Reklama

neděle 16. srpna 2020

Jaroslav Bašta: Nenápaditá barevná revoluce v Bělorusku

Jaroslav Bašta a -rp-

16. 8. 2020   PrvníZprávy

Při sledování průběhu prezidentských voleb a následných protestů v Bělorusku se občas přistihnu při tom, že se v duchu vracím do časů Oranžové revoluce na Ukrajině v roce 2004, případně až do listopadu 1989 v Praze.

(Na snímku Jaroslav Bašta)


V tomto případě se opakuje nikoliv historie, ale jednotlivé scény. Protestující i státní moc se chovají téměř totožně. V pátek běloruská Ústřední volební komise vyhlásila výsledky voleb (80,1 % Lukašenko, 10, 2 % Tichanouská) a tisíce lidí šlo protestovat do centra Minska na náměstí Nezávislosti jako v roce 2004 v Kyjevě. Jejich požadavek je stejný – nové volby, píše Jaroslav Bašta v komentáři pro Prvnizpravy.cz.

Na protest proti policejní brutalitě vstoupili do stávky některé velké průmyslové podniky, například Minský traktorový závod. Do něho na debatu se stávkujícími vyrazil předseda běloruské vlády Roman Holovčenko. Připomnělo mi to návštěvu Miroslava Štěpána v ČKD v listopadu 1989. Premiér se zachoval stejně, část protestujících urazil, takže odešli na centrální náměstí s transparenty „Nejsme ovce ani hovada“. Ostatní s ním uvnitř závodu diskutují.

Přes tuto vnější podobu vybízející k mediální zkratce, se obávám, že Lukašenkův režim je z podstatně tužšího těsta než byl ten Jakešův, případně Janukovyčův. A to hned ze dvou vážných důvodů. Prvním je samotná osoba prezidenta, který vládne od roku 1994 a zřejmě se rozhodl, že vládu předá až svému nejmladšímu synovi Nikolajovi narozenému v roce 2004. Do politiky jej zapojil už v roce 2008 (vítal Huga Chaveze a papeže Benedikta XVI.), pak se setkal se všemi státníky, kteří jednali s jeho otcem (např. Barack Obama). Lukašenko se evidentně přiklonil k postsovětskému modelu dědičné demokracie s prezidentskou dynastií běžný v Azerbajdžánu nebo v Čečně.

Druhým, závažnějším důvodem jsou velmi těsné vztahy běloruského prezidenta s Čínou. Před více než rokem jsem v komentáři popsal Bělorusko jako čínskou nepotopitelnou letadlovou loď. Alexandr Lukašenko příklonem k Říši Středu vyřešil nejen svou faktickou závislost na Ruské federaci, ale také problémy s opozicí, která pravidelně protestuje po každých prezidentských volbách (1996, 2001, 2006, 2010, 2015 a nyní). Velmi intenzivně se snaží adoptovat čínský model sociálních kreditů a IT-totality. Nikolaj (na rozdíl od otce) mluví plynně bělorusky a mandarínskou čínštinou. Orientační tabule ve městech jsou trojjazyčné – v běloruštině, angličtině a čínštině. O tom, že ČLR přenesla část zbrojní výroby do Běloruska jsem již psal.

Jaroslav Bašta: Nová čínská nepotopitelná letadlová loď

Můj odhad scénáře vývoje po běloruských prezidentských volbách je přes veškeré sympatie k demokratickým silám velmi pesimistický. Nepůjde ani o Sametovou nebo Oranžovou revoluci, protože vzorem model represe představuje potlačování protestů v Honkongu. Zda nakonec otec a syn Lukašenkovi zavedou čínský Laogal systém převýchovných táborů, se vyloučit nedá. Ostatně 21. století označují někteří politologové jako čínské.


83 komentářů :

