Reklama

středa 8. července 2020

Jak ušetřit na Evropském parlamentu?

Ivan David
8. 7. 2020


Kolegové z Výboru pro rozpočtovou kontrolu předložili „neotřelý“ návrh jak ušetřit výdaje na fungování Evropského parlamentu (EP). Do návrhu usnesení k výroční zprávě o činnosti Evropské investiční banky (EIB) za rok 2019 zapracovali bizarní návrh na dekarbonizaci letecké dopravy. Při uvedení jejich požadavku do praxe by EP mohl klidně prodat všechny tři své obří budovy v Bruselu, Štrasburku a Lucemburku. Už by nebyly potřebné. Dopravní letadla na elektřinu neexistují, a i když kolegové z Výboru pro rozpočtovou kontrolu vyzývají k jejich zavedení, asi v dohledné době létat nebudou. 

Při zákazu používání kerosinu v letecké dopravě, který kolegové v rámci podpory Zeleného údělu navrhují, by v EU nemohla létat jiná letadla než kluzáky a rogala. Tento způsob letecké dopravy však vylučuje, že by se europoslanci ještě někdy fyzicky sešli k plenárnímu zasedání ve Štrasburku nebo ke schůzi výboru v Bruselu.
Až do konce dní EU by europarlament mohl jednat pouze metodou na dálku. Tedy tak jak jednáme během celé doby pandemie COVID-19. Ukázalo se, že to s určitými obtížemi jde. Poslanci pracují ve svých členských státech a na jednání výboru se připojují přes internet formou videokonference. Dálkově už téměř půl roku i hlasujeme. Místo mačkání hlasovacích tlačítek v jednacím sále nám sekretariát ke každému projednávanému dokumentu pošle hlasovací lístek do nějž vyplňujeme u každého pozměňovacího návrhu buď „+“ pokud hlasujeme „pro“ nebo „-“ pokud hlasujeme „proti“ či „0“ pokud se „zdržujeme hlasování“. 
Při jednání výboru mohou jednotliví poslanci i vystupovat k tomu, co se zrovna projednává. U 67 počítačů členů Zemědělského výboru to oddělení informačních technologií EP umí zajistit. V případě pléna to zatím možné není. Na plénu, které začíná dnes odpoledne, a kde se bude jednat i o bizarních návrzích týkajících se EIB, může vystoupit jen několik desítek europoslanců, kteří se „zasekli“ v Bruselu kvůli nařízené karanténě. A pak také nejvyšší „papaláši“ EP, kteří mají privilegium hovořit i když ostatních téměř 700 poslanců může pouze sledovat a hlasovat. Ale třeba europarlamentní „ajtíci“ časem počítačové systémy upraví tak, že mluvit bude moci každý poslanec, kterému byl přidělen čas k vystoupení. 
V EP na rozdíl od české Sněmovny nemůže ke kterémukoli bodu jednání hovořit kterýkoli poslanec, když má co říci. Napřed si musí podat několik dní předem žádost a pak čeká, jestli je mu přidělen čas k vystoupení. Rozprava je obvykle časově omezená na hodinu ke každému bodu. A čas k vystoupení se po minutách rozpočítává na frakce. Zájemců o vystoupení je obvykle více než času, který je k tomu vyhrazen. V Bruselu tomu říkají „prohloubená demokracie“.
Pandemie ukázala, že jednání na dálku má své výhody. Prudce stoupla účast na schůzích výborů i pléna. Když můžeme hlasovat ze svých členských států, tak se jednání výborů a pléna účastní téměř všichni. Obvykle je účast tak kolem poloviny poslanců. Současný model má i tu výhodu, že rozpočet EU ušetří výdaje nejen na letenky, ale i na diety, které nejsou europoslancům pracujícím ze svých členských států vypláceny. Ušetří se i za převážení tisíců úředníků a poslaneckých beden na spisy přezdívaných „rakve“ mezi budovami europarlamentu ve Štrasburku, Bruselu a Lucemburku. Jen toto věčné převážení zvláštními vlaky stojí ročně více než miliardu. Jediný, kdo na současném režimu jednání prodělává jsou aerolinky a hoteliéři, kterým unikají peníze utrácené europoslanci při putování EU za jednáním.
V případě EP by současný režim mohl klidně zůstat. I bez dekarbonizace letecké dopravy, která by znamenala zákaz nejen proudových, ale i vrtulových dopravních letadel. Její zavedení, které v rámci Zeleného údělu požadují kolegové z Výboru pro rozpočtovou kontrolu, by mělo katastrofální ekonomické dopady. Přiznejme si na rovinu, že bez čínských, japonských nebo amerických turistů by většinu hotelů nejen v Praze nebo Českém Krumlově bylo nutné zavřít. Stejně jako bez ruských nebo arabských klientů většinu lázní nejen v Karlových Varech nebo v Teplicích. A s nimi i většinu restaurací a velkou část prodejen – nejen suvenýrů – které fungují na poskytování služeb turistům. Cestovní ruch u nás přímo zaměstnává 17% práceschopných obyvatel. Další – mimo jiné zemědělci – mají práci díky tomu, že vyrábí potraviny nebo další zboží, které turisté jedí nebo jinak spotřebovávají. Důsledná aplikace Zeleného údělu - včetně dekarbonizace letecké dopravy by nejen naší ekonomice přinesla horší katastrofu než COVID-19.


