Reklama

sobota 20. června 2020

Evropský obchod s otroky - hlavní příčina africké zaostalosti?

Jiří Jaroš Nickelli - emeritní muzejník
Jiří Jaroš Nickelli
20. 6. 2020  ČeskéNárodníListy

Co je to za historický nesmysl, doslova blbost?
Kdy se Evropané dostávali masově do Afriky?
Pomineme-li starověk, a a ojedinělé plavby římských lodí - nemluvě o Féničanech,jenž je předběhli možná o staletí - musíme se vrátit až do období pozdního středověku, k Portugalcům a jejich objevným plavbám, iniciovaným portugalským králem Jindřichem Mořeplavcem. Největšími objeviteli byli Bartolomeo Díaz a Vasco da Gama, jejichž plavby byly daleko lépe připraveny, než plavba Columbova. Teprve potom počali Portugalci zakládat obchodní stanice a pevnůstky na africkém pobřeží a do vnitrozemí se téměř nepouštěli. Daleko později přišli Britové, Francouzi, Holanďané, Belgičané jako kolonizátoři...

Kdo se dostával do Afriky před Evropany,a kdo začal obchodovat s otroky jako první?

Byli to Arabové. Arabové již od raného středověku navštěvovali obě pobřeží Afriky a začali obchodovat s domorodými královstvími a náčelníky kmenů, kteří vedli dlouhé války mezi sebou navzájem. Arabové kupovali válečné zajatce jako otroky a obchodovali s nimi jak v Adenském a Perském zálivu, tak i s Indií. Totéž současně s Evropany dělali i Turci Osmanské říše, ovšem v daleko větším rozsahu, než Portugalci a po nich Španělé, kteří se zaměřili na atlantické zámoří.

Takže evropský obchod s otroky je pozdního data a předchůdci Arabové i Turci jej dovedl k daleko větší systematičnosti, o čemž se dnes cudně mlčí. Ostatně cudně se mlčí i o osmanském řádění na Balkáně, zasahujícím i k nám, kdy do otroctví se po staletí braly národy Balkánu, a dokonce i obyvatelstvo Slovenska a Moravy při tureckých nájezdech. Kroniky jihomoravských městeček od Strážnice po Hustopeče hovoří jasně - ovšem toto dnešní lidoprávníci neberou v potaz, stejně jako vše,co se jim nehodí do krámu.

Jinak první země na světě, která zakázala otroctví a obchod s otroky, byla Velká Británie roku 1813. Tedy "pokrokové" Spojené státy si otroctví ponechaly ještě dlouhá desetiletí poté, a segregaci o století později... Rasismus a otrokářství nebyla tedy jen jakási eurospecialita, ale obecný jev vývoje světových společenství nerovnoměrně trvající v různých dobách - kdybychom zkoumali dnešní otroctví nezletilých dělníků v různých kontinentech,taky bychom dospěli k neveselým závěrům. Možná i tento počítač, na němž píši tuto stať, nedejbože montoval nějaký otrocký dětský dělník v Hong Kongu nebo bůhví kterého čerta lokality výroby, neboť z označení počítače to nevyčteme...


45 komentářů :

  1. Před příchodem bílých kolonizátorů byla Afrika pokryta pralesy s množstvím zvěře , rostlin , ovoce , to byly výrobní prostředky a živobytí pro černochy , nějakou usilovnou práci pro přežití nepotřebovali ! Bohužel tohle všechno běloch nenávratně zničil !

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 11:32 Takhle tomu ovšem bylo i v Evropě. Jedinou nadějí tedy je, že se této planety zmocní černoši, vrátí se zvěř, rostliny, ovoce a zmizí potřeba usilovné práce pro přežití. Zpátky na stromy.

      Smazat
    2. 11.32 Mýlíte se. Popisujete RAJSKOU ZAHRADU Z BIBLE. A v ní žili jenom dva lidé, ADAM a EVA... a byli to ŽIDÉ A MUSLIMOVÉ NAJEDNOU, NE ČERNOŠI.
      Když tam Bohu začali krást jablka, Bůh s nimi zrušil kontrakt, a vyhodil je - do Levanty... Tam museli začít pracovat, než je pan SATANÁŠ z útrpnosti naučil kšeftovat a lichvařit. JAK SE ŘÍKÁ, CHCEŠ-LI NASYTIT HLADOVÉHO, NEDÁVEJ MU RYBY, ALE NAUČ HO RYBY LOVIT... nebo alespoň tvrdě pracovat.

      Smazat
    3. A co mi po tom? Zničil "to" snad bílý Čech, Moravan, Srb, Chorvát, Slovinec, Slovák, Maďar, Rakušan, Polák, či snad Lužický Srb? Takže pomalu a znova - Co -mně -po- tom?!
      Zlo má napravit ten, kdo ho spáchal! A to středoevropané, především pak Slované, rozhodně nejsou!
      Na a vidíte, přesto vše misie Moravských bratří nepřetržitě napravuje zlo, které jiní napáchali, už více něž čtyři století. Vite to vůbec?

      Smazat
    4. Omyl. Obrovský omyl.

      V Africe byly černošské civilizace, které jsou dnes prakticky neznámé a občas se památky po nich připisují omylem Egypťanům. Mohu vás ujistit, že dokonce mohli a napsali černošští vzdělanci o tehdejších "běloších", to samé, co se o Afričanech psalo a vlastně ještě stále píše. Že černoch je nadřazen bělochům! A to nebyli Arabové a ani Egypťané.

      Na základě arabské abecedy tam v Africe rozkvetla vlastní literatura a tehdy napsal černošský spisovatel Al-Dža Schizma "knihu o nadřazenosti ČERNÝCH nad BÍLÝMI" a měl pro to tehdy zcela oprávněné důvody.

      V roce 1863 svět obletěla senzace: v Zimbabve našli starověké, dávno zapomenuté město. Gigantické věže, kolosální sochy ptáků, zříceniny paláců a chrámů. Když otevřeli badatelé jednu z hrobek, našli hory zlatých ozdob. Tak pochovávali místní aristokracii. Ohromení evropští archeologové ukvapeně prohlásili, že to možná byla staroegyptská kolonie. Ale brzo se stalo zřejmé, že se spletli. To, co našli v Zimbabve, bylo rezidencí jihoafrických císařů.

      Mimochodem, jestliže o některých výdobytcích arabské kultury západní a prozápadní měšťáci přece jen aspoň na půl ucha něco zaslechli, tak jejich představa o "africké kultuře" je na úrovni "divošských tanců" a "děsivých" masek. Ale právě "negři" tisíc let před tím považovali bílé Evropany za barbary! Města v Keni a Tanzánii byla známa svou nádherou. Kolem IX. století národy Bantu zahájily obchod nejenom s okolními státy, ale také s Indií a s Čínou. Obyčejní lidé tam tehdy nosili oblečení z indických látek, a svahilští vládci posílali darem čínskému císaři exotická zvířata.

      Pravda, najít skutečné a pravdivé informace nejen o těchto událostech není jednoduché, ale vždyť skutečnost přepisování a zamlčování dějin zažíváme i právě dnes my sami!

      Smazat
  2. Skvělý článek - díky za něj.

    OdpovědětSmazat
  3. Je málo známá historie, že v říjnu 1663 vpadli Turci na Moravu vyplenili mnoho měst a vesnic, obyvatelstvo nad 40 let pozabíjeli a do otroctví odvlekli podle historických odhadů okolo 100 tisíc Moraváků. Za tureckými vojáky šli v druhém sledu turečtí obchodníci, kteří zajatce vykupovali, vkládali do želez a odváželi do Turecka.
    100 tisíc lidí? Představte si, to je obrovské číslo! Zvlášť na tehdejší dobu, kdy populace byla třetinová oproti dnešní a bylo po třicetileté válce, kdy odešli stovky tisíc lidí do exilu, nebo zemřeli ve válce. A bylo to právě v době, kdy vzkvétal americký obchod s otroky z Afriky.

    Málo známé je také to, že Češi respektive Moraváci mají svoji bitvu u Thermopyl! 6. října 1663 se dvě stě Valachů v Hrozenkovském průsmyku statečně bránilo desetitisícové přesile tureckých hord. A stejně jako Sparťané v bitvě u Thermopyl, padli do posledního muže. Podobně jako ve starověké bitvě, nepřítel obešel soutěsku jiným průsmykem a vpadl Valachům do zad.

    https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/vyroci-bitvy-s-turkem-v-hrozenkovskem-prusmyku.A131005_1984736_zlin-zpravy_ras

    https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1002657-turci-na-morave

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. ČR by mohla za turecké otrokářství a vraždění žádat po Turecku až 500 miliard korun!

      Smazat
    2. A víte co je na tom nejhorší? Že nám tehdy Vídeň ani co by se za nehet vešlo nepomohla, ani vojáky nám neposlala. Prostě se na nás z vysoka vy*rali jako vždycky. Ale robotu, daně, karabáč, nevolnictví a živé maso do válek, to uměli perfektně.
      A takovým teď staví pomníky a leští boty, debilové!

      Smazat
    3. Tak takéto ako 15:47, nevymyslí ani slovenský šovinista na Čecha. Nechceš nás náhodou aj Ty na Slovensku odškodniť, keď nás nemec v povstaní 29augusta1944r. "drvil a ničil a vy ste nám neprišli na pomoc z Čiech? A "takýmto" sa v Bratislave stavajú pomníky a leštia boty:-). Viď napríklad socha kde podľa protičesských šovinistov Česský lev se...re Štefánikovi na hlavu: http://www.nadaciamrs.sk/diela-pripominajuce-m-r-tefanika/pamatnikvbratislave .No čo už tupí vymletí šovinisti sa nájdu v každom národe, ale v Čechách ako by ich vidlami slušným ľuďom na hlavy zhadzovali! Môj profil Ukrofil.

      Smazat
  4. 11:32 - napsal jste NESMYSL !
    Jste protibelozsky rasista , ktery Afriku nezna a nikdy tam nezil.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Honolulu, nekecej a raději napiš jak to vidíš ty s tou svou zkušeností z Afriky.

      Ale na svou obvyklou exhibici, sprostotu a "hurvínky" rychle zapomeň, jinak tě editor do diskuze nepustí.

      Smazat
  5. Přesně tak kdo čte ví a že jsou v Africe zaostalý za to můžou jejich zkorumpované vlády.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Zkorumpované místní vlády, pozůstatek kolonializmu, koloniální vztahy, nedostatečné vzdělání, etnické rozdělení afrických kmenů do různých států (rozděl a panuj) atd. atd.Je toho víc.

      Smazat
    2. Unknown20. června 2020 12:21
      Kdo o tom přemýšlí, tak dojde k závěru, že na vině jsou ti silnější, korumpující. Jakou možnost odporu, asi tak měl vládce nějaké africké země, proti korumpující anglické, francouzské, nebo nějaké jiné koloniální armádě? Buď se nechal zkorumpovat, nebo zastřelit.
      Ostatně v podobné pozici vůči kolonizátorům/bankéřům, jsou dnes i evropští politici. Vesměs se nechají korumpovat (jednat proti zájmu své země) a to jim již nehrozí takové drastické alternativy, jako tehdejším africkým vládcům. P.K.

      Smazat
    3. Pane P.K jsme kolegové oba volíme stejně ale v Africe je neustále středověk. Je třeba číst knihy dívat se na dokumenty. Nejhorší je že nemají základní osvětu ale my za to nemůžeme. Navíc se nenávidí mezi sebou a o bílých ani nemluvím. Nesmíme je sem pustit jinak bude s Čechy ámen.

      Smazat
    4. Unknown20. června 2020 22:24
      Souhlasím s Vámi, že nikomu nepomůžeme, když zaplníme náš stát Afričany a Araby. To je zločin proti naší zemi i vůči těm zemím, odkud je sem vozí. Volme SPD.
      Také s Vámi souhlasím, že za stav v Africe, neneseme žádnou vinu. Jenom jsem se ohradil proti tomu, že je vina zcela na straně Afričanů. Přesvědčují mě o tom současné praktiky finančně mocných v naší zemi. V dřívějších dobách, v Africe, to bylo jistě mnohem drsnější. Zkorumpování vládců, zadlužení země, dosazený právní systém (vymáhaný koloniální armádou) učiní z domorodců jedince zbavené práv samostatné existence a závislé na koloniálních korporacích.
      Jak jsem uvedl, můžeme to pozorovat v současnosti ve vztahu koloniálních zemí vůči nám. Stále se cítíme civilizovaně a nadřazeně vůči Afričanům a Latinoameričanům, ale již můžeme vnímat dopady „pozornosti“, kterou začaly koloniální země věnovat naší zemi. Vede ke stavu, který tito kolonizátoři dosáhnuli i v jiných částech světa. To, že je nám věnována pozornost ze strany Západu (zadlužování země, likvidace našich firem, předávání kompetencí státu nadnárodním korporacím, …), mnozí pitomci z našich řad považují za důkaz, že jsme Západ. To je omyl, proti kterému se vymezuji. Nejsme Západ, jsme Západem likvidováni a vykrádáni, tak jako ti Afričané. P.K.

      Smazat
  6. Neokolonialismus = montotroci, přesouvání výroby do zemí, kde mohou dělníkům platit co nejméně. Otroky si i přivážejí, aby místním obyvatelům nemuseli platit podle kupní síly v zemi.
    Kapitalismus je vykořisťování a vylučuje se s demokracií.

    OdpovědětSmazat
  7. Ty jsi jeliman. Nenávratně to zničili sami čerňoši. Jelikož se nekontrolovaně přemnožili. Pravda bílý muž za to taky může neboť tam zavedl křesťanství a zakázal jim aby se žrali sami mezi sebou. Taky jim zavedl moderní lékařství. A tak ti černí jenom šukali a šukali.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jsi rasistický hňup. Přemnožení se děje v celém tzv. třetím či rozvojovém světě - viz např. Indie, Indonezie atd.. Hodně dětí má nahradit fungující sociální systém. Když máš hodně dětí, zvyšuješ pravděpodobnost, že se některé z dětí o tebe ve stáří a nemohoucnosti postará.

      Smazat
    2. V afrických zemích bylo vyspělé a výkonné zemědělství na tehdejší dobu, stejně jako řemesla. To zničili VŠICHNI kolonizátoři a také Arabové a Turci ve spolupráci s "civilizovanými" zeměmi, kde dnes klekají na znamení své idiocie. Afrika přišla na jedné straně o zemědělskou půdu pro pěstování výnosnějších plodin, které tam "cpali" kolonizátoři a na druhé straně bylo díky otroctví zabito strašně mnoho lidí - stovky milionů v době kdy na planetě byla tak jedna miliarda lidí, čili zhruba sedmina toho, co dnes ... stačí?
      A navíc, nepřipomíná to, co se stalo v Africe, situaci ke které se tak nadšeně díky několika idiotům blížíme sami? Takže nám nezbude nic jiného než šukat, soustat a mr..t?
      Pane vole 12:39, přemýšlejte ve svých "plechových vnitřnostech".

      Smazat
    3. Petr366 - VYBORNY prispevek !

      Smazat
  8. Na základkách "za komunistů" nám říkávali, že otrokářství je ještě staršího data. Je úkaz, který H. sapiens sapiens vynalezl na úsvitu svých prvních civilizací, již snad v dobách sumérských a egyptských. Ten biol.-sociol. druh to má už asi hodně zakořeněno ...
    ---
    Nebo nám o tom jen kecali?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ne nekecali. Otrokářství existuje jako lidstvo samo. Brzo si dozvíme, že nikdy neskončilo a daleko hroznější věci, čeho všeho jsou lidé schopni.

      Smazat
  9. Obchod s otroky - prvotní prapříčina vzniku přemyslovského českého státu
    Ze zprávy o Čechách od Benjamína z Tudely: „A Židé, kteří tam sídlí, ji nazývají krajina Kanaán, protože obyvatelé této země PRODÁVAJÍ SVÉ SYNY A DCERY VŠEM NÁRODŮM. To samé lze říci o obyvatelích Rusije. A tato krajina je velké království, sahající od bran Prahy k branám Kyjeva, velkého města, ležícího na konci onoho království.“ ( viz Cesty rabi Benjamina blahé paměti. In: BENJAMIN Z TUDELY a PETACHJA Z ŘEZNA: Dva středověké hebrejské cestopisy z 12. století, přeložila J. Šedinová, Praha 2002, s. 53.)

    Ovšem od té doby se tady toho hodně zněnilo. Nebo ne nepřechýlené dámy?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Benjamín z Tudely v Čechách ani v Rusku nikdy nebyl. Nejblíž k Čechám byl v Itálii. To co napsal měl z druhé ruky.
      viz Wikipedie: Cestopis přináší zprávy i ze vzdálenějších zemích jako je Rusko, Indie a Čína. Zprávy o těchto zemích však nejsou příliš věrohodné.

      Smazat
    2. Je to možné. Jak víme, havloidi by za fet prodali vlastní bábu s dědkem jak nic. Zrzavej skřet Havel ostatně prodal celou zemi a lid nahnal jako otroky do cizáckých montoven.

      Smazat
    3. Ibráhím ibn Jákúb Ibráhímova zpráva informuje o střední Evropě v roce 965 či 966 a obsahuje nejstarší známý popis Prahy.  Ibráhímova zpráva informuje o střední Evropě v roce 965 či 966 a obsahuje nejstarší známý popis Prahy.

      Město Frága je vystavěno z kamene a vápna a je největším městem co do obchodu. -začátek popisu Prahy

      Praha v té době tedy podle Ibráhíma bylo výstavné město s kamennými stavbami a velké obchodní centrum, kam přicházeli Rusové a Slované z Krakova, židé i muslimové.[1] Prodávali se zde otroci, cín, kožešiny a potraviny. Významný je také jeho popis tehdejších platidel – podle něj se na pražském tržišti směňovalo za 1 denár 10 plátének. Lehká pláténka byla běžným platidlem, snad odtud také pochází české slovo platit a pravděpodobně i trh. 1 denár pak měl stačit ke koupi množství pšenice nebo žita potřebného k obživě jednoho člověka na měsíc, nebo deseti slepic. (Wikipedie)

      Smazat
    4. Kanaán či Kenaan (někdy též Kenaán, Kanaan, Kenán, Kanán apod.) je označení pro území Předního východu, kde se dnes nalézají západní Sýrie, Libanon, Palestina a Izrael. Ve starověku bylo osídlené různými, zejména semitskými národy a víceméně odpovídá území později nazývaného Palestina. Název se také často vyskytuje v Bibli.

      Smazat
    5. Středověká hebrejská zeměpisná označení evropských zemí vycházejí ze situace v té době. Takže Aškenaz označuje německé země na západ od Labe a část území dnešní Francie, nikoliv území dnešního, nebo dokonce předválečného Německa. Území na východ od Labe, tehdy obývané především Slovany, se stejně jako území českých zemí či Polska tehdy označovalo slovem כנען (Kenaan).

      O לשון כנען ("lešon kenaan") samé toho víme tak málo, že je jen obtížné spekulovat o jejím územním rozšíření, regionálních variantách a přesném vztahu k češtině. Jazyk německých ani španělských Židů se v té době od jazyka křesťanského okolí nelišil tak výrazně jako dnešní jidiš od němčiny nebo ladino od španělštiny.

      Smazat
    6. 11:49
      A takhle poznamenanej nepřemejšlením ráčíte bejt od přírody, pane Anonymní?

      Prapůvodní příčna vzniku přemyslovského státu tkvěla v tom, že se zapadoslovanské kmeny, kterým nyní říkéme české a jejich příslušníkům Češi, nechtěli podrobit úporné germanizaci, která započala už v době tzv. Sámovy říše a nelíbilo se jim sloužit Germánům jako otroci.
      To byla ona prapříčina - nenažranost roztahovačných Germánů. Podumejte někdy o tom, proč germánský výraz pro otroka je Slav.
      A proč se 13 ledna 845 nechalo 14 kmenových knížat Bohemie - jak se tehdá naše vlast nazývala - v Řezně pokřtít.

      A otroci? To byla, až do vynálezu parních strojů, spolu s nevolníky, energie oné doby. Trh s otroky pak posloužil Boleslavi k tomu, aby po té, co vyprovokoval válku se Saskem, měl tuto čím zafinancovat. Tož zafinancoval.

      A tam, kde jeho neblahé dvojče Václav mělo pouze družinu dvou set vlezdoprdelků, vybudoval Boleslav profesionální armádu, která úspěšně po dobu patnácti let odolávala - a odolala - Germánům a později i Maďarům.
      Které Maďary se svým spojencem Otou (druhdy nepřítelem, s nímž patnáct let válčil) - Ota v Německu a Boleslav v Bohemii - seřezali tak krutě, že Maďaři zanechali svého nomádského života a dali se na zemědělství.

      Boleslav předal svým potomkům silný stát, v jehož hranicích - až na pár výjimek (Horní a Dolní Lužice, Slezsko) podnes žijeme. A který nyní Němci, stále stejní potomci původních nenažraných Germánů kteří rozpoutali dvě světové války, s pomocí proněmecké EU a českých kolaborantů, systematicky ničí a rozebírají.

      P. S. Boleslav kšeftoval s otroky a naši spojenci - jsme přece v NATO, že -, Saúdové holt kšeftují, neb doba pokročila a válčí se o jiné zdroje energie, s naftou.
      Howgh!

      Smazat
    7. Pane provokatére, Slovani do otroctví neprodávali za svých starých a původních bohů, to dělali nájezdníci a ti kteří se Slovany válčili. Slované své zajatce využívali na práci a pak je povětšinou pouštěli zpět domů.
      Dá se říci, že otroctví, či prodej do otroctví k nám přišel ze Západu, a Jihu. A nepřejte si vědět, jak se využívali třeba "obtloustlejší Slované ... a já vám to stejně řeknu. Ještě je i vykrmili a do jejich břich vráželi meče na zakalení tukem. A teď spěte sladce.

      Smazat
    8. Blbe 14:49, své syny a dcery neprodávali! Kdyby jo a za prachy z nich by stavěli kostely a domy a zbrojili, kdo by stavěl, makal na poli a bojoval? Prodávali - ale ne své soukmenovce, kreténe. Tehdá nás bylo cca půl milonu, idiote! Tak si to spočti, než ze svých předků začneš vyrábět stvůry, hnido kavárenská.

      Smazat
    9. Neblbněte, ještě budeme naším předkům z 9.tého století vyčítat nedostatek ústní hygieny, protože nepoužívali kartáček na zuby a zubní pastu. Historii neunikneme, otrokářství tu bylo.

      Smazat
  10. Otázka z blogu: Kdy se Evropané dostávali masově do Afriky?
    Kdy? Z českých zemí například v desátém století,v době knížete Václava ale jistě už i dříve. Mužští otroci ovšem byli většinou kastrováni.
    Úryvek z cestopisu arabského cestovatele al Masúdiho:
    „Vše, co tu al Nizar chtěl prodat a koupit, se již událo. Nemá proto důvod se tu déle zdržovat. Naši další cestu však pozměnil. Namísto do Olomouce se chce nejprve vydat na hradiště Kurim. Zvěděl totiž od Rusů, že tamější kníže Zličanů, k sobě převedl trh s otroky, který v Praze kníže Václav zakázal. Bude tam to nejkvalitnější zboží, jaké si jen lze představit a on o ně nechce přijít. “

    OdpovědětSmazat
  11. Nevím jestli z pohledu západu nejsme taky napůl otroci. Chovají se k nám jako imperátoři, můžeme jen to co nám dovolí. Svou moc právě dokazují nadřazeností svých zákonů nad našimi a ponižováním našeho premiera. Čemuž naše 5.kolona (otroci bez hrdosti) tleská. Vrcholem všeho je zvrhlý požadavek, že se máme světu omlouvat za jejich koloniální nemravnosti. Nebylo toho už opravdu dost ?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Snad mi někdo vysvětlí rozdíl mezi gastarbaitrem najmutým agenturou, bez práv a pojištěni a otrokem. Když se dnes tak rázně bourají sochy otrokářů a divadelně se manifestuje rozhořčení nad rasizmem.

      Smazat
  12. Abú al-Hasan Alí ibn al-Husajn ibn Alí al-Mas'údí (transkripce: Abú 'l-Ḥasan ʿAlī bnu 'l-Ḥusayn ibn ʿAlī al-Masʿūdī) byl arabský historik. Narodil se roku 896 v Bagdádu, zemřel 956 v Káhiře. Proslavil se díky svým historickým a zeměpisným pracím, zejména pak dílem Murúdž adh-dhahab wa-ma'ádin al-džawáhir ( مروج الذهب ومعادن الجواهر) („Rýžoviště zlata a doly drahokamů“).

    Toto dílo je u nás známé díky překladu Ivana Hrbka a v českém kontextu je významné zmínkami o tehdejší střední Evropě a o Slovanech.
    Úryvek z cestopisu arabského cestovatele al Masúdiho:
    „Vše, co tu al Nizar chtěl prodat a koupit, se již událo. Nemá proto důvod se tu déle zdržovat. Naši další cestu však pozměnil. Namísto do Olomouce se chce nejprve vydat na hradiště Kurim. Zvěděl totiž od Rusů, že tamější kníže Zličanů, k sobě převedl trh s otroky, který v Praze kníže Václav zakázal. Bude tam to nejkvalitnější zboží, jaké si jen lze představit a on o ně nechce přijít. “

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 19:36 názory nějakého muslima před 1000 lety jsou mi šumafuk. Byli vyhnání ze Španělska, z Balkánu a budou vyhnání zase.

      Smazat
  13. Znát historii je důležité.
    Ovšem v případě, kdy v nás někdo hodlá vzbudit pocit hanby za činy našich předků a otupit tím náš odpor k vynucené migraci a začít na základě pochybných historických závěrů překreslovat naše hranice a demografické složení, jsou historické argumenty irelevantní. Hodláme se snad vydat na úřad a odevzdat beze zbytku své majetky ve prospěch potřebným ve třetích zemích?
    Myslím, že se dá odpovědět jednou větou, celé je to blbost.
    Problém Afriky je v neustálém kolonizování a podpoře autoritářských režimů, které "jdou na ruku" svým podporovatelům ze západu. Západní politika, byť plná vzletných slov o svobodě a demokracii je ve skutečnosti krutá ke všem, kdo ji sednou na lákadla.
    Potřebujeme doplnit naši populaci?
    Na základě neustálých zmínek o "přemnožení" populace se mi jeví jako přínosné, pokud se počet obyvatel bude udržovat na stejné úrovni, případně mírně klesat. Chtějí nám snad jednou větou sdělit, že se musíme omezit a snížit porodnost a v druhé na základě poklesu počtu obyvatel informovovat o nutnosti doplnění migranty?
    Jsme suverénní zemí? Potom musíme mít možnost si rozhodovat sami ve všech vnitrostátních otázkách. Nebo je naše stávající suverenita pouze vlhkým snem, případně závislá na odolnosti jednoho oligarchy, kterého vytvořila šílená korupce uplynulých let? Sami jsme odpovědní za stav, kdy nám vládnou "ti naši" vyškolení v zahraničí a odměňovaní zahraničím, či oligarchové. Ukažte mi politika bez střetu zájmů. Moderní, drahé předvolební kampaně nejsou o politice, ale o získání vlivu na rozdělování rozpočtu a plnění vlastních kapes a kapes mecenášů. Nejsem podporovatelem ANO, ale směji se povyku těch, které pan Babiš vyřadil jako prostředníky mezi ním a rozpočtem. Je to stejné, jako když zákazník vyhledá přímo výrobce a nevyužije služeb obchodní sítě.
    Řešme svoje problémy a volme takové politiky, kteří nebudou vydíratelní západem a kteří budou mít opravdový zájem pracovat pro zájmy ČR. Otázkou je, zda jsou vhodnými kandidáty ti "úspěšní" ve stávajícím prohnilém systému. Asi bude potřeba hledat jinde, občany s morálkou.
    ABC

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Některá historická fakta jsou krutá a nepříjemná.
      Přesto však, dnešní Češi nejsou potomci slovanských otroků. Ti Slované, kteří byli prodávání do otroctví především do muslimských zemí, například do tehdy muslimy okupovaného Španělska, severní Afriky nebo do Arábie apod., vymřeli bezdětní, protože je mohamedáni nechali vykastrovat. A slovanské otrokyně? Kdoví, kde je jejich potomkům konec.
      Ne, ne, dnešní Čechové nejsou potomci slovanských otroků. Současní Čechové jsou většinově následníci a dědici těch, kdo v českých zemích tehdy žili a zůstali tu až do dnešních dnů a přes veškerou nepřízeň osudu, zde vybudovali svůj stát a to je důvod k hrdosti.
      Nicméně v souvislosti s otrokářstvím v počátcích českého státu se naskýtá otázka: Kdo a jakého původu vlastně byly ty počáteční vládnoucí vrstvy v Čechách, které dnes označujeme jako první Přemyslovce. Například Bořivoj a jeho předkové. Byli vůbec slovanského původu? Asi ano ale zcela vyloučit nelze ani jiné možnosti. Už to jméno Bořivoj samotné, které se zdá být na první pohled tak průzračně slovanské, nemusí být vůbec slovanského původu a může odkazovat i na jiné než jen slovanské Bořivojovy předky, například třeba i částečně turkotatarské. Bořivoj, v některých písemných památkách psané jako Gorivej, je podobné tvaru Bori vej. Slovo Bori nebo Böri je slovo hunského, či turkotatarského původu a znamená Vlk, což bylo oblíbené jméno hunsko-bulharských náčelníků. Druhá část jména Bořivoj, či Gorivej, tedy voj, či vej pak připomíná název titulu turkotatarských vládců, tedy bej, beg, přičemž se ve staročeštině vyslovovalo psané písmeno g jako j. Ovšem může to být podobnost, a také asi je, čistě náhodná.

      Smazat
    2. S historií se musí národ srovnat. Historii nejde změnit. Co se stalo, nejde vzít zpět. Ano, je potřeba vědět co se stalo a to co nejpřesněji, ovšem manipulativně upravená historická informace je zbytečná informace. Historii ale můžeme tvořit chováním v současnosti. V budoucnu se může v popisu naší doby objevit "začali psát novou , světlejší kapitolu své historie" a nebo naopak "začala doba temna, pokrok byl zastaven".
      Neustále probíhají procesy vedoucí k podmanění si národů a území. Neustále se někde válčí a tak jako naši předci, věřím že pouze někteří, věřili v oprávněnosti a užitečnost křižáckých výprav, my se podílíme na stejném, jen se nazývajícím "šíření demokracie". A jsou mezi námi tací, kteří tomu opravdu věří. Jsou přesvědčení o oprávněnosti uzmout si suroviny, zabrat území sem tak někoho odprásknout v sebeobraně. Nad tím kroutím hlavou, stále nemohu uvěřit, že se za staletí člověk morálně neposunul. Otázkou je, není to tím, že umožňujeme vládnout "elitám", které se dříve či později zbaví kontroly spoluobčanů a uvrhnou je do nějaké katastrofy? Základem problémů populace je neomezená možnost hromadit majetek nad rámec své potřeby. To je ta diskuze o to "kolik toho může jedinec vlastnit v prostředí okolo nás". I hňup musí pochopit, že neomezená hranice hromadění majetku je cestou k otrokářství ....
      ABC

      Smazat
  14. 19:36 ������

    OdpovědětSmazat
  15. Co je to za dnešní zvrácený svět, ve kterém říkat, že na všech životech záleží, je považováno za extrémismus?

    https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/2020062112117571-na-akci-blm-v-brne-dorazila-skupina-s-transparentem-all-lives-matter-jsou-to-extremiste-vzkazuje/

    OdpovědětSmazat
  16. Svět se zbláznil, děti nevěřte, že co Čech to otrokář.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.