  1. Vážený pane Bašto. Každý představitel státu je povinen hájit jeho nezávislost a územní celistvost. A o tu v Bělorusku, mimo jiné jde. Možná vám utekl fakt, že Poláci dodnes nemohou spolknout skutečnost, že si Sovětský svaz vzal zpět to, co mu Pilsudski (jinak fašista jak vyšitý a velký obdivovatel Adolfa) ukradl v r. 1918 - 1920. Tedy mimo jiné i velké oblasti Běloruska (konkrétně Grodno). A nijak se netají, že by ta území, poctivě ukradená, chtěli zpátky. Proto jsou v čele snah o "demokratickou revoluci" v Bělorusku. Jeden z adeptů na prezidentské křeslo právě v Polsku přebývá a má prý se sejít s významnými americkými politiky. To paní Tichanovská (nebo jak se ta nula odkudsi jmenuje) se schází akorát s nějakými Litevci, což - jak jistě uznáte - jsou pouhými subalterními úředníky americké administrativy. Takže i tady dojde zřejmě ke střídání stráží. Ono už je zajímavé, že to "význační" američtí politici jsou právě v Polsku a právě v současné době. Nevím jak jsou na tom Číňani. Ale podle mně jsou dost daleko na to, aby mohli efektivně zasáhnout. A je o nich ostatně známo, že nikdy nikam nespěchají. Daleko blíže je Rusko. A Rusko nedovolí, aby mu na hranicích vznikl nový americký satelit, který bude po vzoru Pobaltí a střední a východní Evropy přijat do NATO. Kvůli obraně před ruskou agresí, jak jinak. Nepodařilo se to s Gruzií a nepodařilo se to s Ukrajinou. Obě republiky přišly o území a Ukrajina má navíc na krku občanskou válku, se kterou si evidentně neví rady ani ona ani EU a ani USA. Bělorusko má s Ruskem řadu dohod. A ty nejdůležitější jsou o vojenské pomoci a o společné federaci. Bude-li těch pár pitomečků z EU (s USA za zády) příliš tlačit na pilu, Lukašenko požádá Rusko o pomoc a ruská armáda vyrazí. Má své základny v Bělorusku a další síly na hranicích. A Lukašenko ukázal, že má "siloviky" pevně v rukou a na násilnosti se nebude rozpakovat použít odpovídající sílu. Taky ta pakáž vzala zpátečku! Sledoval jsem dneska běloruské i ruské weby. Lukašenko se nebojí a neustoupí. Dvakrát telefonoval s Putinem. Dostalo se mu ujištění, že Rusko své závazky splní a že problémy budou brzy v klidu vyřešeny. Proto vystupoval na shromáždění svých příznivců s klidem. A co se našich hňupů týče? Taky nijak nepřekvapili. Podporují "demokratické síly". Pan Babiš by si měl uvědomit, že proti němu protestovalo daleko více lidí, než proti Lukašenkovi a vícekrát. A s konkrétními obviněními. Na rozdíl od Lukašenka, kterému vyčítají nefér volby a Babišovi totéž + řadu ekonomických šachů + spolupráci s StB. Že se spřáhnul s komunisty a socany a tak se o svobodných volbách taky nedá mluvit. A co vzkázal demonstrantům? Ať ho porazí ve volbách. To samé budou muset udělat i v Bělorusku. Jenže to budou mít teď o to těžší. Zbytek naší politické scény ani nestojí za to komentovat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za váš investigativní příspěvek, ovšem pan Bašta nic nezapomněl, vždyť od počátku patřil k těm výtečníkům co přijali panství americké "elity" u nás a přivítal rozkradení státního majetku dobráckými miliardáři, kteří si dnes říkají "demokraté" ! Listopadový puč musí velebit a už to, že mu říká spolu se zlodějskými miliardáři "revoluce" je naprosté chucpe !! Je to naprosto v dějinách lidstva poprvé, kdy zlodějští miliardáři, fabrikanti a bankéři oslavují "revoluci" , když skutečné revoluce se vždy báli jako čert kříže !! A to nakonec stejně přijde!!

      Smazat
    2. Bohužel, jsou signály, že právě siloviky v BR, což je jiné kafe než Ukrajina, se začínají obracet proti vedení země. Možná to jsou jen kusovky, ale pokud se najde schopný velitel, počty budou vyšší.

      Jedná z věcí, která by mi být Bělorusem vadila, je snaha o schéma následnictví. Myslím tím pokrevní. Netvrdím, že politikův potomek nesmí být také v politice, ale tohle je něco jiného. To je již nezměnitelný systém, snad jen zas převratem.

      Smazat
    3. Mám stejný názor. Velkou chybu, kterou Lukašenko udělal, je to, že seděl na dvou židlích a bratříčkoval se také s fašistickým ukrajinským režimem. A také že dovolil působení oranizací jako Transparency a Amnesty International, které jsou financovány ze CIA a spolufinancovány z běloruských ministerstev. A činnost dalších politických neziskovek pane Sorose a politických neziskovek maskovaných humanitárním názvem a posláník typu "человек в нужде". Ty pak US ambasáda dotuje v Bělorusku dalšími finančními granty.

      Smazat
    4. I v případě Běloruska je vidět, že je Polsko nepoučitelné a opět potřebuje dostat na bednu. Polsko se jako obvykle angažuje v cizích službách (Británie, USA) a doufám, že mu něco spadne ze stolu. Churchill to řekl naprosto výstižně, že Polsko je hyenou Evropy!

      Smazat
    5. 0:17 Díky za upřesnění, z dostupných zdrojů se tajenka těžce skládá. Role Pilsucského i pohybu hranic Polska je snad známá i když dnes se nenosí. Mám jen trochu obavy z opakování majdanizace, protože jak jste uvedl Rusko je daleko blízko. Doufám, že nedojde k silovému řešení, snad Putin dokáže, že je šachista. Dnes už vím, že přání občanů lze infikovat záměrně a proto ani přání lidu nemusí zrovna být jeho profitem. Nechci zlehčovat "vůli lidu", ale důležitá je realita, zda náhodou někdo jiný neurčuje obsah.

      Smazat
    6. danny, napsal jste to naprosto přesně, k tomu není co dodat. Jen škoda, že se váš článek nedostane k očím voličů Bureše a té jeho smečky. To bychom si mohli být jisti, že takové drtivé výsledky mít nebude (tedy pokud nejsou u nás volby také cinknuté)

      Smazat
    7. Naprosto souhlasím, danny 0:17, včetně mravokárného pohlavku Babišovi. Někdo by tomu "skromnému hrdinovi" měl láskyplně vysvětlit, že nikdy nebude přijat mezi pražskou "společenskou smetánku" a že ostatně není vůbec o co stát. On ten popleta někdy zapomíná, kde je jeho místo a z čeho pramení jeho nemalá politická síla. Z pražských kanálů to skutečně není...A jen tak na okraj. Mainstreamoví pisálci horečně opakují, že prezidentské volby v Bělorusku byly zfalšovány, ale nějak jsem se od nich nikde nedozvěděl, kdo to zjistil, jak a kde byly konkrétně falšovány atd. To už se ti prodejní kreténi opravdu domnívají, že všichni lidé jsou úplně padlí na hlavu?

