Reklama

čtvrtek 14. května 2020

Obilí vyvážíme za nízké ceny. Ovoce dovážíme, půdu zanedbáváme. V roce 90 jsme byli soběstační. Šéf agrárníků Jandejsek vystavuje účet

Ing. Zdeněk Jandejsek
prezident Agrární komory ČR
14. 5. 2020  ParlementníListy
POTRAVINOVÁ SOBĚSTAČNOST A SUVERÉNNÍ STÁT
Až pohled na předražené ovoce, zeleninu a maso z dovozu v regálech supermarketů vyvolává v zákaznících otázku, proč si musí kupovat základní potraviny z dovozu a proč jim je nenabídnou čeští zemědělci. Na stejnou otázku hledá odpověď v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz také prezident Agrární komory ČR Zdeněk Jandejsek. Přímo se ptá, co je pro naše obyvatele důležitější, jestli soběstačnost v potravinách, anebo závislost na dovozu často i méně kvalitních potravin ze zahraničí.


Podle vás jsou potraviny vyráběné v domácích podmínkách pod důkladnou inspekcí kontrolních orgánů a veřejnosti tím nejlepším, co chtějí naši zákazníci. Co je ale největším problémem na cestě, jak toho dosáhnout?

Je toho hodně. Tak například produkce obilovin včetně kukuřice se pohybuje u nás v rozmezí 7,5 až 8,5 milionů tun za rok. Naše potřeba pro potravinářské zpracování a krmivářský průmysl je asi 4,2 milionů tun ročně. To znamená, že téměř polovina se jako surovina vyváží za nízké ceny a s ní odchází fosfor, kterého je v našich půdách relativně velký nedostatek a musíme ho řešit drahými dovozy. Fosfor je přitom nutné do půdy vracet hnojením statkovými hnojivy (chlévská mrva, kejda, drůbeží podestýlka, komposty apod.). Bez jejich produkce hospodářskými zvířaty nemáme šanci vedle fosforu naplnit i potřebu organické hmoty jen zaoráváním rostlinných zbytků. Organickou hmotu je nutné dodávat výše uvedenými exkrementy, které obsahují veškeré zbytky z přijatého krmiva.


My ale máme nedostatek hospodářských zvířat. Jak se to dá řešit?

Pokud bychom zvýšili stavy skotu o 20 procent, stavy prasat bychom zvýšili o 80 procent a stavy drůbeže o 40 procent ve vztahu k současným stavům, produkovali bychom ročně chlévské mrvy o asi 18 000 000 tun více. Za dvacet let, kdy stavy hospodářských zvířat jsou v průměru přibližně na současném stavu, jsme naší zemědělskou půdu ochudili o 360 000 000 tun chlévské mrvy. Kde je další organická hmota ze spálených slaměných a senných granulí, které jsou spalovány doma v České republice i vyvážené k spalování v zahraniční? Který odborník na zemědělství a životní prostředí nastavil dotace na spalování slámy a sena? Do dnešního dne Ministerstvo životního prostředí nedokázalo tyto nesmysly zastavit. Trvale mluví o suchu a navrhuje miliardy na jeho zmírnění, ale nenavrhuje opatření, která by vedla k pozitivnímu stavu našeho životního prostředí, a to zvýšením stavů hospodářských zvířat, zrušením podpor na pálení slámy a nastavením podpor na uplatnění precizního zemědělství. Nikoho nenapadlo nastavit řádné hospodaření na loukách. Na loukách, kde se výměra zvýšila o 600 000 hektarů se téměř nic neprodukuje, protože se neobnovují. Rostou tam jen pampelišky a ty se mulčují, místo toho, aby se na loukách hospodařilo, a tak se zadržovala voda v půdě. Louky, ani jednou za 25 let neobnovené žádnou vodu nezadrží, zvláště při přívalových srážkách.


Největší nářky našich zákazníků jsou slyšet na předraženou zeleninu, ovoce a brambory. Diskutabilní je i jejich kvalita. Přesto se ve velkém nadále dovážejí. Proč?

