Reklama

pondělí 25. května 2020

Co si běžný občan koupí? Režisér Zdeněk Troška byl v "krámě". A natvrdo PL řekl, co si myslí o současné situaci

Zdeněk Troška
Rozhovor s režisérem Zdeňkem Troškou
25. 5. 2020  ParlamentníListy
POTRAVINOVÁ SOBĚSTAČNOST A SUVERÉNNÍ STÁT
„Proč máme draze dovážet brambory, mrkev, zelí či obilí ze zahraničí, když si můžeme vypěstovat svoje? Proč brambory ze Španělska? Proč mrkev z Itálie? A za jaké ceny? Před třemi týdny jsem se nestačil divit ve volyňském COOPu ceně za žlutou papriku... 172,90 korun! A dneska květák za stovku a bakelitová rajčata za dvě stě? Myslíte, že to běžný občan na vesnici či v maloměstě koupí?“ ptá se v našem seriálu o potravinové soběstačnosti režisér Zdeněk Troška.


Vy jste znám jako velký obdivovatel českého venkova. Vaše filmy jsou vždy čistou přehlídkou skutečných lidí bez příkras a přetvářky. Vždy zde vládlo rčení o zdravém selském rozumu, zaslouží si váš obdiv český venkov i dnes?


Obdiv asi ne, spíš smutné politování nad tím, kam jsme to až nechali dojít. Ale neviním z toho našeho venkovana, ale ty, kteří na vedoucích místech nahoře rozhodovali proti němu, i když museli vědět, že to, co dělají, je v přímém rozporu se zdravým selským rozumem. Nikdo se nikoho z venkovanů, tedy od obyčejných lidí, léta pracujících v zemědělství, až po odborníky neptal a ti, kteří se proti zhůvěřilým nařízením EU zvedli, nebyli vyslyšeni a byli rychle umlčeni.

Museli jsme přijmout neslýchaná nařízení a rozkazy, které nám jen tak umožňovaly vstup do bájné EU. Lidově řečeno – prostě zlikvidujete to a toto, jinak se do EU nedostanete. My vám to nahradíme z vlastních zdrojů. Nikdo se proti nim nepostavil, protože tak bylo v Bruselu rozhodnuto, a hotovo. A tak počala neslýchaná devastace našeho zemědělství, nad kterou mnozí lidé z venkova jen kroutili nevěřícně hlavou. Ale nemohli dělat vůbec nic, protože neměli tam nahoře žádné zastání. Prostě nás tehdejší vláda hodila za úplatu přes palubu.

Podívejme se trochu zpátky – po roce 1948 došlo k parcelaci panské či církevní půdy. Představenstvo obce, tedy bohatí sedláci, kteří měli rozhodující slovo, si zabrali nejlepší půdu, tu horší pak nechali chalupníkům a ostatním. A jak si jí vážili, byl to jejich majetek, zdroj obživy, jejich všecko. Pole, louky, každá mez, všechno se hlídalo, zem byla obdělávaná podle bonity, tedy kvality půdy. I z té nejhorší se sklízel aspoň oves, brambory, jetel a další nenáročné plodiny. Byl využit každý kousek země, nic nepřišlo nazmar.

Po kolektivizaci vesnice se přihlíželo na způsob pěstování rostlin podle zavedeného zvyku; nikoho nenapadlo zasít pšenici na kamenitý úhor. Přece jen byli v JZD lidi, kteří tak dál pracovali na svých polích, která z dřívějška dobře znali a věděli, co který kus země vyžaduje a co může dát, která plodina potřebuje dostatečnou vláhu, která se spokojí s půdou chudou na živiny a na sucho. Zkrátka, pracovali stále „na svém“ a stále se svému poli, své louce věnovali.

Zrovna včera jsem stál nad vsí pod lesem a známým, kteří se u mě zastavili, jsem ukazoval širý kraj pod námi. Všechno, co je teď jedna zelená louka, byla dřív obdělaná pole. Všimněte si záběrů pod úvodními a závěrečnými titulky filmu Slunce, seno a pár facek (1988) – celý kraj kolem Hoštic je žlutý obilím.

Dneska se všechna pole proměnila v pastviny. Lidé s povzdechem říkají, tady byla tak úrodná půda a teď se tu pasou krávy. Taková škoda! Aspoň že se pasou krávy, že se louky sečou a suší seno, že to nezaroste lebedou a bodláčím. Ještě horší jsou případy, kdy se na kvalitní půdě bezohledně budují hangáry a velkosklady nejrůznějších průmyslových a jiných obchodních řetězců, továren a vím já čeho všeho.


Venkov má blízko k zemědělcům a těm je věnován náš seriál o potravinové soběstačnosti a suverenitě státu. Jaký vy máte vztah k zemědělství?
Pocházím a celý život žiju na malé jihočeské vsi, v Hošticích u Volyně, které znáte z trilogie Slunce, seno. Vesnice před rokem 1989 měla 77 domů a skoro všichni obyvatelé pracovali v místním JZD. Třeba všechny tři generace. Hoštice v té době měly jeden velký, moderní kravín a dvoje menší ustájení krav, bejčárnu, tři teletníky, dvě slepičárny, velký prasečák, ovčín a stáj pro osm koní. Tedy obživa pro všechny obyvatele.

Všechno se postupně na příkaz EU zničilo, protože se rozhodlo, že se k nám bude dovážet všechno odjinud. Ale už se neříkalo, jaké kvality to zboží bude; koneckonců se dodnes nevyřešil spor kolem dvojí kvality potravin.