      Smazat
    8. Paní Tichanovské prý ukázali krystalovou kouli a v ní její osud po prohraných volbách (Na BR KGB..., a já bych to nebral jako hoax). Měla prý být obětována aby to posloužilo k vystupňování protestů 9student Šmíd, jak prosté). Ta se tak lekla, že odjela k svým dětem, které byly předem odstěhovány do Litvy.
      K 80 plus procent pro Lukkyho, slyšel jsem analytika z RF který to charakterizoval jaki snahu mít alespoň o 2% více hlasů jako Putin aby byl baťka lepší. A jak říkal J.V. Stalin, není důležité kdo jak volí, ale kdo sečítá hlasy. Je to věčná pravda jak na východě, tak na demokratickém západě (Vítězství několika prezidentů v baště demokracie a hafo nejasností se sčítáním).
      Ohledně siloviků, kteří přechází na stranu demonstrantů. Myslím že se můžou poučit z osudu ukrajinského Berkudu, ti kluci dopadli jak sedláci u Chlumce. Ti silovici to vědí! Je to informace na úrovni "jedna paní povídala" a vše o BR v tzv. západním tisku je třeba číst s velkou opatrností.
      Úloha Polska byla vždy zajímavá, více ambicí než možností. Ale porážka RA pod Varšavou od Poláků a následné věznění rudoarmějců v táborech a příprava k invazi do SSSR po boku nacistů úřed 2. svv je známý fakt. Mít takové sousedy, byl bych také dost opatrný a i v Bělorusku nemají iluze. Ať chtějí nebo ne, zůstává jim Rusko a pokud bude baťka moc chytračit, tak ať se poučí z osudu přátel velké demokracie,anglosaxů Kaddáfího, Saddáma i Osamy Bin Ládina. Všichni se jim chtěli v jisté době zavděčit a jak skončili všichni víme.

      Smazat
    9. To je OK, jen Pilsudski jako první nacista Světa byl naopak velkým vzorem pro Hitlera. Pilsudski jako polský diktátor vtrhl se smečkou polských žoldnéřů a zabijáků do rodícího se SSSR a okupoval tehdy po r. 1919 většinu Běloruska a celou západní Ukrajinu, na běžícím páse vyráběl "Lidice" s vidinou, jak bude území kolonizovat polským panstvem. Bohužel 2. světová válka Poláky nepoučila a zůstali nacisty se vším všudy, především antisemitismus a antirusismus jsou jejich státní ideologií. Jenže si zase kopou svůj hrob, neb on na ně zase nějaký Adolf si došlápne a budou brečet. I my jsme si polského nacismu užili, nejen pro paktování s Hitlerem a spol. a okupací ČSR 1939. Tak jako zůstanou Němci na věky nacisty, stejné je to s Poláky, prostě "velkopanský" národ nikdy nemůže být humanistický!

      Smazat
    10. 18:46
      👍👍👍👍

      Smazat
    11. Danny 0:17-perfektní!V článku p.Bašty není ani náznak toho,že v událostech v Bělorusku má opět špinavé prsty USA.Již jednou jsem v reakci na články p.Bašty konstatoval,že není v některých názorech schopen překročit svůj disidentský stín.Nechápe nebo nechce pochopit.Škoda!

      Smazat
    12. Ideální varianta pro Rusko je, když nějaký generál – ke všeobecné radosti „bojovníků za demokracii“ – přiškrtí Lukašenka a hned další den slavnostně oznámí znovusjednocení s Ruskem – ke všeobecné radosti 80% obyvatelů země :-)))
      Dokážu si představit, a skoro i slyšet, jak a co budou křičet v opozičním táboře: „Přiveďte Lukašenka zpět!“ Evropa a Spojené státy budou navíc muset vyjádřit mimořádné znepokojení nad neústavním převratem a odvoláním „zákonně zvoleného prezidenta“.
      Rozdíl mezi konspiračními teoriemi a skutečností v dnešní době činí … ani ne šest měsíců. V tomto konkrétním případě – max. dva :-)

      Smazat
    13. Petříček na běloruský Majdan zaslal 40 miliónů rublů bez vědomí českých občanů?

      Tak poslal je nebo ne? A pozval si běloruského velvyslance na pohovor.
      To je česká zahraniční politika.
      Jen k tomu chybí, president Zeman by měl uznat Tichanovskou presidentkou Běloruska, aby bylo vměšování do běloruských záležitostí kompletní.
      To je ta "demo" EU.

      Smazat
  2. Toz ze je o teho i velké Revolosionár Václav Babix jinak zrejme podrztazka americké hloboké elity.....toz cau lidi to hlava nebere...toz letos se té karte vykladajó same.......slonce v srdci..P.s.

    OdpovědětSmazat
  3. Pane Bašto, z Hongkongu jsem zprávy "necinknuté" západem neviděl... ale běloruská policie není o nic tvrdší, než policie jeho veličenstva španělského krále likvidující touhu po svobodě a po demokracii Basků, Katalánců, ... či policie Francouzské republiky likvidující (nejenom) hnutí žlutých vest...

