Reklama

sobota 23. května 2020

Hampl: Tento návrh je nejlepší, co se tu objevilo od roku 1989. To se nesmí stát, reaguje vyděšeně Kalousek. Oč jde?


Sociolog Petr Hampl
22. 5. 2020 Sputnik a blog Petra Hampla
Skupina poslanců předložila návrh, který má Česko přivést k potravinové soběstačnosti. Část opozice jej však považuje za hrozbu a důrazně proti němu vystoupila. Naopak český sociolog Petr Hampl se domnívá, že se jedná o jednu z nejlepších polistopadových iniciativ.


Česko již delší dobu trápí rostoucí ceny potravin a jejich import. Řešení řada politiků vidí v docílení potravinové soběstačnosti. Přesně o to usiluje návrh skupiny poslanců v čele s Margitou Balaštíkovou (ANO) a Zdeňkem Podalem (SPD), který má podpořit domácí výrobu.

Sociolog Petr Hampl tuto iniciativu uvítal a označil ji za jeden z těch nejlepších návrhů, které tu za 30 let padly.
"Návrh na povinné procento domácích potravin v obchodech patří k tomu jednoznačně nejlepšímu, co se tu objevilo od roku 1989. řeší nesmírně závažný problém (potravinovou soběstačnost) a nevystavuje nikoho nepřiměřené šikaně státní byrokracie. A dokonce ani nevytváří nároky na státní pokladnu. Optimální. 
Však už taky nadnárodní skupiny znervózněly a jejich zástupce, jakýsi Tomáš Prouza, začal vyjadřovat dojemnou obavu o naši svobodu. Až jsem z toho byl naměkko. Pokaždé, když tenhle pán vyjadřuje zájem o moje dobro, okamžitě vím, na čem jsem. 
Připomínám, že neexistuje něco jako svoboda sama o sobě. To by musela být „svoboda panující nad masami otroků“, jak to popsal Isaiah Berlin. Svobodný může být jenom konkrétní člověk (či snad zvíře). 
A budou farmáři méně svobodní, když získají možnost pěstovat místo řepky obilí, a někdo to od nich bude chtít? 
Budou spotřebitelé méně svobodní, když na pultě bude místo holandského rajčete ležet české? 
Budou prodavačky méně svobodné, když budou z beden vyndávat místo španělských jablek česká? 
Budou méně svobodní korporátní otroci, pardon manažeři? Kdepak, tam už není co ubrat. 
Zkrátka, nenechme se ošidit. Nejde o svobodu, ale o zisky a bonusy těch, kdo si stejně nezaslouží.“ napsal Hampl na Facebook.
Naopak opozice varuje před negativními důsledky. Především se obávají zvýšení cen a omezení svobody spotřebitele.
„Prosím, nekomentujme tento návrh tak, že se to stane. To se nesmí stát! Nikdo v téhle zemi (levicový, pravicový, apolitický) si nezaslouží jíst předražené odpadky pro větší zisky agrobaronů. Braňme se! Nenechme si zakázat svobodný výběr kvality i ceny!“ napsal k návrhu šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek.

Hamplovi se však nelíbí zneužívání slova „svoboda“.
„A budou farmáři méně svobodní, když získají možnost pěstovat místo řepky obilí, a někdo to od nich bude chtít? Budou spotřebitelé méně svobodní, když na pultě bude místo holandského rajčete ležet české? Budou prodavačky méně svobodné, když budou z beden vyndávat místo španělských jablek česká?“ napsal. „Zkrátka, nenechme se ošidit. Nejde o svobodu, ale o zisky a bonusy těch, kdo si stejně nezaslouží,“ uzavřel věc Hampl.


Potravinová soběstačnost

Potravinová soběstačnost je iniciativou skupiny poslanců, kteří ji přidali jako pozměňovací návrh novely, jež řeší dvojí kvalitu potravin. Novelu bude příští týden projednávat Poslanecká sněmovna.

Potravinové soběstačnosti má být dosaženo prostřednictvím povinného zvyšování podílů českých potravin na pultech domácích obchodů. Příští rok by měl dosáhnout 55 % a každý rok by se zvyšoval o 5 %. K roku 2027 by na pultech již mělo být 85 % českých potravin.

Pro potravinovou soběstačnost se dříve vyslovil i sám premiér Andrej Babiš.

„Dneska jsou čísla o soběstačnosti katastrofální. Každý stát se má dlouhodobě zasadit o to, aby uživil svoje obyvatele. Máme 30 let od revoluce. V 90. letech, kdy nebyla vize v zemědělství, politici řekli, že si vše dovezeme,“ prohlásil například premiér na sněmu Agrární komory v Brně v květnu 2019.

Redakce Nové republiky k tomu dodává:
ano, určitě musíme se opět dopracovat soběstačnosti v potravinách, které jsme s to sami v našich klimatických podmínkách vypěstovat a vyrobit. Je to součást státní suverenity a dlouhodobé opatření pro překonání jakékoli budoucí potravinové krize způsobené např. probíhající změnou klimatu. 

Opatření, které navrhují poslanci ANO a SPD je sice rychle proveditelné, ale stojí jen na byrokratických základech místo na svobodném nedeformovaném trhu.

Problém vidíme především v dotacích cizích státních subjektů na vývoz potravin jejich zemědělců. Jsou to různé dotace na udržování zemědělských pozemků, na palivo a energie pro zemědělce, dotace na dopravu při vývozu potravin atd. atd. atd. To vše činí trh pokřivený, neregulérní a k našim zemědělcům velmi nespravedlivý a nefér. Je hlavním důvodem dovozu potravin s dampingovými cenami, kterým naši zemědělci a výrobci nemohou konkurovat.

Politika dotací je hlavním politickým nástrojem Evropské unie. Proto se domníváme, že pokud se politika EU zásadním způsobem nezmění, je nutné z ní odejít a dál nepoškozovat naše hospodářství. Potravinová soběstačnost je základní součástí bezpečnosti i prosperity jakékoli společnosti.