Obě babičky a děda pracovali v družstvu, my coby školáci jsme chodili na brigády, pomáhali jsme při senách, otavách, při vybírání brambor, sběru mandelinky bramborové atd. Nikomu to nebylo zatěžko, brali jsme to jako samozřejmou povinnost. Poslouchali jsme dospělé, jak se baví o tom, co se na jaké pole zaselo; nás děti hlavně zajímalo, kde bude hrách, mák, mrkev, okrouhlice, zelí, naše největší pochoutky. Prostě jsme v zemědělství žili, měli jsme na starost kuřata, housata, kůzlata, která jsme pásli za humny a znali jsme tak celý rok prací v hospodaření na vsi. 
 


Myslíte si, že stát by měl být potravinově soběstačný? To znamená, že většina potravin u nás spotřebovaných by měla být i vypěstovaná našimi zemědělci?

Rozhodně! Byli jsme zemědělskou velmocí, naprosto soběstačnou a navíc jsme ještě spoustu úrody vyváželi. Ať to bylo v rostlinné či živočišné výrobě. Každý řekne – proč máme draze dovážet brambory, mrkev, zelí či obilí ze zahraničí, když si můžeme vypěstovat svoje? Proč brambory ze Španělska? Proč mrkev z Itálie? A za jaké ceny? Před třemi týdny jsem se nestačil divit ve volyňském COOPu ceně za žlutou papriku... 172,90 korun! A dneska květák za stovku a bakelitová rajčata za dvě stě? Myslíte, že to běžný občan na vesnici či v maloměstě koupí? Lidi se bez toho obejdou.

Potěšil mě obrovský zájem lidí o pěstování zeleniny doma na zahrádkách. Vypěstují si svá rajčata, okurky, papriky, brambory, celer a další zeleninu, a budou navíc spokojení, jak jsou šikovní, jak se jim to povedlo. Ano, jsme naprosto soběstační a měli bychom se vrátit ke svému pěstování. Nikde tu neuvidíte pole brambor, cukrovky, máku... jen řepka a kukuřice. Jeden zemědělec mi řekl – proč budu pěstovat řepu, za kterou dostanu 1,40 korun, když za stejné množství řepky dostanu 4,30 korun?




Pozn.redakce N.R.: O novele zákona, který by mohl vést k potravinové soběstačnosti, by se mělo ve Sněmovně hlasovat zítra - 26.5.2020. Jde o poslaneckou iniciativu některých poslanců za ANO, SPD, ČSSD, ODS, KDU-ČSL a KSČM. Mezi iniciátory novely není ani jeden Pirát, ani jeden TOPák a ani jeden "Starosta". Tak uvidíme, kdo to s republikou myslí dobře a kdo jen slouží zahraničním koloniálním zájmům.

K předložené novele zákona o potravinové soběstačnosti vystoupí na svém Facebooku i europoslanec Ivan David od 11:50 hod. (https://www.facebook.com/MUdrIDavid/)

61 komentářů :

  1. Pražáci tento systém vymysleli, tak ať si to kupují! Zbytku národa bych doporučil vrátit se trochu do minulosti, kdy se místo otravné trávy využil na zahradě každý metr čtvereční k pěstování ovoce, zeleniny a brambor a kdy v rámci jedné vesnice bez problémů kvetl výměnný obchod za doma nepěstovanou komoditu. Vše bylo čerstvé, zdravé bez chemie, herbicidů, pesticidů, natožpak GMO produkce - tímto se mohou trávit samotní Pražáci, těch škoda nebude.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Maličko jste se spletl. Nebyli to Pražáci ale slizký had na tři tedy Lux, který to všechno byť za jejich pomoci spunktoval a to byl prosím zemědělský inženýr a pracoval v JZD u Chocně. Ten začal razit heslo vše do soukromých rukou, protože budou pružnější než JZD (teď je to vidět) a co nevypěstujeme, dovezeme. Holt byl asi prvním inženýrem, který byl chytrý jako zástupy těch dnešních a nebo měl titul propůjčený. Kdo ví.

      Smazat
    2. 10:15 Nejvic farmarskych trhu je pochopitelne v Praze a jsou plne k prasknuti, protoze Prazaci maji na kvalitni potraviny prachy...

      Smazat
    3. Vy oba jste zemědělci jako ten žrout vajíček a rajských. Mluvíte o krásách traktorové krajiny a o polích 100 a více hektarových. Kolik lidí si dnes přeje pracovat v kravíně, prasečáku nebo slepičárně. Proč plno věcí dovážíme třeba z Polska. Tak se zeptejte na cenu kterou dostanou zemědělci v Polsku, nebo v Bulharsku, Rumunsku . U nich se jejich práce cení ještě míň než u nás. Troška ať dělá přihlouplé komedie , vy ale přestaňte kecat nesmysly nebo jen přenášíme hloupé lži od Pitomia nebo komoušského StBáka díky kterému je naše země žlutá a do polí se jezdí s jedy až 12x do roka.

      Smazat
    4. 22:50
      Já nevím a ani by mě nenapadlo takto hloupě se ptát, "kolik lidí si dnes přeje pracovat v kravíně, prasečáku nebo slepičárně". Vy to víte? Já vím jen to, že lidé chtějí pracovat tam, kde si dobře vydělají na živobytí. Stále přitom žije spousta lidí, kteří v zemědělství pracovali a byly to pro ně nejlepší časy. Jsem jedním z nich. A nevíte náhodou, proč tolik lidí pracuje v zemědělství třeba v bohatém Bavorsku? Proč tam třeba i lidé, kteří přímo v zemědělství nepracují, mají pár svých hektarů a ty obhospodařují? Že by Bavoři netoužili po ničem jiném, než se udřít pro pár šupů? Opravdu si myslíte, že jsou takoví hlupáci?

