Reklama

středa 15. dubna 2020

Mládek: Vítězí EU a Češi mohou zaplakat

Rudolf Mládek
Rudolf Mládek
15. 4. 2020 PrvníZprávy
Opakovaný návrh na společné vydání euro-bondů, tedy společných dluhopisů eurozóny, jak navrhovaly již před pandemií vysoce zadlužená Itálie, dále Španělsko a Francie, byl opět odmítnut, protože Německo návrh vetovalo a vydání euro-bondů vyžaduje souhlas všech států.


Německu, Rakousku či Nizozemí se jeví rozhazovačná politika „jižní“ části eurozóny nezodpovědná. Nepochybně podstatné ručení za příp. euro-bondy by připadlo na výše uvedené státy. Ale neměly by být právě tyto státy nyní solidární? píše Rudolf Mládek v komentáři pro Prvnizpravy.cz.

Nebudou. Německo přišlo s jiným návrhem a ministři financí EU se rychle shodli, že využijí Evropský stabilizační mechanismus (ESM) k oživení svých, pandemií koronavirem a dluhy, zbídačených ekonomik. Evropské dluhopisy naopak nebudou.

ESM (European Stability Mechanism) disponuje kapitálem ve výši 750 mld. euro. Z toho 80 mld. je splacený kapitál a 670 mld. tzv. disponibilní kapitál, který bude nyní poskytnut na požádání členských zemí eurozóny. Za tímto účelem je fond ESM oprávněn půjčovat si na kapitálových trzích. Jinými slovy, místo toho, aby si vydáním euro-bondů vypůjčily státy eurozóny, vypůjčí si fond ESM. Je v tom totiž zásadní rozdíl.

A to ten, že za dluhy ESM (tzv. trvalý euroval, který je akciovou společností) neručí pouze státy eurozóny, ale i další členové Evropské unie. A to i Česká republika. Hovoříme o naším Parlamentem přijatém ručitelském závazku ve výši 310 mld. Kč za ČR pro ESM. (2). Zavázali jsme se předem platit dluhy za bohatší státy, kde je průměrný plat i důchod min. na dvojnásobku úrovně ČR a deklarovaná vyšší životní úroveň dle skoro všech národohospodářských parametrů.

Připomeňme v této souvislosti politickou obhajobu ručitelského závazku Česka od ex-premiéra Vladimíra Špidly: „To jsou teoretické náklady, které se od nás budou požadovat v případě, že se všechno v EU zhroutí a nastane totální katastrofa. Je to prostě nesmysl." Nesmysl to zjevně až tak není.

Jak uvedl šéf euro skupiny, Mário Centena, země eurozóny (pouze!?) budou moci čerpat z ESM úvěry až do výše dvou procent svého hrubého domácího produktu. Pokud využijí tyto peníze pro zdravotnictví nebo prevenci proti nákaze koronavirem, nebudou muset splňovat žádné obvyklé podmínky pro využívání financí z tohoto fondu, protože původně jedním ze základních principů pro čerpání z ESM bylo právě splnění podmínek hospodářské a rozpočtové disciplíny. To dávno postižené země ale neplní. A jen tak plnit nebudou.

Co z toho plyne pro země V4 jako poučení z „koronavirové krize“, máme-li parafrázovat nechvalně známé Poučení z krizového vývoje v KSČ? Poprvé, že koloniálně-sovětské myšlení EU se opět projevilo. Solidaritu bohaté země EU s chudými členy eurozóny opět odmítly. Naopak do „povinné solidarity“, jak ji EU vytyčila jako nový okupační program, zřejmě přispějí i země ne-eurozóny. A ručení za závazky fondu ESM je až do výše 750 miliard eur. A to zatím!

Je proto vhodné zde uvést, že generální ředitel ESM užívá imunitu, tedy ať učiní jakékoliv rozhodnutí, je právně nepostižitelný. A to i za situace, kdy bude hospodařit s ESM tak, že jej přivede do platební neschopnosti. V takové chvíli generální ředitel ESM sám vyzve všechny ručící státy, a ty musejí do sedmi dnů svůj ručitelský závazek uhradit. Doplňme, že smlouva států s ESM je nevypověditelná, jak na to už v roce 2012 upozornil slovenský politik Richard Sulík, současný místopředseda slovenské vlády a ministr hospodářství (4).

