Reklama

úterý 28. dubna 2020

Retro: Správně špatně

Tribun
28. 4. 2020 Tribun
Byl tu teď takový průzkum, jestli bylo za socialismu líp, a světe div se – nemálo lidí odpovědělo, že ano. První, co mě napadlo, bylo že vám ta propaganda moc nefunguje. Třicet let tlučete lidem do hlavy, že za socialismu bylo tak špatně, že líp bylo i za Protektorátu i za Třicetileté války, a teď tohle. Druhé, co mne napadalo, že se vám ta revoluce moc nepovedla. 


A čekal jsem posměšky a invektivy na adresu pamětníků, kteří si špatně pamatují, protože mileniál z pražské kavárny ví samozřejmě mnohem lépe, než horník z Ostravy, jak se tomu horníkovi žije teď a jak se mu žilo před tím. Posměšky a invektivy se kupodivu nedostavily, a k mému ještě většímu překvapení i lidé, pro které je Sametová revoluce stejný vrchol dějin, jako druhý příchod Krista, připustili, že deziluze části populace je adekvátní reakcí a signálem, že ne každý byl vítěz a hodně lidí revoluce prostě hodila přes palubu. (Vzhledem k tomu, jak prosperují privatizační šmejdi, v tomto případě spíš než svoje děti požrala revoluce svoje rodiče.)

A za třetí mi došlo, že takhle je to správně, že je to přesně tak, jak to má být. Budujeme totiž kapitalismus a jedním z kategorických imperativů kapitalismu je „urvi, co můžeš“. Étos kapitalismu leží v konkurenci a úspěchu. Kdyby uspěli všichni, nebyl by to kapitalismus, ale socialismus. Že všichni neuspěli není důkazem neúspěchu revoluce, ale jejího úspěchu: podařilo se vybudovat společnost, kde si lidé nejsou rovni, společnost, kde jedni vítězí na úkor druhých. Kdyby nebylo poražených, nebylo by ani vítězů. Chceme-li tedy mít vítěze – a to chceme, když chceme kapitalismu – musíme mít i poražené.

Správné množství poražených – takové, aby by byli dost vidět a vítězové i „vítězové“ (tj. těsně neporažení či ještě ne poražení) viděli, že jsou vítězi (a byli vděční režimu za to, že je nechal zvítězit), ale přitom takové, aby nepředstavovali rozhodující sílu a nemohli otočit kormidlem dějin pryč od privatizace, liberalizace, deregulace a závodům ke dnu po zádech druhých. Zkrátka všechno je, jak má být. Už jenom proto, že v kapitalismu neexistují žádné objektivní příčiny neúspěchu, žádné objektivní limity a handicapy, ale jen a pouze osobní selhání a neschopnost, takže se žádný slušný (čili kapitalismus vzývající) člověk těmi poraženými vůbec nemusí trápit. Trápit by se měl jedině tím, jestli on sám dost maká, aby ho trh nechal nejenom přežít, ale ještě mu vyplatil prémii.

Revoluce zvítězila a data to dokazují – máme přesně takovou společnost, jakou jsme chtěli. Rozdělenou.


Otištěno na Tribunu 24.4.2019

43 komentářů :

  1. Kdo si umí spočítat počty nakažených a mrtvých na velikost státu, tak má ukázku, jak se o zdravý lidi pečuje a co je upřednostňováno.
    Šel jsem dnes zapálit svíčku, aby se do ČR nevrátila druhá vlna viru. Pomůže?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Několik informací pro ty poražené.

      https://uloz.to/file/oEelYwZ0PloO/teoreticka-a-prakticka-filozofie-pdf

      Smazat
    2. Příjde druhá, třetí a další vlny virového onemocnění. Dohledej si kolik je druhů očkování proti virovému onemocnění chřipka. Ovšem, kdy to bude nikdo neví, nebo víš jaký počasí bude 15. listopadu? Každý den umře 20 občanů Česka na rakovinu. Zapálíš svíčku? Společnost byla a vždy bude rozdělená, stačí si jen dohledat z minulosti. Beneš rezignoval na post prezidenta a mnoho generálů a hlavně občanů nechtěla být otroky Německa. Čas uplynul a socialistické Československo nebylo otrokem Německa. Ano, Sovětský svaz nás omezoval, ale fabriky i vodárny náležely státu. Přišel rok 1990 omluva Německu a po několika letech jsme opět otroky Německa. Tak si vyber co bylo či nebylo lepší.

