Reklama

středa 22. dubna 2020

Chceš porazit protivníka? Vychovej jeho děti!

Daniel Novák
22. 4. 2020  SvobodnéNoviny
Motto dnešního školství: „Ale já tomu nepotřebuji rozumět; vše, co potřebuji, je správná odpověď.“
Kamkoliv se dnes podíváme, vidíme odborníky a politiky, kteří argumentují ve prospěch restriktivnější školní výuky. Samozřejmě, že nepoužívají slovo “restriktivní”, ale je to v podstatě to samé. Chtějí více standardizovaných testů, více domácích úkolů, více dozoru, delší školní dny, delší školní roky a více sankcí vůči dětem, které jedou na den či dva na rodinnou dovolenou. Toto je oblast, s kterou politici z hlavních stran, na každé úrovni vlády souhlasí. Více školní výuky nebo přísnější školní výuka je lepší než méně.


Každý z nás ví, když se zastavíme a zamyslíme se nad tím, že to nejdůležitější v našem životě není to, co jsme se „naučili ve školce“, ani to, co jsme se naučili později ve školních lavicích. Namísto toho je to to, co jsme se naučili, když jsme si dopřáli luxus učit se od rodiny, následovat autentické zájmy, hledat odpovědi na to, co nás zajímá a co vyžaduje situace. Díky těmto prostředkům jsme získali schopnosti, hodnoty, myšlenky a informace, které nám zůstanou po celý život, ne jen do dalšího testu.

Pokud se nacházíme v optimálních podmínkách, učíme se rychle, víme komu věřit a komu ne, víme, jak dosáhnout pomoci od ostatních, jak pomáhat těm, kteří to potřebují a jak projevit uznání. Žádostivost a touha poznat okolní svět nás doprovází od narození, chceme zjistit, co jsou zač lidé, kteří nás obklopují a jaké kulturní prostředí po generace budovali. Tuto přirozenou touhu však ničí současná koncepce školství, která nás přesvědčuje o tom, že jsme nekompetentní, že otázky, na které chceme znát odpověď a přání, která si chceme splnit, nejsou podstatná, a že cílem našich životů je podřizovat se těm, kteří nám vládnou. A mnozí pomatení rodiče toto fanaticky podporují a svěřují vlastní děti dezinformační mašinérii v zajetí představ, že to tak ,,má dělat“ každý ,, spořádaný, autoritu poslouchající občan“.

Úlohu školních osnov jsem rozebral ve svých minulých článcích ( např. http://svobodnenoviny.eu/soucasne-skolstvi-likviduje-mladez-vyroba-nervaku-fetaku-a-trosek/ ), tentokrát bych rád rozporoval některé reakce ,,učebnicových“ bio-robotů beznadějně závislých na korporátním ,,matrixu“.


Multimiliardová mašinérie se nezmění, my ji musíme připravit o zdroje – vzít si zpět výchovu a směřování našich dětí


Jako dospělí máme určitou zodpovědnost vůči našim dětem a dětem na celém světě. Je naší zodpovědností vytvořit bezpečná, zdravá a vlídná prostředí, ve kterých se mohou děti vyvíjet. Je naší zodpovědností zajistit, aby děti měly správné jídlo, čerstvý vzduch, netoxická místa na hraní a mnoho příležitostí komunikovat s ostatními lidmi v celém věkovém spektru. Je naší zodpovědností být vzory slušného chování. Ale jedna věc, o kterou se údajně nemusíme starat, je vzdělání našich dětí.

Podle takzvaných ,, odborníků“ se nemusíme starat o školní osnovy, o plány výuky, o motivování dětí k učení, o testování a o všechno ostatní, co zahrnuje tzv. „pedagogiku“. Je to stejné jako bychom pracně vypravovali vlak, sháněli dostatek vozů, obsluhy, nafty a pak nám bylo jedno jestli má vůbec volnou nebo dokonce postavenou trať, kam pojede, kolik osob v něm bude cestovat a jestli vůbec ten vlak někam dojede. Pro to existuje krásná ruská hláška ето дебилы!

