Reklama

čtvrtek 3. září 2020

Odkud vítr vane

Martin Koller

3. 9. 2020
Kdekoho udivuje fakt, že naše armáda se chystá zbavit vojenských terénních vozidel a nakoupit místo nich civilní dodávky, či zemědělské pickupy. Že něco takového znamená pokles bojové hodnoty celé armády je nabíledni. Aspoň pro ty, kteří mají základní představu a vojenské taktice a jejím vztahu k technice. Žádné rozumné zdůvodnění se v médiích neobjevilo, takže je třeba se podívat po souvislostech.
Nelze se zbavit dojmu, že resort obrany se chystá k ještě horšímu nákupu, než v případě vrtulníků UH-1Y a AH-1Z, které americká námořní pěchota hodlá v krátké době vyřadit ze služby jako zastaralé.

Výběrové řízení na nové terénní automobily, které by nahradily sovětské UAZ-469 z osmdesátých let minulého století a britské Land Rover Defender z let devadesátých se táhne již několik let. Je dokladem evidentní neschopnosti armádních úředníků, případně i vojáků (?) jasně stanovit priority resortu a jeho technického vybavení. Je zároveň dokladem ubohé úrovně informační podpory rozhodujících procesů z hlediska akvizic, které jsou z vnějšího pohledu na nižší úrovni, než v osmdesátých letech. Pokud informační podpora existuje, dochází k jejímu ignorování, nebo neschopnosti si s informacemi poradit. Jedná se rovněž o ilustrativní důkaz negativních dopadů absence Národního úřadu pro vyzbrojování, který zlikvidoval ministr Stropnický za ANO, přičemž otázkou je, zda se nejednalo o záměr.

Můžeme si připomenout, že již v devadesátých letech se objevily nabídky na přemotorování stárnoucích UAZů úspornějšími, modernějšími motory. Toto vozidlo je malé a lehké, a ve srovnání s Land Rovery i pohodlné za jízdy, takže v podstatě splňuje požadavky na nízkonákladovou dopravu v terénu i po komunikaci. Můžeme si rovněž připomenout fakt, že naši vojáci v misích používali civilní zemědělské verze Defenderů, na což je upozornili britští vojáci a ukázali jim konstrukční rozdíly vozidel. Koncepce UAZu i Defenderu vychází ze slavného a osvědčeného Jeepu (Willis MB) z druhé světové války a jeho pokračovatelů M38, M151 a J8. Moderní vozidla stejné koncepce nabízí několik zahraničních firem. Důležité je, že jak UAZ, tak Defender a další terénní automobily, například Mercedes G, Land Rover Wolf, Jeep J8, a několik verzích vozidla Toyoyta společnosti Dajbych a další jsou jednoznačně vojenská vozidla, u nichž existuje možnost vyzbrojení, ale které lze rovněž používat jako logistická, včetně instalace poměrně rozměrných nástaveb. Mimochodem, nové Land Rovery se v současnosti vyrábějí na Slovensku. U většiny uvedených vojenských terénních vozidel lze zesílit balistickou ochranu spodku a boků přídavným pancéřováním.