71 komentářů :

  1. Přátelé, problém není v tom, jak drahé potraviny budou na našich pultech, a odkud budou pocházet, skutečný problém již za pár měsíců může být ten, aby vůbec na těch pultech něco bylo! Návrh poslanců je více než užitečný, ale neřeší problém, který hrozí v mnohem bližším horizontu, než "za pár let". Je to těžko pochopitelné v situaci, kdy jsou v obchodech plné regály, ale před pár měsíci bylo nepochopitelné, aby byly zavřené hranice, školy, úřady, většina obchodů, a lidi měli nařízeno nebo doporučeno nikam nevycházet. A přesto máme tuto zkušenost za sebou.
    Proto si zkusme přestavit situaci, kdy dojde k souběžnému průběhu ekonomické krize (nastupuje, a bude to opravdu hodně zlé), omezení či zastavení exportu ze zemí vyvážejících základní (už k tomu dochází), nedostatku lidí ochotných a schopných pracovat na polích (děje se všude v západní Evropě, USA i u nás) a katastrofálního sucha (tvrdá realita současnosti). Pořád se vám zdají prázdné regály s potravinami fantasmagorií?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vážení přátelé. Nechci vám házet hračky do kanálu. Sen je to krásný, ale naprosto nereálný. Kromě jiných cílů "demokratizace" naší země po r. 1989 byl jedním z hlavních právě získání odbytiště pro zemědělskou produkci "starých" zemí Evropy. Aby bylo možno tohoto cíle dosáhnout, musel být zlikvidován ten náš. A na tom se začalo pracovat hned od prvních dnů naší revoluce. Daleko dříve než na likvidaci našeho průmyslu. Pamatujete na Havlovy výpady o "temných nitkách ze Slušovic"? Jistě, nejlepší zemědělský podnik, který byl trnem v oku i komunistických aparátčíků a netáhel šel na řadu jako první. Na post ministra zemědělství byl dosazen naprostý ignorant Kubát. A hned se začalo s pověstnými banány a jižním ovocem. Vidíte? Budete mít všeho dost a za pakatel! A tak byly najednou jahody v únoru, melouny v březnu... Jak krásně se to nakupovalo a ukazovalo, že to jde a že to šlo. Jen už se neřeklo, že ceny si mohou "staří" zemědělci dovolit, protože jsou dotováni státem až z 80%! A další dotace dostali za vyvezené produkty. Naši nebyli v té době dotováni vůbec. A tak pomalu, ale jistě mizely kravíny a vepříny, které byly za každou vesnicí a zaměstnávaly místní lidi a zásobovaly okolí. Najednou z nich byly autobazary, sklady stavebnin, nebo prostě spadly. Trosky jsou vidět ještě dneska. Začaly pustnout sady jabloní na Hradecku i meruněk u Hustopečí, omezovalo se pěstování zeleniny na Litoměřicku a obilí všude. K tomu přibyly kvóty na cukr, mlék, mouku... A tak jsme pomalu, ale jistě přišli o zemědělskou výrobu. Na trh vstoupily obří nadnárodní řetězce (Albert, Kaufland, Tesco...). A ty rozhodují o tom, co, kde a za kolik se nakoupí a za kolik se to prodá. A tak jsme přišli o distribuci. Zbyly tzv. "farmářské trhy", kde nakoupíte většinou zboží, které "farmáři" koupili v Makru za diskontní ceny a prodají je jako "bio" s tučnou přirážkou. Ruku v ruce s tímto jsme přišli osvětové trhy a jméno v oblasti zemědělských strojů (Zetor, Agrostroj Jičín i Prostějov..), ve vývozu technologických celků (pivovary, cukrovary, továrny mlýnských strojů...) i o cukrovary samotné doma. A tak jsme přišli i o spotřebu. A není na tom dost! "Zasloužilí členové EU" si prosadili dvojí (možná i vícenásobnou) kvalitu potravin. Ty lepší pro sebe a odpad pro "nové země". Pamatujete si snad na výkřiky paní komisařky Jourové, která se kasala, jak s tímto nešvarem zatočí. A kde jsou její sliby dneska? EK si dvojí kvalitu prosadila a vůbec se s námi o ničem nebavila. Paní komisařka nám vzkázala, že je to v o.k. A hlavně máme se radovat. Dneska hlídá dodržování práva EU - tedy i toho dvojího metru. Naši zemědělci mají 25% dotaci proti 82% dotaci zemědělců německých, francouzských, španělských... A tak jim nemohou v ničem konkurovat. V nákladech a tedy ani cenou. Jakmile "zasloužilé" zemědělce jakkoliv ohrozím, přijde tvrdá odveta. Naposledy s vínem. Jakmile se naše vína začala prosazovat na západním trhu, ihned přišly kvóty. Prý španělští vinaři musí svoje víno vylévat. Místo aby jim řekli, ať si ty patoky strčí někam, tak na nás uvalili sankce. Jak tedy chcete zvrátit tuto situaci? Šlo by to těžko i mimo EU. A jako soumaři, zapřažení do této káry, pod bičem německé poháněčky nemáme ani mizivou šanci.

      Smazat
    2. ...návrh poslanců, který má Česko přivést k potravinové soběstačnosti.

      A opozice , (TOP 09 Miroslav Kalousek), varuje před negativními důsledky. A přísaha Jezuity pod pláštikem narušení svobody zní:

      "V případě, že nebudu moci dělat (zlo) otevřene, pak to udělám tajně. Budu tajně používat jed a otrávených nápoju, škrcení a škrticích provazu, tenkých ocelových dýk nebo kulek bez ohledu na postavení, vážnost, pocty, úctu, hodnost, důstojnost nebo autoritu človeka nebo lidí, bez ohledu na jejich životní podmínky, verejné či soukromé, kdykoliv mně k tomu vyzve agent pa-peže nebo vedoucí Bratrstva svaté víry, Tovaryšstva Ježíšova.”"
      ((https://cs-cz.facebook.com/254164711321166/photos/a.255905624480408/596020243802276/?type=3&theater)

      Smazat
    3. danny
      myšlenka tvoří realitu a proto k vašemu příspěvku dodávám - ano, máte pravdu v tom, co a jak to bylo a je, ale nikoliv v tom, co bude ... máme obrovskou šanci vše změnit, jen chtít, síla lidí- národa je obrovská, a pokud si budeme přát změnu,ta změna přijde, i kdyby se zločinná eU na hlavu postavila. A dodávám - EU beztak končí, takže už dlouho tady vzduch otravovat nebude a bude líp!!!
      Tohle je vše jen omyl a neznalost lidí, že si myslí, že takto to musí zůstat navěky - ano, oni nás podvedli a napálili, okradli a okrádají - a proto my chceme změnu!!!!! Budeme mít to, co chceme.

      Smazat
    4. danny23. května 2020 18:40
      DO KAMENE TESAT!
      To je prostě reálné zhodnocení současné situace.

      Smazat
    5. Děkuji panu Anonymní, naprosto souhlasím.

      Smazat
  2. A kdo vám bude na těch polích pracovat? Podle toho jak to vypadá zůstanou delší dobu bez práce a někteří natrvalo, pracovníci ve stravování,cestovním ruchu a kultuře. Myslíte, že půjdou pracovat do zemědělství?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přestanou se dotovat neziskovky a vše nadbytečné nepotřebné a přemnožene. Stát by měl financovat ve školství jen ty profese, které potřebuje.

      Smazat
    2. A kdo vám bude na těch polích pracovat? - to je ovšen vážný argument.Dokud však budeme platit perverzní studia na různých "humanitních fakultách",tak s tím nehneme.Zkrátka a dobře a už se to jednou osvědčilo - Povaleči z kaváren do polí a továren.

      Smazat
    3. V ČR je něco divného, brambory stojí více než banány. Před 30 léty jsme byli bramborová velmoc a najednou … Jen mě zaráží jedna věc, Němci mají v průměru 3x větší příjmy, to pracují 3x více a nebo nás jen vydírají. Většina německých firem má firmičky v ČR a výrobky malým tiskem nechávají dělat v ČR. Před 15 léty jsem vidět technologickou vyspělost Západu, ve Švýcarsku se to nevyplatilo vyrábět, tak to dali do Čech. Samá technologická vyspělost, vrtačky a frézky, jednoduché soustruhy.