      Smazat
    3. 13:43: Alexanderu Dubčekovi jsme některé věci hodně zazlívali, především podpis pendrekového zákona v r. 1969. Ale kdyby se bývalo podařilo v r. 1989 zvolit prezidentem republiky (zdánlivě méně výrazného) Dubčeka, další osudy ČSSR by možná byly mnohem lepší než takhle. Dubček by se býval určitě nepřimkl otrocky a nedůstojně k Německu, zachoval by si své slovanské cítění, záleželo mu na osudech Československé republiky, ta by se bývala možná(?) ani nerozpadla. Slováci situaci vycítili daleko lépe a dříve než my Češi, když z bratislavského náměstí posléze poslali jednoho poněkud ješitného pána pryč od mikrofonu. Tohle mé postesknutí je bohužel už věcně zbytečné, nedávno jsem se kdesi dočetl, že už cca v r. 1986 domlouvali Soroš se Švancenbergem na americké ambasádě, kdo se výhledově po převratu stane prezidentem. (Viz "Zle, matičko, zle, Švancenberci zde ..." - Karel Havlíček Borovský.) Případné ověření pravdivosti této informace není v mých silách (kdo mi v tom pomůžete?), tvrdím jen, že se nedopouštím ničeho špatného, když pouze reprodukuji, co jsem na internetu načetl.

      Smazat
  2. Ted? Ani jedna vec neni lepsi nez byla za socialismu, a to mne neopravnene v 78. drzeli ve vystrovaci vazbe 58 dni a pak jsem musel delnicit. To na tom nic nemeni, protoze CELY NAROD se mel ve vsem lepe, DALEKO LEPE. A tak dobre tady nebude ani za dalsich 100 let, pokud tady bude kapitalismus. A nikde na svete take ne.

    OdpovědětSmazat
  3. Je něco divného, když banány jsou už lacinější než brambory.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Co je na tom divného, to už jsme se dopracovali do komunismu!:-)

      Smazat
    2. V kibucu se dokonce fasuji 1 na hlavu zcela zdarma
      Shalom

      Smazat
  4. Děkuji za přesný a výstižný popis našeho demokratického režimu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Opravdu výstižně a věcně definován současný režim a systém.

      Smazat
  5. No, jak kdo,že!?

    OdpovědětSmazat
  6. ano rozdelenou - na 11 miliardárov a 10 milionov chudoby - super - to je ono ...

    OdpovědětSmazat
  7. Celé jsem to prožil , byla to pohoda , nikdo neměl strach o práci , nebál se vyjít večer na ulici , nebyli bezdomovci , cikáni pracovali , nikdo se nepotuloval po ulicích , na dovolenou se jezdilo k Černému moři , auto měla prakticky každá rodina , spousta lidí měla chaty , chalupy, recept za korunu , nikdo nám necpal muslimy , naši vojáci neokupovali cizí země , měli jsme výkonný český průmysl , zemědělství , školství na slušné úrovni ! Dnes tu Čechům už skoro nic nepatří , jsme jen nesoběstačná nesvéprávná německá a bruselská kolonie !

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Malá oprava:
      Cikáni pracují i dnes. Řada z nich je vyučená, mnozí mají středoškolské či vysokoškolské vzdělání.
      To jenom Rómové jsou přesvědčeni, že stát je povinný se o ně postarat. No a stát je živí, hovoří o nich jako o sociálně slabých či vyloučených místo toho, aby jim sdělil známé "Kdo nepracuje, ať nejí".
      Ivana

