Reklama

sobota 13. června 2020

Kapitalizmus nefunguje. Je čas na niečo nové.

Katrina vanden Heuvel
Marián Moravčík
12. 6. 2020  DAV.Dva

Ten titulok – čítali ste niekedy podobný v slovenských médiách hlavného prúdu? Určite nie. Dokonca aj predseda KSS Jozef Hrdlička sa na stránkach nášho portálu vyjadroval umiernenejšie. Ten titulok však je °°°°presný preklad titulku z Washington Post – hlavného prúdu v USA!°°°°

Autorkou článku z decembra 2019, teda ešte pred koronakrízou, nie je žiadna extrémistická osoba, ale pravidelná autorka ekonomických stĺpčekov a oceňovaná novinárka Katrina vanden Heuvel. A ona sama tvrdí, že nehovorí len za seba, že v USA je veľa ľudí, ktorí otvorene hovoria to isté. Netají sa sympatiami k Demokratickej strane, zvlášť k Berniemu Sandersovi, a ani antipatiou k Donaldovi Trumpovi, no oponuje aj Joe Bidenovi, ktorý Bernieho Sandersa odstavil postojom: „Nepotrebujeme žiadne radikálne riešenia socialistického typu. Naopak, musíme zabezpečiť, aby kapitalizmus fungoval tak, ako má. Musíme ho zachrániť pred Trumpom.“

Katrina vanden Heuvel však píše, že kapitalizmus v troch zásadných aspektoch nefunguje:

Po prvé: Kapitalizmus vytvára obrovskú nerovnosť. Hoci advokáti kapitalizmu tvrdia, že vďaka kapitalizmu sa milióny ľudí dostali z chudoby, pravdou je to, že mnoho miliónov ďalších ľudí by sa z chudoby mohlo dostať, nebyť extrémnej nerovnosti, ktorá v kapitalizme existuje v rámci jednotlivých krajín, ale aj medzi krajinami. Z rastu produktivity nemajú osoh pracujúci, ale trieda investorov. (Prosím, všimnite si tú zmenu oproti obvyklej terminológii, keď sme zvykli hovoriť o triede vlastníkov výrobných prostriedkov. Ide o dôležitý a nie náhodný rozdiel.)

Po druhé: Kapitalizmus ničí demokraciu. Nie je to len slovenská špecialita, ale všade na svete sú politické strany závislé od sponzorských darov a politici, ktorí z týchto strán pochádzajú, sú teda oveľa viac zaviazaní a oddaní oligarchom, ktorí ich podporujú, než svojim voličom a politickým programom. Človek nemusí byť socialistom, aby mu to bolo zrejmé a aj v USA je to jeden z najväčších problémov demokracie.

A po tretie: Kapitalizmus ničí prírodu a životné prostredie. Formálne sa síce aj kapitalizmus snaží o trvale udržateľný rozvoj, na druhej strane však lobysti v záujme korporácií pomáhajú rozvracať regulačné mechanizmy a nadnárodné korporácie v snahe o dosahovanie ZISKU za každú cenu nám otravujú vodu, vzduch aj pôdu. Dnes už je jasné, že ekologická katastrofa sa nebude dať odvrátiť kozmetickými zmenami a treba hĺbkovú zmenu politiky.

Text na ilustračnom obrázku od Koushik Chowdavarapu
Unsplash:
Hra skončila – kapitalizmus je prekonaný – ak to chcete“.
Autorka podčiarkuje, že na vyriešenie týchto troch oblastí už nestačia žiadne prostriedky, ktoré má kapitalizmus k dispozícii a bude potrebná hlboká štrukturálna prestavba základných inštitúcií a funkcií. Je potrebný nový systém, ktorý bude lepšie slúžiť spoločným záujmom.

Autorka ďalej píše, že v tomto novom systéme by mala byť radikálne obmedzená moc monopolov nad malými podnikmi a živnostníkmi, mal by v ňom existovať iný model vlastníctva korporácií, ktorý by chránil pracujúcich a zabezpečoval by im viac moci, mala by sa zastaviť bezhraničná honba za konzumom a v tom novom systéme by mali existovať aj preventívne mechanizmy, ktoré by zabraňovali vzniku plutokracie.

