Reklama

čtvrtek 16. července 2020

Kdybychom kdysi převzali čínský ekonomický model, byli bychom za vodou…

Jiří Vyvadil
Jiří Vyvadil
16. 7. 2020 VašeVěc
Po úmrtí Miloše Jakeše začaly diskuze ohledně jeho jména a opět se objevil termín totality či diktatury… Přitom podstata je někde úplně jinde.



No, jestli něco zásadně vyčítám českým a vlastně východoevropským komunistům, pak je to fakt mechanického sledování sovětského ekonomického modelu, direktivního plánovitého řízení až do posledního šroubku s podvázáním soukromé iniciativy.

Když v roce 1989 se Češi rozhodli pro změnu kurzu, nad hlavami manifestantů před budovou Melantricha na Václavském náměstí se vznášela jistě zčásti idealizovaná, nicméně přesto značně realistická vzpomínka na úspěšnou kapitalistickou 1. republiku. Nic jiného logicky lidi nenapadlo. Komunistická Čína, která po ukončení koronavirového roku zcela nezadržitelně zaujímá hospodářsky, ale i v trendech nejrychleji se rozvíjející model řízení, podporovaný a využívaný většinou společností. Komunistický model kapitalismu zajišťuje všelidovou podporu systému. Momentálně masový a obnovený zájem drobných „komunistických“ Číňanů v účasti v burzovním systému je možná nejlepším dokladem, jak to v Číně funguje. Teď jsou hranice uzavřeny, ale tisíce mladých Číňanů studovalo v USA či jinde na Západě a i pražská Pařížská třída a pražské hotely možná nejvíce žily z čínských turistů, stejně jako například Český Krumlov… Zatímco Čína už na konci tohoto roku by měla mít nárůst cca 3,7 % HDP, náš Západ, kam bohužel patříme, bude soutěžit v -7 až -10%.

A to je ten problém. Kdyby ekonomická úroveň za našeho komunistického režimu směřovala, jako po dlouhá desetiletí k původně 10% růstu HDP ročně a později „ hrozných“ 7 % HDP, nikdy by nemusel nastat rok 1989.

Mimochodem v roce 1989, nám Čína vysílala laso, podporovala nás po okupaci vojsk Varšavské smlouvy. Maně si vzpomínám, že sem i dorazili i nějaké delegace. Chtěli spolupráci, pro naše přední komunisty představovali nezodpovědnou ekonomickou kapitalistickou cestu.

Velká škoda. Rusko mám skutečně rád, ale ekonomiku neumí dát. Jelcin byl totálně úděsný, ale i Putinovi se nedaří. Je to z vojensko – politického hlediska, při minimálních nákladech možná největší světový hráč a i Čína Rusko potřebuje, ale 6 % růstu HDP jako bude mít Čína v příštím roce mít prostě nebude.

Mladí Číňané jsou hrdí na svou zemi a právem. Ne že by nemysleli. Naopak mnozí z nich se domnívali, že USA zvládnou koronavirus mávnutím ruky. A nastalo jejich hořké zklamání, že vlastně se ten jejich režim opět i v této oblasti mnohonásobně osvědčil a od USA se odvrátili.

Proč to píši? Současná vláda dělá obdobnou chybu jako kdysi ten Jakešovský režim. Ten odmítal Západ, budiž, ale možná ještě více ekonomický model Číny.

No, když už jsme přilezli k Západu v situaci, že Západ má své nejlepší roky za sebou, je idiotismus nehledat všechny možné cesty na propojení ekonomiky s Čínou. Jsme samozřejmě pozadu, jsme na rozdíl od Číny svázáni deseti tisícemi hloupých a omezujících restrikcí EU, které bohužel to hlavní pozitivní, tj. jednotný a otevřený trh silně snižují.

Jestli dnes má být nějaké poučení z Jakeše pro naši zemi, pak asi ve dvojím měřítku. Objektivně naše účast v EU a NATO nás v podstatě činí omezeně vydíratelnými z hlediska mimospojeneckých subjektů.

