Reklama

pátek 3. dubna 2020

O učení dějepisu v České televizi

Jiří Jírovec

3. 4. 2020
ČT připravila pořad, v němž se "Populární youtuber a influencer Kovy vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin." 
Nu což, záběry měst z dronů jsou pěkné, Kovy se projel po Česku a do úmoru dělal selfíčka.
To vše ale nemohlo zakrýt absenci jakékoli myšlenky.
Studenti, kteří vědí o moderní historii velké kulové, s ničím převratným přijít nemohli.
Kovy buď neví nebo si netroufne jít alespoň trochu proti proudu, protože si nebude kazit pěkně rozběhlou živnost influencera.

V pořadu nebyla zmíněna nutná (i když ne postačující) podmínka pro změnu:
Učitel musí mít kuráž říct, že naše moderní historie je fascinující, a současně studenty varovat, že jim bude rozbíjet obraz, který do jejich hlav cpe propaganda.

První republika je passé. Tatíček Masaryk mladé nezajímá. Její historie je dramatická, jenže kdo si troufne učit o hospodářské krizi, krizi, střílení do stávkujících (které nasralo V+W do té míry, že přešli od "bezpředmětného humoru" k sociálním otázkám), o fašizující pravici, cenzuře, nebo levicové orientaci značné části inteligence.

Období 1948-1989 je pod klatbou.
Zákon o protiprávnosti režimu jedné strany dal vzniknout influencerům, kteří provozují svoji živnost pod hlavičkou Ústavu pro studium totalitních režimů.
Učitel dějepisu si netroufne mluvit otevřeně  o období 1946-1953.
Musel by totiž začít Churchillovým projevem ve Fultonu, který zahájil Studenou válku.
Musel by mluvit o snaze Západu rozvrátit tehdejší ekonomický systém, který vznikal v rámci vlivu SSSR.
Musel by mluvit o Stalinově teorii zostřování třídního boje a zmínit úlohu polského plukovníka Jozefa Swiatla, agenta CIA, který měl na starost bezpečnost v Polské sjednocené dělnické straně.
Musel by upozornit na posílání agentů chodců přes hranice, na špionážní akce i na balonové akce, které šířily letáky. 
Mohl by dodat, že CIA, která tyto akce organizovala, si vymohla opětovné utajení materiálů, když byly po padesáti letech deklasifikovány.
Mohl upozornit na to, že měnová reforma v roce 1953 nebyla v Evropě ojedinělá.
Provedla ji většina evropských států.
Ta české byla spojena se vznikem bezplatné lékažské péče a univerzálního důchodového systému.
Zároveň byl zrušen přídělový systém potravin. Šlo tedy o komplexní záležitost, která se nedá zjednodušit výrokem, že Zápotocký lhal, že měna nebude a na demonstrace v Plzni a Ostravě.

Kovy mluví s mladíkem, který studoval v USA, kde prý se historie učí jinak a žáci psali eseje na dané téma.

Vsuvka 1
Eseje nejsou samospasitelné. Jan Čulík z Britských listů se nedávno pochlubil, že svým studentům na University of Glasgow promítl jakýsi film s Oldřichem Novým a oni napsali zasvěcené studie o životě v Československu.
Žádnou z těch prací nezveřejnil, takže nelze odhadnout, na které straně katedry jsou větší blbci.

Vzrušujícím tématem by pro českého studenta mohl být vztah mezi režimem a piloty, kteří se po válce vrátili z Británie do Československa. Co bylo dřív, jejich reakce (čti: boj proti komunistům v očekávané třetí světové válce) nebo nedůvěra režimu k nim?

Kdyby se učitel nebál, mohl by zajímavě mluvit o tom jak se vyvíjela česká kultura.
Jak ji poznamenala počáteční potřeba vzbudit nadšení pro budování nové společnosti.
Jak se již na konci padesátých let situace změnila.
Vznikl Semafor, začali Vodňanský se Skoumalem a rock'n'rollové skupiny, přišel Činoherní Klub i Divadlo na zábradlí.

Agitky o tom, že traktor zvládne víc než jeden koník přestaly být zapotřebí a ke slovu se dostali mladší tvůrci se svými nápady.
Mohl mluvit o české kultuře v kontextu evropských generačních tlaků šedesátých let.