Globalizace je ve své podstatě proces technologického sjednocování práce, nikoli její ,, dělba“, jak se dnes učí. Současná koncepce školství nejenže zakládá obory, které parazitují na narůstající obecné nevědomosti a ztráty přehledu v moderní organizaci správy, ale tím blokuje i potřebnou změnu v pracovním procesu. Slavný ekonom John Maynard Keynes ( spolutvůrce poválečného ekonomického systému západních zemí, který fungoval do přelomu 70/80. let ) v roce 1930 předpověděl, že na konci 20. století bude technologie tak vyspělá, že země jako Velká Británie nebo Spojené státy dosáhnou patnáctihodinového pracovního týdne. Podle všeho měl pravdu. Technologicky jsme toho docela dobře schopni, a přesto k tomu nedošlo. Viník? Asi nikoho už nepřekvapí, že zejména degenerované školství.

Jedno nedávné srovnání zaměstnanosti v USA v roce 1910 a v roce 2000 nabízí výmluvný obrázek (a jen dodávám, že my ho celkem věrně kopírujeme). V průběhu minulého století se dramaticky snížil počet lidí sloužících v domácnostech a zaměstnanců v průmyslu i zemědělství. Zároveň se ztrojnásobil počet „profesionálních, manažerských, úřednických, prodejních pracovníků a zaměstnanců ve službách“. Jinými slovy, produktivní zaměstnání se, přesně podle předpovědi, výrazně automatizovala (i když započítáme průmyslové dělníky globálně, včetně pracujících mas v Indii a Číně, stejného procenta světové populace, jako tomu bývalo kdysi, jejich počet stejně nedosáhne).

Ale místo toho, aby se masivně zkrátila pracovní dobu a světové populaci dostala volnost věnovat se vlastním projektům, zálibám, vizím a představám, sledujeme rozsáhlou hypertrofii ani ne tak „služeb“, jako spíš administrativního sektoru, který se snaží držet krok s informační obměnou, který vytváří a pohlcuje řadu nových odvětví, jako jsou finanční služby nebo telemarketing. Vedle toho jsme svědky nevídané expanze sektorů jako firemní právo, akademická nebo zdravotní administrativa, lidské zdroje a public relations, přesně jak jsem popsal nesmyslnost současné koncepce ve svém předchozím článku o školství.

Zatímco někteří hledí na současné školství jako na ,,budoucnost“ (svých potomků ?), ve skutečnosti je to přežitek, vřed, který brzy praskne.


Povinná školní docházka současného typu a rámcové programy byly zavedeny v době, kdy se svítilo svíčkami


Značná část lidí hned začne ,,argumentovat“ ,,nezbytností“ současného paradigma. Další se při pomyšlení na změnu ,,zježí“ a hned řeknou ,,A komu máme dát děti?“ (když ne tedy výrobcům „lidských zdrojů“ ). Kam je dávali vaši předci po tisíce let? Současná koncepce výchovy a výuky mimo kruh rodiny je stará sotva 250 let. Rámcové vzdělávací programy nelze stavět na 200 let staré koncepci školství a na argumentech o zájmech programu (máme sloužit programu nebo program nám..) Od poslední reformy roku 1849 se již více než 170 let oprašuje starý systém školství z doby začátku průmyslové revoluce, kdy se svítilo svíčkou a hlavním pohonem byla pára. Tehdy nebylo nazbyt, než vyslat děti do institucí, protože v počátcích průmyslové revoluce velká část ( bohužel nejen ) dospělé populace pracovala 12 – 16 hodin denně, byla negramotná a velmi chudá, nebyly žádné moderní technologie komunikace a přenosu informací.

Ve druhé polovině osmnáctého století se pomalu, ale jistě, začalo měnit doposud feudální hospodářství v Rakouské monarchii. Přechod na protoindustriální manufakturní a strojovou výrobu předznamenával průmyslovou revoluci, která měla do srdce Evropy dorazit přibližně o sto let později. Se složitějšími výrobními postupy, se neoddělitelně pojila i poptávka po kvalifikované pracovní síle. Chtěla-li Marie Terezie prosperující a moderní stát, bylo zvýšení gramotnosti a rozšíření aspoň základního vzdělání na co nejširší vrstvy obyvatelstva, nezbytnou nutností. Byrokratické Rakousko potřebovalo schopné, pracovité a kvalifikované plátce daní.