Desaťročia skúmam kapitalizmus a píšem o ekonomických otázkach. Kapitalizmus, ako sme ho poznali, už nefunguje. Tlačí nás čas. Kvôli nášmu ekonomickému, demokratickému a ekologickému prežitiu prišiel čas na niečo lepšie. Katrina vanden Heuvel


Radikalizmus už nie je extrémizmom


Čo sme sa od Katriny vanden Heuvel naučili?

Kapitalizmu už prestávajú veriť ekonómovia hlavného prúdu. Dnes už nejde o ideológiu. Zmena systému nie je niečo, čo by bolo dobré len pre „tých dole“. Ekonómovia, ktorí rozumejú veci a vedia si to spočítať, už vidia, že ide o všetko – o prežitie. Dostávame sa do obdobia, keď nie my v ľavici, ktorí hovoríme o zmene systému, sme pre spoločnosť „hrozbou“, ale naopak, objektívnou hrozbou sa stávajú tí, čo sa snažia udržať kapitalizmus čo najdlhšie pri živote.

A na záver: prestaňme sa báť. Cítim trochu zahanbenie, že americká ekonómka hlavného prúdu sa vyjadruje radikálnejšie ako my.



32 komentářů :

  1. Podle Michala Chazina je zásadní problém v tom, že se na západě místo standardní politické ekonomie učí celé desítky let pouze "economics", jejímž základním postulátem je nesmrtelnost kapitalizmu. Toto omezení proto nedává žádnou šanci na rozumný budoucí vývoj, protože nejenže nehledá alternativy vývoje, ale dokonce se o nich nesmí ani diskutovat. Vyznavači tohoto směru jsou natolik omezení, že se domnívají, že se na podzim (po koronaviru, po prezidentských volbách v USA) vrátí vše do starých kolejí. Podle Chazina je to jejich tragický omyl!

    OdpovědětSmazat
  2. Kapitalismus funguje, když si to lidé nechají líbit, ty doby jsou dávno pryč. Na to ještě česká vláda nepřišla. Kdo pracuje, musí se mít dobře.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Třesky plesky kecy. Nic jiného si nezasloužíte.

      Smazat
    2. 22:30 váš výrok je plný argumentů, že?

      Smazat
    3. Myslíte "... A KAŽDÝ KDO POCTIVĚ PRACUJE, MUSÍ SE MÍT TAK DOBŘE JAKO V ZEMI KRÁLE MIROSLAVA"? Ale to bylo vyhlášeno v KOMUNISTICKÉ POHÁDCE...

      Smazat
    4. No a? Lidé už přišli na to, že v té "komunistické pohádce" se jim skutečně žilo lépe.

      Smazat
  3. V kapitalismu je politika bojem o peníze a tím peníze jsou politickým nástrojem a samotným výsledkem politiky. A měřítkem její úspěšnosti.
    Problémy ve společnostech (mám na mysli jednotlivé země), byly i dávno před samotným kapitalismem. A nebyly důsledkem jen násilí a "hlouposti". Jen připomenu heslovitě - otroctví, feudální absolutismus (bez ohledu na typ feudálního "uvolnění").
    Lidé nevěří dnes ani náboženství, protože vidí, jak se církve chovají a hlavně chovaly v minulosti. Jen tak mimochodem, nastolil někdo otázku odškodnění nám ze strany církve za upálení mistra Jana Husa? Můj návrh je ať nám vrátí všechen svůj majetek a budeme vyrovnáni.Nedá se dnes věřit ani na peníze a nejen proto, že jsou symbolem kapitalismu a "dějí" se s nimi "kouzla".
    Jakékoliv změny v kapitalismu jsou předem odsouzeny k nezdaru, protože nemění podstatu problémů a systému. A vůbec není náhodou, že v hlavním úderu proti lidstvu je úroveň a styl školství, kde se vzdělávání (aspoň nějaké) plně zaměňuje za mozaikové znalosti a neschopnost vytvářet závěry. Tady je již nějakou dobu jasně vidět i u nás, že starší ročníky mají v tomto směru jasnou převahu.
    Když se vytvářel nový řád světa po smrti (nejen) Stalina, jedno z prvních opatření, které v Sovětském svazu "zavedli" bylo odstranění z výuky středních škol (podle našeho "zvyku") dvou předmětů. Jednak výuka logiky a také psychologie. No a výuka o Ústavě SSSR byla "svedena" na minimum. Spojení těchto tří předmětů vytvářelo zcela jiný pohled žáků a absoloventů na svá práva a hlavně povinnosti. Člověk, který vyjde do života vybaven logickým myšlením a znalostí psychologie není snadno manipulovatelný a ve spojení se znalostí ústavy jej už vůbec nebylo prakticky možné něčím jen tak nachytat a oklamat. Ale musí to být podpořeno dalšími "postuláty" jako morálka, zvyky společnosti, poctivostí atd.
    K nejlepším ročníkům v Sovětském svazu, co se týče znalostí, vědomostí a vzdělanosti patřily právě ročníky, které se učily během let cca 1946 až 1956, kdy se tyto předměty vyučovaly. Samozřejmě se jedná o průměr schopností.
    Proto jakékoliv změny nepodložené zákonitou změnou v procesu vzdělávání jsou odsouzeny k nezdaru. K tomu je nutné také přirozeně změnit hodnoty morální, spravedlnosti a tak dále.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. moc hezky jste to napsal a pravdivě :-) ...už Baťa říkal"nejsou žádné ekonomické krize,jsou jen krize morální " a to je zcela jednoznačné ....

