Reklama

pátek 21. srpna 2020

Několik poznámek k výročí 21. srpna 1968

Petr Kužvart 
21. 98. 2020  e-Republika

Srpen 1968 je důkaz bezchybně fungujícího instinktu mocenské věrchušky. Dosud stále všude převažuje snaha vykládat srpnovou intervenci (pardon: internacionální pomoc!) pěti bratrských armád jako nesmyslný a neadekvátní čin, který poškodil socialismus a byl velkou chybou. Opak je ale ve skutečnosti pravdou.


Na „internacionální bratrské pomoci” ze srpna 1968 lze ukázat, jak to v dějinách chodí a jaké může být rozpětí mezi básněním a realitou. Dosud stále všude převažuje snaha vykládat srpnovou intervenci (pardon: internacionální pomoc!) pěti bratrských armád jako nesmyslný a neadekvátní čin, který poškodil socialismus a byl velkou chybou. Opak je ale ve skutečnosti pravdou. V Československu se od počátku roku 1968 rozvíjel reformní proces zřetelně a stupňující se měrou ohrožující hlavní pilíře moci panující stranicko-státní monopolní byrokracie, tedy ohrožující zároveň samotnou podstatu reálného socialismu, a to nejen u nás.

Pokud by měl tento reformní a demokratizační pokus šanci dále se nerušeně vyvíjet, (což, jak dnes víme, neměl a nemohl z geopolitických příčin mít) postupoval by tento proces svou vlastní vahou, svým přirozeným samospádem směrem k redukci mimoekonomického donucování k nekapitalistické cestě vývoje, došlo by k rozvoji vícesektorové tržní ekonomiky a ke vzniku víceméně pluralitního parlamentního systému. Reformní komunisté, jejichž vůdčí role by byla pouze přechodná, by postupně ustoupili do pozice jedné z politických stran a výsledné uspořádání by patrně bylo obdobou toho, co v té době fungovalo v Rakousku nebo západním Německu, tedy by se jednalo o nějakou sociálně-tržní či socializující hospodářskou soustavu se značným významem státního sektoru, politicky zastřešovanou pluralitní demokracií, pravděpodobně se silnou pozicí sociální demokracie a s významnou politickou rolí odborů.

Tehdy neexistovaly neoliberální ekonomické koncepce tak populární následně v 80. a 90. letech, takže bylo možno očekávat nějakou poměrně sociálně citlivou variantu poválečného západoevropského kapitalismu doplněného možná o další socializující prvky. Poté, co by bylo zrušeno mimoekonomické donucování k nekapitalistické cestě vývoje, by se systém během několika let vcelku bez větších otřesů dostal samovolně do rovnovážného stavu odpovídajícímu objektivně dosažené poměrně rozvinuté úrovni československé společnosti, srovnatelné zejména s tehdejším sousedním Rakouskem. Celkové zaostávání zemí reálného socialismu již existovalo, nebylo však ještě příliš pronikavé. Obrovský, bouřlivý a nevídaný rozmach spontánní lidové energie, nadšení a velkých lidových nadějí během roku 1968 u nás a zárodečné formy nové reality uvnitř připravované hospodářské reformy, zárodky pluralitního politického systému a další předpokládaný politický vývoj naznačený zejména manifestem Dva tisíce slov (a jeho poměrně širokou podporou zejména ze strany tehdejších československých intelektuálních elit) svědčily o vnitřní nazrálosti a proveditelnosti takového vývoje, svědčily o tom, že by to bývalo šlo uskutečnit – nebýt mezinárodního kontextu a zahraničněpolitických souvislostí. Vnitrostátně bylo zřetelně nakročeno uvedeným směrem, ale z hlediska mezinárodního či geopolitického to byl pokus bez šance, stejně jako o 8 let dříve maďarské lidové povstání proti stalinistickému režimu.

Ovšemže k systémové změně nesmělo dojít. Moskva, vedení ostatních evropských reálně socialistických zemí i tuzemské tvrdé partajní jádro zcela správně vyhodnotily vývoj reforem jako smrtelně ohrožujících pilíře reálného socialismu v zemi. A když se nepodařilo donutit československé reformní vedení k utlumení změn a k návratu do jednotné linie reálného socialismu, provedla Moskva spolu se spojenci bez váhání bratrskou pomoc pěti armád. Mohla si to dovolit. Západ plně respektoval velmocenský status quo v poválečné Evropě, prezident Johnson spěchal o tom Moskvu hned také výslovně ujistit.


Veškeré náběhy k systémové změně byly bez milosti zlikvidovány a tuto potupnou likvidaci včera zaváděných reforem a demokratizačních změn nechali Sověti provést dosavadní československou reformně-komunistickou vrcholovou reprezentaci, jež se tím až na čestné výjimky (zejména MUDr. František Kriegel) naprosto zdiskreditovala a poté byla postupně odklizena z cesty zahajované důkladné normalizace, kterou zastřešili cyničtí pragmatici Gustáv Husák a Lubomír Štrougal za pokračujícího prezidentování polednové hlavy státu, Ludvíka Svobody, již za války Sověty ke spolupráci získaného a z jejich hledisek zcela spolehlivého. V zákrytu za nimi pak následovalo do vrcholových funkcí pravověrné komunistické jádro, jemuž se v srpnu 1968 nepodařilo vytvořit „revoluční dělnicko-rolnickou vládu”, jak měli jeho členové (Indra, Bilak, Kolder, Hofman a spol.) potajmu se Sověty domluveno.

Jak vidno, sovětská i východoevropská reálně socialistická věrchuška zareagovala neomylně, vedena svým citlivým třídním instinktem a postupovala naprosto racionálně a ze svého úhlu pohledu zásadově, správně a úspěšně. Jimi užívaná dobová ideologická a propagandistická frazeologie dosvědčuje jejich tehdejší „jednotu slov a činů”. Reálnému socialismu tím zabezpečila dalších 20 let existence.


Tolik tedy k pokusu o dodatečné objektivní hodnocení událostí ze srpna 1968. Tehdy jsme to celé ale prožívali úplně jinak, nežli to dnes ex post chápeme. Bylo mi tehdy 12 let a začínal jsem se zajímat zrovna v té rušné době o politiku, veden příkladem svého otce, příslušníka poúnorové mladé inteligence, člena KSČ a funkcionáře na nejnižší úrovni stranických struktur. Byl tehdy zapáleným stoupencem reforem a celkové demokratizace a liberalizace, za což se i osobně angažoval - a také za to byl následně jak se patří potrestán nastoupivší mstivou a drsnou normalizací. Sdíleli jsme tehdy veškeré dobové iluze a naděje, jež byly velice rozšířené jak mezi řadovými straníky, tak i v ostatní společností. Prosté geopolitické úvahy nám nic neříkaly. Byli jsme přesvědčeni, že jde o historický experiment dalekosáhlého významu, který přece spřátalené státy v čele se Sovětským svazem nemohou chladnokrevně zaříznout, když se upřímně snažíme i pro ně vyvinout tak všestranně nadějný demokratický socialismus zahrnující celkovou liberalizaci, politickou pluralitu a vícesektorovou tržní ekonomiku.

Jak naivní byly takové až mesianistické sny! Ale dějinný pohyb nás měl velmi brzy usvědčit z hlubokého omylu. Karty byly v reálné mocenské rovině rozdány úplně jinak, nežli jsme doufali a věřili. A tak to celé dopadlo tak, jak už dnes víme. Je to celé poučné zejména z hlediska úctyhodného rozpětí a kontrastu mezi reálnými dějinnými okolnostmi a vzletnými dobovými ideály a nadějemi.



Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

171 komentářů :

  1. Ja se drzim svejch paradoxu. Kdy je treba obcas ustoupit opodal ,nenechat se zaclanet spoustou a zatopou detailu,nekonecnych verbalnich zacp atd.
    To mi dovoluje videt veci jinak..
    Ze pred 1968, vytahli Dubceka ,kterej dlouho zil v SSSR a studoval tam a ze Slovenska bleskove vyexpedovali do Prahy na Hrad a okamzite vyhnali Novotneho,kterej byl skutecnej vlastenec a daval prednost nasemu narodu.
    Zakladny nechtel a stale vice pozadoval neustupne dalsi nezavislosti.
    .Hrozilo ze se prida k Titovi /jako kdysi svrzena australska vlada/a hnuti za opravdovy mir neangazovanych statu..
    Vladnul v Kremlu Breznev a predtim taky zradnej Chruscov,kterej nadbihal USA pomlouvanim Stalina, byl jeho fanatickej poskok. Vedl s Beriou konspiraci na uspesne zavrazdeni Stalina.
    /Udalosti v Ukrajine mi pomohli otevrit oci a videt/.
    Umisteni zradce Svobody melo zajistit ovladnuti naseho generalniho stabu, aby nezorganizoval obranu CSSR proti planovane okupaci.
    Dubcek vyskocil uz v lednu a zacal hystericky kricet o socialismu s lidskou tvari, aby zarucene touhle propagandou vyprovokoval celkem mirne kriticke reakce proti jen mensi casti komunistu u nas a SSSR. To se zdarilo plne a do posledni chvile tajil milionove armady Varsavske smlouvy na nasich hranicich.
    Je dost mozny ze se nedozil , aby neco neprovalil.
    To ostatni a zradci byli jiz zorganizovani,pripraveni a udajne bez povsimnuti Dubcekovi vlady.
    Dubcek sam byl neschopen niceho mimo behani kolem a kecu nic jineho byl slaboch ,eunuch na prvni pohled.
    Kazdej jinej a opravdovej by byl davno pomoci KGB odstranen.Tedy by se ani nedostal/nesmel/, do pozice generalniho tajemnka .
    Na ovladnuti cechu byla rozkazana federace ,ovladnuti statu mensinovymi Slovaky,kterym nekdo kdysi zabil Stefanika s umyslem aby jejich predsudky a rozbroje a nenavist proti
    nam nikdy neskoncily !!
    Neuveritelne kdyz z Kremlu nam nasadili Husaka , kterej za slovenskyho statu mel takovou dulezitou pozici a duveru Goebbelse, ze byl poslan jako clen nacisticke mezinarodni komise vysetrovat v Katyni, aby vysledky vysetrovani zajistily cile nacisticke propagandy ,odsouzeni Stalina a SSSR.
    Hodil se neuveritelne i Kremlu a jeho libanky s Breznevem fascinovaly.
    Terorem ktery nasledoval na nas pak splnil Husak vse co Kreml pozadoval a jeste kricel ze chce CSR pripojit k SSSR. Krvava Okupace mu nebyla dost !!!
    Jako predtim Tiso odevzdal Slovensky Stat plne pod ochranu Treti hitlerovi Rise. Na slovaky je spoleh.
    Snad je treba tez hledani skrytych vztahu, planu, zameru a souvislosti a potom teprve strizlive z nich udelat nejake zavery .

    OdpovědětSmazat
  2. Tak jako znicil Rusko idiot perestrojka Gorbacov tak u nas to znicil Dubcek .Chlastat a natrasat se Breznevovi v te dobe byla sebevrazda a take jsme to dostali na plno .Proste ozraly Slovak tak to je mel jsem v te dobe zdroje ktere nelhali

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jen se podívejte, jak před 30 léty začínala Čína. Určitě na tom nebyla lepší než my. Kam se dostala ČLR nyní a kam my. Tady se vyrábí auta a najednou konkurují WV, tak je budou vyrábět Němci. Je to nějaké na hlavu.
      Ona ta technologická vyspělost není taková, jak nám jí líčí "vlezdoprdelky" v ČT a podobných institucích.
      Na druhé straně mě udivuje, jak se laxně přistupuje k rouškám.
      Premiér Babiš by si měl uvědomit, že jak se chová k podřízeným, že ho jednou nakopou do "zádele", nic jiného si nezaslouží.

      Smazat
    2. To je zajímavé srovnání s tou Čínou. Před 30 léty jsme byli proti Číně super rozvinutý stát s obrovským potencionálem, strojírenským, energetickým a vůbec. Vždyť i tu jadernou elektrárnu jsme si postavili sami. Naproti tomu Čína byla totálně zaostalý zemědělský stát, kde si železo vyráběli na vesnicích, v nějakých pecích, jen aby si vyrobili náčiní na obrábění polí. Pak se změnila geopolitika a u nás, asi 1% voličů udělalo, za peníze ze západu, barevnou revoluci a rozkradli práci několika generací Čechů a Slováků. Rozkradli dílem pro zisk a dílem, aby zlikvidovali jakoukoliv konkurenci z naší strany. Prodali a rozdali trhy a konec, to se děje dodnes. Kde jsme mohli být, kdyby jsme šli částečně Činskou cestou a ty svině hned na začátku vystříleli. Čína má 19000km rychlodráh a u nás bourají dva vlaky týdně, při rychlosti 40km/hod. V mládi jsem byl hrdý na to, že jsem Čech, bylo málo zemí, které umělo to, co my. Dnes je mi do breku, v jakých sračkách žijí naše dětí a jak budou žít vnuci, jestli se ještě budou učit Česky a jestli si dovolí mít ještě děti. Čau lidi. Jsme v prdeli.