Od druhé poloviny 20. století se tato koncepce školství stala kontraproduktivní, vzhledem k míře obměny informací v kultuře a uchopením školské koncepce mocenskou a finanční oligarchií v globálním prostředí. Současně již netrvá hlavní důvod zavedení tohoto systému a to existence předindustriální a protoindustriální společnosti, kterou nebylo v tehdejším technologicko – sociálním prostředí možno vzdělávat jinak, než podřízením se rámcovým programům a naprosté centralizaci rozhodování. Pohled například na současného ministra školství, který v době pandemie koronaviru chce otevírat první stupně základních škol (kde jsou nejvíce neposední žáci), je opravdu marnost nad marnost. Naprostá myšlenková a intelektuální vykastrovanost. Úkol zněl jasně: není alternativa, pojedeme si svou stále dokola. I kdyby okolo padaly atomové bomby, my musíme manifestovat, že se vždy vrátíme k tomu samému. Ať padají zase (současná krize není nic jiného než, že v průběhu delšího časového úseku, který předcházel této krizi, vzdělávací systém a panující defekty kultury stihly zmrzačit vnímání světa, morálku a celkovou psychiku několika pokolení, které jak dospěli, přivedli společnost postupně na pokraj katastrofy) !

Prostě když to nefunguje, tak toho ještě přidáme. Když to nejde silou, půjde to ještě větší silou! Ne, nepůjde, ale můžeme si to chvíli myslet, abychom uspokojili své věřitele.



27 komentářů :

  1. To je pravda školství stojí za starou bačkoru ale na vině budou i rodiče co neřeknou potomkovi co a jak.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Školství je pouze jedna větev "STOKY" úpadku, který z touhy po moci a bohatství (nejlépe přes noc) se šíří generacemi jako mor.
      Někteří rodiče by i řekli, ale museli by se najít ti, kteří chtějí poslouchat.
      Dnešní mladá generace dostala do vínku falešnou představu o vlastních schopnostech a skutečném hodnotovém žebříčku.

      Smazat
  2. Ten pan autor to má tak nějak pomotané. To jak se učilo 250 let (více méně v duchu Komenského) je podle něho úplně špatně. Ale co vlastně "moderního" by chtěl, jsem z jeho díla nepochopil. Na druhou stranu z vlastní zkušenosti a i mých vrstevníků vím, že mě ten "starý" systém (před více než 50 lety) perfektně připravil na přijímání všech nově přicházejících technologií a poznatků, takže v této oblasti nepociťuji žádný hendikep proti těm mladším vychovávaným "moderněji". Těch různých "zásadních reformátorů" školství tu za mého života bylo "neurekom", ale nic z jejich fantazií se dlouhodobě neujalo. Často to bylo i tím, že nikdy v životě ve škole neučili, ale přesně věděli, jak by se to mělo dělat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. V duchu Komenskeho a 250 let? To je pro mne vtip americkeho stoleti.

      Smazat
    2. 13:20
      Doplň si vzdělání. Základ VŠEOBECNÉ školní výchovy (jeden ze základních postulátů J.A.K.) byl položen dekretem Marie Terezie r.1774, takže to je těm 250 letům dost blízko.

      Smazat
    3. 10:24 Mám podobný názor jako Vy. Ať ten článek louskám, jak to louskám, nenalézám novější způsob výuky, než ten starý, který v zásadě stojí na tereziánském systému Rakouska-Uherska. Podíval jsem se i trochu po světě a nevidím nikde nic převratného a lepšího, než to, co se děje na školách dnes. Změnilo se snad jen to, že školy postupně snižují nároky na žáky a s trochou nadsázky bych si dovolil tvrdit, že se blíží doba, kdy budeme rádi, když vysoká škola vyplivne absolventa, který umí číst a psát. Školství hloupne a ačkoliv neustále zvyšuje nároky na učitele, okamžitě to neguje minimalizací nároků na žáky. Prosím proto autora, aby to trochu rozvedl. Děkuji.

      Smazat
  3. Kdosi chytrý a skutečně vzdělaný řekl: Přesvědč 2 generace a získáš celý stát. Toto se již 30 let plně uplatňuje v našem naprosto zdecimovaném školství. Čučkaři z BISKY to jistí. USA jim předává diplomy jako Havloj za ničení naší svobody v americkém zájmu .Řeporyje jdou příkladem.

