Reklama

čtvrtek 1. října 2020

Jan Schneider: Jourová, Orbán a kusy papíru



Jan Schneider a -rp-

1. 10. 2020 PrvníZprávy

Petr Fischer si ve svém komentáři na aktuálně.cz vzal na paškál rozbroj mezi eurokomisařkou Věrou Jourovou a maďarským premiérem Viktorem Orbánem, píše Jan Schneider v komentáři pro Prvnizpravy.cz..


(Na snímku Jan Schneider)

Jourová Orbánův výrok o tom, že buduje „iliberální“ (neliberální) demokracii interpretovala ve smyslu, že buduje „nemocnou demokracii“, byť přiznává, že k tomu má mandát, protože volby vyhrál s velkou převahou. Jourová též řekla, že "v maďarských médiích už se skoro neobjevuje kritika vlády, takže ve velké části Maďarska už není možné vytvářet svobodné mínění."

Otázkou však je, jak si Jourová představuje „zdravou demokracii“? Patří k ní různé normalizační euro-orgány, které mají všechny eurokomisařce nelibé informace označovat jako fejky a hoaxy a desinformace, a „bojovat“ proti nim? Pak by totiž byla „zdravá demokracie“ podle Jourové v podstatě tímtéž, co říká Jourová o té maďarské, pouze by byla zaměřena na umlčení jiných lidí. V tom by mělo být to zdraví demokracie?

Jourová dále varuje, že svobodné maďarské volby by mohly být posledními svobodnými maďarskými volbami. Takové obavy je jistě možné vyslovit, jenže jinak to zní v pivnici, a jinak z Evropské komise. Obzvlášť, dojde-li k takové interpretační přesmyčce, jakou předvedl komentátor Petr Fischer. Posuďte sami.

Petr Fischer nejprve ocitoval Viktora Orbána, který prohlásil: „Dosud známe tři formy organizace státu: národní, liberální a sociální. Ale otázkou je, co vznikne nyní. Maďarskou odpovědí je, že chceme zorganizovat společnost na základě produktivní činnosti."

A co z toho následně Petr Fischer vyvodil? Ocituji zase jeho slova:
„Neliberální demokracie, kterou Orbán rozvíjí až pseudovědecky, zachovává demokratický princip volby, nezahrnuje však liberální hodnoty, které podle maďarského premiéra ohrožují národní kořeny státu. Není-li tedy stát liberální, zůstává stát na dvou nohou - národní a sociální. Důraz na produkci a zabezpečení národa, je přímým odkazem na korporativistický charakter státu...“

Orbán ale nemluvil o oněch třech principech jako o trojnožce, z níž Fischer udělal dvojnožku, nota bene ještě docela podpásově národně-sociální (a neučinil tak náhodou, protože to odpovídá onomu odkazu na korporativistický stát).

Mnohem případněji by se Orbánova koncepce dala charakterizovat jako občanská, v níž stát spočívá na občanech, znalých a dbalých svých práv, ale neméně tak i povinností (které však liberálové příznačně často opomíjejí uvádět ve výčtu „liberálních hodnot“, spočívajících zejména, ne-li dokonce výlučně, na právech).

To je zřejmé hned z následujícího odstavce, v němž Petr Fischer cituje z Lisabonské smlouvy, a uzavírá slovy: „Je-li tedy takovou samozřejmostí a svobodnou volbou budování iliberální demokracie, jak požaduje maďarský premiér, je třeba nahlas říct, že jsou tím tyto společné unijní hodnoty postaveny na vedlejší kolej. A stanou-li se základní dokumenty evropského společenství jen kusem papíru, na který se někdy pamatuje, jindy ne, přestává mít ve své stávající podobě smysl i ono samo.“

Zaujalo mě Fischerovo vášnivé zastávání se toho, že základní hodnoty evropského společenství by neměly zůstat jen kusem papíru. Většina členů evropského společenství je totiž současně členy Severoatlantické smlouvy (NATO). Jejím zakládajícím dokumentem, který by podle Fischera neměl zůstat jen kusem papíru, je Washingtonská smlouva, kterou musí signovat každý vstupující stát od roku 1949 až dodnes.