    Nevím přesné počty běloruského elektorátu, ale kdyby to bylo kolem čtyř milionů (pro snadné počítání) tak 20% nevolících Lukašenka je cca 800000 - slovy osm set tisíc. Pokud tito lidé opruzují v ulicích a na náměstích a chtějí raději za presidenta nějakého americko/banksterského slouhu, či "profesorku západní rektoskopie" prudící z Pobaltí... a chtějí mít raději zcizenou zničenou, ožebračenou a zadluženou zemi jako ČR či Ukrajinu, jako ti "Kolbeni", hýkající na Štěpána když je VAROVAL, že "nejsou malé děti"... takže se dnes musím se smutkem v srdci ptát: kDE JE kOLBENKA? KDE JSOU DALŠÍ TOVÁRNY, CUKROVARY, POTRAVINOVÁ SOBĚSTAČNOST V KVALITĚ KDES NEDOSTUPNÉ? JAK TO, ŽE I ZA NAŠI VODU PLATÍME CIZÁKŮM?... Takže KDO je horší než západní penězovysavač? Mě musí být jedno kdo mě okrádá, protože tomu nemohu zabránit, takže se musím starat jenom o to, kolik mi a mé rodině, mému uzurpovanému Národu, kdo z cizáků a jejich tuzemských slouhů nechá k přežití...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To jsem rád, že to vidí více lidí.
      Pěkný den

      Smazat
  4. No, snad maji Bělorusové tolik rozumu a nemyslí si, že Polsku, Litvě a Banderistánu, Eurosvazu a USA jde o jejich blaho. Lukašenka jim nepřeji, ale je to jejich věc, hlavně jim nepřeji, aby dopadli jak Ukrajinci. Cíl je myslím jediný - poškodit Rusko a udělat z něj nebezpečného interventa v paralele v 1956 a 21.8.1968.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přání je jedna věc a skutečnost druhá. Lidé jsou nepoučitelní. Tohle se už rozjelo a nikdo to nezastaví. každopádně tak či tak, dopadne to špatně.

      Smazat
    2. Lukašenko vydrž! U nás Babiše neodstranil ani 150tisícový dav na Letné a ustál to. Vem si příklad. U nás respektujeme vítězství ve volbách i když není tak velké.

      Smazat
    3. 7:10
      To právě nerespektujeme a nemůžeme pochopit, že někdo nabere tolik hlasů!

      Smazat
    4. Premiére Babiši, proč jste neodstoupí, když na Letné stálo "údajně" 150 000 lidí, kteří Vás nechtějí?
      A do Běloruska posíláte své vzkazy.
      Hovoříte tak, co se Vám v tomto okamžiku hodí.

      Smazat
    5. 7:10 Je proto velmi humorné, jak se proti Lukašenkovi začal angažovat Andrej Babiš právě poté, co dostal instrukce od svého velitele Pompea. Je to stejný Babiš, proti kterému manifestovala celá Letná a vyzývala ho k odstoupení. Asi má moc krátkou paměť a nebo do médií kvoká jeho dvojník :-)

      Smazat
    6. 7:10 Souhlasím s Vámi, ohledně Lukašenka, ale s tím 150-titisícovým davem nemáte pravdu.
      Kocáb tam tehdy z podia napočítal skoro 500 000 lidí a všichni dobře víme, že Kocáb je slušný poctivý člověk a nikdy by nelhal.

      Smazat
    7. Je kupodivu, ze po hroznych zkusenostech na Ukrajine po Majdanu, kdy je zeme rozkradena a prodava uz i pudu si Belorusove neuvedomuji nebezpeci, do ktereho mohou spadnout! Uplacenim ochrany Lukasenka muze on skoncit jako Ceausescu. Jsem presvedceny, ze Wagnerovi zoldaci ho meli chranit, ale on je postavil na rusofobni pranyr. Tim tu partii prohral.

      Smazat
    8. Bud to dopadne spatne pro Belorusko (jako Ukrajina) nebo pro Rusko. Ja bych se na zapad vykaslal a hajil sve zajmy. Vic nenavisti a sankci uz fasiste na zapade proti Rusku uz ani nemohou vygenerovat. Je ve strategickem zajmu Ruska neprenechat Belorusko zapadu. Od toho se bude ted odvijet dalsi vyvoj. NATO nemuze do zeme vstoupit, protoze je tam vojenske spojenectvi s Ruskem. Rusko s Lukasenkem vec ututla a bude usilovat o volby bez vlivu Ukrajiny, Polska a USA.

      Smazat
    9. 9:04
      Tohle je fór měsíce kolego⭐⭐⭐⭐⭐⭐👍👍👍👍👍👍🤓

      Smazat
    10. 9.04 Lidé tam byli po celé Letné umístěni do sektorů, mezi kterými byly velké rozestupy aby se neumačkali!? Pohled kamery ze 3 metrů z výšky pak viděl celou vééélikanskou přeplněnou Letnou. Jestli tam bylo 80tisíc tak je to moc! Byl jsem tam jako čumil! A taky jenom čuměl, co se tam děje.

      Smazat
  5. Oc horsi je Lukasenko a jeho policie, nez Macron a jeho policie. Zvazuje EU sankce proti Francii ? Viz.BL.

    https://blisty.cz/art/100798-uprchlici-utikaji-z-francie-do-britanie-pred-brutalitou-francouzske-policie.html

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Neni rozdil v represi, ale v tom, kdo za Macronem a Lukasenkem stoji. Za Macronem stoji zapad, za Lukasenkem nikdo, protoze mu nikdo neveri. Neni spolehlivy partner, kamose kdykoliv zradi, urazi a pritom si mysli, ze on je nejchytrejsi. Byvaly zemedelec se nejak nedopatrenim dostal do pozice, ktera mu nenalezi a mysli si, ze na ni bude do smrti. Rusove za ta leta zanedbali jeho vymenu a ted to budou mit tezke.