    OdpovědětSmazat
  4. Autor je velký revolucionář. Nelíbí se nám školství? Zrušme ho. A vzdělávejme své děti sami a lépe. Autorovi nejspíš nedochází, že mnoho rodičů má problém jenom s tím, aby své děti vypravili do školy, natož aby je systematicky připravovali na to, co po nich bude společnost budoucnosti požadovat. V rodině by měly být děti malé, kdy se vytváří pouto mezi rodiči a dětmi. Tedy žádné jesle. Školky až rok před školní docházkou, aby se ty, z domova zanedbané děti, staly schopnými, navštěvovat školu.
    Argumentace pro likvidaci školství tím, že ministr v době koronaviru chce otevírat první stupně, je hodně slabý argument. P.K.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Aha, pripravovat deti "na to, co po nich bude spolecnost budoucnosti pozadovat." To prece dnes vi kazdy trouba, protoze neni prece problem predpovidat budoucnost. Spolecnost se usilovne snazi z nas udelat otroky a to se asi nezmeni.

      Smazat
    2. Unknown22. dubna 2020 14:53
      Společnost se stále mění. Škola by měla poskytovat všeobecnou vzdělanost, aby se děti mohly poté věnovat nějaké odbornosti, podle svých zálib a talentu. To není zotročování. Takovouto přípravu není schopen dát dětem každý rodič. Někdo možná ano, ale většina nikoliv. Proto potřebují odborné vedení a hlavně, také kolektiv vrstevníků. Otázka je, ona náplň učiva. O tom by měl být spor, ale nikoliv o tom, zda školy ano, nebo ne.
      To, že školství neumí předvídat budoucnost, není jeho specialita. To neumí nikdo, ani podnikatelé, ani vlády. Přesto nějak musí existovat. Musí vycházet z odborných analýz. P.K.

      Smazat
  5. Pokud by se zkrátila pracovní doba, potom není potřeba platit tolik pracovníků. Ideální pracovní čas je 12 hodin, tam stačí na pokrytí 24 hodinového provozu pouze tři lidé na pracovní pozici se záskokem pro případ dovolené nebo dlouhodobější nemoci. Tohle fungovalo za socialismu a nikdo si nestěžoval. Jestliže byla pracovní neschopnost delší než měsíc, obvykle se začalo uvažovat o personálních změnách. Stejně tak se v provozech dbalo má to, aby byl pracovní čas využit plně, tj 8 nebo těch 12 hodin. Tohle vyžaduji dodnes.

    OdpovědětSmazat
  6. 11:33 12:22
    Co se nepovedlo Zdeňkovi Nejedlému se konečné povedlo. Historie se konečné přepsala a z matiky se nematuruje, ještě musíme nahradit češtinu anglinou a je vyšito.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Kam Vás vede slepá vášeň. Vždyť přeci vzdělání je zbytečný přepych. Na co maturita, když všecko je na netu a facebooku, ne???

      Smazat
    2. Máte pravdu, jenom ten jazyk bude NĚMECKÝ ! Už dnes jsme zatím montovnou 4.Říše.

      Smazat
    3. 17.59 No, angličtina, nebo němčina - oba ty jazyky znějí neslovansky hnusně...

      Smazat
    4. Stačí se jen domluvit, zda svahilština, či sanskrt, největší sanci bude mit asi mandarýnština.

      Smazat
  7. Školství je programově devastováno od roku 1989.Postihlo to všechny jeho stupně.Základní,učňovské ,středoškolské i vysoké.
    Teď je již na řadě předškolní výchova.
    Cílem "reforem" je celková debilizace školství.Nahrazení technických směrů nepotřebnými humanitními ,změna ve výuce historie,a postupné vylučování logického a konstruktivního myšlení a náhrada za "testovací" výuku,zglajchšaltování vědomostí na minimální úroveň.To vše vytváří předpoklad pro vychování spolehlivé námezdní síly a obslužného personálu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Německo nás přibere do společného chalifátu a společně budeme směřovat ke středověku. My jsme vždy papežtější než papež. Ve školství se brzy začne učit arabština.

      Smazat
    2. Jakej středověk? My chceme přece do doby kamenný! Nebude se učit arabština, ale učit se bude arabsky. Teda pokud nebudeme vyrábět pazourky pro útok na Rusko! To budou pracovní prázdniny. :) :)

      Smazat
  8. Skvělý MUDr.F.Koukolík jasně řekl u Krause, v čem je ve školství problém. A nenechal se tím odporným Krausem manipulovat.
    https://www.youtube.com/watch?v=tAfCpsWZKpg

