijatelné charakterizovat početí každého člověka jako
poskvrněné, zatíženému dědičným hříchem. Když se kdysi
věřící modlili u Sloupu na Staroměstském náměstí nebo
kdekoli jinde u Mariiny sochy nebo obrazu, nevědomky tím
potvrzovali nečisté pocity spojené s narozením člověka. V této
chvíli se víra mění v pověru.
Odkud
se vlastně vzal příběh o neposkvrněné panně, která porodí
spasitele?
Nemá
autentické židovské kořeny, sahá do mnohem starších dějin
orientální mytologie. V staročínské knize Ši-King čteme: „Ona
se modlila a obětovala, aby ten, po němž lid toužil, přišel; v
tom okamžení pocítila otřesení svých vnitřností a byla
proniknuta hrůzou a úctou. A když její čas přišel, porodila
svého prvorozence jako útlého beránka, bez poranění a
bez poskvrny.“ V indické Vegandě se dočteme, že „v
lůně ženy přijme paprsek božského světla lidskou podobu, ona
porodí jako panna, protože ji žádný lidský styk neposkvrnil.“
Krišnovi, podobně jako Ježíšovi, byl nejvyšší božskou
instancí svěřen úkol, aby sestoupil jako člověk na zemi a tam
vykonal dílo spásy. Nepřekvapuje, že v čínské i indické
legendě se vykupitel narodí v nejchudším prostředí, v chýši,
obklopen „voly a beránky, kteří ho zahřívali svým dechem“.
Získal by bůh, který by se narodil v přepychu a lesku královského
paláce, důvěru prostých lidí?
Buď
jak buď, na Bohorodičku církev během tisíciletí naložila a
nakládá takovou symbolickou nálož, že je tato prostá žena ani
nemůže unést. Uvedu několik příkladů a předem se omlouvám za
jejich úroveň. Netýká se to slavného zázraku, kdy se Panna
Marie zjevila v roce 1917 v portugalské Fátimě nevinným dětem,
pasáčkům, aby jim dokonce sděliila proroctví, s jejichž
prozrazením církevní cenzoři mají stále dost starostí, a pokud
vzpomenu podobnou příhodu v dosud vatikánskou komisí neschváleném
zjevení Matky Boží v Meždugorje v Hercegovině, pak jen proto, že
se o ní zmiňuje Jirous–Magor, známý disident. Jeho neodolatelné
puzení k provokaci bez jakéhokoli omezení se snad nejhůře
projevilo v následujících verších:
Srdce snad Oko Boží či píča kunda Mariina? Stačilo by maličko Pane Ach Panno Marie z Meždugorje když jsem do kundy strčila sošku Tvoji.
Toto nenapsal nějaký neznaboh–sprosťák, který si chtěl
svlažit žáhu na nejvyšší světici křesťanského mýtu, nýbrž
veršovec hlásící se ke katolické víře (snad jen proto, že
byla u komunistů v nemilosti?), básník, jehož jménem se označují
ulice, a který, s vlasy až na ramena a v náladě, obcházel školy,
aby dětem vysvětloval hrůzy komunismu. Ještě, že se ho děti
neptali na Kristovo početí!
Druhým
šokujícím a mnohem nebezpečnějším rouhačstvím je způsob,
jak piraně, nezletilí kluci sdružení v neapolských
tlupách, paranzách, chápou svůj vztah k Matce Boží.
Mýlili byste se, kdybyste předpokládali, že je představa Svaté
Panny zachrání před spácháním nejhorších zločinů, ať již
zabíjejí pro peníze, pro zájem party nebo jen tak, pro zábavu.
Italský spisovatel Roberto Saviano, který se musí dlouhá léta
skrývat, protože ve svých knihách odhalil praktiky neapolských
mafiánů, popsal v knize Piraně (La paranza dei bambini,
2016), jak výrostci dovedou sloučit katolickou víru se svým
krvavým podnikáním. Autor například popisuje, jak se Piškotek,
jeden z nejmladších členů paranzy, připravuje na důležitý
úkol – proniknout přímo k jednomu z nejmocnějších šéfů
místní mafie a na místě ho odprásknout. Hošík, aby si dodal
odvahy, zajde do kostela a hledá tam pomoc u madony a Ježíška: „
'Madono paranzy'...,“, řekl s pohledem upřeným „na
přelíbeznou postavu, která shůry provoněla vzduch.“ Piškotkovi
se sice nepodařilo najít slova, aby přednesl svou prosbu, ale –
buď jak buď – nenáviděného Rohypnola i jeho prdelatou
Maddalenu se mu podařilo zdárně sejmout. Jistě věřil,
že mu byla Madona nápomocná.