      Smazat
    4. 13:35
      Kdyby politici dopustili, i motyka by spustila. "Nouze naučila Dalibora housti".

      Smazat
    5. Aaa Budou tam pracovat ti co v krizi přijdou o zaměstnání ono jim ani nic jiného nezbude.

      Smazat
  3. To by chtělo hned dalšími prostředky podpořit. Hned mi přišla na mysl dobře formulovaná petice (dobře, že se ožralý vrah Kal. hned ozval, jeho cancy se mohou v ní zohlednit). Určitě budou i další možnosti podpory.

    OdpovědětSmazat
  4. Dneska na mě vyskočla po zapnutí počítače stránka s přehledem a grafem o vývoji koronaviru. Takovýto graf inteligence našich zejména opozičních politiků, včetně procenta jejich smysluplných činů tady naprosto chybí. Kalousek by asi vévodil ve statistice zbytečnosti a škodlivosti, jelikož tu máme, podle zkušeností, možnost objednat si nějakou pěknou a výživnou soudní kauzičku, nebylo by od věci aby byl také, někým kdo má na to žaludek, zapojen. Evidentně tady abnormálně škodí jak lidem tak státu a neúměrně přesluhuje, klídek v chládku by prospěl úplně všem i jemu a to ani nikoho nevyzývám aby ho zařízl jako svini. Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětSmazat
  5. Tak mnohé lze řešit spotřební daní, například ujede-li potravina více než 200 km tak se za ni odvede státu spotřební daň. Moje žena byla v bio obchodě, koupila kuře někde od Prahy, sýr z Dánska a vše ve FM, vše ujelo stovky až tisíce kilometrů, chuť dobrá, a co, kolik smradu z přepravy, to už nikdo nedopočítá a ty šílené náklady a z naší místní mlékárny kvalitní máslo prodávají ve svém vlastním stánku, protože nejsou schopni uplatit markety, hlavně, že v Tescu je jakési slané cizokrajné máslo úplně odporné, pivo z Nošovic se veze do velkoskladu u Prahy a odtamtud zase do Kaufu ve FM (dělají to tak s 12tkou) ujede tak 600 km minimálně, kdysi se tomu říkalo turecká hospodárka dnes úplně blbý kapitalismus

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 100% Zavést kilometrovou daň!
      To je paradox. Uhelné elektrárny si musí kupovat kvóty, na vesnici si nesmíte zafajrovat v kamnech, ale že kuře, které 3x překřižuje Evropu, než skončí někomu v hubě, vypustí megatuny škodlivin, to už nikoho nezajímá.

      Smazat
  6. Naprostá pravda...
    Viděli jste někdy Francouze, Itala nebo Španěla, který by dal přednost cizímu výrobku před vlastním?
    U nás existovaly ČSN normy kvality, které by nesplnilo cca 90% výrobků EU.
    Jen nám demokraticky vtloukali do hlavy, že vše naše je špatné a vše západní na vysoké úrovni.
    Vše je jinak, tak jako v r.38 a 39
    Až nás prodají a vydrancují, pak nám ještě na dluh pomohou...
    Vše si zaplatíme, jako ty tkaničky do vojenských bot letců

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. CSN normy se vztahovaly na domaci vyrobu. Nebo snad existovaly normy na slozeni parmezanu nebo choriza? 90% vyrobku pred listopadem by zase nesplnilo dnesni EU smernice. Dnesni hygienicke predpisy ve vyrobe potravin jsou mnohem prisnejsi, coz komplikuje (prodrazuje) podnikani zejmena malym producentum. Ja myslim, ze spravna cesta je nekde uprostred. Urcit podil masa v uzeninach je v poradku, ale urcovat slozeni jednotlivych vyrobku je blbost. Dnes se u nas vyrabi treba i kimchi (moc dobre). Mimochodem Gran Moravia se vyvazi i do Italie, kolebky parmezanu. Pravda ta firma z Litovle patri Italum, ale i tak je to uspech.

      Smazat
    2. Čerte, CS normy stanovili maximální povolený obsah určitých látek, jiné (škodlivé) vyloženě zakazovaly. Naše normy na ochranu zdraví lidu byly i o řád... přísnější než evropské, o US praxi nemluvě.
      Takže norma nestanovila co je Mortadela, Parmezan nebo Choriza, ale definovala CO V NÍ BÝT NESMÍ A KDYŽ TAK DO JAKÉ MAXIMÁLNÍ HODNOTY.

      OVŠEM JSOU TRADIČNÍ MASNÉ VÝROBKY, kterým se po převratuzačalo říkat ŘEZNICKÉ VÝROBKY... protože po převratu platí, že řezník přeci nemusí vyrábět z masa. Kapištó?
      Proto třeba ŠPEKÁČEK na konci devatenáctého století obsahoval hovězí, vepřové, kostičky sádla... po dvou válkách pak podle ČSN i něco málo navíc, ale pořád byl Z MASA!
      A po převratu najednou byly na trhu podobné řeznické výrobky, které poprvé spatřily maso na krámě na háku... když "strojně oddělené maso" nebo jak se říká SEPARÁT = střeva s obsahem, kůže, peří, pařáty,... rozmělněné, propasírované od kostí, dobarvené, chemicky "dochucené", takže masu podobné, maso v mnohých ŘEZNICKÝCH výrobcích nahradilo - takové svinstvo nedávali protektorátním občanům žrát ani Němci v 1945...¨
      A to se týká i mléka, mléčných výrobků... ať vám to nejstarší u vás doma (jenom ti kteří už tehdy vařili ze surovin od JZD/JRD, či z meziválečného období...) vysvětlí.

      Smazat
  7. Ti co mohou a asi i budou muset svoje okrasné zahrádky vrátí v čase a znovu na nich poroste zelenina a ovoce a bude se šetřit než se najde síla, která se bude schopná postavit na odpor lumpům z EU a jejich placeným poskokům. Kecy o svobodném trhu, kde jeden dostává dotace a druhý prd si může svazák Kalousek nechat na doma. Když to foukne z druhé strany, určitě ve skříni ještě najde svazáckou košili a kravatu a nebude váhat se postavit do čela všech žvanilů pod praporem kohokoliv.

    Tečka

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jo pamatuji si jak to ex nejlépe krment Kalousek v případě nouze nejvyšší zkoušel dohodnout z KSČM. Měl by ho spící kníže Trautumberk povýšit do šlechtického stavu s právem užívat titul z Tulamoďu.