A hned v prvním článku této smlouvy je jediný závazek, který se členské státy NATO svým vstupem upisují dodržovat. Ocitujme si ho celý:
„Smluvní strany se zavazují, jak je uvedeno v Chartě OSN, urovnávat veškeré mezinárodní spory, v nichž mohou být účastny, mírovými prostředky tak, aby nebyl ohrožen mezinárodní mír, bezpečnost a spravedlnost, a zdržet se ve svých mezinárodních vztazích hrozby silou nebo použití síly jakýmkoli způsobem neslučitelným s cíli OSN.“


I druhý článek Washingtonské smlouvy, rozvádějící ten první, je zajímavý:

„Smluvní strany budou přispívat k dalšímu rozvoji mírových a přátelských mezinárodních vztahů posilováním svých svobodných institucí, usilováním o lepší porozumění zásadám, na nichž jsou tyto instituce založeny, a vytvářením podmínek pro stabilitu a blahobyt. Budou usilovat o vyloučení konfliktu ze své mezinárodní hospodářské politiky a budou podporovat hospodářskou spolupráci mezi všemi smluvními stranami jednotlivě nebo společně."


Zůstávají-li „kusem papíru“ základní dokumenty evropského společenství, může to být smutné, ale rozhodně to nemá na svědomí statisíce lidských životů, rozbité domovy a následné miliónové migrační vlny, jako když se NATO utrhlo z řetězu a základní hodnoty a jediný závazek Washingtonské smlouvy zůstaly jen tím kusem papíru.

Na místě je tedy apelovat na Petra Fischera, aby se postavil čelem ke svým vlastním slovům o tom, že „stanou-li se základní dokumenty evropského společenství jen kusem papíru, na který se někdy pamatuje, jindy ne, přestává mít ve své stávající podobě smysl i ono samo.“ Ano, to byl sám princip prohlášení Charty 77, aby stát dodržoval své vlastní zákony, aby nebyly jen kusem papíru.

Naváže na to Petr Fischer, nebo bude „někdy pamatovat, jindy ne“?



24 komentářů :

  1. Jourová je zrůda a zrádce národa. Za vlastizradu bude jednou souzena, odsouzena a po právu popravena !

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Re (13:33):
      To myslíte vážně nebo jen jste se tak "rozvášnil?/-a?"
      Vždyť by úplně postačovalo, pokud by premiér Babiš napravil svou velkou chybu a onu Jourovou z EK, kam ji navrhl ke jmenování, navrhl odvolat.
      Ta paní je evidentně ve vleku tamních korumpujících (platových aj.) podmínek, a i proto čile přejala jejich ideologii i ten dutý newspeak.
      A jistě ani zdaleka není jedinou, koho k práci ve strukturách EU motivuje nikoliv blaho €-lidu obecného, ale ono platové zařazení.
      Ale ten trest smrti?!! ...

      Smazat
    2. Ty jsi Uherák?

      Smazat
    3. F.O., Jourová byla nominována za ANO, ale do nevoleného nadnárodního orgánu. Opravdu se domníváte, že ji tam dostal Babiš? A že se věci dají napravit tím, že by ji navrhl odvolat? I kdyby se k něčemu takovému odvážil, musel by vědět, že s ní (Jourovou) nemůže hnout. Taková představa, že by představitel nějaké polokolonie mohl odvolávat komisaře nadřízené diktátorské struktury je směšná.

      Smazat
    4. Re (11:01):
      Ano, Jourová neprošla žádným volebním procesem v ČR, a tím pádem nebyla žádným zdejším voličem ani volena.
      Jourová však nebyla ke jmenování €-komisařkou nominována jakožto kandidátka hnutí ANO, ale jako kandidátka do EK vlády ČR. Návrh původně podával Babiš jako předseda vlády a ne (primárně) jako předseda toho hnutí.
      Máte pravdu v tom, že očekávat od A. Babiše byť i náznak jeho snahy o odvolání té joury je (ode mě) čiročirá hloupost, ale i tak je Babiš jediným, kdo to může udělat.
      Souhlasím s vám v tom, že to nikdy nenastane, protože i A.B. se vyzná v €-tlačenici. A dobře ví, co koloniální loutka může a co nemůže.

      Smazat
  2. Zrůdný kapitalizmus nevylepší ani Orbán !

    OdpovědětSmazat
  3. Tak se chová už 30 let většina kapitalistických politiků , proto je stát zničený , rozkradený , zadlužený ! Jsme jen německá kolonie !

    OdpovědětSmazat
  4. 13 :33
    Cenzore, tak tohle je snad trochu moc! Někomu dnes vyhrožovat veřejně popravou.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 1/ Naučte se konečně psát do vlákna na které reagujete.
      2/ nerozumíte psanému textu. Že bude Jourová potrestána je konstatování, nikoli vyhrožování, natož veřejnou popravou.
      Chcete-li kritizovat vám nepříjemné názory, naučte se to za použití logiky. Nebudete trapný.