38 komentářů :

  1. Veselé čtení, poprvé mám pocit že by měl radost i Švejk. S trochou zlomyslnosti chápu problémy bruselských ajťáků s kapacitou 300 klientů. Polituji s vámi ušlé zisky hoteliérů a dalších servisních pracovníků. Nová doba nové chce mít činy, proto představu poslanců EU sedících na zadku u PC ve své domovině vítám. Jen představa nevyužitých paláců vhodných pro pavouky mne mrzí.

    OdpovědětSmazat
  2. Ten blázinec by bylo vhodné prostě rozpustit. Neuvěřitelně přeplacení šílenci, nezodpovědní, drzí, arogantní... Čert nám to nakukal, že jsme tam vlezli.

    OdpovědětSmazat
  3. Toz pane dochtore meslele to dobre a dopadlo to jako vzdycky......toz kazde neprirozenne ótvar po case soblomoje a bode po p... slonce v srdci p-s-

    OdpovědětSmazat
  4. co takhle elektrické koloběžky?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. tu Zdechovskému v bruseli ukradli. takže je teď v bruseli.

      /ta koloběžka

      Smazat
    2. Jak chcete vyrábět elektřinu? Já navrhují ke každé koloběžce jeden liščí ocas.

      Smazat
    3. Jak ušetřit na EU? Vystoupit z ní, co EU dala, to je pořád v Bruselu.

      Smazat
    4. 10:44
      Nezapomeňte na ebenou tyč!

      Smazat
    5. Když jsem chvíli sledoval český parlament, měl jsem pocit, že poslance už nebaví chodit do práce a jsou tam ti, co jen melou, melou a melou ...Co z nich vypadne je jen ptákovina, hnus /ne všichni/. Piráti-Korzáři, ti jsou proti všemu a všem a Vít Rakušan zřejmě k nim brzy přestoupí, na více nemá.

      Smazat
    6. Ale vždyť existuje i spousta jiných způsobů dopravy. Z Česka se dá dojet do Bruselu vlakem i automobilem. Autem to možná nebude o moc delší než letadlem, vzhledem k tomu, že musíte být na místě hodiny předem, aby bylo možné prověřit zavazadla i cestující a předejít pašování a terorismu. V každém případě to, co leze z tohoto vrcholného orgánu Evropy, je docela hrůza. Často si říkám, že by bylo možná jednodušší orientovat se na kohokoliv jiného, než na EU. A to jsem byl zpočátku zastáncem vstupu. Dnes už jsem spíš zastáncem CZEXITu ať to stojí, co to stojí. Možná bychom byli trochu chudší, bez buzerace a nesmyslných příkazů.