Opravdu
– prosby, které věřící nakládají na Bohorodičku bývají
těžké a nepatřičné, nemravné a hnusné.
5. Zřejmě
nikdo, kdo papouškoval oficiální verzi Ferdinanda III. o tom, že
Mariánský sloup neměl nic společného s bělohorskou bitvou, ale
byl postaven na počest Pražanů hajících pravý břeh Prahy před
Švédy, nehledal odpověď v dobové literatuře, jmenovitě v
dílech H. J. CH. von Grimmelshausena (1622-1676), nejznámějšího
autora německého baroka, který ve svých knihách o Dobrodružném
Simpliciu Simplicissimovi barvitě, ale politicky velmi
nekorektně popsal neuvěřitelné, drastické i směšné příběhy
vojáků třicetileté války. Hned slyším námitku –
Grimmelshausen není seriózní autor, vycházel vstříc lidovému
vkusu, obhroublému humoru, obscenitě, siláckým kouskům,
podvodům, intrikám a podrazům. Naše čtenáře bezpochyby zaujme,
že jedna z jeho hrdinek byla „arcipodvodnice, poběhlice a cikánka
Kuráž“, vlastním jménem kupodivu „panna Libuška“, odložená
dcera nějakého velkého českého pána, zřejmě kacíře,
vychovávaná v Prachaticích. Když se k městu blížil císařský
maršálek Buquoy, bylo Lidušce 13 let (jako Panně Marii, když ji
mniši propustili z kláštera) a její schovanka usoudila, že děvče
před znásilněním zachrání převlek za hocha. Hrdinka po letech
vzpomíná, jak „vítěz v dobytém městě pobíjel muže,
znásilňoval ženy a město samo vyplenil; tyhle věci se za nedávné
nekonečné války (text vznikl v roce 1670) děly tak často, že je
to po celém světě známá písnička“. Ostřílení kyrysníci
samozřejmě brzy odhalili, že ten udatný hoch je převlečená
žena, a jí nezbylo, než využít všech svých fyzických i
duševních vlastností a schopností, aby ve válce obstála. Tak
přišla ke své výše uvedené charakteristice. Připomeňme, že
autor v ní vidí nezdolnou, životaschopnou Češku, která, když
na to přijde, předstírá – jako všichni Češi –, že neumí
německy, ale v ničem se nezpronevěřuje dobovému šprochu –
„odkud Čech odnese koudel, tam Němec nenajde ani konopí“. Ale
nás teď zajímá, co nám poví o bitvě, ke které došlo o 30 let
později, kdy se Švédové chystali dobýt město na druhém břehu
Vltavy. Kuráž tuto událost přirovnává k jedné z nejkrutějších
bitev třicetileté války, k dobytí, rabování a vypálení
Magdeburku v roce 1671 císařským vojevůdcem Tillym. I stalo se
tehdy, že se jeden řadový voják zmocnil velkého množství peněz
a vzápětí je prohrál v kostkách. Když se to Tilly dozvěděl,
dal vojáčka pověsit, ne pro loupež samu, ale proto, že si peněz
nevážil – jak by si potom mohl vážit císaře? K podobnému
případu došlo v Praze na Malé Straně, kde řadový voják
„pobral dvacet tisíc tvrdých dukátů, které pak na jediné
posezení prohrál“. Když se to doneslo maršálu Königsmarkovi,
reagoval jako Tilly – rozkázal vojáka popravit. Ale ten stačil
ještě vyslovit prosbu – počkejte, až se zmocníme Starého
města, tam se obohatím ještě víc. Neobohatil se a byl pověšen.
To je vše, co Kuráž řekne o boji o Prahu v roce 1652. Je tam
řečena holá, nepřikrášlená pravda o válce. Nešlo o víru,
ale o kořist. Pokud někdo věřil, že Panna Marie bděla nad
úspěchy katolických vojsk, pak v případě vyplundrovaného a
hořícího Magdeburku (Panenského hradu) musela odvrátiti
hlavu od podívané, na kterou ani otrlí žoldnéři nebyli
zvyklí.
6. Kauza sloupu má
ještě jeden háček. Pražští radní, kteří odsouhlasili
vztyčení zfušované napodobeniny Mariánské sochy, jednali, jako
by Staroměstské náměstí patřilo jim. Když na sebe vzali tíhu,
která neodpovídá jejich přechodné existenci, netušili, že se
prodrali do dějin. Proto navrhuji, aby u paty sloupu byla umístěna
deska se jejich jmény – pachatelé by neměli zůstat v temnotě.
2.
