Reklama

úterý 7. dubna 2020

K šíření COVID aktuálně v kontextu Prymuly

Docent Radim Valenčík
Radim Valenčík
7. 4. 2020 blog autora
Požádal jsem svého dlouholetého kolegu na VŠFS Ing. Jana Mertla, Ph.D., kterého považuji za nejlepšího odborníka na zdravotnictví z hlediska sociálního a hlavně ekonomického kontextu za názor na současný spor o tom, jak pojmout restrikce související s šířením COVID. Bezprostředním podnětem jsou i kontroverzní výroky "hlavního hrdiny" boje s koronavirem Prof. MUDr.Romana Prymuly, CSc., Ph.D., které v určité části veřejnosti způsobily téměř paniku. Zde je – dle mého názoru velmi přesné a velmi důležité – stanovisko J. Mertla:



COVID-19 a protiepidemická opatření

Jan Mertl

COVID je virová infekce s vysokým šířením v populaci, která se s ním dosud nesetkala. Od chřipky a jiných sezonních viróz se současná situace liší zejména:

· Dlouhou inkubační dobou i dobou léčby komplikací
· Silným šířením v domovech seniorů i jiných uzavřených prostorách
· Pracovními infekcemi zdravotníků, někdy i u nich s vážným průběhem
· Nedostupností vakcíny a antivirotik

Opatření ke snížení incidence jsou subjektivně nepříjemná a pro ekonomiku velmi omezující. Možná i proto se necelý měsíc po jejich zavedení objevilo dilema "ochrana slabších a co největší rozložení výskytu epidemie" versus "svoboda a dopad na ekonomiku". Dokonce se objevila i teze, že abychom zachovali výkonnost zdravotnictví i pro jiné diagnózy a neupadli do chudoby, je nezbytné opatření, co nejdříve začít uvolňovat. Dále se průběžně vyskytují "chřipkaři", kteří srovnávajíce COVID s chřipkou a pomíjejíce výše uvedené rozdíly akcentují ekonomickou dimenzi problému. Na základě psychologické konstrukce "z chřipky se také nehroutíme a nezavíráme skupinové akce" navrhují, abychom i k této epidemii přistoupili podobně a chránili jen osoby s vysokým rizikem.

Je nutno říci, že argumenty proti opatřením mají svoji racionalitu v tom, že COVID tu s námi asi zůstane, a tudíž časem nezbyde nic jiného než se postupně s infekcí potkat. Není však jedno, kdy a v jaké intenzitě se s ním potkáme a kolik z nás jej bude tak či onak prodělávat. Je nutno také zvýšit šanci, že se s ním alespoň někteří z nás potkají až v situaci, kdy už bude dostupná alespoň částečně účinná a ověřená léčba pro vážné stavy, nebo v delším horizontu dokonce i vakcína. Asi nepůjde čekat tak dlouho, ale každý týden, o který se tomuto pokroku přiblížíme, je dobrý. Navíc ve prospěch člověka hraje blížící se jaro a léto, kdy bude náchylnost k respiračním onemocněním nižší a jejich průběh přece jen lehčí.

Je zřejmé, že v řadě smutných případů vede infekce COVIDem k protrahovanému průběhu, který v některých případech končí fatálně bez možnosti stav pacienta léčebně ovlivnit. U osob s chronickými onemocněními (což je hlavní kritérium závažnosti průběhu, věk je až sekundární) je ochrana před COVIDem přímo zásadní. Vzhledem k tomu, že neumíme zabránit nosiči viru, aby infikoval své okolí (roušky jsou velký přínos ale nezamezí přenosu infekce při delším osobním kontaktu s nakaženým), nezbývá, chceme-li tyto lidi ochránit, tlumit epidemii jako celek. Některá opatření jsou jasná a zásadní, některá třeba trochu diskutabilní nebo v komparaci s jinými zdánlivě nelogická (proč nejde jít do obchodu elektro, ale do supermarketu ano ...), nicméně je zřejmé, že při jejich konstrukci se zvažuje vždy jak hledisko epidemiologické, tak i sociální a ekonomické. A někdy se také udělá chyba nebo je dané opatření šité horkou jehlou.