Ale na druhé straně, mysleme. EU se nějak touto krizí přepotácí, i když zemím typu Itálie, Francie či Španělska stejně ty miliardy nepomohou. Klíčem je převzetí těch modelů Číny, které povedou k masivnímu nárůstu HDP, efektivnímu a rychlému dobudování infrastruktury a rychlejšímu růstu životní úrovně.

Kulturně klidně dál sledujme Netfix, dokud nám nevyškrtnou pro rasismus můj oblíbený seriál Blacklist, dívejme se na HBO a sledujme i jejich šílenosti s bojem proti systémovému rasismu. Nemusíme vidět jediný čínský film, nemusíme ani Čínu navštívit.

Ale buďme na rozdíl od Jakešů otevření těm směrům, které Česku pomohou.

Proboha alespoň v něčem buďme originální.


38 komentářů :

  1. Mám 80-100x vyšší nominální plat než za komoušů, takže i při započtení inflace nevím, o co by byli komouši z Číny pro mne osobně lepší. Dejte s tím pokoj.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 19:42, počty nejsou asi Vaší silnou stránkou, v průměru je to jen 8-10 krát eliminovaný inflací. Máte-li Vy takové navýšení jako uvádíte, připomíná mi to jeden židovský vtip. Gratuluji a nezapomeňte na příčiny pogromů a revolucí.

      Smazat
    2. 19.42 Takže máte 300 tisíc měsíčně ? Copak děláte a kolik normálních zaměstnanců to u nás má ?

      Smazat
    3. 1. republiky byla úspěšná ? Co střílení do hladových demonstrantů , bezdomovci , nezaměstnaní , 500 tisíc lidí z bídy emigrovalo ,to byl úspěch?

      Smazat
    4. 20:45
      a k tomu přidám statisíce nezaměstnaných v době velké celosvětové krize 1928 až do války .

      Smazat
    5. 19:42 hlavně, že vy se máte, pokud vůbec se opravdu máte. Na kolik to přišlo státu, národu, většině občanů a jejich budoucnosti, vás nezajímá. Takový máte rozhled, mravní ubožáku!

      Smazat
    6. Celý sprostý kontrarevoluční převrat od socializmu ke zlodějskému kapitalizmu byl řízen z politbyra ÚV KSSS na čele s gaunerem Gorbačovem a to již od roku 1985 !!! Na celé rekonstrukci zločineckého kapitalizmu je nejsměšnější, že novinářské lokajské figurky to označují pojmem "revoluce" !! Začínali "vrácením" majetku církvím a feudální šlechtě a následnou likvidací fabrik a zemědělství, rozdáváním rozkradených a oddlužených bank završil svou úlohu "hrdina" Zeman !!!

      Smazat
    7. Ty vole, co to plácáš, za nesmysly! Každý, kdo umí počítat, ví, že lžeš. Jsi hlupák, když nevíš v čem by nám byla Čína prospěšná, zejména ekonomicky. Tvoje hloupost, je zřejmá z tvého komentáře.

      Smazat
  2. Všechno je relativní.
    Máme výhodu koukat na emerickou katastrofu před kamerou i hned za ní.
    Je to žúžo. Můžeme být daleko chytřejší, ale jen pokud to přežijeme. Být za vodou je moc pohodlné. To my čížci nemáme rádi. Milujeme oslnivý kurvinec. V tom jsme světově nepřekoNATOlní.

    orinoko

    OdpovědětSmazat
  3. Tady pan Vyvadil hodne ujel. Nase pidizemicka rozhodne nema takove moznosti jako obrovska Cina. V Cine se miliony presouvali do mest za praci a s postupnym bohatnutim hnali domaci poptavku nahoru. A porad jim tam jeste miliony chudych venkovanu zbylo. U nas takovy rozdil zivotni urovne neni. A i o to zivotni prostredi se starame lip.
    Navic uz sama myslenka, ze k dobremu zivotu potrebujeme co nejvetsi nekonecny rust je proste lez. A HDP bych se moc neohanel, neni to zrovna spolehlivy ukazatel, resp. je tak spolehlivy jako metodika vypoctu a kvalita vstupnich dat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak tak ... Jime...