3. 2020
Odhlédnu-li od všech ideologických záležitostí, myslím, že je blbost stavět znova ten pomník - ty peníze by měly být dány na něco rozumnějšího
OdpovědětSmazatUž zase! Mně je celý sloup ukradený. Stál tam 350 let a nikomu nevadil a tak tam bude zase. Tedy jestli se korouhvička zase neotočí. Tak ho zase slavnostně zbouráme. Na to jme v Čechách vyhlášenými mistry! U nás to nemá jisté nikdo. Ani voják, třeba maršál (náš nebo spojenecký), ani politik tak vysoký jako císař a jak je vidět ani svatý, třebas nejvyšší. Jednou svrhneme Radeckého, pak zase Koněva. A to bez ohledu na zásluhy. Na Bílé hoře bojovali žoldnéři na obou stranách. Jiní vojáci totiž v té době nebyli k dispozici. Opěvaní Moravané u letohrádku Hvězda by Moravu stěží našli na mapě. Byli to žoldnéři najatí za peníze moravských stavů. Jejich velitel, který bitvu přežil byl se zbytkem svých vojáků převzat do císařské armády a dotáhl to na přednostu vojenské kanceláře císaře. Dneska bychom ho nazvali ministrem obrany. A měl být proč na ubohé poražené naštvaný. Stavovské vojsko už tři měsíce nedostalo žold. Proto vojáci prostě zahodili zbraně a vzdali se. Řada velitelů si odněhla do Prahy na korbílek a potěšit se s animírkami a v době útoku nebyla vůbec u jednotek. A tak s námi byli císařtí a ligisté hotovi ani ne za dvě hodiny. Jak píše historik Dušan Uhlíř: "Na Bílé hoře zvítězila profesionalita nad fušérstvím". A co se té oplakávané svobody vyznání týče, tak Fridrich Falcký byl hlavou kalvínů. To byli ještě větší fanatici a bezmozci než katolíci i s jezujty v čele. Nechtěli s nimi mít nis společného ani ostatní protestanti. Třeba Jiří III. Saský. Ostatně to vidíme dodnes. Jen co přitáhli do Prahy, tak první co udělali bylo rabování kostelů a rozbíjení soch. To oni zohavili náhrobky Přemyslovských králů od Petra Parléře i bystu jeho samotného v chrámu sv. Víta. Zničili většinu jeho výzdoby, včetně vzácných obrazů a soch. A nejen v něm. Řádili poo celé Praze jak pominutí. Sami Pražani si stěžovali u krále a museli kostely hlídat se zbraní v ruce. A co se svobody víry týče, kdyby zvítězili oni, tak bychom se dostali do područí ještě větších fanatiků. Třeba neúčast na bohoslužbě byla ve švédském vojsku hrdelním zločinem. A Švédové měli do kalvínství daleko. Inu máme tam Husa, tak budeme mít i sloup. Alespoň na nějaký čas.
OdpovědětSmazatdanny dík, nemá to chybu, jasná zpráva!
Smazatdanny Souhlas je třeba otočit korouhvičkou a ten sloup odstranit.
Smazat"350 let nikomu nevadil." Židům plynové komory také nevadily. Alespoň neexistuje jediný záznam, kde by si na ně stěžovali.
SmazatPřesně takhle vypadá kaleidoskopické myšlení, které se našim otrokářům hodí do krámu. Všichni jsou grázlové a tak je všechno jedno. Že náš národ měl na kahánku to je úplně jedno. Jde o dlouhodobé procesy a cíle a ne o to, že mohou být všichni pomluveni. Elity (většina z nich) vždy zrazují a prodávají své národy to na věci nic nemění. Správně vytvořené informační pole donutí i grázly pracovat pro národ. A informační pole musí co nejvíce odpovídat skutečnosti jinak dojde ke katastrofě. Ze je nezpochybnitelným faktem, že katolická církve již od nepaměti vždy důsledně likvidovala český národ a to je potřeba aby jsme všichni věděli, potom by žádného politika ani nenapadlo uvažovat o tom sloupu.
SmazatTa věc, co se tam postaví, je bezcenná. Není to replika, nemá to historickou hodnotu a hodnota umělecká je sporná. Je to truc hrstky pitomců, kteří si myslí, že tím něco vyhráli. Prdlajz. Při první vhodné příležitosti ta opičárna zase zmizí a do té doby to bude většinu kolemjdoucích leda tak nasírat. A veškerá smířlivost ke katolíkům je v čudu. Až mi zase nějací katoličtí haranti zazvoní a budou kdákat něco jako my tři králové jdeme k vám, seznámím je se svým rotvíkem. On jim sice neublíží, protože děcka miluje, ale prožene jim faldy.
SmazatTo je dobrý nápad v samotném závěru. Skutečně ta jména by neměla být zapomenuta. Ta deska se jmény by tam měla být.