Zastánci uvolnění opatření mají často dobré nápady a navrhují rozumné kompromisy, ale přišli s nimi příliš brzy. Uvolňovat některá opatření zvažujíce efekty pro kvalitu života a rizika pro šíření epidemie v následujících týdnech postupně můžeme, ale především ve vazbě na reálné incidence, komplikace a smrtnosti pacientů. Tomu pomůže i podrobnější testování a odhady promořenosti populace, které se připravují. Jinak řečeno, až uvidíme, že epidemie je za vrcholem, můžeme si dovolit i kontroverznější kroky, sledujíce efekty, které budou následně mít. Virus nemá rozum a diskuse o svobodě nebo státním dluhu ho nezajímá.

I z ekonomického hlediska platí – zdraví především. Teze, že je lepší nechat populaci prodělat virus co nejdříve a vytvořit kolektivní imunitu z těch lidí, kteří infekci zvládnou, je za dané situace jednak neetická, jednak i ekonomicky diskutabilní, protože při současné nízké porodnosti budou oběti viru (fatální i chronické) v ekonomice chybět – jako pracovní síla i jako spotřebitelé. Probíhající krize samozřejmě ukazuje řadu kritických situací, ale některé z nich byly v ekonomice přítomné už delší dobu, jen se zvýraznily – např. situace OSVČ, kde bude nutné se po krizi zamyslet nad povinným nemocenským pojištěním pro OSVČ hlavním, bytová politika, kde vylidnění AirBnB ukázalo, kolik je fakticky volných bytů a jak jsou ceny bydlení spekulativně přemrštěné, problémy s úvěry a dluhovými pastmi, které stahovaly lidi dolů už dávno, a tak dále. Nebude to úplně jednoduché, ale až se uzdravíme, může se ekonomika rozjet ještě více než před krizí, protože ji bude pohánět odložená poptávka. Fiskální důsledky a jejich řešení si zaslouží samostatný článek, omezím se proto na konstatování, že zvýšení relativního zadlužení o 15-20 procentních bodů, i kdyby nastalo, není zásadním nebo neřešitelným problémem.

Cílový stav je tedy nyní snížit incidenci onemocnění a udržet ho pod kontrolou, vyvinout maximální úsilí k nalezení optimální terapie pro vážné případy, postupně přepnout zdravotnictví na normální chod i pro ostatní diagnózy a se zvýšenou kapacitou pro COVID, a v následujících týdnech a měsících dle situace uvolňovat ta opatření, kde míra rizika bude únosná, případně kde to je reálné vytvářet také dočasně alternativní formy chodu podniků a institucí (bezkontaktní). Musíme zkrotit virus, a to nám vytvoří prostor pro obnovu chodu ekonomiky. Opačný postup, tedy rozjíždět ekonomiku a doufat, že to populace "nějak" zvládne a tolik přitom nezchudne, je nesprávný, vůči pacientům a zdravotníkům neetický a ti, kteří by kvůli takovému postupu zbytečně ztratili zdraví nebo dokonce život, nám to neodpustí.

K tomu několik poznámek ode mě:

1. Je nutné přihlédnout i k tomu, že "boj s časem", tj. omezení šíření koronaviru, má význam i z hlediska zvyšujícího se slunečního svitu, který ultrafialovým zářením velmi účinně likviduje přenos viru vzduchem a spontánně dezinfikuje oblasti, kam zasáhne, a omezuje tím i kontaktní přenos.

2. Drobné kmenové mutace jakéhokoli organismu typu koronaviru většinově výrazně posilují ty kmeny či podkmeny, které mají méně výrazné projevy a jsou šetrnější ke svým nositelům. Ty se totiž lépe šíří a v přirozeném vývoji vyhrávají. Projevilo se to i v případě SARS. Není tedy proto důležité jen to, ZDA se kdo s koronavirem setká, ale také KDY – čím později, tím lépe. (Může vzniknout i nebezpečnější mutace, ale tato pravděpodobnost je velmi malá a je tím menší, čím více bude šíření viru omezeno.)

3. Odložená poptávka se projeví, ale jen tehdy, budou-li mít její nositelé dostatek peněz. Proto je nutné ji podpořit, a to i za cenu umírněné monetizace veřejného dluhu (když hovořím o "umírněné", mám na mysli to, abychom v této oblasti příliš nezaostávali za "silnějšími hráči" – ti, kdo problematice rozumí, vědí, co mám na mysli).