      Smazat
    2. 6;58
      S každým uprchlikem by měla Evropa nakládat jako Vlad II. u Targovište 👍😉

      Smazat
  6. Je to pořád stejný scénář: Přijde nelibost s presidentem nebo výsledkem voleb, do ulic přijdou mladí lidé, kteří nemají v hlavě víc než zvedání rukou s prsty do V.

    Přijde obvinění z falšování voleb, poražený kandidát se uchýlí do vnitřního nebo zahraničního asylu, dostane podporu ze zahraničí a prohlásí se za vítěze. To je scénář z Venezuely.

    Jako diváci víme o Bělorusku, že tam je Lukašenko, ale nic víc. Naše vláda farizejsky odsuzuje policejní brutalitu, jenže stejná vláda byla zticha, při událostech v Katalánii nebo kdekoli jinde. Neodsuzuje brutalitu americké policie, natož aby navrhovala sankce proti USA. Cožpak nebyly zfalšovány presidentské volby v USA, když Bush jr. vyhrál Floridu o 537 hlasů a republikány ovládaný stát "včas" přerušil přepočítívání hlasů.

    V Česku jsou v záloze Minářovy dutolebci. Volají po demisi české vlády aniž by měli sebemenší představu, co by to znamenalo pro demokracii (i demise vlády má svoje pravidla). Chvilkaři zatím nemají vhodného vůdce a řečníka. A nemají v rukou klacky nebo jiné zbraně.

    Lukašenko je záminka pro akci Západu proti Rusku. To přece víme z Ukrajiny.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tady je vidět, proč se tak "jisté" síly angažují ve školství. Dělají z mladých tupce, hlupáky a idioty. Tomu se dá velmi těžko odolávat a ještě musíte mít v rodině štěstí na dobré vztahy.

      Smazat
    2. Ideální varianta pro Rusko je, když nějaký generál – ke všeobecné radosti „bojovníků za demokracii“ – přiškrtí Lukašenka a hned další den slavnostně oznámí znovusjednocení s Ruskem – ke všeobecné radosti 80% obyvatelů země :-)))
      Dokážu si představit, a skoro i slyšet, jak a co budou křičet v opozičním táboře: „Přiveďte Lukašenka zpět!“ Evropa a Spojené státy budou navíc muset vyjádřit mimořádné znepokojení nad neústavním převratem a odvoláním „zákonně zvoleného prezidenta“.
      Rozdíl mezi konspiračními teoriemi a skutečností v dnešní době činí … ani ne šest měsíců. V tomto konkrétním případě – max. dva :-)

      Smazat
  7. Ministr Petříček si pozval běloruského velvyslance na "pojeb", kdo že to řídí protesty. A za dva dny premiér Babiě pro hlásí, že se musí volby opakovat. Je to "demo" premiér a už mu ani nevěřím to, že migranty nechce. Ať jede ke Zdi nářků se zeptat, co má dělat.

    OdpovědětSmazat
  8. 6:13 V této souvislosti si dovolím připomenout Ukrajinu. Ukrajina jako zářný vzor pro Bělorusko: výsledky samostatného vládnutí ukrajinských elit (i když všechny své "úspěchy" svádějí na Rusko a Putina) jsou za tři dekády zcela neuvěřitelné! Hesla UA elit z majdanu: "Zvýšení životní úrovně již zítra!", "Penze 5.000 euro jako v Evropě!", "Zahraničí nám pomůže!".
    Ukrajina měla v r. 1991 jeden z nejvyšších HDP z celé Evropy (na úrovni SRN). Dnes je to nejchudší země Evropy. Ukrajinské elity tvrdily v r. 1991 spoluobčanům, že UA se stane za několik let druhou Francií. V r. 2002 jim zase slibovaly, že za několik let dosáhnou úrovně z r. 1991. V r. 2010 byla UA na 60% HDP z r. 1991. No a dnes v r. 2020 elita slibuje Ukrajincům, že za 25 let bude dosaženo stejného HDP jako byl za Janukovyče (v r. 2013)!
    Rychlost vymírání je spolu s Lesoto nejvyšší na celém světě! V r. 1991 měla Ukrajina 52 miliónů, dnes je minimální odhad 20 miliónů (poslední sčítání bylo v r. 2001)!
    Ukrajina byla pro Bělorusy nejlepší inspirací při volbách prezidenta, i když je Lukašenko asi pěkný podvraťák. Jenom uplacený podrazák nebo zcela naivní trouba bude toužit následovat Ukrajinu! Tak ukrajinský příklad rozhodně normálního Bělorusa netáhne. Takový příklad může frčet leda tak jenom u hloupých redaktůrků v prolhané ČT. Bělorusové jsou stále vesměs zemědělci se selským rozumem (alespoň doufám) :-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 8:43 když se podívám na kteroukoliv postsovětskou republiku, tak to ve všech kupodivu dovedli "zu grunt" právě komunistické nomenklaturní kádry (ukrajinského Kravčuka nevyjímaje!), z nichž někteří zasedali dlouhá léta po boku generálního tajemníka ÚV KSSS. Někde se stala chyba, protože to asi byli podvraťáci odjakživa a na komunisty si jenom hráli kvůli prebendám, a proto s radostí poslechli západ v r. 1991, když jim dal příkaz k rozchodu za slib ještě větších prebend a nedotknutelnosti jejich "komunistických úspor", pokud budou škodit svým zemím, aby jejich plebs žil z minima a aby penězovody z jejich zemí vedly pouze na západ. Ex-svazové republiky (včetně Ruska) také podle toho dnes vypadají. P.S.: jen se neradujte z cizího neštěstí, ti čeští porevoluční gauleiteři se chovají úplně stejně!!!