OdpovědětSmazatPodstatné mi připadá to, že tam nebojovali Čeěi se Švédama, ale protestanti (resp. jeich bigotně fanatická část) s katolíky (jejichž obdobně fanatická bigotnost se následně měla možnost proevit) .... že se domorodci (Pražané) bránili (jakýmkolv) dobyvatelům je přirozené...
OdpovědětSmazatSouhlas s panem Mojmírem Grygarem. A jestliže se dějiny opakují, pak i ta atrapa na 300letou porobu Českého národa tam nevydrží napořád, i kdyby se vlastizrádci překrucováním dějin třeba ukroutili.
OdpovědětSmazat
OdpovědětSmazat1. část
Pokud někdo je "rozčilen" schopností Čechů a Moravanů přežít, pak je to jedna věc. Řada národů to nedokázala. Ale druhá věc je, pomlouvat vlastní národ, což se vždy právem pokládá všude po světě i čase za zradu.
Myslet si, že jedni jsou dobří a druzí ještě horší než ďábel vždy svědčí o chudosti ducha. Stejně jako je nutné umět rozlišovat ve vzdělání znalosti a vědomosti, je nutné umět rozlišovat národní zvyky a národní (napíši to rovnou v překladu jinak bych napsal "zvyky") pomluvy.
Myslíte si, že Němci jsou pořádkumilovní? Ale nezeptáte se, jak to vzniklo. Vzniklo to tak, že tam býval především ve městech takový bordel, že jednotliví panovníci, majitelé panství a měst, konšelé atd. museli donutit Němce nevylévat hrnce se VŠÍ špínou na ulice, nevykonávat potřeby kde se jim zachce a podobné "bohulibé činnosti". Udělali to nakonec jednoduše. Vyhláškou to zakázali, ale tehdy ještě nebyli Němci a další národy tak zákonoposlušní a tak "nakonec" dodali maličkost. Když nachytáte někoho při nežádoucí činnosti, nejen že bude viník potrestán, ale oznamovatel (eufemismus pro udavače) získá minimálně část jeho celého majetku! A ejhle. Najednou se ta pořádkumilovnost jeví jaksi v jiném světle, ne? Ve světle udavačství. Stejně jako ta příslovečná pečlivost a důkladnost spolu s důsledností. Ostatně, kdyby platily o Němcích u Němců jejich "přirozené uznávané" národní vlastnosti, tak by si dokázali snadno pečlivě, důkladně, pořádkumilovně a důsledně spočítat, že se válčit jako agresor nakonec nikdy nevyplácí. A co oni? Válčí dál, své sousedy a nejen nás se snaží ovládnout a ne s nimi spolupracovat.
Jen tak mimochodem o stavu vzdělání historiků nejen v Německu. České země sice patřily pod německy mluvící "panstvo" tři sta let, ale v žádném případě nebyly nikdy součástí (kromě válek a okupace) Německa. Jednak proto, že Německo vlastně neexistovalo na rozdíl od českých zemí zdaleka tak dlouho. Byli tu Bavoři, Prusové, Sasové atd, ale ne Německo a německý občan, či král, či panovník. A ti "skvělí" Němci neustále vedli svoje vlastní "domácí" války, válčičky o moc. Jejich dřívější "sjednocení" bylo vždy násilné a bylo jedině pod hlavičkou "Římské říše", kde byl panovníkem ve své době i Karel IV. Snad i právě proto si Karel IV. vybral za sídlo své Římské říše Prahu jako součást stabilně drženého prostoru. Mimochodem - zase jednou - naše území Čech a Moravy patří k několika málo územím, které z hlediska historie byly stabilně drženy, byť i v rámci jiného celku, jako byla Rakouská monarchie. Habsburkům to dávalo jeden ceněný titul navíc. Až Hitlerovo Německo se pokusilo odtrhnout Sudety od našich zemí. A vidíte, protože jinde nemají zkušenosti s držením a obýváním jednoho prostoru jedněmi národy, pak připisují Sudety Němcům české země k Německu jaksi automaticky z historických "důvodů". To svědčí o tom, že jednak neznají historii ať pochází odkudkoliv a jednak jsou to ignoranti (zdůrazňuji po celém světě). To je jeich věc, ale pokud to někdo začne tvrdit o vlastním národě, dopouští se vlastizrady a nic mu to neodpáře.
2.část
Paradoxně jedni z mála kdo skutečně chtěl církev čistou a Bohulibou byli ti neuvěřitelní kacíři Husité, kališníci a podobojícníci. A co ti "druzí"?
Korupce v EU má staletou tradici, když si na ni navykli za časů vykupování svých hříchů pomocí odpustků a darů církvím.