ESM nemusí ke svým útratám mít žádné souhlasy parlamentů jednotlivých členských států. Ručitelé jsou z rozhodování o utrácení (poskytnuté pomoci, chcete-li), vyloučeni. Rada ministrů eurozóny je navíc oprávněna, jako guvernéři ESM, navýšit kapitál ESM přes uvažovaných 750 miliard eur. Hranice utrácení není vůbec stanovena.

Bohaté země EU, resp. eurozóny, mohly ukázat skutečnou solidaritu se zeměmi postiženými nejvíce koronavirovou pandemií, místo toho „povinnou solidaritou“ zatáhly do problému celou EU.

Das Erste: V Itálii ztratilo 70% populace důvěru v EU!

V zásadě, pokud by bývala integrace vyústila ve federální stát, jak zakladatelé plánovali, tak by nikdo proti řešení na využíti ESM neprotestoval. Ale za situace, kdy některé státy pro sebe využívají pozici silnějšího a na žádná pravidla se poté neohlížejí, je užití ESM v této podobě stejně tak špatné, jako byly kvóty na přijímání migrantů. Jde opět o nekontrolovatelnou a nepostižitelnou svévoli. Po stejně tak téměř nepostižitelné Evropské komisi tu máme z titulu funkce neodpovědného guvernéra ESM a už si asi zbytečně klademe otázku, kde je ta deklarovaná demokracie a právní prostor tzv. Západu.

A o tom tato EU je. O tom, že líbivá slova provázejí velmi nelíbivé činy. A výhodné jsou tyto činy jenom pro někoho. Takže již existující ekonomické propasti mezi jednotlivými státy EU se budou s velkou pravděpodobností jenom prohlubovat. Do doby, dokud trhy budou ochotny na podobné projekty jako je ESM půjčovat peníze a EU bude ždímat vazalské státy s bezohledností koloniální politiky resp. politiky bývalého Sovětského svazu. Kdo takové EU ještě tleská?



37 komentářů :

  1. Spravedlivosti nadevše, vaše zisky - jsou i naše zisky, ale za odměnu si můžete svoje dluhy ponechat.

    OdpovědětVymazat
  2. EK jsou hajzlové.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je pěkné svinstvo to hnusné euro nemáme a budeme platit cizí dluhy. Co je moc to je moc je třeba odejít ale s Babišem to určitě nepůjde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmm, mě to taky hlava nebere, pokud je to pravda.
      Zřejmě na to mé IQ nestačí i když je to zcela logická záležitost.
      Zde už se nabízí jen otázka : Proč pořád setrváváme v tom spolku Ekonomického Úpadku a "černé díry", ve které mizí výsledky práce šikovných rukou našich občanů.
      To, že vláda nechce připustit referendum o vystoupení z EU, je víc než podivné.
      Jsem přesvědčen, nebo spíše,myslel jsem si, že tam jsou lidi, kteří umějí počítat do 5.
      Teď už vím, že nerozhoduje souhrn osobních vlastností,včetně vzdělání, ale objem a atraktivnost předvolebních slibů.
      Před dalšími volbami je nutno porovnat jejich plnění.
      Současná situace dokonale odkryla nahotu této "pseudovlády" i když nyní vláda pracuje (konečně se-snad-neflákají)v zájmu ČR, "budíček" přišel poněkud pozdě (bez ohledu na to, jak to je v jiných zemích). O "nebezpečí" infekce (pokud tedy o to opravdu šlo), věděli naši "5xNEJ"(nejchytřejší,nejlaskavější,nejpracovitější,nejpoctivější a nejpravdomluvnější) (ne)mocní s dostatečním předstihem.
      Připadá mi to jako, když Ťok byl překvapený, že v zimě sněží.

      Vymazat
    2. Musí nastoupit Fiala s Kalouskem a jsme v pohodě, pyjráti jim pomohou.