Studenty by mohl zajímat Werichův názor, že se prezident Novotný v roce 1960 uklidnil, když Československo, jako první na světě dovršilo výstavbu socialismu a do názvu republiky přibylo jedno "S" a on přestal šťourat do kultury a opatřil si svého "Čapka", tedy spisovatele Jana Procházku.

Pod hlavičkou Revolučního odborového hnutí na Přírodovědecké fakultě existovala v roce 1960 skupina Sputnici.
Dalo by se zajímavě vykládat o tom, že rock neměl na růžích ustláno ani v USA, protože samotný název měl v černosškém slangu význam "povalit a pomuchlovat" a Elvisovy pohyby pánví hrozily být příliš instruktivní pro spořádané jinochy z Bible Belt States.

Učitel mohl vysvětlit, že konservativní část společnosti reaguje všude zhruba stejně a že Ed Sullivan měl problémy s uvedením The Beatles ve svém pořadu, ledaže vystupovali v černých oblecích, aby nepopudili.

Zajímavě lze mluvit i o používání angličtiny v neanglickém prostředí.
To nebyli jen komunisti, kteří ji omezovali, svůj jazyk si chtěli chránit i Francouzi a Quebečané.
Francouzský Elvis, Johnny Hallyday, zpíval francouzsky.
Pavel Bobek začal zpívat česky, když mu kamarádi řekli, že je blbej, protože mu publikum stejně nerozumí a kdyby měl české texty, tak by měli jejich autoři příjem.

Vsuvka 2
Existuje docela zajímavá práce  "Pronikání západní hudební kultury do Československa" Je v ní mimo jiné tato pasáž:  "[…] zhoršení mezinárodní situace, kdy v polovině roku 1960 sestřelila SSSR západní letoun U2, který zaletěl nad jejich území, studená válka se stupňovala a v Československu ještě více vzrostl strach a odpor ze všeho západního, tudíž i nově pronikající rock'n'rollově znějící hudby."
Je to nenápadná prasárna první třídy. U2 nebyla západní, ale čistě americká špionážní letadla, která létala několik let nad Sovětským Svazem. Po nějakou dobu byla nezasažitelná, protože létala ve výšce 20 km. Termín "letoun zaletěl" má naznačit, že šlo o omyl. V důsledku sestřelení tohoto letadla  byla zrušena schůzka mezi Eisenhowerem a Chruščovem v Paříži.

Fascinující jsou celá šedesátá léta.
Nejen kulturně, ale i politicky, protože vlastním vývojem prošla i komunistická strana. Rehabilitace komunistů postižených v padesátých letech vedla ke vzniku opozice, která nakonec svrhla Novotného a dovedla zem k srpnu 68.

Úžasné téma představují geopolitické hrátky, provozované beztrestně velmocemi.
Srpen 1968 se netýkal nějakého Dubčeka, ale obavy sovětského vedení, že vývoj v Československu může pootevřít dveře,do nichž by NATO rádo vsunulo svoji botu.  
O padesát let později vidíme, že NATO k tomu využívá každou příležitost.
Srpen 68 bude snadněji uchopitelný, bude-li studován na pozadí invaze USA v Panamě.
Tam se ovšem bombardovalo naostro a obětí bylo několik tisíc.
Nový panamský prezident tehdy složil přísahu věrnosti svému lidu na americké vojenské základně, což je důkaz, že srpen 68 byla zbabraná akce, protože Dubček zůstal ještě rok u kormidla..

Učitel by mohl mluvit o českých spisovatelích a jejich pověstném IV. sjezdu v roce 1967.
Komunisté Vaculík, Kohout, Procházka, Goldstüker, Klíma, Liehm a Kundera tehdy naštvali stranickou delegaci vedenou Hendrychem, která práskla dveřmi.

Naše moderní historie je fascinující, ale nelze o ní mluvit otevřeně. Riziko je často existenční.

Kritické myšlení je absolutně vyprázdněný pojem.
Z hlediska moci je ideální, aby občan přijímal propagandu s (falešným) pocitem, že ji kriticky promyslel.
To je případ propagandy, kterou šíří Britské listy: Když přijmete, co říká Čulík, Dolejší,
Kartous a potažmo britský The Guardian, znamená to, že umíte kriticky odrážet jakékoli jiné (škodlivé) informace.

Bůh chraň Česko před influencery, tedy před lidmi, kteří se tváří, že jsou jedni z nás (Kovy a studenti přece jedno jsou), ale nejsou víc než dobře vybraní propagandisté nebo reklamní agenti, zaměření na příslušnou cílovou skupinu.