      Smazat
    5. Unknown25. května 2020 22:50
      „Kolik lidí si dnes přeje pracovat v kravíně, prasečáku nebo slepičárně.“
      Řekl bych, že mezi nezaměstnanými, kteří jsou na podpoře, byste jich dost našel. Zvláště na venkově, kde by to měli do práce deset minut cesty. Ale i ti zaměstnaní, kteří dojíždějí do města a tam nemají zrovna manažerskou pozici. Volme SPD. P.K.

      Smazat
    6. že Španělsko ... Zahrada Evropy ???

      https://www.youtube.com/embed/PeKzJjV6Ibw

      https://www.protiproud.cz/politika/5124-az-se-eu-rozpadne-jsme-pripraveni-na-novou-situaci-stat-se-toho-muze-hodne-predpoklady-pro-uspech-nejvyssi-cas-se-zacit-chystat-delate-si-iluze-o-protistrane-vyzva-pro-vlastence-ve-vasem-okoli.htm


      Smazat
    7. Všechno je to o penězích. Protože jsme přijali podmínky EU, nemáme rovné podmínky nejen se zemědělci z Bavorska nebo Francie, ale ani s Poláky. Všechno to křiví dotace a náš zemědělec dostane za metrák brambor nebo pšenice jinou cenu než Francouz nebo Polák. Protože třeba Polsko dotuje své zemědělce, jsou schopni pěstovat produkci za málo peněz a pak se divíte, že většina potravin má někde na okraji poznámku, že je vyrobena v Polsku nebo ještě lépe v EU. Pokud budou mít naši zemědělci stejné podmínky jako jinde, budou se u nás vyrábět vynikající brambory, zelenina i maso. Problém je, že nám to EU vlastně zakázala, protože v ní rozhodují Němci a Francouzi a ti potřebují aby se dobře žilo v Bavorsku nebo Lotrinsku a ne třeba u Olomouce...

      Smazat
  2. V tomto videu (MaP 441) je to řečeno a vysvětleno zcela jasně: "Potraviny v ČR zdraží až o 100%. Východoevropané mají platit životní standard západoevropanů": https://www.youtube.com/watch?v=PTz2-sLmNTk

    OdpovědětSmazat
  3. Je tu ještě jeden související problém. Porevoluční svazáci s velkým nadšením systematicky rozbíjeli právě JZD v každé vesnici. Jenže právě to JZD se podílelo na pravidelné obdělávání nejenom polí, ale celého katastru vesnice i vesnice samé. To dnes chybí. Nikdo se nestará o aleje kolem cest, o lesy, se kterými si neví drobní majitelé rady, o potoky, o rybníky, o studánky. Výsledky se již dostavily kam se oko podívá!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To je správná připomínka. JZD, ale i další místní podniky se podílely na chodu obce. Nebylo to pouhé vytěžování všeho s heslem maximalizace zisku, jako je tomu dnes. Konkrétně v naší obci je to nejvíce znatelné na stavu komunikací. Silnice dostala naposledy asfaltový povrch před 33 lety, most přes řeku udělala Plzeňská Škodovka, která zde měla tábor pro děti zaměstnanců, před 50 lety. Dnes se to řeší dotacemi, na které ovšem malá ves nedosáhne v potřebné výši, takže se jede setrvačností, než se to zhroutí.

      Smazat
  4. Další ze zbytečných rozhovorů s dalším ze zástupu žvanilů, který viděl venkov jen z rychlíku a motyku nedržel v životě v ruce. O to větší jsou ale "experti" a o to víc dávají na odiv svá moudra a recepty řešení.
    Navíc lže a vymýšlí si. Naše země nebyla nikdy potravinově soběstačná a z principu žádná země naší velikosti ani nemůže být. Vše se dá pěstovat jen sezónně, o čerstvém ovoci a zelenině si "soběstačný" Čech může nechat 3/4 roku jen zdát a stačí jedna lokální neúroda a bez dovozu nebude mít vůbec nic. Navíc, mnohé plodiny jako rýže, káva, jižní ovoce atd. u nás nejde pěstovat vůbec.
    A jestli si myslí, že ty papriky, květáky, rajčata dokáže na jaře pěstovat levněji než Španělsko a Itálie, tak ať začne a ukáže se.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Blbeček trolíček 10:27 klameš akurát tak ty a to ešte ako úplný debil. Ja som v ČSSR prežila 27 rokov a to, čo hovorí p. Troška, je pravda. A že ty do potravinovej sebestačnosti hádžeš kávu či banány, svedčí o tom, že si len havlistický vypatlanec. Bez kávy či banánov ľahko prežijeme, bez chleba, zemiakov, zeleniny, mlieka, mäsa ...ani náhodou. A ešte niečo, ty kreténik: normálny človek vie, že zelenina a ovocie sa dá na zimu uskladňovať rôznymi spôsobmi, tak, ako to robili naši predkovia plus pribudli nové technológie. To len blbec ako ty, čo v živote nič nevypestoval a nespravil ani kúsok poctivej práce a v palici má len veľké NIČ, si nevie predstaviť, že zelenina či ovocie nemusí existovať len vo forme bakelitu v supermarketoch.

      Smazat
    2. 10:27 Ten článek jste nečetl, protože byste nenapsal takovou blbost. Se divím, že máte vůbec potřebu sdělovat všem svoji hloupost.