      Vymazat
  4. To co provedl Václav Klaus st., že přivedl Českou republiku do EU a podepsal Lisabonskou smlouvu byla největší blbost co mohl udělat. ČR se stala kolonií Západu, díky EU jsme ztratili soběstačnost jak v zemědělství, tak i ve strojírenství. Díky EU se u nás staví zahraniční fabriky na naší zemědělské půdě ve kterých pracují zahraniční gastarbajtři, kteří berou práci českým lidem. Věřím, že příští volby vyhraje pan Tomio Okamura a že Česká republika se vymaní ze spolku zvaném Evropská unie. Věřím, že se staneme samostatným a prosperujícím státem a že nám nikdo z venčí nebude přikazovat co máme a co nemáme dělat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 12:54 Jenže ta EU v době, kdy jsme po ní pošilhávali byla úplně o něčem jiném. A Lisabonskou smlouvu Klaus podepsat nechtěl, upozorňoval na nebezpečí plynoucí ze smlouvy. Nikdo ho neposlouchal. Donutil ho nevybíravým nátlakem Topolánek a další příznivci EU. pochybuji, že ji vůbec četli.

      Vymazat
    2. Ale, ale, většina jste se klepali jako ratlíci, už aby vás do toho spolku vyvolených vzali a teď se k tomu nemáte.

      Vymazat
    3. 15. dubna 2020 16:59
      Bohužel nemáte pravdu. EU v době, kdy jsme po ní pošilhávali, vůbec nebyla o něčem jiném. EU byla pořád o tom samém. To se jenom lidé nechali nachytat na dobře udělaný politický marketing. Znáte to, když ptáčka lapají .... Já jsem hlasoval proti vstupu do EU a svého rozhodnutí dodnes nelutuji.

      Vymazat
    4. 7:54 - Bohužel nemáte pravdu. Klaus podepsal Lisabonskou smlouvu jako poslední a donutili ho k tomu, nikdo ho nepodpořil.

      Vymazat
  5. Velká špína. Však si také Špidla užívá zasloužené odměny od zločinné EU a těší se velké úctě. Podobně, jako kdysi náš nejlepší ekonom světa, nebo čeho, Kalousek. P.K.

    OdpovědětVymazat
  6. Nechcete toho snad po Germánech tuze mnoho? Byli mezi prvními, co rozkradli naší republiku, ale když by měli dávat, nenajdete je ani mezi posledními. A to jsou naši novovypečení bratři. Neznám příliš historii Germánů, ale moc dobře znám jejich chování za obou světových válek! V chování ještě nepřekonali středověk!

    OdpovědětVymazat
  7. Volte SPD.
    Czexit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto raději volíte "demo" a svobodu? EU má ke svobodě a demokracii hodně daleko. Jestli chceme prosperovat musíme se ke všem zemím chovat slušně a korektně a ne jak to činí "pražáci", ale i část vlády. Západu podlézají a nic y něho nedostanou a s Taj-wanem se nedá nic dělat.

      Vymazat
  8. Jak je na tom Anglie, nebo jsem to v článku přehlédnul?

    OdpovědětVymazat
  9. Autore jenomm pro úplnost: tvrzení, že " Německo přišlo s jiným návrhem a ministři financí EU se rychle shodli, že využijí Evropský stabilizační mechanismus (ESM)" znamená, že to bylo jednomyslné včetně hlasu ČR, tedy osobně Schillerové?? ....jenom se ptám!!

    OdpovědětVymazat
  10. Já nevím, jak kdo, ale já už jsem si dávno zvykl, že EU už nepotřebuje souhlas národních parlamentů pomalu k ničemu. Doba Varšavské smlouvy, RVHP a sovětské okupace byla proti tomuhle současnému modelu státní "suverenity" naprostou selankou. A to ještě pomíjím, že tomu celému šéfuje národ, který měl s tím naším vždy ty "nejlepší" úmysly. Kupodivu ty, co podepsali různé přístupové smlouvy, Maastrichty a Schengeny tady nikdo nestíhá i když jejich následky jsou dalekosáhlé. Nějaký zvací dopis z roku 1968 byl proti tomu žabařinou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu, za politická rozhodnutí zavazující desetimiliónový národ k porobě, nebude nikdo stíhán, pouze může být za jistých okolností sťat.
      Mocní plánují a realizují a my s s jejich vůdci v čele a s jejich myšlenkami všude kolem nás, konáme pro jejich blaho.
      Nevědomost a svět vlstního štěstí a relativního klidu za utrpení našich dětí ....
      Ten společný dluh je cílem. V příštích letech často uslyšíme "EU vám pomohla, vy neschopná individua, bez EU by jste ještě dnes lezli po stromech" ...
      ABC

