Reklama

sobota 9. května 2020

Globální síť se trhá

Zbyněk Fiala
Zbyněk Fiala
9. 5. 2020  VašeVěc
Zatím to pocítili výrobci automobilů, kteří se spoléhají na tisíce dodavatelů součástí. Pokud přežili, zvýšily se jim náklady a snížily příjmy, takže budou hledat východisko ve vyšší prodejní ceně.

Jsou možná dvě vyústění naší pandemie, byť se nám – díky rouškám – zatím zaplaťpámbu docela vyhnula. O jednom sní pravičáci. V průběhu záchranných prací se podaří vyždímat z vlády tak obrovité výdaje, že jí zadlužení nakonec úplně sváže ruce. Bude se muset vrátit k austeritě, škrtům, omezením a rušení veřejných služeb, čímž situaci ještě zhorší a vykope si politický hrob. V tu chvíli vylezou ze stínu natěšení zachránci a oslní voliče přesnou diagnózou, co všechno bylo špatně. Jen té politiky škrtů nás nezbaví, v té musí pokračovat, nedá se nic dělat. Přesto máme kliku, že je máme, bez nich by to bylo ještě horší.

A pak tu jsou vlhké sny zleva. Vidí, jak v epidemii umírá vedle lidí i globalizovaný kapitalismus, zatímco ožívá vzájemnost a solidarita. To přece nesmí skončit u roušek a pomoci seniorům. Ti, co prchli na venkov, vzpomínají, že támhle přece byla pekárna, vedle místní řezník, tři hospody. To by se mohlo vrátit, kdyby se lidi dali dohromady, založili nějaký komunitní podnik nebo družstvo a čelili rozpadu globalizace potravinovou a energetickou soběstačností na principech ekonomické demokracie. To znamená, že by to lidem sloužilo, a zároveň i patřilo.

Zprávy ze světa po probuzení jsou zatím smíšené. Globalizovaný kapitalismus umírá v každém případě. Jeho hustá síť komplikovaných dodavatelských řetězců obepínající celou Zeměkouli ztrácí soudržnost. Zpřetrhaly ji zastavení výroby a nemusí se obnovit. Může působit obava, že epidemie se vrátí a znovu přeruší výrobu někde daleko, nebo že bedna se součástmi sice přijde, ale jen na ni sáhneme, jsme znovu v karanténě a opět na pokraji krachu. A když už se to vyrobí, nebude to zase komu prodávat. Obchody jsou zavřené, lidé mají hlouběji do kapsy, začali si zvykat na skromnější poměry a chybí jim víc jiné věci než bezhlavé utrácení.

Určité poučení, co nás čeká, by mohla nabídnout Čína, kde si pandemii už odbyli a vracejí se k normálnímu životu. Společnost Volkswagen to zaznamenala jako obnovu poptávky po jejích autech. Je údajně stejně velká jako loni touhle dobou, říká člen představenstva s odpovědností za obchod Jürgen Stackmann. Obává se však, že v Evropě se nic takového opakovat nebude. Čína je podle něj unikátní tím, že je tam stále velká zásoba lidí, kteří kupují auto poprvé. V Evropě už všichni auto máme, tohle nás netlačí.

V Německu se propadly prodeje aut méně než v Británii nebo Itálii či Španělsku, kde se neprodalo skoro nic, ale přesto dubnový pokles o 61 procent už výrobce přiměl, aby začali vyjednávat s kancléřkou Angelou Merkelovou o šrotovném. Rozhodnutí bylo nakonec o měsíc odloženo, ale do jeho efektu promluví i některé další okolnosti. Možná nepřinese zlevnění aut, ale jen to, že se o moc nezdraží. Subdodavatelé, kteří po loňských rekordních prodejích rozšířili výrobu, teď jedou jen na zlomek kapacity. Proti malým tržbám tak stojí vysoké fixní náklady, píší Financial Times. Budou proto muset zdražit.