Zdroj: http://radimvalencik.pise.cz/7728-k-sireni-covid-aktualne-v-kontextu-prymuly.html

42 komentářů :

  1. Zastánci uvolnění opatření a příznivci pomoření společnosti by si měli SARS COVID-19 nejdříve dobrovolně vyzkoušet na svých tělech a po té kázat, abychom zasvěceně věděli, do čeho se nás pokoušejí natlačit…!!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jak může být Ing. odborník na zdravotnictví?

      Nabizím k přečtení lepší informace.

      Čemu doopravdy vděčíme za Koronavirus a co byl záměr za jeho rozšířením do celého světa

      http://www.nwoo.org/2020/04/07/cemu-doopravdy-vdecime-za-koronavirus-a-co-byl-zamer-za-jeho-rozsirenim-do-celeho-sveta-zaver/#more-302865

      Smazat
  2. Moc děkuji. Konečně ucelený a citlivý pohled na epidemii.

    OdpovědětSmazat
  3. Naprostý souhlas!
    "Opačný postup, tedy rozjíždět ekonomiku a doufat, že to populace "nějak" zvládne a tolik přitom nezchudne, je nesprávný, vůči pacientům a zdravotníkům neetický a ti, kteří by kvůli takovému postupu zbytečně ztratili zdraví nebo dokonce život, nám to neodpustí."

    Na vládu musí být obrovský tlak od nadnárodních korporací. Vsadím se, že za Prymulou někdo přišel s pořádně těžkou igelitkou. Lidem vládní opatření nevadí, naopak je vítají.
    Lepší chudší, ale živej, než blbej a mrtvej. Tomu rozumí každý.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Navíc nikdo nemá jistotu, zda je koronavirus (vypadá to, že je víc druhů) přírodního či umělého původu a jak se bude do budoucna chovat. Zda ho nebudou aktivovat mobilní sítě 5 G jako v Číně a to by mohl být u těch nakažených velký problém, již právě na ten podzim. A do toho plánované očkování, to by jim tím promořením určitě zvedlo odbyt a zisky …

      Smazat
    2. Nemyslím, že někdo přišel.Já se domnívám, že si pan profesor hodně sliboval od té řízené chytré karantény. Ale k tomu by bylo zapotřebí většího uvědomění celé populace, aby zejména už nemocní souhlasili se zavedením do té připravované databáze. Pokud se ale i jen část těch nemocných odmítne nechat přes telefony, či plateb. karty sledovat (samozřejmě anonymně) ztrácí ten systém smysl a účinnost. To půjde dělat, až bude populace očipovaná. Zatím vyhrává (byť vlastně prohrává), svoboda. Q.

      Smazat
    3. 18:05
      Podle sebe soudím tebe. Prosím vás, vynechte profesora, jsou i jiní lidé a jiné hodnoty.

      Smazat
    4. Ano souhlasím.Promořovani je veliké ryziko!!!!Nikdo nevý jak je odolný.

      Smazat
  4. https://medium.com/@krivka.adam/koronavirus-kladivo-a-tane%C4%8Dek-3a0aedcebd66

    Doporučuji analýzu metod boje s coronavirem pročíst. Ukazuje rozdíl mezi zmírňováním a potlačováním viru.Pokud jde o chytrou karanténu, musí být taková, jak ji popisují autoři zde (ne naše polovičatá).
    Zdeňka Radičová

    OdpovědětSmazat
  5. David Záhumenský (který žaluje vládu): Naše účty za chleba platil Soros.
    http://blog.aktualne.cz/blogy/david-zahumensky.php?itemid=36040

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. David Záhumenský je evidentně člověk s mozkem a se svědomím, který se chce podívat do zrcadla, aniž by se zeblil.
      Co mě v článku zaujalo, že ten dobytek Soroš se snaží infiltrovat už i Klub českých turistů:
      https://osf.cz/projekty/verejne-wc-pro-chatu-prasiva/

      Smazat
    2. Tady nějaký Karel Martel v diskuzi pod článkem vyjmenovává Sorošovi hříchy. Myslím, že toho bude ještě tak stokrát víc.

      Budiž Vám, Davide, odpuštěno. Moje manželka též studovala za Sorosovo stípko, leč taktéž zavčasu prozřela a nikdy se z ní nestal typický SorosJugend.