      Vymazat
    2. Nebylo by lepší jim tam posílat voly,jako za Václava? Vždyť volů máme nadprodukci.

      Vymazat
  11. Tak to mně hlava nebere a nechce se mi článku vůbec věřit. Kdy se ČR zavázala ručit za dluhy ESM? Proč bychom takovou blbost dělali, když nemáme euro? Kdo pro takový závazek hlasoval? Může někdo celou záležitost podrobněji vysvětlit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adam15. dubna 2020 17:23
      V článku je odkaz:
      https://www.banky.cz/clanky/evropsky-stabilizacni-mechanismus-esm-cesta-do-pekel/
      P.K.

      Vymazat
  12. A kto vlastne požičiava. Veď sú to banky, ktoré zhodnocujú "investície" svojich solventných klientov. A kto sú tí klienti? Okrem napr. miliónov dôchodcov, ktorí z bánk čakajú svoje dôchodky, je to obmedzený okruh ľudí, ktorí už ani nevnímajú počet núl na svojich vkladoch v bankách.
    Takže riešenie je jednoduché. Škrtnúť zopár núl na účtoch týchto výnimočných ľudí...Môžeme to nazvať dodatočným zdanením. No a spoločensky významný hmotný majetok by mal prejsť zoštátnením. Samozrejme bez náhrady, veď aj tak by sa zinkasované peniaze dodanili. Riešenie existuje, ale kto by ho chcel reálne presadiť, má životnosť 24 hodín.

    OdpovědětVymazat
  13. "Když řeknete lži dost velký a budete ji opakovat, lidé to nakonec uvěří." Lži lze udržovat pouze po dobu, kdy může stát chránit obyvatelstvo před politickými, ekonomickými nebo vojenskými důsledky lži. Stát se tak stává životně důležitým, aby využil všech svých pravomocí k potlačení nesouhlasu, protože pravda je smrtelným nepřítelem lži, a proto je pravda největším nepřítelem státu. ““ - Joseph Goebbels

    ČERVENÉ varování: Lidé světa jsou testováni a drtivá většina selhala. Většina z nich přijala svůj osud jako NWO římští kultu domestikovaných otroků, kteří nemohou kriticky myslet, i když před námi jsou všechny důkazy o falešné Plandemii a probíhajícím převratu našeho národa a světa! Plán NWO vyžaduje vyřazení 90 +% lidí a pouze 500 000 000 lidí zůstalo na světě poté, co je NWO pod kontrolou! Tito zbývající lidé jsou zamýšleni jako služební otroci systému NWO!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. anonym15. dubna 2020 21:15
      Konečně rozumný názor. Přítomnost virů v těle je přirozená, zdravý organismus se s nimi vyrovnává. Totalita může takové (i jiné, které si určí) lidi označit za nebezpečné, izolovat je v karanténě a ostatním nabulíkovat, že jim není pomoci. Je nejvyšší čas je zastavit. P.K.

      Vymazat
  14. Pokud mi odpoví z mfcr na dotaz zda je realita co napsal Mládek dám vědět.