      Smazat
    2. Idiote ! Slovo "poprava" označuje, že někdo je po právu zbaven svého ničemného života. Samozřejmě, předpokládá to, že do našeho trestního řádu bude znovu zaveden trest smrti za mimořádně závažné zločiny. Věřím, že po změně současného zločinného systému za skutečnou demokracii, občané pochopí, že trest smrti je potřeba a bude proto znovu zaveden. A za vlastizradu si nikdo jiný trest než trest smrti nezaslouží !
      O žádné vyhrožování se nejedná.

      Smazat
    3. To je fakt moc, veřejně vyhrožovat smrtí se v tomto státu smí leda tak prezidentovi, možná že i premiérovi! Q.

      Smazat
    4. Běž si brečet na pravdoláskařský web tady liberály nechceme. Oškubat peří s byla by dobrá polívka. Orbán je nejlepší president v eu.

      Smazat
  5. Jourová dokazuje ,že blbost dokáže také kvokat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Bohužel je díky ní EK snášeníschopná, a jsou to samé pukavce.

      Smazat
  6. Evropa potřebuje více Orbánů a méně Jourových.

    OdpovědětSmazat
  7. Vážená redakce, obracím se na vás s naléhavou prosbou o vysvětlení významu hodnot tzv. základních, unijních a liberálních. Prosím o formu co nejjednodušší, jako například desatero, kde se píše třeba nepokradeš, nepožádáš manželky bližního svého, atd.. U těch hodnot napište, co platí. Dovoleno/nedovoleno okrádat svého spojence, dovoleno/nedovoleno používat dvojí standardy, dovoleno/nedovoleno lhát, atd.. Ilustrujte tyto hodnoty příklady, abychom my loajální občane neměli důvod o ničem pochybovat.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. VEŠKERÉ informace z masmédií musíte zatím brát v obráceně. Média LŽOU. „Mafiánská média“ jsou poslední baštou této sítě organizovaného zločinu „Deep State“, která se pomalu infiltrovala a unesla mnoho kritických institucí. Jeho dny jsou sečteny a kolaps bude pravděpodobně rychlý a šokující pro ty, kteří si neuvědomují, co se odvíjí. Neboť kde jsme všichni go oni jsou již přichází s námi. Dobrý odpad a WWG1WGA!

      Smazat
  8. Hmm,
    zeptejte se někdo Ďorové, pardon, Jourové, zda je možné v Čechách kritizovat EU.
    Podle její "logiky", když nesmím kritizovat vládu, nemám demokracii. V tom případě máme tvrdou totalitu, protože já jsem neslyšel kritiku Bruselu už roky.

    OdpovědětSmazat
  9. Připadám si jako jako v blbém vidění. Pojem neliberální demokracie jsem poprvé zaznamenal v komentářích F. Zakarii před několika drahnými lety. jakkoliv to někteří mohou vykládat jako heretickou odchylku od dogmatu, jedná je o častý politický jev a časté uspořádání mnoha států. Dáma a pánové kritici madarských kacířů objevují Ameriku. je to úsměvné.

    OdpovědětSmazat
  10. Kdosi to tu už napsal - Evropa potřebuje víc Orbánů a méně Joudových. Souhlas. Ale chci reagovat, tedy jinými slovy. Jediný státník dnešní Evropy je právě Orbán. Ostatní jsou břídilové, hospodští žvanilové. A Joudová je zvláštní kategorie, těžký odstrašující případ, o ní vlastně ani nechci debatovat.

    OdpovědětSmazat
  11. Tahle Joudová se zařadila do Slepičince k Makrele, Pekarové-Adamové, Lejnové, Parkanové a dalším, jim na roveň postaveným... Kdyby tyhle slepice občas něco kloudného "vyzobly", nebo "snesly"... Ale to né, ony jsou akorát tak něco "rozhrabat"... Nu, SLEPICE.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. 101:30 Ještě jste zapomněl na Langsádlo a zděšenou zlodějku 101 Mirku.

      Smazat
  12. Není Vystrčil taky převlečená stará baba ?

    OdpovědětSmazat
  13. Paní Jourová to co předvádíte je bolševismus * nebo fašismus.

    OdpovědětSmazat

Redakce vás žádá, abyste diskutovali slušně, nenapadali spoludiskutující ani autory, abyste argumentovali věcně a fakty. Děkujeme.