      Smazat
    2. 9:55 Nic z toho vám (nám) neberu, ale jisté výhrady přece jen mám.
      Jo, s těmi horníky je to vtipné. Mám bratrance na Karvinsku, tak si dovedu představit, jak by mileniána srovnali do latě.
      Ale pokud jde o ten kapitalizmus – urvi těm druhým co můžeš, nesouhlasím. Nesouhlasím, že to tak prostě musí být. Vždy byly v historii lidstva privilegované vrstvy, a ty určuje zákon karmy. Jak ony se vypořádají s přízní osudu, zda v celkový prospěch společnosti nebo v její zmar, je už otázkou mravní vyspělosti.
      Ale naopak musím souhlasit s tím, že určitě spousta lidí podporuje i nepořádky, které třeba vynesly jisté idoly na výsluní jen proto, že by rádi byli na místě oněch idolů. A tito lidé se rádi sdružují a rádi i fašizují. Alespoň v té naší republice. Ale to je pořád o té mravní vyspělosti, nebo dostatku či nedostatku sociálního cítění.
      Ale už jsem někde psal – užil jsem si i dost (ne)reálného socialismu. A jsem rád, že vzal za své. Protože celý člověk nebude společenský systém hodnotit jen podle dosažené technické nebo výkrmové úrovně. A že to zbylé bylo za totáče ubohé, to jsem měl možnost reálně žít. Bez tohoto kritéria, bychom mohli klidně adorovat třeba i Třetí říši.
      wc


      Smazat
    3. 13:53 píšete o svých pocitech, věcný argument nemáte. Co prosím, podle vás, bylo to ubohé? Já považuji za ubohé celé to pozlátko "bahobytu" v nepotřebnostech, v nepotřebnostech na dluh. A to ještě jen pro některé, často i dočasně.

      Smazat
  8. Když to berete z hlediska čistě konzumního, tak nikomu neberu, že se jeho rodina neměla špatně. Zvlášť když Tribun jmenuje rodiny horníků a dalších preferovaných profesí.
    Ani já nemohu tvrdit, že se naše rodina měla po stránce materiální vyloženě špatně. Nemohli jsme si sice dovolit spoustu věcí, co jiné rodiny, ale měli jsme co jíst, kde bydlet, měli jsme šaty a na nohou boty.
    Rodiče se o nás dobře starali, zahrnovali nás podněty pro náš zdárný kulturní rozhled a vzdělání.
    Takže idyla?
    Nebýt hlubinného vzteku pramenícího ze soustavného ponižování ze strany režimu, mohla to idyla klidně být, protože moji rodiče nepatřili k těm, kterým působilo trauma prohlížení západních katalogů ani zprávy o platech a úžasných dovolených západních pracujících.
    Deziluze po listopadu se u mne samozřejmě dostavila. Zklamání mi přinesla ochota až příliš mnoha lidí volit gaunery. Gaunery, jejichž vlastnosti mají své kořeny v minulosti, kdy frčel bonmot: Kdo nekrade, okrádá rodinu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:27 já ten režim prožil a nechápu, čím vlastně vás ponižoval. Já, kterému nebylo (do roku 1965, ač) umožněno studovat, který byl při posledních třídně politických prověrkách roku 1959 převeden na odborně méně náročnou práci, jsem pochopil a chápu, že onen režim hájil svoji existenci tak jak uměl, možná dokonce tak, jak svého času musel. V principu byl lidštější, povšechně dobromyslný a tolerantní i když možná za cenu úrovně života na úkor životní úrovně. Víc než onen režim dokázal, víc v jeho silách nebylo. Vzato s odstupem a současnou zkušeností, smekám. A to žádná socka nejsem.

      Smazat
  9. Přesně tak nám nemůžou nakukat že je lépe v kapitalismu vše je předražené hlavně u nás v Čechách. Lépe už bohužel bylo a otroctví v eu to dorazilo.

    OdpovědětSmazat
  10. noviczech
    ...možná si vy starší vzpomenete, co se vyčítalo v šedesátých létech minulého století socialistickému režimu! Když tedy jsme si všichni rovní, proč máme ve vlacích druhou a první třídu? Odpověď byla jasná a pravdivá (dnes až tvrdě pravdivá), režim to musel udělat, protože naše vlaky jezdily i na západ a tam to normy vyžadovaly! Oni v tom jeli stále, jsou nižší lidé a holt někteří jsou "nadlidé", jako v přírodě, predátor a oběť! Akorát nevím, proč věří v Boha a náboženství!