      Smazat
  9. Lukašenko není žádný hlupák a Janukovič mu na Ukrajině ukázal, jak se to dělat nemá. P.K.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To sice Janukovič ukázal, ale jestli mu to bude něco platné

      Smazat
  10. Když se vezme v úvahu, jak mírumilovně zakročila demokratická španbělská policie proti Kataláncům, tak to potom jsou běloruští policisté úplní andělé.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 8.59 A co francouzská policie proti žlutým vestám???

      Smazat
  11. Čím budeme nevzdělanější a naivnější, tím budeme lepším materiálem pro vytvoření NWO.

    OdpovědětSmazat
  12. "k postsovětskému modelu dědičné demokracie s prezidentskou dynastií běžný v Azerbajdžánu nebo v Čečně."

    Zapomínáte na U.S.A.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Putin na USA určitě nezapomenul. Pamatuje si G7 v Austrálii a jedná dle své vůle.

      Smazat
  13. Polsku jde o ekonomické přežití, proto ta angažovanost směrem k Ukrajině a Bělorusku. Polsko by se rádo opět zmocnilo jejich území, která obsadilo po válce v r. 1920 (a které se vrátily do SSSR v r. 1939). Polská ekonomika jde již dva roky do kytek, protože od r. 1990 Polsko žilo z dotací a úvěrů EU. Od r. 2021 přestanou téct dotace a bude třeba vracet úvěry. V Polsku se ten ekonomický držkopád zrychlí již na podzim, proto Polsko musí urychleně hledat takové trhy, které by mu v budoucnu umožnily odchod z EU!. Běloruská a ukrajinská kolonie Polska se k tomu budou skvěle hodit. Polsko získá jejich příjem z tranzitních poplatků (proto ten zuřivý odpor proti Nord Stream 2). Polsko plánuje obnovu „Rzecz-Pospolita“ (Polsko, Litva, Bělorusko, Ukrajina) a stalo se tak jediným tranzitním prostorem mezi Ruskem a EU „od moře do moře“. Každý, kdo jim v tom chce pomáhat, je korunovaný hlupák, Babiše nevyjímaje 😊

    OdpovědětSmazat
  14. "k postsovětskému modelu dědičné demokracie s prezidentskou dynastií běžný v Azerbajdžánu nebo v Čečně."

    Zapomínáte na U.S.A.

    OdpovědětSmazat
  15. Situaci v Bělorusku neznám a o Lukašenkovi si iluze nedělám. Podle mě je to stejně křivý zmetek jako Janukovyč, ale má v čerstvé paměti jak to dopadá, když se Západem vedeným nátlakovým akcím ustupuje. Od Ruska má zabezpečenou podporu, tudíž je jasno. Ale nic příjemného to asi pro Putina není, muset podpořit takového křiváka. Jen proto, že pokud by jej nepodpořil, chopí se tam moci nějaká loutková vláda řízená Západem. Takže raději Lukašenka, než západní loutku a američany na hranici s Běloruskem.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ne, už je jasné, že Lukašenko chce z Ruska jen a jen peníze.

      Smazat
    2. Taky si myslím, že to je výběr - z louže pod okap - .

      Smazat
  16. V Bělorusku můžou dopadnout jako i my.

    Po pádu železné opony, se každé dveře v Československu změnily na "železné". A především ty různých Babišů, Bakalů, Hřibů, Kalousků, a dalších "ploutvonožců".

    Tyto události opět potvrzují, kolik potenciálních zrádců žije kolem nás všude po světě. Tohle je to nejsmutnější. A správný člověk se s tím nemůže smířit, ani když to vidí v různých podobách dnes a denně kolem sebe na pracovištích, v sousedství, v politice, ba občas i v širší rodině.
    Zrada je vždy jen jedna, proto je "jen" zradou. Metody se sice mění, ale nikdy ne podstata.
    Velmi málo se píše o tom, jak při osídlování Ameriky se využívala právě zrada indiánských zájmů prostřednictvím "koupených" náčelníků jedněch kmenů v boji proti druhým kmenům a pak zlikvidovali i ten "poslušný". Španělé by měli mnohem více potíží při dobývání Střední a Jižní Ameriky, kdyby nenašli zase - jaký div - zrádce mezi domorodci. Ale ani tady ti zrádci nedopadli nakonec moc dobře. To samé se dělo a děje i v Africe. O Asii ani nemluvě.
    Lhář poctivému nikdy neuvěří, ale poctivý lháře nikdy nepřesvědčí o ničem. Spíše poctivý skočí, aspoň na čas, na špek. A protože lhář předpokládá, že všichni lžou, neuvěří nikomu nic, protože mu "zcela určitě" lžou.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To je prave to uplaceni dulezitych exponentu, aby lidi tahli tim zarucene falesnym smerem jako Venca flaska za pomoci krvave Madly. Globaliste zatleskali a vsechno vykoupili. Nic nam uz nepatri a kolonizator nas zene na porazku s celou Evropou. Stoji na hranicich Ruska a jeho letadla neustale testuji pripravenost ruske obrany. Defender taky pokracuje, vojenska technika USA a NATO cerpa pohonne hmoty z Ruska. Uz si je nechteji kupovat, chteji je zadarmo.