Mustang pro Česko


Při hledání souvislostí s podivným nákupem civilních dodávek, místo vojenských vozidel pro AČR se můžeme podívat do sousedního Polska. Tam od roku 2014 probíhal program Mustang, který měl zajistit náhradu právě vozidel UAZ. Je třeba zdůraznit, že v případě Polska se jedná o nahrazení pouze části terénních vozidel, zatímco v případě naší o téměř všechna. Program Mustang měl nakonec čtyři kola a byl ukončen v minulém roce. Z důvodu údajně vysoké ceny byly odmítnuti osvědčení domácí výrobci a tudíž i zajištění práce jejich zaměstnanců. Výsledkem byl nákup nikoli vojensky nejvhodnějších, ale nejlevnějších vozidel. V prvním kole se jednalo o skutečné vojenské terénní automobily. Požadavky tamních vojáků se postupně měnily, až se dostaly na stejnou úroveň, jakou vidíme v současnosti u českého výběrového řízení. Čeští ministerští úředníci, zcela evidentně převzali polské parametry vozidel, čímž zároveň získali skvělou výmluvu pro vojensky nevhodný nákup. Kritikům budou zdůrazňovat, že podstatně větší polská armáda se vydala stejnou cestou. Smutné je, že ministerští úředníci se nedali inspirovat návštěvou konference Tactical Wheeled Vehicle v Austinu a programem TWV (Tactical Wheeled Vehicle), nebo například americkým programem JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), který zahrnuje ve třech kategoriích vojenská jak bojová, tak logistická terénní vozidla 4x4, s nesrovnatelně vyšší bojovou hodnotou v porovnání se zemědělskými pickupy polské armády. Zde je třeba si připomenout, že armáda je určená k efektivní obraně státu a má být tudíž bojeschopná. Jejím účelem není plnit kapsy dodavatelů a zprostředkovatelů nevhodného materiálu nízké bojové hodnoty.

Nijak neudiví, že vítězným dodavatelem polského programu Mustang je česká firma GLOMEX International Supplies, která zvítězila dodávkou civilních terénních automobilů značky Nissan. U nás je GLOMEX známá svými úzkými vztahy k některým úředníkům resortu obrany a především prosazováním německých zájmů. Můžeme si připomenout problematický servis dopravních letounů Airbus ministerstva obrany, stejně jako zuřivou snahu o prosazení předražených a nevhodných BVP Puma pro českou armádu. GLOMEX stojí rovněž za mediálním tažením za dodávku německých tanků Leopard pro naši armádu, přestože je nepotřebujeme a v současném krizovém období na ně stejně nemáme peníze. Evidentně nelze vyloučit, že za úřednickou snahou o nákup zemědělských vozidel pro AČR stojí právě společnost GLOMEX. Polský Mustang jako název programu pro přezbrojení a akvizici terénních automobilů je vskutku ilustrativní, protože se jedná o nahrazení vojenských vozidel zemědělskými, což je výhodné především pro dodavatele, pro vojáky a bezpečnost státu již nikoli. Zdá se, že lichokopytníci ovládají i myšlení úředníků českého resortu obrany.

Bojová vs civilní zemědělská vozidla

Zemědělská, či dodávková vozidla pro AČR mají spadat do civilní kategorie N1G, což jsou nákladní vozidla s povolenou hmotností do 3500 kg, tedy v podstatě dodávky. Písmeno G znamená, že jsou terénní. Předpokládá se tedy konfigurace 4x4, pravděpodobně s možností vypínání náhonu jedné osy. Kategorie N1 a rovněž N2 (hmotnost mezi 3500 a 12000 kilogramy) mohou být koncepčně pickup (pick up), valník, skříň, sklápěč, furgon, nosič kontejnerů a cisterna. Pickup může mít buď krátkou kabinu pro dvě i tři osoby vedle sebe, nebo takzvanou dvojitou (Double Cab), kde jsou ještě tři sedadla ve druhé řadě. Nákladní korbička za kabinou může být buď krátká 1020 mm, nebo dlouhá 1900 mm. U terénních verzí se předpokládá světlost minimálně 250 mm a schopnost brodění 500 mm. Pro zajímavost lze uvést, že původní výběrové řízení pro AČR předpokládalo nákup vozidel kategorie M, což jsou u armády motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a slouží pro dopravu osob. Kategorie N jsou podle armádní kategorizace motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a slouží k dopravě nákladu. Podle civilní kategorizace přepravují vozidla kategorie M1 nejvýše 8 osob a může se jednat o kombi, velkoprostorové kombi, hatchback, off-road a SUV a lehký užitkový automobil.