      Smazat
  3. Nemyslím si, že je tomu všemu tak, jak píše autor. Zlatý dolar byl před kolapsem (1971) a bez vojenského zásahu 68 bychom poskytli své zdroje západním korporacím tak,jak se tomu stalo po 1989.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, když ptáčka lapají dobře mu zpívají. Takhle bylo zajištěno půl století míru a stability v lidštějším socialistickém bloku. Je třeba mít na paměti, že po smrti Stalina došlo k obratu. Za Stalina by nikdy k takovému rozvratu nedošlo. Po smrti Stalina zrádci v nejvyšších patrech SSSR okamžitě dali zelenou všem zrádcům v celém socialistickém bloku (i u nás chystané reformy jasně vedli k ožebračení lidu - jako v 1989) a tito zrádci hned začali prodávat socialistický blok západu a plně se podřídili řízení z Londýna. Jenže Londýn je začal hned okamžitě likvidovat a zabíjet (viz. maďarské události) a tak hodili zpátečku a museli to řešit armádou, ale nenapravitelné škody v mínění lidí byli již způsobeny a zrádci se nenapravili akorát si nechali možnosti na vydírání západu, aby se mohli prodat draze (například let na měsíc, ten podvod je zdokumentovaný Maďarskem - možná se dozví pravdu časem i ti méně chápaví).

      Smazat
  4. úpadok socializmu nastal až po roku 1980 - dovtedy sme boli v mnohom lepší, v podstate rok 1976 bol zlomový, vtedy Západ ťahal za kratší koniec, to bol fakt, dokonca CCCP vyhral studenú vojnu, avšak to odmietol, dal šancu Západu s tým, že sa priklonia na jeho stranu, Preto Helsinky, nič z toho nebolo .... prišli - a to už vtedy zo strany USA sankcie, revolúcie. ako dnes ... ale v podstate je to čo sa píše v článku pravda, až ten záver, prežil som tú dobu, bolo to tak,

    OdpovědětSmazat
  5. To je dobrý sci-fi. V roce 1989 byla země už úplně prožraná, nástupní plat vysokoškoláky byl 1950 Kčs, což bylo v reálném kursu asi 140 marek. Neboli kromě estébáků z PZtek byla životní úroveň asi tak na dvacetině té německé a nedalo se s tím dělat nic, protože jak chytrý člověk, tak lempl měli stejné tabulkové zařazení. Nebyl žádný důvod se něco učit, protože vám za to nikdo nedal ani floka. Jediný důvod učit se jazykům (já se učil kromě ruštiny dva) byl plán emigrovat okamžitě po VŠ na Západ, ideálně do Ameriky. Říkat, že invaze rusáků něco dobrého přinesla je fakt vtip dne a díky za úsměv hned ráno! :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 6.42 Jak byla země prožraná , on byl stát v bankrotu , neplnil své závazky , nevyplácel penze ,byl obrovský státní dluh , trpěli jsme hladem , byli tu nezaměstnaní , bezdomovci , neustále rostly ceny potravin , nájemného , energií ? Prožraný , rozkradený a zadlužený je stát až dnes po 30 letech kapitalizmu , většina větších podniků patří zahraničním kapitalistům , ročně odchází na západ několik set miliard korun , jsme jen rozvojový stát na úrovni bruselské , německé a americké kolonie ! Jak vy jste tu za Husáka trpěl ?

      Smazat
    2. Bez podílu cizího kapitálu, jen z domácích zdrojů a s omezenou zahraniční pomocí, při úplném vypořádání se se znárodněnými zahraničními majiteli po Únoru´48, při spuštěné Železné oponě a mezinárodní blokádě, bez vrácení celého zlatého pokladu a nesplacených válečných reparacích se československým dělníkům, zemědělcům, vědcům, inženýrům, zaměstnancům i intelektuálům podařilo při udržení slušné životní úrovně a životních jistot naprosté většiny občanů vybudovat: 4 atomové, 23 tepelných a 26 vodních elektráren, téměř 400 km dálnic, elektrifikovat železniční tratě, postavit hutní, strojírenské, chemické, potravinářské a jiné podniky a továrny, zmodernizovat zemědělská družstva a dosáhnou téměř 100% soběstačnosti v základních komoditách, provozovat flotilu námořních lodí, položit stovky a tisíce kilometrů energovodů, plynovodů a ropovodů, zavést zcela nové výroby niklu, hliníku a umělých hmot, postavit a provozovat jesle, školky, školy, odborná učiliště, polikliniky, nemocnice, kulturní a společenské domy, sportovní stadiony, rekreační střediska. Od základu bylo území republiky pokryto TV signálem, ne sice ideálně, ale přesto se udržovaly kulturní a historické památky, podporovaly se divadelní a umělecké soubory a soubory lidové tvořivosti. Vybudovala se podstatná část pražského metra s 38 stanicemi, obrovské prostředky se vynakládaly na industrializaci zaostalého Slovenska. Postavily se stovky obytných sídlišť s 200.000 panelových domů a 1.200.000 byty, což představuje 55% všech bytů a 30% veškerého bytového fondu. Dekrety na tyto byty se předávaly rodinám bezplatně. Ve zbrani byla udržována 200 tisícová armáda v mnoha desítkách vojenských útvarů, 16 výcvikových prostorech s 407 bojovými letadly, 101 vrtulníkem, 4.585 tanky, 4.900 obrněnými transportéry a BVP, 3.445 děly a raketomety a 77 zařízeními odpalovaní raket. Pro případ války a v rámci Civilní obrany byly vybudovány objekty, které by dnes bylo naprosto nemožné postavit. Nízké platy byly vyváženy dotovanými cenami potravin, bydlení, hromadné dopravy, lékařské péče, kultury, umění, sportu a mnoha jiného. V roce 1989 měla SBČs k dispozici 105 tun měnového zlata v hodnotě 15 - 17 miliard Kčs, hotovost ve výši 85 mld. Kčs a žádné vnitřní dluhy. Státní dluh činil pouhých 24,2 mld. Kčs, v roce 1993 již 158,8 miliard a letos astronomických několik bilionů Kč! Ani za tisíc let se nepodaří ho splatit.

      Smazat
    3. 6:32
      Kéž by se stal zázrak a naše země byla ještě někdy tak "prožraná", jako v roce 1989. Jen z porcování a rozkrádání toho "nic" bychom mohli žít dalších 10-15 let a ještě u toho vytvořit vrstvy miliardářů a multimilionářů. Ale takové štěstí nesvéprávnou, vyrabovanou, dluhy spoutanou a odzbrojenou kolonii už potkat nemůže.

      Smazat
    4. 10,02
      Bohužel,zázraky jsou jen v pohádkách...

      Smazat
    5. 9:19 ještě jste zapoměl na investice v zahraničí export i za dolary. od velkých kompletů po "vývoz" osobností nejen Karla G. ale i specialistů, profesorů, doktorů (i když polovina jejich platu v $ byla státem zdaněna). Jen se dnes podívejte na silo v Bejrůtu. Tenkrát se vyvážely za $ komplety cukrovarů, pivovarů, čerpadla do ropovodů, turbíny do elektráren atp. Dnes krom aut co vyváží naše montovna kombinovaná se skladišti ? Navíc vyčítáme ostatním že nedodržují "fair trade", ale co si myslíte, o zdejších agenturních pracovnících z Ukrajiny, vždyť je to totéž. Tak se dnes nemáme čím vytahovat.

      Smazat
    6. Troufám si zodpovědně tvrdit, že 89.byl výsledkem právě takových remcalů, kteří nikdy nepřiložili ruku ke společnému dílu. Vystudovali ze společných peněz a zdálo se jim to špatně. Byty byly za pakatel, případně v případě družstevní stabilizační výstavby za dekret na byt a úpis k odpracování 5.let v podniku, jenž byt platil. Tohle ponížení si holt dnes mladá generace může odpustit a může si vzít úvěr 3 miliony na pořízení bydlení. Velký dluh na začátku je jistě utužující symptom zdravé rodiny. Společný prospěch holt není osobní prospěch. Váš postoj byl totiž veden jediným kritériem. Mít víc a mít se líp než druzí. Tedy klasický karierista jichž byla KSČ v 80.letech plná a kteří ve skutečnosti stáli za rozvalem země. Jejich morálka totiž byla v rozporu s obecně, jimi, vyžadovanou oddaností ideím. Tedy rozval systému z vnitřku. A byli to ti samí, kteří v zájmu osobního profitu následně rozkradli a rozprodali tuhle zemi.

      Smazat
    7. 6:42 vy jste správný dáreček. Za peníze českých daňových poplatníků vystudovat a hurá do Ameriky. Proč jste nešel rovnou studovat tam? Nepochybně byste měl lepší a kvalitnější vzdělání! Či se snad mýlím? A nemusel byste za něj náhodou platit?... No to určitě ne, viďte. 😁

      Smazat
  6. Neskutečně mne sere, jak je vnímána historie. 90% lidí vnímá srpen 1968, jako časově izolovanou událost. Jako by nebylo nic před ní.
    V průběhu necelých třiceti let bylo Rusko, pozdější Sovětský svaz, cílem dvou agresí s cílem likvidace státu a v případě druhé dokonce fyzické likvidace národa. A to nepočítám komunistickou revoluci a intervenci zahraničních vojsk po ní. Jak lze předejít opakování dalších agresí? Přemlouváním a prošením případných agresorů? To si skutečně může myslet jenom debil. Všichni, kdo byli terčem podobných agresí buď potenciálního agresora okupovali, nebo zásadním způsobem zasahovali do jeho vnitřní politiky.
    Tak že i srpen 1968 je nutné vnímat jako dozvuky druhé světové války, kdy se vedení SSSR obklopilo státy, do jejichž čela dosadilo a případně i silou udržovalo poslušné vedení.
    Jakkoliv osobně odmítám všechna silová řešení, nemohu pominout fakt, že před srpnem 68, stejně jako před říjnem 1956 v Maďarsku, byl červen 1941. A v něm stáli po boku Hitlera Maďaři, Rumuni, Finové, Italové a Slováci. A na zapřenou i dobrovolníci z poloviny evropy. Rusové měli skutečně na mále. Mnoho nechybělo a byli by vyvražděni. Kdo čekal po takové zkušenosti velkorysost a nadhled je skutečně debil.
    Máme krásné rčení. "Čistému vše čisté", nebo také "Zameť si před svým prahem". Jenom škoda, že se tím neřídí zejména politici. O obyčejných lidech raději nemluvím. Nejméně polovina jsou skuteční debilové a druhá je systematicky k debilitě vedena naším školstvím a médii.

    OdpovědětSmazat
  7. Bylo mu tehdy 12 let…To je tedy hluboký vhled a kvalitní rozbor. Ó Pane Bože - jak říkáme my ateisté!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Mně bylo třináct. Vůbec nezáleží na tom, kolik je vám let, ale na schopnostech dobrat se těch podstatných dat a informací o událostech a správně je zpracovat. Z přepychového paláce nevidíte bídu na předměstí a tedy těžko budete posuzovat společenskou situaci, když vám vaši poradci tvrdí, že je vše OK. A může vám být i 70 let.

      Smazat
  8. No, nevím, ale na 21.8. lze nahlížet i tak, že Brežněv chtěl rozmístit sovětská vojska v ČSSR, volal kvůli tomu i Novotnému, ten mu sekl s telefonem a tak po čase šel, protože proti němu byla rozpoutána kampaň (kým asi?). Slabý Dubček byl vynesen do horního patra politické moci, byl vyvolán důvod k intervenci a po ní zde sovětská vojska zůstala. Nakolik v tom jel Západ je otázkou, určitě ano, ale možná se jen připojil, nebo využil domnělou možnost, kterou mu někdo hodil jako psovi kost.
    Něco jako "Karibská krize" - US rakety do Turecka k hranicím SSSR, odmítli je odstranit - rakety na Kubu - stažení SSSR raket z Kuby a následně stažení US raket z Turecka.
    V obou případech SSSR dosáhl toho, čeho chtěl.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. SSSR a dnes Rusko reaguje vždy až následně.
      /následná reakce, myšleno zcela obecně, musí být z principu důrazná a rychlá.

      Smazat
  9. Dobrý den pane Kužvarte,
    glorifikaci "obrodného" procesu sám ani nevěříte, vždyť to měla být první Gorbačovova perestrojka, což dokládá i aktivní účast tehdejšího "hrdiny" na Listopadovém puči, čili na přechodu od socializmu ke zločineckému kapitalizmu !! Vždyť hlavní protagonista puče kulisák Havel ( agent CIA) veřejně sliboval, že žádný návrat ke kapitalizmu nebude, že chce jen "spravedlivý" socializmus a že do žádných paktů nevstoupíme !! Dnes jsem přesvědčen, že jen díky vojenskému zásahu VS nedošlo k devastaci našeho státu a národa tak, jak se to stalo o třicet let později !!

    OdpovědětSmazat
  10. Internacionální pomoc, podotýkám bez uvozovek, byla pomocí tehdejšího spojence. Podobně, jak tady koná své rejdy náš nynější spojenec NATO. Kupodivu nikdo proti těmto rejdům neprotestuje. Dokonce se sami podílíme na "internacionální pomoci", tady již s uvozovkami, např. v Afghánistánu nebo Mali i když s těmito zeměmi nemáme podepsanou spojeneckou smlouvu.
    Já jsem za pomoc Varšavské smlouvy vděčný a děkuji spojencům, že jsme mohli žít dalších 20 let v klidu, bez muslimské hrozby,bez exekucí, bez současného liberálního šílenství, kde už není muž a žena, ale TO, kde již není táta a máma, ale rodič 1 a rodič 2, kde je Vlast sprosté slovo a kde v Praze vládnou Piráti, kteří se v minulosti věšeli na ráhno... Tam jsme to dopracovali se současnými spojenci. Proto volám, Rusové, vraťte se!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Velice dobrý názor..

      Smazat
    2. 8,02
      Kéž by....

      Smazat
    3. 8:02 Píšete mi to z duše, taky mi 68 rok zachránil 20 let klidného a krásného života.