      orinoko

      Smazat
    2. Jina cesta nez na zapad neexistovala a Cesko samo i s jinymi lidmi, nez proamerickymi lokaji Havlem, Dienstbierem, Klausem by to stejne nezvladlo. Lide meli komunistu plne zuby a vlezli do jine rite s radosti. Vse bylo organizovane tajnymi sluzbami Sovetu i Americanu. Ty se staraly o to, aby to melo ten spravny prozapadni prubeh. Co ted? Jedine Evropa ve spolupraci s Ruskem mohou celit Cine a USA. Zapad nema suroviny musi o ne neustale valcit, je prosakly LGBT a neoliberalismem, utapi se ve lzi a dekadenci. Zaplavuje Evropu migranty, kteri maji jeji tradice a staty znicit a vytvorit Kalifat.

      Smazat
    3. certe, v Číně nejde ani tak o růst HDP, ten zavinila lakota západu v honu za levnou prací, jako o ingerenci státu ve spravedlivější dělení mezi obyvatele. Tam se mi zdá Čína napřed v akceptování "kapitalistické dravosti" za cenu až drakonického dohledu nad unfér jejich způsoby. Tomu já fandím, jako bankovnímu systému islámu, kdy banky jsou ekonomicky spojené s podnikateli. Židovský způsob je úrok vymáhaný i mocí státu.

      Smazat
    4. 20.59 Pane Povolný, islámský bankovní systém nezmršený vyvolenými a čínský způsob sebeobrany je černou můrou západního banksterstva.

      Smazat
  4. Přechod na kapitalistický systém po r. 89 probíhal tzv. salámovou metodou. Od té doby žijeme z podstaty jak montovna západu a na dluh za rozfrcanej majetek našich vnuků. Kde je zlato? Kde je tradiční výroba? Kde je soběstačnost v zemědělské produkci? O to všechno jsme během 30let tzv. kapitalismu přišli! A jestli udeří celosvětová hospodářská krize "tak pánbůh s náma !"

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 20:17
      Díky dnešnímu KAPITALISMU máme plné obchody, plné koše, nekonečně příležitostí jak být bohatý, nekonečných možností cestovat, obrovské možnosti pro mladé studovat ve světě atd. Teprve posledních 30 let má smysl něco dělat, pro něco žít,tím něco mít, mít vubec ze života radost, ne jak v koncentráku před r.89.

      Smazat
    2. Za socíku mělo smysl žít. Podívej se kašpare, co se všechno vybudovalo a postavilo pro lidi. Pro lidi,pro lidi, pro lidi a nekradlo se ze společného jako dnes - pro šlechtu, pro církve, pro cizáky, pro parazity...
      Kdyby nepřišla okupace a normalizace Jakešů a Bilaků, mohli jsme vále demokracii i socializmus. Ale to je nad chápání a zkušenosti osla, jakým bezesporu je 10:41

      Smazat
    3. 10:41 má pro radost něco mít, být obklopen spoustou zbytečností, být bombardován reklamou a nucen pořizovat, zahazovat a znovu a víc pořizovat a pořízené zahazovat na takové úrovni, aby společensky i v konkurenci obstál. Zaměňuje životní úroveň s úrovní života. Ty, kteří prožili koncentrák uráží a za dob o kterých se vyjadřuje nejspíš ani nežil. Tak jak se hloupě projevuje v dnešní bezohledně konkurenční společnosti příliš slavně ani nijak dlouho nejspíš neobstojí.

      Smazat
  5. ale veď sme sa o to všetci pokúšali, za nízke mzdy sme montovali kadečo, ako Čína - takže ???