      Smazat
    2. Již nyní spousta lidí popsané aktivity - tedy sázení brambor, zeleniny a ovoce na svých zahrádkách dělá. Jenže upozorňuji, že není až tak důležité, kdo sází a na záhoncích pracuje. Podstatné je, kdo nakonec bude sklízet. A ne vždy to budou ti samí, co sázeli. Pro některé kategorie našich spoluobčanů bude neplacený noční samosběr velmi častou činností. Stejným nájezdům budou čelit i samotní zemědělci, takže i na toto je zapotřebí včas myslet! A připravovat.

      Smazat
  8. Jenže mladí mají totálně vymyté mozky , asi tak jako ti skvělý amíci.
    Co jim řeknou a doporučí, tomu věří...
    Komunisti mají rohy a pojídají malé děti...
    Kolik je u nás placených lidí, žijících z práce druhých a ještě poškozující svou vlastní zem???

    OdpovědětSmazat
  9. Už hodně dávno jsem tady při příležitosti psal o tom že kdo zapříčinil ztrátu potravinové soběstačnosti je vlast zrádce. Je úžasné číst články pana Petra Hampla, vždy jasně formulující problém a co je potřeba i pro mě starého polo gramotného člověka. Je to velice moudrý muž. Máme staré přísloví: Nouze naučila Dalibora housti. Já jen dodám: Kdo nechce pracovat ať nejí. Jinak teď máme zkušenost že práce je v současnosti tak produktivní že uživí 60% současných nemakačenků a kdyby dostaly jen minimální mzdu tak bude hodně peněz na rozvoj celého státu. Celý státní aparát musí pracovat pro prospěch státu a ne zahraničních investorů. Ty bláboly a lži jsem v 89 a dále nemohl poslouchat. On sem někdo příjde investovat aby nám bylo lépe? Za komoušů jsme v celém RHVP na tom byly nejlépe, teď v EU jsme kde.

    OdpovědětSmazat
  10. Ono to není jen o potravinách, ale voda s majiteli v cizině, to je také proti logickému myšlení, které je třeba postupně napravit a můžeme pokračovat!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Na doplnění: přečtěte si vlastnickou strukturu firmy Veolia , která pro nás vynalezla vodovod.(Wikipedie)

      Smazat
  11. "Obava z práce v zemědělství?" V roku 2020? Kŕmia nás obavou len kvôli demagogickým manipuláciám:
    1. Dnes je poľnohospodárska výroba na takej technickej úrovni a na takej úrovni používania IT, že "zemědělec" bude viac inžinierom a technológom ako kydačom hnoja a pastierom oviec. Zabudli sme rýchlo na nástup nových technológií v živoíšnej i rastlinnej výrobe, to neboli len JZD Agrokombnát Slušovice a z Troškovej komédie "pletoucí se krávy v počítači"...navštívte aspoň raz Budějovickou Země živitelku a uvidíte tie komplexné technologické a IT výrobné procesy.
    Po 2. Ak príde vysoká nezamestnanosť zapríčinená pádom automotive priemyslu i iných - tak ako je to teraz cest.ruch, ľudia budú radi ak mzda bude porovnateľná ako v iných odvetviach a práca bude i tak možno i menej otrocká.
    Po 3. vlastná produkcia v poľnohospodárstve i v potravinárstve prináša vlastné tržby do vlastnej republiky a zisky zostanú tiež "doma". Žiadne platenie nadnárodným obchodným reťazcom a zisky odchádzajúce do "materských" krajín.
    Po 4. oživí sa vidiek /venkov/. Aj na Slovensku boli politici, ktorí chceli mať všade namiesto "družstiev" golfové ihriská - dnes sú zatvorené aj golfové ihriská a na ornej pôde na Slovensku "pestujeme" v 4 montovniach luxusné automobily tč.nepredajné...
    Chválim iniciatívu českých poslancov. A nemôžu prísť na "spanilú jazdu" i na Slovensko?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Potrebné je dodať aj to, že nám chýbajú vlastné obchodné predajne,, keďže Potraviny, Zdroj, Pramen, prakticky zanikli a jediný domáci predajca je vlastne iba COOP Jednota. Na poľnohospodársku výrobu nadväzuje potravinárska výroba - mliekarne, mlyny cukrovary, mäsový priemysel, cukrárenský a potravinársky priemysel, ktorý z väčšej časti zanikol alebo je v cudzích rukách. Ak štát nebude kontrolovať túto výrobu a obchodné prevádzky, kto prinúti cudzích vlastníkov, aby odoberali výrobu slovenskej alebo českej proveniencie? V poslednej dobe sa v reklamných materiáloch obchodov, - Kaufland, Lidl, Billa objavujú vlajočky, ktoré majú hlásať, že výrobok je vyrobený na Slovensku alebo v Čechách a pritom sa takéto vlajočky objavujú a pri výrobkoch firmy Pilos (Poľsko). Je na čase, aby sme sa zobudili a stali sa pánmi vo vlastnej krajine.

      Smazat
    2. 14:22 Musím tě zklamat, COOP je holandský řetězec.
      Jinak ano, tenhle monopol cizích maloobchodních řetězců je obrovský průser! Ještě v devadesátých letech se v maloobchodě živilo desetitisíce Čechů (Slováků samozřejmě taky). Pak přišel naprostý holokaust a tyhle desetitisíce lidí prostě zavřeli krám a ocitli se na dlažbě. Zisk z kterého žili, jde do Německa, Holandska, Rakouska.

      Smazat
  12. Podporne k tomu zásadný článok bývalého ministra pôdohospodárstva SR 1998 - 2002 Pavla Koncoša na webstránke Klubu národohospodárov Slovenska v 05/2020: http://narodohospodari.sk/pavel-koncos-slovenske-polnohospodarstvo-a-potravinova-bezpecnost-statu/ článok je komplexný a preto radšej link.

    OdpovědětSmazat
  13. https://email.seznam.cz/imageresize/ celebrity všade... width=1680&height=939&mid=98640&aid=1&uid=28144896&default=%2Fstatic%2Fwm%2Fimg%2Fdefault-image.svg
    Světlana Merkulová
    globál kapitalistický lágr ,ráj pro bohaté , 1989 nám havlofašisti všechno rozkradli ,zadlužili a podle plánů západních zasr*anů zlikvidovali potravinovou soběstačnost z armády čr udělali okupanty v poušti , mají obnovovat soběstačnost ...sázet zeleninu,obilí, místo toho podporují podnikatele, ............zavřít zbytečné hospody, hotely a obnovit chov dobytka, skotu, sázet stromy proti suchu, vytvářet pracovní místa v zemědělství kam přejdou třeba herci a umělci ....žádné státní dotace na havloidní herecké šmuky , a praha? ta se směje nám ostatním hloupým vesničanům ,není jediný důvod tu pražskou havlistickou povýšenou špínu jakkoliv podporovat , na mnohých hospodách měli nápisy kdo volí prezidentem zemana zákaz vstupu.......slušní pražáci musí žít mezi tou prohitlerovskou klerofašistickou špínou europráskačů a vítačů islámských teroristů , at se místo státních dotací podnikatelé zabalí do tibetstké vlajky i s tím hnojem hřibem.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. no vidíte, takovej primátor Satan dal právě historicky nejvyšší finanční dotaci na letošní Prague Pride, i když bude značně omezena kvůli koronaviru :-)

      Smazat
    2. to není národnostně čistě pražská špína, to je sestěhovaná a skoncentrovaná špína z celého Česka, ba i ze světa

      Smazat
    3. Hele, su Pražák a nemůžu za to, co se tady ubytovalo za sračky z celý republiky. Tak prosím tě neurážej normální lidi. 99,99% z obyvatel Prahy je v tom nevinně. To ti povídám zcela upřímně.