      Smazat
    4. 8:02 Jenže oni (Rusové) se nevrátí. PROČ by to dělali? Na přímý dotaz se smějí a říkají: "A co bychom s vámi dělali? Ještě bychom vám museli dávat naše laciné energie...My máme svých starostí dost." A je to tak. Státy, které ve federaci zůstaly nepřinášejí víceméně RF žádný zisk. Jen dluhy za ně museli Rusové zaplatit. Jenže oni do SSSR patřili. My jsme přeci cizí. :-)

      Smazat
  11. Z pohledu 30 let od hadrákového převratu - zaplať Bůh!

    OdpovědětSmazat
  12. Bratříčku, nevzlykej, to nejsou bubáci,
    vždyť už jsi velikej, to jsou jen vojáci ….

    Taky jsem tehdy vzlykal, byl jsem mladý, nezkušený a ovlivnitelný. Teď vím že ti vojáci (přesněji politici) nám zachránili dalších 21 let života v socialismu. To není málo. Škoda že se nenašel někdo takový v roce 1989...
    To vše říkám s vědomím že žádný systém není ideální, každý má chyby, každý má své zastánce a své odpůrce. Ta cesta tehdy směřovala k dalekému, ač idealistickému, ale ideově správnému, v praxi zatím nevalnému, cíli. Kam směřujeme dnes? K vítězství spotřebitelské mentality a k Biafře ducha. Tehdy jsme měli ideály, teď?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky vzlykal, bylo mi třináct. O dva roky po vpádu vojsk naše městečko přišlo o šestnáctiletou dívku a já jsem začal doufat, že se jednou zpod téhle hory zla nějak dostaneme. Když přišel listopad 1989, vzlykal jsem znovu, tentokrát štěstím. A to se mě drží dodnes.

      Smazat
    2. To jsme rád, že píšeš na klávesnici a ne na papír perem. To by se ti kvůli těm tvým slzám rozmáčelo.

      Smazat
    3. 10,50
      Přestaň lhát,když si v 65.letech nic nepamatuješ ty Cardo retardo z Reichenbergu!

      Smazat
    4. 13:58 Rudá špíno zalez - tady Alan Dulles (čti Dales trupko)!
      Jsem ředitel CIA - nebezpečnej a hrozně zleeej!

      Smazat
    5. 18;31
      Fuck off ty Onane Důlesy!!!! 🤓

      Smazat
  13. A přesně z toho důvodu je požadavek SPD jen populismus, czexit je nereálný. Musí se získávat naší nezávislost a suverenitu postupnými kroky, jako Orban, nebo Putin.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 8:24
      Nemluvil bych o populizmu SPD. Je to jejich legitimní názor. O naší suverenitě, bez velkého hráče, napr. Ruska nemůže být řeč. Nemáme dostatečnou zdrojovou stabilitu. Můžeme ale proti EU a NATO pracovat zevnitř, jako krtkové a počkat si, až se sama rozpadne. Z toho pohledu je czexit kontraproduktivní. Myslím, že náš stát je na to jak dělaný. Každé uskupení, ve kterém jsme byli součásti, se rozpadlo. Jsme nakaženi virem rozpadu :). Ať to bylo Rakousko-Uhersko, Východní blok (RVHP, VS), no a teď jsme v EU. To by v tom byl čert, kdyby se nám to právě teď nepovedlo.
      Vzpomeňte, co o nás říkal Heidrich. "Češi jsou smějící se bestie".

      Smazat
  14. Hezká pohádka, úplně jsem se do toho ponořil a viděl v barvách naši alternativní budoucnost v pozici průkopníka sociálně spravedlivé, nekapitalistické třetí cesty. Na jejím čele moudrý, skromný, dobrotivý, politicky vyzrálý a všestranně schopný Dubček, pevně třímající prapor pokroku. Naše sláva vzkvétá, všichni nás plácají po ramenou, fandí nám a touží jít v našich stopách.
    A pak se to stalo, zaostřil jsem zpět na blízko, rozhlédl se kolem sebe a tíživě na mě dolehlo, v jakých jsme sračkách, kam jsme to dovlekli po slavném výstřelu z Aurory, ehm, novoročním projevu Václava Havla 1.1.1990
    Vždyť to bylo všechno naplánované tak krásně a jasně, navážeme na započatou cestu a uskutečníme naše poslání násilně přerušené v srpnu 1968. Komunisté nás strašili nezaměstnaností, nebyla to pravda, ničeho jsme se nebáli. Dvacet let tvrdila oficiálni propaganda, že náš Velký Vůdce(kde se vzal, tu se vzal, čáry-máry-fuk, prostě byl a všichni jsme jeho usoplený zjev a projev pojali za novou normu vznešenosti), je nepřítelem socialismu, že chce v naší zemi obnovit kapitalismus, že je ve službách imperialismu, od něhož přijímá tučné výslužky, že chce být majitelem rúzných podniků....Byli to všechno lži.
    A tak tu máme cíl našeho snažení, naše vytoužené dítko. No, ona se z toho vyklubala spíše taková malá zrůdička, s gustem a potměšilým šklebem tyranizující okolí, od níž se většina štítivě odtahuje a nechce se k ní moc znát ani tatínek s maminkou.

    Hezky se sní o tom co by bylo, kdyby se děje v minulosti ubíraly jinými cestami, než těmi uskutečněnými a poznanými. Dovolím si také přednést možnou dějovou linii kdyby Brežněvovi bylo fuk, že má zodpovědnost za stabilitu a vývoj významné světové hospodářské soustavy, nacházející se ve válce proti jiné a s lehkostí by se díval na hrozby změn v geopolitickém uspořádání Evropy, krutě vydobyté v předchozí horké světové válce, jíž většina ještě pamatovala.

    Takže:
    1968 - socialismus s lidskou tváří zakořenil
    1969 - úchylové definitivně vylezli z děr a přešli od slov k činům. Začala občanská válka s humanitárním upalováním a lynčováním na ulicích, po vzoru humánního maďarského povstání fašistických kriminálníků v roce 1956.
    1970 - úchylové a deprivanti se chopili moci, Dubček je po smrti, část jeho souvěrců taktéž, zbytek v emigraci nebo přeformátován ve službách nové moci
    1971 - vystupujeme z už jen formální účasti ve Varšavské smlouvě
    1972 - hospodářství je zdevastované, západní kapitál podává pomocnou ruku
    1975 - jsme prosperující zemí, dvouciferný růst v uplynulých letech, stáváme se výkladní skříní kapitalismu
    1980 - východní blok se rozpadá, všichni se chtějí mít dobře jako Čechoslováci za západní peníze
    1981 - kohouty západních penězovodů se uzavírají, nadchází čas splácet
    1982 - zjišťujeme, že jsme předluženou kolonií o jejímž bankrotu rozhodují západní věřitelé
    2050 - jako 1982, jen s tím rozdílem, že už se tím nikoho nezaobírá. Je to taková přirozenost, jako že Hitler bojoval za Evropu a za Čechy, ohrožované vražednými bolševickými hordami z východu.

    OdpovědětSmazat
  15. Vstup vojsk VS do Československa v roku 1968 probíhal jako velké vojenské cvičení, které předešlo vpádu NATO. V porovnání s válkou USA , která tehdy zuřila Vietnamu, kde Američané vraždil civilní obyvatelstvo napalmem (viz My Lai) bylo skutečně jako vojenské cvičení, samozřejmě i s obětmi, ke kterým při takových cvičeních také dochází. Budou pražáci protestovat i proti této vražedné válce USA?

    OdpovědětSmazat
  16. K zahájení citát z diskuse s občanem USA
    "Měli jste se v 68. bránit!" a co vy, pomohli by jste nám? "Ne, my bychom Vám poslali vagon Coca Coly"
    Několik vět k danému textu:
    1. Západ samozřejmě od samotného začátku socializmu na Východě se snažil mu pomici do hrobu. K tomu byli vytvořené celé organizace a také měli USA v té době na krku Vietnam a byli rádi, že se tímto odpoutala pozornost.
    2. V Československu bylo v té době řada lidí, kteří volali po krvi. Nevím, jestli by tomu většina zabránila a Střední skupina sovětských vojsk, která dohlédla na pokojný průběh v roce 1989 a ani Gorbačov ještě nebyli
    3. Že si autor musel kopnout do prezidenta Svobodu, prý byl zaháčkován/získán- jak to, že byl zesazen z funkce a sověti si toho okamžitě nevšimli, když tak aktivně spolupracoval. To v případě VH západ zasahoval mnohem operativněji (v souladu s tehdejšími možnostmi). Za mně fujky! Byl to dle mne nejoblíbenější prezident v dějinách Československa, pamatuji.
    4. Že taťka, nižší funkcionář trpěl bylo způsobeno hlavně tím, že se funkcionáři KSČ mezi sebou žrali, můj otec jako bezvýznamný člen byl upozorněn ať si nepouští h. na špacír a tím to skončilo. Také to jistě bylo horší v Prazé, než u vidláků na venkově
    5. Z existence socialistických zemí na Východě benefitovali lidi na Západě, tito sami přiznávají trend, že jejich otcové se měli lépe než oni, a oni se mají lépe než se budou mít jejich děti. A pak již systém nic nenutí, aby se ke svým lidem chovali lépe. Jak říká klasik, já tam byl, já to viděl, já s nimi mluvil (Evropyny i občany USA)

    Takže, i když jsem tuto akci v mládí z definice považoval za intervenci, dnes již ne. A porovnejte ji se skutečnými intervencemi po pádu Socializmu s hromadami mrtvol. Inu, to je jiné kafe, včetně likvidace států a vybíjení národů a jejich následné vytunelování. Že Vám to tunelování něco připomíná? Není možné, máme se přece nejlépe za celou historii! Přeji hezký den a méně tropů.

    OdpovědětSmazat
  17. Nemusím psát tak dlouze jako je článek.
    Pouze, od SSSR to byla odporná, neomluvitelná, barbarská okupace se stovkami mrtvých a v trvání více jak 20 let, po které 99% Čechu zanevřelo na SSSR do dnešních dnu, já jsem jeden z nich!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Moje řeč.

      Smazat
    2. Byl to bestiálně zákeřný zločin, jaký nemá v historii obdoby. Jen šťastnou náhodou jsme to jako národ přežili. Ovšem s traumaty, kvůli nimž se do smrti smrťoucí budeme budit zpocení hrůzou. Na něco tak strašného se nikdy nedá zapomenout. Ještě že se při snášení této psychické zátěže máme o koho opřít, ještě že máme naše odvěké přátele na západě.

      Smazat
    3. Proti té německé okupaci to byl jen čajíček. Němci, to byli praví barbaři, kteří tenhle náš národ chtěli vyhubit. Sověti nic takového nikdy v plánu neměli. Stáhli se do lesů, ve většině měst nebyli k vidění. Ani naše kolaboranty viditelně nepodporovali, neproducírovali se, nás potřebovali jen jako válečné předpolí. Stejně nás dnes potřebují Američané a Němci. Jen jako válečné předpolí, nic víc.

      Smazat
    4. 9:02 Člověčě, kde berete ty stovky mrtvých ? Vy snad musíte být student.

      Smazat
    5. 11,48
      Studoval Plzeňská práva,proto je to takový vZDĚLANEC!.-D

      Smazat
    6. 11:48
      Pokud více jak 400 lidí nejsou stovky, za 20 let okupace , tak se vraťte do pomocné školy, odkud jste přišel spolu s AMIOOKUPANTEM v 13:16

      Smazat
    7. 11:45
      Až tady bude výročí Německé okupace, tak sem o ni pište, dnes pusobíte tak nějak divně.
      Do lesu se částečně okupant z SSSr stáhl, taky ještě dnes se napravují ekologické škody po nich
      Máte pravdu!!

      Smazat
    8. 15:15
      To víš, lže i Wikipedie, která píše, že VĚTŠINA ZEMŘELA PŘI DOPRAVNÍCH NEHODÁCH, ty prolhanej psychpate z Reichenbergu!!!!

      Smazat
    9. 9:04 a 15:15
      Zhodnocení tvé slohovky:
      Dějepis - 5
      Matematika - 5
      Občanská nauka - 5
      Sloh - 4 :-)

      Smazat
    10. 99 procent? Proč ne 100? Nebuďte při tom přesvědčování sám sebe troskar

      Smazat
    11. Sovětská armáda někoho zavraždila? Převážně šlo o oběti dopravních nehod. Podle vás 400 za 20.let. Hezky se to počítá. Tedy 20 ročně. Např v r.2018 u nás zemřelo na následky dopravní nehidy 576 lidí. Oficiálně je uváděno 176 obětí dopravních nehod v důsledku srážky se Sovětskou vojenskou technikou za celou dobu jejího pobytu na území ČSSR. Z toho 38 nehod se stalo v srpnu 68. Ale vi oddaní ochránci demokracie se k tomu milionu dostanete. Přitom si stačí na internetu přečíst i něco jiného Söro nebo Bakalonoviny.

      Smazat
  18. Tehdy mě bylo 20let a více-méně souhlasím s p. Kužvartem. Bohužel, nepřipomíná to co se v těchto letech dělo na západě. Ve Francii, Německu, USA a i jinde došlo k obrovským protikapitalistickým bouřím /předcházely invazi vojsk Varšavské smlouvy/mladých lidí, především studentů s oběťmi na životech/příklad:Paříž byla obklíčená vojskem a měsíc se stávkovalo/. Invazi pak západ. establišment přivítal a určitě nestál o to, aby reforma socialismu měla úspěch! Naopak, invaze zasadila smrtící ránu západním komunistickým pol.stranám. Byla to možnost, která se týkala i západu,.. realizovat tzv. 3.cestu.
    A co se týká vlády G.Husáka doporučuji si přečíst jeho životopis dr.Macháčka...nebyl to ďábel ale racionální politik, kterej dělal racionální politiku v rámci tehdejších omezených možností..