Jan Hus
Tak jako hejno krkavců snesli se na tuto zemi, aby vyklovali každé zrnko zlata a stříbra. Nemají slitování. Jejich srdce zjedovatěla touhou po bohatství. Se vším kupčí, všechno prodávají. Chceš pokřtít dítě? Zaplať! Chceš loupit a vraždit? Zaplať a bude ti odpuštěno. Ale pak, kdyby sám ďábel zaplatil, vstoupil by na nebesa? A za peníze takto vydřené z chudého lidu koně krásné chovají, čeleď nepotřebnou drží, v kostky hrají a na své kuběny kožichy drahé věší, zatímco Kristus chodil bos a neměl, kde by hlavu složil. Však poznejte se, vy zloději chudého lidu, neboť Bůh i lid vás vidí.
Neplatí tohle i o Němcích, církvi více, než jejich pracně budovaný piár? Stejně tak pro jejich slouhy u nás?
Pro nás, typické kacíře, pohany, zkrátka Slovany by mohlo platit slovo Jaroslava Haška - Chudoba nic netratí - Polibte si prdel bohatí!!
Spolu se slovy klasika literatury a našeho svědomí - toho skutečného národního -Karel Čapek Já to nedělám pro sebe, ale pro peníze. Nebo - Koruna je symbol království, protože lidé mohli spíše poznat krále podle koruny nežli podle moudrosti.
Nejen naši "bohatí" "severozápadní sousedi" by se mohli poučit i u Jana Amose Komenského - Boháči bez moudrosti co jsou jiného než vepři v blátě ležící?
A víte co? Ať si Praržáci postaví co chtějí ať přejmenovávají náměstí, bourají a stavějí sochy, je mi to už fuk. Dnes je Praha jako hlavní město České republiky u občanů a ve světě natolik profláklá, že se by jí statut hlavního města měl odebrat. Je mi to líto, kdysi jsem do Prahy rád jezdil, dnes je to Disneyland. Hlavně jestli bude na sloupu taky nějaké místo pro reklamu nebo poutač na srazy Milionu chvilek. U nás na chalupě stojí na Městečku pomník občanům obce, obětem I.a II.světové války, Židé si tam umístili pomník vlastním obětem, stojí tam pomník Sovětské armádě osvoboditelce, je tam pamětní kámen se jménem popraveného pána na Staromáku který se tu narodil, na kostele deska umučenému faráři Němci a nesmí chybět sv.Jan Nepomucký. Nikomu by nepřišlo na rozum nějaký z těchto pomníků odstranit. No je to hloupá vesnice s prostým (nikoli jak v Praze sprostým) lidem. Kádrovat sedmdesát let po válce Sovětského vojevůdce a odstranit mu sochu? On Patton byl taky pěknej hajzl. A když vydím, že si v Řeporyjích pěstují pražáci nového primátora? Přeju jim ho...M.R.
OdpovědětSmazatHodila by se nějaká ta vysvětlující tabulka. Třeba, že původní sloup byl jako symbol čehosi, z tohoto a tohoto důvodu zbořen a nyní z tohoto a tohoto důvodu opět postaven. Turista si aspoň udělá obrázek v jaké podivuhodné zemi se to ocitl. Jedna parta to zbourá, druhá to postaví, třetí možná někde kope základy pro sochu jistého Němcova. Hlavní je totiž někoho naštvat, ne uctít. Vítejte v Praze, městě, které se osvobodilo samo.
OdpovědětSmazatV katolické mafii a nejen v této bandě se našlo vždy dost protičeských hajzlů bažících po majetku svých protivníků,poddaných nebo nyní občanů ČR.
OdpovědětSmazatTito hajzlové ve své zaslepenosti v touze po majetku si vůbec nechtějí připustit,že půjdou ve své smrti s holou prdelí jako mafián Vlk,který hodně usiloval o tzv restituce čili podvod století na nás občanech.
Pokud nadpis znamena : Muzou na nas navalit kolik kamenu chteji,Naseho ducha nam nevezmou...
OdpovědětSmazatPak je to faj, ale nechavat se znackovat jako pes,kdyz ocurava svuj rajon...hm. ...je smutne byt co svet svetem stoji, neustale pochcany...
Ti co to schválili jsou hajzlové.
OdpovědětSmazatBuďme rádi, když blbost je v Čechách v plném rozkvětu, že se tak stalo v kondenzované podobě v Praze, zvýší to určitě návštěvnost z ciziny. Kde jinde se s koncentrátem idiocie ve Světě setkají, navíc zalévaném žejdlíky piva? A pro příště milá Pražané: ještě lepší, než Satan bude na čele města Lysohlávka!!!