V angličtině, především v rámci americké armády se převážná většina armádních terénních automobilů řadí do skupiny LUV (Light Utility Vehile), přestože už Jeep MB byl veden jako lehký ¼ t truck, tedy nákladní automobil. Nicméně, do současné kategorie LUV jsou řazeny především terénní automobily lehčí kategorie, například Lad Rover Wolf, Jeep J8, Mecedes G, Ford Ranger, ACMAT VLTP NP a samozřejmě známé pickupy Toyota, oblíbené islámskými teroristy. Vtip je v tom, že islamisté se k vojenským terénním automobilům nedostali, protože ani jejich sponzoři jim je nemohli oficiálně dodávat. Museli se spokojit s civilními vozidly, takže se v jejich službách proslavily právě terénní zemědělské pickupy a dodávky. To ovšem neznamená, že taková vozidla jsou nejvhodnější pro moderní evropskou armádu.

Podíváme-li se na uvedené kategorizace, chtějí vojenští úředníci nakoupit nákladní dodávky. Vyřazované UAZy a Defendery jsou však především terénní bojová vozidla pro přepravu osob. Stačí se podívat, kolik UAZů a Defenderů přepravuje osoby (a jejich výzbroj) a kolik nějaký náklad, či skříň, nebo kontejner. Je zde tedy evidentní rozpor, o němž jak AČR, tak média, stejně jako politici, kteří by měli dozírat na armádní akvizice, zarytě mlčí. S trochou nadsázky bychom se měli zeptat, zda naše čacká armáda nehodlá přejít od obrany vlasti k spediční službě a rozvážce balíků, či dopravě balíků sena, konví s mlékem, či hnoje.

Zemědělské terénní pickupy pro AČR by měly mít čtyřdveřovou kabinu Double Cab. Ta je plechová a uzavřená. Na zadní trojici sedadel se tři vyzbrojení vojáci v neprůstřelných vestách se zbraněmi a zásobníky v podstatě nevejdou. Do kabiny se rovněž nevejde jejich výstroj, případně rozměrnější výzbroj typu kulometu, nebo pancéřovky. Proto ji (asi?) povezou na korbách a po vypotácení se z těsné kabiny se začnou strojit, případně zbrojit, nejlépe pod palbou nepřítele. Obdobný problém se táhne už od doby akvizice jinak dobrých lehkých kolových obrněných vozidel IVECO LOV (v originále LMV), protože armádní úředníci ve snaze o úspory nakoupili kratší verzi. Obdobnou opičárnu předvedli s kolovými obrněnými vozidly Dingo, kde úsporně vybrali verzi se slabšími motory. Zemědělský pickup postrádá poklop, nebo jinou možnost upevnění zbraně, která by mohla ovládat prostor kolem vozidla. Vojáci natěsnaní jako sardinky, mohou sotva vést účinnou palbu z oken. I delší korba je tak krátká, že se na ni nevejdou nosítka s vojákem. Co dodat.

38 komentářů :

  1. Je potřeba nakoupit elektroverze

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10:30
      K ním dodávat liščí ocasy na dobíjení baterek v boji.
      Pro s spojení štábů vycvičit poštovní holuby.
      Akceschopnost armády by těž zajistilo jmenování alespoň deseti generálů.
      Nedostatek tanků lze nahradit nafukovacími tanky.
      Bude to určitě potřebovat další investice.
      Armádě zdar !

      Smazat
    2. Po delším čase mne nějaký příspěvek pobavil tak, jako výše uvedené. Děkuji. Bohužel by mne nepřekvapilo, kdyby něc o takového armáda skutečně požadovala ( s těmi liščími ocasy).

      Smazat
    3. 11.59 Nezapomínejme na "AUTOMAT" elektrovozidla budoucnosti vybavit šlapadly a přikovanými militantními "pumpičkáři z AUTOMASTu. Galéry se na moři svého času osvědčovaly a byly ekologické, bez nároku na paliva.
      Generál Šlapák by se pro pozemní galéry jistě nalezl... nebo by ho mohla zasuplovat Gréta Pominutá von Asperger.

      Operetní Armádě popřevratové Z POVÁLOVANIA: S Franzem LEHÁREM - NO NAZDAR!