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jaká reforma? Nic takového neexistuje ani nebude. Jsou jen země, kde se sgrupují ti schopní, co umí řídit ekonoziku a jsou schopni technologického rozvoje. Takové země jsou bohaté a žádný socialismus nepotřebují, naopak. Tady měl nastoupit normální kapitalismus, bohužel, nepovedlo se. Ale my bychom nebyli tak jako Rakousko, Švýcarsko... na to tady byli moc málo schopných lidí.

      Smazat
    2. Všude je schopných lidí tak akorát. U nás je možná víc těch všeho schopných.

      Mimochodem, co to je pro tebe ten "normální kapitalizmus"? A co je tedy u nás za ekonomický systém?

      Smazat
    3. Ano souhlasím. Zapomněl jste, že v té době probíhala i vražedná válka USA ve Vietnamu s použitím těch nejstrašnějších a nejkrutějších zbraní, jako napalm, jedy...zahynulo jen ve vesnici My Lai 505 lidí a dětí, celkem ve Vietnamu zahnulo asi milion Vietnamců. A právě vstup vojsk VS přehlušil zločiny USA ve Vietnamu. Proti tomu zatím nikdo neprotestoval. Právě USA s CIA rozvířili po vstupu vojsk zběsilou proti SSSR

      Smazat
  19. Před lety nám tehdejší SSSR spolu s dalšími státy VS poskytl tzv. internacionální pomoc za tichého (tj. nám nesdělovaného) souhlasu USA.
    Časy se ale mění, dnes státy NATO uvažují o internacionální pomoci Bělorusku, které navíc není členem ani kandidátem ani NATO, ani EU.
    Před pár léty byla taková pomoc poskytnuta Ukrajině a pokračovala nikoliv normalizací, ale majdanizací.
    Jen nevím. zda RF nástupnický stát SSSR bude souhlasit? Zatím se to nezdá.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 9:27
      Zase nesmysl, nikdo s okupací ze strany SSSR z USA tehdy nedal svolení!!
      Píšete další nesmysly, nikdo ze Západu se do Běloruska netlačí, tak jako se netlačí Rus, pro mne překvapení.To by byl světový konflikt vy chytrolíne. Rusko se změnou, pokud nastane v Běl. bude muset souhlasit!!

      Smazat
    2. Že vy 15:12, že vy se vyznáte. Svolení! Boží prostoto!
      Taková koncentrace vojsk na státní hranici ČSSR k jaké tehdy došlo, nemohla uniknout USA resp. NATO, natož nastalý pohyb těchto vojsk. Jestli na druhé straně zdaleka nedošlo k obdobné reakci, a to nedošlo, je průkazně potvrzeno, že strana NATO byla informována a o mezích záměru nijak nezapochybovala. Tím je také potvrzeno, že akci, sice mlčky, bylo západem požehnáno. Zůstalo tedy u nijak halasných nesouhlasných verbálních projevů a u výrazné podpořy emigrace. Vám to uniklo? Ale, ale, rozumbrado!
      Mimochodem, 21.8.1968 měl do ČSSR přicestovat tehdejší generální tajemník OSN, tuším U Thant. Měla následovat série státních návštěv, to aby chystané invazi armád Varšavské smlouvy (o tom kdy má být uskutečněna informovaly orgány tehdejší Jugoslávie, západní demokracie ne!) překáželi (informace Jiřího Hájka, tehdejšího ministra zahraničí).

      Smazat
  20. Dávám tomu asi sto let, kdy se stavy zkonsolidují a vyplave pravda na povrch, ale toho už se nedožiji bohužel.
    Lu lan

    OdpovědětSmazat
  21. Naštěstí to v 68 dopadlo dobře sice jen na 21 let dík za to. To co se děje 30 po hadráku je strašné.

    OdpovědětSmazat
  22. Zaplať pánbůh za jedenadvacátý srpen 68´. Alespoň jsem dalších dvacet jedna let mohl žít v klidu a bez obav vychovávat své děti.
    A dobře vám tak za 17. listopad 1989. Teď sklízíte úrodu, kterou jste si vycinkali...

    OdpovědětSmazat
  23. Zdravím všechny.
    Jako člověk který 25 let žil v socialismu a 30 let v tomhle, nevím jak to slušně pojmenovat, mohu srovnávat. Rovnou říkám, že naše rodina nebyla komunistická a nikdo nebyl v KSČM ani nebyl donašeč STB.
    Dnes jsem přesvědčený, že rok 1968 stejně jako rok 1989 byla obrovská blamáž na lidi, doslova podvody v obou případech stejných nebo podobných zrádců.
    Jenom když si porovnám tu invazi a okupaci ruskou s okupacemi americkými za posledních 30 let, tak je to obrovský rozdíl. U nás při invazi zahynulo asi 100 lidí většinou při nehodách nebo z vlastní blbosti. Po okupaci Rusové pomohli vybudovat pražákům metro (dnešní by to ani nepostavili), vybudovali celou základnu pro jaderné strojírenství čemuž vděčíme za relativně dostatek elktřiny ještě dnes, kterou ještě dampingově vyvážíme Němcům a Rakušákům. Pomohli s plynofikací a zajistili stabilní dodávky plynu a ropy v době ropných krizí. Nepamatuji, že by za socíku rusové likvidovali celé fabriky a jejich poradci zničili celá odvětví průmyslu a zemědělství. Za pomoci zlého Rusáka jsme měli otevřené nejen komunistické trhy, ale veškeré rozvojové trhy a spolupodíleli se na stavbách celých továren např. v Indii, Iráku, Iránu, Maroku, Mosambiku. No a teď si ukažme ty agrese a okupace v režii USA. Jugoslávie-mrtvých nepočítaje, země rozdrobená a rozdrbaná do dneška a jen Chorvatsko dotujeme z naší turistiky. Irák totálně zničená země, více jak milion mrtvých a nekonečné bratrovražebné boje a islámský fašismus jako vrcholné dítko. Afghanistán 20let ve válce a totálně rozvrácený stát, který díky surovinovým zdrojům by mohl být jedním z nejbohatších v regionu. Lybie ukázka vykradeného, zdevastovaného dříve velice bohatého a prosperujícího státu. Navíc uvrženého do občanské války. Mrtvé již ani nikdo nepočítá a ani náznak obnovy. Ukrajina, tak to bývala výkladní skříń SSSR s nejlepší perspektivou být bohatým státem. dnes doslova žebráci z západem rozvrácené země, výhledově bez perspektivy a doslova se vylidňující. Pobaltí- obdoba Ukrajiny, dnes země naprosto nevýznamné vylidněné, určené jen pro onanování proti Rusku. Sýrie. No tak to je ukázka naprosté katastrofy celé západní a US politiky.
    Myslím, že víc neni třeba dodávat. Každý si to může sám porovnat. Zažil to. Ve srovnání s okupací USA byl rok 1968 jen od Rusa takové plácnutí dítěte po zadku, zatímco jej mohla rozdrtit medvědí tlapa. Co jim tedy pořád chcete vyčítat? Proč? Za co? Jakým právem? Proč dodnes nevyčítáte Německou nebo Rakouskou okupaci tisíckrát hroznější a ničivější???

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vážně? A proč jsme to tedy úplně ve všem projeli? Ve vědě, úrovni vzdělání, ve stavebnictví, technice, kultuře, medicíně...

      Jděte do prdele.

      Smazat
    2. 10:07 Jsem o nějaký ten pátek starší, tak mohu také srovnávat a pod to všechno, co jste tady napsal, bych se bez nejmenších výhrad podepsal a všichni moji známí. Tím myslím známé, kteří uvažují hlavou, ne vyblblé havlisty.

      Smazat
    3. Pro anonyme 10:45 lžeš? Co jsme projeli ve vzdělání? To projíždíme teď. TY jdi do prdele!
      a co ta dnešní "kultura" - opět jdi prdele ty!
      A dnešní věda? To si snad děláš kozy?! Opět jdi do prdele!

      Většina pokročilých oborů naše průmyslu zničena, rozkradena, přestala vyrábět. Tak co tu meleš o technice. Fakt běž do prdele TY!

      A co stavebnictví? Nic nevíš. Stačí se podívat po záborech orné půdy pro "stavebnictví". Nebo se podívej na tu zhovadilost příměstských čtvrtí zbohatlíků. To se ti líbí? Nebo stanice metra, která je odměněna cenou architektů, ale dopravní podnik se posere z celoroční drahé údržby. Jdi do prdele!

      A dnešní předražené chaotické zdravotnictví? To je nějaký pokrok? Dřív bylo lékař povolání, dnes je to jen vyžírka s orientací na prachy a ne na pacienta! Jdi do prdele napošesté a tuplovaně!

      Smazat
    4. 10.45 Co jsme projeli ? Nebo to píšete o době po 89. ? Dnes po 30 letech kapitalizmu je český průmysl , zemědělství , školství zničené , většina velkých podniků patří západním kapitalistům , je tu obrovský státní dluh , půl milionu migrantů , bezdomovci , nezaměstnaní ,exekuce , neustále rostou ceny potravin , nájemného , energií , jsme jen nesoběstačná bruselská , německá a americká kolonie ! Co vybudovali kapitalisti za 30 let , kolik postavili bytů , elektráren , přehrad , atd. ? Jsme jen rozvojová země , poslední ranou budou muslimové ! Kam to dopracoval západ ?

      Smazat
    5. Za socializmu jsme vyráběli vše od kancelářské sponky přes letadla až po jaderné turbíny. Byli jsem soběstační v potravinách, měli velkou vyzbrojenou armádu, 107 tun zlatých zásob, bezplatné školství, zdravotnictví a vnitřní bezpečnost s minimem kriminality.
      Dnes vyrábíme neziskovky, máme banány a také fronty na úřadu práce a 750 tisíc exekucí. Soběstačnost v potravinách na 2 dny, 5 tisícovou armádu a potulné migranty. A také formálně vzdělané mladé lidi, kteří se svými znalostmi řadí mezi analfabety. Pardon, přecenil jsem paní Gaislerovou, která je analfabetka i podle formálního vzdělání, sotva ukončila ZŠ, ale to ji nepřekáží aby všem udílela rady jak a koho volit.

      Smazat
    6. 10:07
      A zase jeden co si okupaci pochvaluje a jen hloupě lže!!!
      100 lidí zahynulo při nehodách a svojí blbostí, potom ten blbej budete vy. NE, podstatná část jich byla zastřelena agresorem z SSSR. pane.
      Omlouvat okupaci, že tady něco sovět postavil, metro a další, snad nemyslíte vážně, potom si sem mohou chodit jak na střelnici postřílet lidí kolik chtějí??? Tak tohle nemá dál smysl komentovat!!!

      Smazat
    7. 12:39
      Paní Gaislerová nemá třeba takové vzdělání jako vy, ale rozhodně by nenapsala takovou ubohost a lež jako vy!!!
      Pomalu každé slovo lež, proč nebylo nic v obchodech a stály se na vše fronty???,k čemu nám byla ta zbytečná armáda??, školství je dnes taky pomalu bezplatné a zdravotnictví mimo zubaře taky, Kriminály byly tak plné jako dnes, pene, jste jen obyčejný propagátor toho rudého hnusu, ale jen za cenu lží!!!
      Jsem starší člověk a nikdy bych si nedovolil urážet mladé, slovem analfabet, podle vašeho celého blábolu, budete ten analfabet vy!!!

      Smazat
    8. Wikipedii asi píše někdo z Moskvy, že. Tam se uvádí, že většina obětí zahynula při dopravních nehodách. Z toho se nevylžeš. A nerozčiluj se, Praskne ti cévka a bude o jednoho vyšinutce míň. To bys nám přece neudělal.

      Smazat
    9. 14:59
      Jdi s tím lhaním do prdele ty sedmilháři!!!!!

      Smazat
    10. Promiňte, že vám do toho vstupuji, ale vychvalovat chíplotinu Geislerovou, která se nezmohla ani na střední školu, za její veřejné vystupování, štvaní a urážení lidí s jiným názorem, než který ona někde odposlouchala, to je příliš.

      Otázky, které klade hlupák z Liberce, a kterými tu stále prudí, mohl vyprodukovat jen vlastizrádce nebo blázen.

      Smazat
    11. 16:33
      Máte pravdu, je to ksindl, před kterým si každý slušný člověk jen odplivne!!!!

      Smazat
    12. 15:06
      Je ti 65,ale rozumu jsi stále mdlého, zřejmě to bude následek sledování NEčeské havlovize!!!! 🤓

      Smazat
    13. 15:06
      Přijímám do své firmy zaměstnance, tak vím o čem mluvím. Na technicky vzdělaného člověka nenarazím. Humanita také nic moc. Hledal jsem schopnou holku do kanceláře, ale to, co se mi hlásilo, bylo tristní. Samé gender studia, antropologie a jiné hlouposti. Když jsem je v rámci pohovoru nechal napsat obchodní dopis, katastrofa. Tak se nediv. Nakonec jsem přijal paní v letech, která pracuje jak ďas a nemůžu si vynachválit. Jo a ty mladé holky nebyly nijak skromné. Mzda pod 40 táců jim nevoněla. Tož tak. Hloupučké husy to jsou, zato kované v gender problematice. Ještě by mi ve firmě udělali gender audit. To bych musel firmu zavřít.