      Smazat
    2. 16:49 máte to popletené. Sovětská věda měla období, kdy popírala dědičnost, ale uctívala Mičurina, neuznávala kybernetiku, ale vyznávala řízení společnosti prostřednictvím matematizovaných technologií. Domníváte se, že věda nepodléhá ideologiím, že netone v omylech? Vzdělání je o míře a věrohodnosti poskytovaných informací s vědomím souvislostí. Sovětský vzdělávací systém nebyl nikdy natolik degradován, aby popřel dialektiku. To se o leckterém "demokratickém" vzdělávacím systému tvrdit nedá. O výchově k mravnosti a společenské odpovědnosti nemluvě.

      Smazat
  4. Chazin asi vidí daleko dopředu. Stejně jako vypočítaví Němci, kteří se chtějí spojit s Ruskem (do útvaru zvaného Gerussia). Jsou na dobré cestě, sochy Bismarcka nahradí sochami Vladimíra Iljiče Lenina (právě Němci ho před sto lety zafinancovali a poslali do Ruska řídit revoluci v r. 2017):

    https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/v-nemecku-budou-misto-soch-bismarcka-stavet-sochy-lenina/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16:50 Vzniku Gerusie zatím překáželi jenom Američané. Vše je ale na dobré cestě, vojáci poletí domů zachraňovat americký sen a vojenský šrot rozvezou po východní Evropě, v první řadě Polákům.

      Smazat
  5. Kdyby dávali pozor ve škole, učili jsme se, že imperialismus-nejvyšší stadium kapitalismu. Konečná. Nezapomenu to překvapení,když prokádrované děti prokádrovaných rodičů spolu s prodejnými taškáři a na čele s divadelním osvětlovačem restaurovali kapitalismus. Historia magistsra vitae.

    OdpovědětSmazat
  6. Až dosud držitelé (velko)kapitálu dokázali reagovat na změněné společenské podmínky, a udělají vše pro to, aby to tak i zůstalo. Vzdor aktuálním těžkostem.
    Změna je sice možná, ale nespadne z nebes.
    Tu přinese až takové polit. hnutí, které:
    (a) přinese efektivnější způsob řízení společnosti, zejména jejího hospodářství, stejně jako program skutečné ochrany podmínek na život na Zemi, a to v národním i mezinár. kontextu, a
    (b) přesvědčí o tom většinu voličů, aby k naplňování svého programu (vize) získala demokratický mandát.
    Nebude to ale v žádné z malých, politicky a ekonomicky bezvýznamných, zemí. Ty totiž pro (velko)kapitál nepředstavují hrozbu. Dají se snadno zadusit ...

    OdpovědětSmazat
  7. Kapitalismus selhal na všech úrovních v USA i celé Evropě. DOBA TEMNA ale končí.
    https://tadesco.org/marneho-okenko-special-26-q5-2q2q-strucne-jasne-vystizne-neuveritelna-data-celosvetoveho-deni-primo-od-pramene/

    OdpovědětSmazat
  8. Kapitalizmus proti feudalizmu byl samozřejmě pokrok. Ten pokrok si vynutila tzv technická revoluce a ne milosrdenství kapitalistů. Tak i proti kapitalizmu byl socializmus pokrok. Proto v 89 návrat ke kapitalizmu byl pro lidstvo špatný. K tomu poznání stačí nebýt parazit. Dnes už většina mladých si v tomto zdegenerovaném zvrhlém systému lebedí a kam to vede je ani nezajímá. Nevěřím v lepší budoucnost v euroatlantickém světě. Negramotný starý blbec.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Neurážejte se, neb máte pravdu. Není jediné byť jen indicie, že by lidstvo s globálním návratem kapitalismu mělo jít lepším směrem. Pro nás byl rok 89 kardinální omyl.