Samotný VW spoléhá na součásti od 6500 výrobců, počítáme-li jen ty z Evropy. Taky tady už koronavirus nadělal do tohoto systému díry. Nejzranitelnější jsou pochopitelně ti nejmenší dodavatelé. Konkurenční Daimler hlásí něco podobného. Zatím se prý jeho systém ukázal jako velice robustní, ale může to být jen „klid před bouří“, říká generální ředitel Ola Kallenius. Většina dodavatelů má rezervy, ale když to bude trvat dlouho, skončí bez peněz. Také jeden z největších světových výrobců autosoučástí Bosch čeká recesi automobilového průmyslu, která zastíní finanční krizi 2008.

Vyjednávání německých zástupců automobilového průmyslu o šrotovném má mít podle Financial Times transformativní obsah. Mělo by podpořit především nástup elektromobility a hybridy. Například vlajkovou loď VW, kterou je malý ID.3. Tam prý však hrozí zdražení baterií. Další se ještě ozvou, na bilanci zdražování je příliš brzy.

Ve VW už posílili tým nákupčích, kteří mají hledat náhrady za vypadlé výrobce. Avšak vytvořit celý alternativní systém by byl příliš komplexní úkol, reportují FT z dějiště událostí s odkazem na názory odborníků. Nikdo také neví, co s námi pandemie udělá příště.
¨



22 komentářů :

  1. Tak správně pryč s globalizací a návrat k národním státům a soběstačnosti. A naše zem to hodně odskáče nebo tu jsou jen montovny na autodíly.

    OdpovědětSmazat
  2. Elon Musk: Lidská řeč za 10 let zastará. Nahradí ji čip v lebce:

    https://cz.sputniknews.com/svet/2020050811909355-elon-musk-lidska-rec-za-10-let-zastara-nahradi-ji-cip-v-lebce/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Cvok. Doufám, že už ho má. Napište "jeho" frekvenci a nějaký ten amatér se už najde ...

      Smazat
    2. Ano je to cvok neda dohromady poradne souvislou vetu , je to jen hoochstapler obklopeny stadem nadanych lidi kteri vse vymysleji .On je pouze hlava pouzita na propagandu .Ma falesne vlasy a je bezcharakterni cvok.Vyuzil jen situace s idioto manii el automobilu,ale kde se to bude dobijet menit baterie za 10 tisic $ po 8 letech atd Mozne jen v juesej kde je vse na prodej.Nad vodou ho drzi banky s blaznivou investici na burse a dalsi contracty s vladou a Pentagonem huhhuhu

      Smazat
    3. 19:05 To je opravdu hnus nad čím uvažují ty podělaný multimilionáři kdy už je svět kopne někam.

      Smazat
    4. Nevíte, zda to napsal předtím, než si šlehnul, nabo až potom ?

      Koloděj

      Smazat
  3. Konečně pořádně rozjedou výrobu elektromobilů, které tak zachrání celý automobilový průmysl. No, nekupte lidový elektromobil za 750 000,- Kč. Taková šance hned tak nebude.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Dobrej nápad pane Laco, vysypu drobné z peněženky a poběžím si koupit e-auto, pak už jen maličkost kolik bude stát 1 kW při dobíjení. Nato mi zvednou pojistku a nakonec nebudu mít kde zaparkovat a budu kroužit a kroužit, pro radost akcionářů ČEZu. Už se těším na žádné zítřky.

      Smazat
  4. To věštění nemusí být tak složité. Změnily se světové vládnoucí struktury? Nikoliv. Změnily se jejich mocenské cíle? Pochybuji. Takže bych očekával, že využijí tzv. zmatků kolem koronaviru, ke zrychlení postupu k totální globalizaci. Jedinou překážkou jim je Rusko, takže můžeme očekávat další štvaní proti Putinovi. Změnu může přinést další Trumpovo působení, který snad proti té kabale bojuje. P.K.