      Smazat
    14. 15:06
      To o vzdělání mladých lidí je bohužel fakt. Přicházím s nimi denně do styku, tak vím, o čem mluvím.
      K paní Gaislerové. Víte, ta arogantní osoba, která se považuje za dobrou herečku je mi volná. Každý film, ve kterém hraje je u mně odpad, na který se ze zásady nedívám, protože ona nehraje postavu ale hraje pouze sebe. Není ani hezká, že by se na ni dalo koukat. Ale sxrx mě, když mi taková nula říká, koho mám volit a jaký názor mám mít.
      Co se týče zásobování za socializmu. To, že se stálo na vše fronty přeháníte. Žil jsem tehdá v desetitisícovém městě a fronty byly jen z důvodu, že se v obchodech obsluhovalo u pultu a nebyly samoobsluhy. Občas se stalo, že něco chybělo, ale abych se z toho hroutil? Zato dnes máme fronty na úřadu práce a 750 tisíc lidí v exekuci. Zkuste se jich zeptat, jak se mají.
      Kolik druhů jogurtů v obchodě potřebujete, abyste byl spokojen? Kolik řízků, másla, televizí, ledniček, aut a zájezdů k moři potřebujete, abyste měl dost?
      Mě stačí jeden řízek k obědu a ten jsem za socializmu měl, stejně, jako dnes. Taktéž jsem měl jednu lednici, jednu TV, auto a dům. Takže tvrzení, že dnes se máme lépe, než za socializmu, jak se nám to snaží namluvit, poněkud kulhá. Z tohoto pohledu se mám stejně. Víc nepotřebuji. A to si pište, že mohu mít víc, ale jaksi to nepotřebuji. Raději si ve volném čase maluji, nebo se věnuji zahradě.
      Zato v socializmu vyrostly atomové elektrárny, přehrady, průmyslové závody i v těch nejzastrčenějších koutech republiky, dále metro, dálnice, vyváželi jsme průmyslové celky po celém světě, byli jsme průmyslová velmoc. Co se postavilo za posledních 30 let?
      Hlavně, že máme plné obchody potravinového odpadu ze západu a nejsou na ten odpad fronty. Bodejť. To také není můj výmysl, potvrdila to samotná svatá EU. Doufám, že Vám chutná.

      Smazat
    15. 10:45 neví, "proč jsme to všechno projeli"! Měl by znát a přemýšlet, věděl by.
      Východní blok, podle tehdejšího "Tábor míru a socialismu" byl utvořen v podstatně méně hospodářsky, jestli ne i kulturně, rozvinutém prostoru (vzdělanější vědí, že Evropou a dál postupovala průmyslová revoluce od západu, vědí také proč) s centrální mocností zcela devastovanou průběhem Druhé světové války.
      Prvotní rozvojové vzepětí bylo čím dál víc negováno všestranným embargem, celními bariérami, zbrojními náklady s důsledkem v tom, že nebylo možné saturovat investice nezbytné k tomu, aby vědecký, technický a technologický rozvoj byl promítán do produkce stejným, spíš i nutně vyšším tempem, než tomu bylo na vyspělejším rozvojový svět brakujícím "demokratickém západě“.
      Generační výměna vedoucích kádrů i obyvatelstva znamenala, spolu se západní propagandou a "výkladními skříněmi" i postupný pád revoluční (a poválečné) morálky. To vedlo k degeneraci systému a jeho postupnému politickému chátrání. Když a například si kapitáni sovětského průmyslu, podniků zahraničního obchodu a další z věrchušky pomysleli - mám mít tu služební "daču" a auto se řidičem, důstojník s "prikaznikem" jen po tu dobu co jsem ve funkci? Lepší by bylo natrvalo, natrvalo i pro dědice. Tak, jak je tomu v tom "nesocialistickém" světě!
      Byl zvolen Gorbačov se zkušenostmi Komsomolce znalého chodeb sekretariátů a klik pracoven papalášů i toho jak, jak v takovém prostředí nejen obstát, ale i jak se významně uplatnit. To ovšem na vedení impéria, impéria s jeho satelity stačit, za daných historických okolností, za použití "demokratických receptur", to stačit nemohlo. A tak jsme onen grandiósní pokus o skutečně mírovou, spravedlivou a mravnou společnost, opravdu projeli. Vás to 10:45 těší natolik, až vám to nedošlo?

      Smazat
  24. 10:07
    USA nás NĚKDY okupovaly, vy jste z toho tepla celkem mimoň.A ruskou okupaci brát se stovkama mrtvých jako "" plácnutí po zadku """.A dalších více jak 20 let okupace bylo co.Je neuvěřitelné pokud jste ČECH, vlastenec, něco takového vytvořit!! Tady je tedy tuny smradlavého hnoje nakydáno!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano, USA svého času okupovaly kus Čech. Amíci na jaře 1945 přišli do osvobozené Plzně, osvobozených Rokycan a okamžitě rozehnali výbory lidosprávy, které už městům šéfovaly. Zavedli tvrdou okupační správu jako v poraženém nacistickém Německu. Takový byl Amík okupant! Choval se jak nepřítel, ale přestárlí kovbojíčkové každoročně předvádějí v přestárlých džípech v Plzni svou Pride Parade. Sranda ruku v ruce s nevědomostí a absencí vlastenectví. Opět lezou do cizí řitě, tentokrát hvězdně prouhaté.

      „Kvůli okupaci pak do roku 1989 zemřelo 402 civilistů, nejvíce z nich při autonehodách." - píše Wikipedia. Tak tu moc neskuč. Následkem německé okupace z let 1939-45 zahynulo přes 360 000 československých občanů. I kdybys na Čechy počítal třeba jen třetinu, je to stále o 3 řády víc! Tak moc neblbni s těmi „stovkami mrtvých“.

      Jsem rád, že to, co při svém zatemnělém rozoumku nazýváš „tunami smradlavého hnoje“ je svobodná diskuze, z které jsou vyloučeni jen sprosťáci a rasisté. Prostě některé argumenty nechceš vnímat. Svým ústrojím nejsi demokrat, ale typický totalitář. Dříve si tací říkali mezi sebou soudruhu nebo parteigenosse. TAk si vyber - rudá nebo hnědá?

      Smazat
    2. 10:41 také nemohu uvěřit zdejší diskusi. Skutečně to je pravda? V Čechách a na Moravě se opravdu vyskytují jedinci, kteří to schvalují? Jsem v názorech s vámi.

      Smazat
    3. 12:22

      a 406 mrtvých nevinných civilistů, včetně sestry našeho spolužáka, Aničky, to nejsou stovky? Oni vám nestojí za to, abyste tohle odsoudil a politoval ty nevinné zemřelé?

      Já jsem dosud nebyl rozhodně žádný uctívač, ale po tomhle, co jste tady předvedli, ten cynismus, kdy vám je úplně lhostejná smrt mladého děvčete, začínám vás i ty vaše idoly v tancích nenávidět.

      Smazat
    4. 10,41 12,50
      Tady není Šafrovo,musíte vy dva milovníci amiokupantů jinam!!!!:-d

      Smazat
    5. Liberečane 12:54, každá smrt je neštěstí, když se jedná o mladého je to ještě horší. Ale tady ti napsali, že většina mrtvých byl obětí autonehod. Podívej se, kolik lidí každý den umírá na našich silnicích. Je to okupace? Není.
      Takže k odsudku sovětských, polských, německých, maďarských a bulharských okupantů musíš přinést onačí argumenty. Je jich fůra, ale slaboduši vždy tahají mrtvé. Němci v oboru "vrahoun, okupant, uchvatitel a mordýř" byli tisíckrát horší!!! Než sověti. Na mně u rozhlasu tehdy stříleli Kazaši a možná i nějaký ten Uzbek - zkrátka sami šikmoočkové. Mému kamarádovi Rudolfovi tam tihle asiaté ustřelili spodní čelist. Naštěstí se z toho dostal a dělal pak dlouho parťáka osvětlovačů v Krátkém filmu Praha.

      Smazat
    6. 12,54
      To víš,ty Všeználku z Reichenbergu!!!!!A kolik lidí zavražil amiokupant ve Vietnamu a po celém světě to raději počítat nebudem,že????!!!!!

      Smazat
    7. V Liberci ani v celém tehdejším Severočeském kraji nebyla zabita žádná nezletilá Anna, Anička a pod. Jak se jmenovala celým jménem? V análech ÚSTRku žádná podobná oběť okupace z roku 1968 vedena není!

      Smazat
    8. 10:41
      USA nás okupuje již víc než 30 let, jen vy to nevidíte. Okupace, to není jen přítomnost, nebo nepřítomnost vojsk. Okupace se nejvíc projevuje, v tom, v jaké ohradě ovcí se momentálně pohybujeme. No a momentálně patříme do ohrady anglosasů. Jsme jejich kolonii. Pokud bychom si dovolili nesouhlasit se status quo, měli bychom tady humanitární bombardování. A to je panečku jiné kafe, než jaké nám tady předvedla Varšavská smlouva.

      Smazat
    9. 12:22 a další.
      Pokud vím, tak diskuse je vedena k výročí okupace vojsky 5 státu, tak nechápu, proč se tady píše o USA. Tím zločin SSSr nikdy neomluvíte, až se bude psát o USA, tak taky je nesmysl něco zdurazňovat o Rusku, že. ONI ZASE BIJÍ ČERNOCHY, asi tak!!
      V Liberci je pamětní deska umístěna na radnici a na ni je 9 jmen z 21. srpna, zabitých liberečanu okupantem z SSSR. Je naprosto nepodstatné pokud tam není jméno Anička, jsou tak jména 9 jiných nevinných lidí.
      13:15
      ZASE JSI UKÁZAL CO JSEŠ ZA PRIMITIVA!!!Tak jako vždy!!

      Smazat
    10. 13:12
      Zase pokus o zlehčování okupace. V Liberci na pamětní desce je 9 jmen, všichni byli zastřeleni okupantem z SSSR, všichn, nikdo nezemřel žádnou autonehodou!!
      Ti vaši Uzbeci a Kazaši, byli občané tehdejšího SSSR, tak zabíjel Rus. Na tom nic nezměníte!!

      Smazat
    11. Jsem rodilý liberečák. Bylo mi 12 let a jako malej kluk jsem byl prostě zvědavej. S kamarádem jsme šli před radnici, tlouklo nám srdce ze strachu. Náměstí bylo narvané, popojížděly tam gazíci s vojákama, měli takový divný, neurčitý pohledy. Lidi jim nadávali, bouchali do aut, tak jsme šli radši do výklenku radnice. kdysi tam byly tabule s inzercí. No a pak se to seběhlo. Radnice byla v opravě, takže tam bylo lešení. A od divadla přijel transportér, horní dekly otevřený. Na lešení byli kluci a začali dolů házet podlážky, cihly. Něco spadlo dovnitř vozidla, poklopy se zabouchly. Během pár vteřin se znovu otevřely a z nich se zvedlo několik samopalů a začaly pálit nahoru do lešení. Mladická nerozvážnost a následovala krutá daň. Zároveň přední kulomet střílel do budov naproti radnici. Strašnej rámus, bordel. Okamžitě bylo náměstí skoro prázdné, nějaká těla tam ležela. Tak si říkám nebýt té akce mládenců, možná by projeli bez incidentů, kdoví? Pavel. Ty záběry se nedají smazat.

      Smazat
    12. 13:19 proč z Liberce?

      Smazat
    13. Já bych vám i něco podrobnějšího ohledně toho incidentu napsal, jenže mojí odpověď vždy smazali. Takže máte smůlu a nic se nedozvíte. Ani tuhle mojí odpověď neuveřejní.

      Smazat
    14. Indický běžče 14:46 - opět jsi lhal. Proč sis vymyslel jakousi Aničku, když ve dnech okupace nezahynula a už vůbec ne rukou okupanta.

      Co tě vede k téhle bájné lhavosti.

      A srovnání svinstev, které páchaly obě velmoci se správné, pro tebe možná nepříjemné, protože podle předchozích vyjádření jsi jen omezený americký čípek, ale správné. Abychom mohli být v našem konání úspěšní, musíme hledět na svět ideologií ani aktivizmem nezkaleným zrakem. To ty neumíš, a je ti přitom už 65! To už se asi léčit nedá.

      Smazat
    15. Indický běžče, ty se překonáváš. Z truchlení nad ztracenou nadějí na svobodu z roku 1968 jsi svým lhaním o Aničce udělal grotesku. Že jsi psychouš, jsme věděl dávno, že jsi aktivní lhář, to vím až ode dneška. Od psychicky vyšinutých nemůže soudný člověk přijmout žádné hodnocení.

      Smazat
    16. Běžče, zkus říct Kazachovi či Uzbekovi, že je Rus. A pozvi mne k tomu. To bude čoro moro. Rád se podívám, jak dostaneš na zadek za to, že jsi chodil za zeměpis!

      Smazat
    17. 14:46
      Kde máš na tý pamětní desce Aničku tý prolhanej psychpate z Reichenbergu????!!!!!
      I lhát se MUSÍ UMĚT.... jenže tý si bereš mistr u amioka ten umí leda velký 💩, leda krást, vrazdit a lhát ve velkém!!!!! 🤓

      Smazat
    18. 14:46
      Tam, kde docházejí argumenty nastupuje vztek a urážky. Možná bys měl přehodnotit svůj postoj, jelikož jsi argumentačně v koncích, aspoň ti za tvoji snahu západ platí?
      Víš co, od září začíná STV vysílat výborný ruský seriál Spící agenti, bylo by dobré, kdyby ses na ten seriál podíval, možná se poznáš v některé z postav. Pokud nemáš STV, podívej se YT, najdeš to tam i s titulky. Good luck.

      Smazat
    19. 13:12
      K těm mrtvým v Liberci. Každý soudný člověk ví, že v situacích, kdy se kolem pohybují vojska není dobré se v jejich blízkosti producírovat, protože i na Hrušínského divadle vědí, že pokud nad gaučem visí kulovnice, tak určitě vystřelí.
      Pro jejich blízké to byla určitě tragédie, ale z pohledu dějin, to byly zanedbatelné oběti. Bohužel, tak to je. A je to nesouměřitelné s půl milionem dětí, kterým přinesli smrt naši USA spojenci. A paní Madla rčená krvavá, se vyjádřila, že to mělo smysl. Myslíš, že ty oběti mají také pomník?