      Smazat
  5. Já bych doporučoval podobné letadlo, jako v jednom filmu ze série z vojny od Bažantů (Francie), totiž z kolotoče. Vedení EU si do něho sedne a bude dělat bruuum bruuum frrrr! Odrážet se při startu nohama - šetříme přece všude kde se dá. Při přistání se využije pevnost postoje nejvyšších úředníků. Co by pro zelený úděl ještě neudělali?!
    Jaký krásný pohled na slavnostní "přátelské" přistání v prostoru obce Ruzyně, jaké krásné slavnostní přivítání by to bylo. Já bych se teda podívat přišel. Zcela určitě. I prodlužovací kabel bych přinesl ...

    OdpovědětSmazat
  6. Přeplacení poslanci z nichž většina nemá na nic vliv. S obslužným servisem a úřednickým aparátem, který spotřebovává víc, než kolik by i teoreticky mohl přinášet. Nevadí, hlavně že rostou zisky, tedy i HDP. Kdyby ne, systém se zhroutí, že?

    OdpovědětSmazat
  7. Tak při návrzích a přáních mne napadalo že to jsou arabové z oázy a bušmeni z konga ale teď tuším že asi byly zapomenutí šlechtou v dětském koutku v obchoďáku a teď jim opatřili úřad na hraní s lidmi.

    OdpovědětSmazat
  8. Ta iniciativa dekarbonizace letecké dopravy je dobrá věc. Hustota leteckého provozu nad Evropou překročila únosnou mez.
    Těžko vyčíslit škody, které působí zemědělcům např. zastínění oblohy kondenzačními čarami, nemluvě o vlivu na klima.
    Něco jiného bylo před 30 lety, kdy létalo pár letadel. Minulý rok se nad ČR prohánělo tři tisíce letadel denně! To už je množství, které z atmosféry udělá pořádně smradlavý smeťák.
    Ano, není zatím náhrada. Ale věřím tomu, že když se zapojí chytré mozky, na něco se přijde.
    Velká část leteckých linek nad Evropou je do tisíce kilometrů. Největší spotřebu paliva mají letadla při startu.
    V deseti kilometrech pak mají už přijatelnou spotřebu okolo 2kg paliva na kilometr. Pokud by např. fungovaly jako hybridy, mohly by při horizontálním letu letět část trasy na baterky.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nikdo zatím žádní dopravní či nákladní letadlo - hybrid nezkostruoval. Tak tu neplácej!


      Tvoje věta: "Těžko vyčíslit škody, které působí zemědělcům např. zastínění oblohy kondenzačními čarami, nemluvě o vlivu na klima." není založena na faktech.

      Zkus nejdřív dostudovat, pak ve vší skromnosti sleduj diskuze vzdělaných a starších a až potom piš!

      Smazat
    2. 22:00. A co by plácal, vždyť má pravdu. Vaše představa, že tisíce letadel denně na obloze ničemu neškodí je naivní. Kdo má trochu rozumu v hlavě, tak se nad tím aspoň zamyslí.
      Takže si ušetřete knížeci rady, aby jiní dostudovali a řiďte se jimi nejprve sám...

      Smazat
    3. Až na to, že s tou “baterkou”, která musí živit statisícekoňové motory, se letadlo nezvedne do vzduchu.

      Smazat
    4. Pane/paní Heriot, nenapomínejte za obsah, napomínejte za formu. Obsah anonyma 22:00 je správný: nikde na světě není žádné hybridní letadlo ve výrobě ani ve výzkumu. Možná nějaký ekonomicky nezajímavý projekt kluzáku. Z fyzikálního hlediska je letadlo-hybrid hloupost. Každý, kdo vystudoval elektro-průmyslovku vám to lehce vysvětlí, někteří i spočítají.

      Další: "zastíní oblohu" a "způsobí zemědělcům škody". I kdyby letadla produkovala mraky zplodin, nikdy nezacloní Slunce víc než běžná oblačnost. Chcete vymáhat "škody zemědělců" na sv.Petrovi? Takže, prosím, myslete především vy a ten anonym 21:55.

      Při přemýšlení o tématu jistě přijdete na to, jak mohou trysková letadla-hybrid létat "část cesty na baterky". Já jsem na to nepřišel, ostatně kolegové z vysokých škol a technických institutů také ne. Možná budete mít ten spásný nápad vy. Až to přijde, pochlubte se.