Pokud nedojde k nastavení podmínek k investování do zavlažovacích systémů, výstavby skladů, třídících a balících linek včetně podpor na zakládání trvalých porostů (sadů, vinic) atd., tak se situace k lepšímu nezmění. Nejúrodnější půdy v povodí řek jsou zavlažovány minimálně a část je ve vlastnictví zahraničních podnikatelů (na Jižní Moravě). Tím nejsme schopni využít potenciál nejkvalitnějších půd a výše uvedené komodity dovážíme ze zemí, kde neznáme vlastnosti půd (zda nejsou kontaminované či nejsou v oblasti nebezpečných spadů, jaké jsou používané chemické ochranné prostředky, hnojiva) atd. Tyto komodity dovážíme hlavně ze Španělska, Itálie, Turecka, Holandska a dovozem z těchto zemí vytváříme navíc uhlíkovou stopu, poškozujeme životní prostředí, likvidujeme silnice a narušujeme si plynulost silniční dopravy.

25 komentářů :

  1. Začne někdy ministerstvo fungovat s těmito připomínkami?
    Jsou na MŽP a MZ nějací odborníci z praxe nebo jen úředníci?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Peníze na obrněné transportéry jistě budou. Chleba bude stát nejméně 50 Kč. Před 7 léty jsem jel nakupovat běžný denní nákup na 2 dny a platil jsem 250-300 Kč a v současné době často nestačí 500 Kč. Tak si spočítám inflaci a není jen 2-2.5% jak se udává. Ona je okolo 5%. Když jedu polními cestami, tak vidím řepku, potom řepku a kukuřici, ale ta je na výrobu el.enegie, pak se divíme jak je vše drahé. Po virové krizi budou botí ještě bohatší, tam to budou miliardy, ale obyč lidi budou mít "hlouběji do koryta". A nakonec mě známý vypráví, že se má tak dobře, jak se nikdy neměl. Jemu stačí "keci ČT24 či NOVY", ale zapomněl, že bere důchod a pořád v důchodu jedeš naplno, až ho klepne bude se mít pořád "dobře". Říkávalo se se: "Bav se s volem o volné sobotě, když ho v pátek klepnou".
      A jinak všem pěkný den.

      Smazat
  2. proč bychom se asi tak měli starat o potravinovou soběstačnost?
    kam by naši "přátelé" zejména Němci, Poláci a další umisťovali své přebytky? na co vykupovat půdu zahraničních vlastníků,hospodařit na ní, když ji můžeme předat těm, kdo na ní postaví další sklady a markety? , když na černozemi na rovině se tak dobře stavějí satelitní městečka?

    proč dávat peníze do stád, když sami, jako to stádo narveme naše peníze na supervýzbroj naší armády určené pro podporu cizích agresivních vpádů do vzdálených zemí?

    OdpovědětSmazat
  3. Četl jsem to celé a ten pán má pravdu bylo by třeba obnovit České zemědělství.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Bylo by třeba. Jenomže kdo to udělá? Když budete pořád volit TOP 09, ODS, Piráty a jiné pudlíky zahraničním vlastníků, tak se nic nezmění.

      Smazat
  4. Pozdě bycha honit.
    Zeptejte se Teličky o přístupových jednáních o zemědělství s EU.Moc tomu nevěřím,že se něco změní v této oblasti,to EU,velké státy Německo,Francie nedovolí,kam by pak vyváželi sajrajt.Druhá co mě napadá a o tom píše autor,více hnojit chlévskou mrvou,méně umělých hnojiv a postřiků i za cenu nižších výnosů,ale hlavně zdravější obilí a další plodiny.Naše pšenice obsahuje moc dusíku,proto ji vyvážíme a dovážíme kvalitnější,třeba Ukrajinskou Ruskou,možno i Polskou.Dochází k menšímu osevu polí řepkou,tak se nabízejí ha osít obilím,jetelem,vojtěškou.Jistě,některé ovoce,zeleninu,musíme dovážet,když v naších podmínkám se nedaří,ale dovážíme zeleninu,kde jsme byly soběstační a to do očí bijící zhovadilost,všech politiků po sametu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Oni snadno zasejí jetel či vojtěšku, ale kdo to bude žrát, dobytek není snad třetinový stav, kravíny zrušeny, vepříny skoro neexistují. Ale všude keců a lží, že by s tím vykrmily půl EU.
      A velký problém je, že se Čína nenechá vykrást demokratickým Západem a Rusko je na tom podobně se Západem. To co se děje nemá s demokracii nic společného, a hlavně lidi na demo už nevěří. Co si kdo urve, to má.
      Na co kupujeme obrněné vozy pro armádu, když nic nebrání, co dělá v Mali, určitě tam brání demokracii a svobodu.