      Smazat
    3. Pan Troška se narodil na vesnici a určitě makal doma na zahradě. Kolem vesnice bylo samé pole za socialismu jsme byly soběstační. Žvanil jste vy a kopete za západní korporace kolik máte za měsíc?

      Smazat
    4. Samozřejmě se naprosto mýlíte. Československo bylo schopné nejen uživit své obyvatelstvo, ale ještě i značnou část potravin vyvážet. Že v zimě nebyly v obchodech čerstvé jahody(ani ty bez chuti) a nerostou u nás kokosy, to s tím nemá nic společného. Existuje a vždy existovalo uskladňování potravin pro jejich uchování na pozdější období a také se měnil jídelníček podle ročního období. V určité části roku se jedlo více zeleniny, v jiné zase více masa a pečiva. Pochopitelně že čerstvé ovoce a zelenina byly na stolech v době sklizně a pro zbytek roku se musely uskladňovat, konzervovat nebo zpracovávat.
      Kdyby to bylo podle vašich úvah naprostého neználka zemědělství, tak by v českých zemích v minulosti každoročně mezi říjnem a červnem populace vymřela hlady.
      To co jste vypotil je jen další z bezduchých výkřiků hlupáka.

      Smazat
    5. Troška je pro mě člověk s pozitivním přístupem k životu, ze kterého (i jeho filmů) přímo čiší radost ze života a který ji přináší i ostatním. Naopak z vašeho, byť krátkého příspěvku čiší pravý opak, jste zapšklý negativista. Žádné takové moudro jak tady popisujete vy přece Troška vůbec netvrdil! Každopádně je ale Troška ve velké shodě se stanovisky a vyjádřeními prezidenta Agrární komory ČR Zdeňka Jandejska Troška i Jandejsek jsou pro mě daleko většími experty než-li vy, zato vy jste zcela v souladu s poslaneckým tlučhubou Kalouskem.

      Smazat
    6. 10:27
      Pane přeceňujete se, do experta na zemědělství a na dotační zem.politiku EU , máte opravdu daleko. Totální soběstačnost je samozřejmě pitomost. Za 1.republiky jsme byli exportéry cukru z řepky a naopak se leccos dovezlo. Váše názory na ceny zem.produktů jsou naivní. Argumentuje cenu za kterou vy kupujete. Mezi tím existuje výkupní cena (obvykle určená náklady a ziskem) za ní prodávají obchodu farmáři své produkty. Źe je cena stejného výrobků ze Španělska nižší je důsledek dotací z EU. Další vylepšení je obchodní přirážka, kterou řetězce přímo zneužívají. Nakonec se přidává spotřební daň. Podle posledních šetření současný nárůst cen jde na triko obchodních řetězců. Hlavně, že jste si našel "viníka", blahopřeji. Současně děkuji panu režisérovi, za odvahu přihlásit se k prostému selskému rozumu. Mám taky zemědělské předky.

      Smazat
    7. Anonymní25. května 2020 10:27
      Ten rozhovor není zbytečný, ukazuje, že lidé konečně začínají vnímat, kam nás ten liberalismus dostal. Do naprosté nesvéprávnosti. Uchovat zeleninu čerstvou po celý rok, dokázal na vesnici každý, třeba ve sklepě ve vlhkém písku, podobně brambory. Dnes existují sklady s řízenou atmosférou a vlhkostí, takže to není problém. Např. naše jablka jsou dostupná celoročně. Zdá se, že venkov znáte jenom z rychlíku Vy a ne pan Troška. P.K.

      Smazat
    8. 10:27 - nejsmutnější na tom je to, že takových magorů je mezi námi mnoho, kteří věří těm na Západě a my ostatní jsme jen blbci! Vy musíte mít hodně smutný život!

      Smazat
    9. Proč jinak zdatný cenzor pouští do diskuse takové agresivní, sprosté jedince jako tu Janu z 10:59?

      11:16
      Kolem vesnice bylo samé pole. Jistě. A víte proč? Protože každý obyvatel z vesnice si pěstoval vlastní ovoce a zeleninu. Ne proto, že ho to bavilo, ale proto, že to byla existenční nutnost. Do obchodu se na vesnici chodilo maximálně pro pečivo, mlíko, cukr a někdy maso.
      Dne na tu dřinu od jara do podzimu každý z vysoka prdí a vše si raději pohodlně za pár šupů nakoupí v obchodě.
      Takže o co vám jde? Chcete lidem nařizovat aby si pěstovali vlastní a byli soběstační? Jakým právem? Vy jdete příkladem a děláte to a jste potravinově soběstačný?

      11:25
      Ale já nechci měnit jídelníček podle toho co vám se líbí a podle vašich ideologických pouček! Nechci se cpát 3/4 roku zavařeninama a kompotama. Vy si dělejte a jezte co chcete, ale necpěte to ostatním, kteří o vaše nápady a dřinu zbla nestojí!

      12:08
      Ten vámi nenáviděný liberalismus nás dostal tam, že máme absolutní dostatek a přebytek všeho, obchody přetékající celoročně všemi druhy potravin a to za pár šupů. Zřejmě vás pálí dobré bydlo.
      Venkov znám 48 let, protože v malé vesnici žiji a dobře si na tu dřinu od jara do podzimu po škole a po práci, po víkendech a místo dovolené, vzpomínám. na rozdíl od vás, který znáte venkovský život jen z komunistických říkanek a bajek.
      Už nikdy víc. Dnes mám už jen cca 20 ovocných stromů a zbytek leží spokojeně ladem. Pokud vás to trápí tak je to jen váš problém.