      Smazat
    4. 99'99% normálních lidí? jak je potom možné, že se vám tam tihle parchanti dostali,volili jste snad v rauši,zfetovaní?Takže 1% idiotů ovládlo Prahu?
      No to se máte čím chlubit.

      Smazat
  14. Švihlíková zaznamenala, že snaha o potravinovou soběstačnost je vydávána za nacionalismus.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Když jde o naše jídlo, tak se postavím za Švihlíkovou, určitě jeto lepší než podpora německého VW.

      Smazat
  15. Jo, to bychom ale museli nejprve znárodnit supemarkety, které určují co se zde bude prodávat a upřednostňují šrot ať je odkudkoliv, ale hlavně neprodějný v zemích jako jsou Francie nebo Italie. I chudák v Neapoli jí kvalitnější potraviny než príslušník oné bájné střední třidy u nás.

    OdpovědětSmazat
  16. Pan Kalousek si evidentně nahlas protiřečí, protože naše potravinová samostatnost(nezávislost) by znamenala pestřejší skladbu zemědělských plodin na polích, bez obřích megalánů Babišovy řepky.
    Co ale čekat od politika, který byl při tom, když se likvidovaly naše české cukrovary?
    Svým tvrzením zde tedy v podstatě podporuje způsob podnikání dotacemi narvaných firem, jako je i Agrofert - bez ohledu na destrukci krajiny a přírody.
    Pan Kalousek si chce totiž tu nejlepší nahnojenou brambůrku vybrat podle vlaječky na obalu...
    No a pak si na ní hezky pošušňat! :-)

    OdpovědětSmazat
  17. Ten Prouza, není to ten chlap, co spolupřivedl socdem na bankrot? To chcete říct, že když je vykopneme dveřmi tak stejně nalezou zpátky oknem. Opozice prý zase řve, a koho to zajímá, když nás tady třicet let krmí tím svým odpadem, co jim tam zbylo, že by to ani laboratorní pes nesežral, to dělali co? Já jsem tak ráda, že tam jsou tihle kalouskové, novotní, fialové, prouzové, petříčkové, zaorálkové, čvancenberkové....doufám, že jim to vydrží co nejlépe a že je budou dál strkat dopředu, aby byli vidět, aspoň bude od nich na dlouho pokoj, nejnemožnější a nejpitomější vpřed, jaký dar z nebes.

    OdpovědětSmazat
  18. Všechno proti čemu brojí velkohubý tlučhuba Kalousek, je pro naši zemi to nejlepší řešení !!!

    OdpovědětSmazat
  19. To může žvanit jen fašoun, militatní dredař, česká štěkna, producent z kafilérie, internacionální nastavovač a ztohoven.

    OdpovědětSmazat
  20. Je tu problém, o kterém se nemluví. Hromadná výroba je vždycky mnohem levnější než řemeslná malovýroba. Bylo to tak vždycky. Vzpomeňte, jak Baťa zlikvidoval ševce. Baťovy polobotky tehdy stály šedesát korun a švec se pod dvě stovky nedostal, kdyby se strhal. Zrovna tak farmář, hospodařící na pěti stech hektarech udělá práci za padesát desetihektarových sedláčků. Když jsem před pětadvaceti lety jel do Holandska, uviděl jsem tam pole od obzoru k obzoru. Pochopitelně. Je to jediná možnost, jak konkurovat levnému obilí z USA či Austrálie, pěstovanému podobným způsobem. Takže zajistit potravinovou soběstačnost "nedeformovaným trhem" v místních, většinou maloplošných podmínkách nejde.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16:54 Ale když se chce všechno jde. Pokud budeme nesoběstační, budeme ty dvě stovky ve finále platit taky, ale za dovezené sračky. Radši si zaplatím za kvalitu a podpořím domácí zemědělce, kdo si to nemůže dovolit toho by měl podpořit stát. Podívejte například na zemědělství, ale i na zdravotnictví a školství na Kubě. Na Ušáky vystrčili fakáč velkej jako socha svobody a poradili si i navzdory sankcím. Jenomže to by si ten kdo to neví, musel na internetu najít, naše televize vám to neřekne.
      Hej hou, rudý dědeček

      Smazat
    2. Problém je totálně deformovaných cenách. Proč bych nedal dva krát tolik za kvalitní potraviny když ostatní bude o polovinu levnější. Některé věci se vyrábí za haléře a prodávají za stovky. Totéž je s tím že se křičí na Babiše s řepkou ale ostatní jí z důvodu rentability pěstují také. Nejsem volič Babiše ale v kapitalizmu se musí každý starat jen o zisk, jinak o druhý sežere i s chlupama. Prostě parazitizmus ve všem.

      Smazat
    3. V případě strategické suroviny rozhodně není na prvním místě cena. Rozhodnutí, zda je něco výhodné se nedá posuzovat objektivem zapřísáhlého kapitalisty zaměřeného na zisk a návratnost investice.
      V případě zemědělské výroby je nutné zahrnou sociální aspekty (zaměstnanost), ekologii, správu krajiny, hospodaření s vodou, soběstačnost z hlediska výskytu jakékoliv krize, udržení kvalifikovaných pracovníků v oboru atd.
      Výsledná cena potraviny může být dotovaná, pokud přihlédneme k propastným rozdílům v přidělovaných dotacích v EU.
      EU je primárně nástroj nadnárodního kapitálu a dělá vše pro zajištění jeho příjmů a maximalizaci zisků. Normální politik hájící zájmy svých voličů nemůže mít proti soběstačnosti zásadní výhrady, ať už je nalevo či napravo. My už dnes sice víme, že politici nemaví vyhraněné ideologické názory. Jejich jediným motem je zbohatnout za každou cenu.
      ABC

      Smazat
    4. 16:54 Ale když se chce všechno jde. Pokud budeme nesoběstační, budeme ty dvě stovky ve finále platit taky, ale za dovezené sračky. Radši si zaplatím za kvalitu a podpořím domácí zemědělce, kdo si to nemůže dovolit toho by měl podpořit stát. Podívejte například na zemědělství, ale i na zdravotnictví a školství na Kubě. Na Ušáky vystrčili fakáč velkej jako socha svobody a poradili si i navzdory sankcím. Jenomže to by si ten kdo to neví, musel na internetu najít, naše televize vám to neřekne.
      Hej hou, rudý dědeček

      Smazat
    5. Nikdo nemluví o malovýrobě, ale o domácí, české výrobě.