      Smazat
    2. Anonymní 12:02
      Myslel jsem tím osevem jetele a vojtěšky asi toto.Pokud chceme být soběstační i v mase,musíme zvýšit stavy hovězího i prasat a pak to krmení bude nutné.Někde se uvádí,že masa dovážíme snad až 50% spotřeby.Tohle se nadá zařídit ani v jednom roce,proto je nutno s tím pohnout co nejdříve.

      Smazat
  5. No já si dobře pamatuji debilní hlášky spoluobčanů kteří se neustále naváželi do našeich zemědělců. " My vás nepotřebujeme- my si to můžeme dovézt za méně peněz ze zahraničí!"

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já si zase dobře pamatuji naše družstevníky ze tří lokalit - ve Středních a v Jižních Čechách... jak se servali o majetek, o restituce, zničili svá družstva (která nám záviděl celý svět) s tím, že sami se budou mít lépe... ale už nebyli ochotní dřít od slunka do slunka každý den bez dovolené, protože o dobytek je třeba celodenní a každodenní péče... A MLÉKO (nejenom) PRODÁVALI DO CIZINY cizincům MEZI DVEŘMI OD CHLÉVA... a cizáci zprivatizovali a zlikvidovali naše mlékárny atd, atd...
      Zrušili dokonce prodejny ve městech (ano, jedni i v Praze) kde prodávali své výpěstky a výrobky přímo konzumentům bez prostředníků... tedy za nekrácené ceny, zrušili přidružené výroby které jim zajišťovaly výdělky i v době vegetačního klidu nebo neúrody a kvůli volnu v době vegetačního klidu zrušili živočišnou výrobz s tím že na logickou otázku KDE VEZMEŠ HNŮJ frajersky říkali, že hnůj koupí... A na otázku A KDO TI HNŮJ PRODÁ? nabyli schopni odpovědět jinak, než hlupáckým smíchem. A tak každý sám sobě svobodným podnikatelem, "farmářem"... ale českými sedláky se jich stalo jenom pár. Zbytek pronajal půdu nějakému Němci (na jihu) či jiným... aby zjistili že je renta neuživí. Takže je lituji asi jako dělníky, kteří zorkra.. ééé zprivatizovali svoji fabriku, rozkradli a zrušili ji, a stali se OSVČ každý sám na sebe... protože na "schwarz systém" jim ostatní dělat "živené" nechtěli... A TEĎ BREČÍ A VYDÍRAJÍ STÁT = PRACUJÍCÍ, KTEŘÍ PLATÍ DANĚ I POJISTNÉ ZDRAVOTNÍ, NEMOCENSKOU I SOCIÁLNÍ, V POCTIVÉ VÝŠI.

      Proto, pane 11.00, vaše hlášky nepovažuji za kvalitnější - než vámi kritizované.

      Smazat
  6. Zajímalo by mne kolik % ha zemědělské půdy zmizelo za posledních 30 let.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To si lehce spočítáte-oficiálně se tvrdí,že každý den mizí cca 15ha orné půdy na stavby skladů,montoven a hypotečních domečků na betonových deskách na které my,kteří máme nějaké úspory,přispíváme našim spoluobčanům z našich"neůroků"!!

      Smazat
  7. Pan Jandejsek napsal, cituji 'Který odborník na zemědělství a životní prostředí nastavil dotace na spalování slámy a sena? Do dnešního dne Ministerstvo životního prostředí nedokázalo tyto nesmysly zastavit." Ano kdo to asi byl, kdo to kryje a kdo z toho profituje? Ale to se asi nikdy nedozvíme, protože v naší fantastické demokracii je vše podstatné pečlivě utajeno. Víte vůbec kdo za tím stojí pane Jandejsku?

    OdpovědětSmazat
  8. Tak přestaňte v agrární komoře kecat a něco dělejte. Nebo čekáte (Vy i zemědělci jako celek), že to někdo udělá va Vás. Neudělá, protože nemá zájem.

    OdpovědětSmazat
  9. Zajímalo by mne kolik % ha zemědělské půďy patří Čechům.