      V mnoha ohledech je Soros ryzí zlo.
      - založil jeden z prvních hedge fondů (přičemž dnes již všichni vědí, jak neblahý vliv na světovou ekonomiku tyto fondy mají...)
      - zbohatl formou spekulací (nikdy nevytvářel žádné hodnoty, pouze spekulacemi poškozoval měny, státy, firmy)
      - je zmiňován v Paradise Papers kvůli daňovým únikům skrze daňové ráje
      - ve Francii byl odsouzený za insider trading
      - v JAR podporoval anti-bělošské aktivity (dnešní faktická genocida bělochů v JAR je přímým důsledkem)
      - na Kypru sponzoroval separatistickou (muslimskou) Severokyperskou tureckou republiku
      - v Kosovu financoval "boj za nezávislost" (muslimských) Albánců, tedy fakticky financoval rozvrácení země a občanskou válku (dnes faktická genocida zbývajících Srbů na tomto území, kdysi zvaném "Staré Srbsko")
      - v Gruzii podporoval proti-ruské provokace
      - na Ukrajině financoval Majdan (vedoucí ke krvavé občanské válce)
      - pomáhá financovat pašerácký systém imigrantů z Blízkého východu do Evropy
      - v Izraeli je považován doslova za "nepřítele země" (bezpochyby oprávněně)
      - v mnoha zemích prostřednictvím svých nadací a řetězce politických neziskovek financuje progresivistický neomarxismus a kdejaký mišuge-nismus, mající za následek rozklad a dekonstrukci společenské soudržnosti

      A zjevně ho ani peklo nechce....

      Smazat
    3. 19:41 Korona, kterou nechal vypustit do světa si nakonec najde i jeho.

      Smazat
  6. Důchodcům, kteří jen sedí doma, chodí jim dál pravidelně důchod jako předtím a jediným rozdílem oproti dřívějšku je, že venku musí na hubě nosit roušku, se to krásně a chytře kecá.

    Kdyby jim důchody po půlročním nouzovém stavu chodit přestaly, asi by se moc divili.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Anonym 18:34 především dosáhne rozeštvávání populace vůči důchodcům - ovšem přesnější rozbor ho zřejmě nezajímá. Hlavně ovšem důchodci jsou povětšinou zvyklí mít finanční rezervu a nikoliv mít všechno hned - i za cenu dluhu - a finanční rezervy skoro žádné.

      Smazat
    2. Autor článku Ing. Jan Mertl Ph.D. rozhodně není důchodce.
      https://cz.linkedin.com/in/jan-mertl-802147107

      Smazat
    3. Ač nejsem důchodce a nesedím doma tak přesto jste, chci uchránit (dokud nebude lék či vakcína) tomuto zrádnému viru. Pokud se vám zdá, že lepší onemocnět a umřít nežli si odříct finanční útok na váš účet nelze než vás politovat vaší nepředvídavostí a tím i možným zadlužením. Pokud jste solventní a umíte zdravě hospodařit tak vás karanténa nemůže nikterak ohrozit a pokud jste zadlužen je to vaše hloupost a vaše věc.

      Smazat
    4. Ač nejsem důchodce a nesedím doma tak přesto jste, chci uchránit (dokud nebude lék či vakcína) tomuto zrádnému viru. Pokud se vám zdá, že lepší onemocnět a umřít nežli si odříct finanční útok na váš účet nelze než vás politovat vaší nepředvídavostí a tím i možným zadlužením. Pokud jste solventní a umíte zdravě hospodařit tak vás karanténa nemůže nikterak ohrozit a pokud jste zadlužen je to vaše hloupost a vaše věc.

      Smazat
    5. 18:34 je zhovadilec,který pod každým článkem svým příspěvkem napadá důchodce