OdpovědětSmazathttps://www.email.cz/web-office/a7HoZ9_nfcqQ83mj0EwcCPFmJoUdvw4Mmdepdd9wXxkhFSdIxq0beqRbbt2w53ppjXOG2dk/ZA%20M%C3%8DR%20pravdu%20a%20l%C3%A1sku%20RUP.docx
OdpovědětSmazatMarkéta pirátská
aktivistka:Vážení voliči a příznivci antifašismu a pirátské
strany, po dlouhé době se naší organizaci podařilo spustit
projekt "Uprchlíci vítejte". Tento projekt má za cíl seznámit
české většinové "neonacistické" obyvatelstvo s kulturou nových
africký a asijských Evropanů. Projekt bude určen pro všechny
uprchlíky, které se nám podaří z Afriky zachránit a kteří budou
mít zájem naši zemi kulturně a nábožensky obohatit. Čeští
obyvatele mohou po kliknutí na stránku nabízet své volné pokoje a
nemovitosti, které budou sloužit pro ubytování nových Evropanů.
Kromě bydlení je nutno pro tyto osoby zajistit také stravování.
(Po kliknutí na webovou stránku, klikněte na úvodní stránce na
odkaz "NABÍZÍM BYDLENÍ" a postupujte dle instrukcí.)
V rámci
zrovnoprávnění všech občanů je nutno, aby pokoj, který novému
Evropanovi nabízíte nebyl větší než pokoj, který využíváte
Vy. Budeme rádi, pokud o spolupráci budete mít zájem a případně,
pokud náš projektfinančně podpoříte. Již máme několik uprchlíků,
kteří by rádi využili společné bydlení s českými rodinami, takže
určitě neváhejte se zapojit. Více info na webových stránkách nebo
napište do zpráv na Česká pirátská strana. S pozdravem
Markéta pirátská antifašistická
aktivistka https://uprchlici-vitejte.cz/
Milý nebo milá 12:14, nevím, do jaké míry jste se seznámili s psaním pirátky Markéty, ale ujišťuju Vás, že od samého počátku před těmi iks měsíci přiznává veřejně a vždy, že její příspěvky jsou jen legrace. Jistě že mohou provokovat, ony asi také mají provokovat, ale nepodléhejte jim. Žádná z těch informací není pravda. Použít je v diskusi je bezcenné.
SmazatJe pozoruhodné, jak životaschopná jsou tři náboženství, která se zrodila v Asii, a která se vydala dobýt svět cestou na západ. Jehova, Ježíš Kristus a Alláh; co válek, utrpení, kořistění, hamižnosti a politických manipulací přinesla Evropě. Pokud i pokrok mravní, tak velmi draze zaplacený. Od své minulosti se nelze snadno odpoutat, ale lze se poučit.
OdpovědětSmazatA přitom jsme my, Evropané, v dávných dobách žili ve víře v naše bohy Pohanské, bohy ovládající zejména živly a přírodu. Za jejich náhradu bohy cizími jsme zaplatili spoustou zbytečně ztracených životů. Možná, že je na čase navrátit se k našim bohům povětří, země a vod. A.Š.
Příznivci morového sloupu mají informace...Po jeho dostavění bude nazván KORONAVIROVÝ.
OdpovědětSmazathttps://www.arfa.cz/foto-jako-dukaz-placky-milion-chvilek-v-evropskem-parlamentu-nejen-nezavisla-pani-hohlmeierova-a-udavac-peksa-ale-i-dalsi-tri-lzi-pani-hohlmeierove-jsou-pirati-nemecka-strana/#.XmJAoyFKi70
Pro úplnost historické informace uvedu, že Švédy k útoku na Prahu přiměly dlouhé prosby Jana Ámose Komenského u švédské královny Kistiny, který doufal, že přítomnost Švédů v Praze zažehne reformační povstání proti Habsburkům, žel marně.
OdpovědětSmazatSmyslem Komenského samozřejmě nebylo vyrabování českých zemí švédskými vojsky a ani si nejsem jist, zda k tomu vykradení památek a vyvezení do Švédska dala povel jejich královna Kristina. Pokud ano, sama se zařadila mezi organizovaný zločin té doby. Že na tomto zločinu - ponechání si nakradeného - setrvává současná švédská vláda je již otázka jiná, jistě pozoruhodná v tom, že se Švédové pasují na kulturní a civilizovaný národ. Ale možná, že právě soudobí migranti Švédům oplatí to, co oni dělali Čechům Poltava nebyla asi poslední katastrofou spuštěných božích mlýnů za švédské barbarství!.