    OdpovědětVymazat
  15. Hlavně je důležíté vystoupit z EU včas. Kdo uteče - vyhraje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pan Mládek si, co do obchodně ekonomických vztahů v bývalé Radě vzájemné hospodářské pomoci (dále jen RVHP), tedy "za komunistů" buď tendenčně vymýšlí, nebo o tehdy existujících vztazích pranic neví. První je pravděpodobnější, když dovede napsat "o krizovém vývoji ve straně", zatímco se dokument, kterým argumentuje, jmenoval "... ve straně a společnosti".
      Jako zaměstnanec podniku, který podstatnou část produkce exportoval do tehdejšího SSSR a ostatních států RVHP z profese spolehlivě znám proces cenotvorby produkce, tedy závazně platný kalkulační vzorec, který s přijatelnou nepřesností umožnil získat nákladovou cenu výrobku. K té výrobní podnik připočítával státem stanovený procentní podíl "zisku", součet v těchto částkách realizované produkce pak byla počítána tzv. "výroba zboží", jako jedno z kriterií plnění "hospodářského plánu", jak byl podniku uložen. Případné exporty, jako "pobídka" měly tu výhodu, že podniku byla počítána cena, s jakou přísl. podnik zahraničního obchodu (dále PZO) dosáhnul na zahraničním trhu, pokud šlo o "západní, tvrdou měnu", tak v kurzu tzv. "dostupnosti", tedy nikdy ne nevýhodně.
      Při obchodu v rámci RVHP podle "konvertibilního rublu", který byl měnově pevný, a směna probíhala nejméně, a to zásadně, na úrovni existujících vnitrostátních cen členů RVHP. Kdo nechtěl, nekoupil a hledal jinde, ovšem závisle od případných dlouhodobých smluv. Do těch nikdo nikoho nenutil, pokud ovšem šlo o dodávky strategických surovin, nebylo vždy jednoduché se prosadit. Od jinud než z SSSR, krom mědi z Chile za Salvatora Allendeho, byly proklatě drahé, např. i tehdá docela obyčejný cín (Sn).
      Protože mzdové fondy podniků byly z nějaké části tvořeny i jeho "efektivností" (počítanou z mnoha ne vždy dost srozumitelných kriterií), právě díky realizovaným exportům (i charakteru produkce), byly výdělky tam, kde jsem byl za komunistů zaměstnán, zřetelně nadprůměrné (kdo se poněkud orientuje pochopí, že PZO (byl to Omnipol!), neprodával danou produci SSSR zdaleka levně, natož pod nákladovou cenou - to ostatně ani nesměl).
      Pokud je pan Mládek tím Mládkem, který svého času ministroval, nemůže tato fakta neznat a nic o tom nevědět. Nakonec by také mohl vysvětlit, za jakých okolností vlastně mohl vzniknout dluh SSSR vůči ČSSR, který Ruská federace nástupnickým státům donedávna splácela. Možná by také mohl zmínit, za jaké ceny poskytoval SSSR energetické a další suroviny státům RVHP, co a jak, se měnilo s příchodem "perestrojky" Michaila Gorbačova.
      Pokud je současný režim tak skvělý nechápu, jaký kdo má důvod o tom minulém hloupě lhát. Za všechna případná vysvětlení předem děkuji.

      Vymazat
    2. Nejde o bývalého ministra, ten se jmenuje Jan Mládek.

      Vymazat
    3. Možná utíkati netřeba, ta parta se po foxtrotu rozejde sama. Nejdříve, ale musí nadělati něco bilionů dluhů. Kdo bude jako poslední v budově žhášeti, toť otázka.

      Vymazat
  16. Je mi povědomí a ve vyhledávači jsem našel :
    Rudolf Mládek
    právník
    Mgr.Ing. Rudolf Mládek MIM (63 let)

    Původně ředitel Dopravního podniku v Praze, později ředitel Českých drah a poradce ministra dopravy. Krátké angažmá i v ČKD.

    V současné době předseda správní rady poradenské společnosti Swiss inguiry and trade a.s. a předseda Asociace pro veřejnou dopravu, člena DS Hospodářské komory. Přednáší právo na European Institute of Business Studies.

    Zase se potřebuje zviditelnit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jinak když: "Přednáší právo na European Institute of Business Studies."