      Smazat
  17. Chtějí-li Bělorusové přijít o svůj průmysl, pak se můžou přijít poradit, jak na to. Následně prodej továren a jejich zavření - ztráta konkurence pro cizinu, dovoz jejich výrobků do Běloruska. Je-li toto protipólem Lukašenka??

    OdpovědětSmazat
  18. Zajimave, ta cinska stopa a vliv vsem znalcum a analytikum Beloruska unikla! Je to divne, ale potvrzuje to Lukasenkovu erudici, se vsemi byt kamos (pouze ucelove) a vyuzivat je. Ta dynastie a jeji udrzeni je faktem jako je faktem Lukasenkova prohnanost a zradnost. Je to chovani slizouna, ktery Rusko silene nastve a urazi, aby pak v nouzi hledal v Rusku pomoc. Donedavna Rusko subvencovalo jeho zemi a on misto vdeku poradal namluvy a tanecky s USA, NATO a EU za ucelem z nich take neco vyrazit, aniz by se nejak zavazal.
    Lukasenko je sam strujce dnesniho problemu, protoze spolehal na represi, ktera selhala, protoze narod uz ho ma taky dost.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:28 Ale platí to obousměrně, ti ostatní toho "kolchozníka" (poslední zcela nelichotivá přezdívka je "tarakán") využili také, ale dnes už ho nepotřebují, půjde přes palubu jako Janukovyč na Ukrajině. Lukašenko je na tom ale daleko hůře, od Ruska žádný azyl nedostane, protože posledních šest let úzce spolupracoval s kyjevskými ´banderovci právě proti Rusku!

      Smazat

  19. Bohužel Ti, co v Bělorusku poskakují po náměstích, pracují pro zájmy zahraničí. Změny ve státě, pokud mají proběhnout ve prospěch většiny, musí probíhat s podporou většiny a pokud možno v rámci zákonů daného státu a bez vnějších zásahů a zejména bez vnějších finančních a vojenských podpor.
    Vývoz západních okovů pod heslem "demokracie" v dnešní době chápe snad každý. O skutečnou spravedlnost rozhodně nejde a nastolena má být otázka "bude lépe a nebo hůře". Kam směřujeme? Mluvme o tom, komu a za jakých okolností se v takovém systému daří a kdo je ten co platí.
    Jaký skutečný vliv mají neziskové organizace placené ze zahraničí na politickou atmosféru v zemích, kde působí? Rozpory v hodnocení použití silových složek v různých zemích za podobných či shodných okolností bijí do očí.
    A naše politická se nám stále více odcizuje a už jí ani nevadí, s jakým odporem na ní většina občanů pohlíží.
    ABC

    OdpovědětSmazat
  20. Dokud potrhlý Lukašenko lezl do zadku Západu a podesíral Putina, byl dáván za vzor a všichni s nim chtěli kamarádit, ale to už nestačí, už vadí a je ho potřeba odstranit, aby NATO mohlo izolovat Kaliningradskou oblast a dostalo se blíž na dostřel k Moskvě...O nic jiného tu nejde a proto se naše opertní armáda může doslova posrat z nových BRENů 2 a Babiš namísto řešení svých" problémů je najednou po návštěvě fízla Pompea agilní a tak dobře si rozumí s exponenty pražské kafilérky a...Proč ten proradný chazarský zdivočelý hokynář nekňučel, když ve Francii mrzačili hloupí policajti "žluté vesty"??!!

    Lepší pěr Lukašenků, než jeden Porošenko a než jewreji Zelenský s tou Tichanovskou...

    OdpovědětSmazat
  21. On ten Lukašenko měl pravdu když obviňuje i ČR. Naše daně v politických neziskovkách, bez našeho vědomí...:
    https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/2020081712384516-marikova-odpalila-bombu-o-protestech-vbelorusku-uz-vime-odkud-vitr-vane/

    OdpovědětSmazat
  22. Jo a ten náš bakšiš dostal od protektora notičky a tak mele jak je to strašné a že je třeba opakovat volby. No nic Lukašenko má slíbenou pomoc od Putina a us poskoci utřou.

    OdpovědětSmazat
  23. Maříková odpálila bombu o protestech v Bělorusku: „Už víme, odkud vítr vane…“

    https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/2020081712384516-marikova-odpalila-bombu-o-protestech-vbelorusku-uz-vime-odkud-vitr-vane/

    OdpovědětSmazat
  24. Lukašenko už prohlásil, že se raději podělí s mocí s domácí opozicí, než aby se spolčil s Ruskem proti vlastnímu národu. V těch rozhovorech s Putinem se baví výhradně o penězích a moci nad Ruskem, o penězích, které mají přijít do Běloruska. Lukašenko dal Putinovi najevo, že on nemíní být vedoucím skladu, takže buď dostane funkce a byznys v Rusku i pro svého syna, nebo Bělorusko definitivně odchází směr Západ plus Čína.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vaše cvoklost už se ani nedá pojmenovat.

      Smazat
    2. Já jsem sdělil jen to, co jsem si přečetl v ruském a běloruském mediálním prostoru, to je všechno. Navíc Lukašenko to prohlásil osobně a veřejně v TV.