OdpovědětSmazatPobělohorská doba a doba třicetileté války je historicky naprosto unikátní. Unikátní je z toho důvodu, že zrodila novodobý ateismus. Střetly se zde dva bigotní náboženské proudy, které by se mohly masakrovat do nekonečna a stejně by žádný nezvítězil. Toto si uvědomil už Valdštejn. Proto ta válka byla tak dlouhá a konstruktéři míru museli úplně změnit myšlení, aby ho dosáhli.
SmazatPanna Marie je hlavní katolická modla. Bohužel za sebou táhne mnohem více krve než aztécký bůh slunce. A bohužel hodně krve české. Proto je znovuvztyčení sloupu opravdovou sprostotou a výrazem pohrdání českým národem.
OdpovědětSmazatJak brutální byla rekatolizace ilustruje například osud malé vesnice Horní Branná. Doporučuji přečíst:
http://www.hbranna.cz/historie-obce/z-dejin-po-bile-hore/
Citace: "Důsledek násilného nucení ke katolické víře byl, že mnoho poddaných uteklo do Slezska. Ze Branné to bylo 570 a z Jilemnice 517 poddaných osob!"
570 osob byla v podstatě celá vesnice! V celém kraji vypukala povstání, které armáda krutě potlačovala.
Takový byl osud stovek českých měst a vesnic.
Těsně před odchodem do polského exilu, pár dní na branském zámku pobýval J.A.Komenský. Když zanedlouho padnul zámek i s celým panstvím jako konfiskát fanatickému katolíku Harrachovi, nechal Harrach vzteky vytrhat podlahu v pokoji, kde Komenský přebýval.
Musíme si uvědomit, že pobělohorská doba byla skutečně dobou temna. Nejenže velká část české inteligence utekla za hranice, ale Jezuité, kteří měli monopol na vzdělanost v Českém království, zabetonovali vzdělanost na několik staletí. Například ještě 150 let po Keplerovi vyučovali, že země je středem vesmíru.
Až na Staroměstském náměstí, pár metrů od místa masakru české elity, katolíci vztyčí svojí modlu, vzpomeňme na toto všecko!
Zkusím nabídnout jiný úhel pohledu. Zjistěte si, co je to za náboženský směr "kalvinismus" a jak se projevoval v době Bílé hory. Mimochodem rozbil Protestantskou unii, která byla protiváhou Katolické lize. Kdyby totiž "naši" na Bílé hoře zvítězili, stavovská šlechta by si rozebrala zbytek majetku katolické šlechty a katolické církve, kerý ještě nezabrala po defenestraci 1618 a komplet by přešla pod kalvinství. A s ní i všichni poddaní. Kalvíni jsou totiž daleko fanatičtější než katolíci, a to včetně jezujtů. O nějaké náboženské svobodě by jsme si mohli nechat zdát. Habsburkové nekatolíky vyhnali, Kalvíni by je upálili. Ale to je jiná kapitola. Podívejme se na tu dobu temna. Praha dostala barokní ráz. A s ní celé Čechy a Morava. A protože byla provinčním městem, ten ráz si zachovala. Ale byla i hlavním městem království, tak do ní vládci investovali. Přiměřeně své době a kapse. Tak máme Leopoldovo křídlo Pražského hradu, Ústav šlechtičen tamtéž. Máme Loretu i Mikuláše (ty hned dva - na Starém městě a Malé straně), Klemetinum... V té době zde malovali Brandl, Škréta, sochali M. B. Braun i Brokoffové, stavěli otec a syn Dietzenhoferové i Santini, hudbu skládal Mysliveček, Ryba, Michna z Otradovic. Měli jsme Karlo-Ferdinantovu univerzitu a tak by se dalo pokračovat. Na toto Prahu, z doby temna sem jezdí statisíce turistů z celého světa a my na ní vyděláváme dodnes. Na venkově vyrostla řada krásných barokních zámků, dvorů, Božích muk...A vytvořila se typická česká krajina, jak ji známe od mistra Lady a přežívá (sice z posledních sil) dodnes. Tak ji i vnímáme, i když si to nepřipouštíme. V té době vznikaly moderní státy a my jsme nedopadli nejhůře. Přechod mezi feudalismem a kapitalismem (nebo podle jiného dělení mezi tradiční a moderní společností) jsme zvládli sice později než ostatní, ale podstatně klidněji. V Holandsku to znamenalo krvavou pomalu stoletou válku se Španělskem, v Anglii ještě krvavější občanskou válku (Oliver Crommwel) a korunu tomu nasadila Francouzská revoluce, nejkrvavější ze všech, která se protáhla až do napoleonských válek. To my s Josefínskými reformami a dalším jsme na tom byli podstatně lépe. Kde byla první železnice na kontinentě? Správně! Mezi Lincem a Českými Budějivicemi! Už v r. 1827. Stejně tak se budoval i průmysl. Jenže se to našim národovcům prostě něhodí do krámu. Takže nám nic neuteklo. A národní obrození se konalo. Víte, že stavbu Národního divadla nám z větší části zaplatila vídeňská vláda? A to i obnovu po požáru. Sám Franc Josef přispěl hned druhý den 8000 zlatých ze své kapsy. A když císař, tak povinně i jeho dům. A paradoxně, když přišli pražští německy mluvící občané (nejen Němci, ale i Rakušané a Židé), že chtějí také své národní divadlo v Praze, nedostali nic! Už prý v Praze jedno národní je. A k té české elitě na Staoměstském náměstí r. 1621 - dobrá polovina jich byli echt Němci. V letech 16218 - 1620 (a nejen tehdy) nešlo o nějakou náboženskou svobodu. Šlo o majetky a moc.