      Smazat
  21. Dnes jsem narazil na internetu na obrázek etikety masa, dováženého na Slovensko . K nám to logicky bude to samé. Na té etiketě bylo napsáno: narozeno v Německu, odchováno v Holandsku, zpracováno ve Francii a zabaleno na Slovensku. Když pominu to "cestování" a vliv stresování zvířat na kvalitu konečného produktu, kde jsou ti ochranáři všeho možného životního prostředí. Nejen těch zvířat, ale ovzduší, to je spálené nafty.
    A v souvislosti s tématem článku, může někdo vyloučit, že nějaká nová epidemie tentokrát úplně nezastaví to "cestování" potravin po Evropě, a že většina nesoběstačných zemí nebude mít co žrát? Vůbec nic, ani ten "nadnárodní hnůj", natož nějaké blbé bio. Do příští vlády se musí dostat národohospodáři a vlastenci. Pořád je ještě máme, někteří jsou i v současné vládě, ať si kdokoliv myslí něco jiného. Ale jednou nebudou, dojdou. Jestli se mladá generace nedokáže vzpamatovat, a nezačne jednat v zájmu své vlasti, svého regionu, své obce. Ještě se má komu "dívat naruce". Ale věčně tu nebudou.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 100% A kvůli tomuhle cestování nechutnýho, napíchanýho,
      polomrtvýho kuřete po Evropě máte megatuny smradu ve vzduchu, 30km dlouhý fronty kamionů na hranicích, rozježděný silnice, z toho vyplývající krajinu ničenou dálnicema, bezprizorní místní zemědělce, atd. atd.

      Smazat
    2. Pane JBS... To je tak dokonalé, že by to potřebovalo zdokumentovat, nebo alespoň udat odkaz.Jak je vidět na Slovensku globalizmus zvítězil.

      Smazat
  22. Jenže to má jeden problém. Na výrobku se uvádí jako země původu vždy místo posledního zpracování v rámci výroby. Takže tohle není problém obescat, prostě se znovu doveze hnůj z Německa, akorát se u nás přebalí do jiných obalů pod jiným jménem - a hotovo.

    Řešení? Ignorovat vyměšování se EU do chodu našeho státu a vyrábět tak, jak výrobci stíhají a lidé kupují, pěkně bez křivících dotací.

    OdpovědětSmazat
  23. Každá dobrá myšlenka se nechá zničit nevhodnou realizací. Ta povinná procenta by měla zajistit odběr domácí produkce. OK.
    Ale také je třeba zajistit, aby ta produkce zkvalitňovala půdu, spodní vody a vody vůbec. Tedy rozvíjet poměrně rostlinou i živočišnou výrobu v rozumných objemech.
    Nikoliv, aby tu produkci realizovalo pár agrokomplexů, které budou dále devastovat půdu vysokými dávkami chemikálií pro rostlinnou výrobu a jinde zase ničit spodní vody, biologickým odpadem z velkochovů zvířat. P.K.

    OdpovědětSmazat
  24. DOBRY NAPAD TO JE! Da se realizovat velice jednoduse: ze zahranici se dovezou chlevy, slepicarny a pod. haly a mlady dobytek, pro kazdeho farmare (a tech je tady desetitisice snad), aby mel zivocisnou vyrobu. Zpocatku, bude-li to v lete, postaci pro zrychleni STANY, pak ty chlevy a kraviny, protoze ty ze socialismu se uz pouzit nedaji. To je maly problem.
    Zajimavejsi bude, az na tom poli nic nebude rust, protoze se zmeni v poust, tak jako lesy. Puda nema to zakladni, HUMUS, bez ni se neudrzi zadna voda. A voda se bude muset dovazet pro dobytek az druhorade, prvorade pro lidi. Pardon, pro MYCKY, aby auta vypadala jako nova. A podnikatele nedelali ostudu. ZISK, to je to, na cem ted zalezi, proto tento fantasticky napad nemuze projit. ZISK, nezapomente, ZISK, a pak, vypadalo by to jak za socialismu, kdy KAZDE JZD a kazde hospodarstvi melo ZIVOCISNOU VYROBU a byli jsem nejen sobestacni, ale mohli i vyvazet, i zivocisne produkty, a potraviny v obchodech byly bez e-cek a z 99% domaci produkce. Jen to ne, prosim; a vody bylo nabytek ze se delaly meliorace - a ty byly take mou pracovni naplni. MELIORACE! cha, cha. Tenhle komunisticky VYDOBYTEK - neni k smichu!?