      Smazat
    3. Lukašenko před volbami zahrál na protiruskou notečku opozice - vyhrál i díky jejich hlasům - a teď si zase bude dělat co chce. Inu, legrace po bělorusku.

      Smazat
  25. Je zajímavé, že včerejší míting na podporu Lukašenka nikdo nezaznamenal. Pod pojmem nikdo, myslím kromě ruských agentur, nikdo. Zato randál pár tisícovek protestujících jsou na úplně všech běloruských kanálech on-line non-stop. Od nich to přebírá zbytek světa, kde se dozvíte, že rodina Lukašenko stojí proti 100ti naštvaným milionům. Jen v ruských sdělovadlech se dozvíte, že existují i Bělorusové, kteří ho volili a kteří vůbec netouží po náruči Západu nebo Číny a vůbec netouží po progresivním liberalismu ani po výdobytcích svého jižního souseda. V davu protestujících můžete uvidět hákové kříže i duhové vlajky - toť nové hodnoty Bělorusů.

    Tsiakhanouska se dnes dopoledne prohlásila presidentskou Republiky Belarus. Gratulovala jí již spousta osobností z Litvy, Británie, Polska a Česka. A taky z USA, protože Ciakhanouska se netají svou podporou Demokratic Party of the USA.

    OdpovědětSmazat
  26. Už aby Bouře zasáhla i na východě a všechny vyvolávače majdanů potrestala popravila.
    Seznam zatčení a poprav slavného hlubokého stavu ~ 10. července 2020.
    https://roserambles.org/2020/07/10/shock-the-list-of-arrests-and-executions-of-famous-deep-state-july-10-2020/

    OdpovědětSmazat
  27. 9:35 Vzhledem k tomu, že celý svět očekává velkou hospodářskou krizi, jaká tady ještě nebyla, tak je jasné, že i Polsko se prozíravě rozhlíží po zdrojích a koho podojit. Nejlepší k dojení jsou právě všechny jeho sousedi na východě. Mě ale spíše zajímá, jak to bude s trhy pro Česko pod vedením Babiše. Západ se dojit nenechá, naopak, tam povinně odvádíme dividendy, a od Ruska a Číny nás zdárně odstřihávají naši modro-hnědí svazáci. Česká politická jelita nás asi chtějí dokonale izolovat a ponechat bez trhů, a proto bez ekonomické budoucnosti!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. soudruh Babiš nám přece zajistí trhy na Slovensku :-)

      Smazat
  28. V Bělorusku se majdan podaří právě díky Lukašenkovi, který dokázal celé roky před běloruskou veřejností utajit vývoj na Ukrajině po banderovském majdanu. Právě mnohovektorový Lukašenko se nejvíce kamarádil s Porošenkem a spol., aby co nejvíce poškodil Rusko. Lukašenko prodával dokonce kyjevským banderovcům zbraně, střelivo, naftu a benzín, aby měli dostatek v útocích na Donbas. Lukašenko dohrál a na rozdíl od Janukovyče nedostane v Rusku ani azyl!

    OdpovědětSmazat
  29. Lukasenka odstrani a bude klid. Belorus vidi jak dopadl Ukrajinec. Polak, Litevec, US zoldak a Ukrajinec si brousi bodak na porcovani zeme zbytecne.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. problém je právě v tom, že to Bělorusové nevidí - viz předchozí příspěvek (15:39)

      Smazat
    2. 21:16 bohužel máte pravdu.

      Smazat
  30. Výběr Běloruska je jednoduchý, Ukrajina, nebo Rusko, mezi tím nic není.

    OdpovědětSmazat
  31. Pane Bašto, děkuji za výborný článek!
    Dneska na ČRo jste byl špica, Štětináč/Plavec si ani neskrt, blábola...
    :-)

    OdpovědětSmazat
  32. Český deník píše, že v Bělorusku vyšly statisíce možná miliony obyvatel do ulic. To dokonce v pondělí, kdy je pracovní den. Tak přemýšlím, jestli to nebyly jen miliony, ale rovnou desítky milionů. Taky píšou, že Putin chystá napadení Běloruska a jeho anexi a že to bude příšernej masakr.

    OdpovědětSmazat
  33. Proto v největší nouzi začal souhlasit a mluví o referendu po schválení nové Ústavy která je dělaná podle nové Ústavy Ruska. To bude ten skrytý šach mat Putina.

    OdpovědětSmazat
  34. Jak to dopadne, nevím. Zatím to jenom padá.

    OdpovědětSmazat
  35. Pane Bsšto, ten článek je tentokráte slabý, slabý a slabý, nevím, co jste tím chtěl řící.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Chtěl říct asi to, že Lukašenkův čas se naplnil.

      Smazat
    2. 18:46
      Bělorusko není Banderostán!

      Smazat
  36. No uvidíme v co se to vyklube. Lukašenko nepatří k mým oblíbencům, že mu jde doslova o moc bylo vidět při projevu v Traktorce, protože pod bílou pilotkou měl neprůstřelnou vestu. Ale že by mne zrovna okouzlil dav požadující nové volby, taky není pravda. Za dělnictvo tam v prvních řadách pochodovalo maximálně gymnázium. Za velký průšvih pokládám, že nikde nikdo neřekl co vlastně chtějí, co budou dělat po volbách. Když nemají program, tak skončí jako Ukrajina. Kostky jsou vrženy, ale co se překročí uvidíme.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.