    OdpovědětSmazat
  11. O tom,jak bylo všechno v minulém režimu špatné,nás ujišťují právě ti správní uvědomělí,kteří mají nejvíc másla na hlavě a jejich slavní potomci. Dnes vážení podnikatelé. To ale už dávno není žádné tajemství.

    OdpovědětSmazat
  12. Mě zase došlo, že po krizi, budou úspory důchodců skoro nula. Jen se podívejte do obchodů, které včera otevřely, jaké jsou tam ceny. Přeci se pan podnikatel nebude ani trochu omezovat. A když někdo zkrachuje, tak jen dluhy zůstanou na firmě a ne na podnikali.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vy toho o podnikání moc nevíte, že?

      Smazat
  13. "Étos kapitalismu leží v konkurenci a úspěchu", čili nikoliv v demokracii a svobodě, ale na nutné mizérii.

    OdpovědětSmazat
  14. Ti, co vidí bývalý systém jako špatný, jsou jen hlupáci ovlivnění západem. Právě i mnozí starší byli ohloupeni západem už tenkrát a proto byl rozvrat v 89. Tehdejší systém byl ten naprosto nejlepší za celé historie lidí.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 12:25 Kolego, to asi nemyslíte úplně vážně, že? Co na tom systému bylo tak skvělého? Životní úroveň pod psa, drahota a prázdné krámy.
      Jediný co bylo fajn je, že jsme byli o 30 let mladší.

      Smazat
    2. 12:58 Nepište nesmysly. To jsou sprosté kecy o prázdných krámech a o drahotě. Projděte si dnes krámy a spočítejte, kolik je tam výrobku z tuzemska a kolik co stojí. Dnes by byly krámy prázdné a ta drahota je dnes. Jako kolonie si nic neprosadíme aniž by do toho
      nemluvila EU. To je fakt výhra.

      Smazat
    3. Jste mladší nebo starší? To co sdělujte, je právě ta velmi účinná propaganda pomluvy bývalého systému. To co sdělujete, byl totiž tenkrát pravý opak :-) Ale chápu, že nevěříte, západ dosahuje svého, ač si mnozí lidé dělají naději v tuto dobu koronaviru :-)

      Smazat
    4. 12:58
      Sedl jste si na hřebík?

      Smazat
    5. Hm, asi jsem žil v jiném Československu, než vy! Takové nesmysly, počkejte nyní, jaká nastoupí drahota! A to už nebudete o 30 let mladší, ale stále blbej!

      Smazat
    6. 12:58 " Životní úroveň pod psa, drahota a prázdné krámy"...asi jste žil někde jinde

      Smazat
    7. Ztratil rozum ci si pamatuje to, co vcera cetl

      Smazat
    8. Trošku do mozaiky porovnání socializmu a stávajícího kapitalizmu: Z třiceti největších přehrad, které se nacházejí v ČR jich bylo 24 postaveno v dobách socializmu, 4 za 1. republiky a 2 (Slezská Harta a Hněvkovice) za stávajícího demokratického režimu, přičemž byly rozestavěny v dobách socializmu v letech 1986 a 1987. V průměru tak bylo za socializmu postaveno za deset let 6 přehrad, za současného režimu za deset let 0,66 přehrady. Sedm největších přehrad (Lipno, Orlík, Nové Mlýny, Švihov, Nechranice, Slapy, Rozkoš) bylo postaveno za socializmu. Od záplav na Moravě není stávající demokratický kapitalistický režim schopen postavit dvě přehrady – Nové Heřminovy a přehradu na Vláře. Ještě připomenu největší přehrady na Slovensku postavené za socializmu – Gabčíkovo, Oravská přehrada, Liptovská Mara, Vážská kaskáda, Domaša, Zemplínská Šírava. Tož tak a příště o výstavbě bytů a fabrik.