    OdpovědětSmazat
  10. Proč podporujete nepotřebné celebrity,víc jak 1000 neziskovek, podnikatele, po Kocáboj zůstalých 130 institucí přiživujících se na líných,ale sociálně zdatných cikánech na úkor našich dětí a dalších generací ! To je zločin! Socialismus skončil před 30ti lety.Krize teprve začíná.
    Trh vše vyřeší sám. Je nesmysl dotovat nepotřebné a neživotaschopné. V obnoveném zemědělství a potravinářství dle zrušených ČSN bude smysluplné práce dost. Udělejte si pořádek na ministerstvech - všude se "odklánějí" velké peníze !!! RYBY vždy smrdí od hlavy.
    https://www.kverulant.org/kauza/vyvadeni%20penez%20z%20DPP%2015-05-2020 zlodějina Hřiba a spol.
    https://www.kverulant.org/kauza/kverulantuv-blacklist-01-04-2020

    OdpovědětSmazat
  11. Kolik kazisvětů jsme mněli v předchozích vládách?

    OdpovědětSmazat
  12. Jak dlouho trvá schválení příspěvku?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jak kdy. Někdy hned, někdy déle než 5 hodin - v noci i déle.

      Smazat
  13. Karel Kryl by řekl, že už zase ryjeme držkou v zemi. Ransdorf prohlásil, že budeme zemí skladů, čerpacích stanic a montoven, ale to byl komunista, takže se určitě mýlil. Osobně přecházím na válečnou zahrádku a všude sázím zeleninu. Dávat za květák stovku se mi opravdu nechce a děkuji našim drahým krajanům, že mi ve studni dojde voda až po 90 minutách zalévání.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já sázím brambory, zrušili jsme květinový záhon a skalku. Taky u vás zmizely včely ?

      Smazat
  14. Hned po roce 1990 se u nás začalo programově likvidovat zemědělství a potravinářský průmysl.Vzpomeňte na Havlův "nájezd" na Slušovice a na bývalá JZD.Rozprodej zpracovatelského průmyslu /jatka,konzervárny,cukrovary,mlékárny…./Všemu potom nasadil korunu Telička který před vstupem do EU vyjednal takové podmínky,které nás odsoudily do "potravinové nesoběstačnosti".
    K tomu potom takové drobnosti jako mor prasat,vybíjení stád hovězího,likvidace kuřecích farem....a jiné "nenadálé" pohromy.Likvidace velkochovu prasat v Letech,prosazená sudeťákem Hermannem.....proč asi?
    A to vše dohromady spolu s šílenou dotační politikou EU a máme tady "vysněnou závislost" na dovozu potravin všeho druhu, a které nám navíc prodávají ve svých marketech s neuvěřitelnými maržemi.
    A protože už tady nejsou mlékárny na zpracování mléka od farmářů,tak je prodávají do Německa za pár korun a nám z německa prodávají již s patřičnou přirážkou mlékárenské výrobky.A tak si tady spokojeně žijeme.

    OdpovědětSmazat
  15. Svůj nesouhlas s rozvratem státu jsem ventiloval dostatečně hlasitě od samého začátku. Marně.
    Dnes už je to jedno. Český agrárník zdraží stejně jako francouzský a německý, Čech neČech. Kšeft je kšeft.Za tuhle zemi bych do války nešel. Nic mi v ní nepatří a pokud někdo někomu chce něco sebrat, ať si to vezme. Vlastenecké kecy na mne zabíraly před rozvratem. Ale už tehdy byly křísnuty internacionalismem a spojením všech proletářů. Je toho víc, o čem by se dalo psát, občas jsem psal, stejně k ničemu. Pesimistický příspěvěk bychom mohli ukončit šaškárnou kolem osvobození Pražáků v roce 45, statečný český národ v Praze se osvobodil sám. A tak už jen- kdy se konečně dozvíme o teroristech z Londýna, co nám zabili otce vlasti R. Heydricha a kdy mu nějaká Praha postaví pomník.

    OdpovědětSmazat
  16. S většinou názorů vřele souhlasím. Připadá mi že život u nás je o vlku a Beránková. Jen bych si přála aby konečně ten beránekV4.. se vschopil a byl tak chytrý jako ve večerníčku o ovčí babičce.

    OdpovědětSmazat
  17. Toho hloupého beránka zachranovala vlastně ovečka.Kdo zachrání nás? Jedině semknuti ve V4 a vzdor vůči těm co nám dnes řídí život

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.