    OdpovědětSmazat
  25. Na první pohled návrh vypadá dobře, ale ohledně tzv. potravinové soběstačnosti mám spíše smíšené pocity. Jsem z oboru a jako jediný z ročníku taky v oboru zůstal. Troufám si o sobě tvrdit, že tomu prostředí trochu rozumím. Potravinová soběstačnost má řadu rovin. Jedna rovina spočívá v dostatečné produkci základních surovin jako je například maso mléko, obilí, ovoce, zelenina našeho pásma a z nich pak konečných výrobků v množství, při kterém nebude nutné tyto výrobky dovážet. Další rovina je v materiálně technické základně. To znamená strojní vybavení. Dnešní zemědělství je totálně závislé za Západní technice a tedy i servisu. V naprosté většině se používají stroje západní provenience, například jsou to značky John Deere, New Holland, Case, Fendt, CLAAS apod. V minimu se používá Zetor a i ten je montován z cizích dílů. A to platí i pro další techniku, ne jen pro traktory či sklízecí mlátičky. U nás se téměř už žádná zemědělská technika nevyrábí. Nikoli náhodou Agrární komora na začátku uzavírky hranic zveřejnila apel, aby hranice byly otevřeny pro servis techniky. Další rovina soběstačnosti spočívá v přípravcích na ochranu rostlin - POR .V zásadě všechny přípravky jsou ze Západu. U nás není žádná továrna vyrábějící byt jen některé přípravky. Další rovina soběstačnosti spočívá v osivech. Tam je podobná situace jako v POR či technice. V lepším případě se množení provádí zde v rámci licencí. Stačí aby nás Západ přiškrtil v náhradních dílech, pesticidech či osivech a bude vymalováno. Tak jaká pak potravinová soběstačnost ? V daných podmínkách je to nesmysl. Po převratu v roce 1989 zemědělství kompletně přešlo na západní kapitalistický model hospodaření, který například spočívá v masívní chemizaci a používání průmyslových hnojiv. Točíme se v kruhu, to znamená v kapitalismu. Od toho se odvíjí vše. Nejlepší model zemědělství byl u nás za socialismu řekněme tak od roku 1975 do konce socialismu. Soběstačnost se musí budovat v celém výrobním řetězci čili výroba zemědělské techniky, vlastní produkce hnojiv, osiv, POR apod. Jinak to nemá smysl. Jo a další rovina spočívá ve vlastnictví půdy, protože nezanedbatelné množství zemědělské půdy je v cizích rukách. Takže závěrem když slyším potravinová soběstačnost tak je to jako výkřik do tmy a současně to vidím jako snahu českého zemědělského kapitalisty si více líznout zisku na úkor cizího kapitalisty. Spotřebitel na tom nevydělá, zaplatí víc jak tvrdí Kalousek.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že zde je to vyloženo polopatisticky. V současné době a za současných podmínek jde o fikci a už ani ne vědeckou. Ani jedna oblast není v našich rukou a není ani v naší moci ji změnit. Dovolit so to mohlo Rusko. I to tahali do osidel levných potravin ze Západu (případ Parmalat). Za petrodolary si to mohli dovolit. Jenže přišel Putin a po něm sankce a Putin vycítil šanci a mistrně ji využil. Jako protisankce uvalil zákazy na zemědělskou oblast. Rusko má vše co pro soběstačnost v potravinách potřebuje: půdu, vodu, lidi a ostatní věci popsané výše. Půda je z historických důvodů od r. 1920 státní a hospodářům se pronajímá. Zemědělcům bylo velmi pomoženo zejména tím, že Putin nedovolil dovážet základní potraviny vůbec a na dotované uvalil cla rovnající se těm dotacím. Tím srovnal podmínky. Získal strategickou výhodu.Zemědělství je i při vší mechanizaci vždy závislé na velkém množství ruční nekvalifikované práce (sklizeň, obdělávání apod.). Takže se v něm uplatní velké množství lidí, kteří by v jiných oblastech byli nezaměstnatelní. To má samozřejmě velké sociální dopady. Dále se do vedení resortu dostali lidé, kteří oboru rozumějí a dali se cestou, které my říkáme "bio". Tedy důraz na kvalitu a minimalizaci chemizace a odmítnutí genetických hokus-pokusů. Kudrin a spol. sice varovali Putina, aby zemědělcům nedával tak dobré podmínky, protože prý, až se západní zemědělci vrátí (i s dotacemi, chemií...). tak prý to bude pro ty ruské šok. Ale nezdá se, že by Putin a ruská vláda o nějakém návratu starých pořádků z doby kořaly Jelcina vůbec uvažovala. Naopak. Posiluje podporu vlastních zemědělců, třeba pronájmem půdy na 99 let. Podmínkou je její zemědělské využití a obhospodařování. Jinak musí půdu vrátit. A tak zemědělství roste každoročně o 12% a Rusko dosáhlo soběstačnosti v základních potravinách a je největším exportérem pšenice. Dotahuje USA i v sóje. Obsazuje trhy, kde dominovali jiní. I USA. Třeba v Africe nebo Číně. Jenže Rusko má vládu, kterou si Rusové zvolili a která se staré o zájmy Ruska a jejích obyvatel. A tak ruští "evropané" dostávají pravidelně 2% - 3% podporu a zmohou se leda na nějaká Gajdarovská fóra a jiné obskurní sleziny, placené ze západních "nevládních" organizací, kde vzpomínají na staré dobré časy a plánují, jak se zase vrátí a jak jim bude zase fajn. Inu, každý máme nějaký ten sen. Rusko však nepřestalo být lukrativním trhem. Třeba, když Turci sestřelili ruskou stíhačku a zavraždili pilota, tak se Erdogan kasal, že se s Rusy nebude mazlit, že jim ukáže... Putin zakázal dovoz turecké zeleniny a Lavrov přestal brát Turkům telefony. Erdogan do týdne doslova žebral o kontakt, o schůzku. Vrah pilota, jehož oslavné fotografie zdobily všechny turecké noviny (a nejen turecké) byl dopaden a popraven. Erdogan sliboval hory doly a neměl většího přítele, co dím přítele, bratra! nad Putina. Zejména, když mu zachránil krk při pokusu o převrat. Takže byla rajčata a okurky a dokonce i plynovod. Pravda, Erdoganovi už otrnulo, ale na Rusko už si netroufne.

      Smazat
    2. Nezaplatí víc, to je blbost! Ba naopak ten současný model zbytečně prodražuje základní potraviny! Proč by měl spotřebitel platit za brambory 80Kč/kg? Nebo 50Kč/kg za jablka? Za něco, co mu zemědělci vypěstují pod oknem?
      Někde se začít musí. Situace je v takovém průseru, že je jedno, za jaký konec se to vezme. Měla by se vypracovat nějaká státní zemědělská strategie, kde by se definovalo, jaké produkty dokážeme vypěstovat a ty by se nesměly dovážet.
      "Soběstačnost se musí budovat v celém výrobním řetězci čili výroba zemědělské techniky, vlastní produkce hnojiv, osiv, POR apod. Jinak to nemá smysl."
      Přesně! Ale to není až na tu techniku tak hrozný problém. Prostě někdo začne vyrábět osiva, někdo hnojiva atd. Závislost na technice je problém spíš českého průmyslu, pokud nějaký vůbec v současnosti existuje? Musíme prostě začít od nuly. V 89´ jsme byli bez šancí. Ale za těch 30 let už Babiš a další dokázali nahromadit dostatečný český kapitál, který by se měl právě teď transformovat do těchto odvětví.

      V jedné věci musím souhlasit s EU a to je návrh na odstranění jednoho z největších svinstev dneška a to je chemie v zemědělství. To je mor pro přírodu i člověka. Zasviněná půda, voda (povrchová i podzemní), likvidace včel, hmyzu obecně. Úhyn dobytka. Alergie, rakovina a civilizační nemoci u lidí. Zemědělec nepřemýšlí, že bude ty jeho produkty bude někdo jíst, ale že je prodá. Ten to tam cpe po tunách. Jako 15 různých pesticidů na jablku? Co to je? Ze zemědělství by se opět mělo stát zemědělství a ne odvětví chemického průmyslu.

      Smazat
    3. I když si myslím, že jte to asi až tak nemyslel, z vašeho příspěvku vyčnívá nevyřčený závěr, že už je to definitivně v hajzlu a nic nemá cenu. Pokud se pletu, tak se omlouvám. Věcně máte v mnohém logicky pravdu. Já tu podstatu vidím ve vaší větě:"Soběstačnost se musí budovat v celém výrobním řetězci čili výroba zemědělské techniky, vlastní produkce hnojiv, osiv, POR apod." O tom je ta diskuse. Chtít to musí stát, a stát jsme my, řečeno slovy klasika. Zemědělec bude pěstovat a chovat jen to, co ho uživí, pokud mu stát nenastaví podmínky tak, aby ho uživilo to, co potřebujeme my. A my potřebujeme potravinovou bezpečnost, jejíž hlavní součástí je maximální míra soběstačnosti. Ten systém je řešitelný. I s ohledem na mezinárodní dělbu práce ve strojírenství, chemickém průmyslu. Problém, zdánlivě nesouvisející, je, m.j. i v tom, že nás v současné době pořád někdo přesvědčuje, že tu spolupráci nesmíme mít s "východem", ale jen a jedině s tím správným "západem". Ale to je jiné téma. Potřebujeme vedení země, které bude skutečně svobodně, bez příkazu "směřování" kamkoliv, jednat s kýmkoliv uzná za potřebné a vhodné pro naši republiku. Nemusíme vyrábět všechno, i když jsme to skoro všechno uměli. Ale musíme se naučit seběvědomě obchodovat a spolupracovat zásadně ve prospěch své vlasti. I když se to slovo vlast dnes mnohým zajídá.