      Smazat
  9. noviczech
    ...můj názor, kapitalista má graf, na konci grafu, který trvale stoupal je prudký pád dolů, tedy válka. On ví, že ta válka se jeho osobně netýká (to mu zajistí jiní), ale zajistí mu výrobní procesy, na kterých má zisky a tudíž graf bude opět stoupat!!! Jenže teď vyvinuli jinou metodu díky DOKTORU FAUST-CImu. O doktoru Faustovi víme, upsal se Ďáblu a odešli dírou ve stropě. Tento Faust-ci ale je ještě na Zemi a vymýšlí další plány. Dobré určitě nejsou!!!
    : - ))

    OdpovědětSmazat
  10. V spravedlivějším systému už jsme žili socialismus byl pro všechny lidi jen vexláci a spekulanti měli furt málo. Kapitalismus je dobrý právě pro ně pro obyčejné lidi ne.

    OdpovědětSmazat
  11. Ta paní to má poněkud popletené, kdo jede proti Trampíkovi,
    ten chce zachovat Ameriku jako světového četníka, včetně parazitování na celém světě. Jak říkal pan Werich buďto je tak blbá, nebo to dělá za peníze. Bohužel pro tyto dinosaury, toto už nelze praktikovat dále, vedlo by to zákonitě k likvidaci lidské populace, což by sice pro svět a pro přírodu, byla asi ta úplně nejlepší věc. Vše by se vrátilo k normálu a bezchybnému fungování, jenom lidi by nahradilo jiné zvířátko. Teda upřímně řečeno, kdybych neměl děti a vnoučata, tak by mi to jako madam Merkelové, bylo u zádele. Ale není, čím jsem starší, jsem tím co politici vyvádějí, nasranější a brzy asi vyrazím do Prahy. Asi ten pořádek za nás nikdo jiný neudělá chcete-li.
    Hej hou, rudý dědeček

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak to máte smůlu. Mám sice podobné, zdůrazňuji jen podobné, názory jako vy, ale tohle nic nevyřeší. To musí udělat mladí, kteří si budou budovat svůj svět. Ale naše vina je, že jsme nedokázali ani tady u nás ochránit naše školství. A brzy může být ještě hůře! Protože se v rámci hesla - soukromník lepší hospodář - pravděpodobně brzy rozhoří boj o privatizaci všech škol. A to bude teprve znamenat definitivní na dlouhou dobu "amerikanizaci" společnosti. Ve směru zhloupnutí a zblbnutí. Takže pokud chcete bojovat o něco lepšího, je jediná správná cesta, krůček za krůčkem ničit liberální "reformy" ve školství a znemožnit obchodovat s naší budoucností pro "blaho" několika a to doslova desítek lidí.
      Stačí si vzpomenout na důchodovou reformu a neustálé náznaky o jejím "obnovení". Vyhráli jsme sice jednu bitvu, ale hamižnost je nekonečná, pokud bude na žebříčku hodnot vysoko něco jako mamon na druhou.

      Smazat
  12. Kapitalismus ničí demokracii? Co neexistuje, nelze zničit. Nelze zničit dům, který neexistuje.
    On totiž neexistuje ve světě ani kapitalismus. Pouze v zemích, kde mají obyvatelé šikmé oči a rozpoznají parazita.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Proboha! Demokracie existuje, jen si najděte nebo zopakujte skutečný význam slova demokracie! Protože to vůbec neznamená vládu lidu! Oni paradoxně vůbec nelžou!
      A kapitalismus je systém založený na různých vztazích ve vlastnictví a bezostyšném okrádání většiny menšinou. A to existuje.
      Nevím kde žijete. Zřejmě na Marsu v oddělení BIS nebo nějaké té neziskovce.
      Šikmé oči pak máte jen vy. Z vaší neznalosti.