      Smazat
    10. Anonymní25. května 2020 14:08
      Ten liberalismus nás dostal tam, že jsme zadlužení na několik generací a téměř nic nám zde nepatří. Takže jsme jako třtina ve větru, vydáni na pospas vůli našim věřitelům a dodavatelům potřebného zboží. Tedy jsme (prostřednictvím našich politiků) vydíratelní.
      Není špatná myšlenka, aby třeba Španělsko, které má vhodné klimatické podmínky, pěstovalo rajčata pro celou Evropu, Francie zase víno, Ukrajina brambory, atd. Ale tím se vytváří vražedná závislost všech národů, kterou zužitkovávají zprostředkovatelé té gigantické globální výměny. A že globalisté nejsou andělé a mají plány na vypěstování euroasijského negroidního plemene na evropském chalifátu a snížit světovou populaci na 1 Mld, je známo. Jenom potřebují, mít páky na národy, aby jim neodporovaly. Potravinová závislost, je sakra silná páka. Takže zde nejde o nějaké pohodlíčko, ale o existenci států a národů. P.K.

      P.S. Věřte mi, že mě vůbec netrápí kolik máte stromů. Potravinovou soběstačnost si představuji v rámci státu, nikoliv každého jednotlivce.

      Smazat
    11. 17:37 100% Souhlas.

      Smazat
    12. 14:08

      Pro mě za mě se cpěte atrapami a náhražkami, jak je vám libo, ale neplácejte tady hlouposti o tom, že jsme nebyli potravinově soběstační.
      O potravinářství toho evidentně víte velice málo a o minulosti ještě méně.

      Smazat
    13. 14:O8: Vážený Pane - ...všechno za pár šupů? To jste asi trochu přehnal. Potraviny zdraží nebo již zdražily o 100 procent, hovězí má stát 500 korun, květák jestli se nemýlím 100 korun, zbytek jsem si nezapamatoval, žena chodí nakupovat. Tak to říká na youtube jeden pán, plešatý, s brýlemi, jehož je podle mně radno poslouchat. Odkaz je u anomyma z 25.5. v 10 hod. 20 minut.

      Smazat
  5. Pan Troška má naprostou pravdu co se dá vypěstovat a vyrobit u nás to by se mělo dělat. Jsem též zahrádkář a vypěstovaná zelenina je daleko lepší než dovezená.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane zahrádkář a jak dlouho vám vydrží vámi vypěstovaná rajčata? A jaká rajčata jíte těch zbylých 10 měsíců v roce? A jaká jíte když se žádná neurodí třeba kvůli plísni nebo z desítek dalších příčin?

      Smazat
    2. 10:58
      Želbohu, nejsem zahrádkář a je mi to líto. Přesto ač neosloven si dovoluji vám odpovědět. Jsem vegetarián a vítám možnost čerstvé zeleniny po celý rok. Přesto se mi dařilo žít v době totáčové v zimě bezzeleninové. Nebyla jablka z dovozu, ale naše, zrovna tak mrkev, celer, cibule, brambory, zelí, kapusta.. možná proto bylo méně alergií. Nejsem pesimista,ani hujero optimista, doporučuji všem nebědovat a naopak se přizpůsobit. Vždyť se stále máme líp, než generace před námi.

      Smazat
    3. 10:58
      Já jím rajčata(skutečná račata, která poznám i se zavázanýma očima podle chuti) ze své zahrádky tehdy, když dozrávají. Tedy mezi koncem června a říjnem. Na zimu z nich dělám kečup(opravdový kečup), něco málo i nasuším či naložím, podle chuti.
      A jak to máte vy, třeba s lyžováním? Ponejvíce v červenci, nebo dáváte přednost srpnu?

      Smazat
    4. 10:58 No jo plodina co se nehodí zavařovat ale kečup je skvělý. Brambory jsem měl celou zimu a jablka taky a další zavařené plodiny. A komu se neurodí tak je ňouma a nestará se o zahradu. Chce to obnovit zemědělství tak to je mám dost celé diktátorské eu.

      Smazat
    5. pro -10:58. Pane Bože, lidská blbost nezná mezí a jde to ruku v ruce s nevzdělaností, naše rozvrácené školství už nese ovoce.
      Každý průměrně vzdělaný člověk ví, že rajčata a paprika, které mají někteří za základní zeleninu, nejsou pro nás vhodné, zvláště v né v chladných měsících.Stejně jako banány ap.
      Brambory a rajčata patří do čeledi lilkovitých a proto obsahují jed solamin.Dále je jejich konstituce silně jinová (uvolňující), což je v chladném - jinovém (uvolńujícím) období vyloženě nevhodné, nehledě na extrémně rozdílný podílu sodíku a draslíku těchto plodin oproti těm z mírného pásma, které jsou pro nás zdravé. Jestli je jíst, tak trochu v létě, v období jangu- (stahujícím), kdy se kvality více přiblíží rovnováze.

      Smazat
    6. 14:12
      Děkuji, přesto mi rajčata chutnat nepřestanou. Fakt je, že zimní dovoz je drahé vodnaté rajče bez chuti, tak ho nekupuji. Myslím si, že klimatická pásma jsou rajčstům fuk, protože jsou ze skleníku a hydroponie obohacené o chemii navíc sklizené zelené, aby přežily transport.

      Smazat
    7. Tak nas pouc jak je to s tim sodikem a draslikem, kdo a kde to analyzoval, kde jsou vysledky a ktera rajcata jsou nejlepsi. Mam pocit, ze zde zonglujes s pojmy kterym nerozumis.