      Smazat
    6. Anonymní 7. dubna 2020 18:34

      Já vás sleduji už nějakou tu dobu záměrně. Ne že by to bylo něco Bůh ví co, ale zajímá mne, jak může někdo tak často vstupovat někam do diskuse a tak neustále a neměnně obhajovat něco neustále stejnými a to doslova - hesly, evidentní propagandou, "prorežimními" liberálními super názory, školními "vtloukánky" do hlav dětí a nemít přitom ani za mák vlastního názoru. Proto jsem vyjadřoval, že jste nejspíše placený a pokud ne pak jste teda totální ... něco.
      Kdybyste uvažoval jen trošku logicky, věděl byste, že vás to čeká také. Je pravda, že za svého života, zdaleka ještě ne důchodcovského, jsem slyšel od mnoha žen - já tu nebudu a jako stará pětadvacítka (třicítka, čtyřicítka ...) už tu rozhodně nebudu, to si radši hodím mašli nebo skočím z mostu! A jsou tu všechny dosud, i když už jim "dávno" není ani pětatřicet. Muži, teda "kluci" v podstatě to samé. Až budete s každým rokem zjišťovat, kolik byste toho chtěl ještě zažít a čeho se dočkat, bude se vám stále více líbit tady na téhle planetě. Možná to ani jako většina lidí ani nezaregistrujete, to je normální, ale až budete houpat na kolenou vnoučka ... chlubit se něčím ... a ono vám "najednou" bude přes důchod ...
      Jestli si myslíte, že vy se důchodu nedožijete a tihlensti dnes staří "parchanti" ano, pak si uvědomte, že důchody se v podstatě začaly vyplácet "plošně" až ve dvacátém století a muselo o to bojovat mnoho lidí. Pro vás nepředstavitelně mnoho.
      A samozřejmě nešlo jen o tohle, šlo vůbec i o právo na důstojný život. Často i za tu nejvyšší cenu. To, že se změnily podmínky k důchodu, to je zásluha právě těch, které tak vášnivě a zarytě obhajujete. Na názor máte právo, ale ne na blbost. Vždyť ti, co bojovali za zachování a i možné vylepšení podmínek důchodu, byli přece zesměšňováni, uráženi, označováni za brzdu skutečného rozvoje rajských důchodů. Nevzpomínáte si? CO jste dělal vy? Když právě tihle ukazovali, že skutečnou podstatou je získat postupně odkládanými důchody s navyšováním věku odchodu do důchodu, další peníze do rozpočtu a snahou, které se u nás povedlo ještě na čas odolat, všechny důchody v podstatě zprivatizovat, dát do rukou soukromnímů, neboť to pro
      ně představuje jenom velký balík peněz. Takže vy si budete spořit poctivě celý život a když vám pár let před důchodem zkrachuje a zmizí "soukromník s vaším důchodem", kde asi budete? (V Americe se tohle děje nejen pravidelně a nejen v obdobích "krizí") I vy si musíte o důchody bojovat. I vy si musíte zabojovat o právo na důstojný život.
      Ano, i vy sám.
      A měl byste kleknout v pokoře před těmi zhusta často neznámými, kteří ty důchody vybojovávali, měl byste jim věnovat vzpomínku a úctu. Měl byste se naučit rozlišovat, co kdo a jak proč. Ale to právě vy neděláte.
      A pokud jste přece jen placen za "diskusní" příspěvky, pak oznamte na velení, že tady prakticky nemáte šanci, že berete peníze zbůhdarma a že chcete skutečně bojovat proti třeba "ruské hrozbě" efektivněji někde jinde. Třeba někde - pokud to je - na webu ČT.

      Smazat
    7. 20:04 Krásně jste to 18:34 po lopatě napsal. Jenom aby to pochopil

      Smazat
  7. Pan Valenčík promine.
    Podle Blesku zemřela Tereza Spencer v 55 létech.
    Psala také pro NR, a proto by ji měli vzpomenout.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nevynechal jsem dobrovolně jediný jeji článek. Bude nám chybět, dobrých novinářů je jako šafránu! A mluvící hlavy na ČT jakoby z nebe shazovali. Odpočívej v pokoji, ještě nějakou dobu budu její články instinktivně vyhledávat, než si zvyknu/uvědomím si tu ztrátu.

      Smazat
  8. 18:34 Neobouvejte se do důchodců, kteří si nárok na důchod odpracovali. Vy 18:34 máte asi problém s penězi. Naučte se hospodařit, zapracujte na sobě a během několika let je z Vás milionář. Chce to jen chtít, Fňukalové jako jste Vy nemají v této společnosti místo, protože nikdy nic nedokážou.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ono jsou lidi, kteří obchází důchodové pojištění a pak se diví! Proč asi hodně herců, příp OSVČ musi pracovat do vysokého stáří. Inu nebyli pod penzí, protože si na ni dobrovolně přispívali. Zeptejte se radši gen. Pavla kolik má příspěvek za službu NATO. To většina přispěvatelů nevydělá. Inu zrada se vyplácí

      Smazat
  9. Stále mi chybí podpora rizikových skupin zaměřená na zvýšení imunity. Ta totiž zásadně rozhoduje, jaký průběh nemoc bude mít.
    Takže žvanilové co vám údajně jde o záchranu životů, můžete mi prosím odpovědět kde je celonárodní akce na podporu imunity?

