Reklama

úterý 28. dubna 2020

„Nejste divadlo! A pohrdáte lidmi.“ Škemrající herci? Zasvěcený muž promluvil o jejich penězích

rozhovor s producentem Ivanem Štefkem
28. 4. 2020    ParlamentníListy
Je správné, že komerční subjekty typu Divadla Broadway jsou mimo dosah pomoci Ministerstva kultury. Producent Ivan Štefka pro tento typ produkcí nepoužívá slovo divadlo, protože je to ryze komerční činnost, která je provozována za účelem zisku a jako taková musí hledat podporu jinde. Ti, kdo působí v oblasti umění a zábavy, i když se tím nedokážou samostatně uživit, neboť o jejich činnost není zájem, aby pokryl náklady, by se měli svým spoluobčanům omlouvat každodenně za to, že fungují z daní ostatních, o nichž se povětšinou vyjadřují s despektem.




Epidemie koronaviru v Česku rozbouřila vody i v oblasti kultury. Ředitel muzikálového Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg v reakci na balíček pro kulturu požadoval rezignaci šéfa resortu, ale nikdo se k němu nepřidal. Lubomír Zaorálek poté vzkázal, že Ministerstvo kultury tu není pro podporu byznysu a že jde o nepochopení jeho role. Je správné, že jsou komerční subjekty typu Divadlo Broadway mimo dosah pomoci Ministerstva kultury?

Podle mne to určitě správné je, tento typ produkcí, záměrně nepoužívám slovo divadlo, je ryze komerční činnost, je provozována za účelem zisku a jako taková musí hledat podporu jinde. Nevím, jak konkrétně to má ve své firmě zařízeno pana Lichtenberg, ale vím, jak se věci mají standardně. Herci, zpěváci, tanečníci a případně další lidé uměleckých profesí jsou najímáni na tzv. uměleckou smlouvu a placeni za odehrané představení, technický a organizační personál je najímán jako živnostníci s odměnou opět za odehrané představení, stejně tak další externí služby. Čili tito lidé spadají pod tzv. pětadvacítku a mohou si požádat na finančním úřadě o tuto pomoc. Ano, vím, je to málo a jistě jsou zvyklí na mnohem vyšší honoráře a odměny, ale podnikají v oboru umění a zábavy a musejí s výkyvy počítat jako každý jiný podnikatel, v tomto ohledu zde neexistuje žádný rozdíl. Pokud nemají úspory, mohou jít na brigády, a až to půjde, tak se vrátí ke svému oboru.

Pokud má pan Lichtenberg někoho v zaměstnaneckém poměru, pak tady máme pomoc v podobě kurzarbeitu. Takže jediný problém takovéto produkce je v nájmech, tady vláda přišla s možností platbu nájmu odložit. Samozřejmě nájem se zaplatit musí, nicméně bych opět předpokládal u takovéhoto typu vlastně stálých zábavních produkcí nějaké finanční rezervy a schopnost domluvit se s majitelem objektu. Samozřejmě situace není jednoduchá pro nikoho. V žádném případě zde ale nevidím důvod, aby se pan Lichtenberg či jakýkoli jiný podnikatel v oblasti umění a zábavy dožadoval péče Ministerstva kultury. Pro tento typ podnikání je podle mne relevantním ministerstvem Ministerstvo průmyslu a obchodu, případně Ministerstvo místního rozvoje. Já osobně v tomto podnikání žádnou kulturní hodnotu nevidím, ale vidím v něm zábavní průmysl.


To by se majiteli Divadla Broadway určitě nelíbilo, že jeho produkce nepatří do kultury. Jaké argumenty se pro to dají použít?

Bohužel, zvykli jsme si pod kulturu a potažmo pod hlavičku Ministerstva kultury zařazovat i ty, kteří se svobodně rozhodli živit uměním v zábavním průmyslu, nebo stát se těmi, kdo tyto zábavní produkce realizují pod hlavičkou svojí firmy jako producenti.

Problém je už vůbec v tom, co zařadit pod pojem kultura. Kultura je v širším pojetí vše, co denně žijeme, je to způsob oblékání, stolování, hygieny, řešení sporů, způsob a úroveň vzájemné komunikace, způsoby chování, jednání, psaní a vyjadřování se, ale i ochota nosit třeba roušky pro ochranu druhých. Umělecká a zábavní tvorba je jen jeden velmi úzký segment tohoto širokého souboru životní kulturnosti. Pojem kultura se určitě nerovná pojmu podnikání v oboru umění, anebo dokonce zábavy.