    OdpovědětSmazat
  6. Putin a Rusko stale celi novym a novym sankcim USA, provokacim NATO na hranicich, ktere poutaji ruskou armadu. Vedle toho je jeste zeme oslabovana 5. kolonou oligarchu a uplacenych ruskych zradcu, slouhu USA. Gubernatori sabotuji rozhodnuti vlady i samotneho Putina. Po prijeti konstituce se zacal s vnitrnim problemem zabyvat. Jeden Gubernator uz byl vyhozen, druhy je ve vezeni. Konecne se neco zacalo hybat.

    OdpovědětSmazat
  7. Převzít model od Číny?
    Nezlobte se, ale najdete dost neúplatných lidí, kteří budou hlídat čistotu prostředí ekonomiky? A přitom budou tvrdě trestat nepoctivost, korupci a podvody?!
    Najdete dost lidí, aby jste dokázal změnit školství, protože to čínské je tvrdé a přísné na výsledky a má směřování k rozvíjení a ne k mozaice, jako je to u nás? I to je předpoklad k přijetí náročného průmyslu, výzkumu a k rozvoji státu!
    Najdete odvahu zavést plánovité rozvíjení průmyslu, aby se rozvíjel smysluplně a ne chaoticky bez vzájemné provázanosti?
    Najdete odvahu postavit se předpisům EU a skutečně rozvíjet zemědělství nejen pro soběstačnost, ale pro získání skutečně potřebných surovin pro výrobu (na rozdíl od toho šmejdu - řepky)?
    Najdete sílu bojovat s narkotiky i za nejvyšší cenu (neznamená sice trest smrti, ale skutečně tvrdý a nekompromisní postup?
    Dokážete rozvíjet hrdost na naši zem?
    Bohužel značná část obyvatel nejen naší země si žije v "obrázku" nejlepší možné skutečnosti. To je považují se za základ, za něco co se nazývá oporou kapitalismu - střední třídu. A ti nemají v žádném případě rádi změny "proti svým zájmům".

    Silný jednotný a otevřený trh? Tohle vždycky byla - jak už jsem pochopil - pohádka a fantazie, lízátko pro manipulované voliče. Ve skutečnosti nic takového neexistovalo. Možná tak neprůhledná džungle, chaos. Stačí si připomenout výběrová řízení - dokonalé semeniště korupce nebo šizení s materiály při výrobě prakticky čehokoliv, aniž by se to zákazník dozvěděl včas nebo nákup konkurenta a prostě prohlásit, že to "dál nejde" (kolik bylo takhle zlikvidováno našich podniků?!). Mám pokračovat? Nemusím.
    K přijetí čínského modelu nemáme možnost přes předpisy EU a naši politici by hlavně museli dělat něco, co neznali a neznají za celých posledních třicet let - pracovat pro stát a jeho blaho a ne pro své vlastní obohacení. Dva takoví v těchto dnech "ukončili" oficiální kariéru.

    Musel byste začít lidi získávat a v podstatě provést nakonec něco "jako revoluci v Číně" ...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Celý svět je před super krysí. ČR nemá nic jenom obrovské dluhy. Naši vnuci a pravnuci dnešní dobu proklejí a zaplatí. Díky super zlodějským vládám !

      Smazat
    2. A viděli jste někdy jak ráno vymidlené upravené čínské dětičky jdou do školy, kde se všichni snaží, protože takovou ostudu jakou by jim způsobila špatná známka si vůbec neumějí představit? Viděli jste to? Jestli ano, porovnejte si to s vašemi ratolestmi, jak hovada ráno jdou do školy...