      Smazat
    4. Elektrovozy by měli mít jako rezervní napájení tak dlouhý kabel do zásuvky, aby dosáhl zpět do týlu. V případě války s Ruskem, by takové vozidlo zneškodnilo půl divize, která by se válela smíchy po zemi. Druhá polovina by to natáčela na mobily Huawei ...
      Ale v případě vozidla typu "Galéry" bych navrhoval koupit postroje pro každého vojáka, aby mohl pohodlně elektrovůz táhnout vpřed! Humanita vpřed!
      Co voják NATO, to burlak!

      Smazat
    5. Máme určitě rezervu ve využití " biomasy ".

      Smazat
    6. 19.53 Zjistil jsem z tajných zdrojů, že Němci z Brna za Druhé světové hodlali k ovládnutí světa nasadit BITEVNÍ ŠALINY a tomuto vítězství nesoucímu úsilí zabránila jenom námořní blokáda omezující zdroje tolik potřebné mědi na troleje. PRO JEJICH INSTALACI MĚLI prý NĚMCI VYCVIČENÉ DIVIZE ELEKTRIKÁŘŮ. Poznáte je na starých fotografiích podle blesků na helmách a na nášivcích na límcích... Dějiny se přeci vyvíjejí způsobem, že by je nikdo z tehdy žijících nepoznal...

      Smazat
  2. K čemu tyto vojenské řečičky. Naše vojsko je tak ubohé, že mu ani nejmodernější technika nepomůže.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 10,35
      Ty už nespasí ani hromadný zájezd do Lurd!!!!!.-)))
      Před rokem 1989 jsme měli armádu,dneska máme bandu žoldáků hrající si pod vedením amiokupanta na vojáčky...!

      Smazat
  3. Co dodat že si někdo zvýší životní úroveň jinak armádu České republiky nemáme pouze us expediční sbor.

    OdpovědětSmazat
  4. Buďme rádi, že naši čačtí armádní činitelé takto jednají. Takto mnohem rychleji prohrajeme za mnohem menších ztrát. Zřejmě jsou to placení agenti Moskvy. Tak raději potichu!!
    A to "evidentní kapesné" jim přejme!

    :)

    OdpovědětSmazat
  5. Miliony parazitů. Proti fašismu a rasismu dnes bojují lidé, ze kterých se chce zvracet. Podívejte se, co dělá Čína, radí poslanec Foldyna

    V Číně žádný komunismus není. Ano, vládnoucí strana se jmenuje komunistická, ale to je asi tak všechno. To, jak si kdo říká, není podstatné. Antifa přece také tvrdí, že bojuje proti fašismu a nacismu, a přitom jde o fašouny a nácky nejhrubšího ražení. Hnutí Black Lives Matter také tvrdí, že bojuje proti rasismu, a přitom jde o rasisty, ze kterých se normálnímu člověku chce zvracet.

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Miliony-parazitu-Proti-fasismu-a-rasismu-dnes-bojuji-lide-ze-kterych-se-chce-zvracet-Podivejte-se-co-dela-Cina-radi-poslanec-Foldyna-635672

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nebojíte se, uknowne 10.49, že se jednou u toho nenávistného ťukání do klávesnice každý den od rána do večera jednou pozvracíte sám? Ano, Jarda Foldyna je super chlap, mohu potvrdit, ale všivé politice se dost vyhýbá. Nechce mít z mozku řezanku.

      Smazat
    2. 11:21
      Kuš.

      Smazat
    3. 11:21 Běž do hajzlu a spláchni za sebou tu liberální špínu.

      Smazat
    4. 11:21 a Foldyna snad není součástí politiky?On je tam jen na semeno?

      Smazat
  6. jako poslušní armádní slouhové budeme tvořit přepravní kolony a vozit američanům materiál na frontu, případně tam převážet z Německa běžence, aby se tam vyzbrojili a zařadili do protiruské armády ( američané válčit nebudou, na to si přepravujou do Evropy lidský kanonenfutr ze středního východu, tady ho jen vyzbrojej.)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přepravní kolony u nás nemají šanci, vše je rozkopané,nejbližší objížďka je přes Polsko.