      Smazat
  6. Jak to kdo s republikou myslí a kdo jen slouží zahraničním koloniálním zájmům je za ta léta patrné víc než dost. Ale voliči rozhodují jak rozhodují. Volby jsou svobodné, takže zřejmě podle svého gusta.
    Vysvětluji si to tak, že Češi si za staletí poroby zvykli na svou roli nevolníků a v ní se cítí dobře. Když Čech neslyší nad hlavou práskání biče a ponižující nadávky, není ve své kůži. Stejně to mají některé ženy, které když partner aspoň jednou týdně nezbije, cítí nespokojenost a nebudou k vydržení, dokud svou nakládačku nedostanou. Kdo by s nimi chtěl zacházet jako rovný s rovným, se zlou se potáže. Pán a pes, to je vztah, který významné části Čechů vyhovuje.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Problém vidím v tom. že většina (!) voličů neví koho volí. A ani nesleduje výsledkovou historii jejich stran a nebo hnutí. A už vůbec se neodvažují "své" politiky kontrolovat. V mém bydlišti - maloměstě skoro nikdo nechodí na schůze zastupitelstva. Občas si vyslechnu odsudek na našeho starostu nebo vůbec zastupitelstva. Jenomže nikdo z těchto lidí nebyl nikdy na schůzi, aby mohl posoudit projednávané.

      Vzpomínám si na dobu, kdy se začínaly prodávat městské byty. Bylo ve vzduchu cítit švindlování s argumenty, jenomže se nikdo proti tomu neozval.
      S vyjímkou autora těchto řádků. Ten si vysloužil odsuzující pohledy ostatních. Jakoby říkali "Co blbneš. Z cizího krev neteče".

      Tvrdím, že do politiky se slušný člověk nehrne.
      A když se tam přeci jenom nějaký dostane, tak velmi brzy zjistí, kteří kluci "spolu mluví". Bodejť ne, když je nikdo nekontroluje. Viz ČT.

      Vzhledem k tomu, jak dochází k tahanicím při sestavování vlády bylo by nejlepší uzákonit povinnost volit. Výsledky voleb by byly výraznější a nemuselo docházet k různým nesourodým aliancím.

      Smazat
    2. 14:25
      Bohužel máte pravdu, většina voličů se o to vůbec nezajímá. Někteří to dělají cíleně s výmluvou "že je to celé špína" - to se sice dá chápat, ale v žádném případě to nelze schvalovat. Strkáním do písku se nic nevyřeší, jenom se zbaběle uvolňuje cesta k další špíně. Další mají jen povrchní informace z TV, takže mají často vymytý mozek, nebo jdou volit jen podle toho, koho jim naservírovala TV (zvláště Goebbelsova česká TV) a "hezky mluví". Nakonec buď k volbám nejdou nebo to hodí na poslední chvíli někomu podle toho, co jim zrovna v emocích přeskočí nebo co jim zrovna řekl nějaký známý nebo co prohlásil nějaký blábolista u Emmanuela Moravce, že "kdo to myslí dobře, musí volit proevropské strany.. bla bla..."

      Smutné, že mnozí se nedokážou ani zamyslet nebo si zjistit, kdo je v minulosti podrazil nebo tvrdil něco, co se pak ukázalo jako lež, třeba jak se propagaval ráj na Zemi v EU a nyní vidíme výsledek. Tohle je třeba do očí bijící, ale spousta lidí jako by ani nechápala, že z toho musí politici skládat účty a že podstatné jsou činy a nikoliv slova.
      Jinak budou dál plnit roli loutek pro ty mocné.

      Smazat
  7. Tak pan Troška má samozřejmě pravdu. Soběstačnost v základních zemědělských produktech u nás po válce vždy byla. Bez banánů a pomerančů se obejdeme, bez brambor, cukrovky a obilí apod. těžko.
    Žvanilové co si myslí, že se dá všechno dovést si nevidí na špičku nosu. Jestli někdo vidí pokrok v tom, že si může v zímě koupit přechemizované, nechutné jahody či papriky putující sem přes půl Evropy, pak je hlupák.
    A ovoce a zelenina se i u nás dají pěstovat od jara do pozdního podzimu a přes zimu se prostě uskladňují či zpracovají. Tak to vždy bylo, až tenhle zlodějský režim vše normální převrátil na ruby.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já si ještě pamatuji ty obchody zvané "Zelovoc" s nahnilou cibulí, vyrostlým česnekem, polousušenou odpornou mrkví, naklíčenými bramborami, poloprázdnými regály, to byla bída se na to dívat a ne to ještě jíst. Dnešní obchody - to je jako pohádka oproti těm socialistickým. Jak je může někdo chválit? Asi v té době nežil, anebo má krátkou paměť

      Smazat
  8. Markéta Šichtařová: EU má k rozpadu blíž než kdy jindy! Merkelovou navrhovaný fond není záchranou po pandemii. Hraje se mnohem vyšší hra:

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Marketa-Sichtarova-EU-ma-k-rozpadu-bliz-nez-kdy-jindy-Merkelovou-navrhovany-fond-neni-zachranou-po-pandemii-Hraje-se-mnohem-vyssi-hra-624834