      Smazat
  8. V podstatě s Váma s celým obsahem souhlasím. Ano před sametovou to tak opravdu bylo a naše zem byla téměř soběstačná. Jak v průmyslu, tak v zemědělství i v ostatních odvětvích. Školství bylo na takové úrovni, že na našich školách byla řada zahraničních studentů. A kvalita výchozích absolventů byla na velmi slušné úrovni. Dnes v podstatě probíhá bebylizace národa. Poslední gól byl když jsem se dočetl, že už ani matika nebude maturitní předmět. Proboha kdo na tom min. školství sedí, to jste jako přijali opatření opravdu k debilizaci národa? Čí je to požadavek EU nebo západu. Opravdu v tomto státě potřebujete otroky i IQ max 80? Poslouchat příkaz " ano toto uděláš" ale už jedinec nesmí domýšlet proč tak dělá? Stydím se za tento režim, stadím se za tuto vládnoucí garnitůru tzv. " odborníků". Za 30let vládnutí jste tuto zemi zničili, že i kdyby se započalo okamžitě s nápravou, tak to 5( slovy ) pět generací nedá dohromady, aspoň na takovou úroveň jaká byla před sameťákem. Zbytek byl legálně rozkraden ( odborníky ) nebo zloději, dnes je to v této zemi vcelku jedno. Přemýšlel někdo s těch tzv. odborníků co předáme příštím generacím? Vždyť už ani ta voda není naše. Co tady ještě zbylo. NIC.
    O těch dvou odcházejících bych raději pomlčel. Zřejmě už usoudili, že už dále není co prošustrovat. Už toho bylo zničeno dost. Ano, byla střední třída a ta byla silná, schopná, produktivní. Co je dnes? Pár ologarchů, kteří byli u koryt, když se tzv. rozdělovat stát a zbytek chudoba. Vypleněno vše a po nás potopa. Úkol splněn a jdeme od válu. Toto jste odevzdali našim potomkům. BOHUŽEL.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 21:48- Toto co se zde děje je naplňování sionistického NWO.

      Smazat
    2. 21:48
      A zasae ten nesmysl neustále omílaný dokola, jak jsme byli soběstační. Vždyť je to lež!!! Proč se na vše mimo základních potravin stály fronty, proč se dávaly uplatky pokud jste chtěl slušnou aut. pračku, zahraniční bar. tel, slušné kolo a další a další.Dále se to taky řešilo nákupem v komickém obchodě jako byl TUZEX. Jen si lžete do kapsy a idealizujete dobu před r.89.
      Vy se stydíte za dnešní režim, kdy se máme nesrovnatelně lépe NEŽ za socíku, za který se zase stydím já, kdy jsem stál fronty a platil uplatky!
      Pokud vyprávím mladší geraci o poměrech za socíku, tak mě nevěří, jaká to byla otřesná doba!Už nikdy více NE!

      Smazat
    3. Stále stejný nesmysl, že jsme prý nebyli soběstační. Milý hlupáčku, samozřejmě že jsme museli banány, pomeranče, mandarinky a citrusy dovážet. Slušná pračka se vyráběla jak v Čechách tak i na Slovneksu. Dnešní "západní" pračky vydrží tak měsíc po záruční době a pak šlus. To se Made in CSSR nikdy nestalo.
      Kola byla dobrá a kvalitní, ale šlo jich hodně na export - Favorit, Eska. Opět kecáš.
      V Tuzexu se kupovali věci zbytné a nakupovali tam převážně snobi.
      Na co jsi to stál za Husáka frontu? Asi na rozum a na tebe nezbylo, že?!
      Kdes to žil, čeče, že si nic nepamatuješ a tak bájně lžeš?
      Ty to srovnáváš socík s dneškem jako komoušové socík s první republikou. Nesrovnatelné, protože technologie šly mezitím kupředu. Jen blbové zaostali.