      A ještě malá poznámečka: nikdo na světě fakticky nedokázal, že za změnou klimatu je nějaká lidská činnost!!! Změna klimatu způsobená člověkem je uměle vyvolaná kampaň, často se opírající o podvody (např. v číselných řadách naměřených denních teplot), jejímž cílem je zničení stávajícího průmyslu a vytvoření nového, který bude společnost stále dotovat, protože sám o sobě není schopen samostatné existence v konkurenci se stávající průmyslovou strukturou (jde především o energetiku). Až pochopíte, jaká hra se s lidmi hraje, přestanete se zastávat hloupostí - viz anonym 21:55. Přeji hezký den.

      Smazat
    5. Letadla s bateriemi běžně létají. Zatím jako modely ... :-)
      Pokud se někdy podaří zvýšit hustotu uskladněné energie v objemu akumulátoru a snížit poměr kapacita/hmotnost ...., přestaneme v první řadě platit za odebranou energii, ale budeme povinně platit energetické paušály. :-)
      Potěšilka mě představa, jak se europoslanci přibližují do centra pomocí kluzáků, případně rogal.
      Tisíce letadel v našem vzdušném prostoru rozhodně neprospívá.
      ABC

      Smazat
    6. Psal jsem o tom, že letadla na elektřinu létají, ale jde jen o kluzáky na baterky poháněné vrtulí. Žádný velkokapacitní tryskáč. To je lepší oprášit projekt vzducholodí ale i tak by šlo o riskantní létání.

      Mám otázku: Čím prosím "tisíce letadel" našemu vzdušnému prostoru neprospívá? Pište o ekologii a ekonomii. Ekonomicky je velké množství letadel v našem vzdušném prostoru ziskem, který kasírují Správa letového provozu. A ekologie - nechci od vás slyšet dohady, představy, ale fakta a výsledky měření. Jsou-li jaké.

      Smazat
    7. Samozřejmě, že to není blbost. Dopravní letadlo spotřebuje na 800km lince v horizontálním letu 1600 litrů paliva. 1l paliva vyprodukuje 8kWh energie. Energetická účinnost proudového motoru dopravního letadla je 0,6. To znamená 4,8kWh.
      1kg li-ion baterie má kapacitu 300Wh. Účinnost výkonného elektromotoru je vyšší než 95%.
      Na jeden litr paliva potřebujeme přibližně 18kg baterií. 18 x 1600 = 28800Kg. Třicetitunovou baterii jsou schopná dnešní letadla unést!

      Smazat
    8. Přečtěte si to po sobě ještě jednou: "Třicetitunovou baterii jsou schopná dnešní letadla unést!" - to myslíte vážně? Budou se po nebi plouhat s pomalými vrtulemi, táhnout nesmyslné baterie a co dál? Co přeprava? Co lidi? Co náklady?

      Ostatně jsme mi neodpověděl na otázku: "čím že to ta letadla na českém nebi škodí? Čím? Čím?"

      Smazat
    9. 6:48. Diskutujete sám se sebou. O tom, všem o čem píšete jsem se slovem nezmínil, ani o klimatu. Pletete si otázku změny klimatu s problematikou škodlivého působení letecké dopravy na zdraví a přírodu...

      Smazat
    10. Kondenzační čáry se mění na cirrusové mraky a ty zastiňují zemský povrch. Někdy se ztratí, někdy vydrží i několik desítek hodin. Pokud se smíchá několik kondenzačních čar dohromady, změní to teplotní rovnováhu atmosféry pod nimi. Odrážejí světlo přicházející od slunce a zachycují tepelné záření přicházející ze země. Jejich konečným efektem je zvýšení teploty.
      Podle výzkumů mají kondenzační čáry mnohem větší skleníkový efekt než CO2. Jejich výhodou ale je, že se narozdíl od CO2 ztrácejí.
      Kondenzační čáry se dají zredukovat i změnou složení paliva, které nebude obsahovat tolik sazí jako letecký benzín a to až o 70%.

      https://e360.yale.edu/features/how-airplane-contrails-are-helping-make-the-planet-warmer

      https://www.wired.com/story/plane-contrails-surprising-effect-global-warming/

      Smazat
    11. Tímto směrem to nevyhnutelně půjde. Místo odporu by bylo užitečnější toho využít a podpořit a zalobbovat české projekty.