      Smazat
    4. Pro 17:29 Máte to perfektně srovnané. Tak by to opravdu fungovalo. Zbývá jediné: najít toho pana "SE", který to má všechno zařídit a vybudovat. Vy ho máte v každé druhé větě. Já ho však nikdy neviděl. Ale jak říkám, až ho najdete, bude to brnkačka.

      Smazat
    5. danny24. května 2020 21:32
      Když jste to psal, nejspíš ještě nebyl zveřejněn příspěvek jbskalensky24. května 2020 18:42. Ten toho pana SE označuje, je to naše vláda, naši politici. Nikdo jiný to nenastaví, dokud nebude zákon o referendu a nebudou moci navrhovat zákony občané. Takže pozorně vnímejme, kteří politici by rádi obnovovali soběstačnost a tím i suverénnost země a kteří to naopak považují za zradu euroliberalismu. P.K.

      Smazat
    6. Pro 11:41 To jako naše vláda? Naši politici? Všichni naši politici, a ti ve vládě obzvláště se zaklínají několikrát denně a při každé možné i nemožné příležitosti věrností EU (NATO, Transatlantickým vazbám, evropským hodnotám,...)!! Tihle to jako zařídí? A i kdyby chtěli (jako že nechtějí), tak si s námi EK vytře zádel kdy si vzpomene! Vždyť máme v Ústavě, že mezinárodní právo je nadřazeno našemu právu! Na rozdíl od poplivaných Rusů, kteří si do své Ústavy dali pravý opak. Kde sakra žijete třicet let?

      Smazat
    7. danny25. května 2020 18:46
      Rusové to z Ústavy odstranili, protože si zvolili Putina. Zvolme SPD s ústavní většinou a věci se hnou také u nás. P.K.

      Smazat
  26. Protičeská, protinárodní svině Kalousek začala kvičet jak pominutá!

    OdpovědětSmazat
  27. Ošvindlování způsobem poslední operace v Česku má podstatnou výhodu- nejvyšší zisk je v poslední operaci. Problém je ovšem v monopolním prodejci.

    OdpovědětSmazat
  28. Všechny problémy co se týče vody krajiny zdraví a potravinové soběstačnosti by mohla vyřešit vize Rodových statků. Někteří lidé již jdou touhle cestou. V Rusku, kde tahle myšlenka vznikla, jsou již politické kroky, které tohle umožňují.
    V jednoduchosti napíšu princip. Velikost pozemku by měl mít minimálně 1 hektar, který stačí na obživu rodiny i s přebytky. Celý je to vedený v permakulturním stylu. Což je zase ve zkratce - napodobování přirozených přírodních procesů a jejich využití k obživě nejen lidí. Vidím v tom velikou budoucnost. Vize je tak veliká, že by se naplnila naše hymna zemský ráj to napohled. Představa, kdy většina plochy bude jedna velká zahrada je pro mě nádherná.
    J.Zajíček

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Anonymní25. května 2020 9:34
      Mám dojem, že tu vizi realizuje Putin nikoliv na minimálně jednom hektaru, ale právě a jenom na jednom hektaru. Nevím, jestli se podaří najít dosti nadšenců, ochotných odejít za jedním hektarem do nějaké nezcivilizované oblasti. P.K.

      Smazat
    2. Pro 17:11 V Rusku je půda majetkem státu. Tento vztah se vyvinul z historických skutečností, kdy 80% půdy vlastnila šlechta a dalších 10% tzv. "poměščici" (velkostatkáři). Další si půdu od šlechty pronajímali. Mužici se od nevolníků mnoho nelišili (jestli vůbec). Po revoluci většina šlechty utekla a půdu si zabral ten, kdo měl moc. Dneska bychom je nazvali "oligarchy". Tak vznikla třída bohatých kulaků. A ta se věru nehodlala dělit. Bolševici splnili jejich očekávání a tak, když měli živit města, tak odmítli. Bolševici poslali zásobovací oddíly a kulaci povstali. Že to odnesli i ti mužici je jasná věc. Ale bolševici, jak víme vyhráli a aby se to neopakovalo, tak půdu zestátnili úplně. A dali ji do používání kolchozům (družstva rolníků) a sovchozům (něco jako státní statky). Ale situace se změnila. Řada lidí vidí v zemědělském podnikání příležitost. Zejména, když z trhu vypadli zahraniční vydřiduši s dotovaným zbožím. Putin (ruská vláda) to praktikuje na Dálném Východě i v jiných zemědělských oblastech Ruské federace (nejen Ruska). Pronajímá hektary (nevím kolik na rodinu) k zemědělskému podnikání. To je podmínkou toho pronájmu., Doba je stanovena na 99 let. To dává možnost obnovit rodinné zemědělské podniky. Asi to nějak funguje. Protože zásobování se podstatně zlepšilo. To je vidět všude. Rusko i dováží potraviny., Zejména tam, kde je to blíž u hranic a nebo co nemůže vypěstovat samo. Po osamostatnění asijských republik jsou to citrusy, ale i rajčata, paprika, okurky apod. To hlavně z Turecka. Taky když Erdogan si vyskočil na Rusko, tak dovoz Putin zarazil a hned sultán přišel k rozumu. Zemědělství v Rusku je na vzestupu. Roste nejrychleji ze všech odvětví. Viz vývoz obilí (hlavně pšenice) nebo sóji. A kde je poptávka, tam jdou i investice. Dříve tyto produkty dodávala Moldávie a Ukrajina, citrusy Gruzie. Nyní je to Kubáň a to Turecko.

      Smazat
  29. A tak odpoveď anonymovi o tom "jak je to na Slovensku": Pribudlo že COOP je holandské...ajajaj, coop je internacionálny názov pre družstevné podniky či už v Španielsku, Taliansku, Postugalsku...zhodou okolností poznám prezidenta CoopJednota, oni si družstevnú sieť sprivatizovali a i keď sú to majitelia Slováci, nereprezentujú totálne slovenskú original obchodnú sieť.
    Najmä po 2015 sa rozbehlo viacero menších originál slovenských maloobchodných sietí často teritoriálne členených - napr. FRESH (typický slovenský názov.hah) je potravinárska sieť stredných supermarketov na juhu a východe SR (Rožňava, R.Sobota, hore na Košice), ktorá má vlastných dodávateľov aj vlastné značky z miestnych agropodnikov. Prosperujú malé siete predajní MALINA, DELIA, STARÝ OTEC, v Bratislave rastie sieť YEME - samozrejme že cenovo tieto predajne nemôžu konkurovať Bille, Lidlu, Kauflandu,Tescu, ale ľudia si ich obľúbili - akurát že pre koronapandémiu ich všetky vláda "zatvorila" a nechala práve Kauflandy, Lidli, Billy a Tescá...tak to je.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.