29 komentářů :

  1. Odpovědi
    1. vynikající článek pane Jírovec. Díky

      Smazat
    2. Ano.Vyborne

      Smazat
    3. Ano, skvělé. Ale ti co by si to měli přečíst tak neučiní jsouce zasaženi předsudečnou nenávistí.

      Smazat
  2. Ono se dnes říká, že umět anglicky, bylo za socialismu málem přečin. Jen bych chtěl podotkonout, že v článku zmiňovaný Pavel Bobek učil diváky ČST anglicky, velice dobře a srozumitelně, zrovna tak jako herečka paní Drahokoupilová se svými přáteli, dokonce s francouzským lektorem učila francouzky. Já osobně jsem se ve škole učil nepovinný předmět němčinu, ruština byla povinná. Toť kolem znalostí a možností učení světových jazyků zejména mladých lidí. Když vnukovi řeknu jak jsem se učil v dějepisu o antice egyptských faraonech, naši histori..., Jaký rozsah měla například matika a geometrie oproti dnešku, znalosti z přírodopisu, chemmie, fyziky... Vnuk se mě zeptal: a k čemu ti ty znalosti v životě byly? Odpověděl jsem jen, že mimo jiné jsem nebyl omezený hlupák, se kterým může každý vorat jak chce a utvořil si svůj vlastní světonázor(to už ani nikdo neví, co to znamená). Pak se sebral a šel do školy, kde tam právě ten den proběhla přednáška Člověka v tísni.

    OdpovědětSmazat
  3. Takže pan starosta si vybral?
    Chce to mít na jeřábu.

    https://www.idnes.cz/praha/zpravy/konev-praha-6-marsal-konev-interbrigady.A200403_083311_praha-zpravy_rsr


    OdpovědětSmazat
  4. Musím napsat naprosto skvělé pane Jírovče. Víte proč, protože si myslím,že je to napsáno v duchu kritického myšlení a uvažování.Někdo si může myslet, ale tak to přesně nebylo a bylo to jinak. To je právě to co nám scházía je potlačováno, minimálně na "veřejnoprávní" úrovni. Stejné názory , stejní lidé, nic jiného v ČR a ČT neslyšíte. Nedávno jsem se dostal ke knížkám Lubomíra Štrougala, Paměti a úvahy a Ještě pár odpovědí. Dá se říci, že politika mě začala zajímat v roce 1968, to mě bylo 23 let. Ten rok jsem přivítal a věřil jsem ve změnu společnosti, změnu socialismu k lepšímu. Bohužel co přišlo víme. Ale až po přečtení těchto dvou knížek jsem si uvědomil souvislosti a příčiny toho proč to bylo právě tak.Ony souvislosti, které jsem nemohl vědět a znát. Sám jsem ještě před přečtením knížek jsem si myslel a stále myslím, že jsme měli tři šance 1948,1968,1989 ,jak si poměry u nás uspořádat, ale bohužel. Naposledy byli lidé u nás "podvedeni" v r.1989 a začal návrat k tomu, co jsme již dávno 1948 a myslím správně opustili. Doba ukazuje, že globální liberální kapitalismus (dnes je to spíše rentiérský,virtuální kapitalismus) není schopen řešit celosvětové výzvy a problémy. Vrátím se k tomu co se stalo u nás po roce 1989. To o čem píšete se mi jeví jako pravdivé, v tom, že oficiální propaganda nic jiného nepřipustí, že vše za tak.zv socialismu bylo špatné. Já si myslím, že "strach" si ve společnosti vyžádal taková "zvěrstva", že parlament se usnese, že minulý režim byl zločinný.Myslím , že to pattří jen "nezávislým" historikům, ale také ne těm v ÚpSTR. Ano zločiny se děly, ale systém, doba nebyla zločinná, zločiny páchali konkrétní lidé, bohužel ve jménu něčeho.

    OdpovědětSmazat
  5. Pane Jírovče, jste moje krevní skupina.Jako byste mi mluvil z duše.