    OdpovědětSmazat
  5. Konec svévole Bruselu - rozhodl Německý ústavní soud. Průlomový rozsudek nad Euro-byrokraty!
    https://www.youtube.com/watch?v=kAKXkLzBPj8
    https://www.arfa.cz/konzumace-mrtvych-tel-a-genocida-krav-vize-aktivistu-proti-udajnemu-globalnimu-oteplovani-pripominaji-apokalypsu-jsou-nebezpecni-a-patri-do-vezeni-mini-slovutny-profesor-o-co-jim-jde/

    OdpovědětSmazat
  6. To jste přehnal. Vůbec s vámi nesouhlasím. Cena ve skutečnosti bude mnohem blíže 749 999,-Kč. Jinak by to skutečně nikdo nekoupil.

    OdpovědětSmazat
  7. Dám příklad pozitivního výchovného přínosu globalizace z letecké dopravy. Před pár týdny šlo na velkém německém letišti na přistání několik letadel, první byla Lufthansa, pak British Airways, pak ještě někdo, ale dispečer musel Lufthansu odklonit na oblet, aby přednost dostalo zpožděné ruské letadlo, kterému docházelo palivo. Němci v Lufthanse se to pochopitelně nelíbilo, že u sebe doma musí pouštět Rusy před sebe a do zapnutého mikrofonu to poměrně sprostě a neurvale vykřičel. To neměl dělat, po přistání si ho odvedli na WC piloti od British Airways a pořádně ho za ta slova v éteru zbili a jeho pilotní průkaz hodili do mísy. Rodným jazykem obou pilotů British Airways byla totiž také ruština :-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ten Boris, anglický premiér, není to taky původem Rus? :) :)

      Smazat
    2. Chybí vám tam dvě podstatné informace: 1) urážka Rusů měla ryze antisemitský obsah, 2) jeden z pilotů BA byl z Oděsy, tedy z Ukrajiny! :-)

      Smazat
    3. Boris je napůl Turek.🇹🇷

      Smazat
  8. Vypadá to na veletrh v globální sítí, tak velikej, že ani my dole ji už nedokážeme zalátat. Navíc korvyrák je moc pilný.

    OdpovědětSmazat
  9. atentat-na-ministra-petricka-
    https://www.arfa.cz/atentat-na-ministra-petricka-mrtvy-ridic-a-nehoda-ve-stejny-den-kdy-bis-potvrdila-hrozbu-utoku-proc-poslal-ochranku-domu-co-zabilo-tajemneho-taxikare-a-kdo-kolem-vraku-rozhazel-vetve/#.XrbE_0Qza70

    https://tadesco.org/marneho-okenko-08-05-2q2q-zatim-naproste-ticho-pred-bouri/
    Dnes probíhá utajená Jaltská konference.
    Konference se zúčastní Prezident Putin jako hostitel, Prezident Trump, Prezident Číny Xi a pravděpodobně francouzský prezident MACRON s anglickým premiérem Johnsonem. Za Německo je v tichosti připraven člen cisařské rodiny, který jako jedinný může podepsat mírovou smlouvu. Zatím nevíme o koho se bude jednat. Rozhodně smlouvu nesmí podepsat (a také nemůže podepsat) jakýkoliv člen z bývalé vlády BRD GmbH. Byla zrušena a neexistuje, což jste si mohli vyhledat v registru firem na UPIK.de. Dnes je Německo opět obsazenou zemí.
    Německo a ostatní národy získají opět svoji suverenitu a státnost. Do 120 dní se po celé planetě Zemi budou muset udělat volby. Ale ty budou mít také určité zákonitosti, o kterých zatím nikdo neví. Ale nepředbíhejme….

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tadesco, to je delirium.
      Ten chlap neudrzi myslenku ani v jednom kratkem odstavci.
      Asi crack nebo met.

      Smazat
  10. nepotřebuju auto,prodal jsem ho a mám elektrokolo :-) žiju skromně a je mi fajn...

    OdpovědětSmazat
  11. http://www.skrytapravda.cz/domaci/3274-to-nevymyslis-podekuje-primator-pirat-hrib-rude-armade-za-osvobozeni

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.