      Vymazat
  17. Toz zádné chmorné mysléke...to je jak s tem marsálem Konevem, které nás opravdo osvobodil vod tech zródnßech náckó co znova vestrkojo parohe za Gabró ale zijeme sódrozi a sódrozky estli ste se teho este nevsimle ve VEKO VODNÁRE staré systém zkolaboval napadöa ho viróza SARS cov.2 z kasáren Mánolando t.z. ze panoje jitro Svaroha a ze uz neryjeme drzkó v zemi jak trefne poznamenal svého caso Karel Kryl " az na vjeky amen" toz kazdé jak omí ten omi to a ta zasejc tohle a dohromade té neráde nakopeme do riti-----hezké den a hlavo hore P.S.

    OdpovědětVymazat
  18. Může jít o R. Mládka, absolventa VŠ dopravní v Žilině. Ví se, že VŠ na tehdejším Slovensku přijímaly ke studiu vesměs dost nadšeně a studující, že neúspěchy příliš netrpěli. To se tradovalo i o té Žilině. Vyspělé podniky si diplomů z některých takových VŠ až tak necenily. To, samozřejmě, čestné výjimky nevylučuje, nebo to může být i nectná, konkurenční pomluva. Nemám jak to doložit krom toho, že dva takové absolventy jsem znal a ono studium, co do "pohody", si chválili. No, na stará kolena si i bývalou vojenskou základní službu nakonec chválí skoro každý. Také lze tvrdit, že ke studiu na Slovensku se, každý ten jeden, uchýlil z kádrových důvodů.

    OdpovědětVymazat
  19. No tak co, i rozvod nebude zadarmo, horší je že moc dobře nevidím " day after". Protože ti odvážní zastánci CzExitu, nevypadají upřimní a silní v kramflecích, zdá se mi, že se jen nechtějí ďělit o svou moc. Proto je opravdu podezřívám z osobní účelovosti, schované za blábol péče o lid a stát, tak jim opravdu nevěřím. Mám k tomu tyto důvody - recyklaci už jednou profláknutých politiků a zkušenosti z 90tých let. Navíc změna klima, celosvětová infekce virem a labilita mezinárodní politiky dává tunelářům nové šance (kulisy) využit odchod z EU, využit klima i vir ke zvýšení cen nad nezbytné náklady vyvolané z venku. Źe to opět zaplatí těch dolních 10 000 000 je jasná zpráva. Platí sice stát, ale stát jsme my.

    OdpovědětVymazat
  20. Zahoďte ten defetizmus, nestahujme kalhoty, když brod je ještě daleko. EU neví, že máme v Blaníku tajnou zbraň.

    OdpovědětVymazat
  21. Můj odhad byl správný z mfcr mi odpověděli:
    Bohužel je nutno konstatovat, že Vámi citovaný článek („Mládek: Vítězí EU a Češi mohou zaplakat“, http://www.novarepublika.cz/2020/04/mladek-vitezi-eu-cesi-mohou-zaplakat.html, 15. 4. 2020) obsahuje množství zásadních nepravd.



    Pokud jde o Vámi vykopírovanou část, zaprvé, za dluhy ESM ručí pouze členské státy eurozóny coby jeho výluční akcionáři. ESM totiž není institucí Evropské unie, ale samostatnou mezinárodní finanční institucí, která byla založena (v r. 2012) mezinárodní smlouvou mimo právo EU. Jedná se o Smlouvu o založení ESM, která je dostupná na webu ESM (https://www.esm.europa.eu/legal-documents/esm-treaty). Podle jejího článku 2 se smluvní stranou Smlouvy o založení ESM (a tedy akcionářem, či chcete-li, ručitelem) mohou stát pouze členské státy eurozóny.



    Zadruhé, Parlament ČR (ani vláda ČR) žádný ručitelský závazek pro ESM nepřijaly a s ohledem na výše uvedené ani přijmout nemohly.



    Zatřetí, upsaný kapitál ESM, ať již kapitál splacený či kapitál na vyžádání (Vámi citovaný článek jej označuje poněkud nepřesně jako „disponibilní kapitál“), není a nemůže být používán pro financování finanční pomoci členským státům ESM. Tvrzení, že „(…) disponibilní kapitál (…) bude nyní poskytnut na požádání členských zemí eurozóny“ je proto rovněž nepravdivé.

    OdpovědětVymazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.