      Smazat
    4. 10:29 průměrně inteligentní člověk slovu "soběstační" rozumí tak, že určitá ekonomika je schopna z vlastní produkce pokrýt sortiment obecné potřeby a spotřeby v míře, která pokryje obyvatelstvo úměrně ke stupni technického a kulturního rozvoje a zcela, v základních životních potřebách.
      Protože jste naprosto neznalý, nechápete, že patnáctimilionový stát si z nějakých 2400 položek světové produkce osvojil a vyráběl víc než 1800 položek, což je dosud nepřekonaný unikát. A to není započítána tehdejší produkce zbrojního charakteru.
      Ano, to hospodářství nebylo přebytkové, když existovalo pod politicko-vojenským tlakem, za celní diskriminace a pod embargy vyspělejší části světa, v mocenském bloku většinou méně technicky, technologicky i znalostně rozvinutých států. Důsledkem takové šíře produkce byla nízká sériovost, prakticky neexistující hromadné výroby, tedy vysoké výrobní náklady, nízká produktivita a nedostatek pracovních sil. To byla ta tvrdá daň za pokus vytvořit nekořistnickou, spravedlivou a nezadluženou společnost bez vyloučených minorit.
      Vy se tady, po třiceti letech, prsíte převisem nabídky čím dál častěji nejakostních výrobků. Například vám uniká, že u nabízené techniky byly, za komunistů, v průvodní dokumentaci povinně uváděny technické parametry, které u dnešních výrobků, vedle nic nezaručujících frází nenajdete. Mohu vám, jako svého času profesionál zkušebník sdělit, že do vývoje byly zadávány výrobky tak, že byly stanoveny jejich technické parametry naměřené na potřebném počtu kusů jejich ekvivalentů předních "západních" značek. Že, pokud produkce těchto parametrů nedosahovala, trpěli výrobci tvrdými sankcemi, často i s pádem vrcholového managementu.
      Pokud by ono komunistické hospodářství dostalo finanční injekci ve výši současného státního dluhu, plus alespoň účetní hodnotu vyprodaných a zprivatizovaných podniků, vnitřního dluhu a souhrnného zadlužení obyvatelstva, přešlo na armádu dnešní „mohutnosti“, mohlo totálně modernizovat a nebýt celní diskriminace a embarg, udržet si znalostní bázi s dovednostmi a tvůrčími schopnostmi, stojíme na vrcholech světa. Pokud ovšem neplatí, že to byla jen nouze, která Dalibora naučila housti. Tomu ale tak docela nevěřím.

      Smazat
  9. V podstatě s Váma s celým obsahem souhlasím. Ano před sametovou to tak opravdu bylo a naše zem byla téměř soběstačná. Jak v průmyslu, tak v zemědělství i v ostatních odvětvích. Školství bylo na takové úrovni, že na našich školách byla řada zahraničních studentů. A kvalita výchozích absolventů byla na velmi slušné úrovni. Dnes v podstatě probíhá bebylizace národa. Poslední gól byl když jsem se dočetl, že už ani matika nebude maturitní předmět. Proboha kdo na tom min. školství sedí, to jste jako přijali opatření opravdu k debilizaci národa? Čí je to požadavek EU nebo západu. Opravdu v tomto státě potřebujete otroky i IQ max 80? Poslouchat příkaz " ano toto uděláš" ale už jedinec nesmí domýšlet proč tak dělá? Stydím se za tento režim, stadím se za tuto vládnoucí garnitůru tzv. " odborníků". Za 30let vládnutí jste tuto zemi zničili, že i kdyby se započalo okamžitě s nápravou, tak to 5( slovy ) pět generací nedá dohromady, aspoň na takovou úroveň jaká byla před sameťákem. Zbytek byl legálně rozkraden ( odborníky ) nebo zloději, dnes je to v této zemi vcelku jedno. Přemýšlel někdo s těch tzv. odborníků co předáme příštím generacím? Vždyť už ani ta voda není naše. Co tady ještě zbylo. NIC.
    O těch dvou odcházejících bych raději pomlčel. Zřejmě už usoudili, že už dále není co prošustrovat. Už toho bylo zničeno dost. Ano, byla střední třída a ta byla silná, schopná, produktivní. Co je dnes? Pár ologarchů, kteří byli u koryt, když se tzv. rozdělovat stát a zbytek chudoba. Vypleněno vše a po nás potopa. Úkol splněn a jdeme od válu. Toto jste odevzdali našim potomkům. BOHUŽEL.