    OdpovědětSmazat
  10. Záměrné promoření bez léku a vakcíny, bez znalosti dlouhodobých následků nemoci, a bez jistoty, že se nějaká imunita vůbec vyvoří, se podle mého názoru rovná genocidě vybrané skupiny obyvatelstva...

    OdpovědětSmazat
  11. V ČR zemřelo v roce 2019 112000 lidí, tedy 9300/měsíc. Současných 90 "obětí viru" představuje 1% z počtu zemřelých v posledních 30 dnech.
    Odtud se můžeme dostat ke třem scénářúm:

    1) Nechat ekonomiku běžet a nedělat nic. 
Tento přístup je apriori považován za "nehumánní", protože nechává umřít ty nejzranitelnější.

    2) Nechat ekononiku běžet, investovat do zdravotnictví za cenu navýšení státního dluhu. 
Uskutečnění této vize by vyžadovalo změnit celý systém zdravotní péče na neziskový, najít způsob, jak zbavit svět válek a vojensko-průmyslového komplexu, který
 ukrajuje enormní množství veřejných peněz. Pak by se dalo uvažovat o tom, kolik peněz
 chceme dát na péči o na naše nejzranitelnější.

    K infekcím v našich domovech důchodců je třeba dodat, že tato zařízení nejsou
 nemocnicemi. Proto tam je jen omezený počet zdravotních sester a lékaři chodí jen na 
zavolání. Domovy důchodců jsou často ziskové organizace.

    3) Dělat to, co teď děláme za cenu enormního dluhu, který stejně mortalitu starší (nemocné) generace nesníží. Ekonomický dopad je těžké odhadnout. Jakmile začaly létat vzduchem miliardy, začala hra o politické body. Odtud ta starost o živnostníky. Dejte těm a ještě druhým a ještě jiným. Kdo by se v takové chvíli, když nám umírají ti zranitelní, staral o peníze.

    Blíská se na lepší časy, nebojte se: USA budou modernizovat jaderné zbraně a mají i nějakou novou supersonickou raketu.

    Ve Sněmovně se najde dost idiotů, kteří budou volat po oněch 2%. Možná to odstraší naše staříky od života a budou se z obláčku dívat na tenhle šílenej svět. Jiří Jírovec

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Američané prý vynalezli nový hollywoodský druh filmu. Bude s vůněmi, větrem a bude přenášet jak z filmového plátna, tak i z obrazovky, vakcínu proti zdravému smyslu a další škodlivé viry. Všichni herci, kteří trpí "větry", rýmou a kašlem jsou zvýhodněni při uzavírání smluv na tyto nové filmy.
      Některé plánované tituly:
      Na Mars přes Měsíc s COVID-19/44
      Terminátor: Mise Coronátor
      Batman vs Jocker - v odpadní síti
      Rambo: mise čínská rouška


      Smazat
    2. Některé domovy důchodců by se měli zavřít. O důchodce jim nejde ale v první řadě o jejich peníze.

      Smazat
  12. Jsem rád, že vláda (a jak vidno, nejen ta!) považuje život a zdraví obyvatel za hodnotu vyšší než je ekonomická prosperita.
    S prosperitou se něco udělat dá, když už momentálně není, s promarněným životem nikoliv.
    Zajímalo by mě i to, proč zdejší kalousci, kteří se druhdy tak zaklínají nedotknutelnou svátostí života, nyní urputně zasazují o to, aby by nouzový stav zrušen.
    Vždyť i těmto snad musí být jasné, že jakékoliv zbrklé zrušení ochranných opatření dá té epidemii opět "křídla", aby se počty infikovaných a zemřelých rapidně zvýšily.
    Je to jen jejich snaha vymezit se proti nechtěnému politickému protivníkovi Babišovi, nebo je to "jen" jejich idiocie či tupost? ....

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Chvilku jsem odpoledne sledoval parlament. Jsou to (míním opozici) jen žvanilové, snažící se na situaci vytřískat politické body. Hlavně jim jde o ty lidi a zejména o ty nejohroženější. A hlavně chtějí vědět, co ta vláda udělá za měsíc. Ať se zeptají toho viru, co udělá za měsíc. Dobře to řekl p. Hamáček, že nemá věšteckou kouli. Q.