      Smazat
    20. 12:54 nevím za jakých okolností zemřelo ono děvčátko, jehož smrti se dovoláváte. Vím ale, že všechny ty velmocenské souboje o bohatství zisk a moc stojí tisíce dětských životů během méně než jednadvaceti let.
      A to je to, co měl pokus o socialismus změnit. Pokuste se vidět dál, než na špičku nosu, kam vám propaganda, jak jen libo, znovu a znovu cosi věší.

      Smazat
  25. Pompeo pohrozil Rusku a Číně kvůli sankcím proti Íránu. Dostal jasnou odpověď

    https://cz.sputniknews.com/politika/2020082012402732-pompeo-pohrozil-rusku-a-cine-kvuli-sankcim-proti-iranu-dostal-jasnou-odpoved/

    OdpovědětSmazat
  26. Rok 68 byla příležitost jak "mohl" padnout kapitalismus v Evropě...ale konzervativní komunisti dali přednost udržet nomenklatůrní socialismus /dneska bych mu dal přednost před současným systémem/..tehdy jsem byl nešťastnej.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:55

      To by mě zajímalo, jak byste si ten pád kapitalismu skrze pražské jaro představoval. To jako že by ovečky v západní Evropě byly oslněny anarchií v Československu a hned by jí také chtěly, což by dojalo jejich pastýře, sejmuli by jim okovy, zbořili ohrady a celý svět by pak už žil šťastně a spokojeně až na věky věků? Nebuďte naivní, kapitalisté - lidé těžce závislí na bohatství a moci, se své moci nad ostatními nikdy dobrovolně nevzdají. A valná část ovcí neumí žít svobodně. Pokud neslyší nad hlavou práskání biče, jsou nesvé, nespokojené, neví co, ale něco jim chybí.

      Smazat
  27. Nemám po ruce odkaz na jednání nejvyšších představitelů NATA a SSSR PŘED INVAZÍ. Věřte nebo ne, ale SSSR si nedovolil uskutečnit takovou akci bez schválení USA. Západ nás jako vždy ve vážné situaci hodil přes PALUBU!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 11:24
      USA nic neschvalovaly, byly informovány. A informovány byly proto, protože probíhala studená válka. Obě strany se sledovaly navzájem s rukou na spoušti a kdyby se bez vysvětlení začala přesouvat vojska Varšavské smlouvy směr západ, mohlo by to být chápáno jako útok.
      To je vše.

      Smazat
    2. Tak to jsem se dobře zasmál :D

      Smazat
    3. 15:32
      Intelekt na bodů mrazu, ale s úsměvem, že?!

      Smazat
  28. Byl to bezesporu tragický okamžik našich dějin. Ovšem je daleko tragičtější, že je zamlčována daleko horší událost, bezprostředně ohrožující existenci tohoto národa a to německá okupace, o které se tu mluví jaksi ostýchavě s tím, že ji vlastně Němci ani neprovedli. Provedli ji nacisté, viděno touto optikou, ČSSR ovšem okupovali komunisté, ne Rusové. A jsem si téměř jist, že kdybychom v té době patřili na západ, tak sem amíci vletí stejně jako oni a možná i s Bundeswehrem. Nepustili by nás zrovna tak, stejně jako nás nepustí v budoucnu. Nakonec pan Biľak Vondra a kolektiv nespí, partička kámošů má o okupaci svou představu.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 12,04
      Přesně tak,tohle výročí si budete připomínat až do výročí hadráku v listopdu,ALE NAŠI OKUPACI NĚMECKEM A ZABRÁNÍ ČESKOSLOVENSKÉHO POHRANIČÍ TA NEčeská havlovite NEPŘIPOMNĚLA ANI JEDNOU....A NEDEJ BOŽE,ŽE BY VYSÍLALA 15.března DOKUMENT O ONĚCH UDÁLOSTECH!!!!!.-//////

      Smazat
    2. Přece nemůžeme připomínat skutky "pomýleného" nacistického Německa,jehož nástupcem je opět Německo, které je nepřítelem našeho dřívějšího spojence, který je dnes také naším nepřítelem.

      Smazat
    3. 12:04
      Vidíte jak žvaníte, Francie vystoupila někdy v 66 roce z NATO a nikdo nikam nevlítnul, ani Amik.
      Za to Rus vlítnul do Maďarska a o 12 let později do ČSR. A v tom je ten obrovský rozdíl mezi demokracii USA a bolševickým odpadem!!!

      Smazat
    4. Ten kdo píše kapitálkami, má zřejmě značné problémy s psychikou.

      Smazat
    5. Velmi se mýlíš, anonymní trole 14:30. Francie pod vedením generála De Gaulla vystoupila pouze z vojenských struktur NATO, protože se nechtěla podílet na sviňárnách, které pod vedením USA NATO páchalo po světě, nechtěla být zatažena do chystané nukleární války. Naopak De Gaulle začal s obnovováním přátelství a korektních vztahů. V politických strukturách NATO Francie zůstala, aby mohla blokovat anglosaské vedení svým veto.

      Sověti (ne Rus, jak chybně píšeš) se v roce 1956 přidali v Maďarsku na stranu, která bojovala proti amnestovaným a vraždícím Horthyovcům a Rychlým šípům.
      USA tehdy v Maďarsku stejně jako dnes na Ukrajině nepodporují žádnou demokracii ale nácky. V tom je ten rozdíl, demagogický odpade!

      Smazat
    6. 14:30
      V Maďarsku vlítnoul Rus na fašisty(Šípové kříže dělali revoluci)ty NEználku historie 😂😂😂😉

      Smazat
    7. 16:01
      Že přímo Francie nevystoupila, ale pozastavila členství v NATO,že zustala USA v klidu a nikoho nenapadla je fakt. Vubec si neumím představit tuto věc v opačném gardu tenkrát k SSSR. Druhý den by vojáci okupovali tuto zem!!
      Tak nějak po bolševicku, vše obrátit co, všechny co nesouhlasí s Rusem nazvat nácky, fašisty,dnes je to tak moooodní, ono se do toho schová tolik lži, zrovna takové co jsi předvedl ty.
      Jinak není rozdílu mezi SSSR a dnešním Ruskem, jen přemalovaná firma špatnou barvou co už dávno oprejskala. V některých ohledech Rusko je DNES horší jak tehdy SSSR..

      Smazat
    8. Tak už fakt nevím, co mám s tebou Liberecký Běžče dělat. Kazach je Rus. Uzbek je Rus. Sovětský svaz čili např. Litva je Rusko, Gruzie je Rusko, Eston je Rusák... fakt nevím, co mám s tebou dělat. TY opravdu nejsi ani nácek ani fašoun. Ty jsi ...(fuj, tady se nesmí urážet).

      Smazat
    9. 16:45
      Máš recht, amiokupant žádnou firmu měnit nemusí, je to stejnej ksindl, vrah, zloděj a lhář od svého zbytečného vzniku!!!!!!! 🤮👹👹👹🤮

      Smazat
    10. 14:30 Vážený pane, Francie je a byla atomová velmoc, tudíž vaše srovnání s tehdejší ČSSR šmajdá na obě hnáty. Doufám, že blbnete z vedra, navečer by se vám už mohlo ulevit a pak byste mohl pochopit, že na atomové velmoci jen tak někdo nevletí. I když vy byste to možná dokázal.

      Smazat
    11. 14:30 jste ukázkou neználka. Francie odstoupila pouze z vojenské složky NATO. De Goll pak neustál tlak USA, odešel z politiky a Francie přilezla ke křížku. Tedy zpět do vojenské složky NATO.

      Smazat
    12. De Gaulle odešel po bouřích v roce 1968. Francie pak byla dlouho mimo vojenské struktury NATO, ale nakonec důstojníci, kteří v rámci NATO chtěli velet a mít vliv využili agrese proti Jugoslávii a přidali se s tím, že Franci obnoví vojenskou spolupráci v rámci NATO. I stalo se.

      Smazat
  29. Čím se vlastně liší agrese vojsk Varšavské smlouvy 21.8.1968 od agrese vojsk NATO 7.října 2001 do Afghanistanu ? Myslíte že Afghánci jsou šťastnější z pobytu vojsk jako jsme byli my?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 13,03
      Určitě!!!!!.-DDDDProto amiokupant musel podepsat po 19.letech ostudný kapitulační protokol a hurá s OSTUDOU anch hause!!!

      Smazat
    2. Rozdíl je velký, přímo zásadní. Vojska Varšavské smlouvy byli naši SPOJENCI a byli tady na pozvání vedení našeho státu. Že s tím někteří občané nesouhlasili je pochopitelné, nikdy se nedá dosáhnout stoprocentní souhlas. Já vstup spojeneckých vojsk vůbec nepociťoval negativně. Za celou dobu jejich přítomnosti jsem nesetkal žádného ruského vojáka, seděli ve svých kasárnách a byl od nich pokoj. Ani na mém osobním životě se to neodrazilo, za socializmu se žilo dobře a bezpečně, na rozdíl od dnešního, kdy mi to připadá, že žiji v blázinci.
      Co se týče Afghánistánu. Afghánistán NENÍ členem NATO, tudíž vojáci NATO nejsou spojeneckými vojsky a proto jsou správně považováni za AGRESORY, také se tak chovají.

      Smazat
    3. 13:03
      Proč se nezeptáte v Rusku, ti nás okupovali od 68r a o 10 let později vlítli do Afghanistánu podstatně dříve jak Amík! Rus má větší zkušenosti
      A srovnávat USA ve zločineckém Afhanistánu s okupací těch největších bratru nás a sovětu, no nějak trochu mimo co.

      Smazat
    4. 13:27
      Tím, že jste nepotkával ty svoloč z SSSr, tím byla celá agrese, podle vás legitimní, vám nevadila. ??Na konec jste byl velice rád jejich přítomností, on byl takový klid na práci, že. Nebyl byste proti zopakovat si ty roky .co.
      Já je potkával v Liberci pomalu každý den jak ta chátra vykupovala obchody. Jak plno našich občanu s nima kšeftovalo, nafta, televize, a další. Šmejdi a zrádci se najdou vždy a všude že pane!!!

      Smazat
    5. 13:03
      Proboha, člověče. Zamyslete se nad otázkou, kterou jste vyslovil, a máte-li alespoň základní vzdělání a obzor o událostech, které jmenujete, pak si na to odpovíte vy sám.
      A co se týče NATO a VS...: dnes slyšíte v souvislosti se členstvím v NATO jak je potřeba dodržovat závazky..., co asi tak myslíte, že bylo požadováno ze strany VS????

      Smazat
    6. 13:03 nijak se neliší. V podstatě to bylo mnohem horší, protože USA/OSN zasahovali proti mudžahídům, my jsme byli obyčejné obyvatelstvo.

      Smazat
    7. 14:23
      Jdi do prdele ty sedmilháři z Reichenbergu!!!!!
      My je na severu měli taky a po žádných krámech nikdo necoural ty vohone prolhanej!!!!😡😡😡😡😡

      Smazat
    8. 14:23
      Nechci za něj mluvit, já jen že mně přítomnost sovětské armády také nevadila a byl jsem rád za uklidnění situace. Nějak nejsem až tak dobrodružná povaha, která si libuje v prostředí "divokého západu", kde rostou křídla zmrdům a obíhají výhružné vzkazy, kdo bude lynčován. Mám rád stabilitu, bezpečí, pohodu a klid na práci. Je na tom něco špatně?

      Smazat
    9. 13:27
      Nebyla to agrese a jejich přítomnost tady byla legitimní, ať se budete vztekat, jak chcete. A, že jich bylo v Liberci plno, a potkával jste je. Já teď po Praze potkávám černé dealery drog, také se mi to nelíbí, jsou tady nelegálně, nikdo je sem nezval a to je Vám asi jedno, že?
      Pokud Vám vadí, že tady rusové kšeftovali, to, že západ tady kšeftuje oproti rusům ve zcela jiných řádech, to Vám nevadí? Že ani jedna banka, ve kterých nás nutí mít naše peníze nepatří nám ale západu, to Vám také nevadí?
      Malí ubozí kšeftaři Vám vadili a megazloději, jen proto, že jsou ze západu Vám nevadí? Divná logika.
      Rusové tady prostě byli, ale nenutili nám s kým máme žít, nedělali z nás LGBT, rodina byla základ společnosti, děti bylo to nejcennější co jsme měli, zatím co dnes jsou nejcennější migranti a spol. Tak kdo je tady zrádce, ne náhodou ten, kdo tvrdí, že tato Země nám nepatří? Protože svým názorem právě toto vy podporujete. Kdo je tady šmejd ukáže historie.
      Ještě budete prstíčkem hrabat a prosit rusa, aby Vás zachránil. Bylo to tak po staletí, pomoc přicházela jedině z Ruska, ze západu pořád jen ZRADA. Už naši předci o tom věděli. Stačí se podívat, nebo přečíst staré pohádky, kde zlo přicházelo pokaždé ze západní strany. Chtělo by se na nějakou pohádku znovu a pozorněji podívat. Když jste byl malý a měl jste se vzdělávat jste to nějak zanedbal. Pokud Vám to nedojde ani pak, budete muset prožít něco mnohem horšího, aby se Vám konečně otevřely oči.

      Smazat
    10. 14:23 Tak já jsem třeba tu svoloč ze SSSR někdy potkával, ale nikdy jsem žádný konflikt nezaznamenal, poněvadž měli dost tvrdý režim.
      Naopak si dovedu dokonale představit situaci, kdy by nás místo vojáků z SSSR obšťastňovala dvacet let ta slušná skromná inteligentní armáda z USA.
      Potom by jste se asi nestačil divit do konce života.