    OdpovědětSmazat
  9. 10:27...jestli je někdo žvanil--tak jste to vy! Vzpomínám, jak kterýsi disident /Kroupa/ vykládal po 89 roce, "co se nevyrobí, nevypěstuje tak se DOVEZE!..třeba z New Zelandu !"..tenkrát jsem si jenom pomyslel.."ale musíme mít protihodnotu !, za kterou nakoupíme"..Dnes dovážíme!..Za mého mládí 50-60léta bylo dostatek ovoce nebo zeleniny a pamatuju, že v zimě se sklsdovala jabka na lodích v Libeńském přístavu..samozřejmě, že banány a pomeranče byly jenom vyjímečně...v 80-90letech už byly B/P normálně v prodeji..vzpomínám, že jsem dětičkám stávkujících v 89..koupil v blízké prodejně bednu pomerančů..ALE MUSÍME MÍT POMERANČE A BANÁNY ?..a dovážet jabka, atd.?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že co nevypěstujeme to dovezeme řekl tehdejší ministr zemědělství(!) Lux. Kroupa řekl, že český sedlák lehce uživí národ. Možná se pletu ve jménech ale ne ve vyjádřeních tehdejších moudrých.

      Smazat
    2. Ať už to řekl kdokoliv, dnes vidíme lehkovážnost keců a podcenění budoucích problémů, ministři byli hodně naivní....
      Škoda našeho zemědělství. Vypadá to, že bude ještě hůř a ceny budou jako za maso.

      Smazat
  10. Maďarsko tvrdí, že bude bránit své hranice a zachová hraniční plot i přes rozhodnutí soudu EU

    http://svobodnenoviny.eu/madarsko-tvrdi-ze-bude-branit-sve-hranice-a-zachova-hranicni-plot-i-pres-rozhodnuti-soudu-eu/

    OdpovědětSmazat
  11. Pan Troška jako vždy, zdravý selský rozum a je zajímavé, že mi u něho nevadí ani jiná sexuální orientace. Jistě že má pravdu, ale když by se většina potravin vyráběla a prodávala u nás, spousta parazitů by skončilo. Copak si myslíte, že za své produkty dostane takový španělský nebo řecký zemědělec. Opět se nejvíce napakují překupníci, dovozci a prodejci a spekulanti, využívající jejich krizi. Chce to vrátit zpátky družstva, která můžou konkurovat, také proto byla zrušena. A pročpak zlikvidovali kampeličky, za první republiky prý nezkrachovala ani jedna z nich. To banky nepotřebovaly takovouto konkurenci. Podívejte na Kubu, co se týče potravinové soběstačnosti jsou v pohodě i navzdory sankcím, jistě mají jiné klimatické podmínky. Když se chce tak jde všechno a hledají se způsoby jak to dokázat, když se nechce tak se hledají výmluvy, proč to nejde. A těch šmejdů kteří na nás parazitují je celá armáda, jen se podívejte na politické nezjiskovky a grázly kteří se pakují na "jakoby pomoci" Romům. Napakují se jen ti grázlové a Romové utřou hubu a stát to zacáluje. A takhle to je v podstatě se vším na co se podíváte. V době postcoronavirové si asi budeme muset na ty šmejdy posvítit, je nejvyšší čas a to ani neříkám aby někdo někoho zaříznul jako svini jak to bylo přáno panu presidentovi a ani tomu soudci který takto rozhodl to nepřeji, chcete-li. Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětSmazat
  12. 10:27 patrne prazak proto se ho to tak dotklo no tak k tobe NfC

    OdpovědětSmazat
  13. Vazeny,na suchy salam za 10,-Kčs sa dnes nechytá mnoho vyrobkov,ktore su aj 10× a viac drahšie,ani chutovo

    OdpovědětSmazat
  14. Vážení ještě bych dodal k té soběstačnosti. Veškeré potraviny byly produkovány a zpracovávany dle ČSN. KDUČSL za ministrování Luxe normy zrušil a výsledek polochemické náhražky všude jež více škodí než prospívají.
    Hloupí komunisté chránili zem. půdu a zajišťovali soběstačnost zdravých potravin. Chytří polistopadoví politici "všechno si levněji" koupíme. Nechali zabetonovat nejúrodnější polabí se zabudovaným podzemním zaléváním, kde byly dvě úrody zeleniny. Tomu já a skuteční zemědělci říkáme trestuhodné ZVĚRSTVO!

    OdpovědětSmazat
  15. Pan Troška ať si nasype taky popel na hlavu. Jen ať si vzpomene na Slunce seno třetí díl o výletu družstevníků do Itálie, jak zesměšňoval naše JZD v Hošticích a vychvaloval to v Itálii.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 15:50 Neberte vše tak vážně. Smích je soli života. Jinak budete jako hasiči co si stěžovali na film HOŘÍ MÁ PANENKO. Viděli v něm znevážení své profese.

      Smazat
    2. 15:50
      Tenkrát jsme byli zblblí skoro všichni, nejen pan Troška. Každý se může zmýlit, ale je ne každý je schopen svůj omyl odhalit a poučit se. Mnozí se dokonce v nastoleném ideologickém prostředí bojí svůj omyl přiznat a raději se, jejich slovy, "budou mýlit s Bushem, než mít pravdu s Putinem". Zaslouží si uznání, že pan Troška není ten případ.

      Smazat
  16. 15:50
    Blbe, jsem farmář s Troška mne neurazil. Když se neumíš zasmát, tak se nepleť mezi normální lidi. Vrchní prchni, není urážka pracujících ve službách. Když to nepochopíš, tak si založ politickou stranu.

    OdpovědětSmazat
  17. 13:16..s citací Kroupy jsem si jistý..o Luxovi nevím jaký měl vliv na zemědělství/snad, že uměl kosit../ ale pokud si vzpomínám, tak ze změn po roce 89 vystřízlivěli první zemědělci..že máme moc živočišných produktů/nebo jak se to říkalo ?../, řepy, atd...a jestli si Troška dělal legraci z jezeďáků..?..tak to bylo v dobrém !