      ČEZ investoval do zeleného leteckého paliva:
      https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/cez-pomuze-snizovat-emise-v-letecke-doprave-podili-se-pres-sunfire-na-vystavbe-prvni-tovarny-na-zelene-letecke-palivo-v-evrope-91005

      nebo už asi zrušený projekt:
      Češi vyvíjejí nové, šetrné dopravní letadlo HELENA
      http://www.hybrid.cz/cesi-vyvijeji-nove-setrne-dopravni-letadlo-helena

      Smazat
    12. Vážení inženýři, vždyť je to celé postavené na hlavu. Ti s.áči, kteří manipulují s našimi životy nejdříve zavedou globální ekonomiku, která stojí na enormním množství dopravy. Potom přijdou s nápadem, že to enormní množství nám škodí, že to musí zlikvidovat. Samozřejmě to bylo známo, už když zaváděli globalizaci ekonomiky.
      Všechno je to lež na lež a manipulace s lidmi, aby skákali jak se píská a nevěděli, kde jim hlava stojí. Lidé se opět musí ujmout řízení svých záležitostí v národních vládách. Globální korporace musí být rozděleny, finančnictví znárodněno. Jinak budeme stále skákat jak opice, až doskáčeme do propasti. Samozřejmě, že průběžně budeme řešit opatření proti koronaviru a chválit se za dosažené výsledky. P.K.

      Smazat
    13. Anonymní9. července 2020 12:22
      Každý tvůrčí počin je třeba ocenit. Ale bez suverénnosti, to je práce pro druhé. Bude-li tvůrčí počin úspěšný a využitelný v nadnárodním měřítku, musí firma vstoupit na burzu a „finanční trhy“ skoupí kontrolní balík.
      Naše suverénnost, je nutným předpokladem jakéhokoliv vzestupu. Podporujme tvůrčí činnost, ale také nutně podporujme svou potravinovou, bezpečnostní, finanční, energetickou, atd. soběstačnost. Náš tvůrčí duch, by nám v tom měl pomáhat. P.K.

      Smazat
  9. Oni by měli letět jak za Žižky z oken a bylo by vymalováno. Jsou to jen kecy celý zelený úděl doufám že ho nepřijmeme.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Všichni čeští eurposlanci mimo Blaška a Davida (oba SPD) jsou pro přijetí Zeleného údělu. Někteří z nich jsou i pro diktát EU proti českému právu a Parlamentu ČR! Celá otázka je přesně střižená pro rozhodnutí občanů hlasy v referendu, ale to se nelíbí ani našim ani evropským papalášům. Tak si myslím, že se ta nebezpečná kravina - Zelený úděl - prohlasuje a budeme nuceni na ni přispívat z daní.

      Smazat
  10. Tady je shrnuta celá kauza pokusu Slováků dostat na svůj trh alespoň 50% vlastních potravin. Bezútěšné čtení.

    https://cz.sputniknews.com/nazory/2020070812194697-stret-slovenskych-vyrobcu-potravin-s-evropskou-unii-nazor/

    Jsem z rodiny, kde nejen oba rodiče, ale i další moji příbuzní museli ukončit maloobchodní podnikání po tom, co český trh ovládly německé obchodní řetězce.
    Za krátký čas se jim podařilo vybudovat poměrně velké firmy. Ale během dvou tří let byl konec. Veškerý potenciál schlamstly německé řetězce. Prodejní plochy byly najednou bezcenné a tak to je dodnes. To období před okupací českého trhu Němci, to byl český obchodnický sen, to co přišlo potom, to byla noční můra.
    A toto byl výsledek vstupu do EU, pro který jsme jako blbci ještě hlasovali.