    OdpovědětSmazat
  9. Jak řekl někdo moudrý "Co je to je" s tím my na prohnilém kapitalistickém západě nic neuděláme, ale garantuji každému pochybovači, že Putin v Rusku nic takového nedovolí. Přece jenom v Rusku byl socialismus hodně dlouho a kvalita ruských lidí je jiná. Na obrovský pokrok a úspěchy ve všech sférách si ještě lidi mo dobře pamatují a i když tam je kapitalismus také, obyčejný Rus není hloupý a hlavně je vlastenec. Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, nemáte tak docela pravdu. Útok na vzdělávání je tam od samého počátku likvidace SSSR (stejně jako u nás ihned po listopadu, pamatujete ještě jak?) a nějaké výsledky se již objevili v praxi. Mají tam však - dejme tomu - hnutí, které se snaží proti tomu bojovat a vydávají například "klasické" učebnice sovětské éry. A krátkou cestu po tomto problému můžete shlédnout například zde:
      https://pandoraopen.ru/2016-03-13/obshirnyj-spisok-ssylok-na-shkolnye-uchebniki-sssr/
      Je tam video o tom všem.

      Mimochodem srovnání učebnic základních škol "staré" a "nové" éry nevyznívá z hlediska humanity pro "dnešek" ani trochu příznivě ani u nás.

      Smazat
  10. Hampl o vsem:
    https://m.youtube.com/watch?v=llOVv4XQE64

    OdpovědětSmazat
  11. V kapitalismu slouží školství k debilizaci a zotročení člověka. Vstupní fáze je šestileté přirozeně se chovající dítě, výstupní produkt je průmyslově zformátovaný magor(podle Koukolíka deprivant). Špatně zformátovaný magor je pak(jak uvádí autor) feťák, nervák, nebo troska.
    Nejdůležitějším úkolem školství je nastavit magorovi správné "hodnoty" do života. To jest bezmezný obdiv k USA, prachy, egoismus, citová lhostejnost či ještě lépe krutost k neúspěšným.

    OdpovědětSmazat
  12. O strategických surovinách, školství, církevních restitucích, ... v souvislosti s českým národem skvěle pojednal pan MUDr. F.Koukolík v knize:

    Češi. Proč jsme, kdo jsme – a jak dál? Galén: 2016.

    Komu trochu záleží na českém národě a na svých potomcích, měl by přečíst a zamyslet se kriticky.

    Nikdo druhý za nás nic neudělá, měnit můžeme jedině jeden každý. Volíme si své zástupce, které si platíme, aby pracovali v náš prospěch, nikoliv jen svůj vlastní či ve prospěch jakékoliv cizí mocnosti. Nevolme si psychopaty bez emocí a empatie, bez zodpovědnosti za své činy, kteří jednají jen jako predátoři. Odmítněme platit politické neziskové organizace či jakékoliv, které jsou navíc placeny ze zahraničí - jsou to páté kolony pracující ve prospěch svých loutkovodičů. Odmítněme platit ČT a ČR, když oni nám odpírají zákonné právo na vyvážené informace, na informaci o jejich platech.
    Proč by nemohlo být zdůvodnění zrušení poplatku jednotlivci to, že nám ředitel ČT odmítá podat zákonné informace o jejich platech - platíme je ještě k tomu přímo, každý osobně, jako službu a nemůžeme se dozvědět, kolik si z našich peněz dávají na platy? Vždyť to je nehoráznost, úmyslné zamlčování informací - kriminální jednání.
    Proč nám, občanům, upírá vláda v demokratickém společenství (demokratos = vláda lidu!!!!) právo na referendum o vystoupení z EU? Na referendum o vstupu jsme vůbec nebyli zralí, protože jsme nevěděli, jaký to bude mít dopad na naše životy. Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. A šlo to bez problémů a teď je najednou problém? Už není demokracie? Už se nemůžeme svobodně rozhodnout? Po 30 letech demokracie a svobody jsme snad zdegenerovali? Hlavní slovo mají jen psychopati, úchylové a "umělci"?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16:32 volby nic nezmění,to je jen divadlo pro voličský plebs,které vytváří kulisu "demokracie".Všichni a to napříč jednotlivýma stranama a hnutíma, co vlezou do politiky tak projdou "kádrovou přípravou" přes všechny ty "Aspeny",stáže a různé nalejvárny o kterých běžný občan ani neví.Tak že levice,pravice,střed...vše úplně jedno.Pro naše šmejdy je prvořadé a hlavní řádně sloužit svému páníčkovi .

      Smazat
  13. http://www.nwoo.org/2020/04/23/souhrnna-zprava-o-zlocinech-polistopadoveho-rezimu/
    23.4.2020 (23.16)

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.