    OdpovědětSmazat
  6. Požadavek na doplnění politického a kulturního vývoje ČSR ČSSR, ČR je třeba splnit. Okraden o naší nedávnou historii je náš dorost bezbranný a je to naše chyba, nespoléhejme se na hodiny školního dějepisu. Potřebovalo by to formu odlehčenější beletrie na základě historických zdrojů.Dnes už asi rozsahlé romány neodpovídají zrychlení času, ale povídky možná i v audioformě, by snad zaujaly. Nevím, který autor (kteří autoři) by se této úlohy ujali. Za nás tento formát doplňovali autoři Ivanov, Mahler, Loukotová. I já mám mezery v historii, např. J.Swiatlo by mne moc zajimal. Myslím si, že nové divadelní scény začaly až v 60tých letech,jen D.za branou bylo dřív. Pro mne byl jedním z největších zážitků Majáles s Allanem Ginsbergem cca v 64.
    Doufám, že přání zpřístupnění naší nedávné historie někdo vezme za své a děkuji, za téma. Tomáš.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, téma je aktuální. Jako cestu řešení doporučuji TOULKY ČESKOU MINULOSTÍ, které jsou velmi zdařilým projektem. Horší bude nalezení shody při hledání objektivního pohledu na minulé století.

      Smazat
  7. Velmi podařený článek. Autor přesvědčivě nastavil zrcadlo :-) všem, kteří se snad opravdu domnívají, že žijí v podmínkách skutečně demokratického systému. Nevím jak toho dosáhnout, ale mladá generace by právě takovou výuku dějin potřebovala jako koza drbání. Mám ale obavu, že dnešní učitelé, i kdyby chtěli, nejsou schopni dějiny takto podávat. Málo toho totiž o moderních dějinách vědí, jiní možná vědí, ale bojí se o těch svých pár korun...

    OdpovědětSmazat
  8. Děkuji, pamatuji tu dobu a souhlasím

    OdpovědětSmazat
  9. https://megazpravy.cz/ct-je-propagandistickym-nastrojem-i-sluhou-nekterych-politiku-mohla-by-se-jmenovat-ct-09-rekl-medialni-odbornik-stepanek/
    Česká televize je aktivní nenávistná propaganda, nikoliv jen cenzura.
    https://www.email.cz/download/k/5gkB7D4nt3HvpfrqHtF5E6whCw4lHKxoiGpxQ0vQIXZP_hCT49jtl0mcU2bVqN9yULRrftw/Ceska_televize.pdf

    OdpovědětSmazat
  10. Pane Jírovče,děkuji, velmi dobře napsáno.

    OdpovědětSmazat
  11. Vážený pane Jírovče, skvělý článek! Krásně navazuje na listy Vaší mladé přítelkyni a dokazuje, že dějinné události se nejlépe hodnotí s odstupem. Tak dneska můžeme hodnotit, co nám dala ta která časová epocha a události v ní obsažené. Ještě jednou díky!

    OdpovědětSmazat
  12. Znáte prolhanější prostituci, než je ČÉTÉ? Já ne. To i Goebbels by se mnohému mohl přiučit u těchto poskoků diktatury kapitálu. Mslím, že by na Žižkovskou věž se hodil místo nebohých pacholat nápis LEŽ VÍTĚZÍ! a S NEONOVÝM OSVĚTLENÍM! Toé na straně jedné a na straně druhí nápis "U SEDMILHÁŘŮ"

    OdpovědětSmazat
  13. A mělo by se jim taky ukázat vyprávění Václava Havla, jak mu nebylo umožněno vystudovat https://www.youtube.com/watch?v=2Z9JkMdMsbI minuta 1:46 "Já jsem samozřejmě nemohl studovat jako objekt (oběť) třídního boje, vyučil jsem se, pracoval léta manuálně, byl na vojně..." Skromně zamlčel, že jeho mladší bratr jako objekt (oběť) třídního boje vystudoval dvě university a tak tedy na vojnu nemusel a ani manuálně...

    Mimochodem (BTW): Bobek měl bratra utečeného v Mnichově a jezdil za nim každý rok. (Možná, že tam po večerem sem tam něco zazpíval v báru americky).

    Zatímco jiní umělci, jak dnes často čteme, měli strýčka v Americe, a tak nesměli ani do NDR, nemluvě o tom, že nesměli provozovat své umění. Nicméně, my jsme je všechny dobře znali z TV a odjinud...