      Smazat
    11. Mně stačí o té svoloči ze SSSR číst a už se mi zvedá kufr. I když pravda, jednou jsme regulovčikovi na křižovatce dva dny nosili jídlo a pití, ale to byl evidentně klučina z nějakého okupovaného národa, rozhodně ne Rus. Ten za ně mohl asi jako my.

      Smazat
    12. 18;17
      A že dodneška nevrátil amiokupant zem ukradenou Indiánům ti ty Meda trotle nevadí???!!!!

      Smazat
  30. Československo té doby bylo sice bez mezinár. dluhů, ale přibližně stejně podkapitalizováno jako i v r. 89.
    Důsledkem pak bylo technologické zaostávání (v průmyslu) za nejvyspělejšími zeměmi Západu.
    Těžko pak odpovědět na otázku (a), odkud by stát nebo čs. podniky po r. 68 získávaly finanční prostředky potřebné pro pořízení vyspělých modernizačních technologií či jejich celků? A na podotázku (aa), kdo by od nás (za valuty) nakupoval naši produkci, když do té doby jsme byli silně orientováni na země RVHP se směnitelným rublem?
    Půjčkami? Privatizací do rukou záp. společností?
    Podobně obtížné je odpovědět na otázku (b), kde autor článku bere jistotu, že by tehdejší političtí "progresivisté" (Dubček, Černík, Smrkovský aj.) dávali alespoň elementární záruku pro pozitivní vývoj a nikoliv pro hromadné rozkradení státních a družstevních majetků? Nedala ji totiž ani povedená Havlova suita, jakkoliv se prezentovala stejně tak líbivými jako lživými žvásty.
    Do doby srpna 68 neudělali oni představitelé ve směru uceleného politicko-ekonomického a společensko-právního zákonodárství nic. Nezůstal po nich žádný relevantní teoretický materiál. Jen samé plané povídačky o tom, že v socialismu s "lidskou tváří" bude líp. Představitel dobové ekonomické transformace O. Šik v tomto směru také nebyl o moc sdělnější, a volání zespoda po zřízení závodních rad a majetkové zkolektivnění nár. podniků bylo jen spontánní snahou po ustavení hmatatelnější zásady hmotné zainteresovanosti pracujících.
    A proto, než mlátit předloňskou slámu, užitečnější by bylo zamýšlet se mj. nad tím, jak zlepšit postavení naší společnosti vč. jejího hospodářství dnes a zítra. Abychom nezůstávali tou kolonií po věky věků.
    ---
    Podobně, jak to už delší dobu činí pan Ing. Tichý z ANS apod. vlastenci, viz i stránky tohoto webu NR.

    OdpovědětSmazat
  31. 13:27
    Jsem pamětníkem roku 68..a ujišťuji vás, že nic nevím o tom, že by vojska VAR.smlouvy byly k nám pozvané vedením státu !..Pravda je, že vedení státu bylo nejednotné, a že Bilakové,atd. včetně konzervativních komunistů a Xpragováků je NEofiko pozvalo ! Bylo mě 20let a ujišťuji vás, že nikdy v dějinách/48nepamatuju/ neměli komunisti takovou podporu a většinovou víru obyvatelstva v "demokratický socialismus" a ekonomické reformy O.Šikla...představa byl nový demokratičtější socialismus. Bohužel se u nás nic neví a nepíše o bouřích na západě za stejným cílem a ve stejné době.
    V 89roce jsme většinou věřili v pokračování moderního socialismu a proto byl Dubček a komunisti Čalfa, Dlouhý, atd. jmenováni do vlády...ale byla jen ZRADA a PODVOD !

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano, musím souhlasit. Je mi stejně jako vám a myslím si totéž.

      Smazat
    2. 15:06
      Dnes už jsou to jen spekulace. Nikdo neví, kam by se to tenkrát pod vedením Dubčeka ubíralo, kdyby Brežněv nezasáhl..., ale vzhledem k tomu, kam se to ubíralo po roce 1989, kdy se Dubček opět snažil ovlivnit politiku s jeho "lidskou tváří", kdy i Havel přísahal na soc. republiku, nebo Gorbačov, který chtěl uvolnění dosavadního režimu přes tu svou naivní "pierestrojku" a jak dopadl... Myslím, že to co tu je od roku 89´by tu zákonitě bylo už v roce 68´.
      I já jsem zažil 21.srpen 1968. Nebylo mě sice 20, ale bylo mě tolik, abych už vnímal o co jde. Jsem rád, že jsem své mládí mohl prožít v tak klidné době. Sportovat za roční příspěvek a korunu na tramvaj, že jsem mohl trampovat a přitom se netřást, jestli vás někdo vyžene ze soukromého pozemku, nebo že zaplatíte pokutu za rozdělání ohně, abych si ohřál večeři, že mi poldové při jízdě na kole přes zákaz vjezdu tak leda domluvili nebo pohrozili vypuštěním ventilku a už nemluvím o tom, že jsem si dal pivko a nikdo mi nesebral řidičák...
      Tahle doba je více totalitářská, než byla tenkrát.

      Smazat
    3. Tedy promiňte pane, ale jestli jste zvonili za lepší socialismus, pak nezbývá, než vám poděkovat za podporu, protože jinak by tady bylo něco jako Bělorusko. Zaplaťbůh, že i díky vám to komundírové zabalili a nechali nás svobodně si žít naše životy. Chudáci rodiče, ti ztratili nejlepší léta v tom marasmu.

      Smazat
  32. Ono to po svržení A. Novotného bylo úplně jinak. Ti co nalezli do strany si najednou uvědomili šanci zmocnit se vlády a de facto připravovali ne socialismus s lidskou tváří, ale prach sprostý kapitalismus. Nakonec to lidé jasně poznali a tak pořad s těmito rádoby vlastenci nazvali ČTYŘI VOLI u KOFOLY. Co se nepovedlo tenkrát povedlo se za majdanu v listopadu 1989. Máme holé ruce jsou dnes opět používány v jinak aranžované komedii v Bělorusku. FUJ!!!!!!!

    OdpovědětSmazat
  33. Pokud tady pročítám příspěvky, tak musím říst, že někteří by zase ty Ruské okupanty tak jako tenkrát vítali.
    Před pár dny se tady psalo o nějakých vlastencích v Příčovech, kde jsou dnes, aby odsoudili nebo minimálně se vyjádřili k okupaci z roku 68. Jen ticho po pěšině a tichý souhlas s Rusem!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 15:32
      Ty vitáš a podporuješ amiokupanta po vzoru udavače Havla... A ten by zas zdviženou pravicí zdravil nacisty... a ty bys je zdravil taky, takže zmlkni!

      Smazat
    2. Neumíš číst, trole. Dnes jsme tu otiskli článek o roce 68. Žádné ticho ani souhlas s Ruskem.

      A pro tebe, hloupějšího, tehdy nás neokupovalo Rusko, ale Sovětský svaz - 16 republik. Byly mezi nimi i Gruzie, i Litva, Lotyšsko a Estonsko a největšími štváči proti "obrodnému procesu" v roce 1968 byl Ukrajinec Šeles, Němec Ulbricht a Polák Gomulka.

      Tak až budeš tady chtít zase provokovat, vymysli si něco lepšího, než podsouvání a lhaní. To víš, dá to trochu víc práce, studia, namáhání hlavy, zkrátka ne každý nedovzdělaný blbec se hodí do funkce trola.

      Smazat
    3. 15:32
      Zoufalče. Proč by zrovna tobě někdo měl a nebo chtěl odpovídat.

      Smazat
  34. To že neuvěřitelné. Vy jste tady uveřejnili téměř výhradně jen rozjásané reakce, jak bylo dobře, že nás napadli. Nevěřím, že by někdo slušně nereagoval, jen mně jste zablokovali dva slušné příspěvky, jen nesouhlasící s okupací.

    Copak jste se už úplně zbláznili? Kurva Dvořáku, vždyť jste byl jako mladík u toho!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano, je to neuvěřitelné, ale záporné reakce byly jen výlevy nadávek a sprostoty, ale uveřejnil jsem i to lhaní Libereckého běžce. A zase se to zvrhlo. MY jsme uveřejnili Kužvartův článek o 68. V tom je z velké míry i náš redakční postoj.

      Smazat
  35. 15:06
    omlouvám se za překlepy..ekonom modernějšího socialismu v roce68 byl Ota Šik...a možná, že by to fungovalo...nevím, co je na tom pravdy, "že má podíl na úspěších, čínské ekonomiky "...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 16:40
      Nevím jestli Šik vymyslel něco převratného ale předpokládám, že dlouhodobě udržitelná ekonomika nemůže být založena na výprodeji hospodářství a vrstvení dluhů. Moje domácí ekonomika mi funguje tak, že základem je měsíční příjem, jsou správně nastavené priority výdajů, větší výdaje se plánují, přísně se hlídá aby výdaje nepřekračovaly příjmy, ale aby naopak příjmy trvale vytvářely rezervu. Půjčky jsou zakázány, deficity vyjma větších, plánovaných výdajů taktéž. Funguje to dobře, jsme spokojeni se svým životem, pokud bychom pociťovali nějaké nepohodlí řešitelné zvýšenými výdaji, napřed zabezpečíme zvýšení příjmů.
      Kdybychom dělali ekonomiku takovou, jako tento divný stát uplynulých 30 let, nutně bychom museli skončit pod mostem. Prodat barák, jít do nájmu, prodat auto, jezdit taxislužbou, zpustošit zahradu a kupovat si i přes sezónu zeleninu a ovoce v obchodě, zahodit kladivo, kleště, hřebíky a plot si nechávat opravovat firmou, vyhodit sporák a stravovat se v restauracích, nábytek kupovat zásadně nevyhovující a každé 2 roky ho nahrazovat, na dovolenou si půjčovat,... Mně přijde takové myšlení hodné debila, ale právě takto je řízen stát. Naopak racionální, funkční ekonomika jakéhokoli subjektu mi přijde logická, na to nemusí žádný Šik nic objevovat. Stačí dodržování ekonomických pravidel a zodpovědnost každého za vykonávanou práci. Porušování postihovat, záměrné exemplárně.

      Smazat
  36. Okupace je násilný zábor území na němž doposavad žije a hospodaří, tj. které spravuje, původní obyvatelstvo, zpravidla jiného etnika či jazyka či jiného náboženství, a následné zřízení okupační správy, která po dobu okupace toto území spravuje, to jest stanovuje pro ně zákony a další pravidla a vynucuje jejich dodržování. Česká historie na německou okupaci z roku 1939 až 1945 která zcela naplňuje uvedenou definici okupace, a většinu znaků uvedené definice naplňuje i podrobení území Českého království Habsburské monarchii po dobu takzvaných 300 let temna. Vojenská invaze většiny států tzv. Varšavské smlouvy do Československé v srpnu 1968 nenaplňuje v podstatě žádný ze znaků výše uvedené definice okupace, snad kromě vojenského vniknutí na území cizího státu a tím porušení jeho suverenity, pokud ovšem v tehdejších geopolitických poměrech a jim podřízeným mezistátním vztahům bylo možné o suverenitě uvažovat.
    čím tedy uvedená vojenská invaze pěti států do Československa v r.1968 byla, pokud nebyla okupací?
    okřídlené pravidlo mající původ ve znění Bible pravi: podle plodu jejich poznáte je. A jaké byly plody neboli důsledky této invaze?
    1. personální změny ve vedení společnosti a s tím spojené nastavení stavítek a regulačních mechanismů pro další vývoj československé společnosti ovšem, a to je nutno zdůraznit, výhradně pod vedením osob z místního obyvatelstva dosazenych do vedoucích pozic postupy odpovídajícími době a místu.
    2. rozmístění vojenských základen jedné ze dvou globální jaderných supervelmocí na území Československa které bylo jednou z hraničních států na geopolitické hranici, dělící sféry vlivu obou globální soupeřících jaderných supervelmocí, a která byla mimo jiné výsledkem předcházející světové války.
    3. uvedené skutkové výsledky byly písemně sjednány k tomu oprávněnými osobami s mandátem československé společnosti. je pravda že podpis těchto dokumentů proběhl pod nátlakem hrozby použití násilí, a předpokládá se že tato hrozba dotčené osoby ohrožovala i na životě, avšak ani poté, co ohrožení jejich života pominulo žádná z uvedených osob tvůj podpis neodvolala a od sjednaných dokumentů a v nich sjednaných dohod se ne distancovala, a jejich mandát takové smlouvy sjednat nebyl ani následně komunitou již zastupovali zpochybněn. zcela formálně vzato Od okamžiku podpisu těchto dokumentů a to připomínám oprávněnými osobami jednak většina invazních vojsk opustila československé území a ty co na československem území zůstaly na něm následujících 20 let Pobývali zcela po právu. Na tom nic nemění to skutečnost že to bylo po právu odpovídajícímu situaci bipolárně rozděleného geopoliticky rozděleného světa na kterém si obě globální jaderné supervelmoci Udržovali ve vzájemném konsenzu svoje sféry vlivu a to geopolitické rozložení odpovídajícímu výsledkům 2. A zatím poslední světové války.
    4. nepochybně ne zamýšleným a rozhodně nedomyšleným plodem, tedy důsledkem byl dopad nejen na vnitřní vývoj československé společnosti, ale i globální dopad na vývoj globální lidské společnosti, a to přinejmenším v rozsahu sfér vlivu a soutěžení obou zmíněných globální jaderných supervelmocí.

    OdpovědětSmazat
  37. Nevadí mě nesouhlasné příspěvky, takové jsou příležitostí k diskuzi...ale vadí mě hulvátstství!...a díky adminovi, že je vyhazuje !