      Smazat
  7. Zajímalo by mě, kdo by šel bojovat za tuto rozkradenou republiku. Za pány a podvodníky, kteří vlastní většinu majetku, za církev, které nabyté majetky nesmrdí? A těch 30 tisíc armádních činitelů, z nichž je schopno bojovat do 10 tisíc? Dokáže někdo odpovědět?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Názorově souzním už dávno. Mám složenou přísahu Varšavské smlouvě. Novou jsem neskládal.Nic mi v této zemi nepatří.Zbraně, na něž jsem přispíval, rozprodali a rozkradli. Navíc neumím anglicky, jen německy a francouzsky, čímdál méně,stále dobře rusky a slovensky. Zkuste hádat, na čí straně stojím. Jedno řeknu, ať si majetníci po bitvě u Lipan 17.listopadu 1989 své majetky hájí sami.

      Smazat
    2. Pánové, VLAST JE OD SLOVA VLASTNIT - za socíku každý z nás vlastnil ideální podíl národního majetku počítaný z celkové hodnoty národního majetku, dělené počtem občanů, + svůj osobní majetek navíc.
      Dnes většina VLASTNÍ JENOM TOLIK, ŽE TO CENU JEHO ŽIVOTA NEVYVÁŽÍ...

      Podle "filosofie": Jako zaměstnanec se méně nadřu než na vlastním statku, mám nárok na dovolenou osmihodinovou pracovní dobu... a když nebude dobře, naložím co mám a JEDU DÁL... kde bude líp.

      OTČINA, oproti Vlasti, nezávisí na majetku PATRIOTA. ale na jeho sounáležitosti s prostorem ve kterém žili a zemřeli jeho vlastní předkové, nebo pro který předkové i zemřeli v boji kdekoliv, kam jim zákony kázaly jít bojovat... pro budoucnost jejich biologických dětí v daném prostzoru, v daném NÁRODNÍM SOURUČENSTVÍ... které se postaralo o vdovy a o siroty své rasy, svého národa, bez ohledu na náboženské příživníky.

      Nevlastnit celkem nic kromě pracovitých rukou a myslící hlavy dávalo a dává MOBILITU PRACOVNÍ SÍLY a atomizace národních společenství na Brovnův pohyb sobeckých odnárodněných individuí, myslících jenom na vlastní momentální blaho a na přislíbené místo v Nebi nějakého náboženství po smrti, je ideální společnost k ovládání jakoukoliv skutečně kohezní skupinou... bez ohledu na počty. Jeden každý "pán" z kohezní skupiny může vlastnit a ovládat stáda oslů a dobytka a výtečně z nich žít...

      Smazat
  8. Pro Miklína, 10:30 doplnění že k nabíjení dokoupit ebonitové tyče a liščí ocasy, pak místo bateríí Laydenské flašky. Ty poslední si případně vyrobí samotný voják v poli z alobalu a vypité láhve od čehokoli.
    Inu sešup se 4000 bojových tanků ČSLA, na ca 1400 před rozdělením ČSFR, likvidace vojenského letectva a protivzdušné obrany státu a další blbosti, to nebyla náhoda ale plánovaná likvidace armády po převratu. Abychom nebyli smutní, týká se to všech armád Evropy, jenom Poláci se snad dnes snaží to zvrátit. Otázku Cui Bono, komu to prospěje (druhé straně?) si nedokáži dodnes odpovědět. A teď také nevím, jak se Česká armáda zachová, když jistý politik, jako představitel vojenské velmoci v podstatě slíbil (Ich been eine Tcaj-wanec, ha ha to snad není ani vtip), že Tchaj-wanu pomůžeme vybojovat svobodu, lásku a demokracii proti despotické Číně, no a pak potěš Pánbů. Inu kdyby blbost kvetla, tak by se nám příslušníci zájezdu vrátili celí okvetlí

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tchaj-wan nám přijde okamžitě v případě napadení na pomoc! Pošle nám vlastní neziskovky, aby rozložily nepřítele! :)

      Kdyby blbost nadnášela, tak nemusíme mít problémy s obsazením Měsíce a ani Marsu. "Západní" elity by už tam byly a vymřely hladem! Čínská sonda by nám to potvrdila! :)

      Smazat
  9. Ať si stáhnou z muzeí BVP a je vymalováno. Na ty jejich sranda akce v Mali a pod., jim to bohatě stačí.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Na venkově má řada soukromníků staré dobré Vejtřasky, které kdysi sloužily naší armádě. Jako v pohádce - protože neumřely, žijí tam dodnes.