      Smazat
    2. Pane Opluštil protože si to přeje eu které slouží tam kašlou na lidi zisky korporací jsou přednější.

      Smazat
  13. Nasypeme OSVČ kteří mají

    OdpovědětSmazat
  14. Objasněte mi prosím, co jste chtěl tim svým z 18:34 vlastně říct? Mrzí vás, že za sebou nemáte aktivní část života, že jeho zbytek vám udušením má ukrátit Covid 19?

    OdpovědětSmazat
  15. Ano co životů stálo vybojovat zkrácení 12 hodinové pracovní doby, důchodu pro staré lidi a teď po 30 letech úspěšného budování kapitalizmu a pokroku v technologiích jsme pracovní dobu nesnížily a důchody oddálili. Prapra děda.

    OdpovědětSmazat
  16. Ahoj Radime,
    coby imunochemik upozorňuji na možnost, že část populace má imunitu na covid díky křížové reakci s prodělanými infekcemi jinými koronaviry. Těch je opravdu hodně a dělají virózy s příznaky podobnými chřipce. Obyčejně se jim říká nachlazení. Další skupiny jsou známé jako původci střevních onemocnění, jsou ovšem popsané hlavně u hospodářských zvířat, u lidí jsou následky nákazy oběma skupinami zanedbatelné a tak původci unikají pozornosti. Tomuto mechanizmu nasvědčuje zpomalení dalších infekcí i v případech, kdy jsou epidemiologická opatření slabá nebo žádná. Čili část populace je rezistentní a když je nástup epidemie pomalý, značné množství lidí prodělá bezpříznakovou infekci a průběh epidemie se po čase zpomalí. Alternativní mechanizmus je rezistence části obyvatel díky genetice, nasledovaný epidemií s bezpříznakovými infekcemi. V současnosti nemáme dostatek informací, proto jsou důležité začínající testy na rozšíření protilátek proti viru a srovnání s pozorovanými příznaky. Plyne z toho, že nejlepší strategií je silně zpomalený nástup epidemie. Dojde nejen ke zpomalení zátěže nemocnic těžkým průběhem, ale také snížení vážných případů. K těžkému průběhu totiž dochází při nákaze velkým množstvím virů nebo opakovanou nákazou. Definitivní zůčtování s kovidem bude možné až po očkování opravdu účinnou vakcínou, jenže na to si počkáme aspoň dva roky. Jarda

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jardo, zdá se mi tvůj názor střízlivý a realistický. Asi se nedá nic dělat jiného, než nepodlehnout netrpělivosti (která z některých opozičníku až tryská) a držet se současných opatření, i když jsou velice nepříjemná. Jeden můj přítel z Italie napsal, že situace je velmi kritická a "Je potřeba trpělivosti!!!!" (i s těmi 4 vykřičníky). Tak to vidím i já. Zdravím Radima a snad bych i dal kytičku k rakvi Terezy, i když jen pomyslně. Peter

      Smazat
  17. Pouze takový tip pro vědce a lékaře. Co se stane, když
    se sloučí SARS s virem HIV. Na HIV není lék již 40 let.
    Dočetl jsem,že na koronavirus částečně zabírají léky
    na HIV,ale šíří se po celém světě koronavirus jak?

    OdpovědětSmazat
  18. Myšlenka, že s příchodem jara a příjemného počasí pandemie sama ustoupí je asi velice nepodložená. Chřipka možná, ale u koronaviru je to dost sporné. Na jižní polokouli nyní končí léto a hle šíření viru v těchto pásmech to nijak nezpomalilo. Naopak naplno se teprve rozjíždí. Zápasí s ním v Austrálii, stejně jako v Jižní Africe a jinde na jihu.

    OdpovědětSmazat
  19. Užč se asi stalo, některé sekvence HIV se podobají covidu. Zásadní rozdíl je v průniku virů do buněk. HIV to dělá vazbou na receptor CCR5 na buňkách imunitního systému, covid na receptor AC2. U některých lidí je zmutovaný gen pro CCR5, takže když ho získají od obou rodičů a mají mutaci 2x, jsou rezistentní (u nás así 1%). jaqrda

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.