    OdpovědětSmazat
  10. Cinsky model - tenkrat neexitoval. Jeste po 17.11. CINA byla nic. Ale sanci jsem meli, proc se tedy po 17.11.nepokracovalo tam, kde se 21.8.koncilo?
    Ja to vidim tak, ze kdyby nebylo 21.8., byli bychom 17.11. 68 jeste dal nez jsme byli 17.11.1998! Jeste ze byl 21.8. Bez 21.8. by jsme uz 17.11.69 byli o hodne dal, dal nez Cina ted.

    OdpovědětSmazat
  11. Tak tomu nevěřím na to naši zlodějíčci nikdy nepřistoupí jim stačí bakšiš a podrbání za uchem od západních páníčků.

    OdpovědětSmazat
  12. 20:46 Napsal jste hořkou pravdu.

    OdpovědětSmazat
  13. Nevím proč pan Vyvadil nezmínil připravovaný, ale už neuskutečněný, tuším XVIII. sjezd KSČ. Ten, potom co sovětská perestrojka nechávala satelity SSSR samy sobě, otevíral cestu všem těm změnám, o kterých jako spasitelných, dnes kdekdo píše. No, řekněme, že "socialisticky" úspěšná byla Jugoslávie. Ne bez dobrých vztahů s Čínou. Při pohledu na její konce se dá soudit, že ČSSR žádnou jinou perspektivu než je ta dnešní, se svým tak snadno manipulovanými obyvateli, ani neměla. A pokud se kdo snaží jen něco málo na tom měnit, je mainstreamem zagitovanými hlupáky tvrdě odstřelován. Je to patrné i v této (i když nějak moderované) diskuzi. Nebo ne?

    OdpovědětSmazat
  14. V článku uvedené evokuje otázku který společenský systém je vlastně nejlepší.

    Zajímavá úvaha vyšla nedávno na Zvědavci. Současný Čínský model je přirovnáván k tomu, kterým vládl za Svaté říše římské.

    Ideologii hlídala Katolická církev, která si doplňovala kádry náborem noviců, které důsledně celoživotně školila k božím pravidlům.

    Ekonomicky vládla šlechta a kádry si školila v rámci svých rodin výchovou svých potomků. I ta ale musela poslouchat boží přikázání, tedy církev. Jinak hrozila klatba, vězení, upálení v krajním případě křížová výprava.

    Systém na rozdíl od všech jiných (diktatur a demokracií) vydržel okolo 1500 let.

    V dnešní Číně nahradila církev Komunistická strana. Šlechtu kapitalisté.

    Blíže k přečtení zde:

    http://www.zvedavec.org/komentare/2020/01/8179-ktery-spolecensky-system-je-nejlepsi-tot-otazka.htm

    OdpovědětSmazat
  15. Čínský ekonomický model... to znamená, že bych měl u lékaře platit a začít šetřit na důchod, jinak chcípnu hlady?

    OdpovědětSmazat
  16. 21:57
    výborný komentář...myslím, že v r.68 byla plánovaná reforma O.Šikem docela nadějným pokusem sblížit výhody socialismu a kapitalismu /ovšem nechci idealizovat/.
    Mám pocit, že Čína realizuje v ekonomice něco podobného.
    Možná, že je to pověstná 3.cesta!

    OdpovědětSmazat
  17. To jsou opravdu blafy, bejt podle pana Jakeše, kde by jsme dnes byli.

    OdpovědětSmazat
  18. Empirie je matka moudrosti, korvir prověří systémy. Čína má navíc hendykep = povodně. Jsem optimista doufám, že to lidí přežíjí a budou mít pak jasno.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.