Pokud se podíváme na Ministerstvo kultury, tak vidíme, že je jaksi široce rozkročeno a současně obhospodařuje jen nějaké výseky a zejména je jakýmsi distributorem financí. Vidíme, že se ve velké míře věnuje placení oprav hradů a zámků, a je tedy jakýmsi stavebním investorem, rozděluje dotace pro producenty uměleckých aktivit, zatím se stále ještě věnuje církvím a vyjadřuje se dokonce ke sdělovacím prostředkům, a to i ke zpravodajství.


Jaké jiné zaměření Ministerstva kultury byste si představoval?

Osobně roli Ministerstva kultury nechápu vůbec, nevidím v něm žádný smysl. Nemyslím si, že potřebujeme řídit kulturu. Rozdělovat dotace a granty pro umělce mohou obecní úřady a městské části, pokud vůbec chceme takové granty a dotace poskytovat. Rozdělovat peníze na opravy hradů a zámků zvládne Státní památkový ústav. Média, ani ta veřejné služby, nepotřebují být jakkoli spjata s Ministerstvem kultury, stejně jako církve. A tolik diskutované knihovny, oblíbené téma pana ministra, patří pod vzdělávání, byť půjčují umělecká díla, ale stejně tak půjčují matematické tabulky a nejde zde o tvorbu, ale vzdělávání. Do stejné kategorie vzdělávání patří muzea, skanzeny, ale i ty hrady a zámky. Ano, jsou v nich umělecké předměty, ale účelem je vzdělat v historii.

A pro těch několik státních, příspěvkových institucí, jako jsou třeba Národní divadlo, Národní galerie, Česká národní filharmonie, Národní muzeum, nepotřebujeme taktéž ministerstvo, peníze pro ně může schvalovat Poslanecká sněmovna přímo jako součást státního rozpočtu podle přesných kritérií a ředitele lze vybrat stejným způsobem jako ředitele veřejnoprávních médií. Je to jen o úpravě zákona a jmenování rad těchto institucí.

Vraťme se k tomu, co vyvolalo tolik zlé krve, tedy k balíčku pro kulturu. Z něj půjde 300 milionů korun pro příspěvkové organizace ministerstva, 300 milionů pro regionální kulturu, 30 milionů na digitální projekty institucí a 440 milionů na podporu takzvané nezávislé umělecké scény. Podle Oldřicha Lichtenberga je to zbůhdarma vyhozená spousta peněz. Byla takováto podpora kultury tedy vůbec zapotřebí?

Pokud se nedostane pomoci příspěvkovým organizacím, které jsou do určité menší nebo větší míry závislé na vstupném, pak se prý dostanou do potíží. Otázka je, zda to je nějak zmapované, nebo je to jen názor, pocit a chtění. Předpokládám, byť v tom vládním chaosu se vyznat je také umělecká disciplína, že i pro ně platí kurzarbeit, neb tyto příspěvkové instituce mají lidi v zaměstnaneckém poměru, peníze ředitelé na tento rok již určitě dostali a mají tam započítané i provozní náklady, takže na energie a nájmy by měly tyto instituce mít také. Ano, bude chybět vstupné, otázkou ovšem je, co mělo být za finance ve výši vstupného pořízeno. Nové sbírkové předměty? No tak nebudou. Dvě nová operetní představení? Nebudou. Budou až za dva roky. Chce Národní galerie koupit dva obrazy za sto milionů? Nekoupí, neb na to nemá, v této situaci na to nebudou mít ani konkurenční kupci, takže nezbývá než jednat o ceně a třeba o splátkovém kalendáři. Na nějakém hradě chtěli udělat nové toalety a šatny pro průvodce? Počká to do příštího roku.

Základním principem je každodenně pracovat s rozpočtem, hledat každou možnost, jak ušetřit, a uvažovat v této situaci nikoli ve zbožných přáních a chtění, ale v rámci reálného světa. Dokud tyto instituce nepředloží k diskusi detailní rozpočty a detailní zdůvodnění každého čísla v souvislostech, pak bych žádných 300 milionů nepouštěl.