    OdpovědětSmazat
  11. To si přečtěte jestli byste v tomhle chtěli žít:

    A ČT mlčí! Český docent našel zprávu z USA. Raději nečíst

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/A-CT-mlci-Cesky-docent-nasel-zpravu-z-USA-Radeji-necist-629953

    OdpovědětSmazat
  12. Pokud si lidstvo hodlá dopřávat všechny ty dostupné i myslitelné vymoženosti (např. vesmírnou turistiku) a současně šetřit přírodu, bude to drahé. Platit to ale mají i ti, kteří jsou nuceni žít skromně, třeba ani necestovat, na módu ani nepomyslet, vyšší vzdělání si nedopřát ... Nuceni přijmout jakoukoli práci a o holou existenci se nepřetržitě bát. Aby se jiní, zcela ekologicky, třeba a jen, rekreovali. Pokud ne, zhroutí se ekonomika a krize vypukne! A kdože si i tohle odnese?

    OdpovědětSmazat
  13. Dříve v novém autě baterie sloužila 7-10 let. Dnes 2-5 let.
    Všechny domácí pomůcky na baterky jsou provozuschopné 2 roky a na vyhození - neopravitelné. Jo holt ekologie se smetím ...

    OdpovědětSmazat
  14. Já vidím za nápady pana doktora a ostatních členů výboru úplně něco jiného. Časté létání není pro každého, zvláště ne pro člověka s mnoha křížky na zádech. Jsem přibližně stejně starý jako on. Jedna dlouhá přes moře a jedna krátká cesta letadlem po Evropě za rok je úplně nad hlavu. On má letiště blízko a může se tam nechat zavést taxíkem nebo rodinou.

    OdpovědětSmazat
  15. Jak si to tady čtu, někteří snad ani netušíte o co v podstatě jde. Napíšu to po lopatě: Aby si jedni až nesmyslně užívali, musí to i ti, kteří na to nemají, platit. I systém si to žádá. Roste HDP a rostou i zisky. Jedni dál bohatnou a většina (v nejlepším případě relativně), chudne. Ten systém, ten je za zenitem. Zisk jako pozitivní rozvojový podnět už nefunguje, když přírodní zdroje vyčerpává, životní prostředí poškozuje a lidskou pospolitost ničí.

    OdpovědětSmazat
  16. Jak ušetřit? Jednoduše. Všechny funkce změnit na čestné. Uvidíme kolik Vás tam zůstane. Tipuji, že nikdo.

    OdpovědětSmazat
  17. Dekarbonizace letecké dopravy, je plivnutím do moře. Ovzduší nejvíce zakarbonovává lodní doprava. Ty mraky kouře z komínů zaoceánských dopravních lodí, co vozí do výšky mrakodrapu naskládané kontejnery se zbožím z Číny. Nejspíš tento návrh na sebe také nenechá dlouho čekat.
    Vše, co způsobí rozvrat ekonomického a sociálního života Evropanů, bude EK navrženo a EP samozřejmě schváleno. Národní parlamenty také budou souhlasit, tak jako doposud. Naše vláda ale bude bojovat jako lev, proti koronaviru. Budeme žít starostmi, zda se vrátí do úřadu Prymula, nebo proč se nevrátí, kdo z toho profituje a další zásadní věci naší politiky. Ještě si někdo myslí, že s touto vládou bude lépe? P.K.

    OdpovědětSmazat
  18. Jak jsem zjistil, tak politici jsou lidé, kteří byli totálně neúspěšní ve své profesi a proto šli do politiky. Tak mi z toho plyne, že tedy politici patří1 až na malé výjímky
    - mezi největší IQ tykve českého národa
    - největší lháře a kecaly
    - největší závistivce těch, co něco umí a proto je musí dusit
    - profesionální sudičkáře (a málo úspěšné sukničkáře)
    - a že patří vlastně do kategorie nepřizpůsobivých.
    Já vím, že jsem neudělal žádný objev a že si to myslí skoro všichni občané, že politici nejsou bozi, ale zboží v rukou kapitálu! Dá se s tím něco udělat ve smyslu zlepšení? Já tedy nechci být za blba a tak v možné zlepšení nevěřím.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.