      Smazat
  15. Náhodou, máme tu socík jako nikdy. Ztráty "kapitalistů" způsobené koronavirem zaplatí stát, tedy my všichni. Žádné riziko, to už tu přeci bylo, akorát Národní podnik nahradil název F. Vomáčka a syn, slušelo by se podotknout a my všichni. K tomu si můžeme připočítat všelijaké "služby" , které jsou díky vývoji pokročilých technologií špehovat každého, už ne jenom někoho, ale doslova každého. Z mobilu, kreditky, kamerových systémů a pod.. Soukromí zmizelo kdesi v tramtárii a bývalí příslušníci StB se řehtají jako koně, jak jsme obětavě vybavili vším potřebným.

    OdpovědětSmazat
  16. Potíž v hodnocení jednotlivých režimů, tak, jak jsou v historii za sebou, je tom, že se - vzhledem k lidské povaze, charakteru - zákonitě po každé změně zřízení (ať už politické nebo ekonomické a většinou obojí) dostávají k veslu ti největší hajzlové. V konkurenci s hajzlem uspěje jenom ještě větší hajzl, takže máme vystaráno a proto lidstvo směřuje, opět zákonitě, do ďáblovy řiti. Poslední rezultát tohoto vývoje právě ochutnáváme, to pokud se potvrdí ta teorie o lidském zásahu do virova genomu. Proti tomuhle nejde bojovat, protože i v relativně demokratickém režimu mají obyčejní lidé nějak zakódováno v paměti, že si ty největší hajzly volí za náčelníky. Někdo to rád horké.
    Taras

    OdpovědětSmazat
  17. 10:27 prosím, jaké konkretně " soustavné ponižovaní ze strany režimu" Děkuji

    OdpovědětSmazat
  18. Představme si situaci, kdyby nastala radikální změna a ze dne na den by v supermarketech nebyly před Vánoci jahody, banány , mandarinky a celá řada (zbytného) zboží, které máme na stolech. Anketa by rozhodně nedopadla pro nový režim dobře. Při posuzování jakéhokoli systému je nutno věnovat pozornost posuzování celku nikoli v určitém dějinném okamžiku, ale v čase, tj. z hlediska možnosti vývoje. Z tohoto pohledu by minulý rigidní režim neobstál. V žádném případě moje poznámka neznamená obhajobu současného, jen poukazuje na ošidnost takových anket.

    OdpovědětSmazat
  19. V minulém režimu před 1989 jsem v Praze dobře bydlel za tak nepatrný nájem plus ostatní náklady na bydlení, že jsem si té částky vůbec nevšímal. Dnes jakožto důchodce mám nájem tak obrovský, že spotřebuje velkou většinu mého starobního důchodu. Zatím si poctivě aspoň trochu přivydělávám, jinak bych v dohledné době měl hlad. Čili i v důchodě musím částečně pracovat, nikdy v životě si neodpočinu. A nadutí boháči se provalují, už od mladých let žijí jenom svými mejdány. Šel jsem před sedmou hodinou ranní s taškami do práce a z okna blízkého domu se mi neznámí mladíci (ve věku kolem dvaceti) vysloveně posmívali, byli z toho rozchechtaní a pokřikovali na mne, že jsem takový hlupák a na rozdíl od nich já se šedivými vlasy pořád ještě makám. Na mou duši se mi tohle přihodilo.

    OdpovědětSmazat
  20. sudruzi dyt vy chcete kapitalisticky si zit ale socialisticky se mit-aneb my podnikame ale v pripade ze nam to nejde state plat!!!😀😂

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Bohuzel mas trochu pravdu ,vsichni delali ze delali
      a zili si relativne v pohode .A to byla ta chyba socialismu ,ridili to volove a diletanti a i pres ty nedostatky v rizeni spolecnosti vybudovalo se tolik ze za nynejsiho systemu se nebuduje ,jen krade do kapes a vysledky zadne Proto po polovine zivota v socialismu a druhe v kapitalismu !nejvyssim! si myslim ze jedine zcela novy system musi se narodit. Jinak pohroma prijde velika to mi verte,kapitalismus prave dokazal svou prohnilost totalni ,ale komunisti to nedovedli ani vysvetlit

      Smazat
  21. Je třeba změnit procesy akumulace kapitálu, tak aby se nehromadil u 1% populace. Regulace přes daně a banky nevyhovuje.