45 komentářů :

  1. Když jsem před 20 lety viděl, cenu vstupenky (500kč) na muzikál v paláci Kultury, tak mne jímala hrůza, tolik peněz za takový kýč! Potom se pochlubil mého syna spolužák (12 let), kolik má za jeden večer v podobném muzikálu odměnu (3.000kč) a hned mne napadlo, kolik musí brát ty hlavní "hvězdy"? Další otázek snad není třeba?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. anonym 22:21...Seriály nesleduji, ale to co občas zahlédnu, nějaký štěk, tak rozhodně není umění, to je pokleslá "zábava". A protagonisté ? Použili slova Bolka Polívky - parafrázuji: "hééééec a hééérečka". Kurva je to a néééé hééérečka" !!! Z filmu "Kurva hoši, guten Tag".

      Smazat
    2. Dnešní seriály jsou jen stejným zbožím jako na tom milovaném "zapadlém západě", kde nejdůležitější je rating a ne potenciální emocionální zážitek pro diváka.

      Smazat
    3. Ado, souhlasím. Když si dá obstarožní hééérečka na pindu mezi roztažené nohy roušku a nechá se vyfotit na titulní stranu Blesku? A to jí to prý poradil syn. Tak co to je? A jí podobné ,,celebrity" to oceňovali? Kdyby to byla třeba nějaká pěkná baba ale takovádle vojetina by už měla mít už rozum...

      Smazat
    4. Musím se Paní Boudové zastat. Bohužel pisatel to se svým IQ nemůže pochopit. Styd'te se. Omlouvám se Paní Nele za vás.

      Smazat
    5. 400 milionů na Boudové kundy mi připadají jako dobře utracené peníze.

      Smazat
  2. No jo v zprávách též bečí největší hnusy z kavárny jak jsou na tom zle. Ale oni už miliony za nic mají a nepotřebují pomoc. Co bude s obyčejnými lidmi až budou zavírat montovny.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pak ti ubečení budou mít zcela jistě druhou vlnu korunaviru. Samostatnou.

      Smazat
  3. Dnes jsem zatlačil slzu dojetí, když jsem se dozvěděl z úst samotného presidenta KFF, JIŘÍHO BARTOŠKY, že tento, pro národ tak veledůležitý festival, se bude snad konat až příští rok. Nevím co dál ? Nic není v současné době pro národ tak zdrcující, jak toto otřesné sdělení.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Na ja... neuvidíme "celebrity" nalité za naše prachy jako slívy... jak se válejí a blinkají na červeném koberci...
      Havlokultura ale na nedostatek alkoholu jistě nezanikne. Nebojme se. Ožerou se jako disidenti někde jinde a právě vymýšlejí jak zaonačit, abychom jim to zatáhli z našich daní jako obvykle...

      Smazat
  4. Kultura, to je to vytahování vlajky z vagíny ? Nebo obcování na jevišti ? To ať si dělá každý za své a určitě ne v divadle, nejlepší by byl k tomuto účelu nějaký opuštěný vepřín, který by si takto zavzpomínal na bývalou slávu.

    OdpovědětSmazat
  5. Svobodná umění jsou svobodná proto, že se mohou živit čímkoliv. Když má zábavní průmysl útlum, mohou jeho aktéři hledat a najít inspiraci v práci, která se nabízí. Třeba zemědělci zoufale shánějí podruhy a podruhyně na jarní práce. Lesníci, jistě včetně nedoučeného hajného Schwarzenberga, shánějí dělníky na lesní práce... a tábor předků již dávno neexistuje a vedle jeho PRASEX mimo provoz mu nádeníky nedodá... Hladové herečky, herci, manažéři, impresáriové, agenti... práce je pro každého, kdo chce doopravdy pracovat, dost a dost. Zařízení pro přestárlé hledají sanitáře, kosmetičky podlahových krytin (=postaru uklízečky), operátory úklidových technických zařízení... tak nesomrujte na ministerstvu, ale hurá, radostně do práce - za uměleckou inspirací na téma - kolik potu stojí poctivě vydělaná koruna?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jenže toho potu je i v potu tváře málo, takže je pak i málo poctivě vydělaných korun. To by se vám poděkovali, aby při takových pracích citovali herci velká díla!