    OdpovědětSmazat
  38. V letech 1968 ... probíhala vražedná válka ve Vietnamu, kde Američané vraždili obyčejné lidi napalmem a herbicidy (My Lai...) a proto bylo potřeba tyto zvěrstva něčím přikrýt. Navíc se NATO chystalo vpadnout na Východ a proto jim přišlo vhod vstup vojsk VS k nám čímž od sebe odvrátili pozornost a navíc u nás rozpoutali zběsilou protisovětskou kampaň, a my občané jsme na to naletěli a trpíme tím dodnes.

    OdpovědětSmazat
  39. 16:40
    Má to háček. Čína se doopravdy začala ekonomicky rozvíjet až od té chvíle, co získala levně výrobu, která dříve byla v mnoha zemích. Právě to vedlo postupně k úpadku USA, a ten poroste, protože nevěřím, že se Trumpovi podaří nastartovat výrobu v USA i kdyby vyhrál volby. Značná část "západoevropského" průmyslu odešla do Číny a byl to samozřejmě vyspělý průmysl, protože nebudete stavět "na zelené louce" nějakou pastoušku. Čína technologie s větším či menším úspěchem přebírá a vyvíjí již vlastní výrobky. Kdyby svět nebyl zaplaven čínským zbožím, pak by se nekonal ani čínský zázrak.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Pane Kužvarte, napsal jste to moc hezky, ale zcela ignorujete dobový mezinárodní kontext. Na sklonku roku 1989 si (podle dobového průzkumu IVVM) drtivá většina obyvatel Československa nepřála kapitalismus (jen tři procenta ano). A co jsme si nakonec "vycinkali"? Po odstavení Alexandra Dubčeka instalování Václava Havla (navzdory jeho ujišťování) nám vnutili Dickensovský kapitalismus v té neobludnější a nejzrůdnější podobě. KAŽDÉ takové revoluční vzepětí je VŽDY zneužito pro úplně jiné zájmy úplně jiných lidí. Copak to nevidíte v poslední době na Ukrajině? Vy nevidíte, že k témuž se schyluje dnes v Bělorusku?

      Zpětně nám potom vykládají, že "jsme to přece takhle chtěli". Vzpomeňte si na Palacha: Ten kluk měl o reformě společnosti, politiky a ekonomiky dost mlhavé představy, ale jedno lze tvrdit zcela jednoznačně: Rozhodně nepřekračovaly rámec socialistického zřízení. A co z něj dnes dělají ti, kteří ten "revoluční proces" z roku 1989 zneužili pro své vlastní sobecké cíle? Udělali z něj "bojovníka proti komunismu", kterým ale rozhodně nebyl.

      Takže za legitimní (a dokonce lidsky pochopitelný) považuji názor, že vstup vojsk Varšavské smlouvy do Československa jen o 21 let odložil nástup bezohledného kapitalistického zřízení nejen v naší zemi, ale i ve zbytku Východní Evropy, protože by se "socialistický tábor" nechal tímto falešným příkladem strhnout. A z tohoto důvodu považuji "bratrskou pomoc" za tehdejší historickou nutnost. Jinak to tehdy prostě opravdu nešlo, pokud jsme tady ten dnešní hnůj nechtěli mít už tenkrát...

      Smazat
    2. Vážený pane 21.8. 2020 23.48,

      já s Vámi naprosto souhlasím. Máte pravdu ve všem a tím souzníte s mou trvalou fascinací dějinným pohybem, jak se skutečně odehrává na jedné straně a jak je prožíván a vnímán na straně druhé. Bohužel! Mezi těmi dvěma polohami je často veliký rozdíl, ba propast. A osudy obrodného procesu, ale i naše aktuální osudy kolem listopadu 1989 a po něm jsou toho dokonalým důkazem. Právě proto mě dějinný pohyb nepřestává fascinovat a nutí o něm přemýšlet a studovat jej.

      Právě mi na e-republice i na Nové republice vychází na pokračování moje kniha "Reálný socialismus: co to bylo a proč?", v budoucích pokračováních ke konci knihy se právě s těmito záležitostmi snažím nějak vyrovnat. Rád si přečtu Vaše kritické zhodnocení svého pokusu.

      S pozdravem a s díky za zajímavý řtenářský ohlas

      Petr |Kužvart
      (p.kuzvart@email.cz)

      Smazat
  40. Toz to bela treti nebo ctvrtá barevná Söresova revoloce v Evrope enem pokos o zmeno rovnováhe sil za stodené vojny a k temo epizoda natácení filmy Most o Remageno a odstranenni protitankovéch zatarasó v Gabre ódajne bele rezavé toz dnesní optikó to fsecko vepada óplne jinak toz nebét blbé o to jde....toz slonce v laufu p.s.

    OdpovědětSmazat
  41. 16:40 Nevím co je na tom pravdy. Číňané byly a jsou vychováváni v duchu učení Konfuncia a to je úplně o něčem jiném než násilné křesťanství. Takže v Čechách nikdy nebude fungovat samostatnost a demokracie. Je to dáno historií.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. A přesně takoví jako ty sebe sami hrdě nazývají vlastenci.
      Pokud se ti nelíbí naše historie tak jdi do prdele.

      Smazat
  42. Skoda, ze uz nejsou vojska VS. Mohla by zase prijit a udelat tady poradek. Potrebujeme jej tisickrat vic nez tenkrat. Jesteze prisla aspon tenkrat, jinak by to bylo jeste o 20 let horsi.

    OdpovědětSmazat
  43. Tento JUDR. Kužvart tady nemá co žvanit, aktivista, publikátor na Britských listech kdy vystudoval Judr. Po novému nebo za KSČ, pokud za KSČ tak je to šílené, že píše chudák o roku 68. Pokud JUDr, udělal za bošnana je kovaný bolšan dnes zastupující různé ekoteroristy. Já když šel na VŠ technickou tak to bylo matka - původně prodavačka dnes vedoucí prodejny, otec původně elektrikář dnes horník do roku 1968 v KSČ ne po tomto roce nikdo kolonka na to, že po příjezdu spřátelených armád otce vyhodili z práce tam nebyla a musei s průměrem na střední škole do 1,5 vzít. Kužvarte stáhněte ohon a pryč.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vážený pane "Zelenyhrasku",

      normálně na sprosté a nenávistné výhřezy hlupáků nereaguji, protože je to pod úroveň slušných lidí. U Vás dělám výjimku, abych sdělil podstatné:

      Co si o sobě myslíte? Proč se ztrapňujete?? Je to Vaší frustrací nebo zakomplexovaností?

      Lidé tu debatují a sdělují své postřehy v naprosté většině polemicky, ale slušně a decentně. Pouze opravdoví ubožáci se dopouštějí osobních útoků a nenávistnýmch plivnutí. Proč se takto sám ztrapňujete?

      Co o mě víte? Nic. Tu trochu dohledatelnou na webu. Přesto si dovolujete deklasovat svým výhřezem, ryze osobním útokem jinak docela dobrou debatu. Škodíte tu! Pokud chcete takto pokračovat, raději ve vlastním zájmu i v zájmu obecném mlčte!

      Prosím všechny: debatujme, polemizujme, usvědčujme se z omylů, ale zachovávejme nezbytnou dávku samozřejmé noblesy a věcnosti. Přeme se spolu ad rem, nikoli ad personam!

      S pozdravem a s díky

      Petr Kužvart
      (p.kuzvart@email.cz)

      Smazat
    2. Dobrý den pane Kužvarte, tak v článku jste se prezentoval, tedy už o vás, a to přiznávám zjednodušeně vím, je vám smutno po údajně reformovatelném socialismu, jste člověk se silně levicovými názory (extremistickými je možná zavádějící nemám to slovo moc rád), tyto jste chtěl přenést i po roce 89 dál v Levé alternativě. Vysvětlete mě hlupákovi, jak by jste chtěl reformovat bez diktatury v pozadí ten soc. režim dál. Protože dnes již jakýsi socialismus nastupuje. Je mnohdy ještě šílenější než ten minulý. Komunisti kdysi hlásali "každému podle jeho zásluh,každému podle jeho potřeb", no a vidíte, dnes stačí mít jen ty potřeby a ostatní dají. I k tomu bude časem potřeba diktatury.

      Smazat
    3. 9.24 Jak vy jste tu trpěl za Husáka , to jste byl nezaměstnaný , bezdomovec , hladověl jste , nesměl jste jezdit k Černému moři , nesměl jste mít děti , auto , chatu ?

      Smazat
    4. Pane Zelenyhrasku, měl byste si ujasnit pojmy a sice pojem "bolšan" zřejmě myšleno bolševik. Víte co tento pojem znamená? Bolševik je člověk, který hájí zájmy většiny (bolšinstva). Z toho pohledu je dnes bolševik každý, kdo hájí zájmy většiny obyvatel této země a ne zájmy různých vykuků, kteří hájí zájmy tu migrantů, tu sudeťáků, tu různých LGBT menšin, tu zájmy Mee too atd.
      Pokud hájíte zájmy běžných občanů, a ne výše jmenovaných skupin, jste bolševik také!

      Smazat
    5. Pane Hrášku, povedlo se mi vystudovat VŠ za Husáka se sirotčím důchodem, s platem pomvěda, s prospěcháčem sic jen za 200 a o prázdninách na placených brigádách. Šlo to. Husák s Biljak mi vadili, ale nenávist k nikomu necítím a v KSČ jsem nikdy nebyl pro názorovou neshodu. Zdá se mi, že pletete nějaké osobní důvody do obecného hodnocení. Jen bych dodal k vašemu závěru " každému podle jeho potřeb" bych dnes dodal " každému podle jeho vlivných příbuzných ".

      Smazat
  44. Jsem mile překvapen do jaké míry pan Petr Kužvart postihnul okolnosti a souvislosti zásahu Varšavské smlouvy vůči ČSSR 21. srpna 1968. Prožil jsem to a těžce nesl stejně jako mnoho jiných.
    Dnes vím, že nebýt onoho zásahu, došlo by, možná pomaleji, ke stejnému jako po listopadu 1989. Pamatuji, jak rychle se po pádu A. Novotného uchytili vyžírkové, jak rostlo tempo rozkrádání a rozdávání všemožných výhod ze společného... Tenkrát mi nadšení bránilo, abych si závažnost onoho efektu uvědomoval. Na to mi nebylo dost let a o rozumu starších, kteří věděli, jsem pochyboval. Dnes se jim, tak jak si je pamatuji, teď se jim v duchu, a pokorně, omlouvám.

    OdpovědětSmazat
  45. Rok 68-Tzv. PRAŽSKÉ JARO byla možnost reformovat socialismus "tehdy se říkalo, že žijeme v nejsvobodnější zemi světa "...a ekonom O.Šik /a jistě i další/vymejšleli jak socialistické řízení zefektivnit v rámci celospolečenského vlastnictví. Je třeba vzít v úvahu, že socialistické zřízení u nás existovalo doposud pouhých 20let..bez předchozích zkušeností ! Zkušenosti v CCCP bylo těžko přebírat, kde socialistický systém navazoval na feudalismus, občanskou a dvě světové války. Taky je třeba vzít v úvahu tehdejší světovou situaci ..válka ve Vietnamu a rozsáhlé studentské a dělnické bouře v celém světě.
    Západní establišment si hluboce oddechl, když došlo k invazi VSm. a využil jí k dehonestaci domácí levice !
    Každej, kdo vnímá tehdejší invazi jako dobro, které nám přidalo 20let klidného života má sice krátkozrakou pravdu ale přišli jsme o možnost žít v reformovaném, demokratickém a efektivním socialismu dodnes a NE v dnešní latríně nereformovatelného systému .

    OdpovědětSmazat
  46. V 68roce jsem se několik týdnů po invazi VSm. vrátil z vojny a na fingované pozvání vyrazil do světa, několik měsíců pracoval ve Francii a pak projezdil celou Evropu. Každého ujišťuji, že v životní úrovní jsme se nelišili a někde spíš naopak /jih Itálie, atd/. Ve Francii mě můj tehdejší šéf /čes.emigrant z 48/ vyprávěl, jak za štud. a děl.bouřích v Paříži s potížema, z vojenskéko letiště /civilní stávkovalo/ odletěl do USA a čekal jak to dopadne..obával se 48 ROKU v CELÉ EVROPĚ...je ironií, že pár vůdců tehdejší revoluce na západě je dodnes v politice /bývalý min. zahraničí v Něm. J. Fischer. Khon Bendit v EU..atd/

    OdpovědětSmazat
  47. Nevíte někdo, proč by se měl prezident vyjadřovat k výročí zrovna této okupace? K výročím té německé okupace tu už žádný prezident nepromluvil celá desetiletí, což pokládám za mnohem větší chybu a projev zbabělosti,vypočítavosti a patolízalství.

    OdpovědětSmazat
  48. Nevím jak u koho z dosud žijících pamětníků, ale moje rána z 22.8.68 se už zahojila, jizva však zůstává. Nejsem KAN, ani KSČ.

    OdpovědětSmazat
  49. 14:36
    NEJSTE SÁM !...ale je třeba chápat souvislosti! Já jsem pořád přesvědčenej, že Pražské jaro nebyl podvod ale pokus posunout tehdejší systém k větší demokratičnosti a ekonomické efektivitě. Stejně tak v 89roce jsem věřil, že to co se nepodařilo v 68 se podaří teď..jezdil jsem po fabrikách se studenty, rozváželi jsme letáky a DNES SE STYDÍM? ŽE JSEM SE NECHAL TAK PODVÉST !..většinou ty fabriky už asi neexistují...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 14:36 NEJSTE SÁM, byl jsem zrovna v posteli s teplotou, ale synovi na VŠ jsem dal klíčky od auta na rozvoz letáků. Že mě husa nekopla.

      Smazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.