SmazatMariánský sloup na Staroměstském náměstí byl postaven třicet let po bitvě, která znamenala předěl v českých dějinách. Je symbolické, že právě po třiceti létech jiného předělu, bude postavena replika téhož. Můžeme doufat, že není předzvěstí dalších změn k horšímu? Lze však přičítat štěstí nebo pouhé náhodě, že Šalounova Mistra Jana nepostavili v centru náměstí, neboť kam bychom jej odsunuli ? A v rámci korektnosti zastavět náměstí další replikou popravčího pódia v příštím výročním roce, to by se asi stejně nesetkalo s porozuměním u památkářů nebo turistů. Kdo mluví pravdu, hlavu si rozbíjí(Jan Hus).
OdpovědětSmazatVíte, mě se líbí když např. v Humpolci postaví pomník Hliníkovi. Tento nesmysl má úžasný smysl a hodnotu, nebo se věší pamětní desky na vzpomínku J.Cimrmana. Je to alespoň humor na vysoké úrovni. Tedy podle mne, brát něco nevážného jako by vážně. Jaký smysl na rozdíl od zde jmenovaného má postavení toho kandelábru? Není to ani k smíchu ani k pláči, je to něco velmi trapného a ubohého a dělá se to na truc někomu vis to náměstí přejmenované po ruském občanovi Sregeji Němcovi nebo jak se jmenuje.. Náměstí je znehodnoceno ale to je jedno.Nevím zda je třeba někde v Praze důstojná ulice nebo náměstí gen.Fajtla, který bojoval na Západě, Východě a pak byl zevřenej a pak rehabilitován a napsal nádhernou knížku Sestřelen. P.S.Jestli pan Fajtl někde v Praze to náměstí má tak se neomlouvám, protože tito radní mu to jméno nedali.
OdpovědětSmazat"Učení teologové nám vysvětlí, že někde v nebeském depu jsou připraveny duše, z nichž každá čeká na svého smrtelného adresáta–nosiče."
OdpovědětSmazatTechnická poznámka: Učení teologové, pokud máte na mysli ty katolické, by vám vysvětlili, že každá jednotlivá duše je stvořena z ničeho bezprostředně Bohem. Pokud byste zatvrzele trval na nebeském depu duší bez počátku, asi by vás dnes už neupálili, ale byl byste z jejich pohledu heretikem, ačkoliv by vás tak nekorektně dnes už ani nenazvali.
:-)
Je zřejmé, že katolická diktatura a teror, který ji provázel, byla s přehledem nejhorší diktaturou v 1500 let trvajících dějinách českého národa. Celá jedna třetina obyvatelstva utekla do exilu, celoplošná konfiskace majetku, popravy, obyvatelstvo pod terorem armády, germanizace, přeprogramování a následná 300 letá doba temna. S tím se nemůže vůbec nacistická, natož komunistická diktatura rovnat. Dnes se tomu říká genocida.
OdpovědětSmazatAno jsem pro tento sloup. Ale jen když ho stvoří iditot Černý. Nebo jak se ten extrement sochařství jmenuje.
OdpovědětSmazatVáclav
Podporuji stvoření Mariánského sloupu Černým, protože alespoň nebude Plzeň mít na náměstí nejhoší skulptury
OdpovědětSmazat(myšleno ty zlaté šibenice)
Černý není člověk ale bůh. nemělo by se zapomenout, že stvořil skulpturu pro EP s tureckými záchody, a vyinkasoval plat pro 20 spolutvůrců, umělců, kteří mu pomáhali. Pak si nemohl vzpomenout, kteří to byli. No Vondra se taky všem směje za Promopro...Naši hoši.
SmazatNEZAPOMEŇTE TAM NECHAT MÍSTO PRO MEŠITU.
OdpovědětSmazat