    OdpovědětSmazat
  18. Spomínam si na Prof.Klausa. Podľa jeho vízie sa mali naše nerentabilné polia premeniť na golfové ihriská.
    Dnes sa tvári ako euroskeptik, ale má najviac za ušami. Dnes už každý vie, že je to Prof.Ňouma.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak to pokračuje dál. Republika se musí přizpůsobovat potřebám horních 10ti tisíc. Z karantény se uvolňují fitka, sníží se daň pro hoteliéry, chybí nám voda a Orlík je 6 metrů pod stavem, protože se upravuje pro průjezd velkých rekreačních lodí. Myslíte si,že tento stát je pro lidi?

      Smazat
  19. Lidi a tehdejsi vlada si odhlasovali EU tak tu máme, co máme vše se tu pak začlo likvidovat ve velkem stylu takže teď můžeme být za ten ,,drahý dovoz" v podstate rádi i když je to vše postavené na hlavu a normálnímu cloveku nad tim zustava rozum stat. Věřím, že Česká republika by byla soběstačná tak jako dříve, ale bohužel muselo by se hodne změnit a to asi v Bruselu takže nemá cenu to tu řešit.

    OdpovědětSmazat
  20. Toz proc se stále necemo divime toz staci chvilu sledovat donací politiku a potom to zahranicní nevím gdo je blbé... zase sme ve stejné sitoaco gdes de vo obojí a teto situaci sle hositi nekompromisne do teho a mi to máme znova karnováné krizáke a ostatnó svoloc, které se z tech cepu a mlató nepoocile a potrebojó naléhave opravdo nalehve drohó lekcio na lepsé zapamatovaní oz sem z tech dementó onavené hezke den bez hadro na hobe.....P.S.

    OdpovědětSmazat
  21. TROSKA nema ani troska pravdy - za vlady KSC jsme byli nejen potravinove sobestacni, ale jsem meli ohromne prebytky. JE PRECE JASNO, ZE VSE ZA VLADY ksc BYLO SPATNE. Spravne by bylo dat vsem farmarum (nic spolecneho s hospodarem ci zemedelcem) dotace EU i ceske JEN KDYZ NEBUDOU NIC PESTOVAT A CHOVAT! A to bychom vytreli zrak KOMUNISTICKE STRANE! A pak se budeme mit jak v nebi.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 22:48
      Kamaráde, to co tu bylo fajn si udělali lidí sami. Víš Husák nám nepostavil ani jeden panelák. Snad si zaslouží pochvalu jen za to, že se věrchušky navzájem, tak bály a hlídaly, že moc nekradly.

      Smazat
  22. Nemáte někdo spojení na Grétu, aby začala bojovat proti tomu, že potraviny které by se daly vypěstovat zde, vozí po Evropě kamiony, spalují naftu a znečišťují životní prostředí?

    OdpovědětSmazat
  23. Státní suverenitu jsme ztratili diktátem přístupových podmínek, které tehdejší tzv. "odborníci-politici" podlézavě podepsali. Komunističtí zrádci společně s chartysty a vykuky z Prognostického ústavu. Hlavně aby nás do té EU vzali. Přitom jsme nemuseli vůbec spěchat, protože jsme na rozdíl od EU do té EU nutně nepotřebovali vlézt. Měli jsme své trhy i zajištěnou výrobu. Proto Donespivo věhlasně zlikvidoval RVHP. Proto dnešní kopání do Ruska a Číny. Oni potřebovali nutně nový trh, odbytiště svých přebitků a levnou pracovní sílu. Oboje jsme v míře vrchovaté poskytli a výhledově stále budeme poskytovat. Proto se ani jedna země východní Evropy nikdy nedostane na úroveň západní. To je snad po 30 letech jasné každému, kdo trochu uvažuje. Žádná bájná vyšší efektivita práce. Čím jsme efektivnější, tím více odsud peněz odchází pryč. Pro EU jsme jen velice rentabilní penězovod. Něco s velkým humbukem dáme do korupčních dotací a 3x tolik vyvedeme. Co se týká devastace, tak ta neproběhla jen v zemědělství, ale i celém potravinářském zpracovatelském průmyslu, stejně jako v celém průmyslu těžkém i lehkém jaký tady byl. Místo toho vznikly montovny, sklady, výroby dílů, ale finálních výrob zůstalo pomálu. Ukázkový přístup kolonizace a kolonie. Kolonie musí být plně závislá, aby náhodou nezačala chtít suverenitu. To je to celé!!! Už si konečně připustme, že jsme jen a jen kolonie.

    OdpovědětSmazat
  24. Patřím k dříve narozeným a pracoval jsem v JZD velkou část svého života. A byl jsem na naše družstvo pyšný. A opravdu jsem se u tohoto filmu moc nesmál. Pokud by pan Troška si šel před natáčením povykládat mezi družstevníky, asi by to natočil trochu jinak. Nijak mne
    neurazil, spíše mi bylo smutno.Jeho filmy mám naopak velmi rád a na všechny se rád znovu podívám, kromě tohoto. Zajímalo by mě jestli by pan Troška tento film
    natočil dnes stejně. Jinak dnešním zemědělcům nezávidím
    a přeji jim hodně úspěchů v jejich práci. Nemají to dnes lehké. Soupeřit s EU a jejich dotacemi, řetězci, nařízeními a pod. není lehké.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.