      Smazat
    2. V případě potřeby budou do armády ČR včleněny všechny kluby vojenské historie a také hospodské a parlamentní debatní kluby vojenské hysterie i s veškerou technikou a výzbrojí a ty se postaví každému nepříteli..., ale kdo se postaví do jejich čela nevím, neb p-resident republiky je dle svých slov "žid" a předseda senátu Tajwanec...

      Smazat
  10. Nekterý z našich početných generálů se při sledování záběrů teroristů z IS zhlédl ve vybavení jejich Tozot malorážovými kanony a pro své zviditelnění se rozhodl jimi vyzbrojit i naši armádu. Protože naši nepůsobí doma, ale utrácí naše finance v misích v zemích třetího světa tak se chce přispůsobit válčení v podstatě partizánským stylem. Ryhle napadnou a rychle zmizet jak to provádí IS.

    OdpovědětSmazat
  11. Mám z toho pocit, že armádu máme jenom jako jeden z výpustných ventilů, našeho rozpočtu. O zajištění obranyschopnosti země, zde vůbec nejde. Naše liberální vláda, nás bude stále oslabovat a likvidovat, na všech frontách, takže nemůžeme očekávat ani nějaké posilování obranyschopnosti.
    Dokud nebudeme mít vlasteneckou vládu, tak vše půjde stále směrem k likvidaci země, ruku v ruce s odkláněním státního rozpočtu, do kapes pár jedinců. P.K.

    OdpovědětSmazat
  12. https://www.email.cz/download/k/G84AUP9CsMkE2o1-Ob9ld0jN75K3iVYTTl4cDxA6viYiFMCM_ro85i0AN8q5DMPWdBhP4uA/Ceske%20zpravodajske%20sluzby%20znepokojuje%20politicke%20napojeni__%20Milionu%EF%BF%BC%EF%BF%BC%20chvilek.pdf
    Milion chvilek - nebezpečí pro lidi, ale i pro samotnou existenci republiky! Jsme v područí EU díky zkorumpovanosti všech dosavadních vlád a celého státního systému !

    OdpovědětSmazat
  13. Co stála armáda před 89 a co stojí dnes. Dokázaly by jsme dnes vůbec takovou armádu zaplatit?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Možná, že by to byl "po škrtech" tak týden během kalendářního roku.

      Smazat
  14. "Vyprodají" se vojenská terénní vozidla a nakoupí se civilní dodávky. Po čase se zjistí, že civilní dodávky nevyhovují, "vyprodají se" a nakoupí se vojenská terénní vozidla. Peníze se točí, kapsy se plní, dluhy rostou a daňový soumar platí. Jak ohraný je tento nepřetržitý cyklus. Je radost vládnout lidem, těm nemyslícím bytostem, přesvědčeným o své moudrosti.

    OdpovědětSmazat
  15. V rámci úspor by také mohli vyzbrojit naše statečné militární vojáky špuntovkami.

    OdpovědětSmazat
  16. noviczech
    ... :-))) Jak to bylo ve filmu NA KOMETĚ...?
    :-)))

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Hrnce, poklice, hrnečky plechové,
      zaručeně nerozbitné!

      Už to vidím,
      boj krutý,
      naše vojska statečně rachotí
      a nepřítel si uši drží,
      z jeho řad smích zní.

      Smazat
  17. ..."Král do boje táh, s tou vraždící lůzou, klaun třásl se hrůzou, a odvetu kul. Král do boje táh, a sotva se vzdálil, tak vesnice pálil a dobýval měst.Král do boje táh, a z výrazu tváře, bys nepoznal lháře, co zakrývá strach...."

    OdpovědětSmazat
  18. U nás již více než tísíc let vane smradlavý vítr ze západu (havně z germánie.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.