    OdpovědětSmazat
  14. Jirko,
    doufám, že nejsi neomylný a nejsi ješitný. Já mám jiné informace o té botě, která by se mohla k nám vsunout ze západu v roce 68. Tehdy zneužili ruští vojenští jestřábi politické situace u nás a rozšířili si tak zvané strategické předpolí, to je území na kterém se bude válčit ve 3.sv.válce. Amerika totiž obklopila sssr raketama se základnama a to ruští stratégové potřebovali vyrovnat. Cybělo jim naše území pro instalaci jaderných protiraket. Ze strategického hlediska to zcela chápu. Přednášel nám to v rámci školení běžných zaměstnanců v rámci co ve fabrice důstojník krajského armádního štábu z ostravy. Za všechno nemohl Brežněv.

    OdpovědětSmazat
  15. Pěkně napsáno, no kritické myšlení je v tomto režimu nežádoucí.
    Všimli jste si, jak zmizely z archivu Britských listů články od Miroslava Pohlreicha. On byl současnému režimu moc nepohodlný.
    SU

    OdpovědětSmazat
  16. Václav Havel byl jeden z největších světových dramatiků. Praha se osvobodila sama, za pomoci vlasovců 8.5.1945 a hned 9.5. ji okupovala Rudá armáda. Osvětim osvobodili Ukrajinci, sdružení v ukrajinském frontu. Paní učitelko už nám nemusíte lhát, my stejně nemáme mozek.

    OdpovědětSmazat
  17. Dneska je to samá ,,paměť národa", i ten Koněv asi skončí v podobném muzeu. Ale všude se připomínají jen ,,určité" věci. Na události výše uvedené, je totiž třeba zapomenout. Bohužel !

    OdpovědětSmazat
  18. https://www.youtube.com/watch?v=MoCkRyM1A1Q 24. 3. 2020.
    Je důležité vědět, co by lidé neměli dělat v blízké budoucnosti, když oznámí povinné očkování celé populace Země !!! Musíte se toho bát a jakýmkoli způsobem se z toho dostat pryč ... Je důležité pochopit, že se nic neděje ve prospěch lidstva, absolutně obrat, dochází ke zničení lidí a plánů ďábla, světové vlády, konkrétní ... soucit a soucit a spravedlnost, na které nebudete čekat ... Postarej se o sebe, LIDÉ, nedovol nikomu své tělo, ochraň svůj život.
    Dánsko přijalo nouzový zákon, který umožňuje vládě donutit lidi, aby si vzali vakcínu proti koronaviru. Občané, kteří odmítnou podstoupit zkoušku na koronaviry, budou čelit pokutám a možné době vězení a bude jim zabráněno ve vstupu do obchodů, obchodů s potravinami, veřejných institucí a nemocnic a zároveň bude omezeno používání veřejné dopravy.
    Tady je kicker, zákon také umožňuje orgánům nutit lidi, aby byli očkováni, i když v současné době neexistuje žádné očkování proti viru. Díky těmto povinným očkováním je možné, že budou zahrnovat i čip RFID lidí, protože to je dokonalá omluva „musíme se peněz zbavit, protože se mezi nimi virus šíří.

    Minister Krajčí v súvislosti s koronavírusom plánuje zaviesť opatrenia voči občanom, ktorí odmietnú očkovanie. http://www.zvedavec.org/vezkratce/16968/

    OdpovědětSmazat
  19. Kdy bude Ústav pro studium totalitních režimů studovat usa a skopčáky?

    OdpovědětSmazat
  20. Pan kolega Jírovec nemusí mít panický strach, že současný režim je schopen změnit myšlení lidí. Snad je to možné jen u malé skupiny zlem posedlých prorežimních práskačů, kteří vyvolají strach myslet svobodně. Kdyby tento zákeřný idiot chtěl vykládat ve třídě nové lži, pak se určitě najde minimálně jeden, který se tím doma pochlubí před rodiči nebo prarodiči, kteří to zhodnotí jako svinstvo a poradí svému potomkovi, že ve škole nesmí před učitelem mluvit otevřeně a má si myslet svoje. Takový žák nebo žačka se s největší pravděpodobnosti pochlubí svým spolužákům. Učitel dostane pověst blbce, před kterým se musejí bát a už mu nic nevěřit.

    OdpovědětSmazat
  21. "Naše moderní historie je fascinující, ale nelze o ní mluvit otevřeně. Riziko je často existenční". Trochu svobodnějšími jsme pouze my starší, ale jen trochu, protože některé vleklé, ale důležité skutečnosti lze jen naznačit, tehdy i dnes...

    OdpovědětSmazat
  22. Jiří, gratuluji, přesně popsáno, ostatně jako vždy.J.K. Třebíč

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.