    OdpovědětSmazat
  22. Konečně to někdo popsal a realisticky řekl, jak to s tou naší společností po 90. roce je…
    Ale teď k tomu, proč si pamětníci se zvětšujícím se odstupem od minulé etapy myslí, že tehdy bylo lépe…
    Oni si to tedy rozhodně nemyslí všichni, ale jejich procento je dosti vysoké; řekl bych, že se klidně může blížit i k 50 % těch pamětníků. Nejsem odborník, ale myslím si, že to má 2 hlavní důvody:
    1) Psychologický; lidé se vždy dělili na optimisty a pesimisty. A u těch optimistů asi i paměť funguje tak, že vytěsňuje to negativní a ve vzpomínkách uchovává převážně to pozitivní, humorné apod. A i to negativní dovede později popisovat takovou odosobněnou, přitažlivou formou, ba i formou humornou. Ti, kdo prodělali vojnu, mi asi dají zapravdu. Jsou mezi námi takoví, kteří zažili „těžkej šikan“ a dodnes se z toho nevzpamatovali, nesou si to pokoření v sobě do smrti. A další skupina na ty tehdy docela brutální chvíle vzpomíná dnes (třeba u piva) s humorem a ještě vše formou „myslivecké latiny“ náležitě zveličuje a dramatizuje. Jistě jste viděli film Forest Gump, kde Forest a Bubu drhnou v kasárnách zubními kartáčky spáry mezi dlaždičkami a scéna je takřka komická tím, jak Bubu u toho odříkává tisíce receptů na úpravu krevet. Ale úplně přesně totéž zažil i můj strejda coby záklaďák ČSLA (tedy krom těch krevet ;-) ) a můj děda vzpomínal při „černých hodinkách“ zajímavě a často i humorně na vše, co prožil za 1. světové války či za mobilizace roku 38. A tak ti optimističtěji ladění pamětníci vzpomínají spíš na ty pozitivní věci a ty negativní buď z paměti vytlačí, nebo je vidí v humornějším světle.
    2) Ekonomicko-historický; Od doby národního obrození byl nejen budován český podnikatelský stav a jeho podniky, ale u příslušníků českého národa i náležitá hrdost na úspěchy českých podnikatelů a na stále známější jména jejich podniků. Tato tendence, kupodivu, přetrvala i do doby socializmu, kdy jsme byli také vychováváni v náležité hrdosti na československý průmysl i zemědělství a jejich (po etapách propadů a neúspěchů) posléze i prokazatelné úspěchy. Takže lidé, kteří tyto etapy pěstování hrdosti na úspěchy československého národního hospodářství zažili, asi opravdu těžko nesou, když vidí, jak ty kdysi úspěšné a někdy i světově známé podniky mizí, jak se obchodní značky typických československých produktů rozprodávají po světě a náš trh obsazují cizí firmy s produkty mnohdy o nic lepšími, ale prostě jejich výrobce je dnes silnější (anebo prodejnými politiky protežovaný). Ono se u nás sice dnes opět vyrábí i vyvíjí spousta zajímavých a ve světě úspěšných produktů a jsou v ČR i světově známé a úspěšné české podniky, ale jak politikové, tak média nám o tom jaksi zapomínají referovat, natož aby pak měl někdo snahu, pěstovat i v této oblasti tu národní hrdost. Mám podezření, že má někdo zájem, abychom se cítili méněcenní, a tak snadněji přijali myšlenku, že některé, zejména velké sousední státy jsou schopnější a úspěšnější, a tak bychom jim měli řízení svého hospodářství, a tedy i státu jako celku přenechat. Pokud by toto byla pravda, pak by bylo lze říci, že o tak důkladné ovládnutí našeho území, natož pak o likvidaci původně československého průmyslu a zemědělství neusiloval ani SSSR prostřednictvím RVHP. A to si pamětníci, bohužel, ještě vybavují…
    Viki L.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.