      Smazat
  6. Divadlo Broadway to je závažné téma,takových článků přebírejte víc a nezabývejte se dekonstrukcí paradigmatu osvobození naší vlasti od nacismu;vyhlášení okupace Plzně gen.Pattonem 5.5.1945 je vlastné osvobozením a osvobození Čech a Moravy Řudou armádou je vlastně okupací...zmaření angažmá Plzeňáků v povstání v Praze ušetřilo humánně životy.
    ____Prosím vlastníky názorů prezentovaných na NR, aby z komentářů k článkům na NR vyhazovali ty, které byly vulgární a nebo rasistické apod. a aby ty ostatní necenzurovaly pro nesouhlas či kádrové vady diskutérů a pod. neuveřejněním komentáře nebo jeho přesunem v pořadí. Nebo že by Petříček neměl pravdu že prý cenzura u nás není? To by kašpar z Kolína - J.G.Debureau měl pusu od ucha k uchu a Jan Werich by se řehtal... jkn

    OdpovědětSmazat
  7. Jenomže ten vepřín stál Ministerstvo kultury za Hermanna několik set milionů!!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 1.59 K(ch)árl přeci musí REPRESENTOVAT - a knížecí plenky pro kosmonauty (přímo z USA?) přeci nebude platit z miliardové restituce...
      Také ten německý HERMANN (Arminius) již od roku 1875 dává na jevo, čí je a na čí straně... a lepší než páter vyklouz (ani horší) by snad nebyl ani milovník umění a lovu, Hermann Göring.

      Smazat
    2. Vepřín stál v cestě. Musel se zrušit a pozemek již vlastní jeden z vyvolených. Vůbec nešlo o Romy.

      Smazat
    3. 10.31 To všich informovaní i místní víme třicet let... že jde o další tunel na český národ a o budování legendy k překroucení dějin ve stylu chucpe. A kdo je majitelem pozemku? Snadná práce - zdarma nahlédněte do katastru...

      Smazat
  8. 22:34 to ovšem přehlížíte jaký to mohl být kulturní zážitek, když korunou událostí měl byt sám, nevím kolikátý, představitel agenta 007, Jamese Bonda! Nejméně tedy na rok, nenahraditelná kulturní ztráta! Nevím jak, takto nepovznesen, jak to přežiju.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Za rok navštíví Mezinárodní festival nepracujících nejnovější představitel 007 Jamesa Bondová, nebo snad i černý představitel, teplý představitel již byl!

      Smazat
    2. Vzpomínám, když madam Kolářová po revoluci řekla, že lidé z vesnice se do Prahy jezdí dívat na herce jako na cvičené opice a že konečně nastala doba pro rozumného a odborného diváka! Vždy si na to vzpomenu, když do malé obce, kde mám chalupu, přijde na Obecní úřad nabídka na zlevněné hromadné vstupné i třeba z Národního divadla! Zemědělci už zájezdy neorganizují a koho by dnes ta šmíra zajímala? Na současné divadlo jsou venkovští opravdu hloupí a proto ho svou účastí neznesvěcují! Ať herci vyrazí mezi lid, když mají v kameňáku prázdno. Lokály v hospodách stále fungují(kulturáky mají bohužel obsazeny vietnamci). Každá koruna do klobouku dobrá...

      Smazat
  9. Nedávno jsem viděl nějaký dokument o chátrající řadě státních hradů, zámků a jiných historických objektů.
    Za tu miliardu, kterou mává Zadolárek pro podporu "umělců", by se určitě nespravilo všechno, ale udělalo by se toho dost. A ti, co neumějí žádné řemeslo (pokud tedy vůbec něco dovedou), mohou odnášet suť, přinášet materiál, nebo míchat maltu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nechoďte do divadel a ani na koncerty, prý jakýsi herec si už nechal poslat z Amazonu dvě dávky kuráre z Amazonského pralesa!! Jednu mají na ...iše a druhou na .ás!! :) :)

      Smazat
    2. 9,12
      Do divadel nechodím již nejméně deset let. Bojkotuji je proto, že jsou to právě herci, kdo se zasazovali pro renesanci kapitalismu. A zatím co zbytku republiky pomáhali naordinovat kapitalismus, většina si jich vesele užívá socialistické(dotační) ochrany. Když se jim daří, miliony strčí za žebro, když o ně nikdo nestojí, nestydí se sáhnout po dotacích. Mým snem je, aby opět táhly kočovné tlupy komediantů od vesnice k vesnici a hráli ty své kusy za talíř polévky a nocleh na slámě. Ne proto, že bych byl nepřející, ale proto, že oni jsou tak přející. Zbytek lidí může třeba chcípat, jedno, zda hlady, nebo na nemoce, hlavně, že oni budou mít své prebendy.
      Kdyby se tak chovali všichni, naši "umělci" by zkrotli. Nesrali by se do politiky a když, tak jedině ve prospěch celku. Plní měrou vrchovatou okřídlené: "Sytý hladovému nevěří".

      Smazat
  10. Takto se někteří chovali za II. světové války:

    https://aukro.cz/prisaha-vernosti-adolfu-hitlerovy-od-eduarda-doubka-signatar-charty-77-6966811826

    OdpovědětSmazat
  11. Každý kdo podniká a neuživí se svým podnikáním, nemůže přeci natahovat ručičku ke státu a říkat dodej dotace. Každý přeci musí myslet na zlé časy a šetřit si. Firma co neplatí daně v České Republice, nemůže mít nárok na pomoc od ČR.Každý herec a nejenom herec, pokud se ocitne v nějaké tíživé situaci, má přeci nárok odejít na sociálku, tak jaké dotace?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Máme málo neziskových organizací, tam je to v pohodě. ... to jenom pro obveselení a "zlepšení blbé nálady":)

      Smazat
  12. Kultura skončila rokem 1989!!!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pravda.Kdyz se chci kouknout na neco ceskeho,tak se podivam na stare..nove uz je vetsinou jen lacina kopie

      Smazat
  13. Fialu pobouřil návrh Pirátů: Chtějí, aby Rusko platilo za to, že nás osvobodilo od nacistických zrůd?

    https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/2020042811868561-fialu-pobouril-navrh-piratu-chteji-aby-rusko-platilo-za-to-ze-nas-osvobodilo-od-nacistickych-zrud/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Piráti jedou na konečnou, proto se musí snažit. Ale jejich Titanic začal zrychlovat :-)

      Smazat
  14. Už jste slyšeli tohle nejnovější a největší fake news? Psali o tom i na webových stránkách EU parlamentu.

    V Evropě je demokracie.

    OdpovědětSmazat
  15. Ministerstvo kultury zrušit jako zbytečný a drahý resort.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Prosím, nevylévejte vodu z vaničky i s dítětem. Souhlasím s názorem, že kvalita klesla. Většinou se tento podobraz pseudokultury pozná podle okamžitého bědování a vyžadovaní státní podpory. Poznáte je podle jejich plodů, jde jen o kšeft. Opravdoví umělci nám na internetu zahájí Pražské jaro opět se Smetanou a bezplatně. Jedna houslová virtuozka, které díky viru vypadly koncerty, dnes sedí za kasou v Lídlu a nebrečí. Tak to jsou opravdoví umělci a k nim by měla směřovat státní podpora. Laciní baviči a prodejci kýčů, ať si najdou jinou obživu, nebo najdou-li své nenáročné diváctvo, tak se přece dokáží uživit bez podpory. No problem.

      Smazat
  16. V televizi na Noe byl rozhovor s kdysi přední zpěvačkou, která neslezla z obrazovky a koncerty měla vyprodáný. Stěžovala si, jaký za minulého režimu byla chudák. "Za mrzký peníz, co mi dával stát jsem si nemohla ani to rajče koupit," řekla. Málem mně trefil šlak když to veřejně prohlásila. Od té doby prolhané herce a zpěváky až na výjimky nemusím.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pro mě skončili v listopadu 1989 ... proti pop "umělcům" je každý poctivý cirkusák, který musí umět aby přežil, CHARAKTER A skutečný UMĚLEC.

      Pravda, znal jsem v osmdesátých letech dámu, která si nemohla koupit rajče, protože den předtím, ve výplatní den, všechno co měla PROCHLASTALA. Z alkoholismu a z příživnictví ji potom museli léčit ve Světlé n.Sáz.

      Smazat
  17. Skvělý článek - díky.

    OdpovědětSmazat
  18. Vzpomínám si když jsme před převratem jezdili z Moravy za kultúrou do Matičky Prahy, za přijatelný peníz jsme jezdili na zábavné pořady bývalých umělců. Dokonce jsme dosáhli i na představení do ND. Matička Praha nás přijímala vskutku jako vzácné hosty z Moravy. Vzpomínám i na Spartakiády. Pražané k nám vesničanům byli vstřícní a vlídní. Dnes už Prahu nepovažujeme za Matičku, ale macechu, která se nás venkovany štítí. Kde může, tam nás okradou, a po setmění drogoví díleři, prostitutky, zloději. Když k tomu připočtu nenávistnou pražskou kavárnu, která pro venkovany nemá slušné slovo, tak když nemusím do Prahy nejezdím, ani když máme my, důchodci levnou dopravu. Pražské umění nemusím a zvlášť takové úbohé existence jako je Hrušínský, Geislerová, Štěpánová. Isová a další jim podobné.

    OdpovědětSmazat
  19. Tak sleduji tu naši demokratůru a nemohu uvěřit svým smyslům. Po 30 letech vysněného kapitalismu všichni kvičí státe dej a zachraň nás. Stát NIC nemá všechno jste prodali a prožrali! Kapitalista Babiš asi neví, že máme 2 miliardy dluhů a slibuje všem jak jim pomůže - nasypeme MILIARDY tam i onam. Co bude dál až udeří skutečná KRIZE. Kdo a z čeho bude poskytovat socialistické výhody. Takhle se řídí firma?

    OdpovědětSmazat
  20. Před rokem 1989, za socializmu, jsem jako student statoval v jednom filmu. Letěli jsme letadlem Brno-Praha a zpět zdarma jen proto, aby nám statistům odebrali míry. Byl to pro mě šok. Na zkoušku kostýmů jsme už jeli autem.
    Za tři dny natáčení - statista - 1200,-Kčs. Jídlo a cestovné zdarma. Byl jsem v šoku. Pro mnoho lidí tehdy měsíční plat. Kolik asi měli herci? A jsou to ty sudy, co nyní nejvíc duní.

    OdpovědětSmazat
  21. Pavel Tigrid se podivil že máme min. kultury. Na západ od hranic je země nemají pravil a stal se ministrem kultury.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jestli to opravdu řek, tak vědomě lhal. Žil v Paříži, kde měli vždycky ministra kultury. A byla to většinou osobnost, na př. André Malraux, nebo Jack Lang, velký přítel Milana Kundery. https://en.wikipedia.org/wiki/Ministry_of_Culture_(France)

      Nicméně je dlužno přiznat, že naše kultura nebyla nikdy nijak ochuzována. Srovnání s Francií nebylo zrovna nejšťastnější - Grand Nation, kulturní metropole světa. Lépe třeba Švýcarsko, kolik tam maj stálých divadel, orchestrů, atd.?

      Smazat
    2. Ano, osobnost Jack Lang podezřelý z pedofilie. Ve Francii těm zneužívaným dětem říkají ve vyšších kruzích růžový a modrý balet.
      https://www.pritomnost.cz/2020/01/20/promeny-pedofilie-a-mistri-mysleni/

      Smazat
  22. Marného okénko 26.04.2020. Jarní úklid v celé Evropě. https://www.youtube.com/watch?v=BgugmTqpLHs

    OdpovědětSmazat
  23. Byl jsem vychován, že pomáhat se má a potřebným musí. Horší je že si někdo představuje jako povinnost a nárokuje ji. Do tohoto stavu se podařilo vmanipulovat stát v otázce náhrad za ztráty z omezení díky endemie. Ve snaze dokázat neschopnost vlády zvládnout situaci vzbudila závist a chuť šikulů se na reparacích přiživit a stát tak nadbytečně zadlužit. Konec může přinést demisi, ale určitě přinese další rozprodej státu, nezaměstnanost, inflaci a nekonečné soudy. Pěkně děkuji, za tuto budoucnost. Současné vládě děkuji za zvládnutí 1.etapy a mám prosbu, aby moc necouvala před opozicí.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.