      Smazat
    2. 22:40 - zadal jsem si do Googla, co je demokracie a všude píšou, že je to vlada lidu, mají to špatně.

      Smazat
    3. 22:40 a 2:24!!
      Demokracie je vláda lidu, ale kdo to je ten lid??
      Pokud lidem rozumíte elity (šlechtu, církve, politiky, medianty a komedianty, represivní grázly) pak máte pravdu a demokratura je skutečně vládou lidu, akorát to lidem zapomněli vysvětlit!! Proč asi??? A co vy jste LID nebo lidi nebo tajní adepti na lepšolidi (čekatelé na místo u jelit)??

      Smazat
  13. Dříve se tomu říkalo penězokazectví, dnes 'kvantitativní uvolňování'.

    OdpovědětSmazat
  14. Kapitalismus je žalářníkem demokracie.

    OdpovědětSmazat
  15. Samozřejmě,..co je to za kapitalismus,když se všechno ukradne?...na to přijde i američanka,...jen u nás na to ještě nepřišli.....začneme od prvobytné společnosti?,..ano,hned po válce,to je zřejmě jediná možnost a příležitost,aby se to probudilo k nějakému životu,..staří bbudou rádi,že to mají za sebbou a mladí bbudou mít konečně to,co chtěli,všichni budou spokojeni a nastane úplný ráj na zemi...pak mohou říkat"dobbrá práce",my staří klidně dodáme"móóóc dobrá"......

    OdpovědětSmazat
  16. Pravdy se u soudu člověk nikdy nedovolal, ba naopak, ještě za to musel zaplati státu. Prozrazení praktik zločinného aparátu provedl přímo v televizi LUCA PALAMARA, bývalý soudce a prezident soudcovské komory v Itálii.
    To samé platí také o veškerých EXEKUTORECH A JEJICH KOMORÁCH, kteří si hrabou peníze pro sebe a pro stát nezákonými rozhodnutími, a také LICHVÁŘSKÝMI CENAMI ZA JEJICH EXEKUCE!!!!! BOUŘE všechny smete i v ČR.

    OdpovědětSmazat
  17. BLBOST, kapitalismus muze fungovat. Chce to jen 2 upravy:
    1. Demokracii, 2. Zastrelit kazdeho kdo ma majetekovy equivalent dejme tomu 200.000 dalaru ci eur, zalezi na zemi. Pak musi fungovat lepe nez socialismus.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Kapitalismus se s demokracií nemůže nikdy slučovat, a to už ze své podstaty. Vždy mu šlo jenom o zisk, monopol ve všech oblastech, nenažranost… Kdyby mu šlo o demokracii, musel by mít už ve svých základních zákonech (ústavě) uvedeno to základní, a to že může být nahrazen i jiným zřízením, protože si uvědomuje, že nemá patent na rozum. To však z výše uvedených důvodů nikdy nenastane, protože to by popřel svoji základní existenci. Takže se toto zřízení pasovalo do role nějakého pánaboha, kdy jenom tenhle a žádný jiný názor nemá v podstatě právo na existenci. U lidí, kteří vyznávají jenom kapitalismus, se pak na to objeví pořád dokola se opakující reakce, že je to právě to nejlepší, co člověk vymyslel a na nic lepšího nepřišel, takže ať je tu navěky. To hlavní, co dělá člověka člověkem, je ale to, že má možnost změny, že může hledat nové cesty vývoje, že nic, nikdo ho nebude svazovat, nic se nebude pasovat do role „neomylného“, protože taková situace pak vede jenom k zakonzervování stavu, stagnaci a neumožnění hledání další cesty vývoje. Takovou situaci máme i z každodenní zkušenosti, když nám „hloupým zabedněncům“ určitá skupina lidí (nejlépe veřejně známá) ve veřejně známých médiích dennodenně říká, co máme dělat, jak se máme v určité situaci chovat, protože oni jediní jsou k tomu vyvolení. Takže demokracie je o tom, že kapitalismus by si musel sám přiznat, že není ničím výjimečným, ale pouze jedním z běžných stádií vývoje lidstva a snažil by se sám z podstaty nalézat nové obzory rozvoje. To ale bohužel nečiní, je jenom neomylným, samolibým útvarem.

      Smazat
  18. Naša staři říkala